Żywność do zadań specjalnych!  Jak zadbać o klientów ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi?

Żywność do zadań specjalnych! Jak zadbać o klientów ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi?

Współcześni konsumenci coraz więcej uwagi przykładają do tego, co jedzą i dokładniej czytają etykiety. Wielu Twoich klientów zmaga się też z nietolerancjami pokarmowymi lub schorzeniami, które wymagają specjalnej diety. Spora część konsumentów świadomie rezygnuje także z niektórych produktów, np. mięsa, z powodów pozazdrowotnych. Aby skutecznie i sprawnie odpowiadać na ich potrzeby, warto wiedzieć jakich produktów poszukują osoby o konkretnych wymaganiach żywieniowych.

Wegetarianie i weganie – roślinne zamienniki mięsa i nabiału

Coraz więcej Polaków rezygnuje z mięsa i nabiału ze względów ekologicznych lub światopoglądowych. Przez ostatnie trzy lata sprzedaż kategorii mięsa spadła w ujęciu ilościowym o 7,5 proc.  W związku z tym coraz większym zainteresowaniem cieszą się roślinne alternatywy dla mięsa i nabiału, które warto zaoferować klientom w swoim sklepie.

Jednym z produktów, z których konsumenci rezygnują najczęściej, jest mleko. Wiele osób zmuszonych jest do tego w związku z nietolerancją laktozy. W większości kawiarni możemy już wybierać między różnymi rodzajami napojów roślinnych - tego samego poszukujemy również w sklepach podczas codziennych zakupów. Najpopularniejsze z nich – napój sojowy, migdałowy i owsiany – to podstawa, której nie powinno zabraknąć na sklepowej półce. Oprócz zamienników krowiego mleka warto też zwrócić uwagę na to, aby Twoi klienci mieli wybór bezmlecznych i bezlaktozowych jogurtów i serów - producenci oferują coraz większy wybór tego typu artykułów.

Polacy coraz częściej sięgają też po roślinne zamienniki mięsa i produkty, które można wykorzystać zamiast niego, np. tofu. Już 10 proc. Polaków między 18 a 64 rokiem życia jest wegetarianami, a 6 proc. weganami.  Według raportu Gfk, wartość zakupów roślinnych zamienników wzrosła o 67 proc. w okresie od kwietnia 2021 r. do marca 2022 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.  Producenci oferują szeroki wybór rodzajów mięsa roślinnego i półproduktów, m.in. mielone, kiełbaski, roślinne dania (np. vegeburgery) czy kawałki imitujące kurczaka, które można wykorzystywać w daniach tradycyjnie przygotowywanych z mięsem. Podobieństwo tekstury i smaku sprawia, że po roślinne zamienniki coraz chętniej sięgają również osoby, które nie rezygnują całkowicie z mięsa, ale chcą ograniczyć jego spożycie. 

Dieta wegetariańska i wegańska najwięcej zwolenników ma w dużych miastach, jednak również osoby w mniejszych miejscowościach z pewnością docenią, jeśli w swoim pobliskim sklepie znajdą na półce roślinne alternatywy dla mięsa, po które nie będą musiały wybierać się do odległego dyskontu czy supermarketu. 

Osoby z celiakią – produkty bezglutenowe

Celiakia oznacza trwałą nietolerancję glutenu, czyli białka obecnego w ziarnach pszenicy, żyta i jęczmienia.  Osoby z tą chorobą muszą przez całe życie przestrzegać ścisłej diety i korzystać ze specjalnych produktów bezglutenowych. To ważne, aby planując asortyment w swoim sklepie wziąć pod uwagę także konsumentów cierpiących na celiakię lub uczulonych na pszenicę. Szczególnie w mniejszych miejscowościach dostęp do produktów bezglutenowych jest ograniczony. Warto wiedzieć, że skompletowanie takiej oferty nie musi być skomplikowane i kosztowne. Wśród zbóż naturalnie niezawierających glutenu można wymienić m.in. grykę i kukurydzę. Wystarczy zatem, że wprowadzisz w swoim sklepie takie produkty jak np. chleb z mąki gryczanej, płatki kukurydziane czy mąkę z tych zbóż, aby zaoferować swoim klientom alternatywę. W portfolio producentów pojawia się też coraz szersza oferta gotowego pieczywa bezglutenowego – nie tylko chleba czy bułek, ale także bajgli, chleba tostowego, pieczywa do burgerów czy ciast. Warto zacząć od wprowadzenia do sklepu kilku podstawowych produktów, a potem stopniowo rozszerzać ofertę o produkty, które zainteresują Twoich klientów. Pokazując, że dieta bezglutenowa wcale nie oznacza całkowitej rezygnacji z ulubionych potraw, a jedynie “podmianę” pieczywa, zyskasz nowych, zadowolonych klientów Twojego sklepu.

Diabetycy – produkty bez cukru

Osoby z cukrzycą lub insulinoopornością muszą znacząco ograniczyć spożycie cukrów łatwo przyswajalnych, które w dużych ilościach znajdują się przede wszystkim w słodyczach. W dzisiejszych czasach nie są one jednak zmuszone do całkowitej rezygnacji z deserów i przekąsek. Obecnie na rynku znajdziemy specjalną żywność dla diabetyków, która obejmuje również słodycze. Nie zawierają one dodatku cukru – słodzone są słodzikami takimi jak np. stewia czy ksylitol. To grupa produktów, po które chętnie sięgają także rodzice, którzy dużą wagę przywiązują do żywienia swoich dzieci. Coraz więcej rodziców nie chce dawać swoim pociechom klasycznych słodyczy właśnie ze względu na zawarty w nich cukier, poszukują zatem zdrowszych alternatyw. Produkty dla diabetyków to także świetne rozwiązanie dla osób dbających o linię, ponieważ niektóre ze słodzików nie zawierają kalorii.

Alergicy i osoby z nietolerancjami pokarmowymi – szeroki wybór alternatyw 

Eksperci prognozują, że w najbliższych latach coraz więcej osób będzie zmagało się z jakimś rodzajem alergii lub nietolerancji pokarmowej.  Najczęściej uczulają ludzi białka mleka krowiego i jajek, orzechy, białka pszenicy i soi oraz ryby i skorupiaki. Osoby, które są świadome uczulenia na jakiś składnik lub substancję, powinny uważnie czytać składy produktów, które kupują. Dlatego tak istotne jest, aby w sklepie nie zabrakło towarów od różnych producentów, aby każdy mógł wybrać ten, który spełnia wszystkie wymagania. Szeroki wybór w sklepie to nie tylko wygodne zakupy, ale także gwarancja tego, że znajdzie się w nim produkty odpowiadające na każdą potrzebę.

Będąc właścicielem lokalnego sklepu masz możliwość porozmawiania ze swoimi klientami i poznania ich potrzeb. Możesz zatem dowiedzieć się czy są wśród nich osoby o specjalnych wymaganiach żywieniowych, które poszukują konkretnych produktów, co pomoże Ci skompletować odpowiedni asortyment. 

Top 4 trendy konsumenckie, które warto znać w 2022 roku
Top 4 trendy konsumenckie, które warto znać w 2022 roku
03-02-2022

Styl życia i nawyki konsumenckie Polaków na przestrzeni ubiegłego roku uległy zmianom, na które branża handlowa musi odpowiedzieć. Relacja konsument-przedsiębiorca wymaga ciągłej obserwacji oraz reakcji na nowe potrzeby i oczekiwania klienta. Warto uważnie śledzić wszystkie zmiany i być świadomym no...

Czytaj więcej →
5 cech przedsiębiorcy. Czy masz je wszystkie? [VIDEO]
5 cech przedsiębiorcy. Czy masz je wszystkie? [VIDEO]
29-06-2021

Zakładanie i prowadzenie własnego biznesu to nie lada wyzwanie – przyzna to każdy przedsiębiorca. Wymaga bardzo wielu różnych umiejętności, a do tego odpowiedniego zestawu cech charakteru, bez których trudno osiągnąć sukces rynkowy (choć, by zacząć, wystarczy tak naprawdę jedna!). Jakie to cechy? I ...

Czytaj więcej →
Motywacja pracowników w sklepie – jak ją wzbudzić i podtrzymywać?
Motywacja pracowników w sklepie – jak ją wzbudzić i podtrzymywać?
04-12-2020

Motywacja to podstawa w pracy, bez niej trudno wyobrazić sobie sumienne wykonywanie obowiązków. Przedsiębiorcy od zawsze zastanawiają się, w jaki sposób wzmocnić postawy pracowników, by podnieść jakość i efektywność pracy swojej załogi. Oto kilka wskazówek, jak wzbudzić i podtrzymać motywację do pra...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl