Konsumenci chcą kupować szybko i wygodnie, dlatego też w ostatnich latach obserwowany jest dynamiczny rozwój sektora convenience. Trend ten opiera się na wprowadzaniu do sklepu rozwiązań ułatwiających klientom wykonywanie zakupów i dostarczanie im pozytywnych doświadczeń z tym związanych. Z wygodą nierozerwalnie związana jest lokalizacja blisko konsumenta, a to właśnie jest ogromną przewagą sklepów lokalnych. Elementy convenience może wdrożyć każda placówka, szczególnie ta osiedlowa. Dodatkowo współpraca w ramach franczyzy umożliwia korzystanie z szeregu gotowych, nowoczesnych narzędzi, poprawiających wygodę klientów poprzez zautomatyzowanie procesu zakupowego. Przekonaj się, jakie wygodne rozwiązania możesz wprowadzić do swojego sklepu.
Znakomita część Polaków robi zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych. Możliwość wizualnej oceny produktów świeżych i kontrola ich jakości jest ważnym czynnikiem podczas zakupów „offline”. To ogromna przewaga sklepów tradycyjnych, która w połączeniu z rozwiązaniami w duchu „convenience” może przełożyć się na rynkowy sukces placówki handlowej.
Na czym polega trend „convenience”?
Trend ten dąży do zwiększania wygody zakupowej klientów i do zapewniania konsumentom tego, czego chcą i potrzebują, w miejscu, w czasie i w sposób, w jaki tego chcą. Wg Nielsen Polska, wygoda jest niezmiennie najważniejszym czynnikiem wyboru sklepu, tuż obok wysokiej jakości w przystępnej cenie[1].
Wygodne zakupy dla Twojego klienta
Holistyczne podejście do strategii convenience oznacza wprowadzanie rozwiązań poprawiających komfort konsumenta podczas wykonywania zakupów poprzez m.in.: optymalizację oferty, poszerzanie jej o dodatkowe usługi oraz stosowanie rozwiązań ułatwiających robienie zakupów.
Szybkość zakupów
Konsumenci coraz częściej chcą przenieść wygodę i szybkość kupowania w sieci do świata rzeczywistego. W e-commerce ścieżka zakupowa jest skrócona. Konsument wybiera produkty, które go interesują i dokonuje płatności w takiej formie, która jest dla niego najwygodniejsza. Klienci coraz częściej chcą kupować w ten sam sposób także w sklepach stacjonarnych. Wykorzystując nowoczesne rozwiązania w placówce, budujesz swoją przewagę nad konkurencją.
Rozwiązania typu „convenience” w Twoim sklepie
- Inwestycja w nowoczesne technologie znacznie ułatwia zarządzanie sklepem, a ponadto przyśpiesza drogę zakupową i komfort klienta. Do rozwiązań typu convenience zaliczyć należy m.in. kasy samoobsługowe, z którymi coraz częściej spotkać się można również w sklepach lokalnych. Głównym celem tego typu kas jest usprawnianie obsługi w sklepie i minimalizowanie kolejek. Ponadto płatność wymaga od klientów użycia karty płatniczej, co jest rozwiązaniem szybkim, higienicznym i bezpiecznym, niezwykle istotnym w obliczu epidemii.
- Usługa Click&Collect umożliwia zakup niezbędnych produktów online, a następnie ich odbiór w sklepie stacjonarnym. Pozwala zaoszczędzić cenny czas, a także zwiększa komfort zakupów. Umożliwia uniknięcie kolejek i jest gwarancją otrzymania niezbędnych artykułów na czas.
- Warto zaopatrzyć sklep w kluczowe kategorie dla kategorii convenience tj.: produkty impulsowe, artykuły śniadaniowe, podstawowe owoce i warzywa, żywność paczkowaną, posiłki do podgrzania. Dostosuj asortyment do stylu życia Twoich konsumentów.
- Istotnym atutem sklepów convenience są godziny otwarcia. Możliwość wykonania zakupów w dogodnych godzinach zwiększa istotnie wygodę Twoich klientów i wpływa na zwiększenie sprzedaży. Raportuj liczbę odwiedzin w Twoim sklepie, aby dowiedzieć się, jak kształtuje się ruch w ciągu każdego dnia i dostosować dostępność sklepu do swoich klientów.
- Im lepsze doświadczenie zakupowe, tym większa szansa, że klienci wrócą do Twojego sklepu i polecą go swoim bliskim i znajomym. Programy lojalnościowe umożliwiają oszczędność pieniędzy, ale także stanowią istotne źródło informacji o Twoim sklepie, co istotnie zwiększa wygodę klientów. Dzięki aplikacjom konsument ma możliwość zapoznania się z aktualnymi promocjami, stworzenia listy zakupowej, a także wyszukania pomysłu na posiłek w bazie przepisów dostępnych w aplikacji.
- Udogodnieniem zwiększającym komfort okolicznych mieszkańców są również automaty paczkowe. Pozwalają one na odebranie lub nadanie przesyłki w dogodnej porze, zastępując wizytę na poczcie, która dla wielu osób może być uciążliwa. Warto zatem pomyśleć nad umieszczeniem takiej maszyny obok swojej placówki, ponieważ klient, który odbierze przesyłkę z pobliskiego automatu paczkowego, chętniej zajrzy do Twojego sklepu.
Więcej informacji o nowoczesnych technologiach znajdziesz tutaj
Atrakcyjny asortyment
Odpowiedni wybór towaru jest niezwykle istotnym aspektem dla konsumentów. Brak czasu i dynamiczny styl życia skłania ich do wyboru rozwiązań szybkich, łatwych i wygodnych. W odpowiedzi na te potrzeby na rynku rozwija się segment produktów gotowych do spożycia np.: zupy, naleśniki czy pierogi mrożone. Większa świadomość konsumencka i coraz większe przywiązanie do jakości sprawiają, że klienci równocześnie poszukują także produktów zdrowych i ekologicznych. Warto więc uzupełnić ofertę sklepu zarówno o produkty gotowe do spożycia, półprodukty do przygotowania posiłku, jak i o asortyment ekologiczny oraz regionalny, pochodzący od okolicznych wytwórców.
Pamiętaj: asortyment w duchu convenience powinien być dostosowany do wielkości i możliwości placówki. Zaopatrz sklep w szeroki wybór towarów dobrze rotujących, zadbaj o dostępność artykułów z każdej popularnej kategorii.
Franczyza odpowiedzią na trend „convenience”
Placówki chcące zachować konkurencyjność na rynku muszą podążać za trendem postępującej wygody i automatyzacji procesu zakupowego. Dostęp do takich narzędzi łatwiej uzyskać, kiedy współpracuje się z siecią franczyzową. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash mają dostęp szeregu wygodnych narzędzi oraz gotowych rozwiązań, np. w zakresie zarządzania przestrzenią sklepu, które usprawniają pracę ich placówki i pozwalają oferować klientom coraz to nowe doświadczenia zakupowe.
Czy warto wdrażać rozwiązania „convenience”?
Nowoczesne technologie ułatwiają zarówno pracę w sklepie, jak i przyśpieszają drogę zakupową klientów. Możliwość sfinalizowania zakupów bez udziału sprzedawcy stanowi wygodne rozwiązanie dla klienta, a dodatkowo odciąża personel. Szeroka oferta produktów spożywczych pozwala z kolei podążać za stylem życia nowoczesnego konsumenta i sprostać jego potrzebom. Jako przedsiębiorca, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z klientami, możesz lepiej zrozumieć ich wymagania i efektywniej dostosowywać asortyment swojego sklepu do potrzeb lokalnej społeczności.
[1] https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/nielseniq-ceny-wplywaja-na-decyzje-zakupowe-polakow/
Podobne artykuły