25-10-2022

25/10/2022

Idzie Mundial 2022! Jak przygotować sklep na czas dużej imprezy sportowej?

Fanów piłki nożnej już niedługo czekają największe sportowe emocje. Za kilka tygodni – 20 listopada rozpocznie się najważniejsza piłkarska impreza, czyli Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2022, znane również jako Mundial. Przygotuj sklep na tę okazję i dopasuj ofertę do oczekiwań kibiców.

Piłka nożna jest jednym z najpopularniejszych sportów zarówno na świecie, jak i w Polsce. FIFA pochwaliła się rekordowymi wynikami oglądalności po Mistrzostwach Świata w 2018 r. Z dostępnych danych wynika, że więcej niż połowa światowej populacji choć przez chwilę oglądała ostatni mundial[1]. Turniej cieszył się wielkim zainteresowaniem również wśród Polaków. Tym samym wielkie piłkarskie święto znalazło odzwierciedlenie również w sprzedaży produktów spożywczych w sklepach stacjonarnych. Z raportu Polskiej Izby Handlu wynika, że obroty sklepów osiedlowych podczas Mundialu w czerwcu 2018 r. wzrosły o 2,4 proc. porównując do maja 2018 i o 5,4 proc. w porównaniu rok do roku[2].

Przygotuj swój sklep na Mundial 2022 – oferta

Możliwość kibicowania stwarza okazje do spotkań towarzyskich. Ponad dwie trzecie Polaków ogląda transmisje sportowe we własnym domu, najczęściej z partnerami/małżonkami (37 proc.) lub znajomymi (32 proc.). Co ciekawe, ponad 36 proc. z nich, wykonuje zakupy spożywcze w dniu meczowym[3], co stwarza ogromną szansę dla sklepów lokalnych, w których klienci cenią sobie szybkie zakupy bez kolejek. Wykorzystaj te informacje i wprowadź produkty najchętniej wybierane przez kibiców.

Oferta na Mundial 2022:

  • Przekąski – podczas oglądania meczu Polacy chętnie sięgają po różnego rodzaju przekąski. Większość kibiców wybiera chipsy (77 proc.), paluszki i precelki (50 proc.) oraz orzeszki (43 proc.)[4]. Podczas Mundialu w 2018 r. kategoria chipsów odnotowała znaczny wzrost sprzedaży – o 12 proc. w ujęciu mdm. Warto także pamiętać o klientach, którzy szukają zdrowszych przekąsek – zadbaj, by na półce Twojego sklepu nie zabrakło bakalii, beztłuszczowych chrupek czy np. hummusu, który w połączeniu z chrupiącymi warzywami idealnie sprawdzi się podczas meczu w gronie znajomych;
  • Napoje – z danych Polskiej Izby Handlu wynika, że podczas trwania turnieju klienci chętniej kupowali również napoje gazowane oraz energetyzujące[5];
  • Alkohol – większość Polaków podczas oglądania meczów reprezentacji sięga po alkohol. Aż 90 proc. kibiców wybiera piwo podczas oglądania meczów piłki nożnej[6];
  • Piwo bezalkoholowe – w ciągu ostatnich kilku lat obserwowany jest znaczny wzrost zainteresowania piwem bezalkoholowym. Już blisko połowa Polaków sięga po ten asortyment. Co ciekawe, im młodsi badani, tym częściej spożywają oni produkty bez alkoholu[7]. Więcej informacji o rosnącym segmencie alkoholi 0% dostępnych jest tutaj.

Przy okazji turnieju warto pamiętać również o atrakcyjnych promocjach. Przygotuj specjalną ofertę pod piłkarskich kibiców, rozważ najchętniej kupowane produkty i zaproponuj promocje ograniczone czasowo, motywując klientów do zakupów.

Przygotuj swój sklep na Mundial 2022 – wnętrza

Tegoroczne Mistrzostwa Świata w Katarze to ważne święto dla wszystkich kibiców piłki nożnej. Wydarzenie to stanowi dobrą okazję, aby zaskoczyć klientów poprzez stworzenie ciekawego wnętrza sklepu, nawiązującego do tematyki turnieju.

  • Przearanżuj przestrzeń – wyeksponuj strefę kibica, w której klienci będą mogli łatwo znaleźć oczekiwane produkty spożywcze i napoje – przenieś stadionową atmosferę do swojego sklepu;
  • Produkty limitowane – zadbaj o dostępność produktów limitowanych, stworzonych przez producentów z okazji Mundialu. Wiele z nich na opakowaniach posiada wizerunki popularnych piłkarzy, co może uatrakcyjnić Twoją ofertę. Często do limitowanych produktów dołączane są też gratis okolicznościowe gadżety piłkarskie;
  • Ekspozycja – zastanów się nad ciekawym rozłożeniem produktów na półkach. Oryginalnym pomysłem może okazać się ułożenie ich w taki sposób, aby stworzyć z nich polskie barwy narodowe;
  • Gadżety – zadbaj o szczegóły – wprowadź do wnętrza elementy nawiązujące do wydarzenia. Rozwieś w sklepie szaliki kibica, trąbki, piłki czy figurki z wizerunkami gwiazd turnieju.

Pamiętaj: najważniejszą rzeczą jest dostosowanie oferty do oczekiwań klientów. Rozmawiaj ze swoimi klientami, wsłuchaj się w ich potrzeby. Wykaż się nawet drobną inicjatywą i pomysłowością, a klienci na pewno docenią Twoje starania, co wpłynie na ich lojalność. Indywidualne podejście do klientów oraz oryginalne działania sprawią, że klienci nie tylko będą wracać do Twojego sklepu, ale z dużym prawdopodobieństwem wyślą do niego również swoich znajomych.

[1] https://sportowefakty.wp.pl/pilka-nozna/795382/ponad-polowa-populacji-swiata-ogladala-mundial-fifa-chwali-sie-rekordem

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/mundial-pomogl-malym-sklepom-sprzedaz-w-czerwcu-wzrosla-o-ponad-5-proc

[3] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sportowe-podjadanie-polacy-najczesciej-kibicuja-z-przekaskami

[4] Tamże

[5] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/mundial-pomogl-malym-sklepom-sprzedaz-w-czerwcu-wzrosla-o-ponad-5-proc

[6] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sportowe-podjadanie-polacy-najczesciej-kibicuja-z-przekaskami/1

[7] https://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/blisko-polowa-polakow-kupuje-piwo-bezalkoholowe,211880.html

       

Podobne artykuły