Zielone się opłaca. Jakie proekologiczne rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki?

Zielone się opłaca. Jakie proekologiczne rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki?

W ostatnich latach ochrona środowiska stała się priorytetem dla wielu branż i segmentów rynku. Coraz więcej mówi się o odpowiedzialnym prowadzeniu biznesu, czego skutkiem są m.in. inwestycje w zieloną infrastrukturę. Jakie ekologiczne działania Ty jako przedsiębiorca, możesz podjąć, by prowadzić sklep w sposób bardziej zrównoważony?

Tekst powstał na podstawie podręcznika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.

Jako społeczeństwo jesteśmy świadomi postępującej degradacji środowiska i narastających problemów klimatycznych. Blisko połowa Polaków bezpośrednio doświadcza skutków kryzysu m.in. niedoborów wody, zanieczyszczenia powietrza czy ekstremalnych zjawisk pogodowych. W obliczu postępujących zmian środowiskowych konieczne jest podjęcie natychmiastowych proekologicznych działań. Ponad 40 proc. konsumentów deklaruje, że z uwagi na negatywny wpływ na środowisko zmieniło swoje decyzje zakupowe. Rosnąca świadomość proekologiczna skłania konsumentów do aktywnego poszukiwania firm i marek, które podejmują działania niwelujące swój niekorzystny wpływ na środowisko. Aż 70 proc. konsumentów uważa, że odpowiedzialność dotycząca zrównoważonego rozwoju w głównej mierze spoczywa na przedsiębiorcach[1].

Dyrektywa CSRD – co to oznacza?

Sprostanie oczekiwaniom klientów to jeden z czynników, dla którego warto zadbać o aspekty środowiskowe w swoim biznesie. Ale nie tylko. Rada i Parlament Europejski zawarły niedawno porozumienie w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). Zgodnie z jego wytycznymi, firmy będą mieć obowiązek raportowania zagadnień dotyczących swojego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Nowe zasady obejmą od 2024 roku te spółki, które dziś sporządzają raporty niefinansowe, a od 2025 roku wszystkie duże przedsiębiorstwa, zarówno publiczne, jak i prywatne. Wprowadzane zmiany dotkną finalnie również mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują – w ramach tzw. łańcucha wartości[2].

Zrównoważona infrastruktura w Twoim sklepie

Odpowiedzialny sklep, zgodnie z unijnym celem neutralności klimatycznej, dążyć powinien przede wszystkim do ograniczania zużycia energii i emitowania szkodliwych związków. Korzystanie z ekologicznych rozwiązań pozwala minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Warto więc wykorzystać zielone technologie, by również Twój sklep stał się bardziej ekologiczny. Oto przykłady kilku pro-ekologicznych rozwiązań:

  1. Zielone technologie – panele fotowoltaiczne

Placówki handlowe są obiektami niezwykle energochłonnymi – zużycie prądu może być nawet trzy razy większe niż w przypadku nieruchomości komercyjnych. Znaczne wzrosty cen prądu i konieczność obniżenia rachunków sprawia, że odnawialne źródła energii zyskują na popularności wśród właścicieli sklepów. Zastosowanie paneli fotowoltaicznych przekształcających energię słoneczną w elektryczną pozwala na uzyskanie szeregu korzyści, tj.: zmniejszenie rachunków za prąd, wytworzenie energii niezbędnej do funkcjonowania placówki czy uniezależnienie się od sieci energetycznej. Instalacja paneli o mocy 25 kWp pozwala zmniejszyć rachunki nawet o 30 proc. Ponadto fotowoltaika należy do rozwiązań proekologicznych i przyczyniających się do ograniczenia śladu węglowego[3].

  1. Zielone technologie – urządzenia

Urządzenia elektryczne wykorzystywane w placówkach handlowych w największym stopniu wpływają na wysokość rachunków. Sprzęty chłodnicze, do ogrzewania, klimatyzacja oraz wentylacja są niezwykle energochłonne, więc odpowiadają za wysokie zużycie energii. Wybierając urządzenia, warto zwrócić uwagę na ich klasę energetyczną, a także zastosowane rozwiązania ekologiczne, tj. obecność inteligentnie zamykanych drzwi chłodziarek czy wykorzystanie proekologicznych czynników chłodniczych. Korzystając z energooszczędnych urządzeń można obniżyć miesięczne rachunki nawet o 60 proc.[4]

  1. Zielone technologie – zielone ściany

„Zielona ściana” to nowoczesna ścianka pokryta roślinnością, stworzona zazwyczaj z bluszczu oraz mchu. Taka instalacja przyczynia się do obniżania temperatury otoczenia i pozwala minimalizować pracę klimatyzacji, tym samym zmniejszając zużycie energii. Ponadto przyczynia się do redukcji hałasu wewnątrz i na zewnątrz budynku, oczyszcza powietrze, a także produkuje tlen i pochłania nadmiar dwutlenku węgla. Ekologiczna, a przy tym niezwykle oryginalna!

  1. Zielone technologie – oświetlenie LED

Automatycznie regulowane oświetlenie LED stanowi rozwiązanie trwałe, wydajne i bardziej ekologiczne. Charakteryzuje się wysoką odpornością na spadki napięcia, dłuższym czasem eksploatacji od tradycyjnych żarówek, a przy ich produkcji nie wykorzystuje się surowców niebezpiecznych dla środowiska. Ponadto oświetlenie LED wytwarza mniej ciepła, więc jego stosowanie w urządzeniach chłodniczych pozwala zmniejszyć zużycie energii.

Narastające problemy klimatyczne i rosnące ceny skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania i wdrażania nowoczesnych technologii. Istnieje wiele rozwiązań ekologicznych, które z powodzeniem możesz zastosować w swojej placówce, w zależności od potrzeb i zgromadzonych funduszy. Świadome podejście do zrównoważonego biznesu zachęci klientów do odwiedzania Twojego sklepu, a Tobie finalnie pozwoli obniżyć rachunki prowadzonej działalności.

 

[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022

Cztery kategorie produktów, których nie może zabraknąć w Twoim sklepie przed Wielkanocą
Cztery kategorie produktów, których nie może zabraknąć w Twoim sklepie przed Wielkanocą
04-04-2022

Ponad 60 proc. konsumentów planuje zrobić świąteczne zakupy na dwa tygodnie lub tydzień przed Wielkanocą. Oznacza to, że nadszedł czas, by zaopatrzyć swój sklep w asortyment niezbędny do przygotowania rodzinnego śniadania świątecznego. Nie jesteś pewny, jakie produkty powinny znaleźć się na sklepowy...

Czytaj więcej →
Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?
Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?
21-09-2020

Niemal każdy rynek wymaga wprowadzania nowych rozwiązań, usług oraz produktów. W każdym roku, w każdym sezonie na rynek wprowadzane są nowe pozycje, które mają zwrócić uwagę konsumentów. Na sklepowych półkach stawiane są produkty o innej kolorystyce, nowych smakach, innych rozmiarach czy mające inną...

Czytaj więcej →
Fotowoltaika dla firm to podwójne korzyści – ekonomiczne i wizerunkowe
Fotowoltaika dla firm to podwójne korzyści – ekonomiczne i wizerunkowe
26-02-2021

Instalacja fotowoltaiczna umożliwia produkcję własnej energii elektrycznej z darmowego źródła, jakim jest energia słoneczna. Rozwiązanie to pozwala obniżyć koszty energii, a także zapewnia niezależność od wahań cen na rynku lub możliwych przerw w dostawie prądu. Dzięki fotowoltaice Twój sklep będzie...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl