Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jako właściciel sklepu masz obowiązek zapewnić swoim pracownikom bezpieczne warunki pracy, a klientom swobodne, komfortowe przemieszczanie się po placówce podczas zakupów. Według obowiązujących przepisów, za jakikolwiek wypadek na terenie placówki w pierwszej kolejności odpowiedzialna jest osoba prowadząca sklep[1]. Dlatego tak istotne jest, aby Twoja placówka spełniała wszystkie wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym artykule przypominamy 3 najważniejsze zasady BHP – przekonaj się, czy pamiętasz o wszystkich!

Szkolenia okresowe BHP dla Twoich pracowników

Przepisy nakazują, aby osoba zatrudniona na stanowisku kasjer-sprzedawca uczestniczyła w szkoleniu okresowym z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy nie rzadziej niż raz na trzy lata.[2] Warto o tym pamiętać, ponieważ to Twoją odpowiedzialnością – jako właściciela sklepu zatrudniającego pracowników – jest skierowanie pracownika na takie szkolenie w godzinach pracy. To niezwykle ważne, aby nie zaniedbać tego obowiązku: nie tylko ze względu na bezpieczeństwo Twoich pracowników i klientów, ale również, by zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi.

Oprócz szkoleń BHP wymaganych w Kodeksie Pracy, regularnie należy przypominać pracownikom także zasady udzielania pierwszej pomocy oraz instrukcję działania w przypadku pożaru. Podstawą bezpieczeństwa w sklepie jest zapobieganie wypadkom, dlatego każdy pracownik powinien wiedzieć, jak zachować się w ryzykownej sytuacji.

Instrukcje BHP w widocznych miejscach w placówce

Każde stanowisko pracy w sklepie ma swoją instrukcję BHP, która powinna być dostępna dla każdego pracownika. Jeśli w Twojej placówce znajduje się dział mięsny, serowy czy piekarniczy, wytyczne dotyczące prawidłowej obsługi sprzętu, powinny znaleźć się w wyposażeniu stanowiska pracy np. na półce, w segregatorze. Pomoże to w zapobieganiu wypadkom oraz zwiększy świadomość i ostrożność pracowników.

W dowolnym miejscu w sklepie warto umieścić instrukcję ogólną BHP, która zawiera podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownicy znajdą w niej informacje m.in. o tym, jak przygotować się do pracy i jak zachować się w sytuacjach awaryjnych.

Apteczka pierwszej pomocy w Twoim sklepie

W wyposażeniu Twojego sklepu bezwzględnie powinna znaleźć się apteczka[3]. Ważne, aby każdy pracownik znał jej lokalizację i w każdej chwili mógł z niej skorzystać. Dodatkowo, w widocznym miejscu powinna być wywieszona instrukcja udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. Chociaż te zasady powinien znać każdy z nas, w sytuacjach stresowych w naszej głowie może pojawić się pustka. Tabliczka z czytelną, prostą instrukcją udzielania podstawowej pierwszej pomocy wywieszona w widocznym miejscu może w takiej sytuacji uratować zdrowie, a nawet życie.

Obsługa apteczek na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym do tej roli, przeszkolonym pracownikom. Ważne, aby punkty pierwszej pomocy były odpowiednio oznakowane, a apteczki zawsze powinny znajdować się w tym samym miejscu, aby łatwo było je znaleźć. Pamiętaj, aby na bieżąco sprawdzać termin przydatności do użycia sprzętu, by mieć gwarancje jego sprawności.

Troska o bezpieczeństwo i zdrowie Twoich pracowników oraz klientów to Twoja odpowiedzialność, której nie możesz zaniedbywać. Zapoznaj się ze szczegółowymi zasadami BHP i Kodeksu Pracy, aby dostosować swoją placówkę do obowiązujących wymogów.

[1] https://serwisy.gazetaprawna.pl/poradnik-konsumenta/artykuly/909010,za-bezpieczenstwo-klienta-odpowiada-wlasciciel-sklepu.html

[2] https://www.pip.gov.pl/pl/porady-prawne/bezpieczenstwo-i-higiena-pracy/9225,przygotowanie-do-pracy.html

[3] https://www.pip.gov.pl/pl/porady-prawne/bezpieczenstwo-i-higiena-pracy/9225,przygotowanie-do-pracy.html

       

BHP w Twoim sklepie. Sprawdź, czy spełniasz wszystkie wymogi!
Jako właściciel sklepu masz obowiązek zapewnić swoim pracownikom bezpieczne warunki pracy, a klientom swobodne, komfortowe przemieszczanie się po placówce podczas zakupów. Według obowiązujących przepisów, za jakikolwiek wypadek na terenie placówki w pierwszej kolejności odpowiedzialna jest osoba pro...

Kategoria piw bezalkoholowych jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na rynku piwa w Polsce.[1] Na znaczeniu coraz bardziej zyskują także wina 0% oraz alkohole mocne w wersji bez procentów. Szacuje się, że do 2024 r. konsumpcja bezalkoholowa i niskoalkoholowa na świecie wzrośnie o 31 proc.[2] Jak obecnie wygląda rynek napojów bez procentów w Polsce i w jaki sposób odpowiedzieć na te zmiany? Wyjaśniamy.

Trend zdrowego trybu życia, który obserwujemy w zmieniających się nawykach konsumenckich Polaków, dotyczy również napojów. Rezygnujemy z alkoholu w ramach dbania o zdrowie, sylwetkę czy lepsze samopoczucie, ze względów zdrowotnych i wielu innych powodów. Rynek piwa w Polsce od czterech lat sukcesywnie się kurczy – w 2021 r. sprzedaż spadła o 4 proc.[3] Wyjątek stanowią piwa 0%, których udział w rynku wynosi już 6,6 proc.[4] i wciąż rośnie. Już 9 proc. Polaków deklaruje, że sięga właśnie po warianty bezalkoholowe, nie tylko w sklepach, ale i w lokalach gastronomicznych.[5] Co ciekawe, to właśnie w sklepach o powierzchni do 300 m2 piwo jest najczęściej wybieranym produktem pod względem udziałów w liczbie transakcji[6]. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie napojami 0%, producenci innych trunków również poszerzają swoje portfolio o takie produkty. Na rynku dostępne już są nie tylko piwa i wina bezalkoholowe, ale nawet wódka czy prosecco.

Niekwestionowany lider kategorii 0%

Piwa bezalkoholowe znajdziemy w ofercie niemal każdego dużego producenta. Wariantów jest mnóstwo – od smakowych, które cieszą się największą popularnością, po klasyczne lagery w wersji bez procentów, których sprzedaż w ubiegłym roku zwiększyła się aż o 7 proc.[7] Sięgamy po nie przede wszystkim podczas spotkań towarzyskich na świeżym powietrzu. Piwo jest produktem sezonowym, co oznacza, że latem wzrasta nie tylko sprzedaż kategorii, ale także oferta producentów. Piwo bezalkoholowe najczęściej ze wszystkich rodzajów piw w sklepach o powierzchni do 300 m2 kupujemy w ramach większych zakupów, a nie jako odrębny zakup.[8]

Trend napojów 0% zyskuje na popularności i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach miało się to zmienić.  Konsumenci chętnie sięgają przede wszystkim po warianty smakowe – w udziałach w sprzedaży piwa bezalkoholowego wzrastają głównie smaki owoców egzotycznych i leśnych.[9] Warto zatem zadbać o szeroki wybór tych produktów w sklepie, szczególnie teraz, w sezonie wakacyjnym. W uzupełnieniu oferty pomoże platforma eurocash.pl, na której zaopatrzyć się można m.in. w bezalkoholowy wariant piwa marki Okocim, dedykowany klientom współpracującym z Grupą Eurocash.

Wino bezalkoholowe – niszowa kategoria zyskuje na znaczeniu

Nie tylko rynek piw 0% rośnie z roku na rok. Kategoria win bezalkoholowych dynamicznie się rozwija i odnotowuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku.[10] Podobnie jak w przypadku piwa, którego już niemal każdy rodzaj znajdziemy w wersji bez procentów, wino 0% także występuje w postaci białej, czerwonej, różowej, a nawet musującej. Dzięki procesowi oddzielania alkoholu w niskiej temperaturze, wino bezalkoholowe smakuje podobnie jak jego tradycyjna wersja. To zatem interesujący wybór w kulinariach, ponieważ po dodaniu wina do potrawy nie trzeba czekać, aż alkohol odparuje, a efekt smakowy jest ten sam.

Chociaż wina bezalkoholowe to wciąż jeszcze niszowy segment, warto wziąć je pod uwagę planując zatowarowanie sklepu. Twoi klienci, którzy zdecydowali się na rezygnację z napojów wysokoprocentowych, na pewno docenią możliwość zakupu takiego wina w Twoim sklepie.

Alkohole mocne 0% - rewolucja na rynku

Po piwie i winie przyszedł czas także na kategorię alkoholi wysokoprocentowych, takich jak gin, whisky czy wódka. Na rynku pojawiły się już ich warianty bezalkoholowe, należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że niektóre te produkty nie są pozbawione zawartości alkoholu w pełni. Tzw. wódka 0% ma w rzeczywistości poniżej 0,5 proc. czystego alkoholu. Całkowite pozbycie się go nie jest możliwe. Warto o tym pamiętać, jeśli w ofercie Twojego sklepu znajdują się takie produkty, i uświadamiać swoich klientów.

[1] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/

[2] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/

[3] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9993/polacy-wydadza-w-2022-roku-ponad-13-mld-z-na-piwa-bezalkoholowe/

[4] Tamże.

[5] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9254/alkohole-00-zyskuja-na-znaczeniu-ktore-warianty-wybieraja-polacy/

[6] CMR dla Eurocash, Sklepy Małoformatowe do 300m2

[7] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9993/polacy-wydadza-w-2022-roku-ponad-13-mld-z-na-piwa-bezalkoholowe/

[8] CMR dla Eurocash, Sklepy Małoformatowe do 300m2

[9] CMR dla Eurocash, Sklepy Małoformatowe do 300m2

[10] https://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/wina-bezalkoholowe-ida-sladem-piw-czas-na-bezalkoholowe-prosecco,209638.html

       

Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0%. Jak odpowiedzieć na nowy trend?
Kategoria piw bezalkoholowych jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na rynku piwa w Polsce.[1] Na znaczeniu coraz bardziej zyskują także wina 0% oraz alkohole mocne w wersji bez procentów. Szacuje się, że do 2024 r. konsumpcja bezalkoholowa i niskoalkoholowa na świecie wzro...

Rosnąca inflacja i dynamiczny wzrost cen są obciążeniem nie tylko dla budżetów konsumentów, ale są również coraz są silniej odczuwane przez przedsiębiorców. Jak radzić sobie w trudnych czasach i co zrobić by utrzymać rentowność biznesu?

Wzrost cen w porównaniu do ubiegłego roku zanotowano we wszystkich głównych kategoriach towarów i usług, również żywności, co przekłada się na ceny na paragonach. Cukier podrożał o 47,6%, zaś tłuszcze roślinne o 46,1%. Oficjalne dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują, że w lipcu najmocniej – względem ubiegłego roku – podrożały również paliwa, aż o 36,8%, oraz energia – o 37%. Duży wzrost kosztów prowadzenia działalności spowodował, że w pierwszej połowie 2022 r. Rejestr Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zanotował o ponad 25% więcej wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej niż przed rokiem. Ekonomiści prognozują, że w drugim półroczu będzie ich jeszcze więcej[1].

Prowadzenie biznesu w czasach inflacji

60 proc. polskich firm nie wie, jak radzić sobie z negatywnymi skutkami inflacji, ponieważ nie posiadają odpowiednich kompetencji, aby skutecznie zarządzać negatywnym wpływem inflacji na prowadzoną działalność[2]. Według badania Konfederacji Lewiatan 81% badanych przedsiębiorców zamierza podnieść ceny produktów i usług, a jednocześnie 79% uważa, że czeka ich podniesienie płac swoim pracownikom[3]. Co ty jako przedsiębiorca możesz zrobić, aby rozsądnie zarządzać kosztami działalności?

  1. Szukaj oszczędności

Ogrzewanie, klimatyzacja i oświetlenie odpowiadają łącznie za zużycie do 60 proc. energii w przeciętnym sklepie. Kryzys energetyczny i znaczne wzrosty cen zachęcają przedsiębiorców do wdrażania rozwiązań, które umożliwiają ograniczanie konsumpcji energii elektrycznej i gazu, a tym samym pomagają obniżyć rachunki. Sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojego sklepu, by obniżyć rachunki.

  • Klimatyzacja – ustaw temperaturę na urządzeniu nie niższą niż 25 stopni Celsjusza. Zwiększenie temperatury chłodzenia o 1 stopień skutkuje oszczędnością do 6 proc. energii elektrycznej. To oznacza, że ustawienie klimatyzatora na 25 zamiast 20 stopni przełoży się nawet na 30 proc. niższe zużycie [4];
  • Ogrzewanie – w sezonie grzewczym ogranicz temperaturę do 19 stopni Celsjusza;
  • Urządzenia chłodnicze – jeżeli akurat czeka Cię wymiana sprzętu, warto zwrócić uwagę na jego klasę energetyczną. Korzystając z energooszczędnych urządzeń można obniżyć miesięczne rachunki nawet o 60 proc.[5];
  • Oświetlenie LED – wymień tradycyjne żarówki na automatycznie regulowane oświetlenie LED, które jest rozwiązanie energooszczędnym oraz ekologicznym. Ponadto, wytwarza mniej ciepła niż tradycyjnie stosowane żarówki, więc jego stosowanie w urządzeniach chłodniczych pozwala zmniejszyć zużycie energii;
  • Oświetlenie sklepu – wyłącz oświetlenie sprzętu poza godzinami pracy, a także to w miejscach nieprzeznaczonych dla klientów tj. magazyny;
  • Zamykanie drzwi – w okresie letnim zadbaj o utrzymanie zamkniętych drzwi sklepu, ponieważ otwarcie drzwi przy włączonej klimatyzacji może zwiększać zużycie energii nawet o 20 proc.

Więcej o zielonych technologiach, dowiesz się tutaj.

  1. Zapobiegaj marnowaniu żywności

Marnowanie żywności ma nie tylko ogromny wpływ na środowisko, ale oddziałuje negatywnie również na prowadzenie biznesu. Stanowi to problem w wymiarze gospodarczym, ponieważ jest tożsamy z marnowaniem pieniędzy. Globalne roczne straty kosztów wynikające z marnotrawienia żywności to suma około 2,6 bln dolarów[6]. Co możesz spróbować wdrożyć w tym zakresie?

  • Optymalizacja zamówień – obserwuj swoich klientów i dopasuj ofertę do ich potrzeb. Jeśli zauważysz zwiększony ruch w konkretne dni tygodnia, wtedy zaplanuj na nie większą dostawę towaru. Produkty świeże tj.: owoce, warzywa, mięso czy ryby zamawiaj na bieżąco. Twoi klienci będą mieli dostęp do świeżych artykułów, a ty zapobiegniesz marnowaniu żywności i zaoszczędzisz[7];
  • Monitoruj stan towaru – na bieżąco weryfikuj stan produktów oraz daty przydatności do spożycia. Przeceń produkty z bliskim terminem. Zapobiegniesz wyrzuceniu towaru i konieczności uiszczania opłat z powodu marnowania żywności [8];
  • Dbaj o bezpieczeństwo towaru – przechowuj produkty zgodnie z zaleceniami producenta, aby utrzymać świeżość produktów na dłużej i umożliwić ich sprzedaż.

Oferta sklepu w czasach inflacji

Zdaniem ekspertów coraz większy wpływ na decyzje konsumentów ma rosnąca inflacja. Ceny na sklepowych półkach rosną z dnia na dzień, co zmusza coraz większą liczbę klientów do ograniczenia zakupów. 61 proc. ankietowanych stwierdziło, że przez rosnące koszty nie stać ich już na wszystko i muszą szukać oszczędności[9]. Według badania pt. "Bieżące nastroje konsumenckie. Na czym Polacy oszczędzają?", 60 proc. rodaków obniża wydatki na codzienne zakupy. W co czwartym przypadku szacunkowe obniżenie miesięcznych wydatków wynosi 10-15 proc. W sklepach spożywczych rodacy redukują wydatki na słodycze, przekąski i napoje alkoholowe[10].

Jak przyciągnąć klientów w czasie kryzysu?

  • Aplikacja i atrakcyjne promocje – według statystyk, obecnie 70 proc. kobiet korzysta z gazetek z promocjami i tworzy listy zakupowe w specjalnych aplikacjach. Konsumentki wykorzystują więc nowe technologie do tego, aby oszczędniej i sprawniej kupować[11]. Zaoferuj rabaty na produkty żywnościowe np. przeceń produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia, aby sprzedać asortyment w atrakcyjnej dla konsumenta cenie;
  • Dostępność produktów podstawowych – zadbaj o dostępność produktów podstawowych tj.: mąka, kasze, makarony, cukier, mięso czy nabiał – w czasach inflacji konsumenci mogą kupować też na zapas;
  • Duże opakowania – uzupełnij ofertę sklepu w produkty o większej gramaturze. Duże opakowania jednostkowe charakteryzują się proporcjonalnie niższą ceną niż jej mniejsze wersje. Konsumenci docenią możliwość zaopatrzenia się w tego rodzaju produkty.

Czy wiesz, że?.... W ofercie Eurocash znajdziesz produkty marki własnej? Przykładem może być Kanka, marka produktów nabiałowych, produkowanych w Polsce. Dostępna w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl

Wysoka inflacja i wzrost cen, zmuszają przedsiębiorców do ciągłego poszukiwania oszczędności. W zależności od potrzeb i możliwości, sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki. Powyższe rady mogą być pomocne w obniżeniu rachunków prowadzonej działalności i mogą umożliwić łatwiejsze biznesu w trudnych czasach.

[1] https://handelextra.pl/artykuly/259779,inflacja-w-drugim-polroczu-zbankrutuje-cwierc-miliona-firm

[2] https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/5511293,inflacja-zatory-platnicze.html

[3] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/czekanie-na-szczyt-inflacji-wykancza-biznes-81-proc-firm-chce-podniesc-ceny,110713.html

[4] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/jak-oszczedzac-energie-w-sklepach,110417.html

[5] Eko Lider Lewiatana - znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci | PAP MediaRoom portal. (pap-mediaroom.pl)

[6]Szanuje nie marnuję!” Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika

[7] Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy

[8] https://grupaeurocash.pl/blog/jak-nie-marnowac-zywnosci-w-wielkanoc-przypominamy-najwazniejsze-obowiazki-i-dobre-praktyki

[9] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/inflacja-ma-coraz-wiekszy-wplyw-na-konsumentow-badanie,213443.html

[10],10 https://biznes.interia.pl/finanse/news-polacy-zaczeli-powaznie-oszczedzac-na-zakupach-jest-duzo-gor,nId,6216772

       

Przedsiębiorco! Co musisz wiedzieć o inflacji? Cz. 2
Rosnąca inflacja i dynamiczny wzrost cen są obciążeniem nie tylko dla budżetów konsumentów, ale są również coraz są silniej odczuwane przez przedsiębiorców. Jak radzić sobie w trudnych czasach i co zrobić by utrzymać rentowność biznesu? Wzrost cen w porównaniu do ubiegłego roku zanotowano we wszy...

Współcześni konsumenci coraz więcej uwagi przykładają do tego, co jedzą i dokładniej czytają etykiety. Wielu Twoich klientów zmaga się też z nietolerancjami pokarmowymi lub schorzeniami, które wymagają specjalnej diety. Spora część konsumentów świadomie rezygnuje także z niektórych produktów, np. mięsa, z powodów pozazdrowotnych. Aby skutecznie i sprawnie odpowiadać na ich potrzeby, warto wiedzieć jakich produktów poszukują osoby o konkretnych wymaganiach żywieniowych.

Wegetarianie i weganie – roślinne zamienniki mięsa i nabiału

Coraz więcej Polaków rezygnuje z mięsa i nabiału ze względów ekologicznych lub światopoglądowych. Przez ostatnie trzy lata sprzedaż kategorii mięsa spadła w ujęciu ilościowym o 7,5 proc.  W związku z tym coraz większym zainteresowaniem cieszą się roślinne alternatywy dla mięsa i nabiału, które warto zaoferować klientom w swoim sklepie.

Jednym z produktów, z których konsumenci rezygnują najczęściej, jest mleko. Wiele osób zmuszonych jest do tego w związku z nietolerancją laktozy. W większości kawiarni możemy już wybierać między różnymi rodzajami napojów roślinnych - tego samego poszukujemy również w sklepach podczas codziennych zakupów. Najpopularniejsze z nich – napój sojowy, migdałowy i owsiany – to podstawa, której nie powinno zabraknąć na sklepowej półce. Oprócz zamienników krowiego mleka warto też zwrócić uwagę na to, aby Twoi klienci mieli wybór bezmlecznych i bezlaktozowych jogurtów i serów - producenci oferują coraz większy wybór tego typu artykułów.

Polacy coraz częściej sięgają też po roślinne zamienniki mięsa i produkty, które można wykorzystać zamiast niego, np. tofu. Już 10 proc. Polaków między 18 a 64 rokiem życia jest wegetarianami, a 6 proc. weganami.  Według raportu Gfk, wartość zakupów roślinnych zamienników wzrosła o 67 proc. w okresie od kwietnia 2021 r. do marca 2022 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.  Producenci oferują szeroki wybór rodzajów mięsa roślinnego i półproduktów, m.in. mielone, kiełbaski, roślinne dania (np. vegeburgery) czy kawałki imitujące kurczaka, które można wykorzystywać w daniach tradycyjnie przygotowywanych z mięsem. Podobieństwo tekstury i smaku sprawia, że po roślinne zamienniki coraz chętniej sięgają również osoby, które nie rezygnują całkowicie z mięsa, ale chcą ograniczyć jego spożycie.

Dieta wegetariańska i wegańska najwięcej zwolenników ma w dużych miastach, jednak również osoby w mniejszych miejscowościach z pewnością docenią, jeśli w swoim pobliskim sklepie znajdą na półce roślinne alternatywy dla mięsa, po które nie będą musiały wybierać się do odległego dyskontu czy supermarketu.

Osoby z celiakią – produkty bezglutenowe

Celiakia oznacza trwałą nietolerancję glutenu, czyli białka obecnego w ziarnach pszenicy, żyta i jęczmienia.  Osoby z tą chorobą muszą przez całe życie przestrzegać ścisłej diety i korzystać ze specjalnych produktów bezglutenowych. To ważne, aby planując asortyment w swoim sklepie wziąć pod uwagę także konsumentów cierpiących na celiakię lub uczulonych na pszenicę. Szczególnie w mniejszych miejscowościach dostęp do produktów bezglutenowych jest ograniczony. Warto wiedzieć, że skompletowanie takiej oferty nie musi być skomplikowane i kosztowne. Wśród zbóż naturalnie niezawierających glutenu można wymienić m.in. grykę i kukurydzę. Wystarczy zatem, że wprowadzisz w swoim sklepie takie produkty jak np. chleb z mąki gryczanej, płatki kukurydziane czy mąkę z tych zbóż, aby zaoferować swoim klientom alternatywę. W portfolio producentów pojawia się też coraz szersza oferta gotowego pieczywa bezglutenowego – nie tylko chleba czy bułek, ale także bajgli, chleba tostowego, pieczywa do burgerów czy ciast. Warto zacząć od wprowadzenia do sklepu kilku podstawowych produktów, a potem stopniowo rozszerzać ofertę o produkty, które zainteresują Twoich klientów. Pokazując, że dieta bezglutenowa wcale nie oznacza całkowitej rezygnacji z ulubionych potraw, a jedynie “podmianę” pieczywa, zyskasz nowych, zadowolonych klientów Twojego sklepu.

Diabetycy – produkty bez cukru

Osoby z cukrzycą lub insulinoopornością muszą znacząco ograniczyć spożycie cukrów łatwo przyswajalnych, które w dużych ilościach znajdują się przede wszystkim w słodyczach. W dzisiejszych czasach nie są one jednak zmuszone do całkowitej rezygnacji z deserów i przekąsek. Obecnie na rynku znajdziemy specjalną żywność dla diabetyków, która obejmuje również słodycze. Nie zawierają one dodatku cukru – słodzone są słodzikami takimi jak np. stewia czy ksylitol. To grupa produktów, po które chętnie sięgają także rodzice, którzy dużą wagę przywiązują do żywienia swoich dzieci. Coraz więcej rodziców nie chce dawać swoim pociechom klasycznych słodyczy właśnie ze względu na zawarty w nich cukier, poszukują zatem zdrowszych alternatyw. Produkty dla diabetyków to także świetne rozwiązanie dla osób dbających o linię, ponieważ niektóre ze słodzików nie zawierają kalorii.

Alergicy i osoby z nietolerancjami pokarmowymi – szeroki wybór alternatyw

Eksperci prognozują, że w najbliższych latach coraz więcej osób będzie zmagało się z jakimś rodzajem alergii lub nietolerancji pokarmowej.  Najczęściej uczulają ludzi białka mleka krowiego i jajek, orzechy, białka pszenicy i soi oraz ryby i skorupiaki. Osoby, które są świadome uczulenia na jakiś składnik lub substancję, powinny uważnie czytać składy produktów, które kupują. Dlatego tak istotne jest, aby w sklepie nie zabrakło towarów od różnych producentów, aby każdy mógł wybrać ten, który spełnia wszystkie wymagania. Szeroki wybór w sklepie to nie tylko wygodne zakupy, ale także gwarancja tego, że znajdzie się w nim produkty odpowiadające na każdą potrzebę.

Będąc właścicielem lokalnego sklepu masz możliwość porozmawiania ze swoimi klientami i poznania ich potrzeb. Możesz zatem dowiedzieć się czy są wśród nich osoby o specjalnych wymaganiach żywieniowych, które poszukują konkretnych produktów, co pomoże Ci skompletować odpowiedni asortyment.

       

Żywność do zadań specjalnych! Jak zadbać o klientów ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi?
Współcześni konsumenci coraz więcej uwagi przykładają do tego, co jedzą i dokładniej czytają etykiety. Wielu Twoich klientów zmaga się też z nietolerancjami pokarmowymi lub schorzeniami, które wymagają specjalnej diety. Spora część konsumentów świadomie rezygnuje także z niektórych produktów, np. mi...

Konsument „kupuje oczami”, podejmując niekiedy spontaniczne decyzje zakupowe. Takie działanie określane jest mianem zakupu odruchowego, czyli takiego, który dokonywany jest pod wpływem chwili. Klient sięga po produkty impulsowe przy okazji nabywania dóbr pierwszej potrzeby. Warto więc przygotować atrakcyjną ekspozycję tego typu artykułów, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zwiększyć wartość ich paragonów.

Czym są produkty impulsowe?

Produkty impulsowe stanowią kategorię artykułów, które nie znajdują się na podstawowej liście zakupowej uzupełniającej domowe zapasy. Charakteryzują się zazwyczaj niską ceną i niewielkim rozmiarem, dzięki czemu łatwo dorzucić je do koszyka. Konsument sięga po nie spontanicznie, pod wpływem impulsu, czekając w kolejce do kasy. Do tej szerokiej kategorii zaliczyć można m.in. słodycze, napoje energetyczne, papierosy, baterie oraz niektóre podstawowe farmaceutyki[1].

Towary impulsowe – kategorie produktowe

Według badania przeprowadzonego przez SW Research, ponad 80 proc. respondentów jada słodycze przynajmniej od czasu do czasu. Najwięcej respondentów deklarujących spożycie tej grupy produktów wybiera najczęściej czekolady (91,3 proc.), ciastka (89,0 proc.), batony (81,7 proc.), cukierki czekoladowe (79,7 proc.) oraz wafle (78,1 proc.)[2]. Spośród słodyczy impulsowych konsumenci najczęściej sięgają po batony czekoladowe – w roku 2021 produkty te pojawiły się w prawie 60 proc. transakcji ze słodyczami impulsowymi[3]. Co istotne, batony wraz z wafelkami są produktami najłatwiej dostępnymi w większości lokalnych sklepów.  

Wśród słodyczy popularnością cieszą się również gumy do żucia, cukierki i lizaki. Te kategorie rosną w formacie sklepów o powierzchni do 300 mkw. szybciej niż na całym rynku[4]. W tempie dwucyfrowym rośnie również sprzedaż m.in. batonów muesli oraz witamin. Umieszczenie wybranych towarów w strefie przykasowej jest dobrym sposobem na zwiększenie wartości paragonów. Taki zabieg zwiększa widoczność produktów w sklepie, przykuwa wzrok klientów i sprawia, że konsument chętniej sięga po towar uzupełniając swój koszyk.

Co ciekawe: Badania i obserwacje metodą eyetracking-u, które służą analizowaniu czynności, jakie wykonują klienci podczas wizyty w sklepie, pokazują, że ludzki wzrok najłatwiej dostrzega produkty ustawione na wysokości 120-160 cm. Środek regału to zatem najbardziej atrakcyjne pole sprzedaży, w którym możesz ustawić produkty generujące największe zyski[5].

Jak eksponować produkty impulsowe?

Właściwie przygotowana ekspozycja produktów może zwiększyć sprzedaż nawet o 40 proc. Zastosuj nasze wskazówki i przyciągnij uwagę swoich klientów![6]

  • Lokalizacja – podczas planowania przestrzeni warto poświęcić uwagę strefom, w których klienci spędzają najwięcej czasu podczas zakupów. Obszar przykasowy to idealne miejsce dla produktów impulsowych. Klient stojący w kolejce łatwo zauważy towar i chętniej sięgnie po przekąskę. Warto jednak poświęcić uwagę również innym strefom, np. skrzyżowaniom alejek. Umieść w tych miejscach kolorowe stojaki, ekspozytory, rozwieś krawaty i postaw kosze, aby mieć pewność, że zostaną zauważone przez Twoich klientów.
  • Cena – wyeksponuj artykuły tzw. jednomonetowe, czyli te do wartości 5 złotych. Ich cena jest niewielka, więc klient odruchowo sięgnie po produkt znajdujący się w zasięgu wzroku.
  • Promocje – zadbaj o widoczność promocji. Produkty przecenione wyróżnij innym kolorem etykiety.
  • Sprzedaż komplementarna – eksponuj wspólnie powiązane ze sobą produkty, aby zwiększyć wartość paragonów. Przy regałach z alkoholem umieść stojaki z przekąskami, zaś obok chipsów ustaw półkę z sosami.
  • Kolejność na półce – asortyment, na sprzedaży którego zależy Ci najbardziej, umieść na wysokości oczu i rąk konsumenta. Środek regału to najbardziej atrakcyjne pole sprzedaży, więc wykorzystaj tę przestrzeń na ekspozycję nowości, produktów popularnych, a także artykułów sezonowych.

Strefa z produktami impulsowymi to prosta i niskokosztowa metoda na zwiększenie sprzedaży. Zadbaj o różnorodną i atrakcyjną ofertę artykułów, po które konsument lubi sięgać odruchowo. Kluczem do właściwej ekspozycji produktów jest zachowanie równowagi, unikaj więc przeładowania na półkach, które wprowadza chaos i może utrudnić klientowi wybór. Pamiętaj, właściwie przygotowana strefa z produktami impulsowymi zachęci konsumenta do zakupu i pomoże Ci osiągnąć znaczące efekty sprzedażowe.

[1] https://www.hurtidetal.pl/article/art_id,36112-61/impulsowe-zakupy/

[2] https://hurtidetal.pl/article/art_id,36111-61/slodka-polka/

[3] wiadomoscispozywcze.pl: Słodycze impulsowe – jakie produkty sprzedają się najlepiej?

[4] Obliczenia własne Eurocash na podstawie danych NielsenIQ: dynamika wartościowa kategorii Cukierki i lizaki oraz Guma do żucia, MAT June 2022 vs YA, rynek Small Format do 300 mkw. wobec Total Poland.

[5] https://grupaeurocash.pl/blog/klient-kupuje-oczami-jak-eksponowac-produkty-impulsowe

[6] https://grupaeurocash.pl/blog/klient-kupuje-oczami-jak-eksponowac-produkty-impulsowe

       

Zakupy impulsowe w Twoim sklepie. Przyciągnij uwagę swoich klientów!
Konsument „kupuje oczami”, podejmując niekiedy spontaniczne decyzje zakupowe. Takie działanie określane jest mianem zakupu odruchowego, czyli takiego, który dokonywany jest pod wpływem chwili. Klient sięga po produkty impulsowe przy okazji nabywania dóbr pierwszej potrzeby. Warto więc przygotować at...

W ostatnich latach ochrona środowiska stała się priorytetem dla wielu branż i segmentów rynku. Coraz więcej mówi się o odpowiedzialnym prowadzeniu biznesu, czego skutkiem są m.in. inwestycje w zieloną infrastrukturę. Jakie ekologiczne działania Ty jako przedsiębiorca, możesz podjąć, by prowadzić sklep w sposób bardziej zrównoważony?

Tekst powstał na podstawie podręcznika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.

Jako społeczeństwo jesteśmy świadomi postępującej degradacji środowiska i narastających problemów klimatycznych. Blisko połowa Polaków bezpośrednio doświadcza skutków kryzysu m.in. niedoborów wody, zanieczyszczenia powietrza czy ekstremalnych zjawisk pogodowych. W obliczu postępujących zmian środowiskowych konieczne jest podjęcie natychmiastowych proekologicznych działań. Ponad 40 proc. konsumentów deklaruje, że z uwagi na negatywny wpływ na środowisko zmieniło swoje decyzje zakupowe. Rosnąca świadomość proekologiczna skłania konsumentów do aktywnego poszukiwania firm i marek, które podejmują działania niwelujące swój niekorzystny wpływ na środowisko. Aż 70 proc. konsumentów uważa, że odpowiedzialność dotycząca zrównoważonego rozwoju w głównej mierze spoczywa na przedsiębiorcach[1].

Dyrektywa CSRD – co to oznacza?

Sprostanie oczekiwaniom klientów to jeden z czynników, dla którego warto zadbać o aspekty środowiskowe w swoim biznesie. Ale nie tylko. Rada i Parlament Europejski zawarły niedawno porozumienie w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). Zgodnie z jego wytycznymi, firmy będą mieć obowiązek raportowania zagadnień dotyczących swojego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Nowe zasady obejmą od 2024 roku te spółki, które dziś sporządzają raporty niefinansowe, a od 2025 roku wszystkie duże przedsiębiorstwa, zarówno publiczne, jak i prywatne. Wprowadzane zmiany dotkną finalnie również mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują – w ramach tzw. łańcucha wartości[2].

Zrównoważona infrastruktura w Twoim sklepie

Odpowiedzialny sklep, zgodnie z unijnym celem neutralności klimatycznej, dążyć powinien przede wszystkim do ograniczania zużycia energii i emitowania szkodliwych związków. Korzystanie z ekologicznych rozwiązań pozwala minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Warto więc wykorzystać zielone technologie, by również Twój sklep stał się bardziej ekologiczny. Oto przykłady kilku pro-ekologicznych rozwiązań:

Zielone technologie – panele fotowoltaiczne

Placówki handlowe są obiektami niezwykle energochłonnymi – zużycie prądu może być nawet trzy razy większe niż w przypadku nieruchomości komercyjnych. Znaczne wzrosty cen prądu i konieczność obniżenia rachunków sprawia, że odnawialne źródła energii zyskują na popularności wśród właścicieli sklepów. Zastosowanie paneli fotowoltaicznych przekształcających energię słoneczną w elektryczną pozwala na uzyskanie szeregu korzyści, tj.: zmniejszenie rachunków za prąd, wytworzenie energii niezbędnej do funkcjonowania placówki czy uniezależnienie się od sieci energetycznej. Instalacja paneli o mocy 25 kWp pozwala zmniejszyć rachunki nawet o 30 proc. Ponadto fotowoltaika należy do rozwiązań proekologicznych i przyczyniających się do ograniczenia śladu węglowego[3].

Zielone technologie – urządzenia

Urządzenia elektryczne wykorzystywane w placówkach handlowych w największym stopniu wpływają na wysokość rachunków. Sprzęty chłodnicze, do ogrzewania, klimatyzacja oraz wentylacja są niezwykle energochłonne, więc odpowiadają za wysokie zużycie energii. Wybierając urządzenia, warto zwrócić uwagę na ich klasę energetyczną, a także zastosowane rozwiązania ekologiczne, tj. obecność inteligentnie zamykanych drzwi chłodziarek czy wykorzystanie proekologicznych czynników chłodniczych. Korzystając z energooszczędnych urządzeń można obniżyć miesięczne rachunki nawet o 60 proc.[4]

Zielone technologie – zielone ściany

„Zielona ściana” to nowoczesna ścianka pokryta roślinnością, stworzona zazwyczaj z bluszczu oraz mchu. Taka instalacja przyczynia się do obniżania temperatury otoczenia i pozwala minimalizować pracę klimatyzacji, tym samym zmniejszając zużycie energii. Ponadto przyczynia się do redukcji hałasu wewnątrz i na zewnątrz budynku, oczyszcza powietrze, a także produkuje tlen i pochłania nadmiar dwutlenku węgla. Ekologiczna, a przy tym niezwykle oryginalna!

Zielone technologie – oświetlenie LED

Automatycznie regulowane oświetlenie LED stanowi rozwiązanie trwałe, wydajne i bardziej ekologiczne. Charakteryzuje się wysoką odpornością na spadki napięcia, dłuższym czasem eksploatacji od tradycyjnych żarówek, a przy ich produkcji nie wykorzystuje się surowców niebezpiecznych dla środowiska. Ponadto oświetlenie LED wytwarza mniej ciepła, więc jego stosowanie w urządzeniach chłodniczych pozwala zmniejszyć zużycie energii.

Narastające problemy klimatyczne i rosnące ceny skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania i wdrażania nowoczesnych technologii. Istnieje wiele rozwiązań ekologicznych, które z powodzeniem możesz zastosować w swojej placówce, w zależności od potrzeb i zgromadzonych funduszy. Świadome podejście do zrównoważonego biznesu zachęci klientów do odwiedzania Twojego sklepu, a Tobie finalnie pozwoli obniżyć rachunki prowadzonej działalności.

[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022

[2] Największe firmy będą musiały raportować swój wpływ na środowisko (hurtidetal.pl)

[3] Wiadomości Handlowe: Sieci handlowe inwestują w fotowoltaikę.

[4] Eko Lider Lewiatana - znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci | PAP MediaRoom portal. (pap-mediaroom.pl)

       

Zielone się opłaca. Jakie proekologiczne rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki?
W ostatnich latach ochrona środowiska stała się priorytetem dla wielu branż i segmentów rynku. Coraz więcej mówi się o odpowiedzialnym prowadzeniu biznesu, czego skutkiem są m.in. inwestycje w zieloną infrastrukturę. Jakie ekologiczne działania Ty jako przedsiębiorca, możesz podjąć, by prowadzić skl...

W dzisiejszych czasach coraz mocniej ceni się firmy zaangażowane społecznie. Nierzadko kosztem własnego zysku, decydują się one włączać w akcje pomocowe. Świadome działanie w obszarze charytatywnym i społecznym może przynieść realne korzyści firmom, a potrzebującym niezbędne wsparcie. Jako właściciel sklepu możesz pomagać na wiele sposobów – również współpracując z organizacjami charytatywnymi. Przedstawiamy krótki poradnik współpracy z fundacjami.

Tekst powstał na podstawie podręcznika ,,W Twoim odpowiedzialnym sklepie" udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.

Poznaj potrzeby lokalnej społeczności

Jeśli rozmawiasz z klientami albo interesujesz się tym, co dzieje się w okolicy Twojego sklepu, na pewno dobrze wiesz, z jakimi problemami i wyzwaniami mierzy się lokalna społeczność. Warto jednak czasami skorzystać z wiedzy i doświadczenia organizacji pozarządowych, których podstawą działania jest dokładne poznanie potrzeb swoich beneficjentów, aby jak najlepiej zaplanować pomoc. Fundacje pełnią rolę łącznika między potrzebującymi, osobami zainteresowanymi świadczeniem pomocy oraz strukturami administracyjnymi, dlatego znają Twoją lokalną społeczność od nieco innej strony. Jeśli nie wiesz, jak chciałbyś pomóc, zastanów się, kto zmienia świat na lepsze wokół Ciebie. Może to być lokalne stowarzyszenie, ogólnopolska organizacja albo mobilizacja okolicznej społeczności wynikająca z konkretnej potrzeby.

Pierwszym krokiem w organizacji pomocy jest zatem określenie obszaru, który w Twojej okolicy wymaga największego wsparcia lub który jest Ci najbliższy. Potrzeb jest mnóstwo, ale niektóre z nich są zaadresowane lepiej, a inne gorzej. Każda pomoc ma znaczenie, jednak warto zastanowić się nad tym, czy mógłbyś zaangażować się w działanie na rzecz takich osób bądź miejsc, które do tej pory nie otrzymały żadnej pomocy lub jest ona niewystarczająca.

Wybierz organizację, z którą się utożsamiasz

Drugim etapem jest wybór organizacji, w której działalność chciałbyś się włączyć. Nie lekceważ tego kroku – w internecie zdarzają się niezweryfikowane zbiórki, a wśród samych organizacji charytatywnych działają i takie o złej reputacji. Dokładnie zapoznaj się z działalnością fundacji, która Cię interesuje: poczytaj opinie, zobacz, jakie akcje i działania do tej pory podejmowała i z jakim efektem, umów się na spotkanie. Nie ograniczaj się do jednej organizacji. Porównaj ze sobą kilka i wybierz tę, która jest najbliższa Twoim wartościom.

Najważniejsza jest Twoja intuicja – wybierz taką fundację, w której najlepiej się czujesz i w którą wierzysz. Jeśli masz taką możliwość, możesz nawiązać współpracę z więcej niż jedną organizacją, ale czasami lepiej skupić się na pomocy w jednym obszarze, aby móc poświęcić się jej całkowicie.

Zastanów się, jak możesz pomóc

Pamiętaj, że angażowanie się w pomoc nie musi oznaczać tylko przekazywania środków pieniężnych! Możesz zaproponować wsparcie w postaci dostarczenia potrzebnych produktów, a nawet podzielenia się wiedzą. Jako właściciel sklepu masz wiele możliwości działania – zarówno prywatnie, jak i mobilizując do pomocy swoich klientów i pracowników. Warto, aby Twoja pomoc nie była jednorazowa. Podstawą efektywnej pomocy i współpracy z fundacjami jest bowiem regularność. Doraźne wsparcie finansowe pomoże chwilowo, jednak często nie wystarczy, aby całkowicie rozwiązać problem.

Skonsultuj z wybraną organizacją kwestię sposobu niesienia pomocy. Może się okazać, że fundacja ma swój wypracowany system współpracy z przedsiębiorstwami albo listę konkretnych działań, które w danym momencie są kluczowe. Pomoc ma największą moc wtedy, kiedy odpowiada na konkretne potrzeby. Jeśli zatem organizacja prosi o wsparcie produktowe – nie upieraj się przy pomocy finansowej. Fundacje najlepiej wiedzą, czego potrzebują, więc zadbają o to, aby Twoja pomoc przyniosła realne skutki.

Dbaj o dobrą współpracę

Długotrwała współpraca z organizacjami charytatywnymi wymaga zaangażowania obu stron. Podpisywanie umów nie zawsze jest wymagane (wyjątkiem jest współpraca w ramach Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – szczegóły na ten temat znajdziesz w naszym artykule), ale kluczowe jest przestrzeganie warunków współpracy zarówno przez darczyńcę, jak i fundację.

Jeśli pomagasz, masz prawo do mówienia o tym publicznie. Możesz też zastrzec sobie anonimowość – decyzja należy do Ciebie. Na początku współpracy z fundacją ustal nie tylko zakres Twojej pomocy, ale także to, czy Twoje zaangażowanie ma być ujawniane publicznie. Informując o swojej działalności charytatywnej budujesz wizerunek przedsiębiorcy, który dba o lokalną społeczność i pomaga świadomie, a jednocześnie może skłonić to inne osoby do włączenia się w pomoc.

Z kolei po stronie fundacji leży odpowiedzialność za skuteczność podejmowanych działań. Organizacja powinna na bieżąco informować Cię o postępach i efektach Waszej współpracy, żebyś miał świadomość, w jaki sposób wykorzystywane są środki, które przekazujesz. Pamiętaj, że Twoja współpraca z daną fundacją jest dobrowolna i jeśli nie jesteś z niej zadowolony, możesz zawsze poszukać innej organizacji.

       

Pomagaj z głową – 4 kroki do skutecznej współpracy z organizacjami charytatywnymi
W dzisiejszych czasach coraz mocniej ceni się firmy zaangażowane społecznie. Nierzadko kosztem własnego zysku, decydują się one włączać w akcje pomocowe. Świadome działanie w obszarze charytatywnym i społecznym może przynieść realne korzyści firmom, a potrzebującym niezbędne wsparcie. Jako właścicie...

Inflacja to słowo, które w mediach zostało w ostatnim czasie odmienione przez wszystkie przypadki. Nie bez powodu. Jak podaje GUS, w lipcu 2022 r. osiągnęła ona poziom 15,5% - najwięcej od 1997 roku[1]. Ceny zaczęły mocno rosnąć jeszcze pod koniec ubiegłego roku, a spowodowane przez rosyjską agresję na Ukrainę perturbacje w światowym handlu tylko zwiększyły dynamikę cen. I choć pojedynczy przedsiębiorca nie ma wpływu na procesy gospodarcze, powinien znać wielorakie mechanizmy, które wpływają na ceny w sklepie i koszty prowadzenia biznesu.

Czym jest inflacja i co ją powoduje?

By zrozumieć, na czym polega inflacja, nie trzeba być ekonomistą, bo zjawisko to można łatwo przełożyć na nasze codzienne funkcjonowanie. Z inflacją mamy do czynienia, kiedy w gospodarce następuje ogólny wzrost cen (nie tylko pojedynczych dóbr), a przeciętnego konsumenta stać na mniej, ponieważ spada wartość pieniądza. W efekcie, za kwotę, którą zarabia, może kupić mniejszą liczbę produktów niż dotychczas[2]. W inflacyjnym roku 2022 wydajemy wprawdzie na zakupy spożywcze (w sklepach do 500 mkw.) więcej o 11,4%, ale przez wzrost cen do koszyka trafia o 5,2% mniej produktów[3].

Generalnie inflacja na poziomie 2% jest stanem sprzyjającym stabilnemu rozwojowi gospodarki, ale obecna, na poziomie ponad 15,5% - już niekoniecznie. Warto zaznaczyć, że inflacja zaczęła rosnąć już pod koniec ubiegłego roku (jeszcze przed wojną, na początku tego roku, prognozowano, że wyniesie w 2022 roku ponad 7%[4]). Zaczęło się od tego, że po czasie epidemicznej niepewności, wraz z normalizacją gospodarki, konsumenci zaczęli na masową skalę realizować odłożone wcześniej wydatki (na dobra trwałe, usługi, gastronomię), zaś przemysł – inwestycje. Dodatkowo wojna, poprzez różne mechanizmy, także wpłynęła na wzrost cen - m.in. podrożała energia, zachwiały się łańcuchy dostaw, przez co wielu produktów po prostu zabrakło na rynku (np. materiały budowlane, zboże, olej). Co ważne, popyt rośnie, podaż za nim nie nadąża[5], a Rosja i Ukraina, które odpowiadają za ¼ światowego eksportu pszenicy i jęczmienia, zostały praktycznie wyłączone z transakcji handlowych[6].

Jak inflacja wpływa na handel detaliczny?

Wszystkie wymienione tu zależności odczuwamy na własnej skórze, bo wysokie ceny są teraz bolączką wielu Polaków. W szczególnym stopniu dotykają jednak przedsiębiorców, którym trudniej utrzymać atrakcyjną ofertę produktów i usług. Analizy ekonomiczne pokazują, że z jednej strony wartość rynku spożywczego rośnie, a handel zyskał nowych klientów w postaci obywateli Ukrainy. Np. porównując kwiecień 2022 r. do tego samego miesiąca rok wcześniej, widać wzrost sprzedaży aż o 19%[7],[8]. Z drugiej strony jednak trzeba tę wartość urealnić, to jest skorygować o inflację. Jak wynika z analizy PMR dla Grupy Eurocash,  wzrost nominalny rynku spożywczego w Polsce w 2022 roku wyniesie ponad 12%, ale realny (tj. po odliczeniu inflacji) – nie więcej niż 2%[9].

Sklepy małoformatowe po epidemii wróciły na ścieżkę wzrostu, ale przed nimi wciąż szereg wyzwań. Najważniejszym z nich jest fakt, że klienci coraz uważniej oglądają każdą złotówkę. Blisko 75% klientów (podczas gdy w 2019 r. było to zaledwie 52%) deklaruje, że kupuje sprytniej: szuka promocji, porównuje ceny przed i po obniżce, sprawdza, ile kosztuje litr lub kilogram produktu[10]. Właściciele sklepów małoformatowych uważają ceny zakupu za największe utrudnienie w prowadzeniu działalności[11] i patrzą przez to w przyszłość raczej bez optymizmu.

Ceny produktów spożywczych 2022 vs 2021

Konsumenci i detaliści muszą szykować się przede wszystkim na dalsze wzrosty cen żywności. Drożeje zarówno energia i paliwa, jak też nawozy potrzebne do jej produkcji – konsument musi więcej zapłacić za mąkę, a hodowca za pasze dla zwierząt. W efekcie ceny wciąż rosną, a perspektywy na przyszły rok nie są optymistyczne. Za drób płacimy obecnie o 47% więcej niż rok temu, na drugim miejscu po nim plasuje się margaryna, ze wzrostem cen o 38%, na trzecim zaś cukier, o 35% droższy[12].

Jak sobie z tym wszystkim radzić i pomimo galopujących cen utrzymać biznes na rynku? Które produkty najlepiej wybierać do swojego sklepu i jak przyciągać nowych klientów w czasie kryzysu? Na te pytania odpowiemy w 2. CZĘŚCI ARTYKUŁU. Zapraszamy do lektury!

[1] Źródło: Główny Urząd Statystyczny, Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2022 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-czerwcu-2022-roku,2,128.html. Dostęp 25.07.2022.

[2] Ibidem.

[3] Źródło: CMR dla Eurocash, Trendy FMCG - Sklepy Spożywcze do 500 m2, YTD Maj 2022

[4] PMR dla Grupy Eurocash, 2022.

[5] Źródło: Europejski Bank Centralny, Dlaczego inflacja jest obecnie tak wysoka?, https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/explainers/tell-me-more/html/high_inflation.pl.html. Dostęp 5.07.2022.

[6] Źródło: https://www.parkiet.com/handel-i-konsumpcja/art36003181-wojna-rosji-z-ukraina-wstrzasnela-rynkiem-zboz Dostęp 14.07.2022.

[7] Źródło: Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-kwietniu-2022-roku,14,89.html Dostęp 21.07.2022.

[8] Źródło: Bank Pekao, Wpływ wojny w Ukrainie na gospodarkę, https://www.pekao.com.pl/dam/jcr:f0195256-0461-4ead-b9f4-c0de87175cf4/Raport%20specjalny_Wpływ%20wojny%20na%20gospodarkę.pdf Dostęp 5.07.2022.

[9] PMR dla Grupy Eureocash, 2022 r.

[10] Źródło: GFK, Shopping monitor 2022.

[11] Źródło: GFK, Raport strategiczny 2022. Dystrybucja FMCG w Polsce.

[12] Źródło: INN Poland, Te produkty żywieniowe drożeją najszybciej. Pewnie wkładasz je do swojego koszyka, https://innpoland.pl/179971,co-drozeje-te-trzy-produkty-pewnie-wkladasz-do-swojego-koszyka Dostęp 5.07.2022.

       

Przedsiębiorco! Co musisz wiedzieć o inflacji? Cz. 1
Inflacja to słowo, które w mediach zostało w ostatnim czasie odmienione przez wszystkie przypadki. Nie bez powodu. Jak podaje GUS, w lipcu 2022 r. osiągnęła ona poziom 15,5% - najwięcej od 1997 roku[1]. Ceny zaczęły mocno rosnąć jeszcze pod koniec ubiegłego roku, a spowodowane przez rosyjską agresję...

Konsumenci chcą kupować szybko i wygodnie, dlatego też w ostatnich latach obserwowany jest dynamiczny rozwój sektora convenience. Trend ten opiera się na wprowadzaniu do sklepu rozwiązań ułatwiających klientom wykonywanie zakupów i dostarczanie im pozytywnych doświadczeń z tym związanych. Z wygodą nierozerwalnie związana jest lokalizacja blisko konsumenta, a to właśnie jest ogromną przewagą sklepów lokalnych. Elementy convenience może wdrożyć każda placówka,  szczególnie ta osiedlowa. Dodatkowo współpraca w ramach franczyzy umożliwia korzystanie z szeregu gotowych, nowoczesnych narzędzi, poprawiających wygodę klientów poprzez zautomatyzowanie procesu zakupowego. Przekonaj się, jakie wygodne rozwiązania możesz wprowadzić do swojego sklepu.

Znakomita część Polaków robi zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych. Możliwość wizualnej oceny produktów świeżych i kontrola ich jakości jest ważnym czynnikiem podczas zakupów „offline”. To ogromna przewaga sklepów tradycyjnych, która w połączeniu z rozwiązaniami w duchu „convenience” może przełożyć się na rynkowy sukces placówki handlowej.

Na czym polega trend „convenience”?

Trend ten dąży do zwiększania wygody zakupowej klientów i do zapewniania konsumentom tego, czego chcą i potrzebują, w miejscu, w czasie i w sposób, w jaki tego chcą. Wg Nielsen Polska, wygoda jest niezmiennie najważniejszym czynnikiem wyboru sklepu, tuż obok wysokiej jakości w przystępnej cenie[1].

Wygodne zakupy dla Twojego klienta

Holistyczne podejście do strategii convenience oznacza wprowadzanie rozwiązań poprawiających komfort konsumenta podczas wykonywania zakupów poprzez m.in.: optymalizację oferty, poszerzanie jej o dodatkowe usługi oraz stosowanie rozwiązań ułatwiających robienie zakupów.

Szybkość zakupów

Konsumenci coraz częściej chcą przenieść wygodę i szybkość kupowania w sieci do świata rzeczywistego. W e-commerce ścieżka zakupowa jest skrócona. Konsument wybiera produkty, które go interesują i dokonuje płatności w takiej formie, która jest dla niego najwygodniejsza. Klienci coraz częściej chcą kupować w ten sam sposób także w sklepach stacjonarnych. Wykorzystując nowoczesne rozwiązania w placówce, budujesz swoją przewagę nad konkurencją.

Rozwiązania typu „convenience” w Twoim sklepie

  • Inwestycja w nowoczesne technologie znacznie ułatwia zarządzanie sklepem, a ponadto przyśpiesza drogę zakupową i komfort klienta. Do rozwiązań typu convenience zaliczyć należy m.in. kasy samoobsługowe, z którymi coraz częściej spotkać się można również w sklepach lokalnych. Głównym celem tego typu kas jest usprawnianie obsługi w sklepie i minimalizowanie kolejek. Ponadto płatność wymaga od klientów użycia karty płatniczej, co jest rozwiązaniem szybkim, higienicznym i bezpiecznym, niezwykle istotnym w obliczu epidemii.
  • Usługa Click&Collect umożliwia zakup niezbędnych produktów online, a następnie ich odbiór w sklepie stacjonarnym. Pozwala zaoszczędzić cenny czas, a także zwiększa komfort zakupów. Umożliwia uniknięcie kolejek i jest gwarancją otrzymania niezbędnych artykułów na czas.
  • Warto zaopatrzyć sklep w kluczowe kategorie dla kategorii convenience tj.: produkty impulsowe, artykuły śniadaniowe, podstawowe owoce i warzywa, żywność paczkowaną, posiłki do podgrzania. Dostosuj asortyment do stylu życia Twoich konsumentów.
  • Istotnym atutem sklepów convenience są godziny otwarcia. Możliwość wykonania zakupów w dogodnych godzinach zwiększa istotnie wygodę Twoich klientów i wpływa na zwiększenie sprzedaży. Raportuj liczbę odwiedzin w Twoim sklepie, aby dowiedzieć się, jak kształtuje się ruch w ciągu każdego dnia i dostosować dostępność sklepu do swoich klientów.
  • Im lepsze doświadczenie zakupowe, tym większa szansa, że klienci wrócą do Twojego sklepu i polecą go swoim bliskim i znajomym. Programy lojalnościowe umożliwiają oszczędność pieniędzy, ale także stanowią istotne źródło informacji o Twoim sklepie, co istotnie zwiększa wygodę klientów. Dzięki aplikacjom konsument ma możliwość zapoznania się z aktualnymi promocjami, stworzenia listy zakupowej, a także wyszukania pomysłu na posiłek w bazie przepisów dostępnych w aplikacji.
  • Udogodnieniem zwiększającym komfort okolicznych mieszkańców są również automaty paczkowe. Pozwalają one na odebranie lub nadanie przesyłki w dogodnej porze, zastępując wizytę na poczcie, która dla wielu osób może być uciążliwa. Warto zatem pomyśleć nad umieszczeniem takiej maszyny obok swojej placówki, ponieważ klient, który odbierze przesyłkę z pobliskiego automatu paczkowego, chętniej zajrzy do Twojego sklepu.

Więcej informacji o nowoczesnych technologiach znajdziesz tutaj

Atrakcyjny asortyment

Odpowiedni wybór towaru jest niezwykle istotnym aspektem dla konsumentów. Brak czasu i dynamiczny styl życia skłania ich do wyboru rozwiązań szybkich, łatwych i wygodnych. W odpowiedzi na te potrzeby na rynku rozwija się segment produktów gotowych do spożycia np.: zupy, naleśniki czy pierogi mrożone. Większa świadomość konsumencka i coraz większe przywiązanie do jakości sprawiają, że klienci równocześnie poszukują także produktów zdrowych i ekologicznych. Warto więc uzupełnić ofertę sklepu zarówno o produkty gotowe do spożycia, półprodukty do przygotowania posiłku, jak i o asortyment ekologiczny oraz regionalny, pochodzący od okolicznych wytwórców.

Pamiętaj: asortyment w duchu convenience powinien być dostosowany do wielkości i możliwości placówki. Zaopatrz sklep w szeroki wybór towarów dobrze rotujących, zadbaj o dostępność artykułów z każdej popularnej kategorii.

Franczyza odpowiedzią na trend „convenience”

Placówki chcące zachować konkurencyjność na rynku muszą podążać za trendem postępującej wygody i automatyzacji procesu zakupowego. Dostęp do takich narzędzi łatwiej uzyskać, kiedy współpracuje się z siecią franczyzową. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash mają dostęp szeregu wygodnych narzędzi oraz gotowych rozwiązań, np. w zakresie zarządzania przestrzenią sklepu, które usprawniają pracę ich placówki i pozwalają oferować klientom coraz to nowe doświadczenia zakupowe.

Czy warto wdrażać rozwiązania „convenience”?

Nowoczesne technologie ułatwiają zarówno pracę w sklepie, jak i przyśpieszają drogę zakupową klientów. Możliwość sfinalizowania zakupów bez udziału sprzedawcy stanowi wygodne rozwiązanie dla klienta, a dodatkowo odciąża personel. Szeroka oferta produktów spożywczych pozwala z kolei podążać za stylem życia nowoczesnego konsumenta i sprostać jego potrzebom. Jako przedsiębiorca, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z klientami, możesz lepiej zrozumieć ich wymagania i efektywniej dostosowywać asortyment swojego sklepu do potrzeb lokalnej społeczności.

[1] https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/nielseniq-ceny-wplywaja-na-decyzje-zakupowe-polakow/

       

Convenience w handlu. Jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki?
Konsumenci chcą kupować szybko i wygodnie, dlatego też w ostatnich latach obserwowany jest dynamiczny rozwój sektora convenience. Trend ten opiera się na wprowadzaniu do sklepu rozwiązań ułatwiających klientom wykonywanie zakupów i dostarczanie im pozytywnych doświadczeń z tym związanych. Z wygodą n...

Nieraz już opisywaliśmy w artykułach trendy konsumenckie Polaków, którzy coraz większą wagę przykładają do tego, co znajdzie się na ich talerzach: czytają składy produktów, wybierają te lokalne i ekologiczne, cenią sobie wysoką jakość. Trend ten coraz bardziej popularny jest także w branży kosmetycznej. Niezależnie od tego czy prowadzisz drogerię, czy sklep wielobranżowy z sekcją kosmetyczną – dowiedz się, czego szukają Twoi klienci i dostosuj swoją półkę z kosmetykami do ich potrzeb.

Tekst powstał na podstawie podręcznika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, udostępnionego szeroko przez Grupę Eurocash wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcieliby prowadzić swój sklep w sposób bardziej zrównoważony.

Dobre produkty to podstawa

Przez ostatnie lata obserwowaliśmy duży wzrost świadomości konsumenckiej – zarówno w sferze spożywczej, jak i kosmetycznej. Polki – bo to kobiety są głównymi kupującymi kosmetyki – coraz częściej poszukują produktów nietestowanych na zwierzętach, wegańskich czy w ekologicznych opakowaniach. Coraz częściej sięgają również po kosmetyki o większych pojemnościach, aby generować mniej odpadów.

Duży wpływ na zmianę zachowań konsumenckich Polek miała epidemia koronawirusa. W związku z koniecznością spędzania ogromnej części czasu w domu, klientki dużo bardziej skupiły się na pielęgnacji twarzy niż na makijażu. Co ciekawe, od momentu, kiedy zniesiono nakaz noszenia maseczek ochronnych, sprzedaż pomadek do ust wrosła trzykrotnie[1]. Co to oznacza dla właścicieli sklepów? Że trendy konsumenckie szybko się zmieniają, co wymaga od przedsiębiorców stałego ich monitorowania i szybkiej reakcji.

Wyzwaniem dla przedsiębiorców jest zatem odpowiednie zatowarowanie sklepu. Z pomocą przychodzi tutaj Ambra, która jako pośrednik między właścicielem sklepu a dostawcą, jest na bieżąco ze zmianami w składach produktów, opakowaniach czy instrukcjach stosowania danych produktów. Dzięki temu pomaga wyselekcjonować najlepszy asortyment odpowiadający wymaganiom Polek. Ścisła współpraca z producentami pozwala też na stworzenie szerokiej bazy wiedzy o nowościach w przemyśle kosmetycznym i trendach, którymi Ambra na bieżąco dzieli się ze współpracującymi z nią franczyzobiorcami. Dzięki temu mogą oni szybko zareagować i – w razie potrzeby – uzupełnić asortyment w swoim sklepie.

Wyspecjalizowane doradztwo zyskuje na znaczeniu

Epidemia koronawirusa wpłynęła także na oczekiwania konsumentów wobec samego procesu kupowania. Kiedy centra handlowe były zamknięte, przekonaliśmy się, że możemy równie bezpiecznie i wygodnie kupować w internecie. Po powrocie do sklepów stacjonarnych oczekujemy od nich czegoś więcej – całego doświadczenia zakupowego. Co to oznacza w praktyce? Konsumenci przychodzą do sklepu nie tylko po to, aby coś kupić, ale także by zasięgnąć rady sprzedawców, dotknąć produktów, przekonać się, czy w rzeczywistości wyglądają one tak, jak na zdjęciach.

Dzisiejszy klient oczekuje profesjonalnego, spersonalizowanego doradztwa w sklepie – i to właśnie stanowi przewagę handlu niezależnego nad super- i hipermarketami oraz dyskontami. W drogeriach i sklepach lokalnych sprzedawcy mają więcej czasu na rozmowę z klientem, konsument nie jest anonimowy, a właściciele zwracają większą uwagę na to, jakie produkty wykładają na półkę. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze, zazwyczaj mniejszy metraż sklepów lokalnych wymaga od przedsiębiorców dokładnego przemyślenia i zaplanowania asortymentu. Po drugie, możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientami umożliwia właścicielom sklepów niezależnych dopasować ofertę do ich oczekiwań. Polacy kupują coraz dojrzalej, a tym samym mają wyższe wymagania wobec sklepów. I w tym aspekcie również przewagę ma kanał niezależny – sklepom lokalnym łatwiej kontrolować swój wpływ na środowisko, m.in. poprzez odpowiednio dobrany asortyment czy wykorzystanie tylko materiałowych lub papierowych toreb.

Chcesz wiedzieć więcej?

Po więcej wskazówek związanych z odpowiedzialnym prowadzeniem sklepu znajdziesz w podręczniku ,,W Twoim odpowiedzialnym sklepie” Grupy Eurocash dostępnym TUTAJ>. Jeśli interesuje Cię przedstawiony w tym artykule temat branży kosmetycznej, zajrzyj do rozdziału 4. Podręcznika pt. ,,Zrównoważone trendy w kosmetyce. Czego świadome Polki szukają w drogeriach?”. Znajdziesz w nim jeszcze więcej dobrych praktyk i przydatnych wskazówek dotyczących prowadzenia odpowiedzialnej drogerii.

[1] https://grupaeurocash.pl/assets/media/w-twoim-odpowiedzialnym-sklepie.pdf

       

Sprzedajesz kosmetyki? Sprawdź, co musisz wiedzieć o swoich klientach
Nieraz już opisywaliśmy w artykułach trendy konsumenckie Polaków, którzy coraz większą wagę przykładają do tego, co znajdzie się na ich talerzach: czytają składy produktów, wybierają te lokalne i ekologiczne, cenią sobie wysoką jakość. Trend ten coraz bardziej popularny jest także w branży kosmetycz...

Zakupy w dziale z mięsem i nabiałem zajmują nam zwykle najwięcej czasu. Szukamy najlepszych produktów, często konkretnych rodzajów. W tym artykule przedstawiamy kilka sposobów na to, aby uatrakcyjnić ekspozycję produktów świeżych w sklepie i zachęcić klientów do zakupu.

Właściwy sprzęt to podstawa

Podstawą ekspozycji produktów świeżych w sklepie jest odpowiednie przechowywanie. W przypadku mięsa i nabiału mowa tu o specjalnych ladach chłodniczych, które dzięki niskiej temperaturze pozwalają utrzymać świeżość produktów i zwiększyć rotację asortymentu. Pamiętaj jednak, że dobór temperatury zależy od rodzaju produktu – przed rozplanowaniem ekspozycji koniecznie zapoznaj się z zaleceniami producenta. Aby dodatkowo uwydatnić naturalną barwę produktów, a tym samym ich świeżość, warto postawić w lodówkach na żarówki świecące światłem naturalnym.

Warunkiem koniecznym przy ekspozycji mięsa i serów jest wyłożenie produktów w pojemnikach ze stali nierdzewnej. Ich powierzchnia pozbawiona jest mikroporów, w których mogłyby lęgnąć się drobnoustroje. Warto również zrezygnować z cenówek w formie plakietek wbijanych w produkt na rzecz wolnostojących etykiet łatwych w czyszczeniu. Naruszenie powierzchni sera lub mięsa może prowadzić do jego zanieczyszczenia.

Przemyślana ekspozycja

Mówi się, że ludzie kupują oczami, dlatego warto pamiętać o estetycznym ułożeniu towarów w sklepie. Popularnym sposobem na uatrakcyjnienie ekspozycji jest tworzenie wrażenia obfitości. Najłatwiej osiągnąć ten efekt poprzez kaskadowe ułożenie produktów (towar dalej od klienta leży na podwyższeniu). Należy zwrócić jednak uwagę na to, aby ekspozycja nie była za wysoka i nie ograniczała przepływu czystego, zimnego powietrza nad towarem.

W jaki sposób zadbać o estetyczną ekspozycję mięsa i nabiału? Przede wszystkim należy przekroić duże bloki sera i porcje mięsa, tak aby klienci mieli możliwość zobaczyć, jak produkt wygląda w środku. Pamiętaj jednak, aby zabezpieczać takie produkty przed wyschnięciem i szczelnie owijać je na noc folią spożywczą. Układając towar warto zwrócić uwagę na to, żeby większe produkty znalazły się na spodzie, a mniejsze na wierzchu.

Podział na kategorie

Niezwykle istotnym czynnikiem przy ekspozycji produktów świeżych jest podzielenie lady chłodniczej na wyraźnie oznaczone strefy. Każda strefa powinna obejmować jedną kategorię produktową, np. sery pleśniowe, sery żółte, mięso czerwone, wędliny suche i kiełbasy, drób itp. Taki jasny podział umożliwi klientowi szybkie odnalezienie szukanego produktu, a tym samym zapobiegnie ewentualnemu zniecierpliwieniu konsumenta.

Aby jeszcze bardziej ułatwić klientom zakupy, a jednocześnie zachęcić ich do wyboru droższych produktów, warto zastosować pewien bardzo prosty trick. Ludzie czytają od lewej do prawej, czyli więcej uwagi przykładają temu, co znajduje się po lewej stronie obiektu, na który patrzą. Produkty premium albo te w promocyjnych cenach układaj zatem zawsze po lewej stronie lady lub sekcji.

Bogaty asortyment

Atrakcyjna ekspozycja to nie wszystko! Klientów do Twojego sklepu na pewno przyciągnie też duży wybór towaru. Polacy coraz częściej poszukują produktów regionalnych i ekologicznych. Sery, wędliny czy kiełbasy na szczęście łatwo pozyskać od lokalnych producentów – w Twojej okolicy z pewnością znajdzie się niejeden dostawca tych produktów. Twoi klienci docenią, jeśli ułatwisz im dostęp do świetnej jakości nabiału i mięsa. Rozważ możliwość składania zamówień przez klientów na konkretne rodzaje tych produktów – taka opcja na pewno przypadnie im do gustu, a Ciebie uchroni przed ewentualnym zmarnowaniem towaru.

Pamiętaj: Grupa Eurocash we współpracy z właścicielami sklepów oraz mleczarni stworzyła markę produktów nabiałowych Kanka. Asortyment charakteryzuje się prostym składem i wysoką jakością w przystępnych cenach. Znajdziesz ją w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl

Ważne: Zadbaj również o klientów o specjalnych wymaganiach żywieniowych, będących na specjalistycznych dietach. Wprowadź do oferty zamienniki typowych produktów dostępnych w ladzie. Wyjdź naprzeciw trendom oraz potrzebom Twoich klientów i zaopatrz swój sklep m.in. w produkty nabiałowe bez laktozy. Pamiętaj również, że liczba osób ograniczających spożycie mięsa rośnie z roku na rok, dlatego warto zapewnić klientom również asortyment wegański. Na rynku coraz więcej firm oferuje roślinne zamienniki mięsa, dlatego zadbaj, aby nie zabrakło ich także w Twoim sklepie szczególnie w sezonie grillowym.

Zasada FIFO

FIFO, czyli z skrót z angielskiego First In First Out, oznacza zasadę, zgodnie z którą towar, który jako pierwszy trafił na ladę, pierwszy ją opuszcza. Czyli nowy towar dokładamy od strony klienta, a w pierwszej kolejności sprzedajemy ten starszy ułożony od strony obsługi. Zapobiega to psuciu się produktów i marnowaniu żywności. Oczywiście na bieżąco należy kontrolować stan całego towaru i usuwać nieświeże produkty. Pamiętaj, aby na noc zabezpieczać żywność folią spożywczą lub trzymać ją w szczelnych pojemnikach i stale kontroluj temperaturę w lodówkach.

Świeżo znaczy atrakcyjnie

Mięso i nabiał to podstawowe produkty żywnościowe, wybierane przez klientów podczas zakupów w sklepie. Stoisko mięsno-wędliniarskie to ważna przestrzeń – jego właściwa ekspozycja rzutuje na sprzedaż tych artykułów. Odpowiednie ustawienie produktów, właściwe ich grupowanie oraz oznaczanie może wpływać na decyzje zakupowe klientów i zwiększać zawartość ich koszyka zakupowego. Estetyczne i spójne stanowisko wymaga zaangażowania i wysiłku, ale atrakcyjna ekspozycja pozwoli wpłynąć na pozytywny odbiór artykułów w ladzie i pomoże Ci zachęcić konsumentów do zakupu.

       

Ekspozycja produktów świeżych w Twoim sklepie. Poznaj 5 zasad zwiększających sprzedaż mięsa i nabiału
Zakupy w dziale z mięsem i nabiałem zajmują nam zwykle najwięcej czasu. Szukamy najlepszych produktów, często konkretnych rodzajów. W tym artykule przedstawiamy kilka sposobów na to, aby uatrakcyjnić ekspozycję produktów świeżych w sklepie i zachęcić klientów do zakupu. Właściwy sprzęt to p...

Artykuły dla zwierząt, a w szczególności karma dla psów i kotów, to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku FMCG. Konsumenci częściej odwiedzają sklepy spożywcze niż zoologiczne, dlatego w sklepach lokalnych warto zapewnić im dostęp do wartościowych produktów kategorii „pet food” w dobrej cenie. Jak przygotować ekspozycję asortymentu dla zwierząt? Podpowiadamy!

Rynek karmy dla zwierząt w Polsce wart jest już ok. 4 mld zł i stale rośnie – wzrost ten wynosi ok. 7 proc. rocznie[1]. W ostatnich latach, wraz ze wzrostem świadomości właścicieli czworonogów, rynek ten bardzo się zdywersyfikował i obecnie większość producentów oferuje szeroki wybór karm suchych i mokrych oraz przysmaków. Na znaczeniu zyskuje także segment karmy jakościowej. Wprowadzenie oferty produktów dla zwierząt w sklepie lokalnym to nie tylko ukłon w stronę Twoich klientów – to także szansa na zwiększenie obrotów placówki. Zamiast jechać do super- czy hipermarketu, klienci będą mogli znaleźć wszystkie potrzebne produkty w jednym miejscu – w Twoim sklepie.

Zwiększanie sprzedaży a produkty dla zwierząt

Wśród zwierząt domowych dominują psy i koty (jest ich już około 14 mln), dlatego zadbaj, aby oferta dla zwierząt w Twoim sklepie obejmowała szeroki wybór karm suchych i mokrych, a także przekąsek właśnie dla nich. W pobliżu na półce umieść także inne produkty dla czworonogów, takie jak: zabawki, smycze, obroże, szampony czy żwirek. Nie zapominaj także o artykułach takich jak obroże przeciw kleszczom i pchłom – klienci Twojego sklepu na pewno docenią to, że mają „pod ręką” produkty zwiększające bezpieczeństwo ich domowych przyjaciół.

Pamiętaj: przygotowując ekspozycję towaru zawsze należy pamiętać o tym, że najważniejszą zasadą jest jego widoczność. Im lepiej wyeksponowany na półce produkt, tym większa szansa, że klient po niego sięgnie.

Nowe rozwiązanie od Grupy Eurocash – Strefa z Pazurem: jest to gotowe rozwiązanie obejmujące zarówno atrakcyjne wizualnie materiały POSM (separatory i topery) tworzące strefę dla zwierząt, jak i rekomendacja ułożenia asortymentu na półce w ramach kategorii dla zwierząt. Dzięki niej łatwiej zarządzić asortymentem dla zwierząt i utrzymać porządek w sklepie. Na regale w logiczny sposób ułożone są produkty dla zwierząt, w tym przekąski i przysmaki, a najchętniej kupowane marki są specjalnie wyeksponowane. Rozwiązanie jest testowane w wybranych sklepach Delikatesów Centrum i ABC oraz halach Eurocash Cash&Carry.

Zwiększanie sprzedaży a produkty dla zwierząt – bogaty asortyment

Rynek karmy dla zwierząt nie tylko rośnie, ale także mocno się dywersyfikuje. Aktualne trendy w odżywianiu ludzi przeniesiono także na kategorię pożywienia dla zwierząt, stąd coraz większa popularność karm, gdzie ważny jest dobry skład, z wysoką zawartością produktów mięsnych, lecz bez dodatku konserwantów czy cukru. Coraz chętniej sięgamy po lepszy jakościowo asortyment, nawet jeśli wiązałoby się to z wyższą ceną, gdyż zdrowie i dobre samopoczucie naszych zwierząt jest coraz ważniejsze dla nas.

Pamiętaj:  nie wszystkie produkty o dobrym składzie muszą być drogie! Przykładem jest TULA, marka własna Grupy Eurocash. To aż 17 rodzajów karmy suchej, mokrej i przysmaków dla psów i kotów z wysoką zawartością mięsa. Wysokiej jakości produkty w przystępnej cenie mają skład porównywalny z asortymentem dostępnym w sklepach zoologicznych. TULA została stworzona z myślą o mieszkańcach mniejszych miejscowości, aby ułatwić im dostęp do bogatej oferty jakościowych karm dla zwierząt. Więcej o marce przeczytasz tutaj: https://grupaeurocash.pl/blog/karmy-dla-zwierzat--segment-zyskujacy-na-znaczeniu

Ważne: Ty również możesz wprowadzić markę TULA do Twojego sklepu – jest ona dostępna dla wszystkich przedsiębiorców korzystających z hurtowni Eurocash, a także na platformie eurocash.pl.  

Zwiększanie sprzedaży a produkty dla zwierząt – najmniejsi przyjaciele człowieka

Chociaż psy i koty to najpopularniejsze zwierzęta domowe, w polskich domach mieszkają też m.in.: chomiki, świnki morskie czy różne gatunki ptaków. Niestety, produkty dla tych zwierzaków – karma, przysmaki czy ściółka do klatek – są dużo trudniej dostępne niż te dla psów i kotów. Znajdziemy je w sklepach zoologicznych albo w hiper- lub supermarketach, głównie w dużych miastach. W mniejszych miejscowościach dostęp do takich produktów może stanowić jednak problem. Warto zaopatrzyć swój sklep w podstawową karmę i ściółkę dla najmniejszych zwierząt. Produkty te znajdziesz na platformie eurocash.pl Market.

Zwierzęta to dla wielu osób pełnoprawni członkowie rodzin i najlepsi przyjaciele, dlatego poszukują dla nich produktów wysokiej jakości, jednak wciąż istotnym czynnikiem wyboru pozostaje cena. Zapewnienie swoim klientom dostępu do szerokiej oferty produktów dla zwierząt (także tych najmniejszych) to ukłon w ich stronę i na pewno zostanie przez nich doceniony. Jako Właściciel sklepu postaraj się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów i zapewnić im wszystkie potrzebne produkty w jednym miejscu. Twoi klienci poczują się zaopiekowani i będą chętniej wracać do Twojego sklepu. Dlatego warto porozmawiać z klientami i dowiedzieć się, czego potrzebują, a następnie uzupełnić asortyment swojego sklepu.

[1] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/rynek-karmy-dla-zwierzat-wciaz-rosnie-duze-zwyzki-notuje-segment-premium

       

Czworonożny klient Twojego sklepu, czyli ekspozycja asortymentu dla zwierząt
Artykuły dla zwierząt, a w szczególności karma dla psów i kotów, to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku FMCG. Konsumenci częściej odwiedzają sklepy spożywcze niż zoologiczne, dlatego w sklepach lokalnych warto zapewnić im dostęp do wartościowych produktów kategorii „pet food” w dob...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.