Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dzień Dziecka – podczas gdy najmłodsi nie mogą doczekać się tego święta, rodzice i dziadkowie intensywnie poszukują wyjątkowych prezentów dla swoich pociech. 1 czerwca to data szczególna także w kalendarzu działań marketingowych właściciela sklepu. Podpowiadamy, jak uatrakcyjnić z tej okazji ofertę i skutecznie dotrzeć do klientów. Według Google Trends pierwsze poszukiwania prezentów z tej okazji są wpisywane w wyszukiwarkę już z początkiem maja[1], dlatego warto przygotować swój sklep już dziś. Oto 5 podpowiedzi, w jaki sposób najlepiej to zrobić!

1. Konkurs w mediach społecznościowych

Dzień Dziecka to świetna okazja, by przygotować dla najmłodszych konkurs z atrakcyjnymi nagrodami. W dobie popularności mediów społecznościowych warto wykorzystać do tego kanały takie jak Facebook i Instagram, by zakomunikować inicjatywę. Przykuwająca uwagę kampania konkursowa z chwytającym hasłem i wizualną oprawą odniesie sukces, jeśli z odpowiednim wyprzedzeniem zaczniesz informować o akcji. Konsumenci uwielbiają konkursy, a te dla najmłodszych dają szerokie pole do popisu – tematem zabawy możesz uczynić motywy przewodnie z bajek, dziecięcych muzycznych idoli czy zadania kreatywne, np. plastyczne. Pamiętaj, żeby przygotować nagrody, po odbiór których zaprosisz dzieci z rodzicami do swojego sklepu.

2. Nie tylko słodkie promocje

Dzień Dziecka od lat wiąże się ze wzmożonym zainteresowaniem czekoladami, lizakami czy żelkami w tygodniu poprzedzającym święto najmłodszych[2]. Warto wprowadzić z tej okazji dedykowaną ofertę dla najmłodszych i specjalnie wyróżnić ją w sklepie. Choć wielu rodziców stara się mieć pod kontrolą ilość spożywanych przez dzieci słodyczy, to z okazji święta swoich pociech są skłonni zrezygnować z domowych zasad obowiązujących na co dzień w tej kwestii.

Słodkości jednak nie dla wszystkich są pierwszy wyborem na Dzień Dziecka – coraz więcej rodziców poszukuje zdrowych alternatyw. Oprócz tego, że warto urozmaicić swoją ofertę o zdrowsze słodycze (więcej o tym pisaliśmy tutaj), dobrym pomysłem może być także wyeksponowanie innych produktów dla dzieci: książeczek, kart do gry, gier planszowych czy maskotek. Nawet jeśli nie posiadasz ich w swojej ofercie na stałe, Dzień Dziecka to świetna okazja, żeby czasowo poszerzyć asortyment. Aby zachęcić dorosłych do zakupu tego typu produktów dla swoich pociech, możesz objąć je specjalną promocją albo do każdego zakupu dołączać drobny gratis, który rodzice także będą mogli wręczyć dzieciom (np. naklejki).

3. Specjalna akcja dla klientów

Wręczanie kolorowych gadżetów i drobnych upominków w sklepie to dodatkowe wsparcie sprzedaży z okazji święta najmłodszych. Nie zapominaj jednak, że nie tylko wartość koszyków zakupowych się liczy – jako właściciel sklepu, powinieneś dbać o dobre relacje z klientami. W efekcie i tak przełożą się one na większą sprzedaż.

Przykładem zaangażowania w życie lokalnej społeczności może być współpraca z pobliską placówką przedszkolną lub lokalnymi stowarzyszeniami przy okazji festynu z okazji Dnia Dziecka, jeśli takie wydarzenie jest organizowane. Wówczas nie musisz ograniczać się tylko do podarowania gadżetów – możesz np. zorganizować także akcję malowania buziek czy konkurencję sportową z nagrodami. To świetna okazja do promocji sklepu wśród okolicznych mieszkańców.

4. Dobra zabawa w Twoim sklepie

Jeśli w Twojej okolicy nie jest planowane żadne wydarzenie z okazji Dnia Dziecka, możesz sam je zorganizować na mniejszą skalę. Wystarczy, że przygotujesz dla najmłodszych kilka atrakcji w obrębie swojej placówki.

Jeśli dysponujesz parkingiem lub Twój sklep znajduje się w dogodnej lokalizacji (np. blisko szkoły czy domu kultury), na własną rękę lub we współpracy z wybranym podmiotem zorganizuj zabawy plenerowe dla najmłodszych. Takie atrakcje jak np. dmuchane trampoliny, tor przeszkód z nagrodami czy stanowisko z watą cukrową z pewnością przyciągną dzieci i ich rodziców. Przy okazji skłonią ich do zakupów w Twoim sklepie.

5. Loteria fantowa

Ciekawym pomysłem do zrealizowania z okazji Dnia Dziecka może być przeprowadzenie loterii fantowej dla klientów sklepu. Warto zorganizować ją w jakimś szczytnym celu, np. przeznaczyć zebrane fundusze na wsparcie pobliskiego domu dziecka czy na zakup książek do szkolnej biblioteki. Przekaż różne produkty ze swojego sklepu jako fanty w loterii, ale zachęć do tego także swoich klientów – każdy z nich może dołożyć cegiełkę do wspólnej zabawy.

Dzień Dziecka to bardzo ważna data w kalendarzu każdego przedsiębiorcy. Większość sklepów tego dnia wprowadza atrakcyjne promocje i rabaty, ale Ty możesz pójść o krok dalej i zaoferować swoim klientom coś więcej. Pokażesz w ten sposób, że zależy Ci na lokalnej społeczności i podkreślisz, że jesteś jej częścią. Klienci na pewno to docenią.

[1] https://traffictrends.pl/blog/jak-zwiekszyc-sprzedaz-przed-dniem-dziecka/

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/dzien-dziecka-podbija-sprzedaz-lizakow-i-czekolad-o-100-proc-jakie-inne-kategorie-zyskuja

Dzień Dziecka – ulubiony dzień w roku Twoich najmłodszych klientów. Przygotuj swój sklep!
Dzień Dziecka – podczas gdy najmłodsi nie mogą doczekać się tego święta, rodzice i dziadkowie intensywnie poszukują wyjątkowych prezentów dla swoich pociech. 1 czerwca to data szczególna także w kalendarzu działań marketingowych właściciela sklepu. Podpowiadamy, jak uatrakcyjnić...

CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2

Działalność lokalnych sklepów ma wpływ na środowisko. Skoro już znasz niektóre wytyczne CSR, które możesz uwzględnić w swoim biznesie (pisaliśmy o nich tutaj), przyjrzyjmy się tematowi głębiej. Sprawdźmy, jakie kroki możesz podjąć, aby prowadzenie sklepu wpisywało się w proekologiczne założenia zawarte pod hasłem ESG, które jest częścią społecznej odpowiedzialności biznesu. Co to znaczy i jak możesz te kwestie zaadaptować w swojej placówce?

Rozszyfrujmy skrót: ESG (z ang. Environmental, Social Responsibility, Corporate Governance) oznacza środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny. Na podstawie tych trzech czynników tworzone są oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, które biorą pod uwagę inwestorzy[1]. ESG dostarcza wskaźniki, dzięki którym można mierzyć społeczną odpowiedzialność biznesu[2]. Ważne są tu kwestie ekologiczne i troska o środowisko naturalne.

Każdy z poszczególnych etapów produkcji żywności, a także wprowadzenie jej do obrotu: od opakowania, poprzez transport i przechowywanie, ma realny wpływ na środowisko naturalne. Sektor spożywczy jest odpowiedzialny za emisję globalnych gazów cieplarnianych na poziomie ok. 35%[3]. Okazuje się, że coraz więcej świadomych konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za zrównoważone produkty, a w decyzjach zakupowych uwzględniają aspekt środowiskowy[4]. Jak takie podejście uwzględnić w prowadzeniu sklepu?

Oferta handlowa: produkty i gospodarowanie odpadami

Lokalne sklepy mogą włączać do swojej oferty świeże i regionalne produkty, a także zdrową żywność,  którą coraz częściej doceniają  konsumenci. Nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami pozwala skrócić łańcuch dostaw, a tym samym ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.

Kolejną kwestią jest zarządzanie odpadami, jakie generuje działalność handlowa. Odpady opakowaniowe i odpady spożywcze powinny być segregowane według podziału na: papier, plastik i metal, szkło, bio oraz odpady zmieszane.

Zielone rozwiązania w Twoim sklepie: energooszczędność w praktyce

Bolączką wszystkich przedsiębiorców w obecnych czasach są wysokie koszty energii. Warto zatem rozważyć wdrożenie rozwiązań, które pozwolą ci zminimalizować jej zużycie, zaoszczędzić na rachunkach, a jednocześnie przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego w środowisku. Lodówki, chłodziarki, podświetlone witryny, klimatyzacja – w placówkach handlowych zapotrzebowanie na energię jest naprawdę wysokie. Co możesz zrobić?

  • Wymień oświetlenie na ledowe –  dzięki takim żarówkom uda ci się realnie obniżyć rachunki.
  • Zweryfikuj klasę poszczególnych urządzeń dużego AGD – wybieraj te sprzęty, które są przyjazne środowisku.
  • Nie pal  niepotrzebnie światła na zapleczu i kantorkach – w miejscach, w których aktualnie nie przebywa nikt z personelu.
  • Rozważ montaż fotowoltaiki – tak robią np. niektórzy właściciele placówek Euro Sklep, Gama czy ABC[5]. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczają zużycie energii do ogrzewania swoich sklepów.
  • Zamontuj systemy do kontroli temperatury pomieszczeń.
  • Postaw na nowoczesny system grzewczy z rekuperacją – takie rozwiązanie funkcjonuje już np. w niektórych sklepach Lewiatan i sieci Delikatesy Centrum[6].

Więcej na temat zielonej technologii w sklepie przeczytasz tutaj.

Zielone rozwiązania w Twoim sklepie: przeciwdziałaj marnowaniu żywności

W Polsce rocznie niemal 5 mln ton żywności trafia do kosza, z czego aż 7% marnuje się w handlu[7]. Jednocześnie już 59% konsumentów znacznie lepiej ocenia firmy, które podejmują działania redukujące to zjawisko[8]. To szczególnie istotne dla sklepów spożywczych, co wynika ze specyfiki prowadzonego biznesu. W Polsce od paru lat obowiązują przepisy, które uporządkowały zasady ułatwiające zredukowanie ilości jedzenia wyrzucanego w sklepach. Dotyczą one żywności, której upływa termin ważności lub data minimalnej trwałości, a także takiej, która ma wady wyglądu (w tym także opakowań)[9].  

Od 19 września 2021 roku ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności dotyczy  sklepów, których powierzchnia sprzedaży wynosi powyżej 250 mkw[10]. Grupa Eurocash pomaga przedsiębiorcom, z którymi współpracuje, wypełnić obowiązki wynikające z ustawy – oto, co możesz zrobić[11]:

  • Wprowadź ograniczenia w zamówieniach – zastanów się, ile realnie potrzebujesz wprowadzić towaru do obrotu.
  • Przeceniaj i twórz promocje na produkty z krótką datą ważności.
  • Pilnuj daty ważności produktów – zwłaszcza tych wrażliwych i narażonych na szybkie zepsucie.
  • Przekaż żywność potrzebującym – sprawdź, z jakimi organizacjami współpracuje Grupa Eurocash i za jej pośrednictwem włącz się w takie inicjatywy.
  • Oddaj żywność dla zwierząt – analogicznie jak wyżej, sprawdź z jakimi podmiotami w tym zakresie współpracuje Grupa Eurocash i wykorzystaj te kanały współpracy.

Więcej o tym, w jaki sposób ograniczyć marnowanie żywności w sklepie przeczytasz tutaj.

Wprowadzenie działań proekologicznych w sklepie nie wymaga dużego nakładu finansowego, a może realnie przyczynić się do poprawienia sytuacji środowiskowej w Polsce. Nawet najmniejsze z nich  – takie jak wprowadzenie koszy do segregacji śmieci czy zamawianie mniejszej ilości towaru – wprowadzone w tysiącach sklepów, mogą przynieść znaczące zmiany.

Więcej o tym, jakie rozwiązania proekologiczne wprowadzają w swoich sklepach przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash przeczytasz w najnowszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 r.

[1] https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/esg/

[2] https://www.esginfo.pl/jakie-sa-roznice-miedzy-csr-a-esg/

[3] https://bezpieczenstwozywnosci.wip.pl/nr-42-maj/analiza-sladu-weglowego-w-produkcji-zywnosci-4037.html

[4] https://www.esginfo.pl/jakie-sa-roznice-miedzy-csr-a-esg/

[5] raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[6] raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[7] https://ios.edu.pl/aktualnosci/jaka-jest-skala-marnotrawstwa-zywnosci-w-polsce-wyniki-badan-projektu-prom/

[8] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[9] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00280

[10] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[11] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)

CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2
CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2 Działalność lokalnych sklepów ma wpływ na środowisko. Skoro już znasz niektóre wytyczne CSR, które możesz uwzględnić w swoim biznesie (pisaliśmy o nich tutaj), przyjrzyjmy się tematowi głębiej. Sprawdźmy, jakie kroki możesz podjąć, aby p...

Gdy co 5 osoba deklaruje oszczędności na zakupach spożywczych[1], coraz trudniej przyciągnąć klienta do sklepu, a jeszcze trudniej utrzymać go na dłużej. Warto jednak próbować! W czasach kryzysu stały klient jest na wagę złota, a lojalność konsumencka nabiera nowego znaczenia. Jak właściciele lokalnych sklepów mogą wzmocnić lojalność klientów i dlaczego jest ona tak istotna?

Lojalność to ważne narzędzie w walce z konkurencją, zwłaszcza na tak trudnym rynku, jak spożywczy. Raz zbudowana, będzie sprzyjać rozwojowi Twojego biznesu, ponieważ stały klient jest najlepszym ambasadorem każdego sklepu. Taka osoba nie tylko wróci na zakupy, ale też poleci Twoją ofertę innym.

W teorii lojalność konsumencka to długotrwała relacja z klientem, oparta na obustronnej korzyści. Najłatwiej budować ją na czynnikach ekonomicznych, czyli promocjach i rabatach, bo szuka ich w sklepach już 65% klientów[2]. Ale cena to niejedyny czynnik przesadzający o lojalności: liczy się jeszcze poczucie klienta, że marka wychodzi naprzeciw jego potrzebom, sam wizerunek marki bądź firmy i wreszcie emocjonalna więź z klientem[3]. Zatem jeśli chcesz zbudować lojalność klientów swojego sklepu, nie poprzestawaj na promocjach cenowych, lecz uwzględnij kilka czynników „miękkich”, o których piszemy w dalszej części artykułu.

Budowanie lojalności konsumenckiej: dobre relacje zawsze w cenie

Jako właściciel sklepu także bywasz klientem, więc doskonale wiesz, że przyjemniej robi się zakupy w miejscu z dobrą obsługą. Dobrą, czyli taką, która zna oferowane produkty, umie doradzić, a przy okazji powie kilka miłych słów i w sposób niewymuszony zachęci do kolejnej wizyty. Te doświadczenia warto przełożyć na swój własny sklep i potraktować klientów tak, jak sami chcemy być traktowani. Pamiętaj, że kupujący lubią się czuć wyróżnieni, dlatego zapewnienie im spersonalizowanej obsługi to pierwszy krok do budowy lojalności. W lokalnym sklepie masz ułatwione zadanie, bo tu szybciej wsłuchasz się w potrzeby klientów, ale też łatwiej nawiążesz bliski kontakt i wywołasz pozytywne emocje. Podsuń klientowi jego ulubioną czekoladę w pochmurny dzień, zaproponuj przekąskę dla pupila z nowej oferty, zapytaj o plany wakacyjne, a czasem dołóż gratis jakąś próbkę – takie działania budują wzajemną sympatię, a większość z nas chętnie wraca tam, gdzie nas znają i lubią.

Budowanie lojalności konsumenckiej: zaufanie – przewaga do wykorzystania

Kolejna przewaga lokalnych sklepów tkwi w zaufaniu. Z badań nad zakupami online wynika, że 36% klientów nie ufa sprzedawcom działającym tylko w kanale cyfrowym[4], więc osiedlowe delikatesy w tej konkurencji wychodzą na prowadzenie. Warto budować zaufanie klientów, a następnie przekuwać je w lojalność, a można to zrobić poprzez dbanie o jakość. Zawsze oferuj klientom ładne, świeże produkty od sprawdzonych dostawców, sprawdzaj regularnie zawartość półek pod kątem terminów przydatności do spożycia, nie oszukuj, że produkt z kategorii świeże jest dzisiejszy, jeśli wiesz, że tak nie jest. Czasem lepiej, gdy klient wyjdzie od Ciebie z pustą torbą, niż straci zaufanie do sklepu, bo jakość go rozczaruje. Czy wiesz, że jakość jest dla klientów równie ważna, co cena? Aż 79,8% badanych przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” zadeklarowało, że kieruje się nią podczas zakupów[5].

Budowanie lojalności konsumenckiej: kreowanie nawyków i celowanie w potrzeby

Do sklepu za rogiem klienci często przychodzą po te same produkty, np. pieczywo na śniadanie czy ulubiony tygodnik. Mogą zaglądać tam po kawę na wynos przed pracą albo po przekąski na wieczór, a cokolwiek to jest, stanowi swego rodzaju rutynę. Warto ją podtrzymywać, bo choć nawyk to jeszcze nie lojalność, to wspierając go u klientów, szybciej zbudujesz prawdziwą lojalność konsumencką. Obserwuj swoich klientów każdego dnia i zadbaj, by nigdy nie zabrakło na półkach tego, czego szukają. Jednocześnie dostosuj asortyment do potrzeb otoczenia i gdy Twój sklep mieści się blisko szkoły, zaproponuj w nim kanapki, a jeśli blisko biurowców – gotowe dania obiadowe. Pomyśl też o rozszerzeniu oferty o dodatkowe usługi, by klienci częściej do Ciebie wracali: może to być punkt obsługi paczek (ponad 37% przesyłek klienci odbierają w takich miejscach) lub możliwość wypłacenia pieniędzy z terminala (liczba bankomatów ciągle maleje)[6]. Więcej o dodatkowych usługach w placówce przeczytasz tutaj.

Budowanie lojalności konsumenckiej: siła pozytywnych zaskoczeń

Lojalność klienta możesz też budować na zaskoczeniach, pod warunkiem jednak, że zawsze będą one pozytywne. Zaskakiwać da się na różne sposoby, choćby zaangażowaniem społecznym. Nie jest ono powszechnie kojarzone ze sklepami spożywczymi, a pozytywnie wpływa na wizerunek każdej marki (więcej na ten temat przeczytasz tutaj). Wykorzystaj bliskość, jaką daje osiedlowy sklep i zaangażuj się w życie lokalnej społeczności. Wesprzyj lokalną akcję charytatywną, pomóż promować działalność ośrodka kultury albo wprowadź nowatorskie rozwiązania, np. dostawy zakupów na telefon albo degustację produktów na świeżym powietrzu. Świetnym zaskoczeniem będzie też każda nowa promocja, a im bardziej atrakcyjna lub kreatywna, tym lepiej. Bez promocji nie sposób dziś utrzymać się w biznesie, a obniżając ceny, dajesz klientom sygnał, że dbasz o ich budżet w trudnych czasach. Pamiętaj jednak, by promocje zawsze były limitowane czasowo, a najlepiej jeszcze personalizowane. Gdy każdy sklep oferuje zniżki, najbardziej efektywne stają się oferty specjalne tylko dla stałych klientów[7].

Budowanie lojalności konsumenckiej: program lojalnościowy – strzał zawsze w dziesiątkę

Z programów lojalnościowych korzysta już 62% Polaków, a grupa tych, którzy są w nich aktywni, stale rośnie. Niemal co 5. osoba uczestniczy w przynajmniej 4 programach lojalnościowych i choć takie rozdrobnienie może się wydać nielojalne, to aż 53% badanych przez ARC Rynek i Opinia potwierdza, że nawet po zakończeniu programu lojalnościowego zamierza dalej korzystać z oferty organizatora[8],[9]. Program lojalnościowy przyciąga klienta poczuciem, że wygrał, bo zdobył więcej. Ten idealny powinien opierać się na atrakcyjnej ofercie trafiającej w potrzeby konsumenta, łatwym dostępie do informacji oraz społeczności zbudowanej wokół niego (przywiązanie do marki powstaje także w wyniku wymiany uwag i opinii o produkcie). Powinien też służyć czemuś więcej niż zwiększeniu sprzedaży, ponieważ lojalność łatwiej stworzyć, gdy nagradzamy klientów za ich zaangażowanie, a oni w efekcie czują się docenieni i bardziej skłonni do dalszego wspierania firmy[10]. Programy lojalnościowe są znane z dużej efektywności, więc warto je wdrożyć również w lokalnym sklepie. Najłatwiej to zrobić, korzystając z gotowych narzędzi, np. tych, które swoim franczyzobiorcom i partnerom oferuje Grupa Eurocash.

Niedawna epidemia COVID-19 pokazała, jak ważne dla przetrwania niektórych biznesów było grono stałych klientów. To dzięki nim utrzymało się na rynku wiele restauracji i to dzięki nim wzrosło znaczenie lokalnych sklepów, które zaczęto postrzegać jako centra osiedlowej aktywności. Wyciągnij z tego wnioski dla siebie i – jeśli jeszcze tego nie robisz – zacznij już dziś budować lojalność konsumencką wśród swoich klientów.

[1] Źródła: GUS (koszyk inflacyjny), GfK Crisis Monitor 2023

[2] Źródło: GfK Shopping Monitor 2023

[3] Źródło: Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Lojalność_klienta [dostęp 18.04.2023 r.].

[4] Źródło: EY – Future Consumer Index 2022, https://www.ey.com/pl_pl/news/2022/08/ey-future-consumer-index-e-commerce [dostęp 18.04.2023 r.].

[5] Źródło: Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, https://terazpolska.pl/pl/a/RAPORT-2022-Zachowania-Zakupowe-Polakow [dostęp 18.04.2023 r.].

[6] Źródło: Omnichannel News, https://omnichannelnews.pl/2023/04/05/dodatkowe-uslugi-przyciagaja-klientow-do-sklepow-7-przykladow/  [dostęp 18.04.2023 r.].

[7] Źródło: Nowy Marketing, https://nowymarketing.pl/a/41588,jak-dzialania-lojalnosciowe-wspieraja-rozwoj-marki-w-czasach-kryzysu [dostęp 18.04.2023 r.].

[8] Źródło: ARC Rynek i Opinia, https://arc.com.pl/polacy-bardziej-aktywni-w-programach-lojalnosciowych/ [dostęp 18.04.2023 r.].

[9] Źródło: Marketing Business Blog, https://www.marketingbusinessblog.pl/strach-otworzyc-lodowke-czyli-programy-lojalnosciowe-2022-r/ [dostęp 18.04.2023 r.].

[10] Źródło: Nowy Marketing, https://nowymarketing.pl/a/41588,jak-dzialania-lojalnosciowe-wspieraja-rozwoj-marki-w-czasach-kryzysu [dostęp 18.04.2023 r.].

Stały klient to podstawa. Jak zwiększyć lojalność konsumencką w swoim sklepie?
Gdy co 5 osoba deklaruje oszczędności na zakupach spożywczych[1], coraz trudniej przyciągnąć klienta do sklepu, a jeszcze trudniej utrzymać go na dłużej. Warto jednak próbować! W czasach kryzysu stały klient jest na wagę złota, a lojalność konsumencka nabiera nowego znaczenia. Jak wł...

Wysoka inflacja i pogarszająca się sytuacja ekonomiczna Polaków sprawia, że coraz rzadziej chodzimy do restauracji czy kawiarni. Tymczasem nieoczekiwanym beneficjentem tej zmiany stały się sklepy spożywcze. Doskonałą odpowiedzią na czasy kryzysu okazują się gotowe dania do kupienia w sklepach i strefy podgrzewania potraw na ciepło, które są rozwijane m.in. w niektórych placówkach sieci franczyzowych i partnerskich współpracujących z Grupą Eurocash.

Trudna sytuacja gospodarcza zmusiła Polaków do zrewidowania swoich wydatków w różnych obszarach życia. W pierwszej kolejności decyzje o cięciach w budżetach domowych dotknęły kwoty przeznaczane na wizyty w restauracjach i kawiarniach. Z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Bain & Company wynika, że blisko 60 proc. ankietowanych planuje ograniczyć stołowanie się na mieście, zwłaszcza w grupie osób powyżej 45 roku życia[1].

Taka zmiana zachowania konsumentów oznacza jednak, że szukają innych, tańszych rozwiązań. Wiele osób nie przepada za samodzielnym gotowaniem, a są i tacy, którzy po prostu nie mają na to czasu. Nie gotują, nie korzystają z oferty restauracyjnej i coraz mniej zamawiają jedzenia do domu – zamiast tego chętniej kupują gotowe dania w sklepach.

Rynek dań gotowych rośnie w siłę

Według prognoz i analiz firmy PMR sektor dań gotowych w Polsce znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu i w najbliższych latach będzie rósł średnio o ok. 7 proc. rocznie[2]. Jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem? Na pierwszym miejscu znajdują się dania garmażeryjne, takie jak pierogi, krokiety czy naleśniki, ale też gotowe zestawy obiadowe i zupy przeznaczone do odgrzania. Produktami, które zyskują na znaczeniu, są także pozycje mrożone: pizza, burgery i wrapy. Według badań rynku przeprowadzonych przez GfK dania gotowe mają aż 31 proc. udziału w rynku, a mrożone warzywa – 33 proc. Wśród tych ostatnich największą popularnością wśród Polaków cieszą się mieszanki na patelnie i do zup.[3]

Polskich konsumentów do zakupu gotowych dań przekonuje szybkość z jaką mogą przygotować posiłek, co pozwala im zaoszczędzić czas. Gotowe, obrane, pokrojone, a nawet już przyprawione produkty wraz z klarownymi wskazówkami dotyczącymi przyrządzenia to kolejny argument skłaniający do zakupu takiego produktu.

Na pizzę i kawę do… Delikatesów Centrum lub Lewiatana

Sieci handlowe, kreując swoją ofertę, idą o krok dalej – w czasach ekonomicznych zawirowań stawiają na wypieki na miejscu i organizację małej gastronomii. Tą drogą podążają Delikatesy Centrum, w których klienci mogą napić się aromatycznej kawy, a w jednej z placówek kupić nawet… świeżo wypiekaną pizzę z pieca.

Z kolei w jednym ze sklepów pod szyldem Lewiatana klienci od niedawna mogą w specjalnie zorganizowanej strefie zjeść lub nabyć na wynos typowy polski obiad. Sklep Lewiatan Serek Lipka w ofercie obiadowej oferuje udka z rożna, domowej roboty kotlety, a także karkówkę, bigos, leczo i różne dodatki.

Coraz więcej sklepów współpracujących z Grupą Eurocash wprowadza do swojej oferty ciepłe potrawy (np. hot dogi, opiekane kanapki), samodzielnie przygotowywane dania (np. świeże sałatki) i gorące napoje. Warto rozważyć także nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami, którzy mogliby dostarczać do Twojej placówki domowe produkty, takie jak np. pierogi czy lokalne wyroby. Jeśli nie masz przestrzeni na wprowadzenie sekcji z gotowymi posiłkami w swoim sklepie, możesz zaoferować swoim klientom możliwość zamawiania dań z wyprzedzeniem i dostarczać je w ustalone dni.

Mała gastronomia w twoim sklepie – o czym warto pamiętać?

Odgrzewanie i serwowanie na miejscu gotowych dań w sklepie w obecnej sytuacji gospodarczej jest pomysłem wartym rozważenia, tym bardziej, że klienci mogą być skłonni przy okazji zrobić dodatkowe zakupy. Decydując się na wprowadzenie dodatkowej oferty w postaci małej gastronomii,  warto przygotować się wcześniej od strony formalnej.

  1. Upewnij się, że w twoim sklepie jest wystarczająco przestrzeni na taką działalność. Zadbaj o to, by klienci mogli swobodnie robić zakupy, a strefa z małą gastronomią nie zdezorganizuje pracy sklepu.
  2. Sprawdź, czy spełniasz warunki określone przez Sanepid. Dokładnie zapoznaj się z prawnymi wymogami prowadzenia dodatkowej działalności. Wystąp do właściwych organów o odpowiednie zezwolenia i zgody.
  3. Dobrze zorganizuj pracę personelu. Ustal podział obowiązków podczas dwutorowej sprzedaży – odbywającej na terenie sklepu i w strefie małej gastronomii.

[1] https://ceo.com.pl/bainco-polacy-mocno-ogranicza-wydatki-na-wyjscia-do-kina-i-restauracji-40196

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/rynek-dan-gotowych-w-polsce-bedzie-rosl-analiza-pmr-dla-subskrybentow

[3] https://finanse.wp.pl/najpopularniejsze-dania-mrozone-oto-po-co-najchetniej-siegaja-polacy-6860074599332512a

Polacy chętniej kupują gotowe dania, bo ograniczyli wizyty w restauracjach. Zadbaj o swoich klientów!
Wysoka inflacja i pogarszająca się sytuacja ekonomiczna Polaków sprawia, że coraz rzadziej chodzimy do restauracji czy kawiarni. Tymczasem nieoczekiwanym beneficjentem tej zmiany stały się sklepy spożywcze. Doskonałą odpowiedzią na czasy kryzysu okazują się gotowe dania do kupienia w sklepach i stre...

Zbliża się majówka, a wraz z nią rozpoczęcie sezonu grillowego. Klienci będą szukać w sklepach ulubionych produktów na grilla, a część z nich zechce wrzucić na ruszt coś lżejszego niż kiełbasa czy karkówka. Polacy coraz większą wagę przywiązują do kwestii zdrowotnych, warto więc wyjść im naprzeciw i wzbogacić ofertę o produkty dla osób dbających o dietę. Co konkretnie warto włączyć do sprzedaży przed majówką?

Choć specjaliści wciąż mają zastrzeżenia do diety Polaków, nasze nawyki żywieniowe zmieniają się z roku na rok na bardziej prozdrowotne. Badania dowodzą, że zwracamy uwagę na to, co wkładamy do sklepowych koszyków: prawie połowa kupujących uważnie analizuje skład i wartości odżywcze opisane na etykiecie, a 58% szuka tam zdrowych składników[1]. Gdy dodać do tego diety odchudzające, zawsze popularne przed sezonem letnim, łatwo się domyślić, że duża część konsumentów ruszy w tym roku na działki z torbą pełną zdrowszych i lżejszych produktów. Dołóż starań, by kupili je właśnie w Twoim sklepie.

Mięso wysokiej jakości

Jak w całej polskiej tradycji, tak i na grillu nie może zabraknąć mięsa, bo jest ono istotnym elementem naszej diety. Badania pokazują, że pod względem popularności grillowanie to druga po świętach okazja do spożywania mięsa, a w wyborach zakupowych Polaków niezmiennie króluje drób (sięga po niego aż 78% mięsożerców)[2]. Mięso drobiowe to dobry kierunek, jeśli chodzi o budowę oferty Twojego sklepu: klienci będą go szukać zawsze, a w sezonie grillowym szczególnie. Ci dbający o zdrowie kupią drób częściej niż karkówkę czy boczek, bo jest on po prostu lżejszy oraz mniej kaloryczny.

Zadbaj, by przed majówką nie zabrakło w Twoim sklepie różnych elementów z kurczaka i indyka. Na lekkiego grilla dobrze nadadzą się filety, polędwiczki i skrzydełka, najlepiej dobrej jakości – z okolicznych ferm, od sprawdzonych dostawców, świeże. Dobrym rozwiązaniem jest włączenie do asortymentu kurczaka zagrodowego z wolnego wybiegu, hodowanego bez antybiotyków i pasz z GMO, a także wiejskiego, czyli karmionego niemodyfikowaną pszenicą, kukurydzą, mającego dostęp do wybiegu wiosną i latem[3]. Jeśli masz taką możliwość, sprzedawaj mięsa z lady, na wagę. Przyciągniesz większą liczbę klientów, dając im możliwość oceny świeżości mięsa oraz zakupu porcji konkretnych rozmiarów, pokrojonej tak, jak sobie tego życzą. Zza lady łatwiej też zarekomendować dany produkt, nawiązać z klientem relację, np. rozmawiając o sposobach przyrządzania mięs. Mnóstwo inspiracji znajdziesz w Mięsopedii, portalu eksperckim Delikatesów Centrum, który ma zachęcać do świadomych i odpowiedzialnych zakupów mięsa.

Roślinne zamienniki mięsa

Mięso to niejedyny produkt, jaki trafi tego roku na ruszt, bo dieta roślinna i częściowo roślinna stanowi istotny trend w wyborach konsumenckich. Już nawet 2,5 mln Polaków może być na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej[4], a oprócz nich są także ci, którzy ograniczą ilość mięs zjadanych przy grillu ze względów zdrowotnych. Czy wiesz, że ponad połowa Polaków regularnie sięga po produkty roślinne, a 2 na 3 respondentów wybiera takie dania co najmniej raz w miesiącu? Kieruje nimi właśnie motywacja zdrowotna: dania roślinne uważamy za lżejsze i zdrowe[5], a niemal 80% badanych twierdzi, że ich zwiększenie w codziennej diecie pozytywnie wpływa na zdrowie[6]. Podąża za tym handel, a rynek zamienników mięsa rośnie. W styczniu 2023 r. liczba alternatyw mięsa i wędlin na sklepowych półkach zwiększyła się średnio o 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej[7].

Jak wykorzystać ten potencjał w swoim sklepie? Sprawdź ofertę hurtowni pod kątem roślinnych zamienników i zaopatrz się przed majówką w różnego rodzaju „bezmięsa”. Niech będzie to wybór przynajmniej 2-3 typów kiełbasek wege – ich oferta jest obecnie szeroka i łatwo zaproponujesz klientom całkiem sporo wersji smakowych. Niektóre marki mają w ofercie gotowe bezmięsne produkty na grilla, np. imitujące boczek czy karkówkę. Miej koniecznie w swoim sklepie tofu, czyli sojowy zamiennik sera. Weganie będą go szukać pod kątem sałatek, a także grillować w plastrach po uprzednim zamarynowaniu. Do tego celu najlepiej nada się tofu twarde, w tym również jego wersje wędzone i te w gotowej marynacie.

Ryby, warzywa, przyprawy i nie tylko

Zdrowy grill nie kończy się na drobiu i zamiennikach mięsa, bo w plenerze można też przyrządzić wiele innych produktów. Podpowiadamy, które jeszcze kategorie warto mieć w swoim sklepie przed majówką oraz przez całe lato.

  1. Ryby i owoce morza – są mniej popularne niż mięso, ale z roku na rok zajmują coraz więcej miejsca w naszym zakupowym koszyku[8]. Na grilla świetnie nadadzą się ryby całe, takie jak pstrąg albo lżejszy łosoś, sprzedawany np. w formie dzwonka bądź filetu. Niektórzy klienci skuszą się też na krewetki lub kalmary, warto mieć więc w ofercie przynajmniej symboliczną reprezentację owoców morza.
  2. Sery – będą naturalnym wyborem na grilla dla wegetarian, a także dla osób, które jedzą mięso, ale chciałyby je ograniczyć, bo dbają o dietę. W tej kategorii na Twoich półkach nie powinno zabraknąć gotowych produktów na grilla: serów camembert, halloumi, ale też serów typu feta, jako popularnych dodatków do sałatek.
  3. Warzywa – to absolutny grillowy niezbędnik, bo świetnie sprawdzają się w szaszłykach i sałatkach, mogą tez być grillowane w formie faszerowanej. Przed majówką zaoferuj klientom grillowe klasyki, czyli cukinie, bakłażany, papryki, cebule. Nie zapomnij też o czosnku do marynat i pomidorach, w tym tych małych, koktajlowych, łatwych do transportu na działkę.
  4. Owoce – z nich na grilla mogą trafić jabłka, gruszki, a nawet plastry ananasa, które się dobrze pieką i sprawdzają w charakterze deseru. Koniecznie miej w ofercie cytrynę – do napojów i skrapiania ryb.
  5. Marynaty i przyprawy – w każdej diecie, także tej lżejszej, jest miejsce dla przypraw i marynat, bo z ich pomocą łatwiej nadać soczystość chudym mięsom oraz smak neutralnemu tofu. Sprawdź przed majówką, czy masz w asortymencie olej, oliwę (także w mniejszych, poręcznych butelkach), gotowe marynaty do grilla, ocet balsamiczny, jogurt naturalny (używany do marynowania kurczaka), przyprawy w słoiczkach z otworami do posypywania oraz kilka podstawowych świeżych ziół, np. bazylię, miętę, pietruszkę.
  6. Sosy i keczupy – sosy do grilla nie kojarzą się może z dbaniem o zdrowie, ale w sezonie letnim pomagają zwiększać obroty sklepu (ich sprzedaż przed długim weekendem rośnie o 1/4[9]). Klientom szukającym lżejszych opcji zaproponuj dressingi i keczupy w wersji light, a także wybór musztard, po które sięgną chętnie również osoby na diecie.

Każda okazja jest dobra, by wprowadzić nowe produkty do asortymentu i zwiększyć konkurencyjność oraz przyciągnąć nowego klienta. Sezon grillowy nadaje się do tego celu doskonale, zwłaszcza, że moda na grillowanie nie przemija od lat. Analiza koszyków zakupowych pokazuje, że w 2022 r. niemal 2/3 Polaków wydało z myślą o grillu od 50 do 150 zł na jednorazowe zakupy[10]. Tylko od Ciebie zależy,  czy w tym sezonie te pieniądze trafią do Twojej kasy, czy do konkurencji.

[1] Źródło: Wiadomości Handlowe, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wellbeing-daje-zarobic-euromonitor-international-analizuje-wazny-trend-na-rynku-fmcg [dostęp 18.04.2023 r.].

[2] Źródło: Kantar Polska i Grupa BLIX, https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ile-razy-w-tygodniu-polak-je-mieso-sondaz-pokazuje-ze-do-weganskiej-rewolucji-daleko/1z6n7hr [dostęp 18.04.2023 r.].

[3] Źródło: Mięsopedia, https://miesopedia.pl/porady/skrzydelka-z-grilla-udka-czy-piersi-kurczaka-co-mozna-grillowac [dostęp 18.04.2023 r.].

[4] Źródło: Money.pl, https://www.money.pl/gospodarka/ile-jest-wart-polski-rynek-produktow-weganskich-6774718839200352a.html [dostęp 18.04.2023 r.].

[5] Źródło: Roślinniejemy, https://roslinniejemy.org/blog/raport-kuchnia-roslinna-w-polsce [dostęp 18.04.2023 r.].

[6] Źródło: Roślinniejemy, https://roslinniejemy.org/publikacje/postawy-wobec-diet-roslinnych-w-kontekscie-zdrowia-i-aktywnosci-fizycznej [dostęp 18.04.2023 r.].

[7] Źródło: Wiadomości Spożywcze, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/11475/liczba-zamiennikow-miesa-rosnie-w-byskawicznym-tempie-dyskonty-na-czele-zmian/ [dostęp 18.04.2023 r.].

[8] Źródło: 2022 FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar, www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/typy-polskich-konsumentow-ewoluuja-ekocentrycy-entuzjasci-cenoholicy,209383.html [dostęp 18.04.2023 r.].

[9] Źródło: Poradnik Detalisty Eurocash, https://hurtownie.eurocash.pl/pub/pl/uploaddocs/gazetka/poradnik-detalisty-grill-2022-strony.1654505738.pdf [dostęp 18.04.2023 r.].

[10] Źródło: UCE RESEARCH i Grupa BLIX, https://hurtidetal.pl/article/art_id,39085-61/sezon-na-grilla/ [dostęp 18.04.2023 r.].

Zdrowa majówka – jakich produktów na grilla szukają osoby dbające o zdrowie?
Zbliża się majówka, a wraz z nią rozpoczęcie sezonu grillowego. Klienci będą szukać w sklepach ulubionych produktów na grilla, a część z nich zechce wrzucić na ruszt coś lżejszego niż kiełbasa czy karkówka. Polacy coraz większą wagę przywiązują do kwestii zdrowotnych, warto...

Jedną z ważniejszych grup docelowych w sklepie są dzieci – rynek produktów dla dzieci w Polsce wart jest ponad 14 mld zł[1]. Potrzeby tych najmłodszych zaspokajają rodzice, a te nieco starsze same spełniają swoje konsumenckie zachcianki. Warto pamiętać o tej grupie, planując ofertę w swoim sklepie, i wykorzystać kilka technik sprzedażowych, opracowanych właśnie z myślą o dzieciach.

Zakupy z najmłodszymi bywają trudne i nie każdy rodzic się na nie decyduje, jednak wizyta w sklepie może być dzieci źródłem niemałej rozrywki. Duża ilość bodźców i dostępność atrakcyjnych towarów może urozmaicić najmłodszym klientom zakupy z rodzicami i skutecznie podnieść sprzedaż w Twoim sklepie.

Dziecko jako klient: produkty dla maluchów

Każdy właściciel sklepu powinien pamiętać o wprowadzeniu do asortymentu produktów przeznaczonych specjalnie dla dzieci. Należą do nich słoiczki z jedzeniem dla niemowląt, produkty do kąpieli oraz pielęgnacji czy pieluchy – po te towary sięgają wszyscy rodzice. Warto jednak urozmaicić swoją ofertę i uzupełnić sklep o zabawki, gry planszowe czy dziecięce książeczki. Jeśli któryś z produktów przykuje uwagę dziecka, rośnie prawdopodobieństwo, że namówi ono rodzica do zakupu.

Dziecko jako klient: dodatkowe atrakcje

Jeśli realizujesz w swoim sklepie program lojalnościowy, warto pomyśleć o wprowadzeniu możliwości wymiany zebranych punktów na maskotki, książeczki edukacyjne czy inne drobiazgi dla najmłodszych. Możesz też na specjalne okazje, np. Dzień Dziecka, dodawać do zakupów drobne gratisy w postaci naklejek, kart czy cukierków. Dla dzieci może być to duża motywacja do wybrania się z rodzicami na zakupy następnym razem oraz stałych wizyt w Twoim sklepie.

Dziecko jako klient: trend na zdrowie

Coraz więcej rodziców wychowuje swoje pociechy zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia, zwracając uwagę na to, co jedzą ich dzieci. W niełaskę odchodzą niezdrowe batoniki, żelki i cukierki. Czego w zamian poszukują rodzice, kiedy ich maluchy domagają się słodkości? Coraz większym zainteresowaniem cieszą się słodycze bez cukru[2] lub z dodatkiem jego naturalnych zamienników. Wraz z rosnącą popularnością diet wegańskiej i wegetariańskiej Polacy poszukują także żelków czy cukierków pozbawionych składników pochodzenia zwierzęcego. Warto pamiętać, że jeśli rodzice stosują którąś z tych diet, dla swojego dziecka również będą wybierać tego typu produkty. W odpowiedzi na trend zdrowego żywienia w Twoim sklepie także powinien znaleźć się asortyment tego typu. W związku z tym dobrym pomysłem będzie przeznaczenie części strefy przykasowej, w której klienci najczęściej sięgają po produkty impulsowe, na zdrowe słodkości. Dzieci, skuszone kolorowymi opakowaniami, sięgną po nie, czekając w kolejce, a rodzice mogą być bardziej skłonni zgodzić się na zakup produktu, jeśli będzie on zdrowszy niż klasyczne słodycze.

Dziecko jako klient: nie tylko towar się liczy

Dzieci to grupa społeczna szczególnie podatna na bodźce z zewnątrz – z pomocą właścicielom sklepów przychodzą tutaj techniki marketingowe. Najmłodsi chłoną świat wszystkimi zmysłami, a im bardziej coś rzuca się w oczy, tym bardziej zwróci ich uwagę i dzieci będą chciały to mieć.

  • Ekspozycja towarów: ich ułożenie na półkach powinno znaleźć się w zasięgu wzroku dzieci, czyli nieco niżej niż przeciętnej osoby dorosłej.
  • Kolory: wyrazista, budząca pozytywne skojarzenia kolorystyka towarów dla dzieci będzie sprzyjać wyróżnieniu ich spośród innych artykułów. Czerwony, pomarańczowy i żółty to uniwersalna paleta barw mająca pobudzać apetyt. To właśnie w takich kolorach zazwyczaj widzimy szyldy oraz banery reklamowe w sklepach. Dodatkowo, według badań przeprowadzonych przez markę Dekoral Fashion[3], okazuje się, że do ulubionych kolorów dzieci należą pastelowe odcienie niebieskiego, różu i fioletu. W tych odcieniach możemy zobaczyć większość zabawek, produktów spożywczych oraz do pielęgnacji, dedykowanych dzieciom.
  • Zapachy: pomocne mogą być też techniki aromamarketingu. Zapachy świeżego pieczywa, owoców czy ciastek wzbudzają w klientach apetyt, a statystyki pokazują, że osoby, które przyszły na zakupy przed spożyciem posiłku, kupują więcej towarów. Działa to na zmysły zarówno najmłodszych, jak i rodziców, i zwiększa szansę zakupów pod wpływem emocji.
  • Strefa przykasowa: pomocne w przyciągnięciu uwagi dzieci jest umieszczanie towarów tuż przy kasie. Specjalne półki z tzw. „towarami impulsowymi” powodują, że klient w ostatniej chwili decyduje się na zakup. To idealna okazja do wykorzystania uwagi dzieci, które, będąc znudzone staniem w kolejce do kasy, zaczną rozglądać się dookoła. W tym miejscu łatwiej im będzie namówić rodziców do zakupu, gdyż ceny produktów impulsowych oscylują wokół 5 złotych. Więcej o produktach zakupach impulsowych przeczytasz tutaj.

Aby jeszcze lepiej zadbać o najmłodszych klientów w swoim sklepie, pamiętaj o stale zmieniających się potrzebach rynkowych. Dbaj o świeżość i dopasowanie towarów do aktualnych trendów, gdyż dzieci rosną, a każde nowe pokolenie przynosi ze sobą nowe przyzwyczajenia i wymagania.

[1] Raport PMR, ,,Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy na lata 2021-2026”, 2021.

[2] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9089/polacy-jedza-wiecej-sodyczy-co-decyduje-o-wyborze-przeglad-danych/

[3] https://media.dekoral.pl/pr/279797/kolorowy-swiat-dziecka-dekoral-fashion-sprawdzil-jakie-kolory-kochaja-najmlodsi

Najmłodszy klient w Twoim sklepie – pamiętaj o produktach dla dzieci
Jedną z ważniejszych grup docelowych w sklepie są dzieci – rynek produktów dla dzieci w Polsce wart jest ponad 14 mld zł[1]. Potrzeby tych najmłodszych zaspokajają rodzice, a te nieco starsze same spełniają swoje konsumenckie zachcianki. Warto pamiętać o tej grupie, planując ofertę w swoim sklepie,...

Każdy biznes funkcjonuje w określonym środowisku, z którym jest powiązany siecią zależności ekonomicznych i społecznych. Nawet działalność osiedlowego sklepu spożywczego wpływa na otoczenie, począwszy od zatrudnionych w nim pracowników, przez lokalną społeczność, po gospodarkę w szerszym wymiarze. Warto, by wpływ ten był korzystny, bo wtedy przełoży się pozytywnie na wizerunek firmy oraz relacje z klientami. Podpowiadamy, które zasady CSR najlepiej  stosować w swoim sklepie.

CSR, czyli Corporate Social Responsibility (społeczna odpowiedzialność biznesu) może kojarzyć się z działalnością na rzecz ochrony środowiska, ale w praktyce chodzi tu o coś więcej. To całościowa strategia zarządzania firmą, w której przedsiębiorca dobrowolnie uwzględnia zarówno czynniki ekologiczne, jak też interesy społeczne i relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Inwestowanie w ochronę środowiska, zasoby ludzkie czy relacje z otoczeniem przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa, a przy okazji kształtuje warunki dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego[1]. Ale to nie wszystko! Klienci zwracają uwagę na firmy zaangażowane społecznie, a także lepiej je oceniają. Aż połowa Polaków ankietowanych przez ARC Rynek i Opinia przyznała, że korzystniej ocenia podmioty zaangażowane w edukację, a 57% docenia te, które biorą udział w wydarzeniach społecznych[2].

CSR jest dla każdego

Co to wszystko oznacza dla właścicieli lokalnych sklepów? Prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny jest koniecznością w czasach dużej konkurencji, dlatego warto zapoznać się bliżej z tym tematem. Na szczęście wdrażanie zasad CSR nawet w najmniejszej firmie nie jest trudne, więc bez problemu wprowadzisz kilka z nich w swoim sklepie. Na początek jednak spójrz na społeczną odpowiedzialność biznesu jako na sumę swoich działań, wyborów i decyzji, bo każda z nich może się dla firmy okazać strategiczna. Przemyśl, na które elementy swojego otoczenia masz wpływ jako przedsiębiorca oraz co dane działanie może Ci przynieść w zamian. Na przykład: angażując się w akcje społeczne, budujesz pozytywny wizerunek sklepu w lokalnym otoczeniu, a przy okazji zyskujesz lojalność klientów, którzy będą Cię polecać innym. Z kolei dbając o relacje z pracownikami, tworzysz zaangażowany zespół i w perspektywie zmniejszasz rotację w zatrudnieniu. Masz ku temu spore możliwości, bo w lokalnym sklepie, gdzie właściciel zna osobiście pracowników i klientów, łatwiej zdiagnozować potrzeby otoczenia oraz na nie zareagować. Nieco inaczej jest w dużych firmach, ale od nich też możesz się wiele nauczyć, a pewne rozwiązania przełożyć na swoją skalę. Zajrzyj do Raportu Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 rok, by zobaczyć, jakie działania CSR realizuje Grupa Eurocash, będąca jedną z największych firm w Polsce.

Bądź odpowiedzialnym pracodawcą

Ważnym obszarem społecznej odpowiedzialności biznesu są stosunki pracy. Dbając o nie, nawet na poziomie lokalnego sklepu, dokładasz swoją cegiełkę do zrównoważonego rozwoju na poziomie krajowym, a jednocześnie poprawiasz rentowność swojej firmy. Pamiętaj, że pracownik to nie koszt, lecz wkład w rozwój Twojego biznesu, o który należy dbać, zwłaszcza, że z roku na rok Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na zadowolenie z pracy. Według analiz firmy PwC wiąże się ono ze stażem, a na każdym etapie rozwoju pracownik ma inne oczekiwania. Np. dla stażysty priorytetem będą możliwości rozwoju, dla pracownika ze średnim stażem transparentne procedury (np. w zakresie awansu), a weterani liczą, że szef doceni ich wkład w budowę firmy i zaoferuje większą decyzyjność[3]. Oprócz spersonalizowanych potrzeb istnieją uniwersalne zasady dbania o dobrostan pracowników, których powinien przestrzegać każdy odpowiedzialny przedsiębiorca:

  • Dbałość o dobrą atmosferę pracy – pod tym hasłem można skupić wartości niematerialne, np. poszanowanie różnorodności czy wzajemny szacunek w relacjach, ale też namacalne wsparcie (np. komfortowe pomieszczenie socjalne, w którym pracownik odpocznie podczas przerwy);
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – w tym regularne szkolenia z zakresu BHP oraz stworzenie możliwości informowania o zagrożeniach w miejscu pracy i szybkie usuwanie potencjalnych zagrożeń;
  • Przejrzyste zasady wynagrodzeń – wynagrodzenia powinny być skonstruowane w oparciu o konkretne wytyczne, np. podstawa zależna od stażu pracy, odpowiedzialności, decyzyjności i wpływu na biznes;
  • Zwiększanie kompetencji i rozwój pracowników – tu ułatwione zadanie mają przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash, która zapewnia gotowe narzędzia edukacyjne w ramach Akademii Umiejętności Eurocash. Są w niej szkolenia, kursy e-learningowe, konferencje, a nawet studia podyplomowe, dzięki którym już 170 tys. osób rozwinęło swoje umiejętności w zakresie zarządzania, standardów pracy w sklepie i standardów obsługi klienta. Ponad połowa z nich wykorzystuje nabytą wiedzę w codziennej pracy, zwiększając konkurencyjność firmy;
  • Docenianie pracowników i ich innowacyjnych pomysłów, wsłuchiwanie się w ich potrzeby oraz motywacja – na temat motywowania więcej przeczytasz tutaj;
  • Wsparcie wellbeing – dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Tu do dyspozycji masz szereg narzędzi, które możesz dostosować do skali swojego przedsiębiorstwa. Mogą to być takie działania jak np. dofinansowanie karnetów sportowych i opieki medycznej, zapewnienie wsparcia psychologicznego, ale także organizowanie konkursów dla pracowników czy spotkań świątecznych.

Bądź dobrym sąsiadem i partnerem biznesowym

Gdy już zadbasz o swoich pracowników, skup się na najbliższym otoczeniu sklepu, bo ono również stanowi ważny element strategii CSR. Zawsze warto utrzymywać dobre stosunki sąsiedzkie, czy to z firmami zlokalizowanymi obok, czy z klientami sklepu. Każde działanie na rzecz lokalnej społeczności wzmacnia więzi i buduje wizerunek firmy jako zaangażowanej, a czasem do sukcesu wystarczy niewiele: zbiórka charytatywna, wspólne sprzątanie śmieci w okolicy, przekazywanie żywności z krótkim terminem przydatności do spożycia lokalnym fundacjom. Można też pomagać starszym i schorowanym klientom w zakupach, co – jak pokazała epidemia koronawirusa – jest częstą praktyką wśród właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash. Biznes odpowiedzialny społecznie zawsze bierze udział w życiu osiedla czy dzielnicy i na tym buduje jedną ze swoich przewag konkurencyjnych.

Masz większy wpływ, niż przypuszczasz

Każdy przedsiębiorca ma wpływ na otoczenie gospodarcze oraz społeczne także przez to, że codzienną pracą generuje zyski, których część trafia do budżetu państwa i wraca do nas w postaci konkretnych świadczeń. Lokalny sklep spożywczy jest zatem ważnym elementem gospodarczej układanki, a jego właściciel – podatnikiem, pracodawcą i wsparciem dla biznesowej różnorodności.

Lokalne, niezależne sklepy w Polsce to fenomen na skalę Europy, bo nigdzie indziej nie ma ich tak wiele. Grupa Eurocash wychodzi z założenia, że warto je wspierać poprzez rozwijanie postaw przedsiębiorczych i robi to już od 28 lat. Rozwój przedsiębiorczości jest jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju, który firma realizuje m.in. poprzez dostarczanie przedsiębiorcom możliwości współpracy w ramach różnorodnych konceptów detalicznych i narzędzi do rozwoju ich biznesów oraz tworzenie warunków do rozwijania innowacyjnych rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorców. Opublikowany właśnie Raport Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 rok pokazuje skalę tych działań, ale ma też na celu zachęcić właścicieli niezależnych sklepów, by CSR stał się ich codziennością, wizytówką oraz wyróżnikiem.

[1] Źródło: PARP, https://www.parp.gov.pl/csr [dostęp 14.04.2023 r.].

[2] Źródło: ARC Rynek i Opinia, https://arc.com.pl/konsumenci-lepiej-oceniaja-firmy-zaangazowane-spolecznie/ [dostęp 14.04.2023 r.].

[3] Źródło: PwC, https://www.pwc.pl/pl/artykuly/kultura-organizacyjna-i-zachowania-pracownikow-jak-i-kiedy-zmieniaja-sie-oczekiwania-pracownikow.html [dostęp 14.04.2023 r.].

CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 1
Każdy biznes funkcjonuje w określonym środowisku, z którym jest powiązany siecią zależności ekonomicznych i społecznych. Nawet działalność osiedlowego sklepu spożywczego wpływa na otoczenie, począwszy od zatrudnionych w nim pracowników, przez lokalną społeczność, po gospodarkę w szerszym wymiarze. W...

Witryna to nie tylko wizytówka Twojego sklepu, ale też ważne narzędzie marketingowo-sprzedażowe. Aż 80% klientów zagląda do sklepu skuszonych widokiem wystawy, a co trzeciej osobie zdarza się zrobić zakupy pod wpływem atrakcyjnie zaaranżowanej witryny[1]. W tej sytuacji warto zadbać o pierwsze wrażenie i dobrze przemyśleć wygląd frontu oraz otoczenia placówki. Na co zwrócić uwagę, by witryna wyróżniała się i przyciągała wzrok przechodniów?

Zdaniem neuropsychologów przeciętny człowiek podejmuje codziennie około 35 tysięcy decyzji. Mózg nie jest w stanie przemyśleć każdej z nich, przez co 95% wyborów dokonujemy automatycznie – tak samo w domu, jak i na zakupach[2]. Z tego automatyzmu pełnymi garściami czerpie tzw. visual merchandising, czyli sposób prezentowania produktów tak, by przyciągały one wzrok klienta i zachęcały do zakupu. Pod tym pojęciem mieści się szereg elementów związanych z wyglądem zewnętrznym sklepu, ale też z całym systemem komunikacji wewnątrz niego oraz oddziaływaniem na zmysły klienta. Visual merchandising pomaga zaplanować skuteczną ekspozycję towarów na półkach, dobrać kolory etykiet promocyjnych, a nawet oświetlenie – wszystko to, co kształtuje charakter sklepu i wpływa na klienta od strony wizualnej[3].

Dlaczego wygląd witryny jest ważny?

Każdy właściciel sklepu spożywczego powinien znać podstawowe zasady visual merchandisingu, by stosować je na co dzień do zwiększania sprzedaży. Nie są one skomplikowane i nawet osoba bez wykształcenia marketingowego może z sukcesem zadbać o prezencję swojego sklepu. Witryna jest tu szczególnie ważna, bo pełni kilka istotnych funkcji: informuje o asortymencie oraz promocjach, wyróżnia placówkę na tle konkurencji i zachęca do wejścia, przekonuje do zakupu oraz przypomina o istnieniu sklepu. Dobrze zaaranżowana wystawa podkreśla też charakter sklepu (odróżnia sklep spożywczy od np. sportowego), a czasem też zaskakuje – tu akurat przodują sklepy odzieżowe[4]. Niezależnie od tego, jaki sklep prowadzisz, pamiętaj, by na jego witrynie znalazła się identyfikacja wizualna, czyli nazwa i logo. Do niej kolorystycznie dopasuj resztę elementów, które razem stworzą jednolitą całość. Na witrynie sklepu spożywczego możesz umieścić zdjęcia z produktami spożywczymi lub abstrakcyjne grafiki związane z Twoją identyfikacją. Cokolwiek chcesz, by się na niej znalazło, zrealizuj zgodnie z kilkoma zasadami.

Skuteczna witryna sklepowa – 10 zasad

  1. Dostosuj witrynę do klienta – określ swoją grupę docelową i do niej dopasuj charakter witryny. Jeśli prowadzisz lokalny sklep spożywczy, masz zróżnicowanych klientów,  ale może wyróżnia się wśród nich jakaś grupa? Masz sklep w „młodej” dzielnicy? Postaw na nowocześniejsze aranżacje. Twoi klienci to w większości seniorzy? Tu sprawdzi się stonowana komunikacja, np. z nawiązaniem do tradycji, lokalności.
  2. Komunikuj promocje – to one będą przyciągać klientów do Twojego sklepu i muszą to robić skutecznie w kilka sekund. Zapowiadaj rabaty z wyprzedzeniem, np. za pomocą wywieszanych w witrynie plakatów z wyraźnymi cenami przed i po obniżce. Zawsze połącz je z informacją o czasie trwania promocji oraz przyciągającym wzrok napisem typu „nowość”, „promocja”, „super oferta”. Rabaty napędzają sprzedaż, a jednocześnie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Twoich klientów. W czasach rosnącej inflacji już 63% konsumentów dokłada starań, by kupować produkty spożywcze taniej, a w reakcji na wzrost cen 68% wybiera sklepy, w których cena jest niższa[5].
  3. Odświeżaj ofertę promocyjną – regularnie zmieniaj promocje, by klient wiedział, że w Twoim sklepie zawsze może znaleźć cos nowego. Warto raz na tydzień lub 2 tygodnie zmienić ofertę z rabatem, ale też szukać okazji i przygotowywać nowe oferty, np. z okazji wiosny, walentynek, powrotu do szkoły, mistrzostw sportowych itd.
  4. Dbaj o czytelny przekaz – gdy w witrynie prezentujesz aktualne promocje, a Twój sklep jest nieduży, wyeksponuj jedną główną ofertę zamiast kilku. Im więcej przekazów na jednej szybie, tym większe zamieszanie i klient, zamiast zachęcony wejść po zakupy, może poczuć się przytłoczony dużą liczbą komunikatów.
  5. Dbaj o estetyczny układ produktów – jeśli Twoja witryna daje możliwość ekspozycji fizycznych produktów, wykorzystaj to i pokaż w niej elementy swojego asortymentu. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić i nie zasypać całej witryny produktami – lepiej ustawić kilka sztuk w centralnym punkcie lub ładnie wyeksponować jedną.
  6. Kluczowe elementy umieszczaj na odpowiedniej wysokości – czy będą to plakaty promocyjne, naklejki z rabatem, czy jakiekolwiek zachęcające hasło, staraj się umieścić je na wysokości 160 cm, czyli na wysokości wzroku przeciętnej osoby. Wyżej lub niżej mogą pozostać niezauważone[6].
  7. Pamiętaj o spójności – witryna jako wizytówka Twojego sklepu nie może odbiegać od tego, co w nim oferujesz. Klient musi wewnątrz zobaczyć to, co na witrynie – podobny styl, kolorystykę, klimat, ale powinien też móc łatwo znaleźć produkty, które aktualnie promujesz na wystawie[7].
  8. Oświetlaj, by wyróżnić – produkty na wystawie lub plakaty promocyjne warto podświetlić, by były dobrze widoczne wieczorem. Tu wiele zależy od lokalizacji sklepu, np. na słabo oświetlonej ulicy świetnie sprawdzą się mocno wyeksponowane, jasne witryny.
  9. Nie bój się innowacji – jeśli masz taką możliwość, przetestuj nowoczesne rozwiązania cyfrowe, np. ekrany LED prezentujące ofertę promocyjną. Zawieszone w witrynie, gwarantują wysoką zauważalność[8]. Łatwiej też zmieniać w nich informacje o promocjach, gdyż nie trzeba za każdym razem drukować nowych plakatów czy naklejek.
  10. Dbaj o czystość – nawet najładniejsza witryna nie spełni swojej roli, gdy od zewnątrz będzie pokryta zaciekami. Staraj się przecierać szyby regularnie, tak samo jak regularnie sprzątasz sklep w środku.}

Jak jeszcze możesz się wyróżnić?

Pamiętaj, że oprócz witryny na korzyść Twojego sklepu działa całe jego otoczenie. Okolice wejścia do sklepu warto zawsze traktować jako jego nieodłączny element, dbając o ich czystość, estetykę, ale też ustawiając przyciągające uwagę elementy. Dla sklepu spożywczego świetnym posunięciem jest odpowiednia ekspozycja warzyw i owoców w pobliżu wejścia (więcej na ten temat piszemy TUTAJ). Dobrze sprawdzą się również zewnętrzne nośniki reklamowe, takie jak potykacze albo semafory, czyli kasetony przytwierdzone prostopadle do wejścia.

Klienci często mijają Twój sklep po drodze, mogą więc przechodzić obok niego nawet po kilka razy w tygodniu. Za każdym razem napotykają Twoją witrynę – wykorzystaj ten fakt do zwiększenia sprzedaży!

[1] Źródło: portal Marketing przy kawie, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/idealna-wystawa-sklepowa-to-znaczy-jaka/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[2] Źródło: portal Brand new portal, https://brandnewportal.pl/neuromarketing-i-perswazja/decyzje-zakupowe/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[3] Źródło: „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, https://sbc.org.pl/Content/295948/21.Paulina%20Gajewska,%20Katarzyna%20Piskrzyńska.pdf  [dostęp 12.04.2023 r.].

[4] Źródło: portal Franczyza w Polsce, https://franczyzawpolsce.pl/funkcje-witryny-sklepowej35/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[5] Źródło: NielsenIQ Consumer Outlook Survey, https://biznes.interia.pl/finanse/news-polacy-oszczedzaja-na-znaczeniu-zyskuje-haslo-mniej-znaczy-w,nId,6560541 [dostęp 12.04.2023 r.].

[6] Źródło: portal Marketing przy kawie, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/idealna-wystawa-sklepowa-to-znaczy-jaka/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[7] Źródło: portal Marketing i biznes, https://marketingibiznes.pl/biznes/jakimi-zasadami-kierowac-sie-podczas-aranzowania-witryny-sklepowej/ [dostęp 12.04.2023 r.].

[8] Źródło: portal Marketing przy kawie, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/idealna-wystawa-sklepowa-to-znaczy-jaka/ [dostęp 12.04.2023 r.].

Rola witryny w zwiększaniu sprzedaży
Witryna to nie tylko wizytówka Twojego sklepu, ale też ważne narzędzie marketingowo-sprzedażowe. Aż 80% klientów zagląda do sklepu skuszonych widokiem wystawy, a co trzeciej osobie zdarza się zrobić zakupy pod wpływem atrakcyjnie zaaranżowanej witryny[1]. W tej sytuacji warto zadbać o pierwsze wraże...

Coraz częściej sklepy zapewniają konsumentom dodatkowe usługi, szanując ich czas i wygodę. Twoi klienci na pewno docenią możliwość załatwienia kilku spraw przy okazji robienia zakupów. Przykładowo, dzięki terminalowi płatniczemu mogą opłacić rachunki, odebrać paczkę albo pobrać potrzebną gotówkę. Dodatkowe usługi to zadowoleni klienci i większa sprzedaż dla Twojego sklepu. Sprawdź, co warto zaoferować!

Wygodne opłacanie rachunków

Umożliwienie klientom opłacenia rachunków w Twoim sklepie oszczędzi im nie tylko czas – nie będą musieli specjalnie iść na pocztę ani pokrywać drobnych kwot, które są standardowo pobierane za przelewy w okienku bankowym. Aby opłacić energię elektryczną, gaz czy usługi telekomunikacyjne, klient powinien posiadać wydruk rachunku z kodem kreskowym, który będzie można zeskanować za pomocą czytnika zintegrowanego z kasą. Jako potwierdzenie opłaty klient otrzymuje paragon. To wygodny sposób załatwienia comiesięcznych opłat przy okazji robienia zakupów.

Szybka wypłata gotówki

Nie tylko w mniejszych miejscowościach, ale także na wielu nowych osiedlach brakuje bankomatów. Dlatego możliwość wypłaty gotówki w sklepie docenią szczególnie starsi klienci, nie tak zaawansowani w nowych technologiach. Usługa cashback pozwala wypłacać gotówkę ze sklepowej kasy przy płaceniu kartą płatniczą za zakupy. Dużym udogodnieniem jest też to, że można wypłacić dowolną, nawet drobną kwotę, a nie tak jak w bankomacie, w których przy wypłatach poniżej pewnej wartości pobierana jest przez bank prowizja.

Odbieranie i nadawanie paczek

Posiadając tę usługę w swoim sklepie, oszczędzisz klientom stresu w oczekiwaniu na kuriera w domu. Jak pokazuje raport „Polish CEP Report 2022”[1] już blisko co piąty Polak wszystkie produkty poza spożywczymi kupuje w sklepach internetowych, a ponad 37 proc. wysyłek dostarczanych jest do punktów obsługi paczek. Twój sklep może być jednym z nich! Dla klientów to ogromna wygoda, bo swoją przesyłkę mogą odebrać na spokojnie zazwyczaj w ciągu 48h, a przy okazji zrobić jeszcze zakupy.  

Możesz również zastanowić się nad zamontowaniem automatu paczkowego na terenie swojego sklepu – więcej o tym przeczytasz w naszym artykule: Automat paczkowy przy sklepie - czy warto go mieć?

Nie tylko gry losowe, loterie i zdrapki

Ten rodzaj rozrywki nadal cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie przed kumulacją Lotto. Twój sklep może jednak pójść o krok dalej i zaoferować klientom doładowanie konta na platformach do gier online czy zakup dostępu do platform streamingowych. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że klient kupuje kartę ze specjalnym kodem, który umożliwia opłacenie subskrypcji, a cała transakcja nie wymaga podawania danych jego karty płatniczej. Ta oferta może być korzystna zarówno dla młodszych konsumentów, korzystających z gier online, jak i dla starszych, którzy chcą mieć dostęp do programów online, ale mogą mieć trudność z ich zamówieniem w Internecie.

Coś ciepłego na drogę

Od kilku lat nawet w małych, osiedlowych sklepach można dostać gorącą kawę, podgrzanego rogalika czy hot-doga. Warto zainwestować w takie wyposażenie sklepu szczególnie, jeśli wśród Twoich klientów jest wiele osób pracujących lub studentów. Robienie tego typu zakupów w drodze do pracy lub podczas powrotu do domu to duże udogodnienie, a przy okazji klient może kupić coś jeszcze.

Wiosna sprzyja wprowadzaniu nowych rozwiązań i odświeżeniu oferty. Jeśli w Twoim sklepie brakuje którejś z tych dodatkowych usług, to dobry moment, by zastanowić się nad jej wprowadzeniem, a w efekcie zyskać jeszcze więcej zadowolonych klientów. Warto również zweryfikować, co ma, a czego nie ma konkurencja, aby jak najlepiej wyróżnić swoją placówkę.

[1] Źródło: https://infowire.pl/generic/release/772257/wartosc-rynku-przesylek-kep-w-polsce-przekroczyla-17-miliardow-zlotych-a-eksperci-prognozuja-jego-dalszy-dwucyfrowy-wzrost

Odbierz paczkę, opłać rachunki – dodatkowe usługi w Twoim sklepie
Coraz częściej sklepy zapewniają konsumentom dodatkowe usługi, szanując ich czas i wygodę. Twoi klienci na pewno docenią możliwość załatwienia kilku spraw przy okazji robienia zakupów. Przykładowo, dzięki terminalowi płatniczemu mogą opłacić rachunki, odebrać paczkę albo pobrać potrzebną gotówk...

Epidemia COVID-19, wojna w Ukrainie oraz presja inflacyjna mają ogromny wpływ na dotychczasowo znany rynek pracy. Zmieniają się także potrzeby pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców. Ci nie zostają w tyle i uatrakcyjniają oferty zatrudnienia na różne sposoby, aby usprawnić wydajność firm, zwiększyć zadowolenie z pracy i zadbać o swoich pracowników. Jakie oczekiwania mają pracownicy i w jaki sposób ich motywować, by praca była przyjemnością?

Rok 2023 to rok wyzwań dla osób zarządzających personelem. Po wybuchu epidemii wielu pracowników zdecydowało się nie tylko na zmianę miejsca zatrudnienia, ale również przebranżowienie. Pojawiło się także zjawisko quiet quittingu, czyli nieangażowania się w dotychczasową pracę powyżej koniecznego minimum[1]. Wynika to z braku odpowiedzi na potrzeby pracowników, co prowadzi do zmniejszenia satysfakcji z wykonywanych przez nich obowiązków oraz wypalenia zawodowego. Aby temu zapobiec, pracodawcy decydują się na nowoczesną organizację struktur firm oraz systemy pozapłacowych wynagrodzeń.

Szkolenia i technologie cyfrowe

Jednym z podstawowych rozwiązań staje się doszkalanie pracowników. Wdrożenie kursów i platform szkoleniowych opłacanych z budżetu firmy w dalszej perspektywie opłaca się bardziej niż zatrudnianie osób z zewnątrz. Tworzenie nowych stanowisk oraz łączenie działów otwiera możliwości rekrutacji wewnętrznej, a wymagane kwalifikacje z zakresu komunikacji lub zarządzania to umiejętności, które może nabyć pracownik znający już struktury firmy. Dochodzą do tego kursy językowe, niezwykle istotne przez wzgląd na nasycenie rynku obywatelami Ukrainy. Szereg kursów i webinarów można znaleźć na platformie Akademia Umiejętności Eurocash.

Poza tym ważna staje się zasada różnorodności etnicznej, równości płciowej oraz uwzględnienia w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami. To również wymaga wprowadzenia udogodnień, takich jak modyfikacja infrastruktury w firmach lub możliwość pracy zdalnej. Oczywiście są branże, w których rozwiązanie to nie jest możliwe ze względu na charakter zawodu, jednak i tutaj przychodzi nam z pomocą technologia. Właściciele sklepów lokalnych mogą skrócić czas pracy sprzedawcom oraz pracownikom zaplecza logistycznego poprzez automatyzację rewolucjonizującą handel.

Inteligentne koszyki, półki czy kioski samoobsługowe pozwalają klientom na samodzielną obsługę. Zapobiega to tworzeniu się kolejek i przepełnieniu sklepów, co prowadzi do zwiększenia komfortu z zakupów oraz zmniejsza zmęczenie pracowników[2]. Dzięki cyfryzacji ułatwiona zostaje także komunikacja z kadrami. Onboarding, wnioski o urlop, raporty czy rozliczenia dotychczas wiążące się z wieloma telefonami i e-mailami również mogą być zastąpione przez technologię. Nie stwarza to zagrożenia likwidacją stanowisk, a jedynie usprawnia ich funkcjonowanie.

Czytaj więcej: Nowoczesna platforma szkoleniowa dla Twojego sklepu. Poznaj korzyści z edukacji w Akademii Umiejętności Eurocash

Benefity zwiększają wydajność pracowników

Oprócz reform w organizacji pracy ważny jest też system wynagrodzeń. Nie chodzi tu tylko o premie lub podwyżki. Obecnie na rynku rozwija się szereg pozapłacowych benefitów, które w szerszej perspektywie są korzystniejsze dla budżetu firmy. Celem jest motywacja pracowników oraz zwiększenie ich wydajności. Chodzi również o pozytywny wizerunek samego pracodawcy. Dzięki dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie podwładnych ma on szansę na pozyskanie lepiej wykwalifikowanego i bardziej efektywnego zespołu. Dodatkowym czynnikiem w tej kwestii jest wejście na rynek pracy generacji Z (pokolenie osób urodzonych po 1995 roku). Przedstawiciele tego pokolenia cenią sobie tzw. work-life balance i stawiają na samorealizację. W porównaniu z millenialsami (urodzeni w latach 1982-2004) oraz baby boomerami (pokoleniem osób urodzonych w ciągu 20 lat po II wojnie światowej w latach 1946-1964) są bardziej skłonni do zmiany miejsca zatrudnienia w przypadku złej atmosfery lub braku możliwości rozwoju w danej firmie. A na to duży wpływ mają benefity.

Według raportu Grafton Recruitment „Pokolenia na polskim rynku pracy” tym najbardziej docenianym przez wszystkie grupy jest prywatna opieka medyczna.[3] Pakiety zapewniają, o wiele szybszy niż w przypadku NFZ, dostęp do lekarzy, zabiegów, a nawet leczenia szpitalnego. Niekiedy obejmuje to także członków rodziny zatrudnionego. Innym dodatkiem do wynagrodzenia są bony podarunkowe. Mogą one obejmować określone kwoty na zakupy w sklepach spożywczych, a także bilety do kina, teatru lub na inne wydarzenia kulturalne. Zazwyczaj darowane są z okazji świąt lub wakacji. Ważne, by pracownicy mogli z benefitów korzystać regularnie – pakiet medyczny w placówkach o małej dostępności czy karnet na siłownię w innym mieście nie spełni swojej motywacyjnej roli.

Według WHO wydajność zatrudnionych wzrasta o 20%, gdy spożywają w ciągu dnia regularne posiłki. Na te potrzeby odpowiada firmowy catering, który zapewniają niektórzy przedsiębiorcy lub bony na jedzenie. Podnosi to prestiż firmy i pozytywnie wpływa na integrację zespołu[4].

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem dużej firmy, lokalnego sklepu, czy też kierujesz kadrami pamiętaj, by zwracać uwagę na potrzeby swoich pracowników. To również ich głos, a nie tylko trendy na rynku mogą ukierunkować cię na odpowiednie ich wynagrodzenie. Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi to wizytówka przedsiębiorstwa oraz podstawa jego dobrego funkcjonowania.

[1] Źródło: portal pulshr.pl, https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/7-trendow-rynku-pracy-na-2023-rok-kilka-moze-zaszkodzic-firmom,94790.html

[2] https://grupaeurocash.pl/blog/nowe-technologie-w-sklepie-lokalnym-jak-prowadzic-go-wygodnie-i-sprawnie

[3] Źródło: portal hrstandard.pl, https://hrstandard.pl/2022/11/30/raport-pokolenia-na-polskim-rynku-pracy-2022/

[4] Żródło: portal smartlunch.pl, https://www.smartlunch.pl/blog/najlepsze-benefity-pozaplacowe-czyli-jak-motywowac-pracownikow?gclid=EAIaIQobChMI7K-4ipfq_QIVlALmCh0f0A5cEAAYAyAAEgLFe_D_BwE

Przygotuj siebie i swój sklep na wiosnę!
Epidemia COVID-19, wojna w Ukrainie oraz presja inflacyjna mają ogromny wpływ na dotychczasowo znany rynek pracy. Zmieniają się także potrzeby pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców. Ci nie zostają w tyle i uatrakcyjniają oferty zatrudnienia na różne sposoby, aby usprawn...

Za oknami coraz cieplej – a to oznacza, że już za chwilę Polacy będą spędzać czas na swoich ulubionych wiosennych aktywnościach. Rozpoczynamy sezon na grille, pikniki, prace w ogrodzie i rowerowe wycieczki. Jeśli jesteś właścicielem sklepu pamiętaj, aby zadbać o podstawowy asortyment w kategorii dom i ogród oraz uzupełnić ofertę produktową o wiosenne bestsellery.

Wielkanocne zakupy

Jednym z podstawowych elementów napędzających wiosenną sprzedaż są święta Wielkanocne. Polacy nie tylko przygotowują wystawne śniadania i obiady, ale coraz częściej dają sobie słodkie upominki.

Producenci żywności poza cukrowymi barankami czy zestawami do świątecznych koszyczków przygotowują także specjalne wielkanocne etykiety na produkty dostępne cały rok. Zebranie ich w jednym miejscu w sklepie ułatwi konsumentom zrobienie zakupów, a umieszczenie części oferty przy kasach może wpłynąć na zakupy impulsowe.

Przed świętami wzrasta także sprzedaż majonezów, warzyw, jajek, bakalii, olejów, składników do ciast oraz ćwikły i chrzanu. Wielkanoc poprzedza okres Wielkiego Postu. Religijni konsumenci zmienią więc swój koszyk zakupowy i zamiast mięs czerwonych czy drobiu będą chętniej sięgać po ryby, w tym konserwy rybne.

Warto zadbać o odpowiednią ekspozycję produktów wielkanocnych – świąteczne motywy w witrynach sklepu lub na materiałach promocyjnych przyciągną wzrok twoich klientów. Bazie, rośliny, kolorowe palemki czy pisanki umilą przestrzeń i zakupy oraz wyróżnią okazjonalne wystawki i półki. Okolicznościowa ekspozycja pełni jednak nie tylko funkcje marketingowe. Baranki i pisanki przypominają klientom, że trzeba zacząć myśleć o przygotowaniach do świąt, które poprzedzają domowe porządki.

Porządek w domu i ogrodzie

Dłuższe i cieplejsze dni, Święta Wielkanocne i weekend majowy korzystnie wpływają na wewnętrzną motywację, by zadbać o przestrzeń wokół siebie. Obserwujemy wśród konsumentów znaczne zainteresowanie kategorią dom i ogród – a to często wymaga od właścicieli sklepów rozszerzenia swojej oferty o nowe produkty.

Wyposażając punkt sprzedażowy w niezbędną chemię i akcesoria do sprzątania z pewnością zostaniemy docenieni wśród klientów.

Jakie produkty umieścić w swojej ofercie?

  • Rękawice robocze – ten asortyment nie zajmuje dużo miejsca na półce sklepowej, a jest podstawowym atrybutem każdej pracy na zewnątrz i pomocą przy zmywaniu.
  • Miotły, szczotki, grabie – niezbędnik każdego gospodarstwa domowego. Im szersza oferta końcówek do drewnianych kijów, tym większy sukces sprzedażowy.
  • Odżywki i nawozy do roślin – coraz częściej producenci przygotowują odżywki w małych pojemnościach, nadających się na ekspozycję przykasową. Każda roślina potrzebuje bomby witaminowej po zimie. Polacy pokochali prace w ogródkach działkowych i chętnie zazieleniają swoje balkony i mieszkania.
  • Środki na szkodniki/komary – niejeden konsument doceni takie zaopatrzenie, walcząc z mrówkami lub komarami. Ofertę możesz poszerzyć o świece do ogrodu, moskitiery czy produkty zwalczające nieznośne muszki owocówki.
  • Chemia gospodarcza – środki pomagające w myciu okien, płyny do zmywania naczyń, produkty pomagające czyścić grille, a nawet… szampony samochodowe – sprzedaż wszystkich tych kategorii wzrasta razem z temperaturą za oknem. Konsumenci docenią dostępność produktów hipoalergicznych lub ekologicznych.
  • Akcesoria na pikniki i grille – zestawy talerzy lub sztućców, papierowe ręczniki i serwetki, słomki i kubeczki to niezbędne wyposażenie sklepu wiosną.

Wiosna to łaskawy okres dla handlu

Dłuższe, słoneczne dni zachęcają do spędzania czasu na dworze, najlepiej z lodami lub napojem w ręku. Klienci chętniej odwiedzają sklepy i podejmują impulsowe decyzje, by poprawić sobie humor przekąską. Pamiętaj, by zawsze mogli znaleźć w twoim asortymencie słodzone picie czy ulubione lody. Zastanów się, czy inwestycja w nową lodówkę lub chłodziarkę nie będzie dobrym posunięciem biznesowym. Ofertę możesz poszerzyć także o wyposażenie apteczki czy leki OTC – każdemu może przytrafić się otarcie na rowerowej przejażdżce czy udar słoneczny. Plastry i chusteczki higieniczne są w takich przypadkach na wagę złota!

Wzmożony ruch może jednak powodować dłuższe kolejki. Zadbaj nie tylko o swoich klientów, ale także pracowników – szczególnie w okresie przedświątecznym będą potrzebowali dodatkowego wsparcia i motywacji, np. w formie dodatkowych osób na zmianie.

Przygotuj siebie i swój sklep na wiosnę!
Za oknami coraz cieplej – a to oznacza, że już za chwilę Polacy będą spędzać czas na swoich ulubionych wiosennych aktywnościach. Rozpoczynamy sezon na grille, pikniki, prace w ogrodzie i rowerowe wycieczki. Jeśli jesteś właścicielem sklepu pamiętaj, aby zadbać o podstawowy asortyment w kategorii dom...

W Polsce pracuje legalnie ponad milion cudzoziemców, z czego 70% stanowią Ukraińcy. W 2022 roku liczba zatrudnionych u nas obcokrajowców wzrosła aż o 20%[i] – nie dziwne więc, że nawet w lokalnych sklepach często słychać zza lady obcy akcent. Podczas gdy niemal co trzecia firma z sektora handlu odczuwa braki kadrowe[ii], zatrudnianie migrantów może być dla pracodawców szansą na rozwój biznesu. Wyjaśniamy, o czym warto pamiętać przy zatrudnieniu cudzoziemca oraz jakich formalności dopełnić.

Zatrudnienie cudzoziemca spoza UE może się wydać wyzwaniem, ponieważ przepisy zmieniają się często, a w przypadku obywateli Ukrainy są nawet w kilku punktach odrębne. Jednak gdy przejdziesz przez początkowe formalności, szybko zauważysz, że Kodeks Pracy zrównuje prawa polskiego i zagranicznego pracownika w zakresie płac, urlopów, zwolnień lekarskich czy zasad BHP. Oznacza to, że zatrudniony w Twoim sklepie cudzoziemiec musi mieć zapewnione takie same warunki pracy, jak jego polscy współpracownicy: przy umowie o pracę obowiązują go te same stawki płacy minimalnej, a przy umowie-zleceniu – ta sama minimalna stawka godzinowa. Jej wysokość w 2023 roku sprawdzisz tutaj. Musisz też zapewnić dokładnie takie warunki pracy i płacy, jakie określiłeś we wniosku o zezwolenie na pracę dla cudzoziemca lub oświadczeniu o powierzeniu wykonywania pracy[iii]. Czym są te dokumenty, wyjaśniamy w dalszej części tekstu.

Kto może zatrudnić cudzoziemca i kogo można zatrudnić?

Każda polska firma może legalnie zlecić pracę obcokrajowcom, ale tylko tym, którzy legalnie przebywają na terytorium naszego kraju. Łatwo to sprawdzić: wystarczy poprosić przyszłego pracownika o dokument legalizujący pobyt jeszcze przed rozpoczęciem pracy, a następnie przez cały okres zatrudnienia przechowywać jego kopię. Może być to wiza, zezwolenie na pobyt czasowy lub stały, paszport (w przypadku wjazdu i pobytu na terytorium Polski w ruchu bezwizowym), ale też zaświadczenie o korzystaniu z ochrony czasowej wydane przez Urząd do Spraw Cudzoziemców[iv].

Z ochrony czasowej korzystają obecnie nasi wschodni sąsiedzi. Z powodu wojny w Ukrainie procedury dotyczące pobytu i zatrudnienia są dla nich uproszczone, a podlega im każdy Ukrainiec, który przybył do Polski po 24 lutego 2022 r. i zadeklarował zamiar pozostania u nas na dłużej. Każda taka osoba przebywa legalnie w Polsce przez 18 miesięcy od dnia wybuchu wojny (czyli do 23 sierpnia 2023 r.), a legalność pobytu potwierdza tu pieczątka w paszporcie[v].

Zatrudnienie cudzoziemca – od czego zacząć?

By pracować w Polsce, cudzoziemcy spoza UE muszą mieć zezwolenie na pracę wydane przez właściwego starostę lub wojewodę. Tu mamy wyjątek, bo np. Ukraińcy mogą być u nas zatrudniani w ramach prostszej procedury, czyli na podstawie oświadczenia pracodawcy o powierzeniu wykonywania pracy lub – od niedawna – powiadomienia o podjęciu pracy. Czym różnią te procedury?

  • Zezwolenie na pracę – jeśli chcesz zatrudnić cudzoziemca, maksymalnie 30 dni przed terminem zatrudnienia musisz złożyć wniosek o zezwolenie na pracę do swojego wojewody. Określasz w nim rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania oraz stanowisko (nie możesz ich później zmienić bez powiadomienia urzędu), a zezwolenie otrzymujesz na czas określony (maksymalnie 3 lata), dla konkretnej osoby. W tej procedurze musisz wykazać, że poszukiwałeś pracowników na lokalnym rynku pracy, ale ich brakuje, jednak i tu obowiązują uproszczenia, np. dla osób, które przed złożeniem wniosku były u Ciebie zatrudnione nie krócej niż 3 miesiące na tym samym stanowisku[vi].
  • Oświadczenie o powierzeniu pracy – obowiązuje tylko przy zatrudnianiu obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji i Ukrainy. Składasz je w swoim powiatowym urzędzie pracy, gdzie jest ono wpisywane do ewidencji oświadczeń w ciągu 7 dni roboczych. Możesz w nim zadeklarować zatrudnienie cudzoziemca na maksymalnie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 i wtedy nie musisz już występować o zezwolenie na pracę[vii].
  • Powiadomienie o podjęciu pracy – ta dodatkowa procedura to ukłon w stronę obywateli Ukrainy, bo dotyczy zarówno osób, które wjechały do Polski po 24 lutego 2022 r., jak też tych, które mieszkają tu legalnie na innej podstawie. Na czym polega? Zatrudniasz w swoim sklepie osobę z Ukrainy i w ciągu 14 dni od daty podjęcia pracy informujesz o tym po fakcie powiatowy urząd pracy (możesz to zrobić online). Jeśli chodzi o osoby, które uciekły przed wojną po jej wybuchu, możesz je zatrudnić wyłącznie na podstawie powiadomienia – oświadczenie o powierzeniu pracy nie wchodzi tu w grę. W tej procedurze pracownik nie jest z Tobą związany i może w każdej chwili zmienić pracę. Natomiast jeśli Ty zmienisz jego warunki pracy (np. wymiar czasu pracy), musisz złożyć nowe powiadomienie[viii].

Zatrudnienie cudzoziemca – dalsze kroki

Gdy masz już zezwolenie na pracę dla cudzoziemca lub złożyłeś oświadczenie o powierzeniu pracy, najtrudniejsze za Tobą! Teraz wystarczy przekazać jeden egzemplarz takiego dokumentu zatrudnianemu, a dalej postępować jak w przypadku pracowników Polaków:

1. Podpisz umowę o pracę lub umowę-zlecenie

Pamiętaj, by zakres umowy pokrywał się z tym, co zadeklarowałeś we wniosku do urzędu: jeśli była to umowa o pracę, nie możesz jej zmienić na umowę cywilnoprawną bez nowego zezwolenia, ale odwrotnie już tak. Umowa powinna być zrozumiała dla cudzoziemca, więc jeśli pracownik nie zna polskiego, warto ją przetłumaczyć.

2. Zgłoś nowego pracownika do ZUS

Tego zgłoszenia trzeba dokonać w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy przez cudzoziemca lub od dnia rozpoczęcia pracy zapisanego w umowie. Składki odprowadzaj zgodnie z obowiązującymi przepisami, tak jak w przypadku polskich pracowników[ix].

3. Bądź na bieżąco z przepisami

Przepisy dotyczące cudzoziemców często się zmieniają, warto więc śledzić wiadomości w mediach, ale też sięgać do źródeł. Pamiętaj, że zasady regulujące pobyt cudzoziemców na terenie RP są opisane w ustawie o cudzoziemcach, a kwestie dotyczące zatrudnienia w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Wspieraj pracowników cudzoziemców!

Większość zatrudnionych w Polsce cudzoziemców to Ukraińcy, którzy oprócz trudów adaptacji muszą się mierzyć ze stresem z powodu trwającej w ich kraju wojny. Pracodawca zatrudniający osoby z Ukrainy powinien brać to pod uwagę i zapewniać im wsparcie. Cenne jest każde działanie, które pomoże zaadaptować się w pracy, ale też zwiększyć kompetencje językowe oraz sprzedażowe. W dobrej sytuacji są pod tym względem przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash. Mogą korzystać z gotowych rozwiązań, m.in. ze wsparcia w zatrudnieniu cudzoziemca oraz skorzystać z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Akademię Umiejętności Eurocash. Na platformie Akademii funkcjonuje już 295 kursów e-learningowych, z czego 11 w języku ukraińskim. Pracownicy sklepów mają możliwość podszkolić swój język polski, a oprócz tego dostają pakiet asymilacyjny i dostęp do infolinii ze wsparciem psychologa[x].

Niezależnie od rodzaju wsparcia, jakie możesz zapewnić swoim pracownikom z zagranicy, pamiętaj, że nawet drobne gesty budują lojalność, a pomagając w adaptacji i rozwoju zawodowym, budujesz

[i] https://www.rp.pl/rynek-pracy/art37798471-rekordowa-liczba-cudzoziemcow-pracujacych-w-polsce

[ii] https://admin.polskieforumhr.pl/wp-content/uploads/2022/10/RAPORT_Trendy-w-zatrudnieniu-2022.pdf

[iii] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00214

[iv] https://polskieforumhr.pl/wiedza/biblioteka-wiedzy/dla-agencji/zatrudnianie-cudzoziemcow-w-polsce/

[v] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00211

[vi] https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zatrudnienie-cudzoziemcow-w-polsce-warto-wiedziec

[vii] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00214

[viii] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00211

[ix] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00211

[x] https://grupaeurocash.pl/assets/media/eurocash-raport-so1-2021-pl.pdf

       

Jak zatrudnić obcokrajowca?
W Polsce pracuje legalnie ponad milion cudzoziemców, z czego 70% stanowią Ukraińcy. W 2022 roku liczba zatrudnionych u nas obcokrajowców wzrosła aż o 20%[i] – nie dziwne więc, że nawet w lokalnych sklepach często słychać zza lady obcy akcent. Podczas gdy niemal co trzecia fi...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.