Prowadzenie sklepu to dobry sposób na biznes, choć utrzymanie się w tej branży może być wyzwaniem. Przedsiębiorcy muszą sobie radzić z licznymi trudnościami tj. rosnącą inflacją, dużą konkurencją na rynku czy koniecznością podążania za dynamicznie zmieniającymi się trendami i nawykami konsumenckimi. Na znaczeniu zyskują wszelkie działania marketingowe, które pozwalają wyróżnić placówkę na tle konkurencji. Jakie rozwiązania sprawdzą się w Twoim lokalnym sklepie? Podpowiadamy w tekście.
Planowanie strategii marketingowej i wdrażanie właściwych rozwiązań promocyjnych to podstawowe zabiegi, które pomogą Ci wypromować Twój sklep i przyciągnąć do niego klientów. Prowadzenie tego typu działań w sprzedaży jest bardzo istotne, bo tylko 5% decyzji zakupowych podejmowanych jest w wyniku namysłu – reszta to zakupy robione automatycznie[1]. Akcje marketingowe niezbędne są więc, by przyciągnąć uwagę klientów, pokazać zalety innych mniej znanych artykułów, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż i obroty sklepu.
Jakie działania marketingowe warto stosować w sklepie spożywczym?
Oddziaływanie na zmysły (marketing sensoryczny)
Marketing sensoryczny, czyli promowanie produktów poprzez wpływ na zmysły (a przez to na emocje), buduje pozytywne skojarzenia z danym produktem. Decyzjom zakupowym sprzyja np. zapach świeżego pieczywa czy parzonej na miejscu kawy, ale też miła dla ucha muzyka czy atrakcyjnie wyeksponowane warzywa i owoce, których klient może dotknąć. W jednym z badań potwierdzono, że klienci sklepu z winem, w którym puszczano muzykę francuską, 5 razy częściej kupowali wina pochodzące właśnie z Francji[2]. Specjaliści szacują, że marketing sensoryczny pozwala zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent[3]. Pójdź za ich radą i zastosuj tego typu działania w swoim sklepie! Zadbaj o przyjemne dla zmysłów dźwięki i zapachy, aby zapewnić klientom przyjazną atmosferę i zachęcić klientów do zakupów.
Dobrze widoczne promocje
Ulubione promocje Polaków to te, które dotyczą obniżek cen. Korzysta z nich chętnie 67% klientów, a co czwarta osoba przyznaje, że ma do promocji zaufanie[4]. Warto wyciągnąć z tego wnioski i postawić na różnorodne akcje rabatowe. Jeśli chcesz zyskać nowych klientów, zadbaj o regularne promocje, a najlepsze oferty podkreśl wizualnie. Tu świetnie sprawdzą się podświetlenia, kolorowe etykiety cenowe, przyciągające wzrok standy i wobblery reklamowe z komunikatami typu „tylko dziś”, „promocja dnia”, „polecamy”.
Sprytna ekspozycja
Średnio połowa klientów robi zakupy pod wpływem chwili[5], dlatego ekspozycję towarów w sklepie warto organizować tak, by odbiorca nie przegapił żadnej oferty. Pamiętaj, by przy kasie wyeksponować produkty impulsowe (niedrogie przekąski, napoje itd.) oraz towary z wyższą marżą. Korzystaj z metod eyetrackingu i ustawiaj najbardziej atrakcyjne towary na wysokości wzroku na wysokości 120-160 cm. Środek regału to zatem najbardziej atrakcyjne pole sprzedaży. Korzystaj także z tzw. efektu średniej półki. Ustaw obok siebie te same produkty od różnych producentów, w różnych cenach. Klient najprawdopodobniej wybierze produkt ze środkowego zakresu cenowego, dzięki czemu będzie mieć poczucie, że nie przepłaca, ale jednocześnie sięga po dobrą jakość[6]. Pamiętaj również o właściwej ekspozycji produktów z krótkim terminem przydatności do spożycia. Wyznacz w sklepie specjalną strefę, w której umieścisz artykuły promocyjne. Pozwoli Ci to uniknąć marnowania żywności, a Twoi klienci zyskają możliwość zakupu pełnojakościowego produktu w atrakcyjnej cenie.
Reklama zewnętrzna
W dobie dużej konkurencji warto wychodzić z ofertą poza ladę i dać się zauważyć potencjalnym klientom. Zwłaszcza wygląd zewnętrzny sklepu powinien być przemyślany, bo dobrze zaaranżowana witryna działa jak magnes i zachęca do zakupów. Powieś w oknach plakaty z aktualnymi promocjami oraz grafiki z apetycznymi zdjęciami jedzenia. Ustaw na chodniku potykacz z informacją o ofercie, a latem wystaw na zewnątrz skrzynki z kolorowymi owocami. Jeśli Twój sklep znajduje się przy uczęszczanej drodze, możesz dodatkowo rozważyć zakup reklamy na billboardzie.
Media społecznościowe
Skoro mowa o reklamie, trudno nie wspomnieć o promowaniu sklepu w Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Korzysta z nich już ponad 27 mln Polaków (najchętniej z Facebooka oraz Instagrama), każdy przez niemal kilka godzin dziennie. 20% użytkowników social mediów chętnie śledzi w nich informacje o markach, co jest dobrą wiadomością dla właścicieli lokalnych sklepów. Załóż profil swojego sklepu na Facebooku i publikuj regularnie posty na temat zniżek, akcji specjalnych i nowości, przepisy kulinarne, ciekawostki, a nawet lokalne newsy. Pomoże Ci to dotrzeć do nowych grup odbiorców i zbudować więź z klientami prawie tak skutecznie, jak podczas bezpośredniej rozmowy w sklepie.
Programy lojalnościowe
Według danych z 2022 roku, aż 62% Polaków korzysta z przynajmniej jednego programu lojalnościowego, by być na bieżąco z promocjami w sklepach i zbierać punkty wymieniane na rabaty[7]. Program lojalnościowy to rozwiązanie także dla osiedlowych sklepów: nawet w mikroskali mechanizm lojalnościowy działa skutecznie (sprawia, że klienci wracają), a zakupy wykonane z aplikacją lub kartą stałego klienta stanowią czasem ponad połowę udziału w obrotach[8]! Skorzystaj z gotowego programu w ramach sieci franczyzowej czy partnerskiej i zaoferuj swoim klientom dostęp do licznych promocji, konkursów oraz akcji specjalnych.
Sprawdź, co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy, tutaj.
Degustacje i prezenty
Zasada zobowiązania mówi, że ktoś, kto dostał prezent, będzie chciał się za niego odwdzięczyć. Potwierdza to eksperyment z udziałem kelnerów: wykazał on, że klienci, którzy dostawali gratis miętówki po obiedzie, zostawiali od 3 do 14% wyższe napiwki[9]. Jak przełożyć to na handel? Zaoferuj swoim klientom drobne podarunki: częstuj cukierkami czy owocami, a zobaczysz, że w ramach wdzięczności zaczną częściej do Ciebie wracać. Nie bój się organizować degustacji – to wciąż skuteczna forma promocji.
Wdrażanie właściwej strategii marketingowej, która pozwoli Ci na wyróżnienie placówki na tle konkurencji i przyciągnięcie klientów jest podstawą sukcesu. Jest wiele narzędzi z zakresu marketingu, które możesz zastosować w swoim sklepie. Poznaj swoich klientów i dopasuj działania marketingowe do specyfiki lokalnego handlu. Wykorzystaj swoje zalety i dotrzyj z atrakcyjną ofertą do jak największego grona odbiorców, aby osiągnąć sukces i zwiększać obroty sklepu.
[1] https://brandnewportal.pl/neuromarketing-i-perswazja/decyzje-zakupowe/
[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/jak-sklepy-wykorzystuja-twoje-zmysly-aby-wplynac-na-to-co-kupujesz-jak-wygladaja-ich-sztuczki
[3] https://zdobywcysieci.pl/blog/jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-sklepie-stacjonarnym/
[4] https://arc.com.pl/polacy-bardziej-ufaja-promocjom/
[5] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/uwaga-na-czarny-piatek-ponad-polowa-polakow-pod-wplywem-impulsu-jest-w-stanie-wydac-dodatkowe-500-zl
[6] https://brandnewportal.pl/strategia/strategia-sprzedazy-w-sklepie-stacjonarnym-poznaj-15-niezawodnych-mechanizmow/
[7] https://arc.com.pl/polacy-bardziej-aktywni-w-programach-lojalnosciowych/
[8] Dane własne Grupy Eurocash, dot. Delikatesów Centrum
[9] https://brandnewportal.pl/strategia/strategia-sprzedazy-w-sklepie-stacjonarnym-poznaj-15-niezawodnych-mechanizmow/
Podobne artykuły