Wyróżnij się na tle konkurencji. Top 7 działań marketingowych dla Twojego sklepu spożywczego

Wyróżnij się na tle konkurencji. Top 7 działań marketingowych dla Twojego sklepu spożywczego

Prowadzenie sklepu to dobry sposób na biznes, choć utrzymanie się w tej branży może być wyzwaniem. Przedsiębiorcy muszą sobie radzić z licznymi trudnościami tj. rosnącą inflacją, dużą konkurencją na rynku czy koniecznością podążania za dynamicznie zmieniającymi się trendami i nawykami konsumenckimi. Na znaczeniu zyskują wszelkie działania marketingowe, które pozwalają wyróżnić placówkę na tle konkurencji. Jakie rozwiązania sprawdzą się w Twoim lokalnym sklepie? Podpowiadamy w tekście.

Planowanie strategii marketingowej i wdrażanie właściwych rozwiązań promocyjnych to podstawowe zabiegi, które pomogą Ci wypromować Twój sklep i przyciągnąć do niego klientów. Prowadzenie tego typu działań w sprzedaży jest bardzo istotne, bo tylko 5% decyzji zakupowych podejmowanych jest w wyniku namysłu – reszta to zakupy robione automatycznie[1]. Akcje marketingowe niezbędne są więc, by przyciągnąć uwagę klientów, pokazać zalety innych mniej znanych artykułów, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż i obroty sklepu.

Jakie działania marketingowe warto stosować w sklepie spożywczym?

  1. Oddziaływanie na zmysły (marketing sensoryczny)

Marketing sensoryczny, czyli promowanie produktów poprzez wpływ na zmysły (a przez to na emocje), buduje pozytywne skojarzenia z danym produktem. Decyzjom zakupowym sprzyja np. zapach świeżego pieczywa czy parzonej na miejscu kawy, ale też miła dla ucha muzyka czy atrakcyjnie wyeksponowane warzywa i owoce, których klient może dotknąć. W jednym z badań potwierdzono, że klienci sklepu z winem, w którym puszczano muzykę francuską, 5 razy częściej kupowali wina pochodzące właśnie z Francji[2]. Specjaliści szacują, że marketing sensoryczny pozwala zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent[3]. Pójdź za ich radą i zastosuj tego typu działania w swoim sklepie! Zadbaj o przyjemne dla zmysłów dźwięki i zapachy, aby zapewnić klientom przyjazną atmosferę i zachęcić klientów do zakupów.

  1. Dobrze widoczne promocje

Ulubione promocje Polaków to te, które dotyczą obniżek cen. Korzysta z nich chętnie 67% klientów, a co czwarta osoba przyznaje, że ma do promocji zaufanie[4]. Warto wyciągnąć z tego wnioski i postawić na różnorodne akcje rabatowe. Jeśli chcesz zyskać nowych klientów, zadbaj o regularne promocje, a najlepsze oferty podkreśl wizualnie. Tu świetnie sprawdzą się podświetlenia, kolorowe etykiety cenowe, przyciągające wzrok standy i wobblery reklamowe z komunikatami typu „tylko dziś”, „promocja dnia”, „polecamy”.

  1. Sprytna ekspozycja

Średnio połowa klientów robi zakupy pod wpływem chwili[5], dlatego ekspozycję towarów w sklepie warto organizować tak, by odbiorca nie przegapił żadnej oferty. Pamiętaj, by przy kasie wyeksponować produkty impulsowe (niedrogie przekąski, napoje itd.) oraz towary z wyższą marżą. Korzystaj z metod eyetrackingu i ustawiaj najbardziej atrakcyjne towary na wysokości wzroku na wysokości 120-160 cm. Środek regału to zatem najbardziej atrakcyjne pole sprzedaży. Korzystaj także z tzw. efektu średniej półki. Ustaw obok siebie te same produkty od różnych producentów, w różnych cenach. Klient najprawdopodobniej wybierze produkt ze środkowego zakresu cenowego, dzięki czemu będzie mieć poczucie, że nie przepłaca, ale jednocześnie sięga po dobrą jakość[6]. Pamiętaj również o właściwej ekspozycji produktów z krótkim terminem przydatności do spożycia. Wyznacz w sklepie specjalną strefę, w której umieścisz artykuły promocyjne. Pozwoli Ci to uniknąć marnowania żywności, a Twoi klienci zyskają możliwość zakupu pełnojakościowego produktu w atrakcyjnej cenie.

  1. Reklama zewnętrzna

W dobie dużej konkurencji warto wychodzić z ofertą poza ladę i dać się zauważyć potencjalnym klientom. Zwłaszcza wygląd zewnętrzny sklepu powinien być przemyślany, bo dobrze zaaranżowana witryna działa jak magnes i zachęca do zakupów. Powieś w oknach plakaty z aktualnymi promocjami oraz grafiki z apetycznymi zdjęciami jedzenia. Ustaw na chodniku potykacz z informacją o ofercie, a latem wystaw na zewnątrz skrzynki z kolorowymi owocami. Jeśli Twój sklep znajduje się przy uczęszczanej drodze, możesz dodatkowo rozważyć zakup reklamy na billboardzie.

  1. Media społecznościowe

Skoro mowa o reklamie, trudno nie wspomnieć o promowaniu sklepu w Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Korzysta z nich już ponad 27 mln Polaków (najchętniej z Facebooka oraz Instagrama), każdy przez niemal kilka godzin dziennie. 20% użytkowników social mediów chętnie śledzi w nich informacje o markach, co jest dobrą wiadomością dla właścicieli lokalnych sklepów. Załóż profil swojego sklepu na Facebooku i publikuj regularnie posty na temat zniżek, akcji specjalnych i nowości, przepisy kulinarne, ciekawostki, a nawet lokalne newsy. Pomoże Ci to dotrzeć do nowych grup odbiorców i zbudować więź z klientami prawie tak skutecznie, jak podczas bezpośredniej rozmowy w sklepie.

  1. Programy lojalnościowe

Według danych z 2022 roku, aż 62% Polaków korzysta z przynajmniej jednego programu lojalnościowego, by być na bieżąco z promocjami w sklepach i zbierać punkty wymieniane na rabaty[7]. Program lojalnościowy to rozwiązanie także dla osiedlowych sklepów: nawet w mikroskali mechanizm lojalnościowy działa skutecznie (sprawia, że klienci wracają), a zakupy wykonane z aplikacją lub kartą stałego klienta stanowią czasem ponad połowę udziału w obrotach[8]! Skorzystaj z gotowego programu w ramach sieci franczyzowej czy partnerskiej i zaoferuj swoim klientom dostęp do licznych promocji, konkursów oraz akcji specjalnych.

Sprawdź, co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy, tutaj.

  1. Degustacje i prezenty

Zasada zobowiązania mówi, że ktoś, kto dostał prezent, będzie chciał się za niego odwdzięczyć. Potwierdza to eksperyment z udziałem kelnerów: wykazał on, że klienci, którzy dostawali gratis miętówki po obiedzie, zostawiali od 3 do 14% wyższe napiwki[9]. Jak przełożyć to na handel? Zaoferuj swoim klientom drobne podarunki: częstuj cukierkami czy owocami, a zobaczysz, że w ramach wdzięczności zaczną częściej do Ciebie wracać. Nie bój się organizować degustacji – to wciąż skuteczna forma promocji.

Wdrażanie właściwej strategii marketingowej, która pozwoli Ci na wyróżnienie placówki na tle konkurencji i przyciągnięcie klientów jest podstawą sukcesu. Jest wiele narzędzi z zakresu marketingu, które możesz zastosować w swoim sklepie. Poznaj swoich klientów i dopasuj działania marketingowe do specyfiki lokalnego handlu. Wykorzystaj swoje zalety i dotrzyj z atrakcyjną ofertą do jak największego grona odbiorców, aby osiągnąć sukces i zwiększać obroty sklepu.

 

[8] Dane własne Grupy Eurocash, dot. Delikatesów Centrum

W jaki sposób ułatwić zakupy klientom z niepełnosprawnościami?
W jaki sposób ułatwić zakupy klientom z niepełnosprawnościami?
27-04-2022

Obecnie około 15% ludzi na świecie żyje z różnego rodzaju niepełnosprawnościami[1]. Oznacza to, że część Twoich klientów może mieć dodatkowe potrzeby w zakresie codziennych zakupów, np. te związane z poruszaniem się po sklepie. Warto na te potrzeby odpowiadać, a można to zrobić w kilku prostych krok...

Czytaj więcej →
Wellbeing – rosnący trend na rynku FMCG. Jakie produkty wybierają konsumenci?
Wellbeing – rosnący trend na rynku FMCG. Jakie produkty wybierają konsumenci?
01-02-2023

Każdy przedsiębiorca powinien śledzić trendy w swojej branży, by lepiej dostosować ofertę do dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów. Dotyczy to również lokalnych sklepów spożywczych! Trendy mają wpływ na zachowania konsumenckie, a więc też na zawartość koszyka zakupowego. Obecn...

Czytaj więcej →
Odpowiedzialne lato w sklepie. Jak więcej sprzedawać i mniej marnować?
Odpowiedzialne lato w sklepie. Jak więcej sprzedawać i mniej marnować?
09-08-2021

Lato to nie lada wyzwanie dla branży handlowej. Dlaczego? Przede wszystkim ciepłe dni przynoszą znaczące zmiany w nawykach zakupowych klientów i wpływają na zawartość ich koszyka. Rośnie udział produktów świeżych, w tym tzw. „ultraświeżych”. To z kolei może wiązać się ze zwiększonym marnowaniem żywn...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl