Jak przygotować sklep na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia?  Praktyczne wskazówki

Jak przygotować sklep na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia? Praktyczne wskazówki

Branża handlu zastanawia się, jak będą wyglądały tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Rosnąca inflacja, a wraz z nią wzrost cen energii, produktów spożywczych i usług coraz mocniej wpływają bowiem na decyzje zakupowe Polaków. Czynniki te decydują o starannym planowaniu domowych budżetów i poszukiwaniu oszczędności przez konsumentów. Z najnowszego badania GfK wynika, że blisko 80 proc. badanych przyznaje, że podczas zakupów spożywczych kupuje mniej i szuka oszczędności[1]. Tymczasem przed branżą handlową najgorętszy okres roku. Zastanów się, jakie działania możesz podjąć, aby przygotować atrakcyjną ofertę świąteczną i ułatwić swoim klientom decyzje zakupowe.

Zakupy świąteczne w 2021 roku

W 2021 roku Polacy przyznawali, że na świąteczne prezenty, żywność, podróże i rozrywkę przeznaczyli średnio 2129 zł. W tym roku, ze względu na powszechne podwyżki cen, może to być znacznie więcej. Z ubiegłorocznego raportu „Zakupy świąteczne 2021”[2] opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, wynika, że 53 proc. Polaków zakupy bożonarodzeniowe wykonało w sklepach stacjonarnych. 85 proc. ankietowanych deklarowało, że stacjonarnie kupują głównie żywność i napoje.

W tym roku święta wcześniej niż zwykle

Ceny na sklepowych półkach rosną w tempie około 1 procenta z miesiąca na miesiąc. Największą dynamikę obserwujemy między innymi w kategorii żywności, gdzie koszt niektórych artykułów wzrósł w ciągu roku o ponad 100 procent[3]. Proces ten zdaniem wielu ekonomistów jeszcze przyspieszy. Oznacza to, że świąteczne sprawunki w 2022 roku, mogą być jednymi z najdroższych z perspektywy kilku ostatnich lat. Specjaliści prognozują, że ceny żywności mogą wzrosnąć nawet o 30 proc. do końca tego roku[4]. Oszczędzić można właściwie na dwa sposoby: ograniczyć rozmach świętowania lub zacząć robić zakupy już teraz.

Wcześniejsze zakupy niektórych świątecznych produktów mają w tym roku większy sens. Dla konsumentów może to być sposób na rozłożenie wydatków w czasie – wcześniejszy zakup składników niezbędnych do przygotowania tradycyjnych potraw np. mąki, cukru czy bakalii, a także upominków. Eksperci z Centrum Monitorowania Rynku prognozują[5], że Polacy będą w nadchodzących miesiącach ograniczać zakupy, a „do góry” pójdą jeszcze ceny podstawowych świątecznych produktów, takich jak: masło, mąka, cukier, jajka czy biały ser.

Dlatego zamawiaj towar rozsądnie, obserwując zachowania Twoich klientów. Odpowiednio wczesne zaplanowanie dostaw produktów świątecznych, które mogą poleżeć na półce, będzie w tym roku pomysłem, pozwalającym Ci znaleźć oszczędności. Żywność świeża i o krótszym terminie do spożycia powinna być jak zwykle dostępna na bieżąco i tuż przed świętami.

Jak zwiększyć sprzedaż przed świętami

Na święta kupujemy więcej produktów takich jak np.: masło, mąka, bakalie i inne dodatki do wypieków. Warto negocjować z dostawcami specjalne rabaty lub skorzystać z oferty eurocash.pl, gdzie dostępne są liczne promocje. Aplikacje lojalnościowe dla konsumentów są także coraz bardziej popularne i mogą być dobrym narzędziem do informowania o specjalnych ofertach w korzystniejszych cenach. Kolejna ważna kategoria to produkty impulsowe – wskazówki, jak je dobrze wyeksponować znajdziesz w tym artykule

Nawet jeśli Twój klient na co dzień zwykle kupuje u Ciebie produkty świeże, to przed świętami warto dodatkowo zadbać o ich atrakcyjną, przykuwającą oko ekspozycję. Więcej informacji o właściwej ekspozycji nabiału i mięsa znajdziesz tutaj.

Pamiętaj też o dniach, które zawsze generują większe zakupy, takich jak Mikołajki (6 grudnia). Warto przygotować wówczas specjalną ofertę i przynajmniej kilka dni wcześniej zacząć ją komunikować do klientów. Pomyśl również nad drobnym, symbolicznym upominkiem dla swoich klientów w tym dniu – cukierki w świątecznych owijkach czy mini czekoladowe figurki na pewno wywołają uśmiech na twarzy i tych małych, i tych „większych” klientów Twojego sklepu.

Jak przygotować sklep na święta?

Spraw, aby sklep w okresie świątecznym przykuwał wzrok przechodniów i zachęcał ich do odwiedzenia Twojej placówki. Świąteczne dekoracje wewnątrz i na zewnątrz sklepu będą kojarzyć się z rodzinną, odświętną atmosferą. Elementem dekoracji mogą być także produkty w świątecznych opakowaniach – wyeksponowane w koszach czy na udekorowanych półkach będą zachęcały klientów do zakupów. Zadbaj o wyjątkowy klimat w sklepie, dzięki czemu wykonywanie zakupów stanie się przyjemniejsze. Jeśli posiadasz w swoim sklepie radiowęzeł, możesz też puścić w tle świąteczną muzykę.

Zadbaj o odpowiedni asortyment – zarówno o produkty potrzebne do przygotowania świąt, jak też dekoracje i artykuły nadające się na prezenty. Na tak wyjątkową okazję, jaką jest Boże Narodzenie, szukamy także produktów limitowanych, wyjątkowych, w krótkich seriach. Sprawdź u dostawców, co mają do zaoferowania – Twoi klienci na pewno to docenią. Przejrzyj również dokładnie ofertę lokalnych producentów w Twojej okolicy – klienci przed świętami poszukują m.in. pysznych ciast, wysokiej jakości przetworów czy mięs i wędlin.

Świąteczne „zero waste”

Każdy z nas chce mieć na świątecznym stole najświeższe produkty, a te mają zazwyczaj krótkie terminy ważności. Jak uniknąć ich marnowania i ograniczyć odpady? Przede wszystkim w przemyślany sposób towaruj swój sklep, a także dobrze eksponuj w sklepie towary z krótszym terminem – należy stawiać je na półce jako pierwsze. Warto też pomyśleć o stworzeniu specjalnie oznaczonej, przecenionej strefy z produktami do ratowania. W ten sposób pokażesz klientom, że działasz w duchu „zero waste”, a oni będą mogli kupić wybrane artykuły po niższej cenie. Jeśli zauważysz, że klient kupuje coś ze strefy produktów do ratowania, możesz mu podziękować i powiedzieć, że bardzo to doceniasz, lub np. podpowiedzieć mu, jak może taki produkt wykorzystać - sprawdź przepis na Brownie z resztek i zainspiruj swoich klientów.

Więcej przydatnych informacji i wskazówek jak zapobiegać marnowaniu żywności znajdziesz w Podręczniku  „Szanuję, nie marnuję!” przygotowanym przez Grupę Eurocash oraz w tym artykule. 


[1] Źródło: GfK: Polacy kupują coraz mniej i oszczędzają na zakupach spożywczych, https://handelextra.pl/artykuly/260541,gfk-polacy-kupuja-coraz-mniej-i-oszczedzaja-na-zakupach-spozywczych

[2] Źródło: Raport „Zakupy świąteczne 2021” Deloitte; https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/niemal-co-drugi-Polak-kupi-prezenty-pod-choinke-przez-Internet.html

[3] Źródło: Czas robić zakupy na święta. „Żywność będzie kosztować 30 procent więcej”, https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/Czas-robic-zakupy-na-swieta-Zywnosc-bedzie-kosztowac-30-procent-wiecej

[4] Tamże

[5] Źródło: artykuł na portalu HandelExtra.pl, https://handelextra.pl/artykuly/260472,sezon-swiateczny-w-handlu-ruszyl-drogo-drozej-najdrozej

Inspekcje w sklepie – wszystko, co warto wiedzieć
Inspekcje w sklepie – wszystko, co warto wiedzieć
05-03-2021

Wizyty organów kontroli to dla Ciebie i Twoich pracowników stresujący moment? Nie musi tak być! Sprawdź, jakie są ogólne reguły, obowiązki i prawa przedsiębiorców przed oraz w trakcie inspekcji. Przeczytaj, jakie uprawnienia mają instytucje, które kontrolują przedsiębiorców. Dobre przygotowanie do t...

Czytaj więcej →
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności a kwestie raportowania
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności a kwestie raportowania
18-05-2021

Co powinien wiedzieć odpowiedzialny przedsiębiorca? Zapobieganie marnowaniu żywności to jedno z ważniejszych założeń idei zrównoważonego rozwoju. Polacy marnują aż 4,8 mln ton jedzenia rocznie. Aby odwrócić ten trend, konieczne jest wspólne działanie zarówno konsumentów, którzy odpowiadają za 60%...

Czytaj więcej →
Trzy pytania do klienta, które chciałby usłyszeć
Trzy pytania do klienta, które chciałby usłyszeć
23-02-2023

Siłą sklepów lokalnych jest… lokalność! To, że konsumenci mają do naszego sklepu blisko, przy kasie spotykają znajomego sprzedawcę i doradcę w jednej osobie, a na półkach widzą świeże markowe i lokalne produkty to ogromna zaleta twojego biznesu. Ale różnicę zrobisz za sprawą prof...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl