Kategoria piw bezalkoholowych jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na rynku piwa w Polsce.[1] Na znaczeniu coraz bardziej zyskują także wina 0% oraz alkohole mocne w wersji bez procentów. Szacuje się, że do 2024 r. konsumpcja bezalkoholowa i niskoalkoholowa na świecie wzrośnie o 31 proc.[2] Jak obecnie wygląda rynek napojów bez procentów w Polsce i w jaki sposób odpowiedzieć na te zmiany? Wyjaśniamy.
Trend zdrowego trybu życia, który obserwujemy w zmieniających się nawykach konsumenckich Polaków, dotyczy również napojów. Rezygnujemy z alkoholu w ramach dbania o zdrowie, sylwetkę czy lepsze samopoczucie, ze względów zdrowotnych i wielu innych powodów. Rynek piwa w Polsce od czterech lat sukcesywnie się kurczy – w 2021 r. sprzedaż spadła o 4 proc.[3] Wyjątek stanowią piwa 0%, których udział w rynku wynosi już 6,6 proc.[4] i wciąż rośnie. Już 9 proc. Polaków deklaruje, że sięga właśnie po warianty bezalkoholowe, nie tylko w sklepach, ale i w lokalach gastronomicznych.[5] Co ciekawe, to właśnie w sklepach o powierzchni do 300 m2 piwo jest najczęściej wybieranym produktem pod względem udziałów w liczbie transakcji[6]. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie napojami 0%, producenci innych trunków również poszerzają swoje portfolio o takie produkty. Na rynku dostępne już są nie tylko piwa i wina bezalkoholowe, ale nawet wódka czy prosecco.
Niekwestionowany lider kategorii 0%
Piwa bezalkoholowe znajdziemy w ofercie niemal każdego dużego producenta. Wariantów jest mnóstwo – od smakowych, które cieszą się największą popularnością, po klasyczne lagery w wersji bez procentów, których sprzedaż w ubiegłym roku zwiększyła się aż o 7 proc.[7] Sięgamy po nie przede wszystkim podczas spotkań towarzyskich na świeżym powietrzu. Piwo jest produktem sezonowym, co oznacza, że latem wzrasta nie tylko sprzedaż kategorii, ale także oferta producentów. Piwo bezalkoholowe najczęściej ze wszystkich rodzajów piw w sklepach o powierzchni do 300 m2 kupujemy w ramach większych zakupów, a nie jako odrębny zakup.[8]
Trend napojów 0% zyskuje na popularności i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach miało się to zmienić. Konsumenci chętnie sięgają przede wszystkim po warianty smakowe – w udziałach w sprzedaży piwa bezalkoholowego wzrastają głównie smaki owoców egzotycznych i leśnych.[9] Warto zatem zadbać o szeroki wybór tych produktów w sklepie, szczególnie teraz, w sezonie wakacyjnym. W uzupełnieniu oferty pomoże platforma eurocash.pl, na której zaopatrzyć się można m.in. w bezalkoholowy wariant piwa marki Okocim, dedykowany klientom współpracującym z Grupą Eurocash.
Wino bezalkoholowe – niszowa kategoria zyskuje na znaczeniu
Nie tylko rynek piw 0% rośnie z roku na rok. Kategoria win bezalkoholowych dynamicznie się rozwija i odnotowuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku.[10] Podobnie jak w przypadku piwa, którego już niemal każdy rodzaj znajdziemy w wersji bez procentów, wino 0% także występuje w postaci białej, czerwonej, różowej, a nawet musującej. Dzięki procesowi oddzielania alkoholu w niskiej temperaturze, wino bezalkoholowe smakuje podobnie jak jego tradycyjna wersja. To zatem interesujący wybór w kulinariach, ponieważ po dodaniu wina do potrawy nie trzeba czekać, aż alkohol odparuje, a efekt smakowy jest ten sam.
Chociaż wina bezalkoholowe to wciąż jeszcze niszowy segment, warto wziąć je pod uwagę planując zatowarowanie sklepu. Twoi klienci, którzy zdecydowali się na rezygnację z napojów wysokoprocentowych, na pewno docenią możliwość zakupu takiego wina w Twoim sklepie.
Alkohole mocne 0% - rewolucja na rynku
Po piwie i winie przyszedł czas także na kategorię alkoholi wysokoprocentowych, takich jak gin, whisky czy wódka. Na rynku pojawiły się już ich warianty bezalkoholowe, należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że niektóre te produkty nie są pozbawione zawartości alkoholu w pełni. Tzw. wódka 0% ma w rzeczywistości poniżej 0,5 proc. czystego alkoholu. Całkowite pozbycie się go nie jest możliwe. Warto o tym pamiętać, jeśli w ofercie Twojego sklepu znajdują się takie produkty, i uświadamiać swoich klientów.
[1] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/
[2] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/
[3] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9993/polacy-wydadza-w-2022-roku-ponad-13-mld-z-na-piwa-bezalkoholowe/
[4] Tamże.
[5] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/
[6] CMR dla Eurocash, Sklepy Małoformatowe do 300m2
[7] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9993/polacy-wydadza-w-2022-roku-ponad-13-mld-z-na-piwa-bezalkoholowe/
[8] CMR dla Eurocash, Sklepy Małoformatowe do 300m2
[9] CMR dla Eurocash, Sklepy Małoformatowe do 300m2
[10] https://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/wina-bezalkoholowe-ida-sladem-piw-czas-na-bezalkoholowe-prosecco,209638.html
Podobne artykuły