Święto zakochanych już na stałe wpisało się w kalendarz większości Polaków. Jego rosnąca popularność co roku przekłada się na wzrost sprzedaży w sklepach stacjonarnych w tym dniu. To sprawia, że Walentynki stają się coraz bardziej dochodowym świętem dla branży handlowej. Jak przygotować placówkę, aby sprostać potrzebom zakochanych klientów i zwiększyć wartość paragonów?
Polacy są jednym z narodów najchętniej obchodzącym święto zakochanych. Jak wynika z Barometru Providenta, już 64 proc. społeczeństwa deklaruje świętowanie tego wyjątkowego dnia oraz planuje obdarować ukochaną osobę upominkiem[1]. W 2022 roku większość ankietowanych (42,0 proc.) na prezent walentynkowy zamierzało przeznaczyć kwotę do 100 zł. Co ciekawe, co piąta osoba obchodząca walentynki deklarowała, że wyda na ten dzień ponad 200 zł. W ubiełym roku większość respondentów planowało tego dnia wyjście do kina, kolację w restauracji lub własnoręczne przygotowanie posiłku dla drugiej osoby. Wśród prezentów materialnych niesłabnącą popularnością cieszą się natomiast kwiaty i czekoladki – warto więc zadbać o to, aby te produkty odpowiednio wcześnie znalazły się na sklepowych półkach[2].
Walentynki w lokalnym sklepie
Rosnąca dynamika sprzedaży w tygodniu walentynkowym widoczna jest również w lokalnych sklepach stacjonarnych. Z danych CMR wynika, że 14 lutego obroty placówek handlowych nie zwiększają się znacząco, ale spora część odwiedzających podczas codziennych zakupów poszukuje prostych pomysłów na drobny prezent dla ukochanej osoby[3]. Jakie produkty warto mieć na półkach?
- Upominki walentynkowe – słodycze
Wśród walentynkowych upominków co roku królują przede wszystkim słodycze, szczególnie takie, które swoim kształtem lub kolorem opakowania kojarzą się z dniem zakochanych. Na paragonach sklepowych zdecydowanie częściej niż w innych okresach w roku pojawiają się zatem praliny, bombonierki, lizaki w kształcie serca, a także czekolady w większych gramaturach lub w okolicznościowych opakowaniach. Jak pokazują dane CMR, sprzedaż pralin w tygodniu walentynkowym jest nawet 2-3-krotnie wyższa niż w pozostałych tygodniach roku, a szczyt ich sprzedaży przypada na godziny popołudniowe i wieczorne. Wartość sprzedaży lizaków w sklepach osiedlowych rośnie z kolei ponad dwukrotnie. Co ciekawe, nawet 30 proc. klientów odwiedza sklep w Walentynki tylko i wyłącznie z zamiarem zakupu słodyczy dla bliskiej osoby[4].
- Upominki walentynkowe – napoje procentowe
W tygodniu walentynkowym n[5]. Z danych CMR wynika, że w tym czasie sprzedaż win stołowych i musujących rośnie średnio o 20 proc. w porównaniu do pozostałych tygodni roku. Największą popularnością cieszą się napoje procentowe ze średniej półki cenowej, ale lepiej niż zwykle sprzedają się również droższe wina[6].
Jak przygotować sklep na Walentynki?
Praktyczne wskazówki:
- odpowiedni asortyment – przygotuj ofertę sklepu, która zainteresuje Twoich klientów w tym wyjątkowym dniu. Pamiętaj o szerokim wyborze słodyczy, głównie wyrobów czekoladowych, takich jak bombonierki, trufle, cukierki i czekoladki, oraz alkoholi – win, likierów czy whisky. Zadbaj także o dostępność asortymentu w kształcie serca czy limitowanych serii produktów w efektownych i estetycznych opakowaniach, które zostały przygotowane specjalnie na tę okazję. Nie zapominaj jednako postępującym trendzie prozdrowotnym i o klientach, którzy coraz bardziej cenią sobie jakość oraz skład produktów spożywczych. Dla tych konsumentów przygotuj ofertę specjalną – zadbaj o dostępność czekolad gorzkich, czekoladek bez dodatku cukru z krótkim i naturalnym składem, a także asortymentu ekologicznego.
- atrakcyjna ekspozycja – zadbaj o ciekawe ułożenie produktów i zaplanuj przestrzeń zgodnie z zasadami merchandisingu. Asortyment walentynkowy umieść przy wejściu do sklepu, dzięki czemu zainteresujesz klientów ofertą już od momentu przekroczenia progu placówki. Przy okazji zmniejszysz strefę dekompresji, w której klienci niechętnie podejmują decyzje zakupowe. Produkty szczególnie atrakcyjne – bombonierki, czekoladki i pralinki – umieść w zasięgu ręki, a także na wysokości wzroku konsumentów, czyli 120–160 cm od podłogi. Nie zapomnij o właściwie zaplanowanej strefie przykasowej, która sprzyja zakupom impulsowym. W tym obszarze sklepu szczególnie warto umieścić cukierki, lizaki oraz czekoladę, po które konsumenci sięgają spontanicznie.
- sprzedaż komplementarna – eksponuj produkty powiązane ze sobą, aby zwiększyć wartość paragonów. Stojaki ze słodkimi upominkami umieść również w kategorii herbat, kaw czy przy stoisku monopolowym, aby zwiększyć sprzedaż krzyżową.
- aranżacja wnętrza – zadbaj o walentynkowy wystrój sklepu. Zaproś klientów do środka, przygotowując atrakcyjną witrynę, na którą w pierwszej kolejności zwrócą uwagę potencjalni kupujący. Wykorzystaj kolory i symbole kojarzone ze świętem zakochanych. Zbuduj wyjątkową atmosferę, dzięki subtelnym ozdobom rozmieszczonym na terenie całego sklepu. Półki z asortymentem walentynkowym oznacz odpowiednimi barwami oraz dodaj etykiety w kształcie serca, aby mieć pewność, że kupujący nie przejdą obok nich obojętnie. Dobrym pomysłem będzie również przygotowanie toreb prezentowych, dzięki którym klienci wyjdą z Twojego sklepu z gotowym i pięknie zapakowanym upominkiem.
- wykorzystanie zmysłów – zadbaj o odpowiednią oprawę muzyczną oraz zapachową. Romantyczne przeboje płynące ze sklepowych głośników wraz z przyjemnym kwiatowym zapachem wprowadzą Twoich klientów w miły nastrój.
- działania marketingowe – zadbaj o obecność Twojego sklepu w mediach społecznościowych. Przygotuj posty o tematyce walentynkowej – zapytaj klientów, jakich produktów poszukują, poinformuj o ofercie dostępnej w sklepie, udostępnij przepisy, dzięki którym przygotują romantyczną kolację oraz zaplanuj atrakcyjne promocje i akcje tematyczne. Komunikacja w mediach społecznościowych pomoże Ci dotrzeć do nowych odbiorców oraz zbudować świadomość Twojej marki.
Rosnąca popularność Walentynek sprawia, że jest to święto niezwykle dochodowe dla polskiego handlu. Wzrost dynamiki sprzedaży odnotować można również w sklepach osiedlowych, które umożliwiają konsumentom zakupy „na ostatnią chwilę”. Zaplanuj działania na ten wyjątkowy tydzień w roku i zwiększ obroty swojego sklepu. Stwórz walentynkową ofertę, która pozwoli klientom nabyć popularne produkty w atrakcyjnych cenach. Zaskocz konsumentów oryginalnymi pomysłami i zaaranżuj przestrzeń tak, aby zachęcała do zakupów w Twojej placówce. Zmiany nie muszą być wymagające i kosztowne. Pamiętaj, że okres walentynkowy to jedynie kilka dni, dlatego warto je jak najlepiej wykorzystać.
[1] https://www.rp.pl/handel/art35683151-walentynki-pomagaja-firmom-zwiekszyc-zyski
[2] Tamże.
[3] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/co-kupujemy-na-walentynki-od-tanich-lizakow-po-alkohole-premium,207884.html
[4] Tamże.
[5] https://handelextra.pl/artykuly/257156,walentynki-2022-slodkosci-i-procenty-premium
[6] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/co-kupujemy-na-walentynki-od-tanich-lizakow-po-alkohole-premium,207884.html
Podobne artykuły