Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Święta Wielkanocne to czas pachnących babek, mazurków, kolorowych pisanek, pysznych sałatek, tradycyjnie podanych wędlin i mięs. Okres przedświąteczny to również czas wzmożonych zakupów. Jednak tegoroczna Wielkanoc, ze względu na panującą pandemię koronawirusa i związane z nią ograniczenia, będzie przebiegać w nieco innej odsłonie.

Przedstawiciele rządu zalecają, aby święta spędzić we własnym gronie w domu, choć nie będzie to czas dużych spotkań rodzinnych, to nie można zapomnieć o wielkanocnej atmosferze.  Chociaż klienci nie będą organizowali dużych biesiad ani odwiedzali swoich rodzin to jednak możliwe, że będą chcieli przyrządzić tradycyjne wielkanocne śniadanie. Zalecenia o ograniczaniu spotkań rodzinnych będą miały swoje odzwierciedlenie w koszyku zakupowym naszych klientów. Jak zatem, pamiętając o wprowadzonych obostrzeniach, przygotować sklepy na ten szczególny i w tym roku niezwykle wymagający przedświąteczny okres?

Zaplanuj i zorganizuj zamówienie

Myśląc o zamówieniach przedświątecznych, dokładnie je zaplanuj. Przygotuj listę towarów, wyszczególnij te, które prawdopodobnie będą sprzedawały się w okresie wielkanocnym. Pamiętaj, że choć śniadania wielkanocne będą odbywały się w kameralnych gronach domowników, bez gości, to na stołach prawdopodobnie nie zabraknie tak tradycyjnych potraw, jak babka wielkanocna, żurek, biała kiełbasa czy gotowane jajka. Wśród najczęściej kupowanych produktów, zapewne znajdą się m.in.:

  • mięso
  • wędliny
  • jaja
  • chrzan
  • warzywa
  • owoce
  • artykuły do pieczenia ciast.

Zazwyczaj do koszyczków ze święconką chętnie wybierano miniaturowe pieczywo i baranki, w tym roku z pewnością klienci zostaną w domu. Nie oznacza, to jednak, że nie będą chcieli zakupić wspomnianych produktów.

Pamiętaj, że okres przedświąteczny, to także wzmożone porządki – do listy zamówień dodaj asortyment chemii gospodarczej potrzebnej do sprzątania.

W tym roku koniecznie uzupełnij listę zamówienia o środki ochrony indywidualnej. Zadbaj o to, żeby w sklepie nie zabrakło mydła do mycia rąk, płynów dezynfekujących, jednorazowych rękawiczek.

Bezpieczeństwo i wygoda klientów w świątecznym klimacie

W czasie panującej pandemii COVID-19 najważniejsze jest zagwarantowanie bezpieczeństwa zarówno dla klientów, jak i pracowników sklepu. Przestrzegaj wszystkich obostrzeń związanych z zachowaniem czystości i dezynfekcji powierzchni sprzedażowej. Zabezpiecz dodatkowo towary, które są sprzedawane luzem.

Zdecydowana większość sklepów potwierdza wprowadzenie zalecanych środków bezpieczeństwa, oprócz wprowadzenia standardowych rękawiczek i płynów dezynfekujących, informują o zainstalowaniu pleksi ochronnych, regularnej dezynfekcji wózków i kas oraz wprowadzeniu tzw. stref bezpieczeństwa.

Postaraj się wygospodarować przestrzeń – wolnostojąca wyspa, czołówka regału, która umożliwi dodatkową ekspozycję świąteczną.

Warto wszystkie produkty kojarzące się ze świętami zgromadzić w jednym miejscu, tworząc kiermasz wielkanocny – z pewnością ułatwi to klientowi zrobienie świątecznych zakupów.

Zadbaj o asortyment najbardziej rotujących produktów

Doświadczenie pokazuje, że w okresie Wielkanocy najlepiej sprzedają się produkty sprawdzone, znane i kupowane od zawsze, zatem nie jest to najlepszy czas
na eksperymentowanie z asortymentem.

Na świątecznych stołach Polaków zazwyczaj goszczą tradycyjne potrawy, na które składają się ulubione produkty klientów. Warto zwrócić uwagę na asortyment oferowany w ladzie:

  • mięsa,
  • wędliny
  • garmażerkę.


Ograniczenie wizyt w sklepach wpływa na koszyk zakupowy, zatem jeśli posiadasz spory asortyment słodyczy wielkanocnych, zorganizuj przed świętami dodatkowe promocje lub sprzedaż aktywną.
​W ten sposób uda Ci się uniknąć problemu z zalegającym towarem świątecznym. Ponadto, być może część klientów nie będzie w tym roku organizowała wielkich wypieków, ale dla zapewnienia świątecznych słodkości w swoich domach, chętniej sięgnie po gotową babkę lub zestaw czekoladowych jajek.

Odpowiednio zorganizuj pracę personelu

Okres przedświąteczny to czas wytężonej pracy. Ważne jest nie tylko zadbanie o dostawy, ale też o właściwą i płynną pracę personelu. Dla zachowania bezpieczeństwa zarówno swoich pracowników, jak i klientów warto przeorganizować pracę załogi. W tym celu postaraj się podzielić swój zespół na zmiany, tak aby pracujące zespoły nie miały ze sobą styczności. Tego typu posunięcie pomoże uniknąć zamknięcia sklepu w przypadku ewentualnej kwarantanny części personelu.

Wiele sklepów skorzystało już z powyższej rekomendacji, wprowadziło odpowiednie zmiany w grafiku, podzieliło załogę na zespoły. Na poszczególnych zmianach pracuje wyznaczony zespoły. Pracownicy różnych zespołów nie mają ze sobą styczności.

Zapewnij pełne wsparcie dla swojego personelu – wyposaż załogę w środki ochrony osobistej, pilnuj, aby każdy przestrzegał zasad higieny i porządku, ale nie zapominaj też o rozmowie. Niezwykle istotne jest docenianie pracowników i podkreślanie ważności ich pracy, szczególnie w czasie panującego zagrożenia epidemiologicznego.

Sprawdzaj i kontroluj bezpieczeństwo zespołu

Odpowiedni plan działania to podstawa sukcesu. Jednak poza zaplanowaniem i wprowadzeniem działań, należy także sprawdzać funkcjonowanie całego procesu. Staraj się być na bieżąco z tym, co się dzieje na pierwszej linii frontu – rozmawiaj z pracownikami, zwracaj uwagę, jeśli dostrzegasz pewne uchybienia, zwłaszcza te dotyczące zasad bezpieczeństwa i higieny. Nie bój się zwracać uwagę również klientom, jeśli widzisz, że nie stosują się do wprowadzonych obostrzeń. Pamiętaj, że są to działania mające na celu bezpieczeństwo wszystkich przebywających w sklepie.

Dobrą sposobem jest wprowadzenie tzw. check-listy zawierającej wszystkie punkty, które trzeba na bieżąco kontrolować – np. dostępność asortymentu, zachowanie higieny – dostęp do rękawiczek, płynu dezynfekującego, porządek w sklepie, właściwa ekspozycja).

Sprawdzaj aktualne informacje i zalecenia dotyczące handlu na stronie www.gov.pl.

Zakupy na telefon – pomóż klientom przygotować bezpieczne święta

Nie zapomnij, że w trudnym czasie pandemii część klientów ma utrudniony dostęp do produktów spożywczych. Już teraz wiele sklepów zaangażowało się w pomoc seniorom w realizacji zakupów, ale przykładów wsparcia jest więcej.

Jednym z nich jest możliwość realizacji zakupów na telefon, które można odebrać w sklepie lub mogą być dostarczone do domów. Część sklepów włączyła się w akcje realizowane wspólnie z innymi podmiotami np. dostarczania darmowego pieczywa do szpitali lub gotowych posiłków dla personelu medycznego. Pojawiły się również inicjatywy zbiórek żywności w sklepach, a nawet środków pieniężnych, które mają zostać przekazane dla konkretnych podmiotów medycznych.

Zastosowanie powyższych rekomendacji z pewnością pomoże nie tylko ułatwić zarządzanie sklepem, ale również zapewnić bezpieczeństwo i zadowolenie klientów w nadchodzącym okresie świątecznym.

       

Jak przygotować sklepy na Święta Wielkanocne w okresie pandemii koronawirusa?
Święta Wielkanocne to czas pachnących babek, mazurków, kolorowych pisanek, pysznych sałatek, tradycyjnie podanych wędlin i mięs. Okres przedświąteczny to również czas wzmożonych zakupów. Jednak tegoroczna Wielkanoc, ze względu na panującą pandemię koronawirusa i związane z nią ograniczenia, będzie p...

Zwolnienie ze składek na ZUS

Lada chwila (10 i 15 kwietnia) mija termin zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za marzec. Ten artykuł poświęcimy tematowi zwolnienia ze składek na ZUS (art. 31. Tarczy antykryzysowej).

Czy ta pomoc jest dla Ciebie? Kto może skorzystać ze zwolnienia ze składek na ZUS?

Ze zwolnienia ze składek można skorzystać, jeśli spełniamy 3 poniższe warunki:

  1. jesteśmy płatnikami składek,
  2. jesteśmy (lub byliśmy) zgłoszenie jako płatnicy składek przed 1 lutego 2020 roku,
  3. mamy zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych (stan na dzień 29 lutego 2020 roku).

„Mniej niż 10 ubezpieczonych” to Ty, Przedsiębiorco, plus maksymalnie 8 osób, które zgłosiłeś – pracowników, zleceniobiorców lub osoby współpracujące.

Ze zwolnienia ze składek możesz również skorzystać, jeśli co prawda nie zgłosiłeś do ubezpieczenia innych osób, lecz spełniasz za to 4 poniższe warunki (łącznie):

  1. prowadzisz pozarolniczą działalność gospodarczą,
  2. opłacasz składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne (czyli bez pracowników czy zleceniobiorców),
  3. prowadziłeś działalność przed 1 lutego 2020 roku,
  4. a przychód z tej działalności w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek (czyli w marcu, jeśli nie chcesz płacić składek już za marzec) nie był wyższy niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 roku (czyli mamy górny limit przychodu i wynosi on 15.681,00 zł)

Górny limit przychodu dotyczy więc tylko przedsiębiorców, którzy nie zgłaszają do ubezpieczeń innych osób.

Jakich składek to dotyczy?

Zwolnienie dotyczy należności z tytułu:

  1. składek:
  • na ubezpieczenia społeczne,
  • na ubezpieczenie zdrowotne,
  • na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych,
  1. należnych za okres od dnia 1 marca 2020 roku do dnia 31 maja 2020 roku,
  2. wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za ten okres.

Można złożyć wniosek za cały ten okres lub tylko za niektóre miesiące. Wniosek ten może też być składany co miesiąc.

Istotną informacją jest to, że składki, których dotyczy wniosek, muszą być nieopłacone. Przykładowo jeśli zamierzamy skorzystać ze zwolnienia, to nie możemy opłacić składki za marzec! Zapłata składki spowoduje, że nie zostaniemy już z niej zwolnieni, gdyż nie będzie już miała statusy składki nieopłaconej.

Co ważne, zwolnienie z opłacania składek nie powoduje utraty prawa do świadczeń społecznych w razie choroby i macierzyństwa, a także świadczeń zdrowotnych.

Jak ubiegać się o zwolnienie?

Wniosek składa się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Należy to zrobić do 30 czerwca 2020 roku.

Wniosek można złożyć:

  • drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
  • drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony www.gov.pl,
  • listem tradycyjnym za pośrednictwem poczty,
  • osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).

Jeśli otrzymamy decyzję o odmowie zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek, przysługuje nam (jako płatnikom składek) prawo do złożenia wniosku do Prezesa ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy, co jest trybem nietypowym.

ZUS przygotował na tę okoliczność stosowny formularz, który znajdziesz tutaj:

Co zrobić, jeśli mamy nadpłatę na naszym koncie ZUS?

Co do zasady nadpłata jest zaliczana na poczet składki, której nie zapłaciliśmy. W normalnych warunkach to dobra wiadomość, jednak w aktualnej sytuacji nie wiadomo, jak ZUS potraktuje nadpłatę. Czy zaliczy ją na poczet składki, a po wpłynięciu wniosku cofnie to zaliczenie? Być może cofnięcie zaliczenia na poczet składki nie będzie już możliwe? A może, jeśli wniosek wpłynie przed terminem zapłaty składki, to nadpłata nie będzie podlegała zaliczeniu? Czy warto zatem złożyć wniosek o zwrot nadpłaty? Tego niestety nie wiemy.

Trudno też powiedzieć, czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyda zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością składek w okresie od terminu zapłaty składek do dnia złożenia wniosku o zwolnienie, a nawet do dnia rozpatrzenia wniosku. Jeśli zatem w najbliższym czasie będziesz potrzebować takiego zaświadczenia, zastanówmy się nad tym, czy korzystać z tego zwolnienia.

W kolejnych artykułach opiszemy zasady przyznawania kolejnych form pomocy, czyli świadczenia postojowego w związku z ochroną miejsc pracy, świadczenia postojowego dla samozatrudnionych i pracujących na podstawie umowy zlecenia, dofinansowania wynagrodzeń oraz pożyczki dla mikroprzedsiębiorców.

Tematyka i kolejność zagadnień może się zmieniać – tak samo jak zmienia się sytuacja w kraju i przepisy. Cały czas pracujemy nad analizą przepisów tej ustawy oraz jej zapowiadanych zmian. Już wkrótce opiszemy je w kolejnych artykułach o Tarczy Antykryzysowej.

Zastrzeżenie

Cel niniejszych materiałów jest wyłącznie informacyjny. Mają one charakter edukacyjny i ogólny. W żadnym wypadku nie należy ich traktować jak indywidualnej porady prawnej. Grupa Eurocash zastrzega sobie prawo do zmiany treści, w szczególności w sytuacji zmiany prawa, orzecznictwa oraz praktyki organów administracji.

Opublikowano: 10.04.2020

       

Co powinieneś wiedzieć o zwolnieniu ze składek na ZUS?
Zwolnienie ze składek na ZUS Lada chwila (10 i 15 kwietnia) mija termin zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za marzec. Ten artykuł poświęcimy tematowi zwolnienia ze składek na ZUS (art. 31. Tarczy antykryzysowej). Czy ta pomoc jest dla Ciebie? Kto może skorzystać ze zwolnien...

Nikt nie ma chyba wątpliwości, że aktualna sytuacja w kraju i na świecie jest szczególna i wpływa na życie właściwie każdego człowieka. Szczególnie obciążeni są w tej chwili przedsiębiorcy, którzy ponoszą odpowiedzialność nie tylko za zdrowie i byt własnych rodzin, lecz również za swoich pracowników oraz klientów, którzy wciąż potrzebują ich usług i towarów.

Wszystkich martwi też niepewność co do tego, jak długo potrwa epidemia COVID-19 i jakie będą jej długofalowe skutki.

W tej trudnej sytuacji musimy podejmować wiele szybkich i czasami ciężkich decyzji dotyczących zarówno funkcjonowania naszych firm w czasie epidemii, jak i w świetle szeregu bieżących formalności, w tym nowych przepisów i regulacji. Warto również pochylić się nad instrumentami pomocy ze strony rządu, z których warto skorzystać.

W odpowiedzi na dramatyczną sytuację wielu firm, rząd zaproponował rozwiązania, które mają wesprzeć przedsiębiorców w tych trudnych czasach, a ich pracownikom zapewnić ciągłość zatrudnienia.

Mając świadomość tego, że sytuacja jest bardzo dynamiczna, Grupa Eurocash proponuje kolejną formę wsparcia przedsiębiorców, realizując społeczną misję wspierania przedsiębiorczości i przedsiębiorców również w tych trudnych czasach.

Na naszym blogu powstanie cykl artykułów, informujących o tym, w jaki sposób można skorzystać z pomocy państwa. Materiały te mają charakter edukacyjny i nie zastąpią indywidualnej porady prawnej, niemniej będą skoncentrowane na najważniejszych aspektach Tarczy antykryzysowej, które sukcesywnie będziemy przybliżać naszym przedsiębiorcom, a są to obecnie:

Czego dowiemy się z Przewodnika po Tarczy antykryzysowej?

W najbliższym czasie na naszym blogu będziemy zamieszczać posty informujące o tym, w jaki sposób można skorzystać z pomocy państwa. Będziemy pisać o tym:

  • jakie formy pomocy są dostępne,
  • jakie trzeba spełnić warunki,
  • kiedy i gdzie złożyć stosowne wnioski,
  • na co zwrócić szczególną uwagę.

Oczywiście materiały te będą miały charakter edukacyjny i nie zastąpią indywidualnej porady prawnej.

Co rząd oferuje przedsiębiorcom w ramach Tarczy antykryzysowej?

Zaproponowane przez rząd – i uchwalone przez parlament – przepisy wprowadzają szeroki wachlarz rozwiązań, od zwolnienia ze składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne zaczynając, poprzez pożyczki, odroczenia terminów wykonania niektórych obowiązków, a na dopłatach do wynagrodzeń kończąc.

Rozwiązania te zostały zawarte w Ustawie z dnia z 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, zwanej powszechnie Tarczą antykryzysową (i my też tej nazwy będziemy używać). Cała treść tej ustawy znajduje się w Dzienniku Ustaw.

Aby przekazywane przez nas informacje były wiarygodne, będziemy się opierać wyłącznie na przepisach, które weszły już w życie.

Tylko sprawdzone informacje

Odradzamy podejmowanie decyzji na temat skorzystania z pomocy państwa tylko na podstawie medialnych doniesień. Jest w nich niestety wiele uproszczeń.

Na przykład powszechnie informuje się o tym, że został przesunięty o miesiąc termin na złożenie zeznania PIT oraz na zapłatę podatku dochodowego za rok 2019. Tymczasem wcale go nie przesunięto. Data 30 kwietnia 2020 roku nadal obowiązuje. Tarcza antykryzysowa mówi jedynie o tym, że w przypadku gdy podatnik nie złoży zeznania w tym terminie (i nie zapłaci podatku), ale złoży je do końca maja 2020 roku, to organy skarbowe nie będą wyciągać w związku z tym żadnych konsekwencji. Nie będzie zatem ścigany za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Niemniej taka osoba będzie musiała zapłacić odsetki za opóźnienie (o ile kwota tych odsetek będzie wynosiła więcej niż 8,70 zł).

Na co należy zwrócić uwagę? Jakie warunki należy spełniać, aby skorzystać z Tarczy antykryzysowej?

  1. Wsparcie nie jest przyznawane automatycznie.
    Wszystkie ulgi, dofinansowania czy zwolnienia w Tarczy antykryzysowej wymagają złożenia wniosku do konkretnej instytucji. Pamiętajmy, że w obecnej sytuacji te instytucje są bardzo mocno obciążone pracą i niestety może się zdarzyć tak, że na odpowiedź będziemy musieli poczekać.
  2. Aby wybrać formę wsparcia musisz dokładnie wyliczyć, czy spełniasz określone dla niej warunki i które rozwiązanie przyniesie większą korzyść.
    Jest to szczególnie ważne, ponieważ część rozwiązań wzajemnie się wyklucza. Czasami jest o tym mowa wprost w przepisach, a czasami trzeba to wyczytać między wierszami. Przykładowo nie można jednocześnie skorzystać ze zwolnienia ze składek na ZUS i otrzymać dofinansowania wynagrodzeń pracowników. Dlaczego tak jest? Otóż dofinansowanie wynagrodzeń obejmuje także dofinansowanie składek, a zwolnienie z obowiązku opłacania składek dotyczy tylko składek nieopłaconych (a te wskutek dofinansowania nie będą już nieopłacone).
  3. Spełnienie warunków uzyskania pomocy uzależnione jest od wysokości OBROTU lub PRZYCHODU, a nie dochodu. Nie bierze się zatem pod uwagę, ile rzeczywiście zarobiłeś na czysto, lecz to, za ile pieniędzy sprzedałeś towaru.
  4. Wszystkie oświadczenia, zwłaszcza te dotyczące sytuacji majątkowej, należy złożyć po rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
    Nawet jeśli otrzymamy pomoc na podstawie nieprawdziwych danych, to musimy liczyć się z obowiązkiem jej zwrotu, a także z zarzutami w postępowaniu karnym.

Dodatkowo instytucje przyznające pomoc, na przykład Zakład Ubezpieczeń Społecznych, mają obowiązek poinformować szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wysokości przychodu, którą zadeklarowaliśmy, on zaś ma obowiązek poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o rozbieżnościach pomiędzy przychodem wykazanym we wniosku, a przychodem wykazanym dla celów podatkowych.

Sytuacja epidemiczna i gospodarcza zmienia się teraz jak w kalejdoskopie. Sam rząd przyznaje, że przepisy mogą być trudne w stosowaniu i wymagają dalszych prac. Musimy się zatem liczyć z kolejnymi nowelizacjami. Będziemy je śledzić na bieżąco. Wszystko to jednak powoduje powstawanie wielu interpretacji i utrudnia skorzystanie z zaoferowanej pomocy, tak teraz potrzebnej.

W kolejnych publikacjach będziemy przybliżać tematy, które są regulowane przez Tarczę antykryzysową. Zapraszamy do śledzenia naszego bloga na bieżąco!

Zastrzeżenie

Cel niniejszych materiałów jest wyłącznie informacyjny. Mają one charakter edukacyjny i ogólny. W żadnym wypadku nie należy ich traktować jak indywidualnej porady prawnej. Grupa Eurocash zastrzega sobie prawo do zmiany treści, w szczególności w sytuacji zmiany prawa, orzecznictwa oraz praktyki organów administracji.

Opublikowano: 9.04.2020

       

Tarcza antykryzysowa dla przedsiębiorców - co warto wiedzieć?
Nikt nie ma chyba wątpliwości, że aktualna sytuacja w kraju i na świecie jest szczególna i wpływa na życie właściwie każdego człowieka. Szczególnie obciążeni są w tej chwili przedsiębiorcy, którzy ponoszą odpowiedzialność nie tylko za zdrowie i byt własnych rodzin, lecz również za swoich pracowników...

W rankingu najbardziej innowacyjnych państw – Global Innovation Index 2019[1] Polska zajmuje 39 miejsce na 127 analizowanych krajów. Stosunkowo odległa pozycja to głównie skutek niedofinansowanej edukacji  tym zakresie oraz niskie wydatki na badania i rozwój.

Grupa Eurocash wierzy, że biznes i firmy prywatne powinny zaangażować się w proces rozwoju innowacji, dlatego też postanowiła zostać oficjalnym sponsorem teamu RaByte. Dzięki wsparciu Eurocash przyszli inżynierowie mieli okazję wziąć udział w międzynarodowym konkursie FIRST Robotics Competition w Turcji.

Grupa RaByte: roboty to ich pasja – nad jakimi projektami pracowali do tej pory?

Grupa RaByte powstała z pasji do robotyki, automatyki i programowania. Skład RaByte to najwybitniejsi uczniowie z sześciu warszawskich liceów: Czackiego, Mickiewicza, Staszica, Hoffmanowej, Zamoyskiego, Skłodowskiej-Curie oraz z Technikum Mechatronicznego nr 1 w Warszawie, a także z V LO w Bielsku-Białej. Członkowie grupy, w wieku od 15 do 18 lat, to przyszli programiści, elektronicy, mechanicy i projektanci.

Team RaByte posiada już całkiem spore portfolio, w skład którego wchodzą m.in. takie projekty, jak:

  • Bransoletka budząca zasypiających kierowców,
  • Zegarek Smartwatch,
  • Poduszkowiec Rozpoznawczo-Badawczy,
  • Sterownik oświetlenia akwariowego z kontrolą Wifi,
  • Wielokanałowy adapter do ładowarek baterii litowo-polimerowych czy Asystenta Głosowego.

Dodatkowo, od sierpnia grupa jest objęta wsparciem Wydziału Robotyki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

FIRST Robotics Competition – międzynarodowe zmagania robotyczne

FIRST Robotics Competition to największy konkurs robotyczny na świecie. W tegorocznej edycji wzięło w nim udział 3647 drużyn z całego świata, w tym zaledwie dwie z Polski. Łączna pula nagród przekroczyła 80 mln dolarów. Główne zadanie polegało na skonstruowaniu robota, który będzie w stanie wykonywać wyznaczone przez organizatorów polecenia.

Eliminacje w Stambule przebiegły w dwóch etapach.

  1. Samodzielne poruszanie się robota po arenie i zdobywanie punktów za jazdę bez pomocy pilota.
  2. Realizacja konkretnych czynności, w tym roku robot sterowany przez drużynę musiał m.in. zbierać i wrzucać piłki do kosza, kręcić kołem orazy zawieszać się na niestabilnym drążku.

Całości przyglądali się przedstawiciele takich instytucji jak NASA, Google, Apple czy Boeing.

Eurocash pomaga młodym i ambitnym ludziom z pasją

Udział w konkursie to cały proces – poza zaprojektowaniem i budową robota, zespół musiał również zorganizować właściwą promocję i co istotne pozyskać sponsorów i partnerów, dlatego tak ważna jest pomoc ze strony Grupy Eurocash. Kapitan grupy RaByte, dziękując za wsparcie, podkreślał, że udział w FIRST Robotics Competition, to niezwykle cenne doświadczenie, które z pewnością wykorzystają w najbliższej  przyszłości.

Grupa Eurocash angażuje się w wiele inicjatyw wspierających przedsiębiorczość w młodych ludziach. Przykładem jest konkurs „Generacja P – Herosi na Starcie”.  Działanie to adresowane jest do osób w wieku 16-26 lat, przyszłych przedsiębiorców, którzy już teraz mają pomysł na własny biznes. Wystarczy atrakcyjnie go opisać w formularzu zgłoszeniowym, przejść pomyślnie eliminacje, by już na drugim etapie móc skorzystać z niezwykle atrakcyjnych działań edukacyjnych. Uczestnicy będą mieli szansę wzięcia udziału w warsztatach umożliwiających im zdobycie nieocenionej wiedzy z zakresu tworzenia, wdrażania i rozwoju pomysłów biznesowych, jak również sprzedaży produktów i usług oraz ich skutecznej reklamy. Dla laureatów są przewidziane nagrody – 25 tys. zł i 10 tys. zł, dla finalistów planowane są sesje coachingowe o wartości 1500 zł prowadzone przez trenerów Akademii Umiejętności Eurocash.

Wkład w działania innowacje, szczególnie te na tak wstępnym, edukacyjnym poziomie, to jeden z najistotniejszych czynników wpływających na rozwój rynku nowych technologii. To, co dziś jest na etapie projektu, jutro może się okazać elementem ułatwiającym codzienną pracę i wspierającym obsługę klientów.

[1] https://www.globalinnovationindex.org/gii-2019-report

       

Grupa Eurocash wspiera młodych robotyków z grupy RaByte
W rankingu najbardziej innowacyjnych państw – Global Innovation Index 2019[1] Polska zajmuje 39 miejsce na 127 analizowanych krajów. Stosunkowo odległa pozycja to głównie skutek niedofinansowanej edukacji  tym zakresie oraz niskie wydatki na badania i rozwój. Grupa Eurocash wierzy, że biznes i fi...

ABCna kołach to sieć wygodnych, ogólnospożywczych sklepów mobilnych, które regularnie odwiedzają Klientów w najmniejszych miejscowościach, gdzie przeważnie brakuje sklepów stacjonarnych. To również innowacyjny koncept biznesowy dedykowany każdemu, kto chce zarabiać prowadząc biznes mający pozytywny wpływ na rozwój własnego regionu i poprawę jakości życia jego mieszkańców.

Od samego początku misją abc na kołach jest pomaganie Klientom z odległych miejscowości w zaspokajaniu swoich codziennych, podstawowych potrzeb zakupowych. W obecnej sytuacji zagrożenia zakażenia koronawirusem oraz wprowadzeniem ograniczenia swobody przemieszczania się do niezbędnego minimum, dokonywanie zakupów w sklepie na kołach jest często jedyną bezpieczną opcją dla jeszcze większej ilości osób. Wychodząc na przeciw potrzebom społeczeństwa abc na kołach uruchomiło infolinię dla  Klientów. Osoby zainteresowane mogą zadzwonić pod numer +48 502004320 lub wysłać e-mail na adres kontakt@abcnakolach.pl. Osoba dzwoniąca dowie się, czy mobilne markety spożywcze abc na kołach są w stanie dotrzeć do jej okolicy. Warto podkreślić, że abc na kołach działa aktualnie w 7 województwach: lubelskim, mazowieckim, świętokrzyskim, małopolskim, łódzkim, podkarpackim i śląskim.

Infolinia została otworzona 20 marca 2020 roku.. Osoba dedykowana z zespołu abc na kołach odbiera telefony i łączy je z lokalizacjami naszych stu mobilnych sklepów. Następnie kontakt telefoniczny do konkretnego Agenta przekazywany jest osobie dzwoniącej. Osoby prowadzące mobilne sklepy spożywcze mają stałych Klientów i wyznaczone trasy przejazdu, na których dokonują sprzedaży, dlatego ich zmiana wymaga każdorazowej decyzji Agenta. Oczywiście wszyscy robią, co mogą, by dotrzeć wszędzie tam, gdzie jesteśmy potrzebni.

Infolinia została otworzona, ponieważ wraz z całym zespołem zauważyliśmy rosnącą potrzebę dokonywania zakupów przez Klientów bez zbędnego przemieszczania się. Tę potrzebę jesteśmy w stanie zaspokoić naszymi mobilnymi sklepami. W obecnej sytuacji jeszcze więcej osób starszych i schorowanych, a także rodzin mieszkających w małych miejscowościach czy osób niepełnosprawnych zostało odciętych od możliwości zrobienia zakupów spożywczych . Prawda jest taka, że dostarczamy im nie tylko produkty pierwszej potrzeby, ale i poczucie bezpieczeństwa, że nie zostali z tym problemem sami. Cały nasz proces sprzedaży odbywa się w sposób bezpieczny dla obu stron - zarówno dla kierowcy jak i Klienta. Wdrożyliśmy wszystkie środki ostrożności, aby proces zakupowy odbywał się na najwyższym poziomie. Cały zespół dwoi się i troi aby w tej trudnej sytuacji dostarczyć produkty pierwszej potrzeby do wszystkich, którzy tego potrzebują – mówi Klaudia Rudewicz, Kierownik Projektu abc na kołach.

Warto podkreślić, że przemieszczanie się w celu dokonania zakupów w sklepach stacjonarnych jest teraz znacznie utrudnione, a osobom starszym oraz z grupy podwyższonego ryzyka wręcz niezalecane. Z tego powodu handel mobilny jest rozsądnym, bezpiecznym, a zarazem wygodnym rozwiązaniem. Zminimalizowane są kontakty z innymi ludźmi, więc unikamy tłumów i długich kolejek gdzie najłatwiej o zarażenie. Unikamy również dotykania powierzchni płaskich, klamek do drzwi i wykładania towaru na taśmę. Warto podkreślić , że zakupy dokonujemy na otwartej przestrzeni z zachowaniem odpowiedniej odległości, co przekłada się na bezpieczeństwo Kierowcy oraz Klienta.

Jeśli znacie osobę, która może potrzebować pomocy abc na kołach – bardzo prosimy o przekazanie jej numeru telefonu +48 502004320.

       

ABC na kołach w czasie pandemii dojeżdża do nowych Klientów
ABCna kołach to sieć wygodnych, ogólnospożywczych sklepów mobilnych, które regularnie odwiedzają Klientów w najmniejszych miejscowościach, gdzie przeważnie brakuje sklepów stacjonarnych. To również innowacyjny koncept biznesowy dedykowany każdemu, kto chce zarabiać prowadząc biznes mający pozytywny...

Grupa Eurocash aktywnie działa na polskim rynku już od 25 lat. Od ćwierć wieku Grupa Eurocash jest nie tylko liderem w branży hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, wspiera również przedsiębiorców w handlu detalicznym i, co najważniejsze, odgrywa realny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo. 31 marca 2020 roku ukazał się Raport Społecznej Odpowiedzialności Grupy Eurocash za rok 2019, który przedstawia zaangażowanie firmy w rozwój polskiej gospodarki i społeczeństwa. Publikacja raportu przypada na szczególny czas – pandemii koronawirusa, co jeszcze bardziej podkreśla wagę i znaczenie działań, charakteryzujących się odpowiedzialnością społeczną. Mając na uwadze polską przedsiębiorczość i konsumentów, nie zapominając przy tym o swoich pracownikach, Grupa Eurocash realizuje tę, jakże istotną misję społecznej odpowiedzialności. Oto jej kluczowe elementy.

#1 Nieprzerwany i odpowiedzialny łańcuch dostaw

Jednym z głównych powodów wyboru sklepu osiedlowego, jako ulubionego jest pewność, że zawsze dostaniemy w nim świeże produkty. Grupa Eurocash zapewnia codzienną dystrybucję produktów spożywczych do polskich niezależnych sklepów oraz lokali gastronomicznych. Ważne jest nie tylko nieprzerwane dostarczanie wszystkich produktów, ale jednoczesne zapewnienie bezpieczeństwa i najwyższej jakości całego asortymentu. Gwarancja dostaw żywności po przystępnej dla konsumentów cenie nabiera szczególnego znaczenia w dobie epidemii koronawirusa. Pracownicy Eurocash dokładają wszelkich starań, aby łańcuch dostaw działał bez zarzutów, jak podkreśla Prezes Zarządu Luis Amaral - Nasi pracownicy, obok lekarzy i służb zapewniających bezpieczeństwo, stają dosłownie na pierwszej linii frontu w walce o to, żeby produkty codziennej potrzeby trafiły do konsumentów.

#2 abc na kołach – zaangażowany biznes, który pomaga osobom wykluczonym

Seniorzy, mieszkańcy małych miejscowości, oddalonych od dużych ośrodków miejskich  niejednokrotnie mają utrudniony dostęp do szerokiego asortymentu dobrej jakości produktów spożywczych. Grupa Eurocash wyszła naprzeciw tym oczekiwaniom tworząc koncept - abc na kołach. Jest to realna pomoc skierowana do osób starszych, samotnych, niepełnosprawnych lub mających problem z mobilnością. Sieć dysponuje flotą 100 mobilnych sklepów, które dojeżdżają do odległych miejscowości na terenie całego kraju. W ten sposób dostarcza produkty codziennego użytku mieszkańcom małych miejscowości – często osobom, które wcześniej ze względu na swój podeszły wiek i brak mobilności miały utrudniony dostęp do sklepu. abc na kołach to możliwość komfortowych zakupów produktów najwyższej jakości i w przystępnych cenach. To także kontakt z drugim człowiekiem, tak istotny i nierzadko jedyny dla osób starszych. Z drugiej strony, abc na kołach, to również szansa dla osób z małych miejscowości na otwarcie własnego biznesu i stanie się partnerem dużej i znanej marki.

#3 Platforma eurocash.pl – nowoczesne dostawy, zamówienia online

Sprawna logistyka, rozpoczyna się już na etapie zamówienia. Grupa Eurocash dysponuje platformą eurocash.pl dzięki której niezależni przedsiębiorcy mogą efektywnie zarządzać swoimi sklepami, tak aby móc oferować asortyment w pełni dopasowany do potrzeb swoich klientów. Warto zwrócić uwagę, iż w aktualnej sytuacji epidemii koronawirusa kluczowego znaczenia nabiera fakt, że ponad 12 tys. właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash może zamawiać wszystkie towary online. Korzystając z platformy eurocash.pl, przedsiębiorcy ograniczają kontakt bezpośredni, jednocześnie zmniejszając ryzyko zakażenia wirusem. Poza eurocash.pl Grupa oferuje kanał zakupów online dostępny również dla konsumentów. Takim kanałem jest Frisco.pl - największy w Polsce supermarket, który oferuje produkty codziennego użytku wyłącznie online. Ze względu na aktualną sytuację epidemii COVID-19 Frisco.pl wprowadziło dostawy bezkontaktowe – dostawcy zostawiają zakupy pod drzwiami i zachowują bezpieczną odległość, a klienci mają możliwość płatności kartą.

#4 Sklepy małoformatowe - konkurencyjne ceny

Odpowiedzialność społeczna to również promowanie dobrych praktyk w biznesie. Z badania Nielsen „Shopper Trends 2018” wynika, że prawie połowa Polaków (44%) robi zakupy w sklepach małoformatowych w ciągu tygodnia. Ta grupa nabywców odwiedza inne formaty rzadziej: np: dyskonty – 10 razy w ciągu miesiąca w porównaniu do 13-tu wizyt w sklepach małoformatowych. Ogólnie jednak, klienci więcej wydają w dyskontach i supermarketach. Zdarza się, że producenci wykorzystują tę sytuację oferując większym graczom - dyskontom i supermarketom - niższe ceny hurtowe niż sklepom niezależnym. Grupa Eurocash, działając na rzecz handlu niezależnego, stworzyła Ranking „Równi w Biznesie” – wspólny projekt z Polską Izbą Handlu. Ranking ocenia strategie dystrybucyjne oraz politykę cenową największych polskich producentów artykułów żywnościowych. W zestawieniu wyróżniani są producenci, którzy sprawiedliwe traktują wszystkie kanały sprzedaży, w tym sklepy małoformatowe, którzy dzięki temu  przyczyniają się do wzrostu ich konkurencyjności względem dużych supermarketów i dyskontów. Dzięki „Rankingowi Równi w Biznesie” wielu producentów zmieniło swoją politykę cenową, doceniając rolę sklepów niezależnych.

#5 Fundacja Eurocash – z myślą o pracownikach i ich dzieciach

Rozwój to praca i edukacja, dlatego tak cenne jest otrzymanie wsparcia na początku drogi, by móc w pełni rozwijać swoje możliwości i zainteresowania. Grupa Eurocash, myśląc o potencjale drzemiącym w młodych pełnych pasji osobach, stworzyła fundację, której misją jest rozwój utalentowanej młodzieży – dzieci pracowników Grupy Eurocash oraz dzieci pracowników franczyzobiorców współpracujących z Eurocash. Fundacja jest pomysłodawcą programu stypendialnego, w ramach którego młodzi uzdolnieni otrzymują comiesięczne stypendia przez cały rok szkolny lub akademicki. Przyczyniają się one do rozwoju zainteresowań zarówno tych stricte naukowych, jak również sportowych czy artystycznych - wszystko w zależności od talentów i predyspozycji stypendysty lub stypendystki. Od 2013 roku Fundacji Eurocash udało się objąć wsparciem stypendialnym już 868 młodych osób, a suma przekazanych środków przekroczyła 5 mln zł.

#6 Grupa Eurocash jako jeden z największych pracodawców

Za sukcesem w biznesie kryją się ludzie, to właśnie oni są jego siłą napędową. Grupa Eurocash należy do największych pracodawców w Polsce. Zatrudnia 22,5 tys. pracowników, ale co istotne, na każde 2 miejsca pracy w Grupie zostało stworzone 1 dodatkowe miejsce pracy w gospodarce. Tym samym łącznie w sposób bezpośredni i pośredni GE generuje ponad 34 tys. miejsc prac w polskiej gospodarce.

#7 Nowoczesne narzędzia do prowadzenia biznesu

Prowadzenie własnego biznesu to projekt wieloaspektowy, wymagający wiedzy i umiejętności związanych z zarządzaniem. Wszelkie narzędzia, które ułatwiają sprawne prowadzenie firmy i wskazują kierunki działania są zawsze pożądane.Grupa Eurocash skupia 86 tys. przedsiębiorców. Odpowiedzialność w biznesie, to wspieranie ich w prowadzeniu własnej działalności. To udostępnianie im narzędzi, zarówno tych typowo biznesowych – wybór konceptów handlu detalicznego, szeroki wybór produktów w atrakcyjnych cenach, platforma eurocash.pl, jak i edukacyjnych, umożliwiających zwiększenie ich konkurencyjności.

Wsparciem jest również plebiscyt Herosi Polskiej Przedsiębiorczości, promujący przedsiębiorców prowadzących swój biznes z pasją i zaangażowaniem. W 2019 konkurs miał na celu wyróżnienie przedsiębiorców wykorzystujących innowacyjne pomysły na usprawnienie własnego biznesu lub takie, które przyczyniały się do podniesienia jakości życia w ich otoczeniu.. Łączna pula nagród w ostatniej edycji wyniosła aż 1 mln zł. Przedsiębiorcy wskazali, że udział w konkursie przełożył się dla nich m.in. na wzrost sprzedaży oraz pozytywny wizerunek prowadzonego przez nich biznesu.[1]

#8 Akademia Umiejętności Eurocash – kuźnia efektywnych przedsiębiorców

Wiedza jest jednym z filarów zrównoważonego rozwoju. Podnoszenie kompetencji pomaga rozwijać biznes przedsiębiorcom, z kolei ich pracownikom dodaje pewności w ich codziennej pracy.

Akademia Umiejętności Eurocash to wsparcie w rozwoju zawodowym i wykorzystaniu nowych umiejętności w pracy. Od 10 lat Akademia realizuje powyższy cel szkoląc samych przedsiębiorców oraz personel ich sklepów, a także zapewniając im szeroki dostęp do wiedzy o handlu detalicznym i tematyki związanej z zarządzaniem sklepem. Akademia, w ramach różnego rodzaju form edukacyjnych – szkoleń, webinariów, warsztatów, studiów podyplomowych, konferencji edukacyjnych, wsparła już 79 tys. osób. Akademia Umiejętności Eurocash, uważnie wsłuchując się w głos i potrzeby Przedsiębiorców, zapewnia klientom Grupy Eurocash dostęp do najszerszej, aktualnej i praktycznej oferty edukacyjnej dla handlu niezależnego. Jesteśmy jedyną instytucją szkoleniową na rynku, w której zespół trenerów złożony jest z praktyków, posiadających ponad 20-letnie doświadczenie w handlu, stale podnoszących swoje kwalifikacje – podkreśla Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash.

#9 Zrównoważony rozwój - codzienne zaangażowanie i odpowiedzialność Grupy Eurocash

W 2019 roku Grupa Eurocash opracowała strategię CSR, wyróżniając cztery główne filary zrównoważonego rozwoju firmy:

  • I. Rozwój przedsiębiorczości à dostarczenie przedsiębiorcom siły zakupowej, narzędzi rozwoju, wsparcie edukacyjne, wzmocnienie roli przedsiębiorcy.
  • II. Jakość bez kompromisów dla każdego à zapewnienie bezpieczeństwa
  • i najwyższej jakości produktów, odpowiedzialny i nieprzerwany łańcuch dostaw.
  • III. Mniej zużywamy, nie marnujemy à Ograniczanie marnowania żywności i emisji CO2.
  • IV. Bezpieczeństwo i zaangażowanie pracowników à zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy, wzmocnienie zaangażowania i rozwoju pracowników.

Grupa Eurocash od wielu lat jest zaangażowana w działania zmierzające do zrównoważonego rozwoju zarówno samej Grupy, jak i swoich klientów – przedsiębiorców.

Prezes Zarządu Grupy Eurocash Luis Amaral zaznacza: Dla nas zrównoważony rozwój to codzienna praca, codzienne zaangażowanie i codzienna odpowiedzialność za otaczające nas społeczeństwo oraz środowisko naturalne.

Świadczą o tym liczne projekty zrealizowane przez Grupę, m.in.:

  • program wolontariatu pracowniczego,
  • cykl spotkań #NaszeZdrowie - szerzących zdrowe nawyki w miejscu pracy, szczególnie kwestii prawidłowej postawy i zdrowego kręgosłupa, plus możliwość skorzystania z masaży rehabilitacyjnych,
  • udział w biegach charytatywnych,
  • system szkoleń oraz dostęp do platformy e-learningowej,
  • Program Praktyk Letnich,
  • marki własne – budowanie konkurencyjności i niezależności polskich przedsiębiorców, poprzez udostępnianie konsumentom wysokiej jakości produktów w przystępnych cenach
  • „Zielone biuro” – certyfikat Green Office dla warszawskiego biurowca Grupy. Do końca roku 2020 planowane uzyskanie certyfikacji w Błoniu, Komornikach i Kopaninie,
  • Zielony transport – stopniowe przejście na hybrydową flotę oraz edukacja w zakresie ekologicznej jazdy,
  • współpraca z Bankiem Żywności.

To zaledwie kilka przykładów z szerokiej gamy działań Grupy na rzecz zrównoważonego rozwoju.

#10 wartość dodana działalności Grupy Eurocash

Wartość dodana mierzy wkład firmy w budowanie polskiego PKB. W 2019 r przyrost wartości dóbr w wyniku działania Grupy Eurocash wyniósł 2,16 mld zł, jednak całkowita wygenerowana wartość dzięki działalności gospodarczej Grupy to 4,1 mld zł, czyli równowartość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia dla ponad 780 tys. osób.

Powyżej zostały zaprezentowane przykłady działań Grupy z zakresu zrównoważonego rozwoju, powstały raport CRS opisuje wszystkie działania Grupy Eurocash w obszarze wsparcia polskiej przedsiębiorczości, wpływu na polską gospodarkę oraz szeroko rozumianego zaangażowania społecznego. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z pełną wersją raportu.

Pełny Raport Społecznej Odpowiedzialności Grupy Eurocash do pobrania tutaj.

[1]Źródło: https://grupaeurocash.pl/raport-csr/eurocash-mecenasem-polskiej-przedsiebiorczosci

       

10 faktów o odpowiedzialności społecznej Grupy Eurocash i jej wpływie na gospodarkę [Raport CSR]
Grupa Eurocash aktywnie działa na polskim rynku już od 25 lat. Od ćwierć wieku Grupa Eurocash jest nie tylko liderem w branży hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, wspiera również przedsiębiorców w handlu detalicznym i, co najważniejsze, odgrywa realny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo....

Zagrożenie zarażeniem COVID-19 nakłada na nas dodatkowe obostrzenia odnośnie do zasad higieny w sklepie. Przede wszystkim powinniśmy ograniczać wyjścia na zewnątrz, w tym również po zakupy. W szczególności dotyczy to osób starszych. Jednak jak już przyjdzie nam udać się po zapatrzenie naszych lodówek, warto wiedzieć, jakich środków ostrożności powinniśmy przestrzegać.

Zasady higieny w sklepie

#1 Unikaj zatłoczonych miejsc – zachowaj odstęp

Staraj się nie przebywać w zatłoczonych miejscach na terenie sklepu lub na parkingu przed sklepem. Zachowaj odstęp minimum 1,5 metra, szczególne w kolejce do kas. W tym celu respektuj oznaczenia – naklejki, taśmy, podporządkuj się również, jeśli pracownik sklepu zwraca ci uwagę i prosi o szanowanie zasad bezpieczeństwa. W przypadku sklepów małopowierzchniowych, w środku nie powinno przebywać więcej niż 1-2 osoby.

#2 Korzystaj z jednorazowych foliowych rękawiczek

Zakładaj jednorazowe rękawiczki, jeśli są umieszczone przy wejściu do sklepu przy wózkach i koszykach i/lub przy stoiskach z pieczywem, owocami i warzywami. Znajdują się one tam w trosce o bezpieczeństwo klientów.

#3 Zakrywaj nos i usta podczas kichania

Pamiętaj, żeby podczas kichania odwrócić się od osób przebywających w twoim otoczeniu, ale również od produktów, szczególnie tych niezapakowanych. Kichając lub kaszląc, zasłoń usta, tak aby nie rozprzestrzeniać drobnoustrojów, ale nie dłonią, którą dotykamy twarzy, gdyż jest to najszybsza droga przedostania się wirusa do nosa, oczu i ust. Kichać i kaszleć należy zasłaniając usta wewnętrzną stroną łokcia, by uniknąć przenoszenia drobnoustrojów na dłoniach i w by ten sposób chronić osoby w naszym otoczeniu.

#4 Korzystaj z płynów dezynfekujących

Korzystaj z płynów odkażających, które są rozmieszczone w sklepie – przy stoiskach z pieczywem, owocami i warzywami lub przed wejściem do obiektu.

#5 Płać kartą, nie gotówką

Unikaj płacenia gotówką – na banknotach łatwo przenieś groźne drobnoustroje, w tym wirusy. Staraj się korzystać z płatności elektronicznej, w tym celu używaj karty, aplikacji w telefonie czy smartwatcha.

#6 Myj ręce

Umyj dokładnie ręce po powrocie ze sklepu, powtórz tę czynność po wypakowaniu wszystkich zakupionych produktów i rozlokowaniu ich w lodówce i szafkach.

Myjąc ręce, pamiętaj o użyciu ciepłej wody i odpowiedniej ilości mydła. Nie zapomnij
o zagłębieniach między palcami, kciukach i nadgarstkach. Prawidłowe umycie dłoni powinno nam zająć nie mniej niż 30 sekund.

Warto zajrzeć także do oficjalnych źródeł, gdzie znajdują się rzetelne i aktualne informacje na temat koronawirusa i środków ochrony:

oraz na stronach:

Czytaj też: Bezpieczeństwo i higiena żywności – wytyczne, które pomogą w codziennej pracy sklepu

       

Zasady higieny w sklepie – jak skutecznie chronić się przed koronawirusem?
Zagrożenie zarażeniem COVID-19 nakłada na nas dodatkowe obostrzenia odnośnie do zasad higieny w sklepie. Przede wszystkim powinniśmy ograniczać wyjścia na zewnątrz, w tym również po zakupy. W szczególności dotyczy to osób starszych. Jednak jak już przyjdzie nam udać się po zapatrzenie naszych lodówe...

           Uruchamiamy „Zakupy dla Seniora 60+” - nową inicjatywę Grupy Eurocash            

Epidemia koronawirusa najbardziej dotyka osoby starsze. Przestraszeni tym co się dzieje, nierzadko osamotnieni, mogą obawiać się wyjść z domu, żeby nie zachorować. Grupa Eurocash uruchomiła więc inicjatywę „Zakupy dla Seniora 60+”, aby pomóc osobom starszym w realizacji bieżących zakupów.

W tej chwili do akcji przyłączyło się już 247 wolontariuszy, którzy są gotowi do robienia zakupów i dostarczania ich do domów/mieszkań Seniorów. Dostawy są DARMOWE. Wolontariusze realizować będą zakupy w sklepach należących do sieci franczyzowych Grupy Eurocash (abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek, Lewiatan).

WAŻNE! Akcja będzie prowadzona w lokalizacjach, w których są obecni nasi wolontariusze (aktualne lokalizacje znajdziesz na mapie poniżej)

Wolontariusze wskazują sklepy, w których są w stanie działać i wspierać osoby starsze. Jeśli pojawi się w Twoim sklepie wolontariusz – to znak, że Klienci 60+ Twojego sklepu będą mogli skorzystać z usługi dowozu zakupów. Prosimy, przyjmij go serdecznie!

Zadbaj z nami o bezpieczeństwo swoich Klientów – Seniorów!

Jak działamy w ramach akcji „Zakupy dla Seniora 60+”?

  1. Senior zgłasza się na specjalny numer infolinii w danym województwie.
  2. Nasz konsultant nadaje specjalne HASŁO Seniorowi i przekazuje jego numer wolontariuszowi w danej okolicy.
  3. Wolontariusz dzwoni do Seniora, podaje specjalne HASŁO i ustala listę zakupów (artykuły spożywcze i higieniczne), limit wydatków oraz termin dostawy.
  4. Wolontariusz robi zakupy, np. w Twoim sklepie (do wysokości 100 zł) i dostarcza je do drzwi Seniora. DOSTAWA JEST DARMOWA!
  5. Wolontariusz wyposażony jest we wszelkie środki ochrony osobistej (maska, rękawiczki, kombinezon).
  6. Wolontariusz przekazuje Seniorowi zakupy i odbiera od niego płatność w gotówce.

Pracujemy w godzinach 8:00 - 16:00 (od poniedziałku do piątku).

Na poniższej mapie znajdziesz lokalizacje naszych wolontariuszy:

Jeśli w Twojej miejscowości działa nasz wolontariusz i Twój sklep chciałby przyłączyć się do akcji realizacji zakupów dla klientów 60+, to prosimy o kontakt z koordynatorem wojewódzkim pod numer telefonu podany poniżej. Koordynator skontaktuje Ciebie z wolontariuszem, który zostawi w Twoim sklepie plakaty.

województwo

nr telefonu

pomorskie

512414561

zachodniopomorskie

512414561

lubelskie

512414661

dolnośląskie

882890554

lubuskie

882890554

mazowieckie

512414731

podlaskie

512414731

śląskie

512414965

opolskie

519036339

wielkopolskie

728400296

kujawsko - pomorskie

728400296

łódzkie

664766132

podkarpackie

512414753

małopolskie

512414575

świętokrzyskie

883331236

warmińsko - mazurskie

519036340

Uruchamiamy „Zakupy dla Seniora 60+” - nową inicjatywę Grupy Eurocash
Epidemia koronawirusa najbardziej dotyka osoby starsze. Przestraszeni tym co się dzieje, nierzadko osamotnieni, mogą obawiać się wyjść z domu, żeby nie zachorować. Grupa Eurocash uruchomiła więc inicjatywę „Zakupy dla Seniora 60+”, aby pomóc osobom starszym w realizacji bieżących zakupów. W tej c...

Właśnie wystartował konkurs „Generacja P – Herosi na starcie”. To nowa, wyjątkowa inicjatywa Grupy Eurocash, przygotowana z okazji 25. urodzin firmy. Jej celem jest wsparcie młodych ludzi w wieku od 16 do 26 lat w realizacji pierwszych projektów biznesowych. Konkurs skierowany jest do początkujących przedsiębiorców oraz osób z pomysłami na własną firmę, zastanawiających się jak przekuć swoje marzenia w rzeczywistość. Dla laureatów przewidziane są atrakcyjne nagrody finansowe oraz profesjonalne szkolenia biznesowe i sesje coachingowe.

Kreatywność, nieszablonowe myślenie czy chęć tworzenia innowacji to pierwszy krok do uruchomienia własnego biznesu. Należy jednak pamiętać, że o sukcesie i powodzeniu wielu projektów decyduje nie tylko ich atrakcyjność i nowatorski charakter, ale przede wszystkim wytrwałość w dążeniu do celu przez jego autorów, odwaga, umiejętność stawiania czoła niepowodzeniom, odpowiedzialność i sumienność. Te wszystkie cechy, które można określić mianem przedsiębiorczości, powinno się wspierać i stale rozwijać. W połączeniu z profesjonalną wiedzą i narzędziami biznesowo-marketingowymi realnie zwiększają one szanse na osiągnięcie sukcesu zawodowego i finansowego. Konkurs „Generacja P – Herosi na Starcie” ma wskazać młodym przedsiębiorcom drogę, którą należy podążać, aby podnieść skuteczność swoich działań. Umożliwią to szkolenia i sesje coachingowe z udziałem doświadczonych ekspertów, realizowane we współpracy z Akademią Umiejętności Eurocash oraz Startup Academy, a także finansowe wsparcie na rozwój najlepszych biznesowych pomysłów.

Eurocash wspiera młodych i przedsiębiorczych

Konkurs prowadzony jest w dwóch kategoriach wiekowych: 16 – 19 oraz 20 – 26 lat. Jest otwarty zarówno dla osób mających za sobą pierwsze kroki w prowadzeniu własnej działalności, jak i tych, które nie posiadają żadnego doświadczenia. Warunkiem uczestnictwa jest opisanie pomysłu na biznes. Nie są konieczne szczegółowe plany ani wnikliwe analizy. Jeśli pomysł zostanie doceniony przez jury konkursowe i przejdzie pomyślnie eliminacje, uczestnicy zdobędą szeroką wiedzę dotyczącą wdrażania i rozwoju swojego biznesu podczas kolejnych etapów konkursu.

Aby wziąć udział w konkursie, należy wypełnić formularz konkursowy i wysłać zgłoszenie. Można to zrobić indywidualnie lub zespołowo do 20 kwietnia 2020 r. na stronie https://herosi.akademiaeurocash.com.pl/. Do pierwszego etapu zostanie zakwalifikowanych 40 najlepszych pomysłów – po 20 z każdej kategorii wiekowej. Następnie autorzy zaprezentują je przed jury, a 25 z nich przejdzie do kolejnej tury konkursu.

Szkolimy i nagradzamy!

Drugi etap konkursu i jednoczenie pierwsza nagroda to warsztaty, podczas których, uczestnicy będą rozwijali swoje pomysły. Dowiedzą się jak tworzyć i testować modele biznesowe, na czym polega skuteczna reklama produktów i usług innowacyjnych, a także jak je sprzedawać. Ponadto poznają tajniki skutecznych prezentacji i wystąpień publicznych.

Dziesięć osób lub zespołów, które zrobią największe postępy i zdobędą nowe umiejętności, przejdą do finału, by walczyć o nagrody główne. Dwa najwyżej ocenione przez jury wystąpienia w każdej kategorii wiekowej otrzymają nagrody pieniężne – kolejno 25 tysięcy złotych i 10 tysięcy złotych. Nagrodami dodatkowymi dla pozostałych finalistów będą sesje coachingowe o wartości 1500 złotych, przeprowadzone przez ekspertów Akademii Umiejętności Eurocash.

– Każdy z nas ma potencjał, żeby prowadzić własny biznes. Wierzymy, że przedsiębiorczość to zespół cech, które można rozwijać – takich jak kreatywność, wytrwałość w dążeniu do celu, poczucie odpowiedzialności czy odwaga. To chcemy uświadomić młodym ludziom, którzy wezmą udział w konkursie. Nasz cel to pokazać im, że wystarczy zaangażowanie, wiedza i odpowiednie narzędzia, a wszystko staje się możliwe. Od 25 lat współpracujemy z przedsiębiorcami w całej Polsce i wspieramy ich w prowadzeniu rodzinnych biznesów. Teraz wykorzystujemy to doświadczenie, żeby pomóc przedsiębiorcom „na starcie” – mówi Katarzyna Kopaczewska, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Szczegółowe informacje na temat konkursu oraz regulamin dostępne są na stronie internetowej herosi.akademiaeurocash.com.pl.

       

Herosi na starcie! Nowa inicjatywa Grupy Eurocash dla młodych osób z głowami pełnym innowacyjnych pomysłów.
Właśnie wystartował konkurs „Generacja P – Herosi na starcie”. To nowa, wyjątkowa inicjatywa Grupy Eurocash, przygotowana z okazji 25. urodzin firmy. Jej celem jest wsparcie młodych ludzi w wieku od 16 do 26 lat w realizacji pierwszych projektów biznesowych. Konkurs skierowany jest do początkujących...

CIT (Corporate Income Tax) to nic innego jak dochodowy podatek od osób prawnych. Do jego składania zobowiązane są m.in. spółki kapitałowe (np. sp. z o.o. czy akcyjne). Jak tylko spółka zamknie rok podatkowy, zobowiązana jest w przeciągu pierwszych trzech miesięcy (do 31 marca) złożyć odpowiedni formularz. Jakie obowiązki wiążą się ze składaniem deklaracji CIT. Co jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć na ten temat?

Co to jest podatek CIT?

CIT to skrót od angielskiego zwrotu „Corporate Income Tax”, na język polski przekłada się to – podatek dochodowy od osób prawnych. Jest to odpowiednik podatku od osób fizycznych, czyli popularnego PIT-u.

Choć CIT funkcjonuje już od 1989 r., to jednak dopiero od 1992 r. opracowano ustawę (Dz. U. 1992 Nr 21 poz. 86), która obowiązuje do dziś. Ustawę nowelizowano, zmieniano zasady, a także stawki CIT, które dla podatnika są najistotniejszym elementem podatku, ze względu na to, że różnica pomiędzy preferencyjnym a podstawowym podatkiem wynosi aż 10%.

W Polsce podatek CIT płacą zarówno największe podmioty gospodarcze, jak i te mniejsze z różnych branż.

Warto wiedzieć: Zerowy PIT dla młodych - zmiany w prawie od 2020 roku wchodzą automatycznie

Jakie są stawki podatku CIT?

Do 2017 r. wszyscy podatnicy zobowiązani byli do opłacania podatku ze stawką 19%. W 2017 r. wprowadzono preferencyjną stawkę na poziomie 15%, dla mniejszych podmiotów. W 2019 r. zredukowano ją do 9%. Ze stawki na tym poziomie mogą skorzystać te spółki, które w poprzednim roku rozliczeniowych uzyskały przychód mniejszy niż 1,2 mln euro. Z podatku na poziomie 9% mogą też skorzystać podatnicy, którzy dopiero rozpoczęli działalność. Wówczas przez pierwszy rok obowiązuje ich stawka preferencyjna. Należy jednak pamiętać, że nie dotyczy ona zysków kapitałowych. Kwotę przelicza się na podstawie średniego kursu NBP z pierwszego roboczego dnia października poprzedniego roku podatkowego.

Jakie są stawki podatku dochodowego od osób prawnych na 2020 rok?

W 2020 r. mały podatnik będzie mógł osiągnąć znacznie wyższy przychód, by móc zachować swój status. 2 mln euro to granica przychodów, po jej przekroczeniu spółki będą zobowiązane do płacenia 19% podatku.

Czytaj też: Jak obliczyć wysokość składki ZUS?

Jest jednak pewien haczyk. Kwalifikacja do podatku na poziomie 9% obejmuje również rok bieżący. Efekt jest taki, że podatnik, który chce skorzystać z preferencyjnej stawki CIT, nie może przekroczyć 2 mln przychodu za rok poprzedni, a w roku bieżącym przychody nie mogą być wyższe niż 1,2 mln. To dziwna zależność, która na pewno zmniejszy ilość spółek, które będą mogły skorzystać z niższej stawki.

Ustawa o CIT zawiera też zapisy, które określają, kto nie może skorzystać z 9% podatku. Są to m.in.:

  • podatnik powstały w wyniku połączenia, podziału lub przekształcenia. Wyjątek stanowi przekształcenie spółki w inną,
  • podatnik powołany przez osoby prawne, fizyczne lub jednostki, które nie mają osobowości prawnej,
  • podatnik powstał poprzez przekształcenie np. działalności gospodarczej w spółkę kapitałową.

Przychody i koszty przy rozliczaniu CIT

Opodatkowaniu podlega dochód, czyli przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Nie brakuje jednak przypadków, kiedy opodatkowaniu podlega sam przychód. W takiej sytuacji spółka nie może uwzględnić w rozliczeniu poniesionych kosztów.

Co ciekawe w ustawie próżno szukać jakiegoś przewodnika, drogowskazu, a już na pewno niekonkretnej listy z katalogiem wydatków, które można zaliczyć na poczet kosztów uzyskania przychodu. Swego rodzaju „kompasem” dla spółek jest informacja, że do kosztów zaliczyć można wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Jeśli koszty zostały poniesione w obcej walucie, przelicznik stanowi średni kurs NPB z ostatniego dnia roboczego, który poprzedza dzień poniesienia kosztu.

Gdzie znaleźć i jak wypełnić deklarację CIT-8?

CIT-8 jest zeznaniem, które nie dotyczy każdego podatnika. CIT-8 składają osoby prawne, spółki kapitałowe, a także spółki komandytowo-akcyjne, których siedziba mieści się w Polsce. Zeznanie składają również spółki z siedzibą poza Polską. Są to spółki niemające osobowości prawnej i w takim przypadku opodatkowaniu podlega wyłącznie dochód uzyskany na terenie Polski.

Udogodnieniem dla podatników jest to, że zeznanie CIT-8 wypełnia się wyłącznie drogą elektroniczną. Deklarację wysyła się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Deklaracja musi być złożona w określonym terminie. Mamy na to trzy miesiące od daty zakończenia roku podatkowego. Jeśli rok podatkowy podatnika pokrywa się z kalendarzowym, to termin składania CIT-8 przypada na 31 marca kolejnego roku. W przypadku, kiedy 31 marca wypada w sobotę lub na dzień ustawowo wolny od pracy,  deklarację składamy w pierwszym możliwym dniu po 31 marca.

Formularz Cit-8 znaleźć można na stronie e-deklaracje. Na tej witrynie znajdują się także instrukcje i poradniki, w jaki sposób należy wypełnić zeznanie. Nie można zapomnieć o niezbędnych załącznikach oraz o tym, by złożyć elektroniczny podpis.

Sprawozdanie finansowe – kto musi je sporządzać?

Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa musi być dla urzędu skarbowego przejrzysta i czytelna. Sprawozdanie finansowe musi precyzyjnie prezentować wyniki firmy.

Nie da się ukryć, że sprawozdanie to jeden z najważniejszych raportów generowanych przez spółkę. Jest obowiązkowe, jeśli w firmie prowadzona jest pełna księgowość. Istotna jest jego czytelność i precyzja, by urzędnik mógł sprawniej zweryfikować dokument.

Kto płaci podatek CIT?

Płatnikiem podatku CIT są wszelkie osoby prawne oraz spółki kapitałowe w organizacji. Poza tym podatek obejmuje również spółki komandytowo-akcyjne. Płatnikami podatku CIT mogą być także jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej.

Nieco inną grupą podatników są tzw. podatkowe grupy kapitałowe, na które składają się co najmniej dwie spółki handlowe posiadające osobowość prawną.

Kto jest zwolniony z CIT?

Jak to w życiu bywa, istnieją pewne wyjątki od reguły. Wprawdzie większość spółek ma obowiązek złożenia deklaracji CIT i opłacania podatku, to jednak ustawa zwalnia niektóre podmioty z tej czynności. Są to:

  • Skarb Państwa,
  • Narodowy Bank Polski,
  • jednostki budżetowe,
  • państwowe fundusze celowe,
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
  • wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
  • w niepełnym wymiarze Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie,
  • przedsiębiorstwa międzynarodowe i inne jednostki gospodarcze utworzone przez organ administracji państwowej wspólnie z innymi państwami na podstawie porozumienia lub umowy, chyba że porozumienia te lub umowy stanowią inaczej,
  • jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
  • Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
  • fundusze inwestycyjne otwarte oraz specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte,
  • fundusze emerytalne utworzone na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
  • Agencję Rezerw Materiałowych,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny,
  • Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa,
  • jednostki dozoru technicznego,
  • Krajowy Zasób Nieruchomości,
  • Polską Agencję Nadzoru Audytowego,
  • działalność rolnicza (z pominięciem działów specjalnej produkcji rolnej),
  • przychody z gospodarki leśnej czy np.
  • przedsiębiorcy żeglugowi, który jest opodatkowany podatkiem tonażowym.

       

Jak obliczyć podatek od dochodu spółek? Czym jest podatek CIT?
CIT (Corporate Income Tax) to nic innego jak dochodowy podatek od osób prawnych. Do jego składania zobowiązane są m.in. spółki kapitałowe (np. sp. z o.o. czy akcyjne). Jak tylko spółka zamknie rok podatkowy, zobowiązana jest w przeciągu pierwszych trzech miesięcy (do 31 marca) złożyć odpowiedni form...

Według badań CBOS z października zeszłego roku[1] właściciel małego i średniego sklepu, a także sprzedawca, cieszy się większym prestiżem niż policjant, ksiądz i dziennikarz. Mimo że właścicieli sklepów i sprzedawców wciąż jeszcze sporo dzieli od czołówki hierarchii społecznego szacunku, czyli strażaków i pielęgniarek, trzeba przyznać, że ostatnie dziesięć lat to czas, którego nie zmarnowali. Są doradcami swoich klientów, a zarazem wiele wnoszą w życie lokalnych społeczności, poczynając od zatrudnienia, a kończąc na dofinansowywaniu boisk, placów zabaw, festynów i innych przedsięwzięć, korzystnych dla wszystkich wokół. Nic dziwnego, że społeczny szacunek rośnie czasem nawet szybciej niż zysk z działalności gospodarczej.

Właściciele sklepów i sprzedawcy tuż za pierwszą dziesiątką

Najwyższym szacunkiem społecznym, według CBOS, cieszą się strażacy. Ich praca znajduje uznanie u 94% Polaków. Na drugim miejscu, z uznaniem 89% ankietowanych, znalazły się pielęgniarki. Trzecie miejsce,  z wynikiem 84%, zajmują górnicy i wykwalifikowani robotnicy.

W tej hierarchii szacunku społecznego właściciele sklepów znaleźli się tuż za pierwszą dziesiątką, na jedenastym miejscu, ciesząc się uznaniem u 67% respondentów. Na miejscu 12 uplasowali się sprzedawcy (65%).

Według ankiety CBOS, ich pozycja, ze względu na poważanie społeczne, jest wyższa niż w przypadku takich zawodów jak policjant, sędzia, dziennikarz czy urzędnik. Znacznie mniejszym szacunkiem społecznym cieszą się też księża (36%) oraz politycy – na przykład ministrowie (33%) i posłowie na Sejm (27%).

To o tyle interesujące, że jeszcze niedawno zawód handlowca nie cieszył się aż tak szerokim społecznym uznaniem. Jak wynika jednak z badań CBOS, w ciągu ostatnich 10 lat, wielu respondentów doceniło swoje osiedlowe sklepy i pracujących w nich sprzedawców. Jeszcze w 2008 roku szacunek dla nich deklarowało mniej niż połowa Polaków. Teraz pozytywnie oceniają ich 2/3 społeczeństwa.

To oczywiście nie znaczy, że właściciele sklepów i ich pracownicy byli tylko biernymi obserwatorami, czekającymi na cud zainteresowania klientów. Przeciwnie, włożyli wiele wysiłku, żeby ich przedsiębiorstwa wrosły na stałe w krajobraz najbliższego otoczenia.

Blisko klienta

Małe i średnie sklepy, które działają od lat w tym samym miejscu, to swego rodzaju centra życia towarzyskiego. Są blisko domu, więc nie potrzeba podjeżdżać tramwajem albo autobusem, nie wspominając już o wyprawie samochodem. Można do nich podejść w czasie spaceru, spotkać sąsiadów i wymienić się najnowszymi wiadomościami.

Właściciel z reguły zna wszystkich swoich klientów. Asortyment jest więc skomponowany w taki sposób, żeby zaspokoić ich potrzeby i upodobania. Lokalni przedsiębiorcy również szybciej reagują za zapotrzebowanie.

Właściciele lokalnych sklepów znają  też pochodzenie asortymentu. Często mają na półkach towar od małych producentów, wpisujący się w coraz powszechniejszą modę na żywność ekologiczną. Potrafią też doradzić, co kupić. Na przykład, jaki gatunek jabłek wybrać na kompot, jakiego gatunku piwa czy wina warto spróbować, a czasem przypomnieć, że właśnie przyszło ulubione czasopismo czy wyczekiwana książka.

Właśnie na tę więź i zaufanie, które powstaje między klientem a właścicielem sklepu, zwraca uwagę Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash:

„Jestem przekonany, że rynek będzie należał do sklepów małoformatowych. […] Ludzie chcą relacji z produktem oraz ze sprzedawcą. Chcą, by znajoma ekspedientka podpowiedziała im, która kiełbasa jest naprawdę dobra. Nie chcą natomiast kupować wody w butelce, która, zanim trafiła do sklepu, zwiedziła pół świata.”[2]

Blisko społeczności

Można też dostrzec proces stopniowego budowania szacunku społecznego do przedsiębiorcy nieco szerzej.

Przede wszystkim taki sklep daje zatrudnienie. Bardzo często pracują tam osoby, które mieszkają w tej samej miejscowości lub na tym samym osiedlu, nie muszą więc szukać pracy daleko od domu. To w wielu przypadkach jest zbawienne, choćby dla matek z małymi dziećmi albo tych, którzy mają pod opieką seniorów czy osoby niepełnosprawne.

Warto wiedzieć: 8 zasad, które zapewnią w Twoim sklepie sprawną i miłą obsługę klienta

Wielu małych i średnich przedsiębiorców działa też na rzecz lokalnej społeczności. Robią to sami z siebie lub w ramach specjalnych projektów, które umożliwiają im działanie na szerszą skalę. Przykładem może być konkurs „Herosi Innowacyjności” zorganizowany przez Grupę Eurocash w 2019 roku. To projekt, w którym właściciele sklepów mogli zgłaszać projekty na praktyczne zmiany w swoim sklepie – w ramach kategorii konkursowej „Stawiam na praktyczne rozwiązania” i „Inwestuję w technologię”, ale także na aktywności prospołeczne w swojej okolicy w ramach obszaru „Zmieniam świat lokalnie”. Zakres zgłoszonych inicjatyw w tej trzeciej kategorii był bardzo szeroki – od zakupu sprzętu dla Ochotniczej Straży Pożarnej, przez kino plenerowe, place zabaw, po siłownie na świeżym powietrzu.

Czytaj też: Jak zarządzać asortymentem w sklepie spożywczym?

„W poprzednich edycjach naszego konkursu widzieliśmy również inne przykłady takich prospołecznych aktywności: organizowanie lokalnych festynów, wsparcie szpitali, szkół, przedszkoli, drużyn sportowych, wysyłanie dzieci na obozy szkolne. Inny przykład to ufundowanie przez naszego franczyzobiorcę pięciorgu dzieci koszulek do gry w piłkę nożną, bo same nie miały strojów, albo bicie rekordu świata w liczbie dorosłych, którzy równocześnie czytają wiersz dzieciom. Czy to nie jest coś fantastycznego? Może niektórzy tutaj w Warszawie się z tego zaśmieją, ale tam, w małej miejscowości, dla tych ludzi, to jest niesamowicie ważna rzecz”[3]. - podkreśla Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. Warto jednak przy tym dodać, że różnego typu nowości technologiczne i praktyczne rozwiązania zgłoszone w ramach Herosów w 2019 roku, przeznaczone dla sklepów, także będą służyć korzystającym z nich klientom.

Eurocash nagrodził, między innymi, dofinansowaniem wysokości 50 tys. zł,  projekt „Aktywny koszyk – osiedlowy sklepik on-line dla aktywnych społecznie". Pomysł polega na tym, że klienci mogą zamówić oraz opłacić wybrane produkty przez internet i odebrać już spakowane w sklepie. Zdobywają nie tylko punkty lojalnościowe, ale mogą też  podarować towar, wybrany dowolnie z własnego koszyka, osobie potrzebującej. Jedni zyskują więc czas, drudzy – produkty, na które z różnych względów nie mogą sobie pozwolić. Powoli więc, ale konsekwentnie, właściciele sklepów wyrastają na lokalnych liderów. Nie tylko sprzedają niezbędne produkty, ale i integrują wokół siebie społeczność, a także dbają o jej dobrostan. Klient przestaje uważać właściciela sklepu za kogoś, kto dba wyłącznie o własny zysk. Przeciwnie, ceni jego wiedzę, a także starania i wkład w ulepszanie miejsca, w którym mieszka.

Trudno na razie przewidzieć, w jaki sposób ta zmiana w postrzeganiu przedsiębiorców wpłynie na kolejne rankingi społecznego uznania. Można jednak przypuszczać, że będą oni nadal piąć się w górę. W gruncie rzeczy bowiem trudno sobie wyobrazić rzeczywistość bez  sklepów osiedlowych, tych tradycyjnych i tych, które nie rezygnując z tradycji, stawiają na nowe technologie.

[1] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19.PDF

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/pedro-martinho-eurocash-w-polsce-brakuje-uznania-s,49832/3

[3] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/pedro-martinho-eurocash-w-polsce-brakuje-uznania-s,49832/1

       

Właściciele sklepów i sprzedawcy coraz wyżej w rankingu społecznego uznania
Według badań CBOS z października zeszłego roku[1] właściciel małego i średniego sklepu, a także sprzedawca, cieszy się większym prestiżem niż policjant, ksiądz i dziennikarz. Mimo że właścicieli sklepów i sprzedawców wciąż jeszcze sporo dzieli od czołówki hierarchii społecznego szacunku, czyli straż...

Rozliczanie PIT to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Początek nowego roku to moment, w którym należy złożyć zeznanie rocznego za rok, który się właśnie skończył. Składane w 2020 r. rozliczenie podatkowe nie będzie się znacząco różniło od tego składanego w roku poprzednim.

Czym są PITy i kto je wypełnia?

PIT, czyli z angielskiego: Personal Income Tax, to nic innego jak podatek od dochodów osobistych. Celem składania formularza PIT jest obliczenie rocznego podatku od uzyskanych dochodów osobistych w poprzednim roku. Jest to też rodzaj podatku bezpośredniego, co oznacza, że stanowi on bezpośredni koszt podatnika. Do złożenia podatku PIT zobowiązane są osoby fizyczne, osoby prawne składają podatek CIT.

Podatek PIT jest powszechnie stosowanym na świecie podatkiem od dochodów uzyskiwanych zarówno przez osoby fizyczne, czyli od wynagrodzeń za wykonywaną pracę, z tytułu emerytur, rent, zasiłków, a także od wykonywania wolnego zawodu oraz od prowadzenia własnej działalności. Podatek obejmuje umowy o pracę, o dzieło i umowy zlecenie. Samodzielne rozliczenie podatkowe jest obowiązkowe dla każdej osoby, która ukończyła 18. rok życia, ale też pracująca i żyjąca na własny rachunek. Dzieci, przed wejściem w wiek pełnoletni, rozliczane są z rodzicami na wspólnym formularzu.

Rozliczenie PIT ma rozstrzygnąć, czy mamy nadpłatę, czy niedopłatę. W pierwszym przypadku urząd skarbowy zwraca nam nadwyżkę, drugi scenariusz oznacza, że jesteśmy zobowiązani zwrócić niedopłacony podatek do urzędu.

Rodzaje PIT-ów – co musisz wiedzieć jako przedsiębiorca?

Jest kilka rodzajów PIT-ów i nie jest wcale taką prostą rzeczą wybrać odpowiedni formularz, za pomocą którego rozliczymy dochód. Co więcej, może się zdarzyć, że nie wystarczy wypełnienie jednego rodzaju dokumentu. Warto zatem zapoznać się z rodzajami PIT-ów, by wybrać właściwy formularz:

PIT-36 – podatek na zasadach ogólnych: co powinno znaleźć się w zeznaniu podatkowym?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej, zobowiązany jesteś do wypełnienia deklaracji PIT-36. W tym zeznaniu powinny się znaleźć te dochody, które opodatkowane są według stawek 17% oraz 32%. Wyższa stawka wchodzi w życie w momencie, kiedy przekroczony zostanie I próg podatkowy, czyli jeśli jako przedsiębiorca uzyskasz dochód w kwocie powyżej 85 528 zł. Na jednym formularzu PIT-36 można rozliczyć dochody z takich źródeł jak etat, zlecenie czy właśnie działalność gospodarcza. Opodatkowanie na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, umożliwia także rozliczanie się wspólnie ze współmałżonkiem. Warunkiem jest jedynie posiadanie wspólności majątkowej oraz bycie w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy.

Rozliczanie na zasadach ogólnych niesie ze sobą korzyści w postaci ulg podatkowych takich jak:

  • ulgi na dzieci,
  • ulgi na internet (do kwoty 760 zł),
  • ulgi na działalność badawczo-rozwojową,
  • darowizny na cele pożytku publicznego, krwiodawstwa czy kultu religijnego, warunkiem jest nieprzekroczenie 6% dochodu,
  • ulgi rehabilitacyjne,
  • indywidualne wpłaty na IKZE (indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego – do kwoty 5 718 zł).
  • Nowa ulga termomodernizacyjna – za rok 2019 będzie można skorzystać z nowej ulgi do kwoty 53 000 zł.

Ostateczny termin składania rozliczenia dochodowego na zasadach ogólnych przypada na 30 kwietnia kolejnego roku podatkowego.

PIT-36L – podatek liniowy: ile wynosi stawka?

Podatek liniowy oznacza, że jako przedsiębiorca rozliczasz się według stałej stawki podatku, który wynosi 19%. Stawka podatku nie jest w żadnym wypadku uzależniona od wysokości osiągniętego dochodu, jest zawsze taka sama. Jest to szczególnie atrakcyjna forma rozliczania dla przedsiębiorców, którzy osiągają wysokie dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Pamiętać jednak należy, że podatek liniowy uniemożliwia łączenie w zeznaniu rocznym innych źródeł przychodów. Wynik jest taki, że jeśli uzyskujesz dochód z tytułu prowadzenia działalności oraz umowy o pracę, zobowiązany jesteś do rozliczenia tych dochodów na dwóch osobnych formularzach. PIT 36L posłuży do rozliczenia działalności, a PIT-37 dochody wynikające z pracy na etacie.

Tak samo, jak w przypadku podatku na zasadach ogólnych, termin składania formularza PIT-36L przypada na 30 kwietnia. Warto też zauważyć, że podatek liniowy pozbawia przedsiębiorcę z pewnych możliwości oraz ulg:

  • nie można rozliczać się wspólnie ze współmałżonkiem,
  • nie można odliczać od dochodu darowizn, ulgi na dzieci czy internet,
  • nie można korzystać z ulg podatkowych oraz kwoty wolnej od podatku.

Można jednak tak, jak w przypadku PIT 36, korzystać z ulgi termomodernizacyjnej do kwoty 53 000 zł.

PIT-28 – ryczałt: kto jest zobowiązany do jego składania?

Jedną z różnic pomiędzy PIT-em 28 a 36 i 36L jest to, że trzeba go złożyć do 2 marca 2020 r. Do złożenia tego rodzaju formularza zobowiązane są osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze opodatkowanych od przychodów ewidencjonowanych w formie ryczałtu. Drugą grupą osób, które muszą złożyć PIT-28 są osoby, które prowadzą działalność w formie spółki cywilnej lub jawnej osób fizycznych, w przypadku kiedy opodatkowane są ryczałtem. Również osoby, które osiągają przychody z najmu czy dzierżawy (umowy nie mogą być zawierane w ramach działalności), są zobligowane do składania formularza PIT-28.

Minusem tego rozwiązania jest to, że przedsiębiorca nie może skorzystać z ulgi prorodzinnej i nie ma możliwości rozliczania się wspólnie ze współmałżonkiem. Jest natomiast możliwość skorzystania z ulgi internetowej, z tytułu darowizny (np. na cele pożytku publicznego), a także z nowej ulgi termomodernizacyjnej.

PIT-16A – karta podatkowa: jaki jest jej cel i kto może z niej skorzystać?

Ten rodzaj formularza jest przeznaczony dla podatników, którzy rozliczają się za pomocą karty podatkowej. Celem karty podatkowej jest wykazanie realnie opłaconych i odliczonych od niej składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku podatkowym.

Czytaj też: Do 30 stycznia rozlicz podatek dochodowy pracowników - PIT4R i PIT 8AR

Warto pamiętać, że jeśli pominiemy jakąś płatność w ciągu roku, to pozbawiamy się możliwości odliczenia jej od karty oraz umieszczenia jej w formularzu PIT-16A. Ten rodzaj formularza uniemożliwia także rozliczanie się wspólne z małżonkiem.

Jak rozliczyć PIT-y online?

Rozliczenie PIT-ów online już od kilku lat działa i coraz chętniej podatnicy korzystają z tej formy ich składania. Jak donosi Ministerstwo Finansów, z usługi „Twój e-PIT” w 2019 r. skorzystało ponad 2,5 miliona osób (dotyczy to formularzy PIT-37 i PIT-38). W 2020 r. będzie można złożyć drogą internetową także formularze:

  • PIT-36,
  • PIT-36L,
  • PIT-28,
  • PIT-39.

By skorzystać z tej usługi, należy wejść do serwisu podatki.gov.pl i wybrać usługę „Twój e-PIT”. Następnie trzeba przejść przez uwierzytelnienie, wypełniając wzmagane informacje (PESEL, kwoty przychodu, etc.) lub użyć profilu zaufanego.

Jakie są wady i zalety składania PIT-ów online?

Deklaracje roczne składane elektronicznie wysyłane są bezpośrednio do urzędu skarbowego. To, o czym należy pamiętać to pobranie dokumentu UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). Jest to o tyle ważne, że trzeba je przechowywać przez 5 lat podatkowych. Jest to dokument równoznaczny z pieczęcią urzędu skarbowego, jeśli składalibyśmy zeznanie osobiście. Nie powinno to nam jednak przysporzyć wielkich trudności, operacja jest prosta do wykonania.

Po stronie plusów stojących za elektronicznym wysyłaniem deklaracji jest wygoda. Elektroniczna forma eliminuje oczekiwanie w kolejkach, usprawnia cały proces. Nie jesteśmy też ograniczeni godzinami pracy urzędu, możemy wypełnić deklarację o każdej porze, z dowolnego miejsca.

Warto wiedzieć: Czas na Pit-11

Minusem takiego rozwiązania jest to, że może pojawić się błąd systemowy. By zminimalizować taką ewentualność, należy korzystać z najnowszych programów do rozliczania PIT.

Terminy składania PIT-ów – do kiedy należy się rozliczyć?

Rozliczenia podatkowe jesteśmy zobowiązani złożyć w odpowiednim terminie. Dla formularzy PIT 36 oraz PIT-36L należy złożyć do 30 kwietnia 2020 r., PIT-28 do 2 marca 2020 r., natomiast PIT-16A do 31 stycznia.

       

Rozliczenia PIT – przedsiębiorco, nie przegap! O czym musisz pamiętać?
Rozliczanie PIT to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Początek nowego roku to moment, w którym należy złożyć zeznanie rocznego za rok, który się właśnie skończył. Składane w 2020 r. rozliczenie podatkowe nie będzie się znacząco różniło od tego składanego w roku poprzednim. Czym są PITy i kto je wy...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.