Początek roku to zwykle czas, gdy wchodzą w życie nowe przepisy obowiązujące przedsiębiorców. Ich znajomość jest podstawą w prowadzeniu własnej działalności. Każda zmiana w prawie ma wpływ na całą firmę – zwłaszcza zapisy dotyczące wynagrodzeń, urlopów czy też składek na rzecz ZUS. Początek 2023 roku przynosi kilka istotnych zmian w Kodeksie Pracy[1]. Wyjaśniamy, na czym one polegają i co mogą oznaczać dla ciebie.
Kodeks Pracy to najważniejszy akt prawny regulujący kwestie z zakresu prawa pracy. Zawiera przepisy dotyczące zatrudnienia, w tym m.in. wynagrodzeń, czasu pracy, urlopów[2], ale też zagadnień BHP czy wzajemnych obowiązków pracownika i pracodawcy. Jest on stale aktualizowany i – co ważne – dotyczy wyłącznie osób zatrudnionych (i zatrudniających) na umowę o pracę. Umowy cywilnoprawne podlegają odrębnym przepisom[3].
Wzrost płacy minimalnej i związane z tym obowiązki
W 2023 roku dojdzie do podwójnej waloryzacji minimalnego wynagrodzenia, co oznacza, że zapisana w Kodeksie Pracy wysokość płacy minimalnej wzrośnie dwa razy. Pierwszy wzrost nastąpił już 1 stycznia 2023 r. i od tego momentu do końca czerwca minimalne wynagrodzenie za pracę na pełny etat wynosi 3490 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 22,80 zł brutto. Kolejna podwyżka płacy minimalnej czeka nas 1 lipca 2023 r.: wtedy osiągnie ona poziom 3600 zł brutto, a stawka godzinowa wzrośnie do 23,50 zł brutto.
Jeśli w swoim sklepie zatrudniasz pracowników na umowę o pracę, powinieneś dostosować ich płace do obowiązujących, wyższych kwot. Nie jest to jednak wszystko - każda zmiana wynagrodzenia minimalnego oznacza także zmiany we wszystkich świadczeniach, które są obliczane na jego podstawie. Będą to na przykład:
- Wysokość wynagrodzenia za przestój – w przypadku dłuższych przestojów w pracy Twoi pracownicy powinni otrzymać wynagrodzenie nie mniejsze niż aktualna płaca minimalna;
- Wynagrodzenie za miesiąc, w którym pracownik nie świadczył pracy ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym – tu również postępujemy analogicznie jak przy wynagrodzeniu za przestój: wypłacamy je w kwocie nie mniejszej niż aktualna płaca minimalna;
- Dodatek za pracę w nocy: w przypadku pracy nocnej obowiązuje dodatek do pensji w wysokości 20% minimalnej stawki godzinowej. Zatem jeśli np. prowadzisz sklep otwarty także nocą, Twoi pracownicy powinni otrzymać dodatek do każdej nocnej godziny pracy w wysokości 3,79 zł brutto (od stycznia do końca czerwca 2023 r.) lub 4,74 zł brutto (od lipca 2023 r.);
- Odprawa pieniężna: jeżeli zajdzie konieczność wypłaty odprawy pieniężnej za rozwiązanie umowy z przyczyn niezależnych od pracownika, odprawę musisz naliczyć również w oparciu o nową, wyższą wysokość płacy minimalnej;
- Minimalne odszkodowanie: z kolei w przypadkach, gdy wobec pracownika naruszono zasadę równego traktowania w zatrudnieniu i należy mu się odszkodowanie, ono również zostanie naliczone w oparciu o aktualne stawki płacy minimalnej zapisane w Kodeksie Pracy.
Składki zdrowotne i zasiłki chorobowe
Wzrost płacy minimalnej to niejedyny czynnik, który w 2023 roku wpłynie na wysokość wypłat dla Twoich pracowników. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie zmiany dotyczą kwestii stricte odnoszących się do Kodeksu Pracy. Kwota „na rękę” może ulec zmianie także ze względu na fakt, że składka zdrowotna odprowadzana do ZUS (9% podstawy wymiaru, czyli kwoty wynagrodzenia) nie jest już odliczana od podatku.
Z kolei jeśli prowadzisz kilka sklepów i łącznie zatrudniasz w nich więcej niż 20 osób, a każdą z nich zgłaszasz do ubezpieczenia chorobowego, musisz się liczyć z koniecznością wypłacania im zasiłków chorobowych, gdy będą na zwolnieniu lekarskim. Zasiłki pozostają po stronie ZUS, gdy osób zatrudnionych i zgłoszonych do ubezpieczenia jest mniej – poniżej 20.
Plan urlopowy i dodatkowe dni wolne w 2023 r.
Prawo określa dokładnie, ile dni urlopowych pracownik z konkretnym stażem może wykorzystać w ciągu roku. Są jednak dni wolne, które należą mu się dodatkowo.
W 2023 r. łącznie przepracujemy 250 dni - tyle wyniesie tzw. wymiar czasu pracy dla osoby zatrudnionej na pełny etat. Będą wśród nich dni ustawowo wolne z okazji świąt, w tym Święto Niepodległości, które w tym roku przypada w sobotę. Za tę sobotę należy oddać pracownikom jeden wolny dzień w innym terminie: taka zasada obowiązuje dla wszystkich świąt wypadających w soboty, a będących dniami ustawowo wolnymi.
Pamiętaj, że dodatkowe dni wolne należą się także pracownikom, którzy mają pod opieką dziecko do 14. roku życia. Taka osoba ma prawo wziąć 2 dni wolnego (16 godzin) z tytułu opieki nad dzieckiem, a Ty masz obowiązek wypłacić jej za te dni normalne wynagrodzenie.
Urlopy na żądanie, wraz ze „standardowymi” urlopami powinny być uwzględnione w planie urlopowym, który jako pracodawca sporządzasz przed rozpoczęciem roku lub zaraz po jego rozpoczęciu. Jeśli zapomniałeś o tym obowiązku lub o nim nie wiedziałeś, przygotuj taki plan jak najszybciej! Powinien on obejmować wszystkich pracowników, a w razie jakichkolwiek zmian możesz go bez przeszkód korygować i uzupełniać.
Dopełnienie obowiązku informacyjnego (ZFŚS, PKK i świadczenia urlopowe)
Pozostając jeszcze w temacie urlopów, warto wiedzieć, że jeśli zatrudniasz mniej niż 50 pracowników, możesz wypłacać im tzw. świadczenia urlopowe. Są to, potocznie mówiąc, pieniądze na wakacje, które pracownik otrzymuje przed rozpoczęciem co najmniej 2-tygodniowego urlopu[4]. Nie masz obowiązku ich wypłacania jako właściciel małego biznesu, ale jeśli nie zamierzasz tego robić, powinieneś poinformować o tym pracowników do końca stycznia 2023 r. W przeciwnym razie grozi Ci kara do wysokości 5 000 zł.
Podobnie jest z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. Jest on obowiązkowy w dużych firmach, ale nie dotyczy małych, lokalnych sklepów. Tu analogicznie – jeżeli nie zakładasz takiego funduszu, poinformuj o tym fakcie pracowników do końca stycznia 2023 r. Zrób to również, jeżeli nie przystępujesz do Pracowniczych Planów Kapitałowych. PKK nie obejmują mikroprzedsiębiorców, czyli osób, które w ostatnich 2 latach zatrudniały średnio mniej niż 10 pracowników i nie przekroczyły rocznego obrotu netto w wysokości 2 mln euro. Jednak brak obowiązku nie zwalnia Cię z poinformowania pracowników, że nie będziesz wdrażać PKK. Z kolei pracownicy powinni złożyć deklarację, że z PKK występują. To prosta formalność, którą będziesz powtarzać raz na 4 lata. Tym razem masz czas do 28 lutego 2023 r. na poinformowanie pracowników i zebranie od nich stosownych deklaracji na piśmie[5].
Stan zagrożenia epidemiologicznego
Choć obostrzenia covidowe zostały już zniesione dla lokalnych sklepów, jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, że w Polsce wciąż obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego. Został on przedłużony 16 grudnia 2022 roku rozporządzeniem Rady Ministrów i będzie trwał do końca marca 2023[6]. Co to oznacza dla Ciebie? Powinieneś śledzić doniesienia medialne, bo gdy po 31 marca stan zagrożenia epidemicznego przestanie obowiązywać, dla każdego pracodawcy będzie to miało konsekwencje związane z zatrudnieniem. Pamiętaj, że:
- Jeśli ważność badań profilaktycznych Twoich pracowników upłynęła po 7 marca 2020 r., badania te będą nadal ważne przez okres do 180 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego;
- Gdy trwa stan zagrożenia epidemicznego, możesz wysłać pracownika na zaległy urlop o długości nawet do 30 dni, pomijając plan urlopowy i wyznaczając go w terminie dogodnym dla siebie;
- Jeśli zatrudniasz cudzoziemców, których zezwolenia na pobyt czasowy, wizy krajowe czy krótkoterminowe tytuły pobytowe wygasły w trakcie epidemii, pamiętaj, że mają oni przedłużony legalny pobyt do 30 dni po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego;
- Jeśli ważność zezwolenia na pracę Twojego pracownika cudzoziemca wygasła w czasie epidemii, również zostanie wydłużona do 30 dni po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego.
Choć tegoroczne zmiany w przepisach mogą Ci się wydać zawiłe, warto się z nimi zapoznać, a w razie wątpliwości wesprzeć się wiedzą osób odpowiedzialnych za prowadzenie rachunkowości Twojej firmy. Możesz też zawsze sięgnąć bezpośrednio do Kodeksu Pracy opublikowanego na stronie Sejmu RP[7]. Tylko gdy będziesz na bieżąco z przepisami, zyskasz gwarancję, że działasz zgodnie z prawem. Wtedy już nie pozostanie nic innego, jak skupić się na najważniejszym: rozwijaniu swojego biznesu.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740240141/U/D19740141Lj.pdf
[2] https://www.infor.pl/prawo/encyklopedia-prawa/k/273411,Kodeks-pracy.html
[3] https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/kodeks-pracy-o-czym-mowi-i-w-czym-pomaga/
[4] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00105
[5] https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/pracownicze-plany-kapitalowe/5190801,Kto-nie-musi-wdrazac-PPK.html
[6] https://www.gov.pl/web/psse-radom/stan-zagrozenia-epidemicznego-covid-19-trwa-nadal
[7] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740240141/U/D19740141Lj.pdf
Siłą sklepów lokalnych jest… lokalność! To, że konsumenci mają do naszego sklepu blisko, przy kasie spotykają znajomego sprzedawcę i doradcę w jednej osobie, a na półkach widzą świeże markowe i lokalne produkty to ogromna zaleta twojego biznesu. Ale różnicę zrobisz za sprawą profesjonalnej obsługi klienta. Poznaj pytania, które kupujący chciałby od Ciebie usłyszeć.
Obsługa klienta jest bardzo ważna dla dwóch z trzech klientów sklepu, a 81 proc. woli robić zakupy w dobrze zorganizowanych, wyróżniających się miłą atmosferą sklepach.[1] To właśnie może być tym elementem, który odróżni Twój sklep od konkurencji. Profesjonalny, pomocny i uśmiechnięty sprzedawca jest tajną bronią i najlepszą reklamą sklepu. Powoduje, że klienci chętnie do niego wracają.
Pytanie otwierające
Kontakt z klientem to klucz do sukcesu. Konsument zmienia się na naszych oczach. Do niedawna dominowali tzw. „sprytni klienci”, którzy kierowali się szukaniem okazji i niskich cen. Obecnie ich miejsce stopniowo zajmuje konsument, dla którego liczy się przede wszystkim pozytywne doświadczenie zakupowe. Coraz liczniejsza jest też grupa kupujących, którzy cenią sobie zakupy w pobliskich sklepach lokalnych ze sprawną i miłą obsługą.[2]
Przywitaj zatem klienta uśmiechem, powiedz mu „dzień dobry”, złap z nim kontakt wzrokowy, wykaż gotowość do udzielenia fachowej porady. Nie narzucaj się, ale gdy będzie okazja porozmawiać, np. przy ladzie mięsno-wędliniarskiej, zapytaj go – o ile go wcześniej nie widziałeś – „czy jest tu pierwszy raz, co sprawiło, że wybrał Twój sklep, czy mieszka w okolicy, a może jest przejazdem”? Jeżeli klienta już znasz, możesz zapytać po prostu „co słychać?”. To tzw. pytanie otwierające i budujące Twoją osobistą relację z konsumentem.
Pytanie wspierające
Klienci wybierają sklepy lokalne również dlatego, bo mogą liczyć na wsparcie w wyborze produktów dopasowanych do ich gustów i smaków. W czasach wysokich cen żywności, konsument kupuje mniej produktów, za to częściej robi zakupy. Z badań NielsenIQ Consumer Outlook Survey wynika, że dwóch na trzech klientów sklepu deklaruje zakup tylko tych produktów, które na pewno wykorzysta, aby uniknąć marnotrawstwa.[3] To nowy trend konsumencki – niemarnowanie żywności. Dlatego tym większe znaczenie ma fachowe doradztwo, by wesprzeć klienta w dokonaniu właściwego wyboru. Warto obserwować konsumenta, szczególnie gdy sprawia wrażenie zagubionego, bo nie wie, który produkt wybrać. To jest czas na udzielenie mu fachowej porady. Doskonałym pytaniem będzie „Czy mogę Panu/Pani pomóc” lub „czy mogę coś dla Pana/Pani zrobić”? Tym pytaniem wysuwasz dłoń do klienta, oferujesz mu swoją pomoc, umacniasz z nim więź.
Pytanie zamykające
Zakończenie procesu sprzedaży jest bardzo istotnym elementem. Ważne jest pierwsze i ostatnie wrażenie – to, w jakim nastroju i z jakim doświadczeniem zakupowym klient opuszcza Twój sklep. Dlatego przy kasie zawsze warto zadać pytanie „Czy nie potrzebuje Pan/Pani czegoś jeszcze”? Często bywa, że klient odchodzi od kasy lub stoiska i przypomina sobie o jeszcze jednym produkcie, którego nie kupił. Pytanie na „do widzenia” jest też pretekstem do zaoferowania produktu z oferty promocyjnej lub takiego, który będzie uzupełnieniem do towarów już zakupionych przez konsumenta.
Na końcu nie zapomnij podziękować mu za wybór Twojego sklepu i zaproś go na ponowne zakupy! Odprowadź go uśmiechem w stronę wyjścia, a zwiększy to prawdopodobieństwo, że do Ciebie wróci.
Słuchaj aktywnie
Na koniec, nie zapomnij o aktywnym słuchaniu. To nie tylko potakiwanie, otwartość na uwagi ze strony klienta i utrzymywanie z nim kontaktu wzrokowego, ale też przede wszystkim zadawanie mu dodatkowych pytań w celu doprecyzowania informacji. Aktywne słuchanie pozwala nam nawiązywać dobre relacje z klientem.
[1] https://grupaeurocash.pl/blog/8-zasad-ktore-zapewnia-w-twoim-sklepie-sprawna-i-mila-obsluge-klienta
[2] https://grupaeurocash.pl/blog/profesjonalna-obsluga-klienta-co-liczy-sie-w-niej-najbardziej
[3] Źródło: portal wiadomoscihandlowe.pl https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/polscy-konsumenci-odkrywaja-urok-minimalizmu-na-znaczeniu-zyskuje-haslo-mniej-znaczy-wiecej
Zapobieganie marnowaniu żywności to jeden z kluczowych obszarów dotyczących prowadzenia sklepu w sposób odpowiedzialny. Tego wymaga od nas prawo, a także społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Marnowana na całym świecie żywność odpowiada za 8 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla.[1] To także strata energii i wody. Szczególnie w obliczu wysokiej inflacji i wzrostu cen na żywność, niemarnowanie jej powinno być naszym priorytetem.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa uwzględniają w swojej strategii biznesowej interesy społeczne oraz aspekty środowiskowe. Koncepcja CSR zakłada maksymalizowanie pozytywnego wpływu na otoczenie, nie tylko w wymiarze gospodarczym, lecz także środowiskowym i społecznym[2]. Klienci coraz częściej oczekują podejmowania takich działań nie tylko przez duże firmy, ale również przez te lokalne.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności
Prowadzenie sklepu w odpowiedzialny sposób wiąże się przede wszystkim z wprowadzaniem zrównoważonej oferty, rozwijaniem odpowiedzialnej infrastruktury, a także z zapobieganiem marnowaniu żywności[3]. Dla właścicieli sklepów spożywczych, szczególnie istotne są kwestie związane z tym ostatnim obszarem, ponieważ spoczywają na nich obowiązki wynikające z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.
Zjawisko marnowania żywności jest problemem globalnym o wymiarze gospodarczym, ekologicznym i społecznym. Jak szacuje FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), na świecie marnuje się aż 30 proc. wyprodukowanej żywności, czyli w skali roku 1,3 mld ton w całym łańcuchu żywnościowym. W samej Europie to 88 mln ton[4], a w Polsce ok 9 mln ton – jesteśmy pod tym względem niechlubnym liderem w Unii Europejskiej[5]. Jak wylicza Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ok. 9 mln ton żywności marnowanej rocznie w Polsce to:
- prawie 23 mln ton dwutlenku węgla wyemitowane do atmosfery – tyle emitują wszystkie samochody osobowe w Polsce w ciąg roku;
- 1,72 mld m sześc. wody, którą marnuje się do jej wyprodukowania - to tak, jakby każdy Polak wylewał codziennie sto 1,5-litrowych butelek wody
- 250 kg żywności zmarnowanej w przeliczeniu na jednego Polaka, w Europie jest to średnio 179 kg, a w krajach afrykańskich zaledwie 10 kg na osobę
By ograniczyć marnowanie żywności, właściciele sklepów spożywczych - zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności - zobowiązani są do podjęcia szeregu działań zapobiegających wyrzucaniu produktów spożywczych, w dokładnych terminach realizacji zawartych w ustawie. O jakich ważnych datach należy pamiętać, prowadząc własny biznes? Kluczowe są pierwsze cztery miesiące roku!
Styczeń – zawarcie umowy z organizacją pozarządową
Przedsiębiorcy, prowadzący własny sklep spożywczy w celu zapobiegania marnowania żywności są zobowiązani do podpisania umowy z jedną bądź kilkoma organizacjami pozarządowymi w zakresie nieodpłatnego przekazywania żywności spełniającej wymogi prawa żywnościowego, nie przeznaczonej do sprzedaży. Mogą to być produkty, które posiadają wady wyglądu lub uszkodzenia opakowania, natomiast nie mogą to być produkty przeterminowane. Nie należy przekazywać również napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%[6].
Warto wiedzieć: w przypadku wypowiedzenia umowy, sprzedawca żywności jest obowiązany zawrzeć nową umowę najpóźniej w terminie 14 dni od dnia rozwiązania się umowy wypowiedzianej, jeżeli nie jest stroną innej umowy[7].
Więcej informacji dostępnych w: Cykl podcastów dla Przedsiębiorców poświęcony przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.
Marzec – sprawozdanie o ilości marnowanej żywności
Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć roczne sprawozdanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na terenie województwa, w którym znajduje się placówka handlowa, wykazując w nim ilość zmarnowanej żywności. Na złożenie rocznego sprawozdania, właściciel sklepu ma czas do 31 marca 2023 r.[8]
Pamiętaj, aby na bieżąco dokumentować ilość jedzenia przekazywanego organizacji pozarządowej, a także tej przeznaczonej do zniszczenia jako odpady.
Kwiecień – opłaty za marnowanie żywności
Wysokość opłaty za marnowanie żywności wylicza się poprzez pomnożenie jednostkowej stawki przez masę marnowanej żywności w kilogramach. Środki pochodzące z opłat należy przekazać na konto bankowe organizacji pozarządowej, z którą sprzedawca żywności zawarł umowę. Jeżeli sprzedawca żywności zawarł umowę z więcej niż jedną organizacją pozarządową, opłatę dzieli między wszystkie organizacje proporcjonalnie do ilości odebranej przez nie żywności. Co ważne, opłaty nie ponosi się od 10 proc. masy marnowanej żywności. Przedsiębiorca jest zobowiązany uiścić tę opłatę do 30 kwietnia 2023 roku [9].
[1] https://www.gov.pl/web/rolnictwo/4xp-czyli-szanuj-zywnosc
[2] https://www.parp.gov.pl/csr
[3] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.
[4] Tamże.
[5] https://www.gov.pl/web/rolnictwo/4xp-czyli-szanuj-zywnosc
[6] https://www.gios.gov.pl/pl/gospodarka-odpadami/przeciwdzialanie-marnowaniu-zywnosci
[7] Tamże.
[8] Tamże.
[9] Tamże.
Święto zakochanych już na stałe wpisało się w kalendarz większości Polaków. Jego rosnąca popularność co roku przekłada się na wzrost sprzedaży w sklepach stacjonarnych w tym dniu. To sprawia, że Walentynki stają się coraz bardziej dochodowym świętem dla branży handlowej. Jak przygotować placówkę, aby sprostać potrzebom zakochanych klientów i zwiększyć wartość paragonów?
Polacy są jednym z narodów najchętniej obchodzącym święto zakochanych. Jak wynika z Barometru Providenta, już 64 proc. społeczeństwa deklaruje świętowanie tego wyjątkowego dnia oraz planuje obdarować ukochaną osobę upominkiem[1]. W 2022 roku większość ankietowanych (42,0 proc.) na prezent walentynkowy zamierzało przeznaczyć kwotę do 100 zł. Co ciekawe, co piąta osoba obchodząca walentynki deklarowała, że wyda na ten dzień ponad 200 zł. W ubiełym roku większość respondentów planowało tego dnia wyjście do kina, kolację w restauracji lub własnoręczne przygotowanie posiłku dla drugiej osoby. Wśród prezentów materialnych niesłabnącą popularnością cieszą się natomiast kwiaty i czekoladki – warto więc zadbać o to, aby te produkty odpowiednio wcześnie znalazły się na sklepowych półkach[2].
Walentynki w lokalnym sklepie
Rosnąca dynamika sprzedaży w tygodniu walentynkowym widoczna jest również w lokalnych sklepach stacjonarnych. Z danych CMR wynika, że 14 lutego obroty placówek handlowych nie zwiększają się znacząco, ale spora część odwiedzających podczas codziennych zakupów poszukuje prostych pomysłów na drobny prezent dla ukochanej osoby[3]. Jakie produkty warto mieć na półkach?
- Upominki walentynkowe – słodycze
Wśród walentynkowych upominków co roku królują przede wszystkim słodycze, szczególnie takie, które swoim kształtem lub kolorem opakowania kojarzą się z dniem zakochanych. Na paragonach sklepowych zdecydowanie częściej niż w innych okresach w roku pojawiają się zatem praliny, bombonierki, lizaki w kształcie serca, a także czekolady w większych gramaturach lub w okolicznościowych opakowaniach. Jak pokazują dane CMR, sprzedaż pralin w tygodniu walentynkowym jest nawet 2-3-krotnie wyższa niż w pozostałych tygodniach roku, a szczyt ich sprzedaży przypada na godziny popołudniowe i wieczorne. Wartość sprzedaży lizaków w sklepach osiedlowych rośnie z kolei ponad dwukrotnie. Co ciekawe, nawet 30 proc. klientów odwiedza sklep w Walentynki tylko i wyłącznie z zamiarem zakupu słodyczy dla bliskiej osoby[4].
- Upominki walentynkowe – napoje procentowe
W tygodniu walentynkowym n[5]. Z danych CMR wynika, że w tym czasie sprzedaż win stołowych i musujących rośnie średnio o 20 proc. w porównaniu do pozostałych tygodni roku. Największą popularnością cieszą się napoje procentowe ze średniej półki cenowej, ale lepiej niż zwykle sprzedają się również droższe wina[6].
Jak przygotować sklep na Walentynki?
Praktyczne wskazówki:
- odpowiedni asortyment – przygotuj ofertę sklepu, która zainteresuje Twoich klientów w tym wyjątkowym dniu. Pamiętaj o szerokim wyborze słodyczy, głównie wyrobów czekoladowych, takich jak bombonierki, trufle, cukierki i czekoladki, oraz alkoholi – win, likierów czy whisky. Zadbaj także o dostępność asortymentu w kształcie serca czy limitowanych serii produktów w efektownych i estetycznych opakowaniach, które zostały przygotowane specjalnie na tę okazję. Nie zapominaj jednako postępującym trendzie prozdrowotnym i o klientach, którzy coraz bardziej cenią sobie jakość oraz skład produktów spożywczych. Dla tych konsumentów przygotuj ofertę specjalną – zadbaj o dostępność czekolad gorzkich, czekoladek bez dodatku cukru z krótkim i naturalnym składem, a także asortymentu ekologicznego.
- atrakcyjna ekspozycja – zadbaj o ciekawe ułożenie produktów i zaplanuj przestrzeń zgodnie z zasadami merchandisingu. Asortyment walentynkowy umieść przy wejściu do sklepu, dzięki czemu zainteresujesz klientów ofertą już od momentu przekroczenia progu placówki. Przy okazji zmniejszysz strefę dekompresji, w której klienci niechętnie podejmują decyzje zakupowe. Produkty szczególnie atrakcyjne – bombonierki, czekoladki i pralinki – umieść w zasięgu ręki, a także na wysokości wzroku konsumentów, czyli 120–160 cm od podłogi. Nie zapomnij o właściwie zaplanowanej strefie przykasowej, która sprzyja zakupom impulsowym. W tym obszarze sklepu szczególnie warto umieścić cukierki, lizaki oraz czekoladę, po które konsumenci sięgają spontanicznie.
- sprzedaż komplementarna – eksponuj produkty powiązane ze sobą, aby zwiększyć wartość paragonów. Stojaki ze słodkimi upominkami umieść również w kategorii herbat, kaw czy przy stoisku monopolowym, aby zwiększyć sprzedaż krzyżową.
- aranżacja wnętrza – zadbaj o walentynkowy wystrój sklepu. Zaproś klientów do środka, przygotowując atrakcyjną witrynę, na którą w pierwszej kolejności zwrócą uwagę potencjalni kupujący. Wykorzystaj kolory i symbole kojarzone ze świętem zakochanych. Zbuduj wyjątkową atmosferę, dzięki subtelnym ozdobom rozmieszczonym na terenie całego sklepu. Półki z asortymentem walentynkowym oznacz odpowiednimi barwami oraz dodaj etykiety w kształcie serca, aby mieć pewność, że kupujący nie przejdą obok nich obojętnie. Dobrym pomysłem będzie również przygotowanie toreb prezentowych, dzięki którym klienci wyjdą z Twojego sklepu z gotowym i pięknie zapakowanym upominkiem.
- wykorzystanie zmysłów – zadbaj o odpowiednią oprawę muzyczną oraz zapachową. Romantyczne przeboje płynące ze sklepowych głośników wraz z przyjemnym kwiatowym zapachem wprowadzą Twoich klientów w miły nastrój.
- działania marketingowe – zadbaj o obecność Twojego sklepu w mediach społecznościowych. Przygotuj posty o tematyce walentynkowej – zapytaj klientów, jakich produktów poszukują, poinformuj o ofercie dostępnej w sklepie, udostępnij przepisy, dzięki którym przygotują romantyczną kolację oraz zaplanuj atrakcyjne promocje i akcje tematyczne. Komunikacja w mediach społecznościowych pomoże Ci dotrzeć do nowych odbiorców oraz zbudować świadomość Twojej marki.
Rosnąca popularność Walentynek sprawia, że jest to święto niezwykle dochodowe dla polskiego handlu. Wzrost dynamiki sprzedaży odnotować można również w sklepach osiedlowych, które umożliwiają konsumentom zakupy „na ostatnią chwilę”. Zaplanuj działania na ten wyjątkowy tydzień w roku i zwiększ obroty swojego sklepu. Stwórz walentynkową ofertę, która pozwoli klientom nabyć popularne produkty w atrakcyjnych cenach. Zaskocz konsumentów oryginalnymi pomysłami i zaaranżuj przestrzeń tak, aby zachęcała do zakupów w Twojej placówce. Zmiany nie muszą być wymagające i kosztowne. Pamiętaj, że okres walentynkowy to jedynie kilka dni, dlatego warto je jak najlepiej wykorzystać.
[1] https://www.rp.pl/handel/art35683151-walentynki-pomagaja-firmom-zwiekszyc-zyski
[2] Tamże.
[3] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/co-kupujemy-na-walentynki-od-tanich-lizakow-po-alkohole-premium,207884.html
[4] Tamże.
[5] https://handelextra.pl/artykuly/257156,walentynki-2022-slodkosci-i-procenty-premium
[6] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/co-kupujemy-na-walentynki-od-tanich-lizakow-po-alkohole-premium,207884.html
Każdy przedsiębiorca powinien śledzić trendy w swojej branży, by lepiej dostosować ofertę do dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów. Dotyczy to również lokalnych sklepów spożywczych! Trendy mają wpływ na zachowania konsumenckie, a więc też na zawartość koszyka zakupowego. Obecnie, nawet w czasach inflacji, jednym z popularniejszych jest tzw. wellbeing. Wyjaśniamy, na czym polega i dlaczego warto za nim podążać.
Pojęcie wellbeing oznacza dbanie o dobre samopoczucie, jakość życia i szeroko pojęty dobrostan, zarówno fizyczny, jak i psychiczny. W praktyce wiąże się również z troską o zdrowie jako jednym z kluczowych elementów, zwłaszcza w dobie COVID-19[1]. Badania dowodzą, że konsumenci zmieniają swoje nawyki na bardziej prozdrowotne, co przekłada się także na ich wybory zakupowe. Aż 58% Polaków szuka zdrowych składników w żywności i napojach, a niemal połowa uważnie analizuje wartości odżywcze na etykietach produktów. Moda na zdrowsze alternatywy wielu produktów panuje zwłaszcza w pokoleniu Z[2] i nie słabnie nawet w czasach wysokiej inflacji. Choć z przyczyn ekonomicznych stawiamy raczej na proste posiłki, co czwarta osoba kieruje się w swoich preferencjach właśnie względami zdrowotnymi[3]. Dla właścicieli sklepów oznacza to konieczność zapewnienia klientom produktów, których poszukują - wiele kategorii spożywczych ma już swoją „zdrowszą” podkategorię (np. napoje bez cukru)[4]. Które z nich powinny znaleźć się w Twoim asortymencie?
Napoje bezalkoholowe
Trend zdrowego trybu życia, który obserwujemy w zmieniających się nawykach konsumenckich Polaków, dotyczy również kategorii napojów. Dbanie o siebie często oznacza ograniczenie alkoholu i właśnie na tej fali rozkwitła popularność piw oraz win 0%, a nawet whisky czy wódek w wariantach bez procentów. Szczególnie piwa bezalkoholowe stanowią tu mocną kategorię – ich udział w rynku wynosi już 6,6 proc. i stale rośnie[5]. 60% konsumentów uważa je za dobre dla zdrowia, a połowa Polaków pija przynajmniej raz w miesiącu[6]. Już 9 proc. Polaków deklaruje, że sięga właśnie po warianty bezalkoholowe, nie tylko w sklepach, ale i w lokalach gastronomicznych.
Ważne: jak odpowiedzieć na rosnący trend 0%? Odpowiedzi znajdziesz w linku.
Rok 2022 należy do całej kategorii napojów. Obserwowany jest wzrost popytu na produkty o korzystnym działaniu na zdrowie oraz system odpornościowy. Konsumenci coraz częściej sięgają po napoje o mniej słodkim smaku, zawierające składniki wysokiej jakości, które przynoszą funkcjonalne korzyści[7]. Jakie produkty warto mieć w swoim asortymencie?
Zadbaj o obecność na półkach tych produktów:
- piwa i wina 0%,
- napoje wzbogacone o witaminę C i minerały,
- napoje z obniżoną zawartością cukru,
- soki, w tym NFC (soki nie z koncentratu, powstające w wyniku procesu tłoczenia z warzyw bądź owoców),
- napoje fermentowane tj. kombucha czy kefir wodny.
Żywność ekologiczna
Konsumenci coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe, przywiązując szczególną wagę do wysokiej jakości żywności, miejsca pochodzenia czy wpływu produkcji na środowisko. Szukają na opakowaniach certyfikatów poświadczających, że produkt powstał w odpowiedzialny sposób w gospodarstwie ekologicznym.
Polacy mają pozytywne nastawienie do eko żywności. Już co trzeci konsument sięga po nią regularnie, a według szacunków, rynek ten może rosnąć nawet o 20 proc. rocznie[8]. Wszystko dlatego, że uważamy żywność ekologiczną za dobrą dla zdrowia, wartościową odżywczo i godną zaufania.
Według danych Nielsen najczęściej kupujemy:
- ekologiczne jaja,
- certyfikowaną żywność dla dzieci w słoiczkach,
- soki, napoje oraz nektary,
- nabiał i jego roślinne zamienniki[9].
Warto wprowadzać do oferty sklepu produkty lokalne, organiczne i ekologiczne, o jakości potwierdzonej odpowiednimi oznaczeniami. Ich dostępność zapewni Ci zaufanie konsumentów i zachęci do zakupów w Twojej placówce. Więcej o certyfikatach żywności znajdziesz tutaj.
Roślinne zamienniki nabiału i mięsa
Zainteresowanie roślinnymi zamiennikami trwa już od dłuższego czasu i stale rośnie. Najbardziej widoczne jest to szczególnie w kategorii mięsa i wędlin (w tym dań gotowych) oraz nabiału. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez GfK Polonia, głównym segmentem zamienników są napoje roślinne. Ich sprzedaż to prawie 60 proc. zakupów całej kategorii „plant based” w ujęciu wartościowym. Polski rynek zamienników jest obecnie wart już 1,5 mld zł[10].
Produkty te są popularne nie tylko wśród wegetarian i wegan. Coraz więcej Polaków ogranicza mięso np. z przyczyn zdrowotnych, a już 30 proc. polskiego społeczeństwa deklaruje się jako fleksitarianie (osoby jedzące mięso okazjonalnie)[11]. Do tego warto dodać konsumentów z nietolerancją laktozy, którzy zmuszeni są zrezygnować z nabiału w swojej diecie. Dlatego właśnie zamienniki mięsa i mleka każdy powinien mieć w swoim sklepie.
Jaką ofertę przygotować dla obu tych grup?
- napoje roślinne (sojowy, migdałowy, owsiany),
- bezmleczne / bezlaktozowe jogurty, serki, twarogi i mleka,
- bezmięsne pasztety, parówki, wędliny,
- bezmięsne dania gotowe, np. nuggetsy, burgery, kotlety.
Jak zadbać o klientów ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi? Więcej wskazówek dotyczących żywności do zadań specjalnych znajdziesz tutaj.
Superżywność i produkty funkcjonalne
Pod tym pojęciem kryją się produkty, których wspólną cechą są prozdrowotne właściwości. Znajdziemy tu m.in. kiszonki, orzechy czy owoce, zaliczane do polskich superfoods, ale przede wszystkim żywność funkcjonalną. To produkty ze zmniejszonym dodatkiem cukru, soli albo po prostu wzbogacone o prozdrowotne dodatki: sterole roślinne, witaminy, przeciwutleniacze, błonnik czy prebiotyki[12].
Rynek produktów funkcjonalnych na tle innych sektorów żywności rozwija się najszybciej w skali świata[13], dlatego na półkach w Twoim sklepie nie może zabraknąć:
- napojów izotonicznych i szotów witaminowych,
- napojów light,
- płatków śniadaniowych wzbogaconych o błonnik,
- produktów dla dzieci z dodatkiem witamin,
- warzyw i owoców o każdej porze roku.
Kawa i herbata
Analiza rynku herbat wykazała, że w 2020 r. światowe spożycie herbaty wyniosło około 6,3 mld kg. Szacuje się, że do 2025 roku spożycie herbaty wzrośnie do około 7,4 mld kg. Z najnowszych danych wynika, że jest to obecnie drugi, po wodzie, najpopularniejszy napój na świecie. Polacy zajmują 3. miejsce w Europie i 9. na świecie pod względem jego konsumpcji. Spośród wszystkich dostępnych produktów tej kategorii, Polacy najczęściej wybierają czarną herbatę ekspresową, co wynika z jej popularności i szerokiej dostępności na sklepowych półkach[14].
Jak natomiast wygląda polski rynek kawy? Z danych Mintel wynika, że sprzedaż kawy sięga rocznie nawet 94,4 mln kg, a wartość tego rynku szacuje się obecnie na ok. 6 mld zł[15]. Jak się okazuje, przeciętny Polak wypija ok. 95 l tego napoju rocznie, co w przeliczeniu daje ok. 2,5 kg/os. Taka wartość plasuje nasz naród na 11. miejscu w globalnym rankingu spożycia[16]. Ponad 66% Polaków regularnie pije kawę, a 2/3 z nich spożywa ją raz lub dwa razy dziennie[17].
Kawa i herbata to produkty, które mogą się wydawać oczywiste, ale również i dla nich jest miejsce w trendzie wellbeing. Miłośnicy tych naparów doceniają ich smak, aromat, a także właściwości zdrowotne. Istnieją badania wskazujące na to, że składniki zawarte w tych produktach mogą m.in. wykazywać działanie pobudzające, dodawać energii, wzmacniać koncentrację, poprawiać trawienie oraz sprawność fizyczną[18].
Z tej kategorii w asortymencie warto mieć:
- kawę i herbatę na wynos (w sklepach spożywczych kupujemy je częściej niż w kawiarniach[19]!),
- kawy mielone (najczęściej kupowany rodzaj kawy w osiedlowych sklepach[20]),
- herbaty ziołowe i owocowe,
- napoje herbaciane i herbaty mrożone,
- modne rodzaje herbat typu matcha czy oolong,
- prozdrowotne herbaty zielone i czerwone.
Konsumenci coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe. Przywiązują wagę do wysokiej jakości żywności, miejsca pochodzenia czy aspektów związanych z odpowiedzialną produkcją. Chętniej wybierają żywność postrzeganą jako zdrową, czyli taką która wywiera pozytywny wpływ na organizm. Zapoznaj się z rosnącym trendem wellbeing i odpowiedz na potrzeby swoich klientów, dopasowując ofertę do ich oczekiwań. Tego właśnie oczekują konsumenci i tego będą szukać również w sklepie za rogiem.
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Well-being
[2]https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wellbeing-daje-zarobic-euromonitor-international-analizuje-wazny-trend-na-rynku-fmcg
[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/niemal-polowa-polskich-konsumentow-nie-jada-w-restauracjach-a-ponad-dwie-trzecie-oszczadza-wybierajac-proste-i-przystepne-posilki.html
[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wellbeing-daje-zarobic-euromonitor-international-analizuje-wazny-trend-na-rynku-fmcg
[5] Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0% | Grupa Eurocash
[6] Raport Związku „Browary Polskie”, https://www.browary-polskie.pl/raport-rewolucja-00-na-rynku-piwowarskim/
[7] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/trzy-trendy-na-rynku-napojow-w-2022-roku,105544.html
[8] Raport Koalicji na Rzecz BIO, https://jemyeko.com/wp-content/uploads/2021/07/raport_05-07-2021.pdf
[9] Tamże.
[10] https://handelextra.pl/artykuly/261090,wege-ma-coraz-wiecej-miejsca-na-polce-analiza
[11] https://handelextra.pl/artykuly/261090,wege-ma-coraz-wiecej-miejsca-na-polce-analiza
[12] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/65766,zywnosc-funkcjonalna
[13] https://wuwr.pl/ekon/article/view/8468
[14] Analiza rynku herbaty w Polsce - markethub.pl
[15] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9130/polacy-wypijaja-ok-95-litrow-kawy-rocznie-jak-ksztatuje-sie-kategoria/
[16] Tamże.
[17] https://www.biostat.com.pl/zdrowie-polakow-kawa.php
[18] Tamże.
[19]https://www.horecatrends.pl/kawiarnie_oraz_puby_coctail_bary/115/gdzie_i_jaka_kawe_kupuja_polacy_najczesciej_na_wynos,10767.html
[20] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9130/polacy-wypijaja-ok-95-litrow-kawy-rocznie-jak-ksztatuje-sie-kategoria/
Cyfrowa rzeczywistość stanowi ważną część życia współczesnego konsumenta, w której spędza coraz więcej czasu. Sztuczna inteligencja, zakupy na żywo oraz metaświat to pojęcia opisujące nowoczesne technologie, które coraz śmielej wkraczają do rzeczywistości zakupowej. Ogromny wpływ na ich rozwój mają przede wszystkim młodzi konsumenci, którzy „wychowali się w internecie”. Poznaj nowoczesne formy handlu, aby sprostać wymaganiom młodego pokolenia.
Nowoczesne formy handlu – sztuczna inteligencja
Epidemia koronawirusa i przejście klientów do świata wirtualnego wymusiły na firmach zmianę strategii marketingowych i podążanie w kierunku zaawansowanych technologii cyfrowych. Sztuczna inteligencja (AI) to obecnie jeden z najważniejszych i najszybciej rozwijających się trendów XXI wieku[1]. Pojęcie AI rozumieć można jako zdolność maszyny do naśladowania ludzkiej inteligencji, która umożliwia zbieranie danych, analizuje je, a następnie nadaje im sens i na tej podstawie podejmuje określone działania. Wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji pozwala lepiej przewidywać potrzeby konsumentów, budować relację z klientem i zwiększać doświadczenia zakupowe[2].
Z raportu „E-commerce w Polsce oczami internautów 2022” przygotowanego przez firmę Gemius wynika, że aż 77% respondentów deklaruje robienie zakupów online[3]. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie staje się nieodłącznym elementem pozwalającym firmom zachować pozycję na rynku oraz budować ich konkurencyjność. Zadbaj o obecność Twojego sklepu w internecie i zwiększaj przychody firmy.
Nowoczesne formy handlu – live-commerce
Zakupy na żywo to nowy trend w sprzedaży internetowej, który rozwinął się w czasie epidemii. Sytuacja zmusiła sprzedawców do zamknięcia sklepów stacjonarnych oraz poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kontakt z konsumentem. Live streaming e-commerce polega na sprzedaży produktów online z wykorzystaniem transmisji internetowej. Taka forma umożliwia konsumentom oglądanie produktów na żywo i wchodzenie w interakcje ze sprzedawcą bez wychodzenia z domu. Tego typu wydarzenia organizowane są głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych[4].
Chociaż live-commerce wymaga większego nakładu pracy i zaangażowania, jest niezwykle efektywną formą sprzedaży, która daje natychmiastowe efekty. Podczas zakupów na żywo możliwe jest pokazanie różnych produktów dużej liczbie klientów, co finalnie generuje wysokie zyski w ciągu zaledwie kilku minut. Ponadto tego typu handel zachęca konsumentów do impulsowych zakupów, wykonywanych spontanicznie, pod wpływem chwili. Odbiorcy biorąc udział w takim wydarzeniu mają możliwość skorzystania z atrakcyjnych rabatów i licznych promocji. To wszystko dodaje tej formie zakupów pewnej ekskluzywności, w której kupujący chcą aktywnie uczestniczyć. Live-commerce buduje świadomość marki oraz wpływa na zwiększenie zaangażowania klientów[5].
Nowoczesne formy handlu – metaverse
Metaverse to projekt alternatywnego świata przyszłości. Pojęcie to łączy dwa słowa – „meta” (poza) i „verse” (świat). Jest to koncepcja obejmująca współistnienie wielu wirtualnych światów 3D, w których żywych ludzi reprezentują ich awatary – podczas pracy, zabawy, spotkań towarzyskich czy robienia zakupów[6].
Metaverse może zmienić sposób wykonywania zakupów w niedalekiej przyszłości. Stanowi nowy rodzaj handlu, w którym świat internetowy łączy się z rzeczywistym, tworząc innowacyjne modele biznesowe. Wirtualne sklepy i cyfrowe wersje produktów mają za zadanie umożliwić użytkownikom obejrzenie towarów przed ich fizycznym zakupem[7]. Metaświat zapewnia jedną, dostępną dla wszystkich platformę handlu elektronicznego, która daje możliwość nawiązania interakcji między kupującymi i sprzedającymi. Stwarza to bardziej pozytywne doświadczenie zakupowe dla wszystkich zainteresowanych i może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i przychodów[8].
Uwaga: technologia metaverse jest dopiero w początkowych stadiach rozwoju. Tempo i wielkość wzrostu tego rynku będzie zależeć od wielu różnych czynników. Finalnie jednak metaświat to szansa na odświeżenie wizerunku i zbudowanie lojalności młodszego pokolenia wobec marki[9].
Młodzi konsumenci odgrywają coraz większą rolę na rynku. Odpowiedzialni są za wiele decyzji zakupowych – zarówno tych drobnych, jak i dużych inwestycji. Aby sprostać ich wymaganiom niezbędna jest cyfryzacja usług i wdrażanie nowoczesnych technologii. Nowe formy handlu zmieniają podejście do klienta, nadając mu zupełnie nowy wymiar. Rzeczywistość sektora handlowego zmienia się dynamicznie, a podążanie za nowymi rozwiązaniami to szansa, która może zwiększyć Twoją konkurencyjność na rynku.
[1] Instytut Badań Edukacyjnych, Fazlagić, J. (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa, 2022.
[2] McKinsey & Company, Forbes Polska, Rewolucja AI, Jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce, 2017.
[3] Gemius Polska, E-commerce w Polsce oczami internautów, 2022.
[4] https://www.rzetelnyregulamin.pl/pl/a/live-commerce-przyszloscia-e-commerce-3-trendy-handlu-na-zywo-ktore-warto-znac.
[5] Tamze.
[6] Metaverse – co to jest i jak to działa? https://pl.wix.com/blog/artykul/metaverse-co-to#viewer-b4bqs.
[7] Tamże.
[8] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/metaverse-przyszloscia-e-handlu,111845.html
[9] Kognita, Metaverse: Czym jest? Dokąd zmierza? Rynek metaverse w Polsce i na świecie 2022.
1 stycznia 2023 roku weszły w życie zmiany w ustawie dotyczącej ochrony konsumentów. Dyrektywa Omnibus wprowadziła szereg rozwiązań prawnych, które mają przyczynić się do łatwiejszego egzekwowania praw nabywców oraz zwiększenia transparentności działań przedsiębiorców[1]. Nowe przepisy wpłyną na funkcjonowanie zarówno handlu internetowego, jak i tego tradycyjnego. Co to oznacza dla właścicieli sklepów spożywczych? Wyjaśniamy.
Dyrektywa Omnibus to akt prawny, którego celem jest wzmocnienie świadomości informacyjnej nabywcy i ujednolicenie zasad ochrony konsumenta. Nowe regulacje wprowadzają zmiany w ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów[2].
Dyrektywa Omnibus a sklepy stacjonarne
Najważniejsza zmiana dotyczy zasad prezentacji obniżonej ceny w przypadku ogłoszenia o obniżce. Przedsiębiorcy, wprowadzając promocje w sklepie, mają obowiązek podawania – zamieszczenia obok nowej obniżonej ceny produktu – również informacji o najniższej cenie tego towaru, jaka obowiązywała na dany produkt w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki[3].
W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Nie ma wówczas konieczności przedstawiania ceny najniższej z okresu 30 dni przed obniżką, ani ceny najniższej od dnia oferowania towaru do sprzedaży. Przedsiębiorca podaje wówczas obok ceny aktualnej, tj. obowiązującej po ostatniej obniżce, cenę towaru przed pierwszym obniżeniem ceny.
Poprzez „towary, które ulegają szybkiemu zepsuciu” lub „towary mające krótki termin przydatności do użycia” rozumie się produkty, niezdatne do spożycia lub użycia w terminie, w którym konsument mógłby odstąpić od umowy, gdyby mu takie uprawnienie przysługiwało (tj. 14 dni). Przykładami takich towarów są m.in. warzywa, owoce, mięso czy napoje o krótkim terminie przydatności do spożycia[4].
Wprowadzone regulacje dotyczą zarówno sprzedaży internetowej, jak i stacjonarnej. Nowe przepisy mają chronić klientów przed fałszywymi okazjami, polegającymi na sztucznym zawyżaniu cen i późniejszej ich obniżce[5].
Dyrektywa Omnibus w praktyce
Gdzie zamieszczać informacje o promocjach?
Nowe przepisy nie wprowadzają jasnych wytycznych dotyczących miejsca umieszczenia informacji o obniżce ceny. W ustawie wskazano jedynie, że komunikat o promocji musi być jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Z tego względu komunikować obniżki można na wiele sposobów, np. wykorzystując:
- banery,
- etykiety cenowe,
- gazetki promocyjne,
- standy i wobblery reklamowe,
- reklamy[6].
Jak prezentować obniżki cen?
Podczas ogłaszania obniżki cen, przedsiębiorca jest zobowiązany obok aktualnej ceny produktu podać jego najniższą cenę obowiązującą w okresie 30 dni poprzedzających promocję. Wartość sprzed obniżki powinna być widoczna dla konsumenta oraz wskazana w sposób jasny i niewprowadzający w błąd. Może zostać ogłoszona w ujęciu procentowym, np. „20% taniej”, lub w postaci konkretnej kwoty, np. „10 złotych taniej”, przez podanie nowej (niższej) ceny wraz z kwotą sprzed obniżki. Wcześniejsza wartość produktu może zostać przedstawiona w formie przekreślonej[7].
Jakich działań nie obejmuje Dyrektywa Omnibus?
Art. 6a dyrektywy w sprawie podawania cen nie będzie mieć ponadto zastosowania do programów lojalnościowych dla klientów, takich jak karty rabatowe lub kupony, które uprawniają konsumenta do zniżki cenowej na wszystkie produkty sprzedawcy lub na określony asortyment w dłuższych nieprzerwanych okresach (np. 6 miesięcy, 1 rok) lub które umożliwiają gromadzenie punktów do wykorzystania podczas przyszłych zakupów. To samo będzie odnosiło się do faktycznych spersonalizowanych obniżek cen, które nie mają charakteru powszechnego „ogłoszenia” o obniżce ceny[8].
Pamiętaj: oferty lojalnościowe i spersonalizowane podlegają ocenie dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych[9].
Kary za nieprzestrzeganie nowych wytycznych
W przypadku niewłaściwej prezentacji cen objętych obniżką produktu, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej będzie mógł nałożyć na właściciela sklepu karę pieniężną w wysokości do 20 000 zł. Jednak jeśli w przeciągu 12 miesięcy od stwierdzenie nieprawidłowości przedsiębiorca co najmniej trzykrotnie naruszy wprowadzane regulacje Dyrektywy Omnibus to maksymalna kara wzrośnie do 40 000 zł[10].
Przedsiębiorcy powinni dokładnie zapoznać się z nowymi przepisami wprowadzanymi przez Dyrektywę Omnibus. Zmiany w ustawie dotyczącej ochrony konsumentów wpłyną nie tylko na funkcjonowanie sklepów internetowych, ale także tych tradycyjnych. Regulacje wprowadzają wiele fundamentalnych zmian w sposobie prowadzenia polityki sprzedażowej, dlatego właściciele sklepów powinni wziąć pod uwagę różne aspekty funkcjonowania swojego biznesu – kanały sprzedaży, techniki informowania o cenach towaru i promocji – a następnie dostosować sposób komunikacji z klientem do obecnych wymogów prawnych.
[1] Dyrektywa Omnibus. Nowe obowiązki dla e-sprzedawców oraz internetowych platform handlowych - PARP - Centrum Rozwoju MŚP
[2] Dyrektywy Omnibus dyrektywa cyfrowa towarowa wpływ na e-commerce (wirtualnemedia.pl)
[3] Dyrektywa Omnibus - koniec fikcyjnych rabatów. Nowy obowiązek dla sprzedających - Bankier.pl
[4] Wytyczne dotyczące wykładni i stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów dostępne pod następującym linkiem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021XC1229(04)&from=EN
[5] Dyrektywa Omnibus - koniec fikcyjnych rabatów. Nowy obowiązek dla sprzedających - Bankier.pl
[6] Dyrektywa Omnibus – czym jest i na co musisz się przygotować? (umowywit.pl)
[7] Wytyczne dotyczące wykładni i stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów dostępne pod następującym linkiem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021XC1229(04)&from=EN
[8] Tamze.
[9] Tamże.
[10] Dyrektywa Omnibus – obowiązek informowania o cenach - PARP - Centrum Rozwoju MŚP
Karnawał w Twoim sklepie. Jakie produkty i promocje przygotować na ten wyjątkowy czas? Cz.2
Karnawał to okres najhuczniejszych zabaw w roku i licznych spotkań towarzyskich. W tym czasie obserwowany jest wzrost zainteresowania niektórymi kategoriami produktowymi, które świetnie sprawdzają się na imprezowych stołach. Zadbaj o odpowiedni asortyment w swoim sklepie i zachęć klientów atrakcyjnymi promocjami. Jakie rabaty przygotować, aby zachęcić klientów do zakupów? Mamy dla Was kilka wskazówek.
Z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix wynika, że w okresie okołoświątecznym ponad 80 proc. Polaków ograniczyło swoje wydatki. Z raportu wiemy również, że blisko 90 proc. ankietowanych poszukiwało w tym czasie produktów w promocjach. Atrakcyjne rabaty na artykuły spożywcze to obecnie główny czynnik decydujący o miejscu dokonania zakupów[1]. Ograniczanie wydatków przeznaczanych na żywność w okolicy świąt przełoży się najprawdopodobniej również na decyzje zakupowe w całym okresie karnawałowym. Zadbaj więc nie tylko o ciekawą ofertę sklepu, ale także atrakcyjne promocje na produkty najczęściej wybierane przez klientów w tym czasie.
Praktyczne wskazówki:
Przygotuj promocje produktowe
Ulubione promocje Polaków to te, które dotyczą obniżek cen. Korzysta z nich chętnie aż 67% klientów, a co czwarta osoba przyznaje, że ma do promocji zaufanie. Postaw na różnorodne akcje rabatowe oraz wyróżnij swoją ofertę. Świetnie sprawdzą się kolorowe etykiety cenowe, podświetlenia, standy czy wobblery reklamowe[2].
Postaw na wielopaki
Największą popularnością cieszą się promocje związane z obniżkami cen wybranych produktów, ale możesz też sprawić, aby klienci kupili ich więcej. Przygotuj ofertę wielopaków i akcji typu „2+1 gratis” lub „2 produkty w cenie jednego”. Klienci otrzymują niższą cenę jednostkową za produkt, a Ty notujesz wyższą sprzedaż.
Zróżnicuj promocje
Każdego dnia przygotuj rabaty na inną kategorię produktową. Klienci chętnie odwiedzą Twój sklep w celu zakupu konkretnego asortymentu, a przy okazji włożą do koszyka dodatkowe produkty.
Poinformuj klientów o planowanych promocjach
Komunikuj planowane promocje z wyprzedzeniem. Powieś plakat w witrynie sklepu, przygotuj gazetki produktowe, postaw potykacz przed drzwiami albo ogłoś ofertę w mediach społecznościowych.
Korzystaj z zasady komplementarności
Zadbaj o wspólną ekspozycję produktów komplementarnych, aby zwiększyć wartość paragonów. Przy regałach z alkoholem umieść stojaki z przekąskami, zaś obok chipsów ustaw półkę z sosami.
Przyłącz się do programu lojalnościowego
Program lojalnościowy ułatwia zarządzanie promocjami, a także jest świetnym źródłem informacji dla klientów o dostępnych rabatach. Wspiera sprzedaż, buduje lojalność klientów i zyskuje na popularności, bo już teraz z tego typu programów korzysta ponad 60 proc. Polaków[3].
Sprawdź, co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy tutaj.
Postaw na marki własne
Zgodnie z badaniami NielsenIQ Polacy coraz chętniej sięgają po produkty marek własnych. W czerwcu br. ich udział w rynku był największy w historii i wyniósł ponad 20 proc. Sieci handlowe konsekwentnie rozwijają swoją ofertę, a jednym z głównych powodów jest ich konkurencyjna cena[4].
Karnawał to dobra okazja do zwiększenia wartości koszyków zakupowych klientów. Wykorzystaj ten okres i zachęć konsumentów do odwiedzenia Twojego sklepu. Zorganizuj atrakcyjne rabaty i zaskocz konsumentów promocjami, które skłonią ich do większych zakupów. Skompletuj ciekawą ofertę karnawałową na eurocash.pl. Znajdziesz tam atrakcyjne ceny najpopularniejszych produktów karnawałowych.
[1] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/ogromny-wzrost-liczby-polakow-deklarujacych-chec-oszczedzania-na-swiatecznej-zywnosci
[2] https://grupaeurocash.pl/blog/wyroznij-sie-na-tle-konkurencji-top-7-dzialan-marketingowych-dla-twojego-sklepu-spozywczego
[3] https://grupaeurocash.pl/blog/wyroznij-sie-na-tle-konkurencji-top-7-dzialan-marketingowych-dla-twojego-sklepu-spozywczego
[4] https://handelextra.pl/artykuly/260017,nielseniq-marki-wlasne-silne-jak-nigdy-dotad
Świętowanie Nowego Roku rozpoczyna długo wyczekiwany okres karnawałowy. Przed nami czas zabawy i licznych spotkań towarzyskich, a tym samym wzrost zainteresowania niektórymi kategoriami produktowymi wśród klientów. Właściciele sklepów powinni zawczasu zadbać o odpowiedni asortyment w swoich placówkach. Jakich produktów nie może zabraknąć w Twoim sklepie w najbliższym czasie? Mamy dla Was kilka wskazówek.
Imprezowe menu – słone przekąski
Słone przekąski to pozycja obowiązkowa na każdym imprezowym stole. Sklepy lokalne są jednym z najistotniejszych kanałów sprzedaży tych produktów, na poziomie 36 proc. obrotu całej kategorii. Przekąski dostępne są w niemal każdej placówce, z czego ponad połowę udziałów pod względem wartościowym stanowią chipsy. Na drugiej pozycji, z niemal 20 proc. udziałami wartościowymi, są chrupki. Na dalszych pozycjach uplasowały się kolejno: orzeszki, słone paluszki/precle/talarki oraz takie produkty jak popcorn, prażynki czy krakersy[1].
Konsument poszukuje produktów smacznych, szybkich do przygotowania i łatwych do podzielenia. Tego typu asortyment powinien być szczególnie eksponowany w okresie karnawału, by wykorzystać czas wzmożonej aktywności konsumentów w sklepach i zwiększyć sprzedaż.
Imprezowe menu – słodkie przekąski
Słodycze to kategoria chętnie wybierana przez konsumentów w sklepach przez cały rok. Tym bardziej nie może ich zabraknąć również przy okazji zabawy sylwestrowej. Respondenci wybierający słodycze podczas zakupów sięgają najczęściej po: czekolady (91,3 proc.), ciastka (89 proc.), cukierki czekoladowe (79,7 proc.) oraz wafle (78,1 proc.)[2]. W nadchodzącym czasie koniecznie zadbaj o dostępność tego asortymentu w Twoim sklepie.
Imprezowe menu – półprodukty i dania gotowe
Tego typu produkty cieszą się dużym zainteresowaniem w okresie karnawałowym, a konsumenci coraz chętniej korzystają z tych prostych rozwiązań. Warto, aby w asortymencie Twojego sklepu pojawiły się produkty, które są łatwe do przyrządzenia i podania. Do tej kategorii zaliczyć można m.in. dania gotowe chłodzone, dania chłodzone mączne, produkty mrożone, a także półprodukty, z których w szybki sposób można przygotować smaczne dania na ciepło. Rozszerz ofertę swojego sklepu np. o spody do pizzy, ciasto francuskie, frytki, nuggetsy czy warzywa konserwowe.
Więcej informacji o rozwiązaniach convenience w handlu znajdziesz tutaj.
Imprezowe menu – napoje
W okresie karnawału nie można zapomnieć o najbardziej pożądanej kategorii produktowej, czyli o napojach. W tym okresie warto na półce z alkoholami wyeksponować przede wszystkim tzw. bąbelki, czyli wszelkiego rodzaju szampany, prosecco i wina musujące. Ponadto warto zapewnić klientom szeroki wybór opcji bezalkoholowych, których popularność systematycznie rośnie. Na znaczeniu coraz bardziej zyskują wina 0% oraz alkohole mocne w wersji bez procentów[3]. Właściciele sklepów powinni wziąć pod uwagę postępujące zmiany przyzwyczajeń konsumenckich i odpowiednio wyposażyć swoją placówkę, szczególnie w okresie karnawału, kiedy częściej organizujemy domówki i imprezy.
Więcej informacji o alkoholach 0% przeczytacie tutaj.
Karnawał to dobra okazja do zwiększenia wartości koszyków zakupowych Twoich klientów. Wykorzystaj ten okres i zachęć konsumentów do odwiedzenia Twojego sklepu. W skompletowaniu półki karnawałowej pomogą Ci oferty na eurocash.pl. Znajdziesz tam atrakcyjne ceny najpopularniejszych w tym czasie produktów.
Jakie rabaty przygotować, aby zachęcić klientów do zakupów? Praktyczne wskazówki dla właścicieli lokalnych sklepów przygotowaliśmy w 2. części artykułu. Zapraszamy do lektury!
[1] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10835/sone-przekaski-z-16-wzrostem-wartosci-sprzedazy-co-wybiora-na-sylwestra-polacy/
[2] https://grupaeurocash.pl/blog/zakupy-impulsowe-w-twoim-sklepie-przyciagnij-uwage-swoich-klientow#_ftnref3
[3] https://grupaeurocash.pl/blog/polacy-coraz-chetniej-siegaja-po-alkohole-0-jak-odpowiedziec-na-nowy-trend
Dynamiczny wzrost cen to temat, który nie schodzi z pierwszych stron gazet. Inflacja jest najwyższa od dziesięcioleci, a na spowolnienie jej tempa trzeba będzie jeszcze poczekać. Podwyżka dotyka szczególnie produktów FMCG – tego trendu nie zatrzymała nawet obniżka VAT na żywność. Jak perspektywa rosnących cen wpływa na decyzje konsumentów? Jak na społeczne nastroje powinny odpowiadać sklepy?
Jak podaje GUS inflacja w Polsce w listopadzie 2022 r. wyniosła 17,4%, a największe podwyżki dotyczą cen żywności i napojów (22,3 proc. r/r)[1]. Konsumenci liczą się z dalszymi wzrostami, jednocześnie przyznając, że ich sytuacja materialna pogorszyła się w ostatnich miesiącach[2]. Wpływa to na zmianę sposobu, w jaki wydajemy i oszczędzamy. Zmiany strategii zakupowych różnią się jednak w zależności od grupy wiekowej, poziomu dochodów i tego, co klienci kupują – a to ogromne wyzwanie dla sklepów.
Zaciskanie pasa? Niekoniecznie!
Inflacja to nie tylko kwestia, że płacimy więcej za nasze zakupy, ale przede wszystkim zmiana tego, na co pieniądze wydajemy. Konsumenci widzą, że realna wartość ich oszczędności zmniejsza się z powodu rosnących cen. Zwiększenie kosztów artykułów pierwszej potrzeby sprawia, że zaciskamy pasa przede wszystkim, jeśli chodzi o rzeczy „zbędne” – takie jak wyjścia do restauracji, podróże czy rozrywka. Co piąty Polak przyznaje, że woli coś kupić niż trzymać pieniądze na koncie[3], a słabnąca wartość pieniądza zniechęca do oszczędzania.
Konsumenci w dobie inflacji
Trzy pierwsze kwartały 2022 r. charakteryzowały się ponad dziesięcioprocentowym wzrostem wartości zakupionych dóbr spożywczych. Oznacza to, że przez dziewięć pierwszych miesięcy w tym roku wydatki na żywność i napoje wzrosły o 10%. Było to spowodowane głównie wzrostem cen, bo ilościowa wielkość tych zakupów zmalała o 2%[4]. Kupujemy więc mniej, a suma na paragonie rośnie. Z danych GfK, wynika, że 89 proc. gospodarstw musi oszczędzać i robi to tnąc codzienne wydatki[5]. Według danych NielsenIQ, 40 proc. konsumentów wybiera niedrogie lub tańsze produkty. Z kolei 38 proc. stawia na promocje – wybierając dowolną markę, ale w obniżonej czasowo cenie. Kupowanie marek własnych też jest sposobem na oszczędności – 23 proc. Polaków kupuje ich znacznie więcej niż wcześniej[6].
RADA: Przedsiębiorco! Zaplanuj promocje artykułów, które przyciągną uwagę kupujących. Wprowadź atrakcyjne okazje na podstawowe produkty spożywczych, a także obniż ceny asortymentu z kategorii, z których klienci rezygnują ze względu na inflację tj. masło, herbata czy kawa[7]. Zadbaj również o dostępność produktów marki własnej w Twoim sklepie. Niższa cena zachęci odwiedzających do większych zakupów.
Co ciekawe, najaktywniejszą grupą w zarządzaniu swoimi finansami jest pokolenie Z i millenialsi[8], którzy deklarują jednocześnie najmniej obaw dotyczących podwyżek cen. Ich strategią jest rezygnacja z impulsywnych zakupów i porównywanie – kupujemy mniej, ale częściej, aby maksymalizować wykorzystanie ofert promocyjnych. Aktywne szukanie oszczędności przejawia się także śledzeniem gazetek promocyjnych, korzystaniem z programów lojalnościowych wybranych sklepów czy aplikacji mobilnych do tworzenia list zakupów. Te nawyki „mądrego zarządzania budżetem” najprawdopodobniej zostaną z klientami niezależnie od koniunktury rynkowej.
Sklepy mogą pomóc chronić konsumentów przed skutkami inflacji
Naturalnie, inflacja to także ogromne wyzwanie dla sklepów, które muszą odpowiedzieć na nastroje klientów. Zmiana zachowań konsumentów jest różnorodna, ale ma jeden wspólny mianownik – szukanie oszczędności. Część konsumentów zrezygnuje z zakupu wybranych produktów lub będzie szukać ich tańszych odpowiedników. Paradoksalnie, część gospodarstw domowych ograniczy wydatki na np. kulturę i rozrywkę, a oszczędności przeznaczy na żywność, w tym produkty premium lub lepsze jakościowo. Część konsumentów zrezygnuje z dużych zakupów na zapas, inni zaś będą masowo kupować promocyjne produkty w obawie przed drastycznymi podwyżkami. Sklepy muszą przyjrzeć się więc bardzo szczegółowo nie tylko segmentowi, w którym działają, ale nawet sprzedaży poszczególnych kategorii produktowych, aby odpowiednio zareagować na potrzeby klientów.
Warto zauważyć, że ludzie oceniają sytuację gospodarczą nie na podstawie faktów, ale uczuć, często przeszacowując wartość inflacji i swoje wydatki. Zarządzający sklepami powinni odpowiedzieć więc nie tyle na statystki, a właśnie na uczucia, oferując produkty bardziej przystępne cenowo, komunikując okazje i oferując dobrze przemyślane promocje. Konsumenci szukają oszczędności właśnie poszukując promocji, wybierając marki, które kosztują mniej lub korzystając z usług „kup teraz, zapłać później”.
Sposobem na zminimalizowanie negatywnych efektów inflacji jest również uproszczona oferta produktowa i analizowanie trendów sprzedażowych. Skupienie portfolio na produktach chętnie kupowanych minimalizuje ryzyko strat i marnotrawienia żywności, a co za tym idzie – marnotrawieniu pieniędzy.
[1] Inflacja w Polsce znacznie poniżej prognozy. Poznaliśmy najnowsze dane, https://www.money.pl/gospodarka/inflacja-listopad-2022-r-dane-gus-6839483981019680a.html
[2] Za: sondaż IPSOS dla OKO.PRESS, maj 2022; dostęp przez: https://oko.press/inflacja-sondaz
[3] Za: ARC Rynek i opinia „Cięcie wydatków, mniej oszczędności”; dostęp przez: https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/
[4] Badanie GfK Polska dla „Rzeczpospolitej”, październik 2022; dostęp przez: https://www.rp.pl/handel/art37449951-polacy-na-zakupach-mniej-masla-miesa-i-alkoholu-oraz-polowanie-na-promocje
[5] Tamże.
[6] Polacy zaciskają pasa – według NielsenIQ 60% z nas oszczędza na żywności, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10334/polacy-zaciskaja-pasa-wedug-nielseniq-60-z-nas-oszczedza-na-zywnosci/
[7] Badanie GfK Polska dla „Rzeczpospolitej”, październik 2022; dostęp przez: https://www.rp.pl/handel/art37449951-polacy-na-zakupach-mniej-masla-miesa-i-alkoholu-oraz-polowanie-na-promocje
[8] Za: https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/the-great-uncertainty-us-consumer-confidence-and-behavior-during-inflationary-times
Styczeń to dobry moment, aby podsumować miniony rok i zastanowić się, co może przynieść ten nadchodzący. Z jakimi wyzwaniami przyszło zmierzyć się przedsiębiorcom? Jak zmieniły się zachowania konsumenckie? Jakie produkty zyskały na popularności? Zobacz nasze podsumowanie 2022 r. w handlu.
W 2022 r. na rynek FMCG w Polsce największy wpływ miała rosnąca inflacja oraz wzrost cen energii i paliw. Pomimo tych trudności sklepy lokalne o powierzchni do 300 mkw. odnotowały w okresie od stycznia do października wzrost liczby transakcji o 3,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. Jednocześnie wzrost wartości sprzedaży wyniósł w nich ponad 11 proc.[1] Dzięki regularnym promocjom, atrakcyjnemu asortymentowi i bliskości konsumenta, właścicielom sklepów lokalnych udało się utrzymać przy sobie klientów, a ci niezmiennie poszukują najlepszych ofert.
Podsumowanie roku 2022 – cena zyskała na znaczeniu
Z dostępnych danych wynika, że cena produktów spożywczych była kluczowym determinantem, wpływającym na decyzje zakupowe Polaków w 2022 r. W związku z rosnącymi kosztami życia konsumenci poszukiwali oszczędności – także podczas codziennych zakupów. Blisko 50 proc. respondentów deklarowało, że w czasie kryzysu wybiera produkty w niższej cenie, a 40,8 proc., twierdziło że kupuje mniej[2]. Klienci częściej sięgali po tańsze alternatywy markowych produktów i marki własne. Najczęściej poszukiwali zamienników dla tych kategorii, które odnotowały największe wzrosty cen: masła, mleka czy mąki[3].
Warto zauważyć również, że w ostatnich miesiącach konsumenci odwiedzali sklepy spożywcze częściej, wykonując przy tym mniejsze zakupy. Z raportu Deloitte opublikowanego w listopadzie 2022 r. wynika, że ponad 30 proc. badanych robi zakupy 3-4 razy w tygodniu, a co czwarty nawet 5-6 razy. Przy czym, co trzeci respondent kupuje przede wszystkim produkty świeże, nieprzetworzone[4]. Aby jak najbardziej zoptymalizować wydatki, klienci chętniej sięgają po produkty dostępne w opakowaniach familijnych i wielopakach[5].
Praktyczne wskazówki:
- postaw na wielopaki oraz produkty o większej gramaturze – przygotuj ofertę, która pozwoli Twoim klientom zaoszczędzić na podstawowych artykułach żywnościowych. Kupując wielopaki, klienci zapłacą mniej za jednostkowy produkt, natomiast większa gramatura artykułu pozwoli kupić więcej w atrakcyjnej cenie,
- zadbaj o produkty marki własnej – wybierając asortyment do swojego sklepu, nie zapominaj o dostępności tańszych zamienników. Artykuły te są przystępne cenowo i stanowią ważny punkt na liście zakupowej klientów,
- wzmacniaj lojalność klientów – przyłącz się do programu lojalnościowego i nagradzaj klientów za robienie zakupów w Twoim sklepie. Pozwoli Ci to nawiązać relację z odwiedzającymi, a także przyczyni się do wzrostu sprzedaży,
- modyfikuj ofertę promocyjną – analizuj paragony zakupowe swoich klientów i wprowadź atrakcyjne promocje na produkty, które wybierają Twoi klienci. Ponadto, stawiając na produkty chętnie kupowane minimalizujesz ryzyko strat i marnotrawienia żywności, a co za tym idzie – marnotrawienia pieniędzy.
Podsumowanie roku 2022 – kryzys energetyczny
W II poł. 2022 r. mogliśmy obserwować dynamiczny wzrost cen energii. Przeciętny koszt energii elektrycznej w okresie lipiec-październik 2022 r. był wyższy o 52 proc. niż w I poł. roku, a cena gazu wyższa o 89 proc. Czynnik ten będzie miał decydujący wpływ na koszty funkcjonowania firm w najbliższym czasie[6].
Jakie rozwiązania zastosować, aby zmniejszyć koszty prowadzonej działalności?
- sprzęt energooszczędny – korzystaj z urządzeń energooszczędnych. Stosuj zamykane regały chłodnicze, które utrzymują stałą temperaturę i tym samym pobierają mniej energii elektrycznej,
- oświetlenie LED – wymień tradycyjne żarówki na LED – rozwiązanie tanie i ekologiczne,
- punkty świetlne – zmniejsz liczbę punktów świetlnych w obrębie Twojego sklepu np. wyłącz witrynę sklepową oraz świecący neon w godzinach nocnych lub wymień go na tradycyjny szyld,
- zielone technologie – korzystaj z odnawialnych źródeł energii. Montaż paneli fotowoltaicznych pozwala uzyskać szereg korzyści, tj.: zmniejszenie rachunków za prąd, wytworzenie energii niezbędnej do funkcjonowania placówki czy uniezależnienie się od sieci energetycznej. Instalacja paneli o mocy 25 kWp pozwala zmniejszyć rachunki nawet o 30 proc.[7],
- zredukuj asortyment – zrezygnuj z asortymentu sezonowego wymagającego chłodzenia lub mrożenia np. lody, piwo czy napoje, a także analizuj sprzedaż towaru w placówce i właściwie planuj dostawy asortymentu. Mniejsza ilość produktów pozwoli Ci zmniejszyć liczbę pracujących sprzętów i tym samym realnie zaoszczędzić.
Podsumowanie roku 2022 – rozwój kategorii convenience
Powrót do biur po dwóch latach pracy zdalnej przyczynił się do wzrostu znaczenia produktów z kategorii convenience. Mniej wolnego czasu spowodowało, że chętniej sięgaliśmy po gotowe posiłki, które wystarczy podgrzać w mikrofali, lub takie, które możemy zakupić i zjeść na miejscu, np. kanapki na ciepło czy hot-dogi. Kategoria dań gotowych z roku na rok zyskuje na popularności – Polacy najczęściej wybierają dania garmażeryjne oraz świeże sałatki i zupy do podgrzania[8]. Co ciekawe, w tej kategorii dużym powodzeniem cieszą się produkty wegańskie i wegetariańskie. Wiąże się to prawdopodobnie z faktem, że większość osób będących na diecie bezmięsnej to przede wszystkim osoby młode, które nie mają czasu gotować obiadów w domu[9].
Jakie rozwiązania convenience możesz wprowadzić do swojej placówki? Sprawdź w artykule.
Jaki będzie rok 2023?
Nic nie wskazuje na to, aby sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie miała się wkrótce znacząco poprawić, jednak prognozy dotyczące najbliższych kilku lat w handlu detalicznym są obiecujące. Nadchodzący rok 2023 będzie wymagał od właścicieli sklepów lokalnych wprowadzenia w swoich placówkach rozwiązań, które przyciągną nowych i utrzymają grono stałych klientów. Atrakcyjne promocje i rabaty to podstawa, ale warto wziąć pod uwagę także trendy, które rozwinęły się wśród konsumentów w tym roku i pamiętać o nich, przygotowując ofertę sklepu na 2023 r. Więcej wskazówek, jak wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć klientów do swojej placówki znajdziesz tutaj.
[1] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10829/rok-kryzysu-drozyzny-inbspproblemow-z-surowcami-jaki-by-2022-dla-handlu/
[2] https://forsal.pl/finanse/finanse-osobiste/artykuly/8580377,kryzys-zakupy-jakosc-i-cena-produktow.html#chcemy-robic-racjonalne-zakupy
[3] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10829/rok-kryzysu-drozyzny-inbspproblemow-z-surowcami-jaki-by-2022-dla-handlu/
[4] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/niemal-polowa-polskich-konsumentow-nie-jada-w-restauracjach-a-ponad-dwie-trzecie-oszczadza-wybierajac-proste-i-przystepne-posilki.html
[5] Tamże.
[6] https://grupaeurocash.pl/blog/kiedy-ceny-pradu-szybuja-czyli-kryzys-energetyczny-a-prowadzenie-sklepu
[7] https://grupaeurocash.pl/blog/zielone-sie-oplaca-jakie-proekologiczne-rozwiazania-mozesz-wprowadzic-do-swojej-placowki
[8] https://hurtidetal.pl/article/art_id,35566-61/dobrze-wpasc-na-gotowe/
[9] Tamże.
Samoobsługa staje się trendem coraz chętniej rozwijanym w sprzedaży bezpośredniej. Liczba miejsc, w których można zapłacić za zakupy bez pomocy kasjera, rośnie. Wprowadzenie kas samoobsługowych do sklepów spożywczych może przynieść liczne korzyści. Czy warto wdrażać te nowoczesne rozwiązania do placówki? Odpowiadamy poniżej.
Z raportu „2021 State of Self-Checkout Experiences[1]” wynika, że konsumenci coraz chętniej używają kas samoobsługowych podczas standardowych zakupów. Ponad 50% badanych właścicieli sklepów zauważyło, że podczas epidemii korzystanie z tego rozwiązania stało się jeszcze bardziej powszechne. Ponadto aż 60% ankietowanych potwierdziło, że mając wybór, chętnie skierują się właśnie do kasy samoobsługowej[2].
Kasy samoobsługowe – zalety technologii
Czas to pieniądz
Kasy samoobsługowe utożsamiane są przez klientów jako narzędzia umożliwiające dokonanie szybkich i sprawnych zakupów, w przeciwieństwie do tradycyjnych kas, które kojarzą się z kolejkami i długim oczekiwaniem. W tym wypadku sprawdzi się więc stare porzekadło, że czas to pieniądz – konsumenci chcą, by płacenie za zakupy trwało jak najkrócej i było efektywne. Zapewnij klientom możliwość wyboru – zamontuj kasy samoobsługowe dla klientów ceniących szybkie zakupy, obok tradycyjnych kas, dla tych którzy cenią możliwość interakcji ze sprzedawcą.
Prostota i intuicyjność
Korzystanie z kas samoobsługowych jest niezwykle proste i intuicyjne. Co więcej, samodzielne skanowanie produktów pozwala monitorować rachunek i kontrolować zakupy na bieżąco. Jasne komunikaty i czytelne instrukcje umożliwiają płynne przejście przez proces zakupowy i szybkie dokonanie płatności bez udziału pracowników sklepu.
Bezpieczeństwo zakupów
Po doświadczeniach związanych z epidemią, Twoi klienci z pewnością docenią, jeśli zagwarantujesz im bezpieczne zakupy. Kasy samoobsługowe pozwalają kupującym wykonać zakupy bez bezpośredniej interakcji z kasjerem, dlatego właśnie zyskały na popularności przez ostatnie lata. Ponadto dają one możliwość wybrania dogodnej formy płatności bezgotówkowej – karta płatnicza, BLIK czy płatność za pomocą telefonu. Warto wiedzieć, że konsumenci coraz częściej korzystają ze smartfonów do opłacania swoich zakupów – już 65% respondentów wybiera właśnie tę opcję podczas finalizowania płatności[3].
Analiza koszyka zakupowego
System samoobsługowy może być połączony z programem lojalnościowym. Podczas korzystania z kasy, klienci mają możliwość zeskanowania swojej karty lub dedykowanej aplikacji, dzięki której mogą cieszyć się rabatami dla stałych klientów. Właściciele sklepów mogą natomiast analizować koszyki zakupowe i optymalizować ofertę produktową. Rozwiązanie to pozwala również na wprowadzanie dopasowanych, a nawet personalizowanych akcji promocyjnych dla osób odwiedzających sklep.
Kasy samoobsługowe – ograniczenia
Niektórzy klienci nadal unikają korzystania z kas samoobsługowych, mimo ich większej wydajności i wygody. Dostępne dane mówią nam, że wynika to głównie z powolnych, zepsutych lub zwyczajnie brudnych maszyn. Konsumenci często rezygnują z możliwości samoobsługi właśnie ze względu na złe doświadczenia[4].
Pamiętaj: samo wprowadzenie nowej technologii to za mało. Musi być ona przede wszystkim użyteczna. Maszyny nie powinny być zbyt wolne, awaryjne lub wymagać zaangażowania pracowników sklepu. Negatywne doświadczenia z kasami samoobsługowymi mogą jedynie zniechęcić ludzi do odwiedzania Twojego sklepu.
Nowoczesne technologie w Twoim sklepie
Rozwój nowych technologii poprawia komfort konsumentów i ułatwia prowadzenie biznesu właścicielom sklepów. To nie tylko kasy samoobsługowe, ale też aplikacje mobilne, kamery sklepowe wykorzystujące sztuczną inteligencję, Innowacyjna Platforma Handlu czy bramki kontrolne przy wyjściu ze sklepu. Dane pochodzące od konsumentów wskazują, że istnieje duże zapotrzebowanie na wysokiej jakości, sprawne i funkcjonalne wsparcie technologiczne procesu zakupowego.
Więcej o nowych technologiach w sklepie lokalnym, znajdziesz tutaj.
Postęp techniczny dotyka każdej dziedziny życia, także handlu. Automatyzacja sprzedaży wydaje się dobrym pomysłem, który może wpłynąć na usprawnienie obsługi w Twojej placówce. Osoby zarządzające sklepami muszą dokładnie poznać upodobania swoich klientów, jeśli chcą zapewnić im pozytywne doświadczenia związane z samoobsługą. Przy wprowadzaniu nowinek technologicznych należy jednak pamiętać, że dla klientów Twojego sklepu najważniejsze jest sprawne zrobienie zakupów w miłej atmosferze. Zaangażowanie pracowników w sprawy klienta czy stworzenie przyjaznego klientowi środowiska np. oznakowanie alejek, czystość, schludna prezentacja towarów to aspekty, których technologia nie zastąpi.
[1] https://www.raydiant.com/blog/the-state-of-self-service-checkouts
[2] Tamże.
[3] https://www.raydiant.com/blog/the-state-of-self-service-checkouts
[4] Tamże.
Brak wyników wyszukiwania
Spróbuj wyszukać ponownie.