Certyfikaty żywności. Co musisz o nich wiedzieć prowadząc odpowiedzialny biznes?

Certyfikaty żywności. Co musisz o nich wiedzieć prowadząc odpowiedzialny biznes?

Konsumenci coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe, przywiązując szczególną uwagę do wysokiej jakości, miejsca pochodzenia czy wpływu produktów na środowisko. Aby ułatwić decyzję klientom, producenci na etykietach swoich produktów umieszczają liczne oznaczenia. Jakie certyfikaty są najbardziej rozpoznawalne i które z nich powinny znaleźć się w Twoim sklepie w odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów? Odpowiadamy poniżej.

Tekst powstał na podstawie podręcznika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.

Z ostatniego raportu Kantar wynika, że obecnie aż trzech na  czterech Polaków przyznaje, że rozważając zakup produktów, bierze pod uwagę kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem[1]. Obecność certyfikatów i symboli na opakowaniu ułatwia konsumentom ocenę jakości oraz składu produktu oraz świadczy o podjęciu działań na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Stanowią one potwierdzenie, że producent spełnia restrykcyjne normy i wymagania podczas produkcji, a więc są cennym wyróżnikiem pomagającym klientom podjąć świadomą decyzję podczas zakupów.

Odpowiedzialny sklep, zrównoważona oferta

Warto wprowadzać do swojej oferty produkty organiczne i ekologiczne, o jakości potwierdzonej odpowiednimi oznaczeniami. Dobrze jest uzupełniać ofertę również o produkty lokalne i regionalne, pochodzące od polskich wytwórców i rzemieślników, przyczyniając się tym samym do skrócenia łańcucha dostaw i ograniczenia śladu węglowego, a także do rozwoju lokalnych biznesów.  Prowadząc odpowiedzialny sklep, należy też pamiętać o markach własnych. Poprzez wysokie wymogi co do składu, wyroby te wychodzą naprzeciw różnorodnym potrzebom zdrowotnym konsumentów, wspierając ich pozytywne nawyki żywieniowe.

Pamiętaj: Franczyza się opłaca! Grupa Eurocash jest organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich tj.: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama oraz Delikatesy Centrum. Decydując się na współpracę pod znanym szyldem, uzyskujesz m.in. dostęp do licznej oferty marek własnych. W portfolio Eurocash również znajdziesz produkty „private label”. Warto wspomnieć choćby o produktach nabiałowych Kanka, która powstała we współpracy z właścicielami sklepów oraz mleczarni. Marka charakteryzuje się prostym składem, oferując produkty wysokiej jakości w przystępnych cenach.

Poznaj najważniejsze oznaczenia i certyfikaty:

  • Europejski Certyfikat Ekologiczny (Euroliść) – oznaczenie zapewniające o produkcji żywności zgodnie z regułami rolnictwa ekologicznego obowiązującego w Europie. Żywność oznaczona tym logo, wytworzona jest w sposób naturalny, bez wykorzystania chemicznych środków ochrony, pestycydów, sztucznych nawozów, środków z GMO, związków zawierających duże ilości azotu czy antybiotyków. Euroliściem są oznaczane zarówno wyroby zwierzęce, jak i roślinne.
  • Fairtrade – to jeden z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu, który przyczynia się do polepszenia sytuacji producentów rolnych w krajach Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Afryki, Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii. Fairtrade działa na rzecz wyższych cen skupu, godziwych warunków pracy i bardziej sprawiedliwych warunków handlowych dla drobnych rolników i pracowników.
  • UTZ – międzynarodowy program certyfikacji rolniczej, określa standardy dla zrównoważonej produkcji produktów kawowych, kakaowych i herbacianych. Jego celem jest tworzenie zrównoważonego łańcucha dostaw oraz zagwarantowanie, że dostarczana konsumentom żywność wyprodukowana została w sposób odpowiedzialny.
  • Rainforest Alliance Certified – znak ekologiczny przyznawany przez Ministerstwo Rolnictwa w Stanach Zjednoczonych. Określa on standardy dotyczące jakości i kontroli łańcucha produkcji, a także współpracy. Przede wszystkim jednak kładzie nacisk na ochronę środowiska, skupiając się głównie na zabezpieczaniu lasów deszczowych.
  • RSPO – certyfikat dający gwarancję, że wykorzystywany olej palmowy pochodzi z upraw nieprzyczyniających się do zubożenia wartości przyrodniczych. Certyfikacji podlegają zarówno plantacje, jak i przedsiębiorstwa, które z niego korzystają.
  • MSC/ASC – Standard Łańcucha Dostaw MSC i ASC zapewnia, że ryby i owoce morza oznaczone tymi certyfikatami pochodzą ze zrównoważonego rybołówstwa (MSC) lub odpowiedzialnej hodowli (ASC), a ich pochodzenie można prześledzić w całym łańcuchu dostaw.

Ekspozycja produktów

Jak przyciągnąć uwagę klientów Twojego sklepu i ułatwić im odnalezienie produktów z certyfikatem na sklepowej półce? Podpowiadamy!

  • Wygospodaruj przestrzeń na regał z produktami certyfikowanymi – taki zabieg pozwoli na łatwą lokalizację artykułów przez klientów i sprawi wrażenie obfitości,
  • Zastosuj naturalne kolory w ekspozycji – zielony kolor kojarzy się ze świeżością i naturalnością, możesz również wykorzystać elementy drewniane, również kojarzące się z ekologią i naturą. Dodatkowo zwiększy estetykę całej strefy i wpłynie pozytywnie na odbiór stoiska przez klientów.
  • Zadbaj o odpowiednie światło – dobrze dobrane światło stworzy przyjemną atmosferę i przyciągnie wzrok klientów.
  • Edukuj – wyjaśnij klientom, co oznaczają certyfikaty i oznaczenia stosowane przez producentów. Uświadom, dlaczego spożywanie żywności pochodzącej ze zrównoważonych źródeł jest tak ważne. Informacje umieść na specjalnie przygotowanych broszurach lub tablicach i wobblerach w pobliżu regału. Dostarczając rzetelną wiedzę swoim klientom, budujesz w nich świadomość na temat odpowiedzialnych wyborów i zwiększasz zainteresowanie produktami w ofercie Twojego sklepu.

Świadomość ekologiczna Polaków rośnie, a wraz z nią rosną również oczekiwania wobec firm. Klienci oczekują, że przedsiębiorstwa będą podejmować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i zminimalizują swój wpływ na środowisko. Wprowadzanie do oferty produktów certyfikowanych jest odpowiedzią na wymagania nowoczesnych konsumentów i warunkuje sukces prowadzonej działalności.

Wprowadź do oferty asortyment, którego poszukują! Dostępność produktów lokalnych, certyfikowanych, ekologicznych czy o wysokiej wartości odżywczej tj. superfoods zapewni Ci zaufanie konsumentów i zachęci do zakupów w Twojej placówce. Pomyśl, jak jeszcze możesz uczynić swój sklep bardziej zrównoważonym i zainspiruj się z pomocą naszego poradnika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.


[1] https://grupaeurocash.pl/assets/media/w-twoim-odpowiedzialnym-sklepie.pdf

Majówka 2021 w handlu – powrót do normalności?
Majówka 2021 w handlu – powrót do normalności?
20-04-2021

Dla dużej części Polaków majówka rozpoczyna sezon grillowy i czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. W tym roku – po raz drugi – długi weekend planujemy uwzględniając kwestie epidemiczne. Wielu z nas zamierza spędzić te dni we własnych ogródkach, na prywatnych działkach, a nawet… balkonach. Nie oznac...

Czytaj więcej →
Zaufanie do źródeł żywności w epoce greenwashingu i koronawirusa
Zaufanie do źródeł żywności w epoce greenwashingu i koronawirusa
12-10-2020

Dodanie przymiotnika „ekologiczny” do nazw produktów żywnościowych sprawia, że klienci chętniej po nie sięgają. Na tej samej zasadzie działają skróty eko, bio czy organic. Ekologia bowiem, tak jak i natura, budzą pozytywne skojarzenia. Wszyscy wierzymy, że te właśnie towary powstały w wyniku dbałośc...

Czytaj więcej →
Świadomość konsumencka w czasach koronawirusa
Świadomość konsumencka w czasach koronawirusa
21-12-2020

Epidemia zmieniła funkcjonowanie całego społeczeństwa na wielu poziomach. Polacy, podobnie jak inne nacje, od czasu wybuchu epidemii COVID-19 inaczej pracują, inaczej spędzają wolny czas i inaczej kupują. Zagrożenia związane z koronawirusem oraz wprowadzone obostrzenia sprawiły, że konsumenci b...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl