Branża handlu zastanawia się, jak będą wyglądały tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Rosnąca inflacja, a wraz z nią wzrost cen energii, produktów spożywczych i usług coraz mocniej wpływają bowiem na decyzje zakupowe Polaków. Czynniki te decydują o starannym planowaniu domowych budżetów i poszukiwaniu oszczędności przez konsumentów. Z najnowszego badania GfK wynika, że blisko 80 proc. badanych przyznaje, że podczas zakupów spożywczych kupuje mniej i szuka oszczędności[1]. Tymczasem przed branżą handlową najgorętszy okres roku. Zastanów się, jakie działania możesz podjąć, aby przygotować atrakcyjną ofertę świąteczną i ułatwić swoim klientom decyzje zakupowe.
Zakupy świąteczne w 2021 roku
W 2021 roku Polacy przyznawali, że na świąteczne prezenty, żywność, podróże i rozrywkę przeznaczyli średnio 2129 zł. W tym roku, ze względu na powszechne podwyżki cen, może to być znacznie więcej. Z ubiegłorocznego raportu „Zakupy świąteczne 2021”[2] opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, wynika, że 53 proc. Polaków zakupy bożonarodzeniowe wykonało w sklepach stacjonarnych. 85 proc. ankietowanych deklarowało, że stacjonarnie kupują głównie żywność i napoje.
W tym roku święta wcześniej niż zwykle
Ceny na sklepowych półkach rosną w tempie około 1 procenta z miesiąca na miesiąc. Największą dynamikę obserwujemy między innymi w kategorii żywności, gdzie koszt niektórych artykułów wzrósł w ciągu roku o ponad 100 procent[3]. Proces ten zdaniem wielu ekonomistów jeszcze przyspieszy. Oznacza to, że świąteczne sprawunki w 2022 roku, mogą być jednymi z najdroższych z perspektywy kilku ostatnich lat. Specjaliści prognozują, że ceny żywności mogą wzrosnąć nawet o 30 proc. do końca tego roku[4]. Oszczędzić można właściwie na dwa sposoby: ograniczyć rozmach świętowania lub zacząć robić zakupy już teraz.
Wcześniejsze zakupy niektórych świątecznych produktów mają w tym roku większy sens. Dla konsumentów może to być sposób na rozłożenie wydatków w czasie – wcześniejszy zakup składników niezbędnych do przygotowania tradycyjnych potraw np. mąki, cukru czy bakalii, a także upominków. Eksperci z Centrum Monitorowania Rynku prognozują[5], że Polacy będą w nadchodzących miesiącach ograniczać zakupy, a „do góry” pójdą jeszcze ceny podstawowych świątecznych produktów, takich jak: masło, mąka, cukier, jajka czy biały ser.
Dlatego zamawiaj towar rozsądnie, obserwując zachowania Twoich klientów. Odpowiednio wczesne zaplanowanie dostaw produktów świątecznych, które mogą poleżeć na półce, będzie w tym roku pomysłem, pozwalającym Ci znaleźć oszczędności. Żywność świeża i o krótszym terminie do spożycia powinna być jak zwykle dostępna na bieżąco i tuż przed świętami.
Jak zwiększyć sprzedaż przed świętami
Na święta kupujemy więcej produktów takich jak np.: masło, mąka, bakalie i inne dodatki do wypieków. Warto negocjować z dostawcami specjalne rabaty lub skorzystać z oferty eurocash.pl, gdzie dostępne są liczne promocje. Aplikacje lojalnościowe dla konsumentów są także coraz bardziej popularne i mogą być dobrym narzędziem do informowania o specjalnych ofertach w korzystniejszych cenach. Kolejna ważna kategoria to produkty impulsowe – wskazówki, jak je dobrze wyeksponować znajdziesz w tym artykule.
Nawet jeśli Twój klient na co dzień zwykle kupuje u Ciebie produkty świeże, to przed świętami warto dodatkowo zadbać o ich atrakcyjną, przykuwającą oko ekspozycję. Więcej informacji o właściwej ekspozycji nabiału i mięsa znajdziesz tutaj.
Pamiętaj też o dniach, które zawsze generują większe zakupy, takich jak Mikołajki (6 grudnia). Warto przygotować wówczas specjalną ofertę i przynajmniej kilka dni wcześniej zacząć ją komunikować do klientów. Pomyśl również nad drobnym, symbolicznym upominkiem dla swoich klientów w tym dniu – cukierki w świątecznych owijkach czy mini czekoladowe figurki na pewno wywołają uśmiech na twarzy i tych małych, i tych „większych” klientów Twojego sklepu.
Jak przygotować sklep na święta?
Spraw, aby sklep w okresie świątecznym przykuwał wzrok przechodniów i zachęcał ich do odwiedzenia Twojej placówki. Świąteczne dekoracje wewnątrz i na zewnątrz sklepu będą kojarzyć się z rodzinną, odświętną atmosferą. Elementem dekoracji mogą być także produkty w świątecznych opakowaniach – wyeksponowane w koszach czy na udekorowanych półkach będą zachęcały klientów do zakupów. Zadbaj o wyjątkowy klimat w sklepie, dzięki czemu wykonywanie zakupów stanie się przyjemniejsze. Jeśli posiadasz w swoim sklepie radiowęzeł, możesz też puścić w tle świąteczną muzykę.
Zadbaj o odpowiedni asortyment – zarówno o produkty potrzebne do przygotowania świąt, jak też dekoracje i artykuły nadające się na prezenty. Na tak wyjątkową okazję, jaką jest Boże Narodzenie, szukamy także produktów limitowanych, wyjątkowych, w krótkich seriach. Sprawdź u dostawców, co mają do zaoferowania – Twoi klienci na pewno to docenią. Przejrzyj również dokładnie ofertę lokalnych producentów w Twojej okolicy – klienci przed świętami poszukują m.in. pysznych ciast, wysokiej jakości przetworów czy mięs i wędlin.
Świąteczne „zero waste”
Każdy z nas chce mieć na świątecznym stole najświeższe produkty, a te mają zazwyczaj krótkie terminy ważności. Jak uniknąć ich marnowania i ograniczyć odpady? Przede wszystkim w przemyślany sposób towaruj swój sklep, a także dobrze eksponuj w sklepie towary z krótszym terminem – należy stawiać je na półce jako pierwsze. Warto też pomyśleć o stworzeniu specjalnie oznaczonej, przecenionej strefy z produktami do ratowania. W ten sposób pokażesz klientom, że działasz w duchu „zero waste”, a oni będą mogli kupić wybrane artykuły po niższej cenie. Jeśli zauważysz, że klient kupuje coś ze strefy produktów do ratowania, możesz mu podziękować i powiedzieć, że bardzo to doceniasz, lub np. podpowiedzieć mu, jak może taki produkt wykorzystać - sprawdź przepis na Brownie z resztek i zainspiruj swoich klientów.
Więcej przydatnych informacji i wskazówek jak zapobiegać marnowaniu żywności znajdziesz w Podręczniku „Szanuję, nie marnuję!” przygotowanym przez Grupę Eurocash oraz w tym artykule.
[1] Źródło: GfK: Polacy kupują coraz mniej i oszczędzają na zakupach spożywczych, https://handelextra.pl/artykuly/260541,gfk-polacy-kupuja-coraz-mniej-i-oszczedzaja-na-zakupach-spozywczych
[2] Źródło: Raport „Zakupy świąteczne 2021” Deloitte; https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/niemal-co-drugi-Polak-kupi-prezenty-pod-choinke-przez-Internet.html
[3] Źródło: Czas robić zakupy na święta. „Żywność będzie kosztować 30 procent więcej”, https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/Czas-robic-zakupy-na-swieta-Zywnosc-bedzie-kosztowac-30-procent-wiecej
[4] Tamże
[5] Źródło: artykuł na portalu HandelExtra.pl, https://handelextra.pl/artykuly/260472,sezon-swiateczny-w-handlu-ruszyl-drogo-drozej-najdrozej
Podobne artykuły