Cyfrowa rzeczywistość stanowi ważną część życia współczesnego konsumenta, w której spędza coraz więcej czasu. Sztuczna inteligencja, zakupy na żywo oraz metaświat to pojęcia opisujące nowoczesne technologie, które coraz śmielej wkraczają do rzeczywistości zakupowej. Ogromny wpływ na ich rozwój mają przede wszystkim młodzi konsumenci, którzy „wychowali się w internecie”. Poznaj nowoczesne formy handlu, aby sprostać wymaganiom młodego pokolenia.
Nowoczesne formy handlu – sztuczna inteligencja
Epidemia koronawirusa i przejście klientów do świata wirtualnego wymusiły na firmach zmianę strategii marketingowych i podążanie w kierunku zaawansowanych technologii cyfrowych. Sztuczna inteligencja (AI) to obecnie jeden z najważniejszych i najszybciej rozwijających się trendów XXI wieku[1]. Pojęcie AI rozumieć można jako zdolność maszyny do naśladowania ludzkiej inteligencji, która umożliwia zbieranie danych, analizuje je, a następnie nadaje im sens i na tej podstawie podejmuje określone działania. Wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji pozwala lepiej przewidywać potrzeby konsumentów, budować relację z klientem i zwiększać doświadczenia zakupowe[2].
Z raportu „E-commerce w Polsce oczami internautów 2022” przygotowanego przez firmę Gemius wynika, że aż 77% respondentów deklaruje robienie zakupów online[3]. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie staje się nieodłącznym elementem pozwalającym firmom zachować pozycję na rynku oraz budować ich konkurencyjność. Zadbaj o obecność Twojego sklepu w internecie i zwiększaj przychody firmy.
Nowoczesne formy handlu – live-commerce
Zakupy na żywo to nowy trend w sprzedaży internetowej, który rozwinął się w czasie epidemii. Sytuacja zmusiła sprzedawców do zamknięcia sklepów stacjonarnych oraz poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kontakt z konsumentem. Live streaming e-commerce polega na sprzedaży produktów online z wykorzystaniem transmisji internetowej. Taka forma umożliwia konsumentom oglądanie produktów na żywo i wchodzenie w interakcje ze sprzedawcą bez wychodzenia z domu. Tego typu wydarzenia organizowane są głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych[4].
Chociaż live-commerce wymaga większego nakładu pracy i zaangażowania, jest niezwykle efektywną formą sprzedaży, która daje natychmiastowe efekty. Podczas zakupów na żywo możliwe jest pokazanie różnych produktów dużej liczbie klientów, co finalnie generuje wysokie zyski w ciągu zaledwie kilku minut. Ponadto tego typu handel zachęca konsumentów do impulsowych zakupów, wykonywanych spontanicznie, pod wpływem chwili. Odbiorcy biorąc udział w takim wydarzeniu mają możliwość skorzystania z atrakcyjnych rabatów i licznych promocji. To wszystko dodaje tej formie zakupów pewnej ekskluzywności, w której kupujący chcą aktywnie uczestniczyć. Live-commerce buduje świadomość marki oraz wpływa na zwiększenie zaangażowania klientów[5].
Nowoczesne formy handlu – metaverse
Metaverse to projekt alternatywnego świata przyszłości. Pojęcie to łączy dwa słowa – „meta” (poza) i „verse” (świat). Jest to koncepcja obejmująca współistnienie wielu wirtualnych światów 3D, w których żywych ludzi reprezentują ich awatary – podczas pracy, zabawy, spotkań towarzyskich czy robienia zakupów[6].
Metaverse może zmienić sposób wykonywania zakupów w niedalekiej przyszłości. Stanowi nowy rodzaj handlu, w którym świat internetowy łączy się z rzeczywistym, tworząc innowacyjne modele biznesowe. Wirtualne sklepy i cyfrowe wersje produktów mają za zadanie umożliwić użytkownikom obejrzenie towarów przed ich fizycznym zakupem[7]. Metaświat zapewnia jedną, dostępną dla wszystkich platformę handlu elektronicznego, która daje możliwość nawiązania interakcji między kupującymi i sprzedającymi. Stwarza to bardziej pozytywne doświadczenie zakupowe dla wszystkich zainteresowanych i może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i przychodów[8].
Uwaga: technologia metaverse jest dopiero w początkowych stadiach rozwoju. Tempo i wielkość wzrostu tego rynku będzie zależeć od wielu różnych czynników. Finalnie jednak metaświat to szansa na odświeżenie wizerunku i zbudowanie lojalności młodszego pokolenia wobec marki[9].
Młodzi konsumenci odgrywają coraz większą rolę na rynku. Odpowiedzialni są za wiele decyzji zakupowych – zarówno tych drobnych, jak i dużych inwestycji. Aby sprostać ich wymaganiom niezbędna jest cyfryzacja usług i wdrażanie nowoczesnych technologii. Nowe formy handlu zmieniają podejście do klienta, nadając mu zupełnie nowy wymiar. Rzeczywistość sektora handlowego zmienia się dynamicznie, a podążanie za nowymi rozwiązaniami to szansa, która może zwiększyć Twoją konkurencyjność na rynku.
[1] Instytut Badań Edukacyjnych, Fazlagić, J. (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa, 2022.
[2] McKinsey & Company, Forbes Polska, Rewolucja AI, Jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce, 2017.
[3] Gemius Polska, E-commerce w Polsce oczami internautów, 2022.
[4] https://www.rzetelnyregulamin.pl/pl/a/live-commerce-przyszloscia-e-commerce-3-trendy-handlu-na-zywo-ktore-warto-znac.
[5] Tamze.
[6] Metaverse – co to jest i jak to działa? https://pl.wix.com/blog/artykul/metaverse-co-to#viewer-b4bqs.
[7] Tamże.
[8] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/metaverse-przyszloscia-e-handlu,111845.html
[9] Kognita, Metaverse: Czym jest? Dokąd zmierza? Rynek metaverse w Polsce i na świecie 2022.
Podobne artykuły