12-10-2022

12/10/2022

Franczyza – pewny biznes na każde czasy

Prowadzenie własnego biznesu to niełatwe zadanie. Przynosi wiele satysfakcji i szansę na ogromny rozwój, jest jednak zawsze obarczone pewnym ryzykiem, szczególnie w trudnych czasach. Chcąc odnieść sukces, warto postawić na sprawdzony model biznesowy, który zminimalizuje ryzyko przedsięwzięcia i przyniesie realne zyski. Takim modelem jest m.in. franczyza lub współpraca partnerska czy agencyjna. Czym jest franczyza i jakie korzyści niesie współpraca na jej zasadach? Przeczytaj i dowiedz się!

Czym jest franczyza?

Franczyza to rodzaj działalności gospodarczej, który polega na współpracy pomiędzy dwoma podmiotami – franczyzobiorcą i franczyzodawcą. Umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze sprawdzonej i dochodowej koncepcji biznesowej oraz prowadzenie firmy pod logo znanej marki o ugruntowanej pozycji rynkowej. Prawa i obowiązki obu stron regulowane są na podstawie umowy franczyzowej, która jest podstawą do rozpoczęcia współpracy. Franczyzodawca udostępnia narzędzia i systemy niezbędne do rozwoju firmy w określonym koncepcie oraz dostarcza niezbędnych informacji praktycznych. Franczyzobiorca zyskuje natomiast gotowe rozwiązania, dzięki którym może korzystać z wypracowanych przez partnera metod, gotowych procedur, materiałów reklamowych oraz zasad promocji[1]. Korzyść jest obopólna – franczyzodawca ma szansę na rozwój swojej marki, zaś franczyzobiorca otrzymuje pakiet narzędzi biznesowych, ułatwiających prowadzenie biznesu.

Rodzaje franczyz – miękka czy twarda?

Franczyza to bez wątpienia atrakcyjna forma biznesu, której popularność rośnie przede wszystkim w branży handlowej. Placówek opartych o ten model współpracy przybywa z dnia na dzień. Decydując się na prowadzenie sklepu pod znanym logo, warto więc znać różnicę między franczyzą twardą a miękką.

Modele te różnią się stopniem zaangażowania franczyzodawcy we współpracę i w sposób prowadzenia działalności. Franczyza twarda opiera się na ścisłym powiązaniu placówki z siecią, która przejawia się niemalże we wszystkich aspektach funkcjonowania sklepu – od aranżacji przestrzeni, przez rodzaj towarów na półkach aż do zaopatrzenia i wyboru hurtowni. Franczyzobiorca musi przestrzegać ściśle określonych standardów, ale w zamian otrzymuje duże wsparcie sieci w rozwój biznesu. Franczyza miękka charakteryzuje się natomiast większą swobodą funkcjonowania. W tym modelu współpracy, franczyzobiorca ma możliwość podejmowania niezależnych decyzji biznesowych, uzależnionych od indywidualnych potrzeb placówki. Przedsiębiorca otrzymuje od sieci m.in. gotowy model franczyzowy, bogaty asortyment produktowy i co najważniejsze – konkurencyjne ceny na rynku[2].

Korzyści dla franczyzobiorcy

Sieci franczyzowe oferują liczne korzyści dla przedsiębiorców. Do zalet wynikających z bycia franczyzobiorcą zaliczyć można przede wszystkim:

  • Korzystanie ze sprawdzonego modelu biznesowego – działanie pod znaną marką, zapewnia większą stabilność i bezpieczeństwo prowadzonego biznesu. Ponadto, większa rozpoznawalność sieci wśród konsumentów, wpływa pozytywnie na  generowane zyski.
  • Wsparcie ze strony franczyzodawcy – franczyzobiorca może korzystać z rozwiązań wypracowanych przez partnera i liczyć na szeroką pomoc ze strony sieci.
  • Redukcję kosztów na reklamę i marketing – promocja sieci jest jednym z zadań, za które odpowiedzialność ponosi franczyzodawca.
  • Atrakcyjne ceny produktów – duży partner biznesowy zapewnia atrakcyjne warunki współpracy z producentami, dzięki czemu koszt towarów dostępnych w hurtowniach jest niższy dla przedsiębiorców zrzeszonych w sieci franczyzowej niż dla tych działających na własny rachunek.
  • Dostęp do nowoczesnych technologii, systemów, profesjonalnego oprogramowania – franczyzodawca często oferuje wsparcie w wyposażeniu sklepu w urządzenia i systemy usprawniająca zarządzanie placówką.
  • Możliwość korzystania ze szkoleń organizowanych przez franczyzodawcę – marka chętnie wspiera rozwój franczyzobiorców, oferując dodatkowe szkolenia czy warsztaty.
  • Dostęp do logistyki sieci – to organizator franczyzy w głównej mierze troszczy się o kwestie dostarczenia towarów do sklepów działających pod wspólnym szyldem[3].

Otwierając własny sklep spożywczy, warto rozważyć dołączenie do jednej z oferowanych na rynku sieci franczyzowych. Korzystanie z rozwiązań wypracowanych przez franczyzodawcę niesie ze sobą wiele korzyści, które mogą znacząco obniżyć koszty prowadzonej działalności. Wszystko to wpływa na bezpieczeństwo biznesu i finalnie większą stabilność finansową. Planując założenie własnej firmy, warto więc rozważyć gotowy, sprawdzony model biznesowy i zarabiać przy wsparciu solidnego partnera. Poznaj rynek, przeanalizuj dostępne możliwości i zarabiaj prowadząc własny biznes.

Grupa Eurocash to organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama oraz Duży Ben. Więcej o możliwościach współpracy dowiesz się tutaj.

[1] Business Insider Polska, Co to jest franczyza i jak ją założyć? Wady i zalety franczyzy,

https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/franczyza-czym-jest-jakimi-cechami-sie-wyroznia-na-czym-polega/z2xzzw8

[2] HURT & DETAL Nr 7 (41) / 2009, Franczyza - miękka czy twarda?, https://hurtidetal.pl/article/art_id,570-/franczyza-miekka-czy-twarda/

[3] Business Insider Polska, Co to jest franczyza i jak ją założyć? Wady i zalety franczyzy, https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/franczyza-czym-jest-jakimi-cechami-sie-wyroznia-na-czym-polega/z2xzzw8

       

Podobne artykuły