Kiedy ceny prądu szybują, czyli kryzys energetyczny a prowadzenie sklepu

Kiedy ceny prądu szybują, czyli kryzys energetyczny a prowadzenie sklepu

Z najnowszych danych GUS wynika, że ceny dóbr i usług konsumpcyjnych były w listopadzie średnio o 17,4 proc. wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Inflacja wciąż jest na wysokim poziomie, a ceny rosną w coraz szybszym tempie[1]. Wzrost cen energii będzie głównym czynnikiem wpływającym na koszty funkcjonowania firmy w najbliższych miesiącach. Jak prowadzić biznes w czasach kryzysu energetycznego? Odpowiadamy poniżej.

Ceny energii w Polsce

Wzrost cen najbardziej widoczny jest w trzech głównych kategoriach towarów: żywności, nośników energii oraz paliw. W listopadzie 2022 roku produkty spożywcze kosztowały o ponad 22 proc. więcej niż rok wcześniej, energia zdrożała o prawie 37 proc., a paliwa — o 15,5 proc.[2]

W II poł. br. możemy obserwować dynamiczny wzrost cen energii. Przeciętny koszt energii elektrycznej w okresie lipiec-październik 2022 r. był wyższy o 52 proc. niż w I poł. br., a cena gazu wyższa o 89 proc.[3]. Rachunki rosną wyraźnie z miesiąca na miesiąc – dane z października wyraźnie wskazują na wzrost cen o 2 proc. względem września[4].

Nic więc dziwnego, że aż 93 proc. przedsiębiorstw z sektora handlu detalicznego przepytanych w lipcu przez GUS wskazało, że to wzrosty ceny energii i paliw będą głównym czynnikiem wpływającym na koszty funkcjonowania firmy w okresie najbliższego kwartału[5]. Taka sytuacja, przy ograniczaniu przerzucania kosztów na konsumentów, przyczyni się do spadku rentowności przedsiębiorstw.

Rządowa odpowiedź na kryzys energetyczny – czy firmy mogą liczyć na pomoc?

W wyniku dynamicznych wzrostów cen energii, rząd jest w trakcie opracowywania planu pomocowego dla firm, który zakłada czasowe zamrożenie cen prądu. Początkowo, zgodnie z projektem ustawy, od 1 grudnia do końca 2023 r. maksymalna cena prądu dla małych i średnich przedsiębiorstw wynosić miałaby 785 zł/MWh (o 18,2 proc. więcej niż w I poł. 2022 r.)[6].

Jak oszczędzać energię w czasach kryzysu?

Branża handlowa jest znaczącym użytkownikiem energii ze względu na konieczność chłodzenia i mrożenia produktów żywnościowych, a także ogrzewania i wentylacji pomieszczeń. Umożliwia to zapewnienie bezpiecznej jakości produktów spożywczych i zapobiega ich marnowaniu z powodu nieodpowiedniego przechowywania, niemożności dostaw lub wstrzymania handlu[7]. Te czynniki wpływają finalnie na wysokość rachunków w sklepach spożywczych.

W czasach kryzysu szukanie oszczędności jest niezbędne, aby utrzymać swój biznes. Zobacz, jakie rozwiązania Ty jako przedsiębiorca możesz zastosować w swojej placówki, aby zmniejszyć koszty jej prowadzenia.

  • Oświetlenie LED - wymień tradycyjne żarówki na oświetlenie LED. Rozwiązanie tanie oraz energooszczędne.
  • Punkty świetlne – zmniejsz liczbę punktów świetlnych w obrębie Twojego sklepu np. wyłącz witrynę sklepową oraz świecący neon w godzinach nocnych lub wymień go na tradycyjny szyld. Sprawdź, czy na terenie Twojego sklepu również w ciągu dnia możesz np. wyłączyć część oświetlenia.
  • Sprzęt energooszczędny – korzystaj z urządzeń o wysokiej klasie energooszczędności. Stosuj zamykane regały chłodnicze, które potrzebują mniej energii do utrzymania stałej temperatury. Pamiętaj także o regularnych przeglądach technicznych urządzeń, by służyły Ci jak najdłużej.

Pamiętaj: przechowuj produkty zgodnie z zaleceniami producenta, aby utrzymać ich świeżość i bezpieczeństwo oraz umożliwić ich sprzedaż.

  • Ogrzewanie – w sezonie grzewczym ogranicz temperaturę do 19 stopni Celsjusza. Dbaj o to, by drzwi wejściowe do sklepu nie były niepotrzebnie otwarte.
  • Asortyment – zredukuj zimą asortyment sezonowy wymagający chłodzenia lub mrożenia np. Lody, piwo czy napoje. Mniejsza ilość produktów pozwoli Ci zmniejszyć liczbę pracujących sprzętów i realnie zaoszczędzić.

Wysoka inflacja i postępujący kryzys energetyczny jest ogromnym wyzwaniem dla małych przedsiębiorców. Sytuacja zmusza właścicieli firm do stałego poszukiwania oszczędności. W zależności od potrzeb i możliwości, sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki. Powyższe rady mogą być pomocne w obniżeniu rachunków prowadzonej działalności.

 

[2] Tamże.

[4] businessinsider.pl, Inflacja się nie zatrzymuje. Nowe dane GUS, https://businessinsider.com.pl/gospodarka/inflacja-w-pazdzierniku-2022-nowe-dane-gus/kbd2jw2

[5] wiadomoscihandlowe.pl, Handel detaliczny obawia się wzrostów cen energii i paliw. To te czynniki najmocniej wpłyną na koszty funkcjonowania firm, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/handel-detaliczny-obawia-sie-wzrostow-cen-energii-i-paliw-to-te-czynniki-najmocniej-wplyna-na-koszty-funkcjonowania-firm

Jak zdobyć lojalnego konsumenta? Poznaj siłę programów lojalnościowych
Jak zdobyć lojalnego konsumenta? Poznaj siłę programów lojalnościowych
23-12-2019

Rynek, widziany okiem konsumenta to setki tysięcy zakupowych ofert. Ich atrakcyjność zależy od wielu czynników, choćby od mody, potrzeb, cen i przyzwyczajeń. Jednocześnie, jak podkreślają specjaliści od marketingu, wierność danej marce czy przywiązanie do określonych produktów, nie należą do wartośc...

Czytaj więcej →
Faktura VAT - kiedy jest ważna?
Faktura VAT - kiedy jest ważna?
27-09-2019

Podatek VAT, liczony od towarów i usług, należy do podatków pośrednich. Nie płaci się go bowiem osobno w urzędzie skarbowym, ale w trakcie kupna danego towaru czy usługi. Jest wliczony w cenę. Finalnie natomiast zasila budżet państwa. Faktura VAT jest podstawowym dokumentem potwierdzającym transakcj...

Czytaj więcej →
Polski Ład – jakie wprowadza zmiany? Ważne dla Przedsiębiorców!
Polski Ład – jakie wprowadza zmiany? Ważne dla Przedsiębiorców!
02-02-2022

Polski Ład to szereg zmian dotyczących podatków, które Ty - jako Przedsiębiorca prowadzący własny biznes - będziesz musiał uwzględnić podczas rozliczania się z fiskusem. Ustawa zakłada niższe obciążenie finansowe dla małych firm – przede wszystkim tych, które osiągają dochód nieprzekraczający 6.500...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl