Zachowania klientów podczas inflacji. Co musisz wiedzieć?

Zachowania klientów podczas inflacji. Co musisz wiedzieć?

Dynamiczny wzrost cen to temat, który nie schodzi z pierwszych stron gazet. Inflacja jest najwyższa od dziesięcioleci, a na spowolnienie jej tempa trzeba będzie jeszcze poczekać. Podwyżka dotyka szczególnie produktów FMCG – tego trendu nie zatrzymała nawet obniżka VAT na żywność. Jak perspektywa rosnących cen wpływa na decyzje konsumentów? Jak na społeczne nastroje powinny odpowiadać sklepy?

Jak podaje GUS inflacja w Polsce w listopadzie 2022 r. wyniosła 17,4%, a największe podwyżki dotyczą cen żywności i napojów (22,3 proc. r/r)[1]. Konsumenci liczą się z dalszymi wzrostami, jednocześnie przyznając, że ich sytuacja materialna pogorszyła się w ostatnich miesiącach[2]. Wpływa to na zmianę sposobu, w jaki wydajemy i oszczędzamy. Zmiany strategii zakupowych różnią się jednak w zależności od grupy wiekowej, poziomu dochodów i tego, co klienci kupują – a to ogromne wyzwanie dla sklepów.

Zaciskanie pasa? Niekoniecznie!

Inflacja to nie tylko kwestia, że płacimy więcej za nasze zakupy, ale przede wszystkim zmiana tego, na co pieniądze wydajemy. Konsumenci widzą, że realna wartość ich oszczędności zmniejsza się z powodu rosnących cen. Zwiększenie kosztów artykułów pierwszej potrzeby sprawia, że zaciskamy pasa przede wszystkim, jeśli chodzi o rzeczy „zbędne” – takie jak wyjścia do restauracji, podróże czy rozrywka. Co piąty Polak przyznaje, że woli coś kupić niż trzymać pieniądze na koncie[3], a słabnąca wartość pieniądza zniechęca do oszczędzania.

Konsumenci w dobie inflacji

Trzy pierwsze kwartały 2022 r. charakteryzowały się ponad dziesięcioprocentowym wzrostem wartości zakupionych dóbr spożywczych. Oznacza to, że przez dziewięć pierwszych miesięcy w tym roku wydatki na żywność i napoje wzrosły o 10%. Było to spowodowane głównie wzrostem cen, bo ilościowa wielkość tych zakupów zmalała o 2%[4]. Kupujemy więc mniej, a suma na paragonie rośnie. Z danych GfK, wynika, że 89 proc. gospodarstw musi oszczędzać i robi to tnąc codzienne wydatki[5]. Według danych NielsenIQ, 40 proc. konsumentów wybiera niedrogie lub tańsze produkty. Z kolei 38 proc. stawia na promocje – wybierając dowolną markę, ale w obniżonej czasowo cenie. Kupowanie marek własnych też jest sposobem na oszczędności – 23 proc. Polaków kupuje ich znacznie więcej niż wcześniej[6].

RADA:  Przedsiębiorco! Zaplanuj promocje artykułów, które przyciągną uwagę kupujących. Wprowadź atrakcyjne okazje na podstawowe produkty spożywczych, a także obniż ceny asortymentu z kategorii, z których klienci rezygnują ze względu na inflację tj. masło, herbata czy kawa[7]. Zadbaj również o dostępność produktów marki własnej w Twoim sklepie. Niższa cena zachęci odwiedzających do większych zakupów.

Co ciekawe, najaktywniejszą grupą w zarządzaniu swoimi finansami jest pokolenie Z i millenialsi[8], którzy deklarują jednocześnie najmniej obaw dotyczących podwyżek cen. Ich strategią jest rezygnacja z impulsywnych zakupów i porównywanie – kupujemy mniej, ale częściej, aby maksymalizować wykorzystanie ofert promocyjnych. Aktywne szukanie oszczędności przejawia się także śledzeniem gazetek promocyjnych, korzystaniem z programów lojalnościowych wybranych sklepów czy aplikacji mobilnych do tworzenia list zakupów. Te nawyki „mądrego zarządzania budżetem” najprawdopodobniej zostaną z klientami niezależnie od koniunktury rynkowej.

Sklepy mogą pomóc chronić konsumentów przed skutkami inflacji

Naturalnie, inflacja to także ogromne wyzwanie dla sklepów, które muszą odpowiedzieć na nastroje klientów. Zmiana zachowań konsumentów jest różnorodna, ale ma jeden wspólny mianownik – szukanie oszczędności. Część konsumentów zrezygnuje z zakupu wybranych produktów lub będzie szukać ich tańszych odpowiedników. Paradoksalnie, część gospodarstw domowych ograniczy wydatki na np. kulturę i rozrywkę, a oszczędności przeznaczy na żywność, w tym produkty premium lub lepsze jakościowo. Część konsumentów zrezygnuje z dużych zakupów na zapas, inni zaś będą masowo kupować promocyjne produkty w obawie przed drastycznymi podwyżkami. Sklepy muszą przyjrzeć się więc bardzo szczegółowo nie tylko segmentowi, w którym działają, ale nawet sprzedaży poszczególnych kategorii produktowych, aby odpowiednio zareagować na potrzeby klientów.

Warto zauważyć, że ludzie oceniają sytuację gospodarczą nie na podstawie faktów, ale uczuć, często przeszacowując wartość inflacji i swoje wydatki. Zarządzający sklepami powinni odpowiedzieć więc nie tyle na statystki, a właśnie na uczucia, oferując produkty bardziej przystępne cenowo, komunikując okazje i oferując dobrze przemyślane promocje. Konsumenci szukają oszczędności właśnie poszukując promocji, wybierając marki, które kosztują mniej lub korzystając z usług „kup teraz, zapłać później”.

Sposobem na zminimalizowanie negatywnych efektów inflacji jest również uproszczona oferta produktowa i analizowanie trendów sprzedażowych. Skupienie portfolio na produktach chętnie kupowanych minimalizuje ryzyko strat i marnotrawienia żywności, a co za tym idzie – marnotrawieniu pieniędzy.

 

[1] Inflacja w Polsce znacznie poniżej prognozy. Poznaliśmy najnowsze dane, https://www.money.pl/gospodarka/inflacja-listopad-2022-r-dane-gus-6839483981019680a.html

[2] Za: sondaż IPSOS dla OKO.PRESS, maj 2022; dostęp przez: https://oko.press/inflacja-sondaz

[3] Za: ARC Rynek i opinia „Cięcie wydatków, mniej oszczędności”; dostęp przez: https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/

[4] Badanie GfK Polska dla „Rzeczpospolitej”, październik 2022; dostęp przez: https://www.rp.pl/handel/art37449951-polacy-na-zakupach-mniej-masla-miesa-i-alkoholu-oraz-polowanie-na-promocje

[5] Tamże.

[6] Polacy zaciskają pasa – według NielsenIQ 60% z nas oszczędza na żywności, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10334/polacy-zaciskaja-pasa-wedug-nielseniq-60-z-nas-oszczedza-na-zywnosci/

[7] Badanie GfK Polska dla „Rzeczpospolitej”, październik 2022; dostęp przez: https://www.rp.pl/handel/art37449951-polacy-na-zakupach-mniej-masla-miesa-i-alkoholu-oraz-polowanie-na-promocje

[8] Za: https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/the-great-uncertainty-us-consumer-confidence-and-behavior-during-inflationary-times

Pomagaj z głową – 4 kroki do skutecznej współpracy z organizacjami charytatywnymi
Pomagaj z głową – 4 kroki do skutecznej współpracy z organizacjami charytatywnymi
18-08-2022

W dzisiejszych czasach coraz mocniej ceni się firmy zaangażowane społecznie. Nierzadko kosztem własnego zysku, decydują się one włączać w akcje pomocowe. Świadome działanie w obszarze charytatywnym i społecznym może przynieść realne korzyści firmom, a potrzebującym niezbędne wsparcie. Jako właścicie...

Czytaj więcej →
Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0%. Jak odpowiedzieć na nowy trend?
Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0%. Jak odpowiedzieć na nowy trend?
20-09-2022

Kategoria piw bezalkoholowych jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na rynku piwa w Polsce.[1] Na znaczeniu coraz bardziej zyskują także wina 0% oraz alkohole mocne w wersji bez procentów. Szacuje się, że do 2024 r. konsumpcja bezalkoholowa i niskoalkoholowa na świecie wzro...

Czytaj więcej →
Grupa Eurocash wspiera młodych robotyków z grupy RaByte
Grupa Eurocash wspiera młodych robotyków z grupy RaByte
07-04-2020

W rankingu najbardziej innowacyjnych państw – Global Innovation Index 2019[1] Polska zajmuje 39 miejsce na 127 analizowanych krajów. Stosunkowo odległa pozycja to głównie skutek niedofinansowanej edukacji  tym zakresie oraz niskie wydatki na badania i rozwój. Grupa Eurocash wierzy, że biznes i fi...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl