Każdy przedsiębiorca prowadzący własny sklep wie, jak ważne jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. By utrzymać pożądany przychód, trzeba stale dostosowywać asortyment do potrzeb konsumentów, a te zmieniają się nieraz jak w kalejdoskopie. Co więc warto wprowadzić do sprzedaży, by podążać za trendami? Sprawdź listę kategorii produktowych, których nie może zabraknąć w Twoim sklepie.
1. Produkty impulsowe
Choć wielu Polaków przyjęło ostatnio strategię zaciskania pasa, nadal chętnie podejmujemy decyzje zakupowe pod wpływem chwili. Takie działanie określane jest mianem zakupu impulsowego i najczęściej dotyczy produktów, które nie znajdują się na podstawowej liście zakupowej uzupełniającej domowe zapasy. Produkty tego typu stanowią kategorię artykułów, które charakteryzują się zazwyczaj niską ceną i niewielkim rozmiarem, dzięki czemu łatwo dorzucić je do koszyka[1].
W ubiegłorocznych badaniach przeprowadzonych przy okazji Black Friday ankietowani zadeklarowali, że impulsowo są w stanie wydać nawet trzycyfrowe sumy[2]. Wprawdzie tak wysokie wydatki dotyczą zakupów niespożywczych, niemniej warto pamiętać, że takim samym impulsom, tylko w innej skali, ulegają klienci osiedlowych sklepów. 67% osób wrzuca do koszyka rzeczy spoza listy, a trend ten utrzymuje się nawet pomimo rosnącej inflacji[3]. Płynie z tego ważny wniosek dla przedsiębiorców: w każdym sklepie warto zadbać o tzw. „impulsy”, dostępne w strefie przykasowej oraz o łączenie ekspozycji produktów komplementarnych, które kupowane są często razem. Do tej szerokiej kategorii zaliczyć można m.in. słodycze, napoje energetyczne, papierosy, baterie oraz niektóre podstawowe farmaceutyki[4].
Więcej informacji o produktach impulsowych znajdziesz tutaj.
2. Piwa bezalkoholowe
Polacy coraz większą uwagę przywiązują do zdrowego stylu życia, zmieniając tym samym swoje nawyki konsumenckie. W ramach dbania o zdrowie, sylwetkę, lepsze samopoczucie czy też ze względów zdrowotnych coraz chętniej rezygnują z produktów z kategorii alkoholi, zamieniając je na wersje bezalkoholowe. Według szacunków specjalistów, do 2024 roku konsumpcja napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych na świecie wzrośnie aż o 1/3[5], a nawet sama branża piwowarska mówi o “rewolucji 0%”. W nowym raporcie sektorowym czytamy, że pod względem wartości segment piw bezalkoholowych rośnie co roku w tempie dwucyfrowym i jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce piwa 0% będą większą kategorią na rynku spożywczym niż herbata. Połowa Polaków pija piwa 0% przynajmniej raz w miesiącu, a 16% raz w tygodniu. Panowie chętniej sięgają po bezalkoholowe lagery, a panie po piwa z sokiem. Wszyscy jako motywację najczęściej podają chęć orzeźwienia oraz bezpieczeństwo za kierownicą[6]. Te dane mówią same za siebie: piwa bezalkoholowe po prostu trzeba mieć w asortymencie, a najlepiej od razu sprowadzić do sklepu wybór przynajmniej kilku smaków i gatunków.
Więcej informacji o alkoholach 0%, dostępnych jest tutaj.
3. Produkty roślinne
Mówiąc o zwrocie ku zdrowej diecie, nie sposób pominąć żywności roślinnej. Produkty bezmięsne lub bezmleczne są coraz częściej poszukiwane przez konsumentów, nie tylko zadeklarowanych wegan i wegetarian. Według danych Nielsen, zaledwie w ciągu 2021 roku rynek 4 kategorii produktów roślinnych (napojów, dań gotowych, jogurtów, past kanapkowych) zanotował wzrost o aż 29,5%. Przy tym prawie 70% Polaków uważa, że ograniczenie mięsa w diecie może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Co 4. osoba zamierza jeść więcej produktów roślinnych, a do zwiększenia ich ilości w diecie najbardziej zachęca ich przystępna cena[7]. Tę najłatwiej utrzymać, prowadząc sklep w formacie franczyzowym lub partnerskim, bo taka forma współpracy zapewnia dostęp do atrakcyjnej oferty w hurcie. Niezależnie jednak od ceny, roślinne dania i odpowiedniki nabiału warto wprowadzać do sprzedaży, monitorując, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem klientów.
4. Dania gotowe
W ostatnich latach dynamicznie rozwija się także segment sklepów convenience, sprofilowanych na wygodne, szybkie zakupy, z dużą rolą produktów “na drogę” oraz dań gotowych. Dzisiejszy klient oczekuje ciekawego asortymentu, ale też pozytywnych doświadczeń, a obok cen i jakości zwraca uwagę na wygodę[8]. To właśnie z tego powodu nawet w osiedlowych sklepach coraz częściej dostępny jest asortyment dań gotowych – łatwe do zabrania na wynos i podgrzania w pracy czy w domu. Po takie rozwiązania sięga już niemal 2/3 Polaków, a wśród ich wyborów królują dania garmażeryjne, sałatki, dania do samodzielnego podgrzania i gotowe zestawy obiadowe[9]. Spośród wszystkich produktów z tej grupy dla lokalnych sklepów najbardziej istotne są różnego typu dania gotowe chłodzone, dania chłodzone mączne, a także dania w słoikach – ta trójka odpowiada za największe udziały wartościowe w podklasie dań gotowych[10]. Pierogi, krokiety, naleśniki, świeże sałatki, gotowe zestawy obiadowe, zupy do odgrzania oraz dania warzywno-mięsne w słoikach. Czy masz te produkty w swoim asortymencie? Jeśli nie, może czas to zmienić?
Więcej informacji o rozwiązaniach convenience w handlu, dostępnych jest tutaj.
5. Kawa na wynos
Choć daleko nam do Skandynawii, statystyczny Polak wypija co roku 95 litrów kawy[11], a po małą czarną sięga codziennie ponad 2/3 z nas. Kawę kupujemy w różnych typach sklepów, ale, jak wynika z danych CMR, do tych osiedlowych chętniej niż do marketów udajemy się po cappuccino i kawę mieloną[12]. Co ciekawe, nie tylko kupujemy kawę w osiedlowych sklepach, ale i często ją tam pijemy. Sklepy spożywcze znalazły się na 2. miejscu po stacjach benzynowych jeśli chodzi o spożycie kawy poza domem i wyprzedziły nawet kawiarnie![13]. Warto wykorzystać ten trend i zaproponować gorącą kawę swoim klientom, by zwiększyć wartość paragonu, ale też przyciągnąć do sklepu nowych kupujących. Zakup kawy nie zawsze jest planowany i często klienci sięgają po nią impulsowo, widząc, że jest dostępna. A dzięki gotowym formatom (stoiskom kawowym oferowanym przez zewnętrzne firmy) można łatwo zorganizować w sklepie kącik kawowy, obok którego zostaną wyeksponowane słodkie przekąski – idealne do sięgnięcia przy kawie.
Wprowadzanie nowych produktów do asortymentu sklepu to zawsze szansa na zwiększenie konkurencyjności i przyciągnięcie nowych klientów. Każdy przedsiębiorca powinien śledzić trendy i starać się na nie odpowiadać. Nowe rozwiązania, zwłaszcza te technologiczne, mogą wydawać się czasem zbyt rewolucyjne. Dlatego, postaw na małe zmiany! Wprowadź do swojego sklepu nowoczesne, ale proste rozwiązania i zwiększaj przychody swojej firmy.
[1] Zakupy impulsowe w Twoim sklepie - Porady dla Przedsiębiorcy | Grupa Eurocash
[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/uwaga-na-czarny-piatek-ponad-polowa-polakow-pod-wplywem-impulsu-jest-w-stanie-wydac-dodatkowe-500-zl
[3] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/10688/juz-23-polakow-odkada-na-czarna-godzine-kusza-ich-jednak-nadal-impulsowe-zakupy/
[4] Tamże.
[5] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/
[6] Raport Związku „Browary Polskie”, https://www.browary-polskie.pl/raport-rewolucja-00-na-rynku-piwowarskim/
[7] Raport Roślinniejemy, https://roslinniejemy.org/publikacje/postawy-wobec-diet-roslinnych-w-kontekscie-zdrowia-i-aktywnosci-fizycznej
[8] https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/nielseniq-ceny-wplywaja-na-decyzje-zakupowe-polakow/
[9] https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/badanie-pmr-kto-kupuje-dania-gotowe/
[10] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/8283/dania-gotowe-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-tym-rynku/
[11] http://gospodarkapodkarpacka.pl/news/view/41600/rynek-kawy-w-polsce-i-na-swiecie-w-2020-r
[12] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9130/polacy-wypijaja-ok-95-litrow-kawy-rocznie-jak-ksztatuje-sie-kategoria/
[13]https://www.horecatrends.pl/kawiarnie_oraz_puby_coctail_bary/115/gdzie_i_jaka_kawe_kupuja_polacy_najczesciej_na_wynos,10767.html
Branża handlu zastanawia się, jak będą wyglądały tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Rosnąca inflacja, a wraz z nią wzrost cen energii, produktów spożywczych i usług coraz mocniej wpływają bowiem na decyzje zakupowe Polaków. Czynniki te decydują o starannym planowaniu domowych budżetów i poszukiwaniu oszczędności przez konsumentów. Z najnowszego badania GfK wynika, że blisko 80 proc. badanych przyznaje, że podczas zakupów spożywczych kupuje mniej i szuka oszczędności[1]. Tymczasem przed branżą handlową najgorętszy okres roku. Zastanów się, jakie działania możesz podjąć, aby przygotować atrakcyjną ofertę świąteczną i ułatwić swoim klientom decyzje zakupowe.
Zakupy świąteczne w 2021 roku
W 2021 roku Polacy przyznawali, że na świąteczne prezenty, żywność, podróże i rozrywkę przeznaczyli średnio 2129 zł. W tym roku, ze względu na powszechne podwyżki cen, może to być znacznie więcej. Z ubiegłorocznego raportu „Zakupy świąteczne 2021”[2] opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, wynika, że 53 proc. Polaków zakupy bożonarodzeniowe wykonało w sklepach stacjonarnych. 85 proc. ankietowanych deklarowało, że stacjonarnie kupują głównie żywność i napoje.
W tym roku święta wcześniej niż zwykle
Ceny na sklepowych półkach rosną w tempie około 1 procenta z miesiąca na miesiąc. Największą dynamikę obserwujemy między innymi w kategorii żywności, gdzie koszt niektórych artykułów wzrósł w ciągu roku o ponad 100 procent[3]. Proces ten zdaniem wielu ekonomistów jeszcze przyspieszy. Oznacza to, że świąteczne sprawunki w 2022 roku, mogą być jednymi z najdroższych z perspektywy kilku ostatnich lat. Specjaliści prognozują, że ceny żywności mogą wzrosnąć nawet o 30 proc. do końca tego roku[4]. Oszczędzić można właściwie na dwa sposoby: ograniczyć rozmach świętowania lub zacząć robić zakupy już teraz.
Wcześniejsze zakupy niektórych świątecznych produktów mają w tym roku większy sens. Dla konsumentów może to być sposób na rozłożenie wydatków w czasie – wcześniejszy zakup składników niezbędnych do przygotowania tradycyjnych potraw np. mąki, cukru czy bakalii, a także upominków. Eksperci z Centrum Monitorowania Rynku prognozują[5], że Polacy będą w nadchodzących miesiącach ograniczać zakupy, a „do góry” pójdą jeszcze ceny podstawowych świątecznych produktów, takich jak: masło, mąka, cukier, jajka czy biały ser.
Dlatego zamawiaj towar rozsądnie, obserwując zachowania Twoich klientów. Odpowiednio wczesne zaplanowanie dostaw produktów świątecznych, które mogą poleżeć na półce, będzie w tym roku pomysłem, pozwalającym Ci znaleźć oszczędności. Żywność świeża i o krótszym terminie do spożycia powinna być jak zwykle dostępna na bieżąco i tuż przed świętami.
Jak zwiększyć sprzedaż przed świętami
Na święta kupujemy więcej produktów takich jak np.: masło, mąka, bakalie i inne dodatki do wypieków. Warto negocjować z dostawcami specjalne rabaty lub skorzystać z oferty eurocash.pl, gdzie dostępne są liczne promocje. Aplikacje lojalnościowe dla konsumentów są także coraz bardziej popularne i mogą być dobrym narzędziem do informowania o specjalnych ofertach w korzystniejszych cenach. Kolejna ważna kategoria to produkty impulsowe – wskazówki, jak je dobrze wyeksponować znajdziesz w tym artykule.
Nawet jeśli Twój klient na co dzień zwykle kupuje u Ciebie produkty świeże, to przed świętami warto dodatkowo zadbać o ich atrakcyjną, przykuwającą oko ekspozycję. Więcej informacji o właściwej ekspozycji nabiału i mięsa znajdziesz tutaj.
Pamiętaj też o dniach, które zawsze generują większe zakupy, takich jak Mikołajki (6 grudnia). Warto przygotować wówczas specjalną ofertę i przynajmniej kilka dni wcześniej zacząć ją komunikować do klientów. Pomyśl również nad drobnym, symbolicznym upominkiem dla swoich klientów w tym dniu – cukierki w świątecznych owijkach czy mini czekoladowe figurki na pewno wywołają uśmiech na twarzy i tych małych, i tych „większych” klientów Twojego sklepu.
Jak przygotować sklep na święta?
Spraw, aby sklep w okresie świątecznym przykuwał wzrok przechodniów i zachęcał ich do odwiedzenia Twojej placówki. Świąteczne dekoracje wewnątrz i na zewnątrz sklepu będą kojarzyć się z rodzinną, odświętną atmosferą. Elementem dekoracji mogą być także produkty w świątecznych opakowaniach – wyeksponowane w koszach czy na udekorowanych półkach będą zachęcały klientów do zakupów. Zadbaj o wyjątkowy klimat w sklepie, dzięki czemu wykonywanie zakupów stanie się przyjemniejsze. Jeśli posiadasz w swoim sklepie radiowęzeł, możesz też puścić w tle świąteczną muzykę.
Zadbaj o odpowiedni asortyment – zarówno o produkty potrzebne do przygotowania świąt, jak też dekoracje i artykuły nadające się na prezenty. Na tak wyjątkową okazję, jaką jest Boże Narodzenie, szukamy także produktów limitowanych, wyjątkowych, w krótkich seriach. Sprawdź u dostawców, co mają do zaoferowania – Twoi klienci na pewno to docenią. Przejrzyj również dokładnie ofertę lokalnych producentów w Twojej okolicy – klienci przed świętami poszukują m.in. pysznych ciast, wysokiej jakości przetworów czy mięs i wędlin.
Świąteczne „zero waste”
Każdy z nas chce mieć na świątecznym stole najświeższe produkty, a te mają zazwyczaj krótkie terminy ważności. Jak uniknąć ich marnowania i ograniczyć odpady? Przede wszystkim w przemyślany sposób towaruj swój sklep, a także dobrze eksponuj w sklepie towary z krótszym terminem – należy stawiać je na półce jako pierwsze. Warto też pomyśleć o stworzeniu specjalnie oznaczonej, przecenionej strefy z produktami do ratowania. W ten sposób pokażesz klientom, że działasz w duchu „zero waste”, a oni będą mogli kupić wybrane artykuły po niższej cenie. Jeśli zauważysz, że klient kupuje coś ze strefy produktów do ratowania, możesz mu podziękować i powiedzieć, że bardzo to doceniasz, lub np. podpowiedzieć mu, jak może taki produkt wykorzystać - sprawdź przepis na Brownie z resztek i zainspiruj swoich klientów.
Więcej przydatnych informacji i wskazówek jak zapobiegać marnowaniu żywności znajdziesz w Podręczniku „Szanuję, nie marnuję!” przygotowanym przez Grupę Eurocash oraz w tym artykule.
[1] Źródło: GfK: Polacy kupują coraz mniej i oszczędzają na zakupach spożywczych, https://handelextra.pl/artykuly/260541,gfk-polacy-kupuja-coraz-mniej-i-oszczedzaja-na-zakupach-spozywczych
[2] Źródło: Raport „Zakupy świąteczne 2021” Deloitte; https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/niemal-co-drugi-Polak-kupi-prezenty-pod-choinke-przez-Internet.html
[3] Źródło: Czas robić zakupy na święta. „Żywność będzie kosztować 30 procent więcej”, https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/Czas-robic-zakupy-na-swieta-Zywnosc-bedzie-kosztowac-30-procent-wiecej
[4] Tamże
[5] Źródło: artykuł na portalu HandelExtra.pl, https://handelextra.pl/artykuly/260472,sezon-swiateczny-w-handlu-ruszyl-drogo-drozej-najdrozej
Z najnowszych danych GUS wynika, że ceny dóbr i usług konsumpcyjnych były w listopadzie średnio o 17,4 proc. wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Inflacja wciąż jest na wysokim poziomie, a ceny rosną w coraz szybszym tempie[1]. Wzrost cen energii będzie głównym czynnikiem wpływającym na koszty funkcjonowania firmy w najbliższych miesiącach. Jak prowadzić biznes w czasach kryzysu energetycznego? Odpowiadamy poniżej.
Ceny energii w Polsce
Wzrost cen najbardziej widoczny jest w trzech głównych kategoriach towarów: żywności, nośników energii oraz paliw. W listopadzie 2022 roku produkty spożywcze kosztowały o ponad 22 proc. więcej niż rok wcześniej, energia zdrożała o prawie 37 proc., a paliwa — o 15,5 proc.[2]
W II poł. br. możemy obserwować dynamiczny wzrost cen energii. Przeciętny koszt energii elektrycznej w okresie lipiec-październik 2022 r. był wyższy o 52 proc. niż w I poł. br., a cena gazu wyższa o 89 proc.[3]. Rachunki rosną wyraźnie z miesiąca na miesiąc – dane z października wyraźnie wskazują na wzrost cen o 2 proc. względem września[4].
Nic więc dziwnego, że aż 93 proc. przedsiębiorstw z sektora handlu detalicznego przepytanych w lipcu przez GUS wskazało, że to wzrosty ceny energii i paliw będą głównym czynnikiem wpływającym na koszty funkcjonowania firmy w okresie najbliższego kwartału[5]. Taka sytuacja, przy ograniczaniu przerzucania kosztów na konsumentów, przyczyni się do spadku rentowności przedsiębiorstw.
Rządowa odpowiedź na kryzys energetyczny – czy firmy mogą liczyć na pomoc?
W wyniku dynamicznych wzrostów cen energii, rząd jest w trakcie opracowywania planu pomocowego dla firm, który zakłada czasowe zamrożenie cen prądu. Początkowo, zgodnie z projektem ustawy, od 1 grudnia do końca 2023 r. maksymalna cena prądu dla małych i średnich przedsiębiorstw wynosić miałaby 785 zł/MWh (o 18,2 proc. więcej niż w I poł. 2022 r.)[6].
Jak oszczędzać energię w czasach kryzysu?
Branża handlowa jest znaczącym użytkownikiem energii ze względu na konieczność chłodzenia i mrożenia produktów żywnościowych, a także ogrzewania i wentylacji pomieszczeń. Umożliwia to zapewnienie bezpiecznej jakości produktów spożywczych i zapobiega ich marnowaniu z powodu nieodpowiedniego przechowywania, niemożności dostaw lub wstrzymania handlu[7]. Te czynniki wpływają finalnie na wysokość rachunków w sklepach spożywczych.
W czasach kryzysu szukanie oszczędności jest niezbędne, aby utrzymać swój biznes. Zobacz, jakie rozwiązania Ty jako przedsiębiorca możesz zastosować w swojej placówki, aby zmniejszyć koszty jej prowadzenia.
- Oświetlenie LED - wymień tradycyjne żarówki na oświetlenie LED. Rozwiązanie tanie oraz energooszczędne.
- Punkty świetlne – zmniejsz liczbę punktów świetlnych w obrębie Twojego sklepu np. wyłącz witrynę sklepową oraz świecący neon w godzinach nocnych lub wymień go na tradycyjny szyld. Sprawdź, czy na terenie Twojego sklepu również w ciągu dnia możesz np. wyłączyć część oświetlenia.
- Sprzęt energooszczędny – korzystaj z urządzeń o wysokiej klasie energooszczędności. Stosuj zamykane regały chłodnicze, które potrzebują mniej energii do utrzymania stałej temperatury. Pamiętaj także o regularnych przeglądach technicznych urządzeń, by służyły Ci jak najdłużej.
Pamiętaj: przechowuj produkty zgodnie z zaleceniami producenta, aby utrzymać ich świeżość i bezpieczeństwo oraz umożliwić ich sprzedaż.
- Ogrzewanie – w sezonie grzewczym ogranicz temperaturę do 19 stopni Celsjusza. Dbaj o to, by drzwi wejściowe do sklepu nie były niepotrzebnie otwarte.
- Asortyment – zredukuj zimą asortyment sezonowy wymagający chłodzenia lub mrożenia np. Lody, piwo czy napoje. Mniejsza ilość produktów pozwoli Ci zmniejszyć liczbę pracujących sprzętów i realnie zaoszczędzić.
Wysoka inflacja i postępujący kryzys energetyczny jest ogromnym wyzwaniem dla małych przedsiębiorców. Sytuacja zmusza właścicieli firm do stałego poszukiwania oszczędności. W zależności od potrzeb i możliwości, sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki. Powyższe rady mogą być pomocne w obniżeniu rachunków prowadzonej działalności.
[1] https://businessinsider.com.pl/gospodarka/inflacja-w-listopadzie-jest-spore-zaskoczenie/tb0dbz1
[2] Tamże.
[3] https://biznes.interia.pl/firma/news-ceny-energii-dla-polskich-firm-cisza-przed-burza,nId,6362609
[4] businessinsider.pl, Inflacja się nie zatrzymuje. Nowe dane GUS, https://businessinsider.com.pl/gospodarka/inflacja-w-pazdzierniku-2022-nowe-dane-gus/kbd2jw2
[5] wiadomoscihandlowe.pl, Handel detaliczny obawia się wzrostów cen energii i paliw. To te czynniki najmocniej wpłyną na koszty funkcjonowania firm, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/handel-detaliczny-obawia-sie-wzrostow-cen-energii-i-paliw-to-te-czynniki-najmocniej-wplyna-na-koszty-funkcjonowania-firm
[6] https://www.prawo.pl/biznes/jaki-bedzie-limit-cen-pradu-dla-malych-firm-projekt-ustawy,517775.html
[7] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/rzad-musi-zagwarantowac-ze-sklepy-spozywcze-nie-zostana-odlaczone-od-dostaw-energii-elektrycznej
Prowadzenie sklepu to dobry sposób na biznes, choć utrzymanie się w tej branży może być wyzwaniem. Przedsiębiorcy muszą sobie radzić z licznymi trudnościami tj. rosnącą inflacją, dużą konkurencją na rynku czy koniecznością podążania za dynamicznie zmieniającymi się trendami i nawykami konsumenckimi. Na znaczeniu zyskują wszelkie działania marketingowe, które pozwalają wyróżnić placówkę na tle konkurencji. Jakie rozwiązania sprawdzą się w Twoim lokalnym sklepie? Podpowiadamy w tekście.
Planowanie strategii marketingowej i wdrażanie właściwych rozwiązań promocyjnych to podstawowe zabiegi, które pomogą Ci wypromować Twój sklep i przyciągnąć do niego klientów. Prowadzenie tego typu działań w sprzedaży jest bardzo istotne, bo tylko 5% decyzji zakupowych podejmowanych jest w wyniku namysłu – reszta to zakupy robione automatycznie[1]. Akcje marketingowe niezbędne są więc, by przyciągnąć uwagę klientów, pokazać zalety innych mniej znanych artykułów, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż i obroty sklepu.
Jakie działania marketingowe warto stosować w sklepie spożywczym?
Oddziaływanie na zmysły (marketing sensoryczny)
Marketing sensoryczny, czyli promowanie produktów poprzez wpływ na zmysły (a przez to na emocje), buduje pozytywne skojarzenia z danym produktem. Decyzjom zakupowym sprzyja np. zapach świeżego pieczywa czy parzonej na miejscu kawy, ale też miła dla ucha muzyka czy atrakcyjnie wyeksponowane warzywa i owoce, których klient może dotknąć. W jednym z badań potwierdzono, że klienci sklepu z winem, w którym puszczano muzykę francuską, 5 razy częściej kupowali wina pochodzące właśnie z Francji[2]. Specjaliści szacują, że marketing sensoryczny pozwala zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent[3]. Pójdź za ich radą i zastosuj tego typu działania w swoim sklepie! Zadbaj o przyjemne dla zmysłów dźwięki i zapachy, aby zapewnić klientom przyjazną atmosferę i zachęcić klientów do zakupów.
Dobrze widoczne promocje
Ulubione promocje Polaków to te, które dotyczą obniżek cen. Korzysta z nich chętnie 67% klientów, a co czwarta osoba przyznaje, że ma do promocji zaufanie[4]. Warto wyciągnąć z tego wnioski i postawić na różnorodne akcje rabatowe. Jeśli chcesz zyskać nowych klientów, zadbaj o regularne promocje, a najlepsze oferty podkreśl wizualnie. Tu świetnie sprawdzą się podświetlenia, kolorowe etykiety cenowe, przyciągające wzrok standy i wobblery reklamowe z komunikatami typu „tylko dziś”, „promocja dnia”, „polecamy”.
Sprytna ekspozycja
Średnio połowa klientów robi zakupy pod wpływem chwili[5], dlatego ekspozycję towarów w sklepie warto organizować tak, by odbiorca nie przegapił żadnej oferty. Pamiętaj, by przy kasie wyeksponować produkty impulsowe (niedrogie przekąski, napoje itd.) oraz towary z wyższą marżą. Korzystaj z metod eyetrackingu i ustawiaj najbardziej atrakcyjne towary na wysokości wzroku na wysokości 120-160 cm. Środek regału to zatem najbardziej atrakcyjne pole sprzedaży. Korzystaj także z tzw. efektu średniej półki. Ustaw obok siebie te same produkty od różnych producentów, w różnych cenach. Klient najprawdopodobniej wybierze produkt ze środkowego zakresu cenowego, dzięki czemu będzie mieć poczucie, że nie przepłaca, ale jednocześnie sięga po dobrą jakość[6]. Pamiętaj również o właściwej ekspozycji produktów z krótkim terminem przydatności do spożycia. Wyznacz w sklepie specjalną strefę, w której umieścisz artykuły promocyjne. Pozwoli Ci to uniknąć marnowania żywności, a Twoi klienci zyskają możliwość zakupu pełnojakościowego produktu w atrakcyjnej cenie.
Reklama zewnętrzna
W dobie dużej konkurencji warto wychodzić z ofertą poza ladę i dać się zauważyć potencjalnym klientom. Zwłaszcza wygląd zewnętrzny sklepu powinien być przemyślany, bo dobrze zaaranżowana witryna działa jak magnes i zachęca do zakupów. Powieś w oknach plakaty z aktualnymi promocjami oraz grafiki z apetycznymi zdjęciami jedzenia. Ustaw na chodniku potykacz z informacją o ofercie, a latem wystaw na zewnątrz skrzynki z kolorowymi owocami. Jeśli Twój sklep znajduje się przy uczęszczanej drodze, możesz dodatkowo rozważyć zakup reklamy na billboardzie.
Media społecznościowe
Skoro mowa o reklamie, trudno nie wspomnieć o promowaniu sklepu w Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Korzysta z nich już ponad 27 mln Polaków (najchętniej z Facebooka oraz Instagrama), każdy przez niemal kilka godzin dziennie. 20% użytkowników social mediów chętnie śledzi w nich informacje o markach, co jest dobrą wiadomością dla właścicieli lokalnych sklepów. Załóż profil swojego sklepu na Facebooku i publikuj regularnie posty na temat zniżek, akcji specjalnych i nowości, przepisy kulinarne, ciekawostki, a nawet lokalne newsy. Pomoże Ci to dotrzeć do nowych grup odbiorców i zbudować więź z klientami prawie tak skutecznie, jak podczas bezpośredniej rozmowy w sklepie.
Programy lojalnościowe
Według danych z 2022 roku, aż 62% Polaków korzysta z przynajmniej jednego programu lojalnościowego, by być na bieżąco z promocjami w sklepach i zbierać punkty wymieniane na rabaty[7]. Program lojalnościowy to rozwiązanie także dla osiedlowych sklepów: nawet w mikroskali mechanizm lojalnościowy działa skutecznie (sprawia, że klienci wracają), a zakupy wykonane z aplikacją lub kartą stałego klienta stanowią czasem ponad połowę udziału w obrotach[8]! Skorzystaj z gotowego programu w ramach sieci franczyzowej czy partnerskiej i zaoferuj swoim klientom dostęp do licznych promocji, konkursów oraz akcji specjalnych.
Sprawdź, co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy, tutaj.
Degustacje i prezenty
Zasada zobowiązania mówi, że ktoś, kto dostał prezent, będzie chciał się za niego odwdzięczyć. Potwierdza to eksperyment z udziałem kelnerów: wykazał on, że klienci, którzy dostawali gratis miętówki po obiedzie, zostawiali od 3 do 14% wyższe napiwki[9]. Jak przełożyć to na handel? Zaoferuj swoim klientom drobne podarunki: częstuj cukierkami czy owocami, a zobaczysz, że w ramach wdzięczności zaczną częściej do Ciebie wracać. Nie bój się organizować degustacji – to wciąż skuteczna forma promocji.
Wdrażanie właściwej strategii marketingowej, która pozwoli Ci na wyróżnienie placówki na tle konkurencji i przyciągnięcie klientów jest podstawą sukcesu. Jest wiele narzędzi z zakresu marketingu, które możesz zastosować w swoim sklepie. Poznaj swoich klientów i dopasuj działania marketingowe do specyfiki lokalnego handlu. Wykorzystaj swoje zalety i dotrzyj z atrakcyjną ofertą do jak największego grona odbiorców, aby osiągnąć sukces i zwiększać obroty sklepu.
[1] https://brandnewportal.pl/neuromarketing-i-perswazja/decyzje-zakupowe/
[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/jak-sklepy-wykorzystuja-twoje-zmysly-aby-wplynac-na-to-co-kupujesz-jak-wygladaja-ich-sztuczki
[3] https://zdobywcysieci.pl/blog/jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-sklepie-stacjonarnym/
[4] https://arc.com.pl/polacy-bardziej-ufaja-promocjom/
[5] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/uwaga-na-czarny-piatek-ponad-polowa-polakow-pod-wplywem-impulsu-jest-w-stanie-wydac-dodatkowe-500-zl
[6] https://brandnewportal.pl/strategia/strategia-sprzedazy-w-sklepie-stacjonarnym-poznaj-15-niezawodnych-mechanizmow/
[7] https://arc.com.pl/polacy-bardziej-aktywni-w-programach-lojalnosciowych/
[8] Dane własne Grupy Eurocash, dot. Delikatesów Centrum
[9] https://brandnewportal.pl/strategia/strategia-sprzedazy-w-sklepie-stacjonarnym-poznaj-15-niezawodnych-mechanizmow/
Jak co roku w listopadzie handel przygotowuje się do Bożego Narodzenia, ale zanim jeszcze ubierzemy choinkę, sklepy czeka wielkie święto zakupów, czyli Black Friday. Jest to dzień atrakcyjnych zniżek dla klientów, który ma miejsce raz w roku, w ostatni piątek listopada. Choć Black Friday w Polsce kojarzony jest głównie z zakupami online, również lokalne sklepy stacjonarne mogą wykorzystać go jako okazję do zwiększenia sprzedaży. Podpowiadamy, jakie promocje warto wprowadzić tego dnia do swojego sklepu.
Black Friday (Czarny Piątek) ma swój początek w Stanach Zjednoczonych. Zawsze przypada on w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia - w tym roku Black Friday wypada 25 listopada. Otwiera on sezon na zakupy bożonarodzeniowe i jest okazją m.in. do zrobienia prezentów gwiazdkowych w promocyjnych cenach. Do intensywnych zakupów zachęcają dłuższe godziny otwarcia sklepów oraz liczne rabaty[1]. Fakt ten sprawia, że w USA jest to dla sprzedawców najbardziej dochodowy dzień w roku[2]. Wprawdzie w Polsce skala sprzedaży w Black Friday jest znacznie mniejsza, ale z roku na rok rośnie i cieszy się sporym zainteresowaniem konsumentów. Według danych platformy e-commerce Shoper, same tylko sklepy korzystające z jej usług (15 tys. podmiotów) osiągnęły w Black Friday w 2021 r. obrót na poziomie 50 mln zł[3].
Promocje napędzają sprzedaż w kryzysie
Modę na Black Friday warto wykorzystać również do wsparcia sprzedaży w lokalnych sklepach. Ten dzień już na dobre rozgościł się w polskim handlu, a klienci oczekują rabatów i niezrażeni inflacją, również w tym roku planują skorzystać z dostępnych promocji. Badania dowodzą, że 39% konsumentów aktywnie szuka promocji w kryzysowych czasach, a co 5. kupującemu zdarza się wrzucić do koszyka produkt, tylko dlatego, że miał obniżoną cenę[4]. Dlatego warto już dziś zaplanować ofertę na ten szczególny dzień.
Black Friday w handlu – praktyczne wskazówki
Wykorzystaj Black Friday w swoim sklepie i wprowadź atrakcyjne promocje, które zainteresują Twoich klientów. Zaplanuj ofertę i zwiększaj wartość paragonów.
1. Postaw na zniżki w pakietach i wielopakach
W Black Friday możesz po prostu obniżyć ceny wybranych produktów, ale możesz też sprawić, aby klienci kupili ich więcej. Tak właśnie działa mechanizm sprzedaży w wielopakach i ofertach typu „2+1 gratis” lub „2 produkty w cenie jednego”. Przynosi korzyści obu stronom: klient otrzymuje niższą cenę jednostkową za produkt, sprzedawca notuje wyższą sprzedaż.
2. Poinformuj klientów o nadchodzących promocjach
Komunikuj planowane promocje z wyprzedzeniem. Powieś plakat w witrynie sklepu, rozłóż ulotki przy ladzie, postaw potykacz przed drzwiami, ogłoś promocje na profilach placówki w mediach społecznościowych czy po prostu wspominaj o nich w rozmowach z klientami. Pozwól też zauważyć swoją ofertę specjalną – pamiętaj o odpowiedniej ekspozycji produktów w sklepie i widocznych etykietach z cenami (przed zniżką i po).
3. Przygotuj na Black Friday ofertę świąteczną
W USA Black Friday rozpoczyna okres przedświątecznych zakupów, co można wykorzystać także na lokalnym gruncie. Zaoferuj klientom swojego sklepu niższe ceny na produkty typowo prezentowe, tj.: bombonierki, pralinki, czekolady, kawy, herbaty czy świąteczne zestawy alkoholi. Do oferty włącz również produkty, które okażą się przydatne przy okazji przygotowywania świątecznych dań i wypieków. Zadbaj o dostępność artykułów o dłuższym terminie przydatności do spożycia m.in. mąkę, cukier, orzechy, bakalie, suszone owoce czy dekoracje do ciast. Nie zapomnij również o drobnych dekoracjach świątecznych, po które klienci będą mogli sięgnąć przy okazji zakupów spożywczych.
4. Zróżnicuj promocje
Niezależnie od tego, które produkty zechcesz zaoferować z rabatem, pamiętaj o różnych grupach klientów. Niech w Black Friday każdy znajdzie w Twoim sklepie coś dla siebie: dzieci, dorośli, miłośnicy słodyczy, osoby o specjalnych potrzebach żywieniowych czy ci, którzy lubią wcześniej zaplanować świąteczne zapasy. W ten sposób pokażesz swoim klientom, że ich potrzeby są dla Ciebie ważne.
5. Zaskocz klientów nietypowym pomysłem
W Black Friday możesz pójść także mniej typową ścieżką i zaoferować klientom np. rabat na wszystkie produkty kojarzące się z piątkiem i weekendem (przekąski, słodycze, napoje gazowane itd.). Jeśli masz warunki lokalowe, zorganizuj degustację z promocją: wprowadź w ten sposób nowy asortyment lub wyróżnij ten, który potrzebuje nieco wsparcia promocyjnego.
6. Przedłuż promocję na weekend lub tydzień
Choć Black Friday tradycyjnie wypada w piątek, wiele sklepów zaczyna go świętować tydzień wcześniej (Black Week) lub przedłuża wszystkie promocje na weekend. Weź z nich przykład i wprowadź rabaty na dłużej! Z oferty skorzystają także osoby, które nie zdążyły zrobić zakupów w piątek, a ty będziesz mieć okazję do zwiększenia sprzedaży.
7. Korzystaj z programów lojalnościowych
Aplikacje i karty stałego klienta ułatwiają zarządzanie promocjami, bieżące oferowanie zniżek, a także informowanie o wszelkich okazjach, które planujesz wprowadzić w swoim sklepie. Wspierają sprzedaż, budują lojalność klientów i zyskują na popularności, bo już teraz korzysta z nich niemal połowa polskich konsumentów[5]. Budowa programu lojalnościowego od zera jest niestety czaso- i kosztochłonna, dlatego łatwiej korzystać z gotowego rozwiązania, oferowanego np. w ramach sieci franczyzowych.
Sprawdź, co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy, https://grupaeurocash.pl/blog/co-daje-tobie-i-twoim-klientom-program-lojalnosciowy
Black Friday to święto o rosnącym potencjale handlowym. Nie pomiń go, prowadząc lokalny sklep. Wykorzystaj okazję i zachęć klientów do zakupów w Twojej placówce. Zorganizuj atrakcyjne rabaty i zaskocz konsumentów kreatywnymi promocjami. Zapisz datę 25 listopada w kalendarzu i już dziś zaplanuj działania, które zwiększą wartość koszyków zakupowych.
[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Czarny_piątek
[2] https://gazeta.sgh.waw.pl/meritum/black-friday-czyli-kto-na-kogo-poluje
[3] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/jak-e-sklepy-przygotowuja-sie-do-black-friday-2022,112165.html
[4] https://arc.com.pl/polacy-aktywnie-szukaja-promocji-i-porownuja-ceny/
[5] https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/program-lojalnosciowy-organizacja-i-zalety/
Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności właściciele sklepów zobligowani są do nieodpłatnego przekazywania niesprzedanej żywności organizacjom pozarządowym w ciągu całego roku. W jaki sposób w powinna przebiegać taka współpraca? Wyjaśniamy.
Tekst powstał na podstawie materiałów z kampanii ,,Szanujemy, nie marnujemy” dostępnych tutaj.
Pierwszym krokiem do zrealizowania wymogów Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, obowiązującej od 2019 r., jest nawiązanie współpracy z wybraną organizacją pożytku publicznego. O tym, co powinno znaleźć się w umowie i jakie obowiązki leżą po stronie właściciela sklepu pisaliśmy TUTAJ. Taka umowa to jednak dopiero początek – najważniejsza jest efektywna współpraca na linii sprzedawca żywności - organizacja pozarządowa przez cały rok.
Jaką żywność należy przekazywać?
Celem współpracy sklepu i organizacji pomocowej jest dalsze wykorzystanie niesprzedanych produktów, zanim staną się niezdatne do spożycia i zostaną wyrzucone. Podejmowane działania mają na celu ograniczenie wyrzucania żywności, z której 7 proc. marnuje się właśnie w handlu[1].
Realizując postanowienia umowy, należy zwrócić uwagę na to, że przekazywana żywność musi spełniać wymogi prawa żywnościowego. To znaczy, że chociaż nie nadaje się ona już do sprzedaży (np. z powodu wad jej wyglądu lub opakowań), nie jest przeterminowana ani zepsuta. Zaleca się, aby przekazywana żywność miała jeszcze co najmniej 2 dni, zanim upłynie jej data ważności do spożycia. Wiąże się to z koniecznością stałej kontroli towaru i przekazywania jej na czas do organizacji, z którą podpisałeś umowę.
Pamiętaj o dokumentacji!
Przez cały rok, podczas obowiązywania umowy z organizacją pozarządową, powinieneś skrupulatnie i na bieżąco dokumentować całkowitą ilość przekazanej żywności z uwzględnieniem tego, której konkretnie organizacji została ona oddana (jeśli podpisałeś umowę z więcej niż jedną organizacją). Dane te są niezbędne do wypełnienia rocznego sprawozdania, na podstawie którego wylicza się wysokość opłaty za zmarnowaną żywność i ustala, na czyją rzecz powinna być ona uiszczona. Co więcej, należy dokumentować wszystkie wydatki, które ponosisz z tytułu realizowania warunków umowy (np. na transport żywności). Koszty te można bowiem odjąć od naliczonej opłaty po zakończeniu roku kalendarzowego.
Obowiązek kampanii edukacyjnej
Większość żywności, którą wyrzucamy, to efekt niewiedzy konsumentów i złego planowania zakupów. Tylko w Polsce marnuje się rocznie aż 5 mln ton żywności![2] Kupujemy za dużo i nieodpowiednio przechowujemy jedzenie, które przez to szybciej się psuje i trafia do kosza. Dlatego tak ważna jest odpowiednia edukacja w tym zakresie i kształtowanie dobrych nawyków.
Istotnym elementem współpracy z organizacją pożytku publicznego w celu ograniczania marnowania żywności jest kampania edukacyjno-informacyjna. Właściciele sklepów mają obowiązek przeprowadzić taką kampanię w swojej placówce w porozumieniu z organizacją, z którą podpisana jest umowa. Działania edukacyjne powinny odbywać się minimum raz w roku przez co najmniej dwa kolejne tygodnie. Warunki przeprowadzenia kampanii, a także sposób podziału kosztów między sklep a organizację pozarządową, warto uregulować w umowie już na samym początku współpracy, co pozwoli uniknąć chaosu komunikacyjnego i ewentualnych problemów.
Więcej informacji o współpracy z organizacją pożytku publicznego wynikającej z ustawy dostępnych jest na stronie Grupy Eurocash oraz w podcaście.
[1] Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf f
[2] Tamże.
We wrześniu 2019 r. weszła w życie Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, która nakłada na właścicieli sklepów szereg obowiązków i wytycznych w celu ograniczenia marnotrawstwa jedzenia w Polsce. Jednym z nich jest nawiązanie współpracy z organizacją pożytku publicznego w zakresie oddawania niesprzedanej żywności. Co musi znaleźć się w takiej umowie?
Tekst powstał na podstawie materiałów z kampanii ,,Szanujemy, nie marnujemy” dostępnych tutaj.
Czym jest organizacja pożytku publicznego?
To organizacja pozarządowa spełniająca wymogi ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Jej celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie pomocy potrzebującym, m.in. poprzez działalność charytatywną, polegającą na przekazywaniu żywności osobom w kryzysie lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego.
Jeśli w Twoim powiecie działa więcej niż jedna taka organizacja, możesz samodzielnie zadecydować, z którą z nich zawrzesz umowę. Wybierz taką, której działalność najbardziej Ci odpowiada. Jeśli chcesz, możesz nawiązać współpracę jednocześnie z kilkoma organizacjami. Takie rozwiązanie pomoże w bardziej efektywnym rozdysponowaniu całej żywności przeznaczonej do nieodpłatnego przekazania, a tym samym zminimalizuje ryzyko jej zmarnowania.
Do czego zobowiązuje umowa?
Umowa zawarta między sprzedawcą żywności (właścicielem sklepu, którego powierzchnia sprzedaży przekracza 250 m2) a organizacją pożytku publicznego zobowiązuje Cię do nieodpłatnego przekazywania żywności, która nie jest przeznaczona do sprzedaży (np. ze względu na wady wyglądu tej żywności lub jej opakowań), ale spełnia wymogi prawa żywnościowego. Produkty nie mogą być jednak przeterminowane!
Co musi znaleźć się w umowie?
Umowa z organizacją pozarządową musi być zawarta w formie pisemnej lub elektronicznej – umowa w innej formie nie będzie wiążąca. Powinny się w niej znaleźć postanowienia dotyczące:
- czasu i sposobu przekazywania żywności oraz jej rodzaju,
- podziału kosztów dystrybucji i odbioru pomiędzy obie strony umowy,
- przypadków, w których organizacja pozarządowa może zrezygnować lub odmówić odbioru żywności,
- okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymywanie jej warunków, w tym warunków wypowiedzenia. W przypadku wypowiedzenia umowy właściciel sklepu musi zawrzeć nową w terminie 14 dni od dnia rozwiązania poprzedniej współpracy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której sprzedawcę obowiązują jeszcze umowy z innymi organizacjami.
Oprócz powyższych wymaganych zapisów, warto, by umowa zawierała jeszcze kilka innych ustaleń, dotyczących: warunków, jakie musi spełniać przekazywana żywność, sposobu komunikacji pomiędzy stronami, wskazania osób do kontaktu po obu stronach umowy, a także treści protokołu przekazywania żywności. W umowie mogą znaleźć się również zasady organizowania kampanii edukacyjno-informacyjnych, do których przeprowadzenia także obliguje Cię ustawa.
Warto pamiętać o zobowiązaniach wynikających z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – sprzedawca żywności, który nie zawrze z organizacją pozarządową umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności, podlega karze pieniężnej w wysokości 5 tysięcy zł. Co ważne, za brak umowy uważa się również brak wymaganych postanowień lub odpowiedniej jej formy.
Więcej informacji o współpracy z organizacją pożytku publicznego wynikającej z ustawy dostępnych jest na stronie Grupy Eurocash oraz w podcaście.
Fanów piłki nożnej już niedługo czekają największe sportowe emocje. Za kilka tygodni – 20 listopada rozpocznie się najważniejsza piłkarska impreza, czyli Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2022, znane również jako Mundial. Przygotuj sklep na tę okazję i dopasuj ofertę do oczekiwań kibiców.
Piłka nożna jest jednym z najpopularniejszych sportów zarówno na świecie, jak i w Polsce. FIFA pochwaliła się rekordowymi wynikami oglądalności po Mistrzostwach Świata w 2018 r. Z dostępnych danych wynika, że więcej niż połowa światowej populacji choć przez chwilę oglądała ostatni mundial[1]. Turniej cieszył się wielkim zainteresowaniem również wśród Polaków. Tym samym wielkie piłkarskie święto znalazło odzwierciedlenie również w sprzedaży produktów spożywczych w sklepach stacjonarnych. Z raportu Polskiej Izby Handlu wynika, że obroty sklepów osiedlowych podczas Mundialu w czerwcu 2018 r. wzrosły o 2,4 proc. porównując do maja 2018 i o 5,4 proc. w porównaniu rok do roku[2].
Przygotuj swój sklep na Mundial 2022 – oferta
Możliwość kibicowania stwarza okazje do spotkań towarzyskich. Ponad dwie trzecie Polaków ogląda transmisje sportowe we własnym domu, najczęściej z partnerami/małżonkami (37 proc.) lub znajomymi (32 proc.). Co ciekawe, ponad 36 proc. z nich, wykonuje zakupy spożywcze w dniu meczowym[3], co stwarza ogromną szansę dla sklepów lokalnych, w których klienci cenią sobie szybkie zakupy bez kolejek. Wykorzystaj te informacje i wprowadź produkty najchętniej wybierane przez kibiców.
Oferta na Mundial 2022:
- Przekąski – podczas oglądania meczu Polacy chętnie sięgają po różnego rodzaju przekąski. Większość kibiców wybiera chipsy (77 proc.), paluszki i precelki (50 proc.) oraz orzeszki (43 proc.)[4]. Podczas Mundialu w 2018 r. kategoria chipsów odnotowała znaczny wzrost sprzedaży – o 12 proc. w ujęciu mdm. Warto także pamiętać o klientach, którzy szukają zdrowszych przekąsek – zadbaj, by na półce Twojego sklepu nie zabrakło bakalii, beztłuszczowych chrupek czy np. hummusu, który w połączeniu z chrupiącymi warzywami idealnie sprawdzi się podczas meczu w gronie znajomych;
- Napoje – z danych Polskiej Izby Handlu wynika, że podczas trwania turnieju klienci chętniej kupowali również napoje gazowane oraz energetyzujące[5];
- Alkohol – większość Polaków podczas oglądania meczów reprezentacji sięga po alkohol. Aż 90 proc. kibiców wybiera piwo podczas oglądania meczów piłki nożnej[6];
- Piwo bezalkoholowe – w ciągu ostatnich kilku lat obserwowany jest znaczny wzrost zainteresowania piwem bezalkoholowym. Już blisko połowa Polaków sięga po ten asortyment. Co ciekawe, im młodsi badani, tym częściej spożywają oni produkty bez alkoholu[7]. Więcej informacji o rosnącym segmencie alkoholi 0% dostępnych jest tutaj.
Przy okazji turnieju warto pamiętać również o atrakcyjnych promocjach. Przygotuj specjalną ofertę pod piłkarskich kibiców, rozważ najchętniej kupowane produkty i zaproponuj promocje ograniczone czasowo, motywując klientów do zakupów.
Przygotuj swój sklep na Mundial 2022 – wnętrza
Tegoroczne Mistrzostwa Świata w Katarze to ważne święto dla wszystkich kibiców piłki nożnej. Wydarzenie to stanowi dobrą okazję, aby zaskoczyć klientów poprzez stworzenie ciekawego wnętrza sklepu, nawiązującego do tematyki turnieju.
- Przearanżuj przestrzeń – wyeksponuj strefę kibica, w której klienci będą mogli łatwo znaleźć oczekiwane produkty spożywcze i napoje – przenieś stadionową atmosferę do swojego sklepu;
- Produkty limitowane – zadbaj o dostępność produktów limitowanych, stworzonych przez producentów z okazji Mundialu. Wiele z nich na opakowaniach posiada wizerunki popularnych piłkarzy, co może uatrakcyjnić Twoją ofertę. Często do limitowanych produktów dołączane są też gratis okolicznościowe gadżety piłkarskie;
- Ekspozycja – zastanów się nad ciekawym rozłożeniem produktów na półkach. Oryginalnym pomysłem może okazać się ułożenie ich w taki sposób, aby stworzyć z nich polskie barwy narodowe;
- Gadżety – zadbaj o szczegóły – wprowadź do wnętrza elementy nawiązujące do wydarzenia. Rozwieś w sklepie szaliki kibica, trąbki, piłki czy figurki z wizerunkami gwiazd turnieju.
Pamiętaj: najważniejszą rzeczą jest dostosowanie oferty do oczekiwań klientów. Rozmawiaj ze swoimi klientami, wsłuchaj się w ich potrzeby. Wykaż się nawet drobną inicjatywą i pomysłowością, a klienci na pewno docenią Twoje starania, co wpłynie na ich lojalność. Indywidualne podejście do klientów oraz oryginalne działania sprawią, że klienci nie tylko będą wracać do Twojego sklepu, ale z dużym prawdopodobieństwem wyślą do niego również swoich znajomych.
[1] https://sportowefakty.wp.pl/pilka-nozna/795382/ponad-polowa-populacji-swiata-ogladala-mundial-fifa-chwali-sie-rekordem
[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/mundial-pomogl-malym-sklepom-sprzedaz-w-czerwcu-wzrosla-o-ponad-5-proc
[3] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sportowe-podjadanie-polacy-najczesciej-kibicuja-z-przekaskami
[4] Tamże
[5] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/mundial-pomogl-malym-sklepom-sprzedaz-w-czerwcu-wzrosla-o-ponad-5-proc
[6] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sportowe-podjadanie-polacy-najczesciej-kibicuja-z-przekaskami/1
[7] https://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/blisko-polowa-polakow-kupuje-piwo-bezalkoholowe,211880.html
Akademia Umiejętności Eurocash to kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy, stworzony z myślą o właścicielach sklepów współpracujących z Grupą Eurocash. Dostarcza praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania biznesem, wspierając przedsiębiorców w rozwoju prowadzonych przez nich sklepów. Bogata oferta AUE pozwala zbudować konkurencyjną pozycję na rynku!
Program AUE składa się 4 filarów: platformy edukacyjnej, warsztatów, konferencji edukacyjnych i studiów podyplomowych. Jego celem jest poszerzenie wiedzy z wielu obszarów funkcjonowania sklepów – takich jak, zarządzanie sklepem, asortymentem, personelem obsługa klienta, i wiele innych kluczowe jest również także inspirowanie właścicieli sklepów do wdrażania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych.
AUE – internetowa platforma szkoleniowa dla sklepów
W ramach Akademii Umiejętności zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy, otrzymujecie dostęp do nowoczesnej i interaktywnej platformy edukacyjnej – dostępnej 24/7, w każdym miejscu i czasie. Kursy dotyczą wszystkich obszarów funkcjonowania sklepu – od zarządzania finansami, personelem, działami świeżymi, po obsługę klienta i merchandising.
W zasobach platformy znajdziesz m.in.:
- blisko 60 bezpłatnych i interaktywnych kursów e-learningowych (w tym 11 w jęz. ukraińskim),
- 6 ścieżek edukacyjno-wdrożeniowych dla różnych stanowisk w sklepie spożywczym, które umożliwiają szybkie i kompleksowe wdrożenie nowego pracownika,
- AUE TV z filmami szkoleniowymi oraz nagraniami webinarów branżowych. Grupa Eurocash organizuje także cykliczne bezpłatne webinary, podczas których eksperci w przystępny sposób przekazują wiedzę z zakresu zarządzania sklepem, społecznej odpowiedzialności biznesu czy prawa,
- baza artykułów przygotowanych przez trenerów i partnerów Akademii Umiejętności,
- biblioteka cyfrowa online z dostępem do darmowych ebooków i audiobooków,
- informacje o konferencjach i aktualnościach AUE.
Dzięki intuicyjnemu panelowi zarządzania możesz stworzyć konta dla pracowników, dedykować im wykonanie wybranych kursów e-learningowych oraz sprawdzać poziom realizacji zadań przez pracowników i kontrolować ich postępy.
AUE – warsztaty edukacyjne dla sklepów
Ważne: W ramach udziału w AUE możliwe jest zorganizowanie indywidualnych warsztatów, dostosowanych do potrzeb konkretnego sklepu. Program warsztatów odpowiada na potrzeby danego sklepu. Dla utrzymania wiedzy otrzymanej podczas warsztatu Po szkoleniu właściciel/kierownik otrzymuje indywidualny raport, ze wskazówkami rekomendowanymi przez trenera.
AUE – kongres
Od 2016 r. Akademia Umiejętności organizuje Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, czyli coroczne spotkanie dla Właścicieli i pracowników sklepów. Podczas wydarzenia każdy ma możliwość wysłuchania prelekcji znanych i cenionych ekspertów jak również wymiany doświadczeń z innymi osobami z branży.
AUE – studia podyplomowe
Akademia Umiejętności Eurocash i Szkoła Główna Handlowa od 2017 r. prowadzą pierwsze w Polsce studia podyplomowe dla właścicieli sklepów spożywczych: „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym”. Studia składają się z 10 modułów, podczas których przedsiębiorcy i ich pracownicy uzyskują wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem.
Bogata oferta szkoleniowa Akademii Umiejętności
Od 2018 r. Akademia Umiejętności Eurocash działa z certyfikatem ISO 29990, który potwierdza najwyższą jakość i skuteczność oferty edukacyjnej Grupy Eurocash. Od tego roku Akademia poszerza także swój zakres działania o program szkoleń dla uczniów szkół ponadpodstawowych – techników oraz szkół branżowych pod patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Ważne: W ramach rozszerzania oferty edukacyjnej, w 2022 r. uruchomiony został także kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu. Ukończenie kursu oznacza nabycie uprawnień niezbędnych dla Właścicieli sklepów do przyjęcia uczniów na praktyki w sklepie. Program kursu został zatwierdzony przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
Ponadto, Akademia Umiejętności certyfikuje kwalifikację rynkową „Obsługa klienta i sprzedaż w punkcie handlowym – sprzedawca”, której uzyskanie oznacza nabycie uprawnień zawodowych na poziomie 3 PRK. Po więcej informacji zapraszamy na stronę: www.akademiaeurocash.com.pl/certyfikacja
Jeśli jeszcze nie masz dostępu do platformy www.akademiaeurocash.com.pl, skontaktuj się z infolinią Akademii Umiejętności Eurocash pod nr: 502 004 024 (pn. - pt. 9:00 – 13:00) lub wyślij e-mail na adres: kontakt@akademiaeurocash.com.pl
Prowadzenie własnego biznesu to niełatwe zadanie. Przynosi wiele satysfakcji i szansę na ogromny rozwój, jest jednak zawsze obarczone pewnym ryzykiem, szczególnie w trudnych czasach. Chcąc odnieść sukces, warto postawić na sprawdzony model biznesowy, który zminimalizuje ryzyko przedsięwzięcia i przyniesie realne zyski. Takim modelem jest m.in. franczyza lub współpraca partnerska czy agencyjna. Czym jest franczyza i jakie korzyści niesie współpraca na jej zasadach? Przeczytaj i dowiedz się!
Czym jest franczyza?
Franczyza to rodzaj działalności gospodarczej, który polega na współpracy pomiędzy dwoma podmiotami – franczyzobiorcą i franczyzodawcą. Umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze sprawdzonej i dochodowej koncepcji biznesowej oraz prowadzenie firmy pod logo znanej marki o ugruntowanej pozycji rynkowej. Prawa i obowiązki obu stron regulowane są na podstawie umowy franczyzowej, która jest podstawą do rozpoczęcia współpracy. Franczyzodawca udostępnia narzędzia i systemy niezbędne do rozwoju firmy w określonym koncepcie oraz dostarcza niezbędnych informacji praktycznych. Franczyzobiorca zyskuje natomiast gotowe rozwiązania, dzięki którym może korzystać z wypracowanych przez partnera metod, gotowych procedur, materiałów reklamowych oraz zasad promocji[1]. Korzyść jest obopólna – franczyzodawca ma szansę na rozwój swojej marki, zaś franczyzobiorca otrzymuje pakiet narzędzi biznesowych, ułatwiających prowadzenie biznesu.
Rodzaje franczyz – miękka czy twarda?
Franczyza to bez wątpienia atrakcyjna forma biznesu, której popularność rośnie przede wszystkim w branży handlowej. Placówek opartych o ten model współpracy przybywa z dnia na dzień. Decydując się na prowadzenie sklepu pod znanym logo, warto więc znać różnicę między franczyzą twardą a miękką.
Modele te różnią się stopniem zaangażowania franczyzodawcy we współpracę i w sposób prowadzenia działalności. Franczyza twarda opiera się na ścisłym powiązaniu placówki z siecią, która przejawia się niemalże we wszystkich aspektach funkcjonowania sklepu – od aranżacji przestrzeni, przez rodzaj towarów na półkach aż do zaopatrzenia i wyboru hurtowni. Franczyzobiorca musi przestrzegać ściśle określonych standardów, ale w zamian otrzymuje duże wsparcie sieci w rozwój biznesu. Franczyza miękka charakteryzuje się natomiast większą swobodą funkcjonowania. W tym modelu współpracy, franczyzobiorca ma możliwość podejmowania niezależnych decyzji biznesowych, uzależnionych od indywidualnych potrzeb placówki. Przedsiębiorca otrzymuje od sieci m.in. gotowy model franczyzowy, bogaty asortyment produktowy i co najważniejsze – konkurencyjne ceny na rynku[2].
Korzyści dla franczyzobiorcy
Sieci franczyzowe oferują liczne korzyści dla przedsiębiorców. Do zalet wynikających z bycia franczyzobiorcą zaliczyć można przede wszystkim:
- Korzystanie ze sprawdzonego modelu biznesowego – działanie pod znaną marką, zapewnia większą stabilność i bezpieczeństwo prowadzonego biznesu. Ponadto, większa rozpoznawalność sieci wśród konsumentów, wpływa pozytywnie na generowane zyski.
- Wsparcie ze strony franczyzodawcy – franczyzobiorca może korzystać z rozwiązań wypracowanych przez partnera i liczyć na szeroką pomoc ze strony sieci.
- Redukcję kosztów na reklamę i marketing – promocja sieci jest jednym z zadań, za które odpowiedzialność ponosi franczyzodawca.
- Atrakcyjne ceny produktów – duży partner biznesowy zapewnia atrakcyjne warunki współpracy z producentami, dzięki czemu koszt towarów dostępnych w hurtowniach jest niższy dla przedsiębiorców zrzeszonych w sieci franczyzowej niż dla tych działających na własny rachunek.
- Dostęp do nowoczesnych technologii, systemów, profesjonalnego oprogramowania – franczyzodawca często oferuje wsparcie w wyposażeniu sklepu w urządzenia i systemy usprawniająca zarządzanie placówką.
- Możliwość korzystania ze szkoleń organizowanych przez franczyzodawcę – marka chętnie wspiera rozwój franczyzobiorców, oferując dodatkowe szkolenia czy warsztaty.
- Dostęp do logistyki sieci – to organizator franczyzy w głównej mierze troszczy się o kwestie dostarczenia towarów do sklepów działających pod wspólnym szyldem[3].
Otwierając własny sklep spożywczy, warto rozważyć dołączenie do jednej z oferowanych na rynku sieci franczyzowych. Korzystanie z rozwiązań wypracowanych przez franczyzodawcę niesie ze sobą wiele korzyści, które mogą znacząco obniżyć koszty prowadzonej działalności. Wszystko to wpływa na bezpieczeństwo biznesu i finalnie większą stabilność finansową. Planując założenie własnej firmy, warto więc rozważyć gotowy, sprawdzony model biznesowy i zarabiać przy wsparciu solidnego partnera. Poznaj rynek, przeanalizuj dostępne możliwości i zarabiaj prowadząc własny biznes.
Grupa Eurocash to organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama oraz Duży Ben. Więcej o możliwościach współpracy dowiesz się tutaj.
[1] Business Insider Polska, Co to jest franczyza i jak ją założyć? Wady i zalety franczyzy,
[2] HURT & DETAL Nr 7 (41) / 2009, Franczyza - miękka czy twarda?, https://hurtidetal.pl/article/art_id,570-/franczyza-miekka-czy-twarda/
[3] Business Insider Polska, Co to jest franczyza i jak ją założyć? Wady i zalety franczyzy, https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/franczyza-czym-jest-jakimi-cechami-sie-wyroznia-na-czym-polega/z2xzzw8
Nasza planeta zmaga się z coraz większymi problemami. Chociaż czasu nie da się cofnąć, wszyscy możemy jednak wspólnie dążyć do znacznej poprawy stanu środowiska naturalnego i zatrzymania negatywnych zmian. Ty również! Jako właściciel sklepu możesz na przykład wprowadzić w swojej placówce rozwiązania ekologiczne zgodne z zasadą „zero waste”. W jaki sposób? Dowiesz się z artykułu.
Czy wiesz, że…
Grupa Eurocash ruszyła z kolejną edycją „Szanujemy, nie marnujemy!” – kampanii społeczno-edukacyjnej realizowanej we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności? W jej ramach Eurocash udostępnia cykl podcastów o prawnych aspektach niemarnowania żywności oraz wideo przepisów na dania zero waste. Z kolei właściciele lokalnych sklepów – klienci Grupy – mogą wziąć udział w webinarach z ekspertami. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zero waste – co to takiego?
Zero waste to coś więcej niż idea – to styl życia, zgodnie z którym ludzie i przedsiębiorstwa powinni zwracać szczególną uwagę na ilość odpadów, którą produkują (i ograniczać ją do absolutnego minimum, a najlepiej, zgodnie z nazwą – do zera), poziom zużycia energii i zanieczyszczenia środowiska. Życie w duchu zero waste zakłada, że wszystkie materiały można ponownie wykorzystać, a kupowane produkty powinny mieć jak najprostszy skład i krótki łańcuch dostaw. Chodzi tu nie tylko o generowanie minimalnej ilości śmieci, ale także o niemarnowanie zasobów.
Co to oznacza w praktyce? Stosowanie idei zero waste lub less waste (zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów), która jest pierwszym krokiem do osiągnięcia poziomu ,,zero strat”, wymaga wprowadzenia kilku prostych zmian w codziennym życiu. Przede wszystkim wdrożenia w życie popularnej zasady 3xR, czyli Reduce, Reuse, Recycle (w dosłownym tłumaczeniu Redukuj/Ograniczaj, Wykorzystuj ponownie, Przetwarzaj).
Twój sklep w duchu zero waste – ograniczaj
W przypadku sklepu spożywczego zasada Ograniczaj dotyczy przede wszystkim przemyślanych zamówień. Planując zatowarowanie placówki, dokładnie sprawdź, które produkty musisz zamówić, a które nie cieszą się dużą popularnością, więc można zmniejszyć ich liczbę na półkach. Ograniczenie zamówień towarów, które nie sprzedają się w dużych ilościach, pozwoli Ci nie tylko oszczędzić pieniądze, ale także zapobiegnie zmarnowaniu tych produktów. Jeśli wprowadzasz do oferty nowość, zamów najpierw tylko niewielką liczbę sztuk ,,na próbę” – może się okazać, że zwyczajnie nie przypadnie ona do gustu Twoim klientom.
Zasadę Reduce (Ograniczaj) odnieść należy także to zużycia wody czy prądu. Przykładowo, aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej należy pamiętać o gaszeniu wszystkich świateł na koniec dnia pracy sklepu oraz wyłączaniu wszystkich urządzeń, które nie muszą działać bez przerwy. Pamiętaj, aby w przypadku awarii nie wymieniać od razu działających urządzeń elektronicznych na nowsze modele – jeśli coś zaczyna się w nich psuć - napraw lub wymień tylko element odpowiadający za usterkę. Jest to korzystne zarówno dla Twojego portfela, jak też dla środowiska. Więcej sposobów na wprowadzenie zielonych technologii ograniczających zużycie prądu znajdziesz tutaj. Jeżeli już jednak musisz wymienić sprzęt – postaw na taki, który jest mniej energochłonny. Będzie to korzystne także dla Twoich rachunków.
Twój sklep w duchu zero waste – wykorzystuj ponownie
W przypadku tej zasady najwięcej mogą zrobić Twoi klienci – potrzebują jednak do tego Twojej pomocy i inspiracji. Ponowne wykorzystywanie produktów zakłada m.in. używanie wielorazowych opakowań, toreb na zakupy czy kubków na napoje na wynos. Warto zatem przy sekcji z warzywami, owocami czy pieczywem umieścić woreczki, których można wielokrotnie używać do pakowania produktów świeżych. Podobnie duże torby na zakupy, które powinny być wykonane z ekologicznych materiałów wielokrotnego użytku. Najlepiej wprowadzić w sklepie torby papierowe lub materiałowe i zachęcać klientów do korzystania z nich. Możesz również udostępnić swoim klientom kartony, które zostały po dostawach do Twojego sklepu – również nadadzą się do zapakowania zakupów dla „zapominalskich”, którzy nie zabrali ze sobą torby.
Coraz więcej osób, starających się żyć ekologicznie, chodzi na zakupy z własnymi pojemnikami, a kolejne sklepy wprowadzają możliwość zapakowania produktów suchych na wagę, takich jak np.: kasze, makarony, orzechy, mąki czy płatki owsiane, do własnych słoików i pudełek. Takie placówki ograniczają produkcję śmieci, a jednocześnie przyciągają nowych klientów, którzy zwracają uwagę na ekologiczne rozwiązania w sklepach, w których robią zakupy. To też wygodne rozwiązanie dla klientów sklepu, którzy kupują dokładnie tyle danego produktu, ile potrzebują, zamiast dużego zbiorczego opakowania.
Zgodnie z zasadą reuse powinniśmy korzystać również z produktów wykonanych z odzysku. Możesz używać w sklepie ekologicznych worków na śmieci, a w niektórych przypadkach nie używać ich wcale, np. w kontenerze przeznaczonym na plastik lub makulaturę. Drobną, ale znaczącą zmianą może być również wprowadzenie papierowych opakowań na stanowisku z mięsem i serami czy ręczników papierowych wykonanych z makulatury.
Twój sklep w duchu zero waste – segreguj odpady
Pamiętaj, aby zawsze segregować odpady w swoim sklepie i zachęcaj do tego swoich klientów. Kosze na śmieci powinny być wyraźnie oznaczone kolorami, a najlepiej również infografikami lub napisem. Wiele osób nie pamięta, który kolor odpowiada którym odpadom, a to zniechęca ich do segregacji. Dlatego warto czytelnie oznaczyć każdy z kontenerów, tak aby nikt nie miał wątpliwości, który z nich jest na szkło, papier, produkty bio czy plastik. Rozważ również umieszczenie w Twoim sklepie pudełek na zużyte baterie czy drobny sprzęt elektroniczny, albo np. na plastikowe nakrętki.
Inne sposoby na sklep w duchu zero waste
Oprócz zasady 3xR w sklepie można zastosować wiele innych rozwiązań ekologicznych, które pozwolą zmniejszyć wpływ Twojej placówki na środowisko, a także polepszą jej wizerunek. Oto przykłady.
- Zamawiaj towary u lokalnych dostawców
W życiu zgodnie z ideą zero waste mieści się również wybieranie produktów o jak najczystszym i najkrótszym składzie, produkowanych jak najbliżej miejsca zamieszkania. Zamawianie towaru u lokalnych dostawców to gwarancja jakości i krótkiego łańcucha dostaw. Coraz więcej osób poszukuje w sklepach produktów lokalnych i ekologicznych, dlatego warto zaoferować klientom szeroki wybór takiego asortymentu.
- Nie marnuj żywności
Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz opublikowany przez Grupę Eurocash poradnik ,,Szanujemy, nie marnujemy!" to zbiór wskazówek jak zapobiegać marnowaniu żywności w sklepie. To niezwykle istotny temat, ponieważ tylko w Polsce każdego dnia do śmietników trafia kilkanaście tysięcy kilogramów jedzenia, a jednocześnie mamy do czynienia z kryzysem żywnościowym w innych miejscach na świecie. O tym, w jaki sposób przeciwdziałać wyrzucaniu jedzenia w sklepie pisaliśmy już wielokrotnie, np. w artykule Przedsiębiorco! Jakie są Twoje obowiązku w zakresie zapobiegania marnowaniu żywności?, dlatego przypomnimy dwie najważniejsze zasady. Po pierwsze, zamawiaj towar w sposób przemyślany i tylko w takich ilościach, które na pewno uda Ci się sprzedać, a po drugie zadbaj o odpowiednią ekspozycję produktów świeżych, aby jak najdłużej utrzymać ich świeżość.
Coraz więcej firm wdraża rozwiązania pozwalające na efektywne zapobieganie marnowaniu żywności. Stosowanie zasady 3R to prosty sposób, który umożliwia ograniczanie ilości odpadów, produkowanych przez przedsiębiorstwo. Z uwagi na rosnącą potrzebę proekologicznych działań, Grupa Eurocash przygotowała podręcznik „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, dla przedsiębiorców, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony. Dbaj o środowisko i prowadź firmę w duchu „zero waste”!
Znajomość obowiązujących przepisów prawnych to podstawa, kiedy prowadzi się własną działalność. Każdy przedsiębiorca powinien znać swoje prawa i obowiązki, aby zarządzać swoim biznesem w sposób odpowiedzialny, a także umieć zweryfikować wprowadzane przez rząd zmiany i rozumieć ich wpływ na przedsiębiorstwo. Poniżej prezentujemy wybrane obowiązujące regulacje prawne, istotne dla osób prowadzących własny sklep.
Tekst powstał m.in. na podstawie podręcznika ,,W Twoim odpowiedzialnym sklepie" udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.
Jako przedsiębiorca prowadzący sklep podlegasz obowiązkom prawnym z różnych obszarów działalności. Poniżej przybliżamy najważniejsze przepisy, dotyczące m.in.: bezpieczeństwa produktów, zapobiegania marnowaniu żywności czy codziennego prowadzenia biznesu, jakim jest sklep lokalny.
Jakość produktów
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej, wymogi prawne związane z bezpieczeństwem żywności regulowane są na szczeblu europejskim. Część z nich stanowi podstawowe akty prawne UE, a część została wpisana do polskich ustaw i rozporządzeń. Poniżej przedstawiamy podstawowe akty prawne regulujące jakość produktów spożywczych, zasady ich produkcji i sprzedaży.
Najważniejsze akty prawne dotyczące bezpieczeństwa żywności:
- Rozporządzenie nr 178/2002/WE z dnia 28 stycznia 2002 r. ustalające ogólne zasady Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające Europejski Urząd do Spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w sprawie bezpieczeństwa żywnościowego (Dz. Urz. WE L 31),
- Rozporządzenie nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. WE L 139),
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2002 r. nr 5 poz. 44 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (tekst jednolity z dnia 16 września 2020 r., Dz.U. z 2020 r. poz. 1753)
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2002 r. nr 5 poz. 44 ze zm.).
Więcej szczegółowych informacji w linku.
Wymogi sanitarne dla sklepów
Zachowanie higieny w sklepie spożywczym jest podstawowym obowiązkiem właściciela, regulowanym ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. Nr 171, poz. 1225) oraz wydanymi na jej podstawie rozporządzeniami. Zgodnie z jej przepisami, przedsiębiorstwa, które uczestniczą w dystrybucji żywności – w tym również sklepy spożywcze – muszą przed rozpoczęciem działalności wystąpić z wnioskiem do państwowego, powiatowego inspektora sanitarnego o zatwierdzenie zakładu.
Odpady
Powstawanie odpadów to efekt uboczny handlu żywnością. Odpowiedzialny Przedsiębiorca powinien dbać o to, aby w jego sklepie tych odpadów powstawało jak najmniej. Właściciel sklepu jest zobowiązany do właściwego zarządzanie odpadami, regulowanymi na mocy w Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity z dnia 3 marca 2022 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 699).
Zapobieganie marnowaniu żywności
W celu minimalizacji odpadów wprowadzona została ustawa określająca zasady postępowania z żywnością oraz obowiązki sprzedawców żywności w celu przeciwdziałania marnowaniu oraz negatywnym skutkom społecznym, środowiskowym i gospodarczym wynikającym z marnowania żywności. Wymagania te określa ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (tekst jednolity z dnia 16 września 2020 r., Dz.U. z 2020 r. poz. 1645).
Zobacz więcej: „Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika”
Sprzedaż alkoholu
Sprzedaż alkoholu regulowana jest na podstawie Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z dnia 21 maja 2021 r., Dz.U. z 2021 r. poz. 1119). Akt prawny ogranicza, komu i gdzie można sprzedawać alkohol, zaś złamanie tych zakazów wiąże się z odpowiedzialnością karną. Sprzedaż wyrobów alkoholowych możliwa jest jedynie po uzyskaniu pozwolenia z urzędu miasta lub gminy.
Dane osobowe
Jako przedsiębiorca możesz mieć w swojej pracy styczność z przetwarzaniem danych osobowych – czy to pracowników, czy np. klientów biorących udział w organizowanej przez Ciebie zabawie promocyjnej.
Dane osobowe osób fizycznych podlegają szczególnej ochronie na terenie Unii Europejskiej. Zasady przetwarzania danych osobowych oraz dokumenty wymagane w tym zakresie reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane w skrócie RODO.
Pracownicy
Przepisy dotyczące praw i obowiązków pracodawcy i pracownika, uregulowane zostały w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity z dnia 18 czerwca 2020 r., Dz.U. z 2020 r. poz. 1320). Jednak osoby zatrudnione w handlu żywnością zobowiązane są dodatkowo do uzyskania tzw. książeczki sanepidu, czyli orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do kontaktu z żywnością, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby.
Wszystkie informacje dotyczące regulacji prawnych podczas prowadzenia sklepu, znajdziesz w podręczniku ,,W Twoim odpowiedzialnym sklepie".
Polski Ład
W styczniu 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących podatków i składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ustawa miała jednak liczne mankamenty, dlatego Ministerstwo Finansów podjęło próby usunięcia niedociągnięć, które weszły w życie 1 lipca 2022 r.[1]
Więcej o szczegółach Polskiego Ładu, dostępnych jest w poniższych artykułach:
- Polski Ład od lipca na nowo. Sprawdź, co się zmieni
- Nowy Polski Ład – zmiany dla przedsiębiorców na podatku CIT
- Polski Nowy Ład - zmiany dla przedsiębiorców - zasady ogólne i na podatek liniowy
- Polski Nowy Ład - zmiany dla przedsiębiorców - karta podatkowa lub ryczałt ewidencjonowany | Grupa Eurocash
Tarcza antyinflacyjna
Na początku września sejmowa podkomisja do monitorowania systemu podatkowego, zaakceptowała projekt wydłużający działanie tarczy antyinflacyjnej z 31 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. To oznacza przedłużenie obowiązywania obniżonych stawek VAT m.in. na: żywność, paliwa silnikowe, gaz ziemny czy energię elektryczną i cieplną. [2].
Obniżka stawek VAT:
- do 0 proc. VAT na żywność objętą wcześniej 5 proc. podatkiem,
- do 0 proc. VAT na gaz ziemny zamiast 23 proc.,
- do 5 proc. VAT na energię elektryczną i cieplną zamiast 23 proc.,
- do 8 proc. VAT na paliwa silnikowe zamiast 23 proc.[3]
Więcej informacji o tarczy inflacyjnej: Zerowy podatek na żywność. Co musisz wiedzieć?
Ustawa o ograniczeniu handlu w niedzielę i święta
Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta przewiduje ograniczenie liczby niedziel, w których wykonywanie pracy w handlu będzie dozwolone. Ma ona zastosowanie do pracowników, pracowników tymczasowych a także innych osób fizycznych, które wykonują pracę na podstawie umów prawa cywilnego – wykonujących odpłatną pracę u przedsiębiorcy wykonującego zarobkową działalność handlową[4].
Z dniem 1 lutego 2022 r. weszła w życie nowelizacja ustawy, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzącym niewielkie, osiedlowe sklepy korzystanie z pomocy bliskich, np.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy, ojczyma, rodzeństwa, wnuków i dziadków[5]. W 2022 roku, ustawowo zaplanowanych jest łącznie 7 niedziel handlowych, z czego do końca roku pozostały jeszcze dwie – 11 i 18 grudnia.
Niedziele handlowe 2023:
- 29 stycznia;
- 2 kwietnia;
- 30 kwietnia;
- 25 czerwca;
- 27 sierpnia;
- 17 grudnia;
- 24 grudnia[6].
Zakaz handlu nie obowiązuje w cukierniach, lodziarniach, na stacjach paliw płynnych, w kwiaciarniach, w sklepach z prasą ani w kawiarniach. W niedziele możliwe jest również otwarcie placówki, której przychody z działalności pocztowej stanowią co najmniej 40 proc. całościowego dochodu.
Więcej informacji znajdziesz w linku.
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest zadaniem złożonym i niezwykle trudnym, gdyż wiąże się z koniecznością przestrzegania licznych aktów prawnych. Ich znajomość pozwoli Ci uniknąć błędów oraz umożliwi sprawne i rzetelne zarządzanie biznesem. Poznaj swoje prawa i obowiązki!
[1] https://grupaeurocash.pl/blog/-polski-lad-od-lipca-na-nowo-sprawdz-co-sie-zmieni
[2] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/podkomisja-sejmowa-zaakceptowala-projekt-wydluzajacy-do-konca-2022-r-tarcze-antyinflacyjna,111111.html
[3] https://www.gov.pl/web/finanse/rzad-przedluzyl-dzialanie-tarczy-antyinflacyjnej-do-konca-2022-r
[4] https://www.pip.gov.pl/pl/o-urzedzie/regulacje-prawne/133094,ustawa-o-ograniczeniu-handlu-w-niedziele-i-swieta.html
[5] https://grupaeurocash.pl/blog/ograniczenie-handlu-w-niedziele-w-2022-r--nowelizacja-ustawy
[6] https://businessinsider.com.pl/biznes/niedziela-handlowa-2022-28-sierpnia-sklepy-beda-otwarte/9nsen7y
Brak wyników wyszukiwania
Spróbuj wyszukać ponownie.