Jaki był ten rok dla handlu? Podsumujmy 2022 r.

Jaki był ten rok dla handlu? Podsumujmy 2022 r.

Styczeń to dobry moment, aby podsumować miniony rok i zastanowić się, co może przynieść ten nadchodzący. Z jakimi wyzwaniami przyszło zmierzyć się przedsiębiorcom? Jak zmieniły się zachowania konsumenckie? Jakie produkty zyskały na popularności? Zobacz nasze podsumowanie 2022 r. w handlu.

W 2022 r. na rynek FMCG w Polsce największy wpływ miała rosnąca inflacja oraz wzrost cen energii i paliw. Pomimo tych trudności sklepy lokalne o powierzchni do 300 mkw. odnotowały w okresie od stycznia do października wzrost liczby transakcji o 3,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. Jednocześnie wzrost wartości sprzedaży wyniósł w nich ponad 11 proc.[1] Dzięki regularnym promocjom, atrakcyjnemu asortymentowi i bliskości konsumenta, właścicielom sklepów lokalnych udało się utrzymać przy sobie klientów, a ci niezmiennie poszukują najlepszych ofert.

Podsumowanie roku 2022 – cena zyskała na znaczeniu

Z dostępnych danych wynika, że cena produktów spożywczych była kluczowym determinantem, wpływającym na decyzje zakupowe Polaków w 2022 r. W związku z rosnącymi kosztami życia konsumenci poszukiwali oszczędności – także podczas codziennych zakupów. Blisko 50 proc. respondentów deklarowało, że w czasie kryzysu wybiera produkty w niższej cenie, a 40,8 proc., twierdziło że kupuje mniej[2]. Klienci częściej sięgali po tańsze alternatywy markowych produktów i marki własne. Najczęściej poszukiwali zamienników dla tych kategorii, które odnotowały największe wzrosty cen: masła, mleka czy mąki[3].

Warto zauważyć również, że w ostatnich miesiącach konsumenci odwiedzali sklepy spożywcze częściej, wykonując przy tym mniejsze zakupy. Z raportu Deloitte opublikowanego w listopadzie 2022 r. wynika, że ponad 30 proc. badanych robi zakupy 3-4 razy w tygodniu, a co czwarty nawet 5-6 razy. Przy czym, co trzeci respondent kupuje przede wszystkim produkty świeże, nieprzetworzone[4]. Aby jak najbardziej zoptymalizować wydatki, klienci chętniej sięgają po produkty dostępne w opakowaniach familijnych i wielopakach[5].

Praktyczne wskazówki:

  • postaw na wielopaki oraz produkty o większej gramaturze – przygotuj ofertę, która pozwoli Twoim klientom zaoszczędzić na podstawowych artykułach żywnościowych. Kupując wielopaki, klienci zapłacą mniej za jednostkowy produkt, natomiast większa gramatura artykułu pozwoli kupić więcej w atrakcyjnej cenie,
  • zadbaj o produkty marki własnej – wybierając asortyment do swojego sklepu, nie zapominaj o dostępności tańszych zamienników. Artykuły te są przystępne cenowo i stanowią ważny punkt na liście zakupowej klientów,
  • wzmacniaj lojalność klientów – przyłącz się do programu lojalnościowego i nagradzaj klientów za robienie zakupów w Twoim sklepie. Pozwoli Ci to nawiązać relację z odwiedzającymi, a także przyczyni się do wzrostu sprzedaży,
  • modyfikuj ofertę promocyjną – analizuj paragony zakupowe swoich klientów i wprowadź atrakcyjne promocje na produkty, które wybierają Twoi klienci. Ponadto, stawiając na produkty chętnie kupowane minimalizujesz ryzyko strat i marnotrawienia żywności, a co za tym idzie – marnotrawienia pieniędzy.

Podsumowanie roku 2022 – kryzys energetyczny

W II poł. 2022 r. mogliśmy obserwować dynamiczny wzrost cen energii. Przeciętny koszt energii elektrycznej w okresie lipiec-październik 2022 r. był wyższy o 52 proc. niż w I poł. roku, a cena gazu wyższa o 89 proc. Czynnik ten będzie miał decydujący wpływ na koszty funkcjonowania firm w najbliższym czasie[6].

Jakie rozwiązania zastosować, aby zmniejszyć koszty prowadzonej działalności?

  • sprzęt energooszczędny – korzystaj z urządzeń energooszczędnych. Stosuj zamykane regały chłodnicze, które utrzymują stałą temperaturę i tym samym pobierają mniej energii elektrycznej,
  • oświetlenie LED – wymień tradycyjne żarówki na LED – rozwiązanie tanie i ekologiczne,
  • punkty świetlne – zmniejsz liczbę punktów świetlnych w obrębie Twojego sklepu np. wyłącz witrynę sklepową oraz świecący neon w godzinach nocnych lub wymień go na tradycyjny szyld,
  • zielone technologie – korzystaj z odnawialnych źródeł energii. Montaż paneli fotowoltaicznych pozwala uzyskać szereg korzyści, tj.: zmniejszenie rachunków za prąd, wytworzenie energii niezbędnej do funkcjonowania placówki czy uniezależnienie się od sieci energetycznej. Instalacja paneli o mocy 25 kWp pozwala zmniejszyć rachunki nawet o 30 proc.[7],
  • zredukuj asortyment – zrezygnuj z asortymentu sezonowego wymagającego chłodzenia lub mrożenia np. lody, piwo czy napoje, a także analizuj sprzedaż towaru w placówce i właściwie planuj dostawy asortymentu. Mniejsza ilość produktów pozwoli Ci zmniejszyć liczbę pracujących sprzętów i tym samym realnie zaoszczędzić.

Podsumowanie roku 2022 – rozwój kategorii convenience

Powrót do biur po dwóch latach pracy zdalnej przyczynił się do wzrostu znaczenia produktów z kategorii convenience. Mniej wolnego czasu spowodowało, że chętniej sięgaliśmy po gotowe posiłki, które wystarczy podgrzać w mikrofali, lub takie, które możemy zakupić i zjeść na miejscu, np. kanapki na ciepło czy hot-dogi. Kategoria dań gotowych z roku na rok zyskuje na popularności – Polacy najczęściej wybierają dania garmażeryjne oraz świeże sałatki i zupy do podgrzania[8]. Co ciekawe, w tej kategorii dużym powodzeniem cieszą się produkty wegańskie i wegetariańskie. Wiąże się to prawdopodobnie z faktem, że większość osób będących na diecie bezmięsnej to przede wszystkim osoby młode, które nie mają czasu gotować obiadów w domu[9]

Jakie rozwiązania convenience możesz wprowadzić do swojej placówki? Sprawdź w artykule.

Jaki będzie rok 2023?

Nic nie wskazuje na to, aby sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie miała się wkrótce znacząco poprawić, jednak prognozy dotyczące najbliższych kilku lat w handlu detalicznym są obiecujące. Nadchodzący rok 2023 będzie wymagał od właścicieli sklepów lokalnych wprowadzenia w swoich placówkach rozwiązań, które przyciągną nowych i utrzymają grono stałych klientów. Atrakcyjne promocje i rabaty to podstawa, ale warto wziąć pod uwagę także trendy, które rozwinęły się wśród konsumentów w tym roku i pamiętać o nich, przygotowując ofertę sklepu na 2023 r. Więcej wskazówek, jak wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć klientów do swojej placówki znajdziesz tutaj.


[5] Tamże.

[8] https://hurtidetal.pl/article/art_id,35566-61/dobrze-wpasc-na-gotowe/

[9] Tamże.

Emocje w biznesie? Tak, szczególnie w relacjach z klientem
Emocje w biznesie? Tak, szczególnie w relacjach z klientem
07-06-2019

Przez lata panowała opinia, że w biznesie nie ma miejsca na emocje. Od profesjonalistów oczekuje się, że zachowają spokój w każdej sytuacji i nie okażą emocji. Jednak czy takie działanie ma sens? Emocje są przecież nieodłącznym elementem naszej osobowości. Dlatego zamiast je eliminować, nauczmy się...

Czytaj więcej →
Nowe technologie w sklepie lokalnym. Co warto wprowadzić w swojej placówce? Cz. 2.
Nowe technologie w sklepie lokalnym. Co warto wprowadzić w swojej placówce? Cz. 2.
05-04-2022

Rzeczywistość sektora handlowego zmienia się dynamicznie, a postęp technologiczny wyznacza dalsze kierunki jego rozwoju. Wprowadzanie nowych rozwiązań w sklepie lokalnym jest dobrym kierunkiem, by z sukcesem móc utrzymać konkurencyjność na rynku. Po jakie narzędzia sięgnąć i jak wykorzystać pojawiaj...

Czytaj więcej →
Jak zapobiegać wyrzucaniu i marnowaniu żywności?
Jak zapobiegać wyrzucaniu i marnowaniu żywności?
22-12-2020

Ponad połowa Polaków potwierdza, że zdarza im się wyrzucić jedzenie. Pozbywamy się przede wszystkim gotowych, niespożytych posiłków – do tego niechlubnego faktu przyznaje się  ok.70% z marnujących jedzenie, a do wyrzucania samych produktów spożywczych nieco ponad 37%. Do kosza najczęściej trafiają:...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl