Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
  • Sytuacja gospodarcza odbija się na wynikach Grupy Eurocash, która w 3 kw. 2024 r. zanotowała 8,5 mld zł przychodu oraz 244 mln zł zysku EBITDA.
  • Polacy pozostają ostrożni w kwestii konsumpcji, dynamika sprzedaży rynku żywności spada i wyniosła w 3 kw. 2024 r. jedynie 4,1% - czyli poniżej inflacji. Wynika to ze zmienności warunków ekonomicznych i inflacyjnych.
  • Trudna sytuacja rynkowa powoduje, że osiągnięcie zakładanych na 2025 rok wyników finansowych, w szczególności wyniku EBITDA na poziomie 1 mld zł oraz przychodów Frisco na poziomie 1 mld zł, może nie być możliwe.
  • Wdrażany program restrukturyzacji przynosi zakładane oszczędności, które kompensują wzrost płacy minimalnej.

Od lipca do września 2024 r. Grupa Eurocash, która jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, zanotowała blisko 8,5 mld zł przychodu, wobec niemal 8,6 mld zł w 3 kw. 2023 r. Jej zysk EBITDA wyniósł 244 mln zł, wobec 305 mln zł rok wcześniej. Osiągnięta w tym czasie marża EBITDA 2,9% była o 0,7 p.p. niższa od marży z trzeciego kwartału 2023 r. W konsekwencji Grupa zarobiła 15 mln zł zysku netto, w porównaniu do 43 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej.

- Zakładaliśmy, że rok 2024 nie będzie dla Grupy Eurocash łatwy, ze względu na prowadzoną restrukturyzację i optymalizację procesów. Niestety poziom trudności podniosła słaba koniunktura gospodarcza, co jest widoczne zarówno we wskaźnikach makroekonomicznych, jak i naszych wynikach – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Trudny rynek spowalnia strategię

Najnowsze badania optymizmu konsumenckiego wskazują na niewielką poprawę nastrojów, która jednak nie przekłada się konsumpcję. Zdecydowana większość Polaków nadal obawia się powrotu wysokiej inflacji i woli odbudować oszczędności niż wydawać. Według danych Nielsen IQ, dynamika sprzedaży żywności na całym rynku wyniosła w 3 kw. 2024 r. jedynie 4,1%. Najboleśniej odczuły to dyskonty, których dynamika wzrostu sprzedaży spadła o 13 p.p., oraz hipermarkety z dynamiką o 9 p.p. niższą. W tym czasie sprzedaż Grupy Eurocash spadła w segmencie hurtowym o 0,9% w porównaniu do 3 kw. 2023 r., detalicznym – o 3%, natomiast segment Projektów, czyli supermarket online Frisco i sieć specjalistycznych marketów Duży Ben - przyniósł ponad 13% wzrostu.

Grupa konsekwentnie wdraża strategię biznesową, która opiera się na trzech filarach: integracji działań w segmencie hurtowym; doskonaleniu organizacji współpracy z franczyzobiorcami; oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi.

- Jesteśmy pewni co do słuszności naszej strategii biznesowej i jej założeń, podtrzymujemy wszystkie jej kierunki. Z powodu obecnej trudnej sytuacji makroekonomicznej, efekty wdrażania strategii przychodzą jednak wolniej niż zakładaliśmy. Dlatego nasz strategiczny cel osiągnięcia 1 mld zł zysku EBITDA w 2025 r. może nie być możliwy do osiągnięcia w założonym czasie – mówi Paweł Surówka.

Koszty pod kontrolą

Utrzymanie kosztów w ryzach było dla Grupy Eurocash w ostatnich kwartałach dużym wyzwaniem, biorąc pod uwagę wzrost kosztów pracy i inflację. W trzecim kwartale wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia wyniósł ponad 19%, a inflacja wyniosła 4,5%.

- W tym środowisku koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych w naszej Grupie wzrosły jedynie o 2%, a jest to najważniejsza pozycja kosztowa. Dzięki lepszej polityce zakupowej, wydatki na energię i materiały zmniejszyliśmy o blisko 15%. W samym trzecim kwartale wartość długu netto Grupy spadła o 163 mln zł w porównaniu do 3 kw. 2023 r. Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA utrzymuje się poniżej 1, co jest wynikiem lepszym od celu strategicznego, który przyjęliśmy na poziomie poniżej 1,5. To pokazuje, że mamy silny bilans i wysoki poziom stabilności finansowej – podsumowuje prezes Grupy Eurocash.

Dodatkowo, na stabilnym poziomie utrzymują się również koszty finansowe netto (62 mln zł), a o 2 dni poprawił się cykl konwersji gotówki, w porównaniu do 3 kw. 2023 r.

Zysk netto za 3 kw. 2024 r. spadł do poziomu 14,8 mln zł w porównaniu do 43,3 mln w 3 kw. 2023 r. – jednak skala spadków była mniejsza niż w poprzednich kwartałach 2024 r. Grupa inwestowała m.in. w remodeling sklepów Delikatesy Centrum (obecnie działa już 60 sklepów w modelu), budowaniu lojalności klientów w ramach nowego magazynu Frisco w Warszawie, a także poprawie rentowności i sprzedaży na sklepach w sieci Duży Ben. Choć w najbliższych kwartałach Grupa zamierza kontynuować inwestycje, to jednocześnie wyższy priorytet nada poprawie marżowości.

Grupa Eurocash prezentuje wyniki za 3 kwartał 2024 r.
Sytuacja gospodarcza odbija się na wynikach Grupy Eurocash, która w 3 kw. 2024 r. zanotowała 8,5 mld zł przychodu oraz 244 mln zł zysku EBITDA.

Deklarację o przystąpieniu do grupy zakupowej podpisały już wszystkie spółki będące organizatorami związanych z Grupą Eurocash sieci handlowych. W sumie należy do nich ok. 15,5 tys. placówek franczyzowych i partnerskich, czyli aż ¼ wszystkich sklepów spożywczych w Polsce [1]. Utworzenie grupy zakupowej to odpowiedź Eurocash i innych uczestników Grupy na oczekiwania konsumentów co do wysokiej jakości produktów i rozsądnej ceny, a także trwającą od wielu miesięcy wojnę cenową i rosnącą pozycję rynkową dyskontów.

Grupa Eurocash od lat analizuje różnice w ofercie producentów dla supermarketów i dyskontów vs. sklepy lokalne, starając się o bardziej atrakcyjne i wyrównane warunki dla rynku niezależnego. Wyniki rankingu producentów „Równi w Biznesie” prowadzonego od wielu lat przez Eurocash pokazują, że istnieją znaczące różnice w warunkach współpracy oferowanych sklepom lokalnym przez poszczególnych producentów. Obecnie pozycjonowanie cenowe marek producenckich na rynku niezależnym jest w wielu przypadkach skrajnie niekonkurencyjne w stosunku do dyskontów, a sieci, działając w pojedynkę, nie zawsze są zdolne do negocjowania satysfakcjonujących warunków komercyjnych. Trwająca od miesięcy wojna cenowa jeszcze pogłębia te dysproporcje. Stąd decyzja o zmianie podejścia do negocjacji i utworzeniu największej detalicznej grupy zakupowej, do której Eurocash zaprosił wszystkie swoje sieci: Delikatesy Centrum, Duży Ben, ABC, Groszek, Euro Sklep, PSH Lewiatan oraz PSD Gama.

– Utworzenie największej grupy zakupowej, we współpracy ze wszystkimi sieciami, to ogromne osiągnięcie pokazujące siłę rynku niezależnego, a także zaangażowanie ze strony wszystkich sieci, które - dla dobra milionów konsumentów - podjęły decyzję o wspólnym działaniu i dołączeniu do grupy. Wierzę, że wspólnie jesteśmy w stanie zawalczyć o wysoką jakość i dobre oferty dla konsumentów w naszym kraju  – komentuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Powołanie grupy zakupowej to krok, który przyniesie liczne korzyści zarówno właścicielom sklepów lokalnych - z uwagi na możliwość negocjowania lepszych warunków handlowych, jak i samym producentom, dla których grupa oznacza m.in. bardziej skuteczną egzekucję ustaleń kontraktowych przez sklepy. W konsekwencji zyskają konsumenci, którzy będą mogli liczyć na atrakcyjne ceny niezależnie od kanału.

– Dostawcy, sieci i przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy mają wspólny cel. Jest nim dążenie do zapewnienia najlepszej oferty produktowej, cenowej oraz innych warunków zakupów dla konsumentów. Dlatego podstawowym założeniem naszej grupy zakupowej jest zasada win-win. Jej działalność ma przynosić realne korzyści wszystkim uczestnikom rynku – mówi Marcin Celejowski, który od października br. pełni funkcję członka zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialnego za obszar zakupów handlowych.

W sieciach, które będą od tej pory reprezentowane w rozmowach z producentami przez grupę zakupową, zorganizowanych jest ponad 15,5 tys. sklepów. Zgodnie z danymi PMR, to aż 1/3 sklepów prowadzonych w modelach takich jak franczyza i 1/4 wszystkich sklepów spożywczych działających w Polsce – nie licząc tych specjalistycznych i na stacjach benzynowych [2].

[1] Nie licząc sklepów specjalistycznych i na stacjach benzynowych. PMR Market Experts, Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce, 2024.

[2] Jw.

Eurocash tworzy detaliczną grupę zakupową Równi w Biznesie. Największa taka współpraca na rynku
Deklarację o przystąpieniu do grupy zakupowej podpisały już wszystkie spółki będące organizatorami związanych z Grupą Eurocash sieci handlowych. W sumie należy do nich ok. 15,5 tys. placówek franczyzowych i partnerskich, czyli aż ¼ wszystkich sklepów spożywczych w Polsce. Utworzenie grupy zakupowej to odpowiedź Eurocash i innych uczestników Grupy na oczekiwania konsumentów co do wysokiej jakości produktów i rozsądnej ceny, a także trwającą od wielu miesięcy wojnę cenową i rosnącą pozycję rynkową dyskontów.

Prawie co czwarty uczeń jeszcze nie wie, gdzie chciałby kontynuować naukę po ukończeniu szkoły średniej (23,8%), a na pytanie „Gdzie chciał(a)byś pracować po ukończeniu edukacji?” 34,5% odpowiedziało „trudno powiedzieć / jeszcze nie wiem”, wynika z badań [1] przeprowadzonych pod koniec 2023 r. Wybór ścieżki rozwoju i kariery zawodowej są ważnymi decyzjami dla młodych wchodzących na rynek pracy. To dla nich Akademia Umiejętności Eurocash już od 8 lat organizuje warsztaty, spotkania i praktyki w handlu, przybliżając takie zawody jak: sprzedawca i magazynier-logistyk oraz technik handlowiec i technik logistyk. W roku szkolnym 2023/2024 w programie AUE wzięło udział ponad 6 tysięcy uczestników z kilkuset szkół w całej Polsce.

Program edukacyjny Akademii Umiejętności Eurocash dla uczniów szkół branżowych i technicznych obejmował w minionym roku szkolnym: Wirtualne Festiwale Umiejętności Zawodowych, cykl webinariów pt. „Kariera – jak to ugryźć” oraz prelekcje w wybranych szkołach. Prowadzili je m.in. AmbasadorzyEurocash – profesjonaliści z różnych jednostek biznesowych Grupy Eurocash.

Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych – cenna wiedza w procesie kształcenia uczniów

W roku szkolnym2023/2024 Akademia Umiejętności Eurocash zorganizowała 3 edycje Wirtualnego Festiwalu Umiejętności Zawodowych. Wzięło w nich udział ok. 16 tys. uczestników z blisko 340 [2] szkół z całej Polski. Warsztaty obejmowały trzy obszary tematyczne: marketing w sprzedaży, centra dystrybucyjne w Eurocash oraz merchandising. Inicjatywa odpowiada na potrzeby kwalifikacyjno-zawodowe występujące na rynku pracy.

– Praktycy z branży, tematy dostosowane do potrzeb rynku pracy, cenna wiedza w procesie kształcenia uczniów – to tylko niektóre pozytywne opinie po Wirtualnym Festiwalu Umiejętności Zawodowych, wyrażane zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. Pomagamy młodym, którzy wkrótce wejdą na rynek pracy, planować rozwój zawodowy i rozwijać kompetencje, wykorzystując nasze biznesowe doświadczenie i skalę wszechstronnej działalności Grupy Eurocash. To czym się dzielimy z uczniami świetnie uzupełnia programy kształcenia, przede wszystkim dlatego, że pokazujemy wykorzystanie tej wiedzy w praktyce– mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, Akademia Umiejętności Eurocash.

 „Kariera – jak to ugryźć?”

Pod takim tytułem odbywały się webinaria rozwojowe dla uczniów szkół średnich. Wzięło w nich udział blisko 5,3 tys. uczestników z 51 szkół zcałej Polski. Wśród tematów prezentowanych przez ekspertów Grupy Eurocash byłym.in.: określanie swojego celu zawodowego, pisanie dobrego CV, skuteczne poszukiwanie pracy i przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej.

Prelekcje dla szkół w ramach Programu Ambasadorskiego Grupy Eurocash

Ubiegły rok szkolny był też pierwszym rokiem działania Programu Ambasadorskiego. Pracownicy-ambasadorzy zaangażowali się we współpracę z 24 szkołami. Organizowali w nich warsztaty i prelekcje, jak też zapraszali uczniów do hurtowni i centrów dystrybucyjnych Eurocash. Brali także udział w targach pracy i innych wydarzeniach na terenie szkół. W aktywnościach z ich udziałem uczestniczyło ponad 2 tys. uczniów i nauczycieli.

- Współpraca naszych szkół z Grupą Eurocash to doskonały przykład, jak można w praktyce efektywnie realizować społeczną odpowiedzialność biznesu w obszarze edukacji. Wsłuchanie się w potrzeby szkoły, realizacja wartościowych projektów edukacyjnych ułatwiających absolwentom wejście na rynek pracy, organizacja warsztatów doskonalących kompetencje zawodowe uczniów, wsparcie w zakresie organizacji praktyk zawodowych – to tylko niektóre z naszych wspólnych aktywności, znacząco wzbogacających doświadczenie i przygotowanie zawodowe uczniów – mówi Emilia Mendak, wicedyrektords. kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Ekonomicznych im. S. Staszica w Poznaniu. – Dodatkowym atutem współpracy jest ogromne zaangażowanie pracowników Grupy Eurocash, którzy z otwartością biorą udział w realizacji wspólnych działań i mają cenny wkład w rozwój naszych uczniów w zawodzie technik ekonomista i technik rachunkowości – dodaje.

Aby podwyższać kompetencje Ambasadorów Eurocash w dzieleniu się wiedzą, w tym roku ruszył dla nich kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, organizowany przez AUE. Przygotowuje on do samodzielnego planowania i organizowania pracy związanej z prowadzeniem zajęć dla uczniów i młodocianych pracowników.

Działania Akademii Umiejętności Eurocash dla szkół są objęte Honorowym Patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji w ramach projektu na rzecz promocji zawodów sprzedawcy i magazyniera-logistyka w szkołach branżowych oraz technika handlowca i technika logistyka w szkołach technicznych. Z oferty AUE skorzystało do tej pory blisko 45,4 tys. uczniów i nauczycieli z 469 szkół z całej Polski. [3]

[1] Źródło: Raport NASK – Państwowego Instytutu Badawczego i pt. „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich”, 2024, https://it-szkola.edu.pl/publikacje,download,103

[2] Uwaga: liczba 340 jest sumą szkół, które brały udział co najmniej w jednej edycji WFUZ w tym roku szkolnym – jeżeli dana szkoła brała udział we wszystkich edycjach, to i tak jest liczona jako 1

[3] AUE rozpoczęła współpracę ze szkołami w roku szk. 2017/2018, a od 1 marca 2018 r. działa pod Honorowym Patronatem ORE.

Ponad 70 wydarzeń i tysiące uczestników – Akademia Umiejętności Eurocash podsumowała program dla uczniów i nauczycieli w minionym roku szkolnym i rozpoczyna kolejny
Prawie co czwarty uczeń jeszcze nie wie, gdzie chciałby kontynuować naukę po ukończeniu szkoły średniej (23,8%), a na pytanie „Gdzie chciał(a)byś pracować po ukończeniu edukacji?” 34,5% odpowiedziało „trudno powiedzieć / jeszcze nie wiem”, wynika z badań przeprowadzonych pod koniec 2023 r. Wybór ścieżki rozwoju i kariery zawodowej są ważnymi decyzjami dla młodych wchodzących na rynek pracy. To dla nich Akademia Umiejętności Eurocash już od 8 lat organizuje warsztaty, spotkania i praktyki w handlu, przybliżając takie zawody jak: sprzedawca i magazynier-logistyk oraz technik handlowiec i technik logistyk. W roku szkolnym 2023/2024 w programie AUE wzięło udział ponad 6 tysięcy uczestników z kilkuset szkół w całej Polsce.

• Wyniki Eurocash za 1 półrocze 2024 r. są zgodne z trendami rynkowymi, które przekładają się na słabszą sprzedaż i inflację kosztową oraz obniżają rentowność.

• Przychody Grupy w pierwszym półroczu wyniosły 15,8 mld zł i były o 1 proc. niższe niż za pierwsze półrocze 2023 r. Z kolei w 2 kw. 2024 r. wyniosły 8,2 mld zł i były o 2,5 proc. niższe od 2 kw. 2023 r.

• Marża EBITDA spadła o 0,4 p. proc., co przełożyło się na 226 mln zł zysku EBITDA.

• W trudniejszym otoczeniu Grupa skupia się na programie oszczędnościowym, wzmacnianiu bilansu i stabilności finansowej.

• Poprawa wskaźnika długu netto do EBITDA (przed MSSF16): z 1,09 w 2 kw. 2023 r. do 0,87 na koniec 2 kw. 2024 r.

• Cykl konwersji gotówki poprawił się o 2 dni rdr. Stabilny poziom zapasów i zobowiązań zachowany, dzięki przemyślanej polityce zakupowej na koniec ubiegłego roku.

• Koszty finansowe w 2 kw. 2024 r. wyniosły 61,2 mln zł i od początku roku utrzymują się na podobnym poziomie.

• Duży Ben i Frisco z kolejnymi wzrostami sprzedaży – 16 proc. i 21 proc. za 2 kw. 2024 r.

Polska gospodarka wychodzi z kryzysu w tempie wolniejszym niż spodziewali się ekonomiści i analitycy. To bezpośrednio przekłada się na zachowania konsumentów, którzy - choć wydają więcej - to nadal ostrożnie. Tę sytuację obrazują wyniki Grupy Eurocash. Od kwietnia do czerwca 2024 r. Grupa zanotowała blisko 8,2 mld zł przychodu (wobec 8,4 mld zł w 2 kw. 2023 r.), a zysk EBITDA wyniósł 226 mln zł. Sprzedaż pierwszego półrocza wyniosła 15,8 mld zł (wobec blisko 16 mld zł rdr.), a zysk EBITDA – 365 mln zł.

Na spadek rentowności w pierwszym półroczu znaczący wpływ miały jednorazowe koszty restrukturyzacji oraz koszty działalności otwartego pod koniec ubiegłego roku, drugiego magazynu Frisco, którego efektywność sukcesywnie zwiększa się równolegle z pozyskiwaniem kolejnych klientów.

- Działania restrukturyzacyjne i optymalizacje, które prowadziliśmy od jesieni zeszłego roku, częściowo bronią naszej zyskowności, jednak cały rynek jest pod silną presją bardzo wysokiego wzrostu płacy minimalnej, niskiego optymizmu konsumenckiego, a także wojny cenowej. Skupiamy się przede wszystkim na utrzymaniu kosztów w ryzach. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, pracujemy nad tym, by zrównoważyć wzrost płacy minimalnej, poprzez wzrost efektywnościmówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Rok 2024 Grupa Eurocash poświęca na wzmacnianie stabilności finansowej. Efekty już są widoczne w poprawie wskaźnika długu netto do EBITDA (przed MSSF16), który na koniec 2 kw. 2024 r. wynosi 0,87, w porównaniu do 1,09 rok wcześniej. Grupa utrzymuje dyscyplinę kosztów finansowych. W 2 kw. 2024 r. wyniosły 61 mln zł i od początku roku utrzymują się na podobnym poziomie. Akcjonariusze zdecydowali także o wypłacie dywidendy dopiero w listopadzie, by zoptymalizować zarządzanie finansami Grupy.

- Nastroje konsumenckie w ostatnich miesiącach nieznacznie spadają, ale w sierpniu wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł. To dobry znak, choć w oczekiwaniach szybkiej poprawy jesteśmy ostrożni – widać, że cała branża jest pod dużą presją. Obecnie priorytetem jest wzmacnianie stabilności i odporności Grupy, żeby bezpiecznie przejść przez drugą połowę roku – zapowiada Paweł Surówka.

Grupa kontynuuje kluczowe projekty integracji biznesów hurtowych oraz unowocześnienia modelu sklepu Delikatesy Centrum, który na koniec pierwszego półrocza był zaadaptowany już w 30 placówkach. Grupa wprowadza go do kolejnych sklepów, by poprawić doświadczenia zakupowe klientów, lepiej dostosować ceny i asortyment do ich potrzeb oraz poprawić efektywność wykorzystania przestrzeni.

- Zgodnie z założeniami, odświeżone sklepy uzyskują lepsze wyniki. Wzrost liczby transakcji w tych sklepach jest o ok. 7 proc. wyższy niż w placówkach przed wdrożeniem nowego modelu. Wierzymy, że dzięki zmianom asortymentu oraz coraz dokładniejszej analizie potrzeb konsumentów, Delikatesy Centrum staną się marką numer jeden w segmencie supermarketów proximity oraz najbardziej konsumencką siecią na rynku. To cel strategii DC 2.0 – mówi Paweł Surówka.

Rozwijane przez Grupę projekty wzrostowe, czyli przede wszystkim sklep internetowy Frisco oraz alkoholowy Duży Ben, zanotowały po raz kolejny wysoki wzrost sprzedaży, a sprzedaż segmentu wzrosła o 14 proc. w 2 kw. 2024 r. Sprzedaż Frisco wzrosła o 21 proc., przy wysokiej akwizycji klientów (+ 22% YTY), co przybliża Grupę do osiągnięcia optymalnego wypełnienia drugiego magazynu pod Warszawą. Z kolei Duży Ben kolejny kwartał z rzędu odnotował wysokie wyniki wzrostu sprzedaży LFL na poziomie 5 proc., zwiększając sprzedaż o 16 proc. Wynik EBITDA w segmencie projektów jest nadal negatywna (-4,7 mln zł), jednak strata jest znacząco niższa niż rok wcześniej, kiedy segment przyniósł -9,2 mln zł.

Grupa Eurocash prezentuje wyniki za II kwartał i I półrocze 2024 r.
• Wyniki Eurocash za 1 półrocze 2024 r. są zgodne z trendami rynkowymi, które przekładają się na słabszą sprzedaż i inflację kosztową oraz obniżają rentowność. • Przychody Grupy w pierwszym półroczu wyniosły 15,8 mld zł i były o 1 proc. niższe niż za pierwsze półrocze 2023 r. Z kolei w 2 kw. 2024 r. wyniosły 8,2 mld zł i były o 2,5 proc. niższe od 2 kw. 2023 r. • Marża EBITDA spadła o 0,4 p. proc., co przełożyło się na 226 mln zł zysku EBITDA. • W trudniejszym otoczeniu Grupa skupia się na programie oszczędnościowym, wzmacnianiu bilansu i stabilności finansowej. • Poprawa wskaźnika długu netto do EBITDA (przed MSSF16): z 1,09 w 2 kw. 2023 r. do 0,87 na koniec 2 kw. 2024 r. • Cykl konwersji gotówki poprawił się o 2 dni rdr. Stabilny poziom zapasów i zobowiązań zachowany, dzięki przemyślanej polityce zakupowej na koniec ubiegłego roku. • Koszty finansowe w 2 kw. 2024 r. wyniosły 61,2 mln zł i od początku roku utrzymują się na podobnym poziomie. • Duży Ben i Frisco z kolejnymi wzrostami sprzedaży – 16 proc. i 21 proc. za 2 kw. 2024 r.

Rada Nadzorcza Eurocash powołała do Zarządu Spółki Marcina Celejowskiego, menedżera z wieloletnim doświadczeniem w sektorze FMCG i obecnego Prezesa Eurocash Sieci Partnerskie. Z początkiem października br. obejmie on funkcję Członka Zarządu odpowiedzialnego za obszar zakupów handlowych spółki, zastępując tym samym Przemysława Ciasia, który 27 sierpnia złożył rezygnację z pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki Eurocash.

Marcin Celejowski współpracuje z Grupą Eurocash od ponad dwóch lat. Od początku budował jednostkę biznesową Eurocash Sieci Partnerskie oraz markę parasolową Moje Sklepy, a z początkiem tego roku objął stanowisko Prezesa Eurocash Sieci Partnerskie. Przed dołączeniem do Eurocash, Marcin Celejowski przez wiele lat pracował w takich firmach jak Grupa Żywiec, gdzie zajmował stanowisko dyrektora sprzedaży i członka zarządu, Grupa Comp (odpowiedzialna za m/platform) czy wcześniej Unilever oraz Wedel.

- Wieloletnie doświadczenie Marcina Celejowskiego u czołowych producentów FMCG, świetna znajomość rynku detalicznego, a także jego umiejętność pracy w oparciu o wykorzystanie danych, pozwolą nam efektywniej i bardziej analitycznie zarządzać naszymi zakupami, tak by z sukcesem walczyć o atrakcyjne oferty produktowe dla naszych klientów i sklepów. Jestem przekonany, że jego wiedza i ekspertyza pomogą nam zbudować trwałą przewagę konkurencyjną - powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Marcin Celejowski związany jest z rynkiem FMCG od 27 lat. Współpracę z Grupą Eurocash rozpoczął z końcem 2022 r. odpowiadając za zakupy, ekspansję, integrację cyfrową i rozwój oferty konsumenckiej Eurocash Sieci Partnerskie. W latach 2012-2022 swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w Grupie Żywiec. Początkowo był dyrektorem sprzedaży ds. detalu nowoczesnego, następnie dyrektorem ds. detalu niezależnego i gastronomii. W 2015 r. objął funkcję dyrektora sprzedaży i członka zarządu odpowiedzialnego za całą sprzedaż. Wcześniej, w latach 1997-2012 pracował w Unilever Polska. Pełnił tam kolejno kilka funkcji kierowniczych, a potem był szefem działu rozwoju sprzedaży, dyrektorem operacyjnym ds. rozwoju klienta i marketingu klienckiego, globalnym dyrektorem ds. marketingu handlowego kanału drogeryjnego oraz dyrektorem sprzedaży ds. egzekucji i dystrybucji. W latach 2019 – 2022 pełnił rolę członka Rady Nadzorczej w firmie Comp Platforma Usługa S.A.

Marcin Celejowski jest absolwentem Wydziału Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej, kierunek Biotechnologia.

Zmiany w Zarządzie Grupy Eurocash
Rada Nadzorcza Eurocash powołała do Zarządu Spółki Marcina Celejowskiego, menedżera z wieloletnim doświadczeniem w sektorze FMCG i obecnego Prezesa Eurocash Sieci Partnerskie. Z początkiem października br. obejmie on funkcję Członka Zarządu odpowiedzialnego za obszar zakupów handlowych spółki, zastępując tym samym Przemysława Ciasia, który 27 sierpnia złożył rezygnację z pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki Eurocash.

Duży Ben, szybko rosnąca sieć marketów alkoholowych, w 2023 r. przyczynił się do wzrostu sprzedaży w segmencie Projektów Grupy Eurocash o 21 proc. Na ten rok planowane jest dalsze wdrażanie nowych udogodnień dla klientów z wykorzystaniem nowych technologii. Działania z obszarów m.in. e-commerce i q-commerce wpisują się w strategię rozwoju sieci, przeobrażając specjalistyczny market w kierunku nowoczesnej omnichannelowej sieci sklepów z elementami convenience, bogatą ofertą produktów i usług pierwszej potrzeby. To właśnie wielokanałowe narzędzia i wysoki poziom obsługi klienta wyróżniają markety Dużego Bena na rynku.

Opublikowane za rok 2023 wyniki finansowe pokazują, że innowacyjny koncept biznesowy, jakim jest Duży Ben, odegrał kluczową rolę w rozwoju strategicznych inicjatyw w segmencie Projektów Grupy Eurocash. Sprzedaż towarów realizowana w tym obszarze wyniosła w ub. roku 924,6 mln zł (w tym 411 mln zł dla sieci Duży Ben) w porównaniu do 761,4 mln zł za rok 2022. Także w 1 kw. 2024 r. w Dużym Benie wzrosła zarówno wartość sprzedaży rok do roku (108,34 mln zł w porównaniu do 81,97 mln za ten sam okres w 2023 r., co daje wzrost o 32 proc.), jak również liczba sklepów (odpowiednio 426 placówek vs. 338). Sieć zanotowała również wzrost sprzedaży na sklepach porównywalnych (lfl) o 10 proc.

Duży Ben inwestuje w e-commerce

Dobre wyniki finansowe przekładają się na dalsze inwestycje w rozwój marketów. Po udanym pilotażu zrealizowanym jesienią ubiegłego roku, sieć uruchomiła platformę e-commerce sklep.duzyben.pl, która umożliwia realizację zamówień w formule click&collect. Klienci sieci zyskali możliwość zamówienia produktów online z szybkim odbiorem w wybranym sklepie. Poszerzony asortyment, dedykowane oferty i konkursy, czy baza wiedzy o alkoholach to dodatkowe korzyści dla osób składających zamówienie na platformie. Duży Ben swoim klientom zaproponował również wygodny model subskrypcyjny w kilku cyklicznych wariantach,  a w ostatnim czasie wdrożył nową usługę dostawy pod drzwi.

Dzięki omnichannelowej strategii, obecności w e-commerce i q-commerce, czy narzędziom takim jak lojalnościowa aplikacja mobilna, możemy elastycznie spełnić różnorodne oczekiwania klientów i troszczyć się o ich wygodę. Stałe ulepszanie doświadczeń w sklepie oraz oferowanie im pełnego wachlarza rozwiązań dostosowanych do ich potrzeb są dla nas priorytetem i realizujemy te cele wielowymiarowo. Dodatkowo, wysoki wskaźnik oceny NPS utwierdza nas w tym, że nasze działania zmierzają we właściwym kierunku – mówi Michał Florkiewicz, dyrektor generalny sieci Duży Ben, Grupa Eurocash.  

Wygoda na pierwszym miejscu

Dostawy do domu z platformy e-commerce to komplementarne działanie uzupełniające obecną ofertę usług Dużego Bena. W 2022 r. sieć marketów nawiązała współpracę z Glovo, popularną platformą oferującą szybkie dostawy, a pod koniec 2023 r. z aplikacją InPost Fresh, w tym roku natomiast rozpoczęto współpracę z platformą pyszne.pl. Zgodnie z analizami, tego typu usługi cieszą się dużą popularnością wśród klientów, a koszyk zakupowy w Glovo jest nawet trzykrotnie większy niż w sklepie stacjonarnym. W systemie quick-commerce funkcjonuje obecnie ponad 300 placówek sieci, a dzięki współpracy z aplikacją właściciela popularnych paczkomatów produkty Dużego Bena dostępne są w całej Polsce.

Dodatkowe korzyści klientom Dużego Bena zapewnia także współpraca z partnerami takimi jak InPost i PointPack, umożliwiając wysyłkę i nadania paczek bezpośrednio ze wszystkich placówek oraz niemal 300 dedykowanych paczkomatów stanowiących element wyposażenia sklepu. Za pośrednictwem sieci obsłużono już ponad 3 mln przesyłek.  

Chcemy, aby markety Duży Ben prezentowały się w oczach klientów jako nowoczesne sklepy, w których mogą szybko i wygodnie zrealizować wiele potrzeb. Oferujemy nie tylko alkohol, ale również bogatą gamę produktów niealkoholowych, przekąsek, wyrobów tytoniowych czy usług, które ułatwiają codzienne życie. Stawiamy na nowoczesne rozwiązania z myślą o wygodzie klientów, a jednocześnie pamiętamy, że technologia to nie wszystko. Wysoki poziom obsługi klienta w sklepach stanowi ważny element naszej przewagi konkurencyjnej. Wyniki badania NPS za 2023 rok oraz pierwszy kwartał tego roku  potwierdzają, że nasza sieć osiąga wyjątkowo wysokie noty, co świadczy o zadowoleniu klientów i ich lojalności wobec marki – dodaje Florkiewicz.

Duży Ben – dwucyfrowy wzrost ze sprzedaży i dalsze inwestycje w e-commerce
Duży Ben, szybko rosnąca sieć marketów alkoholowych, w 2023 r. przyczynił się do wzrostu sprzedaży w segmencie Projektów Grupy Eurocash o 21 proc. Na ten rok planowane jest dalsze wdrażanie nowych udogodnień dla klientów z wykorzystaniem nowych technologii. Działania z obszarów m.in. e-commerce i q-commerce wpisują się w strategię rozwoju sieci, przeobrażając specjalistyczny market w kierunku nowoczesnej omnichannelowej sieci sklepów z elementami convenience, bogatą ofertą produktów i usług pierwszej potrzeby. To właśnie wielokanałowe narzędzia i wysoki poziom obsługi klienta wyróżniają markety Dużego Bena na rynku.

• Zgodnie z zapowiedzią, Grupa Eurocash zanotowała 7,6 mld zł przychodów i 139 mln zł zysku EBITDA przy 11 mln jednorazowych kosztów restrukturyzacji zatrudnienia.

• Grupa ma za sobą sezonowo najtrudniejszy dla branży pierwszy kwartał roku, a wdrożony program poprawy efektywności ma zrównoważyć w skali całego roku efekt wzrostu płacy minimalnej.

• Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty: sprzedaż LfL w pierwszym kwartale wzrosła o ponad 5% w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 r., kształtując się powyżej inflacji.

Grupa Eurocash jest gotowa do zwiększania udziałów w rynku i marży. Pierwszy kwartał 2024 r. zakończyła – zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią – ze stabilną sprzedażą 7,6 mld zł i zyskiem EBITDA wynoszącym 139 mln zł. Strata netto wyniosła 87 mln zł.

- Pierwszy kwartał roku jest dla handlu detalicznego zazwyczaj najsłabszy. Negatywnie na wyniki wpłynęło podniesienie wysokości płacy minimalnej, co odbija się nie tylko na Grupie, ale też na kondycji naszych klientów. Wyniki tego kwartału są także obciążone przez koszty  wdrożenia programu oszczędności, który jednak już przynosi wymierne rezultaty. W skali całego roku planujemy dalszą poprawę efektywności, co będzie miało odzwierciedlenie w naszych udziałach w rynkumówi Paweł Surówka, prezes Eurocash.

Grupa wdrożyła program poprawy efektywności, który w skali całego roku ma zrównoważyć efekt wzrostu płacy minimalnej. Jest on związany z integracją spółek hurtowych i uproszczeniem struktury organizacyjnej. Jednorazowe koszty restrukturyzacji wyniosły 11 mln zł, obciążając tym samym wynik pierwszego kwartału.

- Łączne oszczędności wynikające z realizacji planu zwiększenia efektywności kosztowej w całym roku powinny wynieść 211 mln zł, co w całości zniweluje wzrost kosztów wynikający ze wzrostu płacy minimalnej. Restrukturyzacja zatrudnienia, przeprowadzona w większości na przełomie 2023 i 2024 roku, obejmuje zarówno redukcję zatrudnienia jak i wzrost produktywności. Łącznie program restrukturyzacji zatrudnienia przyniesie w obecnym roku oszczędności na poziomie 108 mln zł. Kolejne 103 mln zł. to zakładany efekt pozostałych inicjatyw — mówi Paweł Surówka.

Supermarkety Delikatesy Centrum na nowo

Z początkiem roku Grupa opracowała nowy model sklepu Delikatesy Centrum, który ma na celu poprawę doświadczeń zakupowych konsumentów, lepsze dostosowanie w zakresie cen i asortymentu sklepu do potrzeb klientów, a także poprawienie efektywności wykorzystania przestrzeni. W nowym modelu działa już 10 sklepów, a do końca czerwca będzie ich 30. Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty, co widać po rosnących obrotach, które w pierwszym kwartale dla stałej bazy sklepów były o ponad 5% lepsze niż w pierwszym kwartale 2023 roku, znacząco powyżej inflacji.

Rosnąca lojalność klientów

Pierwsze trzy miesiące 2024 r. to także połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry oraz poprawa egzekucji w ramach rozwijanej marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep, w ramach jednostki Eurocash Sieci Partnerskie. W pierwszym kwartale prawie 65% sprzedaży  segmentu hurtowego było realizowane właśnie przez ECSP.

- Obserwujemy stałe wzrosty liczby klientów aktywnie korzystających z EuroPlatformy, dodatkowo już ponad 80% sklepów akceptuje promocje w aplikacji Moje Sklepy, którą sukcesywnie rozwijamy, dając właścicielom niezależnych sklepów dostęp do atrakcyjnych ofert – mówi Paweł Surówka.

Przyszłość rynku w jaśniejszych barwach

Prezes Grupy Eurocash jest optymistycznie nastawiony do koniunktury w kolejnych kwartałach. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej systematycznie rośnie, inflacja utrzymuje się na stabilnym poziomie, blisko celu. Wpływ ma także stabilny, niski poziom bezrobocia (5,3% w marcu), a także realny wzrost wynagrodzeń (aż 9,8% marcu w porównaniu do marca 2023 r.).

- Dane makroekonomiczne wskazują na to, że kolejne kwartały dla handlu detalicznego będą coraz lepsze. Ostatnie kwartały wykorzystaliśmy na usprawnianie działań Grupy, zwiększenie efektywności, wykorzystanie synergii, a także na konsekwentne wprowadzanie w życie założeń strategii biznesowej. Perspektywy są coraz lepsze, a my jesteśmy dobrze przygotowani do wzmacniania naszej pozycji rynkowej i poprawy konkurencyjności naszych klientów – mówi Paweł Surówka.

Grupa Eurocash prezentuje wyniki za I kwartał 2024
Zgodnie z zapowiedzią, Grupa Eurocash zanotowała 7,6 mld zł przychodów i 139 mln zł zysku EBITDA przy 11 mln jednorazowych kosztów restrukturyzacji zatrudnienia. Grupa ma za sobą sezonowo najtrudniejszy dla branży pierwszy kwartał roku, a wdrożony program poprawy efektywności ma zrównoważyć w skali całego roku efekt wzrostu płacy minimalnej. Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty: sprzedaż LfL w pierwszym kwartale wzrosła o ponad 5% w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 r., kształtując się powyżej inflacji.

W 2023 r. Eurocash nie tylko istotnie zmniejszył emisje CO2 - już o 30 proc. w stosunku do bazowego roku 2020; ale też zwiększył deklarację ich redukcji z 42 do 47,7 proc. do 2030 r. Poza tym usystematyzował oczekiwania wobec dostawców, wspierał w transformacji energetycznej franczyzobiorców, a za strategię i praktyki związane z polityką pracowniczą został doceniony prestiżowym certyfikatem Top Employer. Te i inne działania w obszarze zrównoważonego rozwoju Grupa podsumowała w opublikowanym właśnie raporcie za 2023 rok, który został przygotowany zgodnie z międzynarodowym standardem GRI.

2023 to po pierwsze rok, w którym pracowaliśmy nad realizacją naszej strategii biznesowej, a po drugie intensywny czas wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Konsekwentnie wcielamy ją w życie, ale też aktualizujemy. Jesteśmy w trakcie przedefiniowywania wybranych elementów. Chcemy, żeby nasza strategia uwzględniała najbardziej aktualne i zgodne z obecnym stanem wiedzy rozwiązania – czy to z zakresu przeciwdziałania zmianom klimatu, czy z obszaru polityki personalnej, społecznej i ładu korporacyjnego. Zależy nam również na tym, żeby mocno dotykała filarów naszej działalności, czyli odpowiedzialnej współpracy z klientami i dystrybucji zrównoważonych produktów – mówi Grzegorz Czekalski, dyrektor ds. zarządzania ryzykiem oraz zrównoważonego rozwoju w Grupie Eurocash.

Po pierwsze: dekarbonizacja. Także z dostawcami

W 2023 r. rynkowy lider zweryfikował i zwiększył związane z dekarbonizacją cele wpisane rok wcześniej na listę Science Based Targets Initiative. Grupa zobowiązała się do redukcji emisji CO2, nie o 42 proc., a o przynajmniej 47,7 proc. do 2030 r. Ta deklaracja dotyczy zakresu 1, czyli emisji bezpośrednich powstałych w źródłach Grupy lub przez nią nadzorowanych, oraz zakresu 2, który stanowią pośrednie emisje powstałe poza Grupą, w związku z zużywaniem przez nią importowanej energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej lub chłodu. Jednocześnie w samym 2023 r. wielkość emisji CO2 w związku z działalnością Eurocash zmniejszyła się aż o 29,6 proc. w stosunku do bazowego roku 2020.

W zakresie 3, który obejmuje inne pośrednie emisje powstałe w całym łańcuchu wartości organizacji, Eurocash angażuje swoich kluczowych dostawców do wyznaczenia własnych celów dekarbonizacyjnych.

- Warto podkreślić, że grono dostawców handlowych i niehandlowych Grupy tworzy obecnie niemal 20 tys. podmiotów,  a w przypadku Eurocash emisje w zakresie 3 stanowią aż 90 proc. wszystkich generowanych. Tylko poprzez wspólną pracę na całym łańcuchu wartości, w ścisłym porozumieniu z naszymi z dostawcami, możemy sprostać wyzwaniom i kształtować zrównoważoną przyszłość – podkreśla Grzegorz Czekalski.

W okresie objętym raportem zostały przygotowane dokumenty, które systematyzują wymagania Grupy wobec partnerów biznesowych. Także odsetek dostawców, u których Eurocash potwierdził zgodność z ich własnymi deklaracjami ESG, wzrósł w 2023 r. z 20 do 37 proc.

Mniej energii, kilometrów i zmarnowanej żywności

Działań na rzecz środowiska w najnowszym raporcie Eurocash jest więcej. W 2023 r. Grupa wspierała franczyzobiorców w transformacji energetycznej. Optymalizowała też procesy logistyczne, co w sumie, dzięki kilku różnym projektom, pozwoliło zmniejszyć liczbę przejechanych kilometrów w Eurocash Logistyka o ponad 3 mln. Zwiększył się natomiast udział samochodów z napędem hybrydowym we flocie samochodów osobowych Eurocash - do poziomu ok. 92 proc.

Grupa przez cały rok działała również na rzecz niemarnowania żywności - zarówno w ramach kampanii edukacyjnej „Szanujemy, nie marnujemy”, jak i przekazując produkty organizacjom pozarządowym. W sumie w całym 2023 r. Eurocash przekazał na rzecz potrzebujących ponad 232 tony żywności.

Jeden z największych, a teraz też najlepszych pracodawców

W 2023 r. Eurocash oficjalnie dołączył też do grona najlepszych polskich pracodawców, otrzymując prestiżowy certyfikat Top Employer 2024. Jednocześnie Grupa podejmowała kolejne działania na rzecz budowy przyjaznego, transparentnego, rozwijającego środowiska pracy. Wdrożono politykę różnorodności, ustandaryzowano pracę zdalną i kontynuowano działania w obszarze wellbeingu. 2023 rok w Eurocash to także liczne kampanie BHP, akcje prozdrowotne i szkolenia, które w sumie „zajęły” pracownikom Grupy aż 68,5 tys. godzin.

Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash adresuje także inne wyzwania, jak np. rozwój przedsiębiorczości. W 2023 r. z różnych form edukacyjnych dostarczanych przez Akademię Umiejętności Eurocash skorzystało ponad 17 tys. osób - detalistów i pracowników lokalnych sklepów. 4,5 tys. osób wzięło udział w warsztatach stacjonarnych w sklepach. To nie wszystko: w 2023 r. Eurocash świętował też 10-lecie Fundacji Euroca¬sh i jej programów stypendialnych. Warto nadmie¬nić, że kwota, jaką Fundacja przekazała do tej pory w ramach stypendiów opiekuńczych i talentowych dzie¬ciom pracowników, właścicieli i personelu współ¬pracujących z Eurocash sklepów sięga już niemal 10 mln zł.

Prawie 30 proc. mniej emisji CO2 vs. 2020 r. i certyfikat Top Employer. Eurocash publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2023 r.
W 2023 r. Eurocash nie tylko istotnie zmniejszył emisje CO2 - już o 30 proc. w stosunku do bazowego roku 2020; ale też zwiększył deklarację ich redukcji z 42 do 47,7 proc. do 2030 r. Poza tym usystematyzował oczekiwania wobec dostawców, wspierał w transformacji energetycznej franczyzobiorców, a za strategię i praktyki związane z polityką pracowniczą został doceniony prestiżowym certyfikatem Top Employer. Te i inne działania w obszarze zrównoważonego rozwoju Grupa podsumowała w opublikowanym właśnie raporcie za 2023 rok, który został przygotowany zgodnie z międzynarodowym standardem GRI.

• Zysk netto Grupy Eurocash w 2023 r. wyniósł 145 mln zł i był o 62% wyższy niż rok wcześniej.

• 5,2% wzrosły przychody ze sprzedaży, które osiągnęły 32,5 mld zł.

• Grupa wypracowała 1 065,5 mld zł zysku EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację). To o 6,5% więcej niż przed rokiem, przy zachowaniu stabilnej rentowności sprzedaży.

• 28% większe niż przed rokiem były przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, które wyniosły 1 139 mln zł.

• Ostatnie trzy miesiące 2023 r. przyniosły 326 mln zł zysku EBITDA. To już dziewiąty wzrostowy kwartał z kolei.

• Na przełomie roku 2024, Grupa Eurocash wdrożyła głęboki plan oszczędnościowy, który w średniej perspektywie zrównoważy negatywny wpływ inflacji kosztowej, w szczególności związanej ze wzrostem płacy minimalnej. Związane z tym koszty restrukturyzacyjne obciążyły wynik pierwszego kwartału, który kształtował się na poziomie 139 mln.

• Duży Ben i Frisco ze wzrostami 32% i 20% za Q1 2024.

• Grupa konsekwentnie realizuje strategię na lata 2023-2025, dzięki czemu stanie się wiodącym i zintegrowanym dystrybutorem FMCG w Polsce.

Grupa Eurocash zakończyła 2023 r. ze stabilnymi wynikami finansowymi, pomimo wymagających warunków makroekonomicznych dla sektora sprzedaży detalicznej. Grupa skupiała się na  przygotowaniu i wdrażaniu celów strategicznych w obszarze integracji hurtu, rozwoju narzędzi cyfrowych oraz rozwijaniu modeli detalicznych. Dzięki temu jest przygotowana na wzmacnianie swojej pozycji na rosnącym rynku w 2024 i 2025 r.

- Zgodnie z naszymi założeniami, rok 2023 zakończyliśmy lepszym wynikiem niż rekordowy rok 2022, zarówno jeśli chodzi o zysk netto, jak i EBITDA. Skupiliśmy się na usprawnianiu działań Grupy, zwiększeniu efektywności, poszukaniu i wdrożeniu synergii, a także na konsekwentnym wprowadzaniu w życie założeń strategii biznesowej na lata 2023-2025. Istotnie zmniejszyliśmy zadłużenie i poprawiliśmy jego profil, wydłużając terminy zapadalności. Wskaźnik zadłużenia, liczony jako dług netto do zysku EBITDA, spadł do poziomu 0,62, co jest zgodne ze strategią. Przeszliśmy trudny dla gospodarki i klientów czas, wzmacniając Grupę – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Grupa zaprezentowała także wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2024 r. Przychody wyniosły 7,590 mln zł (stabilnie r.d.r.), a zysk na poziomie EBITDA wyniósł 139 mln zł. Pierwszy kwartał jest tradycyjnie najsłabszy dla handlu detalicznego, a w tym roku wynik był dodatkowo osłabiony przez wzrost kosztów pracy minimalnej oraz jednorazowe koszty restrukturyzacji, które sięgnęły 11 mln zł.

2024 będzie rokiem, w którym stopniowe wdrożenie naszej strategii zacznie przynosić widoczne efekty. Widzimy pierwsze wyniki transformacji, której dokonujemy w sieci Delikatesy Centrum, znacząco poprawiając jej atrakcyjność konsumencką i pozycjonowanie cenowe. Wzrost LFL o 5%  przewyższył inflację w tym okresie, i był przede wszystkim zbudowany odzyskaniem transakcji. Rozwijane przez nas formaty detaliczne takie jak Duży Ben oraz Frisco notują wzrosty sprzedaży na poziomie odpowiednio 32% oraz 20% rok do roku. Integracja naszych spółek hurtowych pomogła nam stworzyć zupełnie nową jakość usług dla naszych klientów, którym oferujemy wszystkie atuty Grupy Eurocash – najlepszą cenę, najlepsze usługi, najlepszy asortyment – z jednej ręki. Co więcej, połączenie kilku struktur organizacyjnych pozwoliło nam osiągnąć znaczące oszczędności kosztowe, które częściowo obciążyły wynik pierwszego kwartału 2024, ale w perspektywie całego roku pozwolą nam powiększyć konkurencyjność Grupy Eurocash, równoważąc efekt inflacji kosztowej – mówi Paweł Surówka.

Działania optymalizacyjne w Grupie i poszukiwania synergii wpłynęły na poprawę wskaźników operacyjnych. Cykl rotacji zobowiązań na koniec 2023 r. poprawił się o 4 dni (do -61 dni), przy jednoczesnej zwiększonej sprzedaży i bardziej efektywnej rotacji zapasów. Dzięki aktywnemu zarządzaniu zapasami i należnościami, o 3 dni poprawił się także cykl konwersji gotówki.

Hurt: konsolidacja i fokus na efektywność

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash skonsolidowała działania poprzez wprowadzenie marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep. Rozwijała sieć zintegrowanych systemów kasowych EuroPlatform, flagową platformę eurocash.pl, a także przygotowała połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry.

Te działania oznaczają digitalizację zarządzania łańcuchem dostaw oraz współpracy z klientami, którymi są polskie niezależne sklepy detaliczne. Wspieramy ich w utrzymywaniu konkurencyjności, dajemy dostęp do szerszego zakresu produktów i usług, a to daje nam także poprawę efektywności biznesu hurtowego – mówi Paweł Surówka.

Sprzedaż towarów realizowana w 2023 r. przez segment hurtowy odpowiada za 72% skonsolidowanych przychodów. Jej wartość wyniosła 23,4 mld zł, o 5% więcej niż w 2022 r. Zysk EBITDA wzrósł o 3,5% do 842 mln zł, dzięki czemu marża utrzymała się na poziomie 3,6%. W tym segmencie Grupa Eurocash jest niekwestionowanym liderem rynku.

Detal: pogłębiamy relacje z klientami

Segment detaliczny, czyli m.in. sieć Delikatesy Centrum oraz supermarkety własne i partnerskie, wypracował 8 mld zł sprzedaży. Wzrost wyniósł 4,2%. W tym obszarze Grupa Eurocash skupiała się nad optymalizacją współpracy z franczyzobiorcami, których efektem jest nowa strategia DC 2.0.

Zakłada ona, że Delikatesy Centrum będą się rozwijały w oparciu o dogłębną wiedzę franczyzobiorców o konsumencie, nie tylko o statystyki. Będą marką numer jeden w segmencie supermarketów proximity oraz najbardziej konsumencką siecią na rynku – podkreśla prezes Grupy Eurocash.

Grupa opracowała w ubiegłym roku i obecnie testuje nowy model sklepu Delikatesy Centrum, co ma poprawić doświadczenie zakupowe konsumentów i zwiększyć atrakcyjność sieci.

Projekty: podążać za trendami w e-handlu

Najwyższe wzrosty obrotów widać w segmencie Projekty – czyli Frisco i Duży Ben. Ich sprzedaż zwiększyła się o 21% i wyniosła 925 mln zł.

Segment e-grocery w Polsce rozwija się z dużą dynamiką, dlatego zainwestowaliśmy w rozbudowę zautomatyzowanego centrum logistycznego Frisco, które w tym momencie posiada wystarczające zasoby, by osiągnąć próg 1 miliarda złotych przychodów. Co oznacza, że Frisco może osiągnąć pełną rentowność jako spółka, bez dalszej konieczności inwestycji kapitałowych – mówi Paweł Surówka.

Konsekwentne wdrażanie strategii

Strategia biznesowa Grupy Eurocash na lata 2023-2025 opiera się na trzech filarach: integracji działań w segmencie hurtowym; doskonałej organizacji współpracy z franczyzobiorcami; oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi.

Obecnie Grupa skupia się na generowaniu efektywności kosztowej oraz rozwijaniu technologii cyfrowych, które są głównym źródłem przewagi konkurencyjnej dla jej klientów.

Zintegrowaliśmy z początkiem roku działalność hurtową, rozwijamy EuroPlatformę, której skala sięga już 13 tysięcy POSów, transformujemy Delikatesy Centrum w wiodącą sieć supermarketów proximity na polskim rynku. Frisco umacnia swoją pozycje niekwestionowanego lidera na rynku, wykorzystując m.in. potencjał nowego, drugiego magazynu pod Warszawą, a także wyjście z Polski litewskiej Barbory – podsumowuje prezes Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash konsekwentnie wdraża przyjętą strategię rozwoju, zwiększając wynik netto o ponad 60%
Grupa Eurocash zakończyła 2023 r. ze stabilnymi wynikami finansowymi, pomimo wymagających warunków makroekonomicznych dla sektora sprzedaży detalicznej. Grupa skupiała się na przygotowaniu i wdrażaniu celów strategicznych w obszarze integracji hurtu, rozwoju narzędzi cyfrowych oraz rozwijaniu modeli detalicznych. Dzięki temu jest przygotowana na wzmacnianie swojej pozycji na rosnącym rynku w 2024 i 2025 r.

Eurocash chwali się operacyjną sprawnością swojego supermarketu e-grocery, który niemal 100 proc. zamówień realizuje w komplecie i w terminie wskazanym przez klienta. Jak wskazuje Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy odpowiedzialny za cyfryzację, Frisco może osiągać tak dobre wyniki dzięki doświadczeniu i niezależności od sieci offline. Atutem marki są też technologie. – Frisco od lat utrzymuje pozycję lidera rynku internetowych zakupów spożywczych w Polsce. Osiągnęliśmy bardzo wysoki stopień automatyzacji procesów, a teraz inwestujemy też w AI – podkreśla.

Poziom kompletności w rozumieniu odsetka kompletnych zamówień wyniósł 97,2% – przy czym należy podkreślić, że Frisco nie stosuje w ramach swojej oferty zamienników. Co więcej, 93,5% dostaw zrealizowano w terminie wybranym przez klienta w jednogodzinnym przedziale czasowym. Za tak dobrymi wynikami stoją po pierwsze technologie, a po drugie – wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działalności w modelu pure-player. Dla klientów e-sklepu oznacza ono m.in. to, że kupując we Frisco, nie muszą konkurować o produkty z klientami stacjonarnymi czy opierać swoich zakupów na dostawie przez operatorów zewnętrznych.

Nasze systemy backoffice’owe, które łączą e-sklep z magazynami, aktualizują informacje o dostępności produktów na stronie niemal w czasie rzeczywistym. Magazyny mamy zautomatyzowane, co przekłada się na mniej błędów w procesie pakowania. Nie stosujemy też zamienników. Ponieważ prowadzimy sprzedaż tylko w kanale online, nie mamy sytuacji, że klient internetowy nie dostanie jakiegoś produktu albo dostanie inny, bo ten, który wybrał, został wykupiony już przez klienta stacjonarnego. Do tego dochodzi własna logistyka, sprawnie działająca flota Frisco Vanów i zaangażowani kierowcy, dzięki którym Frisco może oferować także bardzo wysoką jakość dostaw – wymienia Szymon Mitoraj, podkreślając jednocześnie, że od tradycyjnych, offline’owych sieci handlowych Frisco wyróżnia też szeroki asortyment liczący od 10 do 15 tys. indeksów (w zależności od miasta).

Inwestycje w sztuczną inteligencję

W tym roku Frisco chce też wdrożyć dwa nowe projekty z wykorzystaniem AI. Współpracuje w tym obszarze z firmą Microsoft. W pierwszej kolejności w planach ma opracowanie narzędzia do automatycznego badania klientów. W oparciu o analizę rozmów z BOK, system będzie generował raporty i tworzył rekomendacje rozwiązań, dzięki którym Frisco będzie mogło świadczyć usługi na jeszcze wyższym poziomie. Warto przy tym zauważyć, że już teraz klienci bardzo dobrze oceniają zakupy we Frisco. W 2023 r. wskaźnik NPS wyniósł aż 78 punktów dla wszystkich klientów e-sklepu i 85 dla nowych.

Drugim projektem opartym o sztuczną inteligencję ma być chatbot dla klientów. Z jednej strony ma mieć funkcję doradczą i pełnić rolę przewodnika po usługach Frisco, a z drugiej – pomagać w decyzjach produktowych i ułatwiać zakupy. Będzie go można np. zapytać o przepis na konkretne danie i poprosić o dodanie do koszyka produktów potrzebnych do jego przygotowania.

Nowy magazyn Frisco pod Warszawą

Technologie, szczególnie automatyzacja, pozwalają Frisco prowadzić biznes w sposób efektywny i jednocześnie stale się rozwijać. Jedną z ostatnich inwestycji lidera polskiego e-grocery jest nowe automatyczne centrum dystrybucyjne w podwarszawskim Marysinie. Obiekt uzupełnił dostępną we Frisco powierzchnię magazynową o kolejne 13,5 tys. mkw. Docelowo będzie obsługiwać ok. 4 tys. zamówień dziennie, co pozwoli na obsługę dodatkowego 1 mln zamówień dla aglomeracji warszawskiej. Długoterminowo inwestycja umożliwi też Frisco rozszerzenie asortymentu o kolejne kategorie – z obecnych 15 do aż 18 tys. indeksów.

Dzisiaj Frisco w całej Warszawie realizuje ok. 4 tys. zamówień dziennie, z czego już teraz ponad 1 tys. jest obsługiwana przez nowy magazyn. Obiekt jest przygotowany do obsługi ok. 115 tys. linii produktowych i posiada cztery strefy temperaturowe. Zastosowany w nim system shuttle został tak zaprojektowany, żeby pomieścić aż 52,5 tys. skrzynek magazynowych. Ok. 60% produktów jest pakowana na szybkich i bardzo wydajnych stacjach GTP (Goods To Person). Kompletacja wykorzystuje również efektywne stacje pakowania CoBOP (Conveyor Based Order Picking) – w strefie chłodzonej takich stacji działa w magazynie aż 9.

Frisco jest dla nas bardzo ważnym strategicznie biznesem. Wierzymy w jego siłę jako lidera e-grocery. Od kilku lat obserwujemy stały wzrost liczby klientów robiących zakupy w sieci. Rośnie również odsetek osób, które decydują się na zakupy spożywcze online. Frisco wie, jak odpowiedzieć na ich potrzeby. Działa w e-commerce od 18 lat. Nie tylko świetnie zna rynek, ale też doskonale się po nim porusza i inwestuje długoterminowo w te elementy, które pozwalają mu jeszcze mocniej wykorzystywać swój potencjał. To właśnie ta kompleksowa wiedza i doświadczenie wsparte technologiami pozwala nam dziś budować i rozwijać efektywny biznes. Teraz, dzięki projektom opartym o AI, ten rozwój będzie jeszcze bardziej skoncentrowany na naszym kliencie i jego satysfakcji – mówi Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za obszar cyfryzacji, w tym również za rozwój Frisco.

Lider e-grocery zajmuje ważne miejsce w strategii biznesowej Grupy Eurocash na lata 2023-2025. Zgodnie z nią Grupa Eurocash chce rozwijać m.in. te projekty, które wzmacniają na rynku jej rolę jako Platformy Technologicznej.

Wskaźniki kompletności i terminowości dostaw we Frisco sięgają blisko 100 proc. Eurocash: zasługa doświadczenia i nowoczesnych technologii
Eurocash chwali się operacyjną sprawnością swojego supermarketu e-grocery, który niemal 100 proc. zamówień realizuje w komplecie i w terminie wskazanym przez klienta. Jak wskazuje Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy odpowiedzialny za cyfryzację, Frisco może osiągać tak dobre wyniki dzięki doświadczeniu i niezależności od sieci offline. Atutem marki są też technologie. – Frisco od lat utrzymuje pozycję lidera rynku internetowych zakupów spożywczych w Polsce. Osiągnęliśmy bardzo wysoki stopień automatyzacji procesów, a teraz inwestujemy też w AI – podkreśla.

Organizowana przez Eurocash sieć supermarketów Delikatesy Centrum ma już ponad 4 mln użytkowników w systemie Delikarta. To jeden z najbardziej zaawansowanych programów lojalnościowych dla klientów lokalnych sklepów spożywczych. Jego sukces wpisuje się w strategiczne cele Grupy Eurocash, która chce być Platformą Technologiczną dla lokalnych detalistów. Jest też spójny z ogłoszoną we wrześniu ub.r. strategią rozwoju sieci, zgodnie z którą Delikatesy Centrum 2.0., rozwijane przy szerokim udziale franczyzobiorców, mają być najbardziej konsumencką siecią franczyzową na rynku.

Program lojalnościowy Delikatesów Centrum Delikarta przekroczył próg 4 mln zarejestrowanych użytkowników, co czyni go jednym z najpopularniejszych programów lojalnościowych w sektorze handlu detalicznego w Polsce. Z tygodnia na tydzień około połowa wszystkich osób robiących zakupy w sklepach Delikatesy Centrum korzysta z coraz większej liczby promocji i korzyści w ramach programu. Konsumenci rejestrują się w programie jeszcze szybciej po tym, jak sieć zdecydowała od początku roku intensywniej reklamować m.in. w ramach kampanii telewizyjnej swoje najmocniejsze oferty.

Tylko w 2023 r. konsumenci, którzy skorzystali z programu lojalnościowego Delikatesów Centrum zaoszczędzili łącznie ponad 250 mln zł na rabatach i voucherach dzięki regularnym promocjom oraz akcjom specjalnym, takim jak Łappacz, Mega Oszczędzanie, 9+1 Gratis i wiele innych. Konsumenci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie powiadomień SMS i push, byli informowani o tych korzyściach w pierwszej kolejności. Wersja mobilna programu, czyli aplikacja staje się teraz kanałem pierwszego wyboru dla uczestników programu.

Skuteczność oparta na algorytmach

Według Monitora Programów Lojalnościowych 2023 ARC Rynek i Opinia, do korzystania z przynajmniej jednego programu lojalnościowego przyznaje się już 64% Polaków. Z aplikacji mobilnych korzysta 90% z nich. W przypadku Delikarty, użytkownicy mobilni mają najczęściej od 18 do 45 lat, choć grupa osób powyżej 60. roku życia należy do najbardziej aktywnych.

– Najbardziej aktywni są użytkownicy programów lojalnościowych oferowanych przez sklepy spożywcze. Widzimy to również w wynikach Delikarty. To najbardziej rozwinięty program lojalnościowy w Grupie Eurocash i jeden z najbardziej rozwiniętych na rynku. Nasza aplikacja jest też jedną z najlepiej ocenianą wśród aplikacji sieci spożywczych. Wykorzystuje zaawansowane mechanizmy personalizacji, a w dodatku łączy bieżącą ofertę promocyjną produktów z preferencjami konsumenta oraz mapą dostępności produktów. Ostatnio uruchomiliśmy w programie nowe promocyjne rozwiązanie, tzw. Łappacza – akcję, która w dwóch edycjach przyciągnęła ponad 500 000 unikalnych użytkowników. To pokazuje, że mamy jeszcze przestrzeń, żeby to narzędzie rozwijać – mówi Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za segment detaliczny.

W aplikacji Delikarty jest też dostępna gazetka Delikatesów Centrum – w 2023 roku regularnie przeglądało je ponad 300 000 użytkowników miesięcznie, otwierając ją średnio 6,1 razy w miesiącu.

Zaawansowana personalizacja z korzyścią dla wszystkich

Delikarta w wersji mobilnej zwiększa personalizację w oparciu o najczęściej przeglądane produkty i kategorie. Dzięki programowi Delikatesy Centrum mogą lepiej poznawać preferencje konsumentów i zaspakajać ich potrzeby bardziej merytorycznymi i dopasowanym ofertami, jednocześnie otrzymując stałą informację zwrotną na temat jakości promocji, która stanowi podstawową wiedzę przy planowaniu kolejnych kampanii. Zarówno konsumenci, jak i franczyzobiorcy oraz dostawcy wyrażają satysfakcję z możliwości, jakie tworzy program.

- Zasięgowy, skuteczny program lojalnościowy, taki jak nasz, dostarcza wiedzy, która pozwala nam lepiej dopasować ofertę do konsumentów, analizować ich preferencje zakupowe i odpowiadać na bieżące potrzeby rynku – podkreśla Alessandro Beda, Dyrektor Marketingu Delikatesy Centrum.

Nie tylko Delikarta

W ramach Grupy Eurocash rozwija też inne programy lojalnościowe. W sieci Duży Ben funkcjonuje bardzo popularna wśród klientów konceptu Ekipa Dużego Bena, we Frisco.pl – Frisco Friends. Swoją aplikację mają też Lewiatan (Mój Lewiatan) oraz zrzeszone w Eurocash Sieci Partnerskie – ABC, Groszek i Euro Sklep (Moje Sklepy).

Grupa Eurocash: program lojalnościowy Delikarta już z ponad 4 mln użytkowników
Organizowana przez Eurocash sieć supermarketów Delikatesy Centrum ma już ponad 4 mln użytkowników w systemie Delikarta. To jeden z najbardziej zaawansowanych programów lojalnościowych dla klientów lokalnych sklepów spożywczych. Jego sukces wpisuje się w strategiczne cele Grupy Eurocash, która chce być Platformą Technologiczną dla lokalnych detalistów. Jest też spójny z ogłoszoną we wrześniu ub.r. strategią rozwoju sieci, zgodnie z którą Delikatesy Centrum 2.0., rozwijane przy szerokim udziale franczyzobiorców, mają być najbardziej konsumencką siecią franczyzową na rynku.

Eurocash z początkiem stycznia połączył w jedną jednostkę swoje dwa kluczowe biznesy hurtowe i zaczął intensywnie inwestować w ceny w kanale cash & carry. Dzięki temu zintegrowany hurt Eurocash już teraz może się pochwalić nie tylko najszerszym asortymentem i najlepszym serwisem, ale też najtańszymi halami cash & carryw Polsce.[1]

– Repozycjonowanie hurtu to ważny element transformacji naszego biznesu na jeszcze bardziej klientocentryczny. Połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry w jeden biznes pozwoliło nam istotnie uprościć procesy i poprawić efektywność. Od teraz oferujemy naszym klientom, w ramach jednej umowy, zakupy w najtańszych w kraju halach i zakupy z dowozem z najlepszym na rynku serwisem. Poprzez platformę Eurocash.pl, w ramach której klient może płynnie przejść pomiędzy towarem dostępnym na dowóz, na hali czy w click and collect, oferujemy najszerszy asortyment w Polsce. Dzięki połączeniu sił sprzedażowych możemy dostosować każdą ofertę do konkretnych potrzeb naszych klientów. Fuzja ta niesie za sobą szereg konkretnych korzyści dla klientów: niskie ceny, świetny, szeroki asortyment, wielokanałowy serwis, prostą obsługę wszystkich kwestii zaopatrzenia sklepu z jednym opiekunem klienta. Zmiany przyczynią się do poprawy konkurencyjności cenowej naszych klientów, uproszczenia ich biznesu i uwolnienia ich czasu. To jest istotny kamień milowy w realizacji naszej strategii na lata 2023-2025 – komentuje połączenie jednostek Paweł Surówka, Prezes Grupy Eurocash.

Dzięki połączeniu jednostek wszystko, co najlepsze w dotychczasowej ofercie hurtowej Eurocash, będzie zapewnione w jeszcze szerszym zakresie. Projekt Najtańsze Cash & Carry w Polsce jest tego doskonałym przykładem.

W ramach integracji naszych biznesów hurtowych, porównaliśmy nasze oferty z konkurencją i zbadaliśmy koszyk 50 TOP produktów dla sklepów niezależnych. Niektóre artykuły oferujemy o nawet 20proc. taniej[1]! Chcemy, żeby nasi klienci o tym wiedzieli. Inwestujemy w ceny, bo chcemy wszystkim naszym klientom zapewnić możliwość skutecznego konkurowania m.in. z dyskontami. Cena na półce to kryterium numer jeden w wyborze miejsca zakupów, co potwierdza się w wielu badaniach. Równocześnie oferujemy wszystkim naszym klientom najlepszy serwis dowozowy, do którego przekonało się już tysiące sklepów w całej Polsce. Dzięki temu nasi klienci mają wszystkie atuty w swojej rękach –najlepsze ceny, najlepszy serwis, najszerszy wybór – mówi Tomasz Polański, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za sprzedaż w połączonym segmencie hurtowym.

Grupa Eurocash zarządza dziś największą, bo liczącą aż 177 lokalizacji siecią hal cash & carry działających w całym kraju, co sprawia, że projekt ma szeroki zasięg i jest unikalny w swojej skali .Do ubiegłego roku hale działały w ramach odrębnej spółki, ale obecnie zarządza nimi zintegrowana jednostka Eurocash Dystrybucja i Cash & Carry. Nowa jednostka oferuje przedsiębiorcom wiele dodatkowych korzyści.

Jeden biznes, wiele korzyści dla przedsiębiorców

Połączenie spółek Dystrybucja i Cash &Carry oznacza przede wszystkim to, że klienci, którzy dotychczas zaopatrywali swój sklep tylko stacjonarnie, teraz mogą bez żadnych dodatkowych formalności zamówić towar online lub przez aplikację, wybierając spośród 13 tys. produktów, z gwarancją terminowości i kompletności dostawy (99%). Z kolei klienci Eurocash Dystrybucja mogą szybko uzupełnić asortyment na hali, kupując na sztuki, a dzięki samoobsłudze przy kasie ominąć kolejki i oszczędzić czas. Dużym wsparciem przy zakupach w obu kanałach jest także jeden Opiekun Klienta zwiedzą o ofertach dostępnych w dostawie do sklepu i na hali. Przedsiębiorcy mogą też czerpać dodatkowe korzyści z połączonych zakupów w halach i z dostawą. Klienci franczyzowi mogą natomiast korzystać z tych samych warunków rabatowych niezależnie od tego, w którym kanale zrealizują swoje zakupy.

Kolejny krok w stronę realizacji strategii

Połączenie jednostek biznesowych Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry z początkiem stycznia tego roku nastąpiło zgodnie z założeniami strategii na lata 2023-2025, którą Grupa ogłaszała latem2022 r. Eurocash zaprezentował wówczas plan stworzenia sprawnie działającej, funkcjonalnej hurtowni omnichannel, która będzie odpowiadać na potrzeby zakupowe przedsiębiorców na tym samym, wysokim poziomie w wielu różnych kanałach. Ważną częścią tej zmiany miała być transformacja cyfrowa, która skupiła się wokół eurocash.pl. To właśnie ta platforma stała się bazą do integracji działalności hurtowej Grupy, odpowiadającej dziś za aż ¾ jej przychodów.

W ramach strategii Eurocash działa też na rzecz budowy platformy technologicznej dla detalistów, rozwijając i wdrażając na rynek kolejne rozwiązania technologiczne dedykowane lokalnym sklepom. Ostatnim filarem strategii jest organizacja franczyz i systemów partnerskich, w które Grupa – organizator m.in. sieci Delikatesy Centrum, Groszek, ABC, Lewiatan, Gama, Euro Sklep czy Duży Ben – chce cały czas inwestować.

1 Na podstawie cyklicznych badań prowadzonych od 4.12.2023 przez niezależną agencję badawczą Estymator - Badania Rynku i Opinii na zlecenie Eurocash S.A. Badania polegały na porównaniu cen na próbie co najmniej 50 produktów (marka, pojemność, gramatura) z oferty handlowej kierowanej do przedsiębiorców (B2B) w ogólnopolskich halach Cash&Carry w wybranych miastach w Polsce. Więcej szczegółów dotyczących metodyki badania na www.najtaniejweurocash.pl.

2Jw.

Najniższe ceny, najlepszy serwis, najszerszy wybór. Grupa Eurocash zapowiada nowe rozdanie w połączonym biznesie hurtowym
Eurocash z początkiem stycznia połączył w jedną jednostkę swoje dwa kluczowe biznesy hurtowe i zaczął intensywnie inwestować w ceny w kanale cash & carry. Dzięki temu zintegrowany hurt Eurocash już teraz może się pochwalić nie tylko najlepszym serwisem i dodatkowymi korzyściami dla klientów, ale też najtańszymi halami cash & carry w Polsce.

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.