Płatności bezgotówkowe – nadchodzą zmiany w przepisach

Płatności bezgotówkowe – nadchodzą zmiany w przepisach

Zbliża się termin planowanych przez rząd zmian dotyczących obowiązku przyjmowania płatności bezgotówkowych przez przedsiębiorców oraz przez organy administracji publicznej. W praktyce oznacza to, że prawie każdy przedsiębiorca i urząd będzie musiał zaopatrzyć się w obowiązkowe terminale płatnicze lub aplikacje umożliwiające e-płatności.

Polacy pokochali e-płatności. Jak podaje Narodowy Bank Polski, w naszych portfelach jest  41,2 mln kart płatniczych. Liczba ta wciąż rośnie. Tylko w ciągu ostatniego kwartału zwiększyła się o prawie milion. Cały rynek płatności mobilnych i elektronicznych rośnie w tempie dwucyfrowym. To zasługa m.in. młodych pokoleń Polaków urodzonych już w dobie internetu i łatwego dostępu do nowych technologii, którzy nie wyobrażają sobie życia bez tego typu udogodnień. Zresztą trzeba uczciwie przyznać, że to bardzo wygodne. Nie musimy się martwić o drobne do wydania reszty, czy rozmieniać gotówki.

Gotówka odchodzi do lamusa

To już fakt. Doskonałym potwierdzeniem tej tezy są kraje skandynawskie takie jak Dania czy Szwecja, gdzie elektroniczne pieniądze niemal wyeliminowały z rynku gotówkę, stanowiącą teraz zaledwie kilka procent wszystkich transakcji. Płatności bezgotówkowe stały się normą także w naszym kraju. Zmiany dotarły nawet do małoformatowych sklepów i punktów usługowych. Teraz przyszedł czas na kolejną rewolucję.

Zmiany dla przedsiębiorców

Nowa ustawa, nad którą cały czas pracuje rząd, zakłada szerokie upowszechnienie stosowania płatności bezgotówkowych oraz zastąpienie części transakcji gotówkowych cyfrowymi instrumentami płatniczymi, czyli kartami płatniczymi, przelewami, płatnościami mobilnymi (telefonem) oraz BLIKiem. Wszyscy zaniepokojeni nie mają jednak powodów do zmartwień, gdyż zmiana ta nie ma na celu wyeliminowania gotówki, ale zapewnienie klientom prawa swobodnego decydowania o formie płatności. Płacenie gotówką np. za usługi lub za zakupy będzie cały czas możliwe.

Trudności z płatnościami bezgotówkowymi dotykały dotąd głównie sklepy małopowierzchniowe, dla których instalowanie terminali w związku z kosztami ich zakupu i wysokością prowizji od transakcji było do tej pory nieopłacalne. By ułatwić firmom rozpoczęcie przyjmowania płatności bezgotówkowych, powstał Fundusz Wsparcia Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego bezpłatnie wspomagający wprowadzanie płatności elektronicznych do firm. Fundusz ten finansuje koszty instalacji terminali i całej obsługi transakcji bezgotówkowych. Program powstał w odpowiedzi na deklarację rządu o obowiązku stosowania jednego z dostępnych rozliczeń bezgotówkowych. Jego głównym celem jest wsparcie przedsiębiorców we wdrożeniu e-płatności w ich przedsiębiorstwach.

Kogo obejmą planowane zmiany w prawie

Ustawa ma objąć zarówno sektor prywatny – handel czy usługi, jak i sektor publiczny, czyli urzędy. Dla przedsiębiorców oznacza to obowiązek przyjmowania płatności również w formie innej niż wyłącznie gotówka. Przepis ten będzie jednak dotyczył tylko tych firm, które posiadają kasę fiskalną. Przedsiębiorcy ci będą musieli przyjmować płatności za pomocą przynajmniej jednego z powszechnie dostępnych instrumentów elektronicznych, np. przelewy, płatności kartą płatniczą lub telefonem.  

Zajrzyj5 sprawdzonych sposobów, jak ograniczyć koszty stałe i podnieść rentowność swojego sklepu

Płatności bezgotówkowe również w sektorze publicznym

Projekt ustawy o rozwoju płatności elektronicznych zakłada też ułatwienia w przyjmowaniu płatności bezgotówkowych w instytucjach administracji publicznej, np. za opłaty administracyjne czy podatki. Chodzi tu o możliwość dokonywania zapłaty podatków, opłat, niepodatkowych należności budżetowych, opłaty skarbowej oraz opłat w organach podatkowych, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych, a także należności w postępowaniu egzekucyjnym. W myśl zapisów, organy administracyjne, takie jak urzędy miast, gmin, czy urzędy skarbowe, również będą miały obowiązek zapewnienia możliwości dokonywania płatności za pomocą transakcji bezgotówkowych.

Przeczytaj również: Do 30 stycznia rozlicz podatek dochodowy pracowników - PIT4R i PIT 8AR

Czemu mają służyć zmiany?

Spodziewanym efektem podejmowanych działań jest wzrost liczby punktów akceptujących płatności elektroniczne – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i instytucji publicznych, a także wzrost ilości transakcji bezgotówkowych. Przedsiębiorcy będą mogli pozyskać nowych klientów, m.in. poprzez oferowanie nowych usług w oparciu o terminale, a w procesie ich wdrażania mogą liczyć na pomoc Fundusz Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego.

Prace nad ustawą trwają, ale nie warto czekać na ostatni moment. Wyposażenie sklepu w terminale przystosowane do płatności zbliżeniowych, BLIKiem to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz ukłon w kierunku ich wygody, gdy w najbliższej okolicy nie znajduje się ani jeden bankomat. Z roku na rok przybywa  osób, które za swoje zakupy płacą telefonem czy zegarkiem, ceniąc sobie wygodę i bezpieczeństwo takich rozwiązań. To przyszłość transakcji i handlu.

Zapotrzebowanie na narzędzia do płatności bezgotówkowych w punktach handlowych jest widoczne nie tylko w rządowych statystykach. Obserwujemy je także wśród naszych partnerów biznesowych, którzy zgłosili się do konkursu „Herosi Innowacyjności”, organizowanego przez Grupę Eurocash. W gronie projektów zgłoszonych w kategorii „Stawiam na praktyczne rozwiązania” aż 14 wniosków dotyczy zainstalowania urządzeń do dokonywania płatności bezgotówkowych w sklepie. Argumentując swój wniosek, przedsiębiorcy powoływali się na potrzeby swoich klientów, którzy coraz częściej chcą zapłacić za zakupy kartą czy telefonem, a w ich sklepie nie mają takich możliwości. Podkreślali też, że wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów wzmacnia wizerunek sklepu i zachęca do częstszych zakupów.

 

1. Źródło: NBP, Raport: Informacja o kartach płatniczych, Styczeń 2019

2. Źródło: Parkiet, 28 marca 2019 r. https://www.parkiet.com/Akademia-inwestycyjna/303289920-Smartfon-zegarki-i-obraczki--zamiast-plastikowej-karty.html

Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
17-09-2020

Lockdown i ogłoszenie epidemii COVID-19 wstrzymały polską gospodarkę. Wielu przedsiębiorców straciło z dnia na dzień źródło dochodów. Czasowym rozwiązaniem wspierającym firmy i pozwalającym na utrzymanie pracowników miały być subwencje finansowe przyznawane w ramach tzw. tarczy antykryzysowej i PFR....

Czytaj więcej →
Świadczenie postojowe po nowemu – czyli co zmieniła Tarcza antykryzysowa 2.0?
Świadczenie postojowe po nowemu – czyli co zmieniła Tarcza antykryzysowa 2.0?
21-04-2020

Jak już informowaliśmy, Tarcza antykryzysowa 2.0 została uchwalona przez parlament, podpisana przez prezydenta i weszła w życie. Pełny tekst tej ustawy można znaleźć tutaj: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2020/695 Tarcza 2.0 nie tylko wprowadza nowe sposoby, które mają wspomóc także większe przed...

Czytaj więcej →
Przygotuj siebie i swój sklep na wiosnę!
Przygotuj siebie i swój sklep na wiosnę!
06-04-2023

Za oknami coraz cieplej – a to oznacza, że już za chwilę Polacy będą spędzać czas na swoich ulubionych wiosennych aktywnościach. Rozpoczynamy sezon na grille, pikniki, prace w ogrodzie i rowerowe wycieczki. Jeśli jesteś właścicielem sklepu pamiętaj, aby zadbać o podstawowy asortyment w kategorii dom...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl