Black Friday w handlu. Święto promocji także w Twoim sklepie

Black Friday w handlu. Święto promocji także w Twoim sklepie

Jak co roku w listopadzie handel przygotowuje się do Bożego Narodzenia, ale zanim jeszcze ubierzemy choinkę, sklepy czeka wielkie święto zakupów, czyli Black Friday. Jest to dzień atrakcyjnych zniżek dla klientów, który ma miejsce raz w roku, w ostatni piątek listopada. Choć Black Friday w Polsce kojarzony jest głównie z zakupami online, również lokalne sklepy stacjonarne mogą wykorzystać go jako okazję do zwiększenia sprzedaży. Podpowiadamy, jakie promocje warto wprowadzić tego dnia do swojego sklepu.

Black Friday (Czarny Piątek) ma swój początek w Stanach Zjednoczonych. Zawsze przypada on w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia - w tym roku Black Friday wypada 25 listopada. Otwiera on sezon na zakupy bożonarodzeniowe i jest okazją m.in. do zrobienia prezentów gwiazdkowych w promocyjnych cenach. Do intensywnych zakupów zachęcają dłuższe godziny otwarcia sklepów oraz liczne rabaty[1]. Fakt ten sprawia, że w USA jest to dla sprzedawców najbardziej dochodowy dzień w roku[2]. Wprawdzie w Polsce skala sprzedaży w Black Friday jest znacznie mniejsza, ale z roku na rok rośnie i cieszy się sporym zainteresowaniem konsumentów. Według danych platformy e-commerce Shoper, same tylko sklepy korzystające z jej usług (15 tys. podmiotów) osiągnęły w Black Friday w 2021 r. obrót na poziomie 50 mln zł[3].

Promocje napędzają sprzedaż w kryzysie

Modę na Black Friday warto wykorzystać również do wsparcia sprzedaży w lokalnych sklepach. Ten dzień już na dobre rozgościł się w polskim handlu, a klienci oczekują rabatów i niezrażeni inflacją, również w tym roku planują skorzystać z dostępnych promocji. Badania dowodzą, że 39% konsumentów aktywnie szuka promocji w kryzysowych czasach, a co 5. kupującemu zdarza się wrzucić do koszyka produkt, tylko dlatego, że miał obniżoną cenę[4]. Dlatego warto już dziś zaplanować ofertę na ten szczególny dzień.

Black Friday w handlu – praktyczne wskazówki

Wykorzystaj Black Friday w swoim sklepie i wprowadź atrakcyjne promocje, które zainteresują Twoich klientów. Zaplanuj ofertę i zwiększaj wartość paragonów.

1. Postaw na zniżki w pakietach i wielopakach

W Black Friday możesz po prostu obniżyć ceny wybranych produktów, ale możesz też sprawić, aby klienci kupili ich więcej. Tak właśnie działa mechanizm sprzedaży w wielopakach i ofertach typu „2+1 gratis” lub „2 produkty w cenie jednego”. Przynosi korzyści obu stronom: klient otrzymuje niższą cenę jednostkową za produkt, sprzedawca notuje wyższą sprzedaż.

2. Poinformuj klientów o nadchodzących promocjach

Komunikuj planowane promocje z wyprzedzeniem. Powieś plakat w witrynie sklepu, rozłóż ulotki przy ladzie, postaw potykacz przed drzwiami, ogłoś promocje na profilach placówki w mediach społecznościowych czy po prostu wspominaj o nich w rozmowach z klientami. Pozwól też zauważyć swoją ofertę specjalną – pamiętaj o odpowiedniej ekspozycji produktów w sklepie i widocznych etykietach z cenami (przed zniżką i po).

3. Przygotuj na Black Friday ofertę świąteczną

W USA Black Friday rozpoczyna okres przedświątecznych zakupów, co można wykorzystać także na lokalnym gruncie. Zaoferuj klientom swojego sklepu niższe ceny na produkty typowo prezentowe, tj.: bombonierki, pralinki, czekolady, kawy, herbaty czy świąteczne zestawy alkoholi. Do oferty włącz również produkty, które okażą się przydatne przy okazji przygotowywania świątecznych dań i wypieków. Zadbaj o dostępność artykułów o dłuższym terminie przydatności do spożycia m.in. mąkę, cukier, orzechy, bakalie, suszone owoce czy dekoracje do ciast. Nie zapomnij również o drobnych dekoracjach świątecznych, po które klienci będą mogli sięgnąć przy okazji zakupów spożywczych.

4. Zróżnicuj promocje

Niezależnie od tego, które produkty zechcesz zaoferować z rabatem, pamiętaj o różnych grupach klientów. Niech w Black Friday każdy znajdzie w Twoim sklepie coś dla siebie: dzieci, dorośli, miłośnicy słodyczy, osoby o specjalnych potrzebach żywieniowych czy ci, którzy lubią wcześniej zaplanować świąteczne zapasy. W ten sposób pokażesz swoim klientom, że ich potrzeby są dla Ciebie ważne.

5. Zaskocz klientów nietypowym pomysłem

W Black Friday możesz pójść także mniej typową ścieżką i zaoferować klientom np. rabat na wszystkie produkty kojarzące się z piątkiem i weekendem (przekąski, słodycze, napoje gazowane itd.). Jeśli masz warunki lokalowe, zorganizuj degustację z promocją: wprowadź w ten sposób nowy asortyment lub wyróżnij ten, który potrzebuje nieco wsparcia promocyjnego.

6. Przedłuż promocję na weekend lub tydzień

Choć Black Friday tradycyjnie wypada w piątek, wiele sklepów zaczyna go świętować tydzień wcześniej (Black Week) lub przedłuża wszystkie promocje na weekend. Weź z nich przykład i wprowadź rabaty na dłużej! Z oferty skorzystają także osoby, które nie zdążyły zrobić zakupów w piątek, a ty będziesz mieć okazję do zwiększenia sprzedaży.

7. Korzystaj z programów lojalnościowych

Aplikacje i karty stałego klienta ułatwiają zarządzanie promocjami, bieżące oferowanie zniżek, a także informowanie o wszelkich okazjach, które planujesz wprowadzić w swoim sklepie. Wspierają sprzedaż, budują lojalność klientów i zyskują na popularności, bo już teraz korzysta z nich niemal połowa polskich konsumentów[5]. Budowa programu lojalnościowego od zera jest niestety czaso- i kosztochłonna, dlatego łatwiej korzystać z gotowego rozwiązania, oferowanego np. w ramach sieci franczyzowych.

Sprawdź, co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy, https://grupaeurocash.pl/blog/co-daje-tobie-i-twoim-klientom-program-lojalnosciowy

Black Friday to święto o rosnącym potencjale handlowym. Nie pomiń go, prowadząc lokalny sklep. Wykorzystaj okazję i zachęć klientów do zakupów w Twojej placówce. Zorganizuj atrakcyjne rabaty i zaskocz konsumentów kreatywnymi promocjami. Zapisz datę 25 listopada w kalendarzu i już dziś zaplanuj działania, które zwiększą wartość koszyków zakupowych.

 


Święta, święta i… marnowanie żywności. Jak ograniczyć straty jedzenia w okresie bożonarodzeniowym?
Święta, święta i… marnowanie żywności. Jak ograniczyć straty jedzenia w okresie bożonarodzeniowym?
10-12-2021

Okres przedświąteczny, który w handlu rozpoczyna się już w listopadzie, to dla naszej branży jeden z najważniejszych momentów w roku. Wczesne wprowadzenie asortymentu świątecznego, a więc m.in. słodyczy, składników do tradycyjnych dań wigilijnych i wypieków, ale też artykułów upominkowych i ozdób, b...

Czytaj więcej →
Uruchamiamy „Zakupy dla Seniora 60+” - nową inicjatywę Grupy Eurocash
Uruchamiamy „Zakupy dla Seniora 60+” - nową inicjatywę Grupy Eurocash
20-03-2020

Epidemia koronawirusa najbardziej dotyka osoby starsze. Przestraszeni tym co się dzieje, nierzadko osamotnieni, mogą obawiać się wyjść z domu, żeby nie zachorować. Grupa Eurocash uruchomiła więc inicjatywę „Zakupy dla Seniora 60+”, aby pomóc osobom starszym w realizacji bieżących zakupów. W tej c...

Czytaj więcej →
Stały klient to podstawa. Jak zwiększyć lojalność konsumencką w swoim sklepie?
Stały klient to podstawa. Jak zwiększyć lojalność konsumencką w swoim sklepie?
27-04-2023

Gdy co 5. osoba deklaruje oszczędności na zakupach spożywczych[1], coraz trudniej przyciągnąć klienta do sklepu, a jeszcze trudniej utrzymać go na dłużej. Warto jednak próbować! W czasach kryzysu stały klient jest na wagę złota, a lojalność konsumencka nabiera nowego znaczenia. Jak wł...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl