Twój sklep w duchu zero waste. Co to oznacza?

Twój sklep w duchu zero waste. Co to oznacza?

Nasza planeta zmaga się z coraz większymi problemami. Chociaż czasu nie da się cofnąć, wszyscy możemy jednak wspólnie dążyć do znacznej poprawy stanu środowiska naturalnego i zatrzymania negatywnych zmian. Ty również! Jako właściciel sklepu możesz na przykład wprowadzić w swojej placówce rozwiązania ekologiczne zgodne z zasadą „zero waste”. W jaki sposób? Dowiesz się z artykułu.

Czy wiesz, że…

Grupa Eurocash ruszyła z kolejną edycją „Szanujemy, nie marnujemy!” – kampanii społeczno-edukacyjnej realizowanej we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności? W jej ramach Eurocash udostępnia cykl podcastów o prawnych aspektach niemarnowania żywności oraz wideo przepisów na dania zero waste. Z kolei właściciele lokalnych sklepów – klienci Grupy – mogą wziąć udział w webinarach z ekspertami. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Zero waste – co to takiego?

Zero waste to coś więcej niż idea – to styl życia, zgodnie z którym ludzie i przedsiębiorstwa powinni zwracać szczególną uwagę na ilość odpadów, którą produkują (i ograniczać ją do absolutnego minimum, a najlepiej, zgodnie z nazwą – do zera), poziom zużycia energii i zanieczyszczenia środowiska. Życie w duchu zero waste zakłada, że wszystkie materiały można ponownie wykorzystać, a kupowane produkty powinny mieć jak najprostszy skład i krótki łańcuch dostaw. Chodzi tu nie tylko o generowanie minimalnej ilości śmieci, ale także o niemarnowanie zasobów.

Co to oznacza w praktyce? Stosowanie idei zero waste lub less waste (zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów), która jest pierwszym krokiem do osiągnięcia poziomu ,,zero strat”, wymaga wprowadzenia kilku prostych zmian w codziennym życiu. Przede wszystkim wdrożenia w życie popularnej zasady 3xR, czyli Reduce, Reuse, Recycle (w dosłownym tłumaczeniu Redukuj/Ograniczaj, Wykorzystuj ponownie, Przetwarzaj).

Twój sklep w duchu zero waste – ograniczaj

W przypadku sklepu spożywczego zasada Ograniczaj dotyczy przede wszystkim przemyślanych zamówień. Planując zatowarowanie placówki, dokładnie sprawdź, które produkty musisz zamówić, a które nie cieszą się dużą popularnością, więc można zmniejszyć ich liczbę na półkach. Ograniczenie zamówień towarów, które nie sprzedają się w dużych ilościach, pozwoli Ci nie tylko oszczędzić pieniądze, ale także zapobiegnie zmarnowaniu tych produktów. Jeśli wprowadzasz do oferty nowość, zamów najpierw tylko niewielką liczbę sztuk ,,na próbę” – może się okazać, że zwyczajnie nie przypadnie ona do gustu Twoim klientom.

Zasadę Reduce (Ograniczaj) odnieść należy także to zużycia wody czy prądu. Przykładowo, aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej należy pamiętać o gaszeniu wszystkich świateł na koniec dnia pracy sklepu oraz wyłączaniu wszystkich urządzeń, które nie muszą działać bez przerwy. Pamiętaj, aby w przypadku awarii nie wymieniać od razu działających urządzeń elektronicznych na nowsze modele – jeśli coś zaczyna się w nich psuć - napraw lub wymień tylko element odpowiadający za usterkę. Jest to korzystne zarówno dla Twojego portfela, jak też dla środowiska. Więcej sposobów na wprowadzenie zielonych technologii ograniczających zużycie prądu znajdziesz tutaj. Jeżeli już jednak musisz wymienić sprzęt – postaw na taki, który jest mniej energochłonny. Będzie to korzystne także dla Twoich rachunków.

Twój sklep w duchu zero waste – wykorzystuj ponownie

W przypadku tej zasady najwięcej mogą zrobić Twoi klienci – potrzebują jednak do tego Twojej pomocy i inspiracji. Ponowne wykorzystywanie produktów zakłada m.in. używanie wielorazowych opakowań, toreb na zakupy czy kubków na napoje na wynos. Warto zatem przy sekcji z warzywami, owocami czy pieczywem umieścić woreczki, których można wielokrotnie używać do pakowania produktów świeżych. Podobnie duże torby na zakupy, które powinny być wykonane z ekologicznych materiałów wielokrotnego użytku. Najlepiej wprowadzić w sklepie torby papierowe lub materiałowe i zachęcać klientów do korzystania z nich. Możesz również udostępnić swoim klientom kartony, które zostały po dostawach do Twojego sklepu – również nadadzą się do zapakowania zakupów dla „zapominalskich”, którzy nie zabrali ze sobą torby.

Coraz więcej osób, starających się żyć ekologicznie, chodzi na zakupy z własnymi pojemnikami, a kolejne sklepy wprowadzają możliwość zapakowania produktów suchych na wagę, takich jak np.: kasze, makarony, orzechy, mąki czy płatki owsiane, do własnych słoików i pudełek. Takie placówki ograniczają produkcję śmieci, a jednocześnie przyciągają nowych klientów, którzy zwracają uwagę na ekologiczne rozwiązania w sklepach, w których robią zakupy. To też wygodne rozwiązanie dla klientów sklepu, którzy kupują dokładnie tyle danego produktu, ile potrzebują, zamiast dużego zbiorczego opakowania.

Zgodnie z zasadą reuse powinniśmy korzystać również z produktów wykonanych z odzysku. Możesz używać w sklepie ekologicznych worków na śmieci, a w niektórych przypadkach nie używać ich wcale, np. w kontenerze przeznaczonym na plastik lub makulaturę. Drobną, ale znaczącą zmianą może być również wprowadzenie papierowych opakowań na stanowisku z mięsem i serami czy ręczników papierowych wykonanych z makulatury.

Twój sklep w duchu zero waste – segreguj odpady

Pamiętaj, aby zawsze segregować odpady w swoim sklepie i zachęcaj do tego swoich klientów. Kosze na śmieci powinny być wyraźnie oznaczone kolorami, a najlepiej również infografikami lub napisem. Wiele osób nie pamięta, który kolor odpowiada którym odpadom, a to zniechęca ich do segregacji. Dlatego warto czytelnie oznaczyć każdy z kontenerów, tak aby nikt nie miał wątpliwości, który z nich jest na szkło, papier, produkty bio czy plastik. Rozważ również umieszczenie w Twoim sklepie pudełek na zużyte baterie czy drobny sprzęt elektroniczny, albo np. na plastikowe nakrętki.

Inne sposoby na sklep w duchu zero waste

Oprócz zasady 3xR w sklepie można zastosować wiele innych rozwiązań ekologicznych, które pozwolą zmniejszyć wpływ Twojej placówki na środowisko, a także polepszą jej wizerunek. Oto przykłady.

  • Zamawiaj towary u lokalnych dostawców

W życiu zgodnie z ideą zero waste mieści się również wybieranie produktów o jak najczystszym i najkrótszym składzie, produkowanych jak najbliżej miejsca zamieszkania. Zamawianie towaru u lokalnych dostawców to gwarancja jakości i krótkiego łańcucha dostaw. Coraz więcej osób poszukuje w sklepach produktów lokalnych i ekologicznych, dlatego warto zaoferować klientom szeroki wybór takiego asortymentu.

  • Nie marnuj żywności

Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz opublikowany przez Grupę Eurocash poradnik ,,Szanujemy, nie marnujemy!" to zbiór wskazówek jak zapobiegać marnowaniu żywności w sklepie. To niezwykle istotny temat, ponieważ tylko w Polsce każdego dnia do śmietników trafia kilkanaście tysięcy kilogramów jedzenia, a jednocześnie mamy do czynienia z kryzysem żywnościowym w innych miejscach na świecie. O tym, w jaki sposób przeciwdziałać wyrzucaniu jedzenia w sklepie pisaliśmy już wielokrotnie, np. w artykule Przedsiębiorco! Jakie są Twoje obowiązku w zakresie zapobiegania marnowaniu żywności?, dlatego przypomnimy dwie najważniejsze zasady. Po pierwsze, zamawiaj towar w sposób przemyślany i tylko w takich ilościach, które na pewno uda Ci się sprzedać, a po drugie zadbaj o odpowiednią ekspozycję produktów świeżych, aby jak najdłużej utrzymać ich świeżość.

Coraz więcej firm wdraża rozwiązania pozwalające na efektywne zapobieganie marnowaniu żywności. Stosowanie zasady 3R to prosty sposób, który umożliwia ograniczanie ilości odpadów, produkowanych przez przedsiębiorstwo. Z uwagi na rosnącą potrzebę proekologicznych działań, Grupa Eurocash przygotowała podręcznik „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, dla przedsiębiorców, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony. Dbaj o środowisko i prowadź firmę w duchu „zero waste”!

#Heheszki i Evryplace – sieć Inmedio w awangardzie sklepów typu convinience
#Heheszki i Evryplace – sieć Inmedio w awangardzie sklepów typu convinience
09-05-2019

Model handlu detalicznego przechodzi kolejną ewolucję. Z roku na rok coraz więcej osób robi zakupy w sieciach sklepów typu convinience. Determinuje to zmiany asortymentowe i technologiczne, które w ostatnim czasie zauważyć możemy np. w sieci salonów Inmedio. Ich szybki rozwój zaowocował możliwością...

Czytaj więcej →
Zerowy podatek na żywność. Co musisz wiedzieć?
Zerowy podatek na żywność. Co musisz wiedzieć?
28-01-2022

1 lutego 2022 r. weszła w życie tarcza antyinflacyjna 2.0, której założeniem było obniżenie podatku VAT na wybrane towary. Początkowo obowiązywać miała ona jedynie przez sześć miesięcy, jednak 24 października br. prezydent podpisał ustawę przedłużającą jej działanie. Oznacza to utrzymanie niższej st...

Czytaj więcej →
Odpowiedzialność biznesu to nie tylko kampanie społeczne. Zaczyna się znacznie wcześniej
Odpowiedzialność biznesu to nie tylko kampanie społeczne. Zaczyna się znacznie wcześniej
13-07-2021

Wiele osób kojarzy odpowiedzialny biznes z projektami i kampaniami, które wspierają konkretne inicjatywy czy grupy społeczne.  To oczywiście słuszne rozumienie pojęcia CSR. Ale czy współcześnie możemy mówić o społecznej odpowiedzialności biznesu jedynie jako wycinku funkcjonowania firmy – w dodatku...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl