W ostatnich latach ochrona środowiska stała się priorytetem dla wielu branż i segmentów rynku. Coraz więcej mówi się o odpowiedzialnym prowadzeniu biznesu, czego skutkiem są m.in. inwestycje w zieloną infrastrukturę. Jakie ekologiczne działania Ty jako przedsiębiorca, możesz podjąć, by prowadzić sklep w sposób bardziej zrównoważony?
Tekst powstał na podstawie podręcznika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.
Jako społeczeństwo jesteśmy świadomi postępującej degradacji środowiska i narastających problemów klimatycznych. Blisko połowa Polaków bezpośrednio doświadcza skutków kryzysu m.in. niedoborów wody, zanieczyszczenia powietrza czy ekstremalnych zjawisk pogodowych. W obliczu postępujących zmian środowiskowych konieczne jest podjęcie natychmiastowych proekologicznych działań. Ponad 40 proc. konsumentów deklaruje, że z uwagi na negatywny wpływ na środowisko zmieniło swoje decyzje zakupowe. Rosnąca świadomość proekologiczna skłania konsumentów do aktywnego poszukiwania firm i marek, które podejmują działania niwelujące swój niekorzystny wpływ na środowisko. Aż 70 proc. konsumentów uważa, że odpowiedzialność dotycząca zrównoważonego rozwoju w głównej mierze spoczywa na przedsiębiorcach[1].
Dyrektywa CSRD – co to oznacza?
Sprostanie oczekiwaniom klientów to jeden z czynników, dla którego warto zadbać o aspekty środowiskowe w swoim biznesie. Ale nie tylko. Rada i Parlament Europejski zawarły niedawno porozumienie w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). Zgodnie z jego wytycznymi, firmy będą mieć obowiązek raportowania zagadnień dotyczących swojego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Nowe zasady obejmą od 2024 roku te spółki, które dziś sporządzają raporty niefinansowe, a od 2025 roku wszystkie duże przedsiębiorstwa, zarówno publiczne, jak i prywatne. Wprowadzane zmiany dotkną finalnie również mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują – w ramach tzw. łańcucha wartości[2].
Zrównoważona infrastruktura w Twoim sklepie
Odpowiedzialny sklep, zgodnie z unijnym celem neutralności klimatycznej, dążyć powinien przede wszystkim do ograniczania zużycia energii i emitowania szkodliwych związków. Korzystanie z ekologicznych rozwiązań pozwala minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Warto więc wykorzystać zielone technologie, by również Twój sklep stał się bardziej ekologiczny. Oto przykłady kilku pro-ekologicznych rozwiązań:
Zielone technologie – panele fotowoltaiczne
Placówki handlowe są obiektami niezwykle energochłonnymi – zużycie prądu może być nawet trzy razy większe niż w przypadku nieruchomości komercyjnych. Znaczne wzrosty cen prądu i konieczność obniżenia rachunków sprawia, że odnawialne źródła energii zyskują na popularności wśród właścicieli sklepów. Zastosowanie paneli fotowoltaicznych przekształcających energię słoneczną w elektryczną pozwala na uzyskanie szeregu korzyści, tj.: zmniejszenie rachunków za prąd, wytworzenie energii niezbędnej do funkcjonowania placówki czy uniezależnienie się od sieci energetycznej. Instalacja paneli o mocy 25 kWp pozwala zmniejszyć rachunki nawet o 30 proc. Ponadto fotowoltaika należy do rozwiązań proekologicznych i przyczyniających się do ograniczenia śladu węglowego[3].
Zielone technologie – urządzenia
Urządzenia elektryczne wykorzystywane w placówkach handlowych w największym stopniu wpływają na wysokość rachunków. Sprzęty chłodnicze, do ogrzewania, klimatyzacja oraz wentylacja są niezwykle energochłonne, więc odpowiadają za wysokie zużycie energii. Wybierając urządzenia, warto zwrócić uwagę na ich klasę energetyczną, a także zastosowane rozwiązania ekologiczne, tj. obecność inteligentnie zamykanych drzwi chłodziarek czy wykorzystanie proekologicznych czynników chłodniczych. Korzystając z energooszczędnych urządzeń można obniżyć miesięczne rachunki nawet o 60 proc.[4]
Zielone technologie – zielone ściany
„Zielona ściana” to nowoczesna ścianka pokryta roślinnością, stworzona zazwyczaj z bluszczu oraz mchu. Taka instalacja przyczynia się do obniżania temperatury otoczenia i pozwala minimalizować pracę klimatyzacji, tym samym zmniejszając zużycie energii. Ponadto przyczynia się do redukcji hałasu wewnątrz i na zewnątrz budynku, oczyszcza powietrze, a także produkuje tlen i pochłania nadmiar dwutlenku węgla. Ekologiczna, a przy tym niezwykle oryginalna!
Zielone technologie – oświetlenie LED
Automatycznie regulowane oświetlenie LED stanowi rozwiązanie trwałe, wydajne i bardziej ekologiczne. Charakteryzuje się wysoką odpornością na spadki napięcia, dłuższym czasem eksploatacji od tradycyjnych żarówek, a przy ich produkcji nie wykorzystuje się surowców niebezpiecznych dla środowiska. Ponadto oświetlenie LED wytwarza mniej ciepła, więc jego stosowanie w urządzeniach chłodniczych pozwala zmniejszyć zużycie energii.
Narastające problemy klimatyczne i rosnące ceny skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania i wdrażania nowoczesnych technologii. Istnieje wiele rozwiązań ekologicznych, które z powodzeniem możesz zastosować w swojej placówce, w zależności od potrzeb i zgromadzonych funduszy. Świadome podejście do zrównoważonego biznesu zachęci klientów do odwiedzania Twojego sklepu, a Tobie finalnie pozwoli obniżyć rachunki prowadzonej działalności.
[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022
[2] Największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko (hurtidetal.pl)
[3] Wiadomości Handlowe: Sieci handlowe inwestują w fotowoltaikę.
[4] Eko Lider Lewiatana - znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci | PAP MediaRoom portal. (pap-mediaroom.pl)
Podobne artykuły