Zakupy w dziale z mięsem i nabiałem zajmują nam zwykle najwięcej czasu. Szukamy najlepszych produktów, często konkretnych rodzajów. W tym artykule przedstawiamy kilka sposobów na to, aby uatrakcyjnić ekspozycję produktów świeżych w sklepie i zachęcić klientów do zakupu.
Właściwy sprzęt to podstawa
Podstawą ekspozycji produktów świeżych w sklepie jest odpowiednie przechowywanie. W przypadku mięsa i nabiału mowa tu o specjalnych ladach chłodniczych, które dzięki niskiej temperaturze pozwalają utrzymać świeżość produktów i zwiększyć rotację asortymentu. Pamiętaj jednak, że dobór temperatury zależy od rodzaju produktu – przed rozplanowaniem ekspozycji koniecznie zapoznaj się z zaleceniami producenta. Aby dodatkowo uwydatnić naturalną barwę produktów, a tym samym ich świeżość, warto postawić w lodówkach na żarówki świecące światłem naturalnym.
Warunkiem koniecznym przy ekspozycji mięsa i serów jest wyłożenie produktów w pojemnikach ze stali nierdzewnej. Ich powierzchnia pozbawiona jest mikroporów, w których mogłyby lęgnąć się drobnoustroje. Warto również zrezygnować z cenówek w formie plakietek wbijanych w produkt na rzecz wolnostojących etykiet łatwych w czyszczeniu. Naruszenie powierzchni sera lub mięsa może prowadzić do jego zanieczyszczenia.
Przemyślana ekspozycja
Mówi się, że ludzie kupują oczami, dlatego warto pamiętać o estetycznym ułożeniu towarów w sklepie. Popularnym sposobem na uatrakcyjnienie ekspozycji jest tworzenie wrażenia obfitości. Najłatwiej osiągnąć ten efekt poprzez kaskadowe ułożenie produktów (towar dalej od klienta leży na podwyższeniu). Należy zwrócić jednak uwagę na to, aby ekspozycja nie była za wysoka i nie ograniczała przepływu czystego, zimnego powietrza nad towarem.
W jaki sposób zadbać o estetyczną ekspozycję mięsa i nabiału? Przede wszystkim należy przekroić duże bloki sera i porcje mięsa, tak aby klienci mieli możliwość zobaczyć, jak produkt wygląda w środku. Pamiętaj jednak, aby zabezpieczać takie produkty przed wyschnięciem i szczelnie owijać je na noc folią spożywczą. Układając towar warto zwrócić uwagę na to, żeby większe produkty znalazły się na spodzie, a mniejsze na wierzchu.
Podział na kategorie
Niezwykle istotnym czynnikiem przy ekspozycji produktów świeżych jest podzielenie lady chłodniczej na wyraźnie oznaczone strefy. Każda strefa powinna obejmować jedną kategorię produktową, np. sery pleśniowe, sery żółte, mięso czerwone, wędliny suche i kiełbasy, drób itp. Taki jasny podział umożliwi klientowi szybkie odnalezienie szukanego produktu, a tym samym zapobiegnie ewentualnemu zniecierpliwieniu konsumenta.
Aby jeszcze bardziej ułatwić klientom zakupy, a jednocześnie zachęcić ich do wyboru droższych produktów, warto zastosować pewien bardzo prosty trick. Ludzie czytają od lewej do prawej, czyli więcej uwagi przykładają temu, co znajduje się po lewej stronie obiektu, na który patrzą. Produkty premium albo te w promocyjnych cenach układaj zatem zawsze po lewej stronie lady lub sekcji.
Bogaty asortyment
Atrakcyjna ekspozycja to nie wszystko! Klientów do Twojego sklepu na pewno przyciągnie też duży wybór towaru. Polacy coraz częściej poszukują produktów regionalnych i ekologicznych. Sery, wędliny czy kiełbasy na szczęście łatwo pozyskać od lokalnych producentów – w Twojej okolicy z pewnością znajdzie się niejeden dostawca tych produktów. Twoi klienci docenią, jeśli ułatwisz im dostęp do świetnej jakości nabiału i mięsa. Rozważ możliwość składania zamówień przez klientów na konkretne rodzaje tych produktów – taka opcja na pewno przypadnie im do gustu, a Ciebie uchroni przed ewentualnym zmarnowaniem towaru.
Pamiętaj: Grupa Eurocash we współpracy z właścicielami sklepów oraz mleczarni stworzyła markę produktów nabiałowych Kanka. Asortyment charakteryzuje się prostym składem i wysoką jakością w przystępnych cenach. Znajdziesz ją w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl
Ważne: Zadbaj również o klientów o specjalnych wymaganiach żywieniowych, będących na specjalistycznych dietach. Wprowadź do oferty zamienniki typowych produktów dostępnych w ladzie. Wyjdź naprzeciw trendom oraz potrzebom Twoich klientów i zaopatrz swój sklep m.in. w produkty nabiałowe bez laktozy. Pamiętaj również, że liczba osób ograniczających spożycie mięsa rośnie z roku na rok, dlatego warto zapewnić klientom również asortyment wegański. Na rynku coraz więcej firm oferuje roślinne zamienniki mięsa, dlatego zadbaj, aby nie zabrakło ich także w Twoim sklepie szczególnie w sezonie grillowym.
Zasada FIFO
FIFO, czyli z skrót z angielskiego First In First Out, oznacza zasadę, zgodnie z którą towar, który jako pierwszy trafił na ladę, pierwszy ją opuszcza. Czyli nowy towar dokładamy od strony klienta, a w pierwszej kolejności sprzedajemy ten starszy ułożony od strony obsługi. Zapobiega to psuciu się produktów i marnowaniu żywności. Oczywiście na bieżąco należy kontrolować stan całego towaru i usuwać nieświeże produkty. Pamiętaj, aby na noc zabezpieczać żywność folią spożywczą lub trzymać ją w szczelnych pojemnikach i stale kontroluj temperaturę w lodówkach.
Świeżo znaczy atrakcyjnie
Mięso i nabiał to podstawowe produkty żywnościowe, wybierane przez klientów podczas zakupów w sklepie. Stoisko mięsno-wędliniarskie to ważna przestrzeń – jego właściwa ekspozycja rzutuje na sprzedaż tych artykułów. Odpowiednie ustawienie produktów, właściwe ich grupowanie oraz oznaczanie może wpływać na decyzje zakupowe klientów i zwiększać zawartość ich koszyka zakupowego. Estetyczne i spójne stanowisko wymaga zaangażowania i wysiłku, ale atrakcyjna ekspozycja pozwoli wpłynąć na pozytywny odbiór artykułów w ladzie i pomoże Ci zachęcić konsumentów do zakupu.
Podobne artykuły