Nowe technologie w sklepie lokalnym. Czy warto wprowadzić je w swojej placówce? Cz. 1.

Nowe technologie w sklepie lokalnym. Czy warto wprowadzić je w swojej placówce? Cz. 1.

Postępująca cyfryzacja i rozwój nowych technologii wpływają na zmianę zachowań i oczekiwań konsumentów. Aplikacje, narzędzia do zarządzania sklepem, kasy samoobsługowe czy elektroniczne etykiety to tylko niektóre przykłady rozwiązań, które zmieniają oblicze handlu. Jakie technologie możesz wykorzystać w swojej placówce, by właściwie odpowiedzieć na te wyzwania?

Nowoczesne technologie znacznie ułatwiają zarządzanie sklepem. Pomagają przedsiębiorcom mierzyć się z wyzwaniami codziennej pracy, takimi jak: weryfikacja skuteczności swoich działań, niekompletne informacje rynkowe czy też kwestie skomponowania atrakcyjnej oferty. Jak podają analitycy z firmy Bizwit Research & Consulting LLP, globalny rynek sztucznej inteligencji w handlu detalicznym do 2027 roku ma osiągnąć wartość 24 mld dolarów. Co ciekawe, w 2019 roku jego wartość nie przekraczała 3 mld dolarów. Epidemia koronawirusa przyczyniła się zarówno do dynamicznego rozwoju technologicznego, jak i do zmiany nawyków konsumenckich, do których również lokalne sklepy muszą się dostosować[1].

Oto kilka przykładowych rozwiązań, które możesz rozważyć, aby zapewnić konsumentom jak najlepsze doświadczenia zakupowe w Twoim sklepie.

1. Zintegrowany system zarządzania placówką handlową – dostęp do nowoczesnego systemu wspomagającego zarządzanie całą działalnością sklepu to nieocenione wsparcie dla każdego właściciela biznesu. Umożliwia on nie tylko szybkie wprowadzanie i rozliczanie atrakcyjnych promocji, ale także daje możliwość korzystania z inteligentnego systemu kasowego. Program ułatwia prowadzenie sklepu oraz pomaga budować wizerunek biegłego technologicznie, kompleksowego punktu usługowego. Konsumentom natomiast umożliwia dołączenie do programu lojalnościowego poprzez aplikację mobilną, dzięki czemu otrzymują oni atrakcyjne rabaty na produkty. Sprawdź jak wiele zyskujesz, decydując się na nowoczesny program sprzedażowy, jakim jest Innowacyjna Platforma Handlu. Więcej o narzędziu oraz możliwościach, jakie daje ono przedsiębiorcom, przeczytasz w kolejnym materiale na blogu.

2. Kasy samoobsługowe można spotkać już nie tylko w dyskontach i dużych supermarketach. Coraz częściej taką usługę oferują także sklepy lokalne. Głównym celem tego typu kas jest usprawnianie obsługi w sklepie i minimalizowanie kolejek, jednak podczas epidemii zyskały dodatkowo nową funkcję – obecnie pełnią rolę dodatkowego sprzedawcy, kiedy personel działa w okrojonym składzie. Ponadto samoobsługa wymaga od klientów użycia karty płatniczej, co jest bardziej higienicznym i bezpiecznym rozwiązaniem. W dzisiejszych czasach już ciężko wyobrazić sobie sklep bez terminala płatniczego, choć wciąż płatność gotówką jest najpopularniejszą formą płatności w sklepach wybieraną przez Polaków[2].

3. Etykiety elektroniczne to rozwiązanie nie tylko niezwykle wygodne, ale i ekologiczne. To małe wyświetlacze umieszczone na półkach, które zastępują tradycyjną metkę z kodem kreskowym i ceną. Zmiany cen czy nazw produktów wyświetlanych na takich etykietach dzieją się automatycznie, co znacznie ułatwia pracę sprzedawcom i oszczędza czas. Co więcej, takie rozwiązanie zwiększa również wiarygodność Twojego sklepu w oczach klientów, ponieważ zapobiega błędnym oznaczeniom cen lub ich brakowi.

4. Inteligentna półka to specjalna półka z wbudowaną wagą, która pozwala analizować sposób ekspozycji towarów oraz zapełnienia regałów, a nawet informuje o terminie przydatności do spożycia produktów z ekspozycji. Dedykowana aplikacja zbiera dane bezpośrednio z półki i w czasie rzeczywistym przekazuje je do systemu, co umożliwia optymalizację kosztów związanych z inwentaryzacją. Technologia pozwoli na bieżąco kontrolować poziom zapasów, zaś konsumentom umożliwi sprawne i intuicyjne zakupy. Dodatkowo inteligentne półki pozwalają gromadzić dane na temat zachowań zakupowych klientów, co pozwala lepiej dopasować ofertę do potrzeb. W 2020 roku rynek inteligentnych półek osiągnął wartość 3,2 mld dolarów. Eksperci szacują, że w skali globalnej branża związana z inteligentnymi półkami w latach 2021-2027 wygeneruje przychody w wysokości 40,5 mld dolarów[3].

Pamiętaj: znajomość klientów pozwoli Ci lepiej dopasować ofertę do ich potrzeb, co przyniesie Ci wymierne korzyści i pozwoli dyktować cenę najbardziej pożądanych produktów.

5. Wózki-kasy to niezwykle nowoczesna technologia, która pozwala na skanowanie produktów podczas wkładania ich do koszyka. Po zakończonych zakupach system umożliwia bezgotówkową płatność bez konieczności wykładania produktów z torby. Inteligentne wózki łączą w sobie funkcję wagi, kasy i wózka na zakupy. Całonocne ładowanie sprzętu umożliwia korzystanie z niego przez cały dzień w godzinach funkcjonowania sklepu.

Co ciekawe: ta nowoczesna technologia została wprowadzona niedawno do jednego ze sklepów sieci Lewiatan podczas trwania epidemii, w odpowiedzi na konieczność zachowania bezpiecznego dystansu społecznego [4].

Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w sklepie spożywczym pomoże zmniejszyć obciążenie Twoich pracowników, a także dostarczy cennych informacji na temat zachowań klientów w czasie zakupów. Coraz częściej technologie wykorzystywane są również do śledzenia poziomu zapasów w magazynach, co pozwala kontrolować ich ilość, minimalizować ryzyko strat związanych z przechowywaniem, a także wydajnie zarządzać organizacją łańcuchów dostaw. Zastosowanie przedstawionych rozwiązań pozwoli usprawnić funkcjonowanie Twojego sklepu, a także wpłynie pozytywnie na doświadczenia zakupowe Twoich konsumentów[5].

 

[2] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/zwyczaje_platnicze/zwyczaje_platnicze_Polakow_2020.pdf

Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
17-09-2020

Lockdown i ogłoszenie epidemii COVID-19 wstrzymały polską gospodarkę. Wielu przedsiębiorców straciło z dnia na dzień źródło dochodów. Czasowym rozwiązaniem wspierającym firmy i pozwalającym na utrzymanie pracowników miały być subwencje finansowe przyznawane w ramach tzw. tarczy antykryzysowej i PFR....

Czytaj więcej →
Zmiany prawne w 2019, które mogą Cię dotyczyć. Nowy kodeks pracy
Zmiany prawne w 2019, które mogą Cię dotyczyć. Nowy kodeks pracy
16-01-2019

Kodeks Pracy jest jednym z najczęściej aktualizowanych aktów prawnych w Polsce. Tylko w roku 2018 zmiany w nim dokonywane były aż sześć razy. Od ponad dwóch lat toczą się prace koordynowane przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy związane ze stworzeniem zupełnie nowych przepisów w tej kwestii. I...

Czytaj więcej →
Zaufanie do źródeł żywności w epoce greenwashingu i koronawirusa
Zaufanie do źródeł żywności w epoce greenwashingu i koronawirusa
12-10-2020

Dodanie przymiotnika „ekologiczny” do nazw produktów żywnościowych sprawia, że klienci chętniej po nie sięgają. Na tej samej zasadzie działają skróty eko, bio czy organic. Ekologia bowiem, tak jak i natura, budzą pozytywne skojarzenia. Wszyscy wierzymy, że te właśnie towary powstały w wyniku dbałośc...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl