Nowe technologie w sklepie lokalnym. Czy warto wprowadzić je w swojej placówce? Cz. 1.

Nowe technologie w sklepie lokalnym. Czy warto wprowadzić je w swojej placówce? Cz. 1.

Postępująca cyfryzacja i rozwój nowych technologii wpływają na zmianę zachowań i oczekiwań konsumentów. Aplikacje, narzędzia do zarządzania sklepem, kasy samoobsługowe czy elektroniczne etykiety to tylko niektóre przykłady rozwiązań, które zmieniają oblicze handlu. Jakie technologie możesz wykorzystać w swojej placówce, by właściwie odpowiedzieć na te wyzwania?

Nowoczesne technologie znacznie ułatwiają zarządzanie sklepem. Pomagają przedsiębiorcom mierzyć się z wyzwaniami codziennej pracy, takimi jak: weryfikacja skuteczności swoich działań, niekompletne informacje rynkowe czy też kwestie skomponowania atrakcyjnej oferty. Jak podają analitycy z firmy Bizwit Research & Consulting LLP, globalny rynek sztucznej inteligencji w handlu detalicznym do 2027 roku ma osiągnąć wartość 24 mld dolarów. Co ciekawe, w 2019 roku jego wartość nie przekraczała 3 mld dolarów. Epidemia koronawirusa przyczyniła się zarówno do dynamicznego rozwoju technologicznego, jak i do zmiany nawyków konsumenckich, do których również lokalne sklepy muszą się dostosować[1].

Oto kilka przykładowych rozwiązań, które możesz rozważyć, aby zapewnić konsumentom jak najlepsze doświadczenia zakupowe w Twoim sklepie.

1. Zintegrowany system zarządzania placówką handlową – dostęp do nowoczesnego systemu wspomagającego zarządzanie całą działalnością sklepu to nieocenione wsparcie dla każdego właściciela biznesu. Umożliwia on nie tylko szybkie wprowadzanie i rozliczanie atrakcyjnych promocji, ale także daje możliwość korzystania z inteligentnego systemu kasowego. Program ułatwia prowadzenie sklepu oraz pomaga budować wizerunek biegłego technologicznie, kompleksowego punktu usługowego. Konsumentom natomiast umożliwia dołączenie do programu lojalnościowego poprzez aplikację mobilną, dzięki czemu otrzymują oni atrakcyjne rabaty na produkty. Sprawdź jak wiele zyskujesz, decydując się na nowoczesny program sprzedażowy, jakim jest Innowacyjna Platforma Handlu. Więcej o narzędziu oraz możliwościach, jakie daje ono przedsiębiorcom, przeczytasz w kolejnym materiale na blogu.

2. Kasy samoobsługowe można spotkać już nie tylko w dyskontach i dużych supermarketach. Coraz częściej taką usługę oferują także sklepy lokalne. Głównym celem tego typu kas jest usprawnianie obsługi w sklepie i minimalizowanie kolejek, jednak podczas epidemii zyskały dodatkowo nową funkcję – obecnie pełnią rolę dodatkowego sprzedawcy, kiedy personel działa w okrojonym składzie. Ponadto samoobsługa wymaga od klientów użycia karty płatniczej, co jest bardziej higienicznym i bezpiecznym rozwiązaniem. W dzisiejszych czasach już ciężko wyobrazić sobie sklep bez terminala płatniczego, choć wciąż płatność gotówką jest najpopularniejszą formą płatności w sklepach wybieraną przez Polaków[2].

3. Etykiety elektroniczne to rozwiązanie nie tylko niezwykle wygodne, ale i ekologiczne. To małe wyświetlacze umieszczone na półkach, które zastępują tradycyjną metkę z kodem kreskowym i ceną. Zmiany cen czy nazw produktów wyświetlanych na takich etykietach dzieją się automatycznie, co znacznie ułatwia pracę sprzedawcom i oszczędza czas. Co więcej, takie rozwiązanie zwiększa również wiarygodność Twojego sklepu w oczach klientów, ponieważ zapobiega błędnym oznaczeniom cen lub ich brakowi.

4. Inteligentna półka to specjalna półka z wbudowaną wagą, która pozwala analizować sposób ekspozycji towarów oraz zapełnienia regałów, a nawet informuje o terminie przydatności do spożycia produktów z ekspozycji. Dedykowana aplikacja zbiera dane bezpośrednio z półki i w czasie rzeczywistym przekazuje je do systemu, co umożliwia optymalizację kosztów związanych z inwentaryzacją. Technologia pozwoli na bieżąco kontrolować poziom zapasów, zaś konsumentom umożliwi sprawne i intuicyjne zakupy. Dodatkowo inteligentne półki pozwalają gromadzić dane na temat zachowań zakupowych klientów, co pozwala lepiej dopasować ofertę do potrzeb. W 2020 roku rynek inteligentnych półek osiągnął wartość 3,2 mld dolarów. Eksperci szacują, że w skali globalnej branża związana z inteligentnymi półkami w latach 2021-2027 wygeneruje przychody w wysokości 40,5 mld dolarów[3].

Pamiętaj: znajomość klientów pozwoli Ci lepiej dopasować ofertę do ich potrzeb, co przyniesie Ci wymierne korzyści i pozwoli dyktować cenę najbardziej pożądanych produktów.

5. Wózki-kasy to niezwykle nowoczesna technologia, która pozwala na skanowanie produktów podczas wkładania ich do koszyka. Po zakończonych zakupach system umożliwia bezgotówkową płatność bez konieczności wykładania produktów z torby. Inteligentne wózki łączą w sobie funkcję wagi, kasy i wózka na zakupy. Całonocne ładowanie sprzętu umożliwia korzystanie z niego przez cały dzień w godzinach funkcjonowania sklepu.

Co ciekawe: ta nowoczesna technologia została wprowadzona niedawno do jednego ze sklepów sieci Lewiatan podczas trwania epidemii, w odpowiedzi na konieczność zachowania bezpiecznego dystansu społecznego [4].

Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w sklepie spożywczym pomoże zmniejszyć obciążenie Twoich pracowników, a także dostarczy cennych informacji na temat zachowań klientów w czasie zakupów. Coraz częściej technologie wykorzystywane są również do śledzenia poziomu zapasów w magazynach, co pozwala kontrolować ich ilość, minimalizować ryzyko strat związanych z przechowywaniem, a także wydajnie zarządzać organizacją łańcuchów dostaw. Zastosowanie przedstawionych rozwiązań pozwoli usprawnić funkcjonowanie Twojego sklepu, a także wpłynie pozytywnie na doświadczenia zakupowe Twoich konsumentów[5].

 

[2] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/zwyczaje_platnicze/zwyczaje_platnicze_Polakow_2020.pdf

10 rzeczy, które pomogą w budowaniu zespołu
10 rzeczy, które pomogą w budowaniu zespołu
09-12-2018

Każdy kapitan statku wie, jak trudno jest samotnie wędrować po oceanach. Na morzu dobra, zgrana załoga bez trudu przeprowadzi statek przez mielizny i oprze się burzom. Podobnie jest w świecie biznesu. Za sukcesem lub porażką firmy stoją ludzie. Dobry menedżer to ten, który zna swój zespół, jego atut...

Czytaj więcej →
Co to jest system POS dla sklepu? Czy może on pomóc zwiększyć Twoją sprzedaż?
Co to jest system POS dla sklepu? Czy może on pomóc zwiększyć Twoją sprzedaż?
26-05-2021

Systemy POS (point of sale) to zaawansowane narzędzia, pozwalające przedsiębiorstwom na zarządzanie sprzedażą, magazynem, finansami a nawet relacjami z klientami. W handlu niezależnym takie oprogramowanie może okazać się nieocenionym wsparciem dla właściciela sklepu. Nie tylko pomoże mu w koordynowa...

Czytaj więcej →
Kto i jak może otrzymać mikropożyczkę w ramach Tarczy antykryzysowej?
Kto i jak może otrzymać mikropożyczkę w ramach Tarczy antykryzysowej?
24-04-2020

Mikropożyczka na koszty prowadzenia działalności w kwocie do 5000 zł to kolejne rozwiązanie, które wprowadzono w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, a następnie zmodyfikowano w jej aktualizacji, zwanej tarczą antykryzysową 2.0. Przypomnijmy, że tekst ustawy, zwanej tarczą antykryzysową, możesz zna...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl