Jak przygotować sklepy na Święta Wielkanocne w okresie pandemii koronawirusa?

Jak przygotować sklepy na Święta Wielkanocne w okresie pandemii koronawirusa?

Święta Wielkanocne to czas pachnących babek, mazurków, kolorowych pisanek, pysznych sałatek, tradycyjnie podanych wędlin i mięs. Okres przedświąteczny to również czas wzmożonych zakupów. Jednak tegoroczna Wielkanoc, ze względu na panującą pandemię koronawirusa i związane z nią ograniczenia, będzie przebiegać w nieco innej odsłonie.

Przedstawiciele rządu zalecają, aby święta spędzić we własnym gronie w domu, choć nie będzie to czas dużych spotkań rodzinnych, to nie można zapomnieć o wielkanocnej atmosferze.  Chociaż klienci nie będą organizowali dużych biesiad ani odwiedzali swoich rodzin to jednak możliwe, że będą chcieli przyrządzić tradycyjne wielkanocne śniadanie. Zalecenia o ograniczaniu spotkań rodzinnych będą miały swoje odzwierciedlenie w koszyku zakupowym naszych klientów. Jak zatem, pamiętając o wprowadzonych obostrzeniach, przygotować sklepy na ten szczególny i w tym roku niezwykle wymagający przedświąteczny okres?

Zaplanuj i zorganizuj zamówienie

Myśląc o zamówieniach przedświątecznych, dokładnie je zaplanuj. Przygotuj listę towarów, wyszczególnij te, które prawdopodobnie będą sprzedawały się w okresie wielkanocnym. Pamiętaj, że choć śniadania wielkanocne będą odbywały się w kameralnych gronach domowników, bez gości, to na stołach prawdopodobnie nie zabraknie tak tradycyjnych potraw, jak babka wielkanocna, żurek, biała kiełbasa czy gotowane jajka. Wśród najczęściej kupowanych produktów, zapewne znajdą się m.in.:

  • mięso
  • wędliny
  • jaja
  • chrzan
  • warzywa
  • owoce
  • artykuły do pieczenia ciast.

 

Zazwyczaj do koszyczków ze święconką chętnie wybierano miniaturowe pieczywo i baranki, w tym roku z pewnością klienci zostaną w domu. Nie oznacza, to jednak, że nie będą chcieli zakupić wspomnianych produktów.

Pamiętaj, że okres przedświąteczny, to także wzmożone porządki – do listy zamówień dodaj asortyment chemii gospodarczej potrzebnej do sprzątania.

W tym roku koniecznie uzupełnij listę zamówienia o środki ochrony indywidualnej. Zadbaj o to, żeby w sklepie nie zabrakło mydła do mycia rąk, płynów dezynfekujących, jednorazowych rękawiczek.

Bezpieczeństwo i wygoda klientów w świątecznym klimacie

W czasie panującej pandemii COVID-19 najważniejsze jest zagwarantowanie bezpieczeństwa zarówno dla klientów, jak i pracowników sklepu. Przestrzegaj wszystkich obostrzeń związanych z zachowaniem czystości i dezynfekcji powierzchni sprzedażowej. Zabezpiecz dodatkowo towary, które są sprzedawane luzem.

Zdecydowana większość sklepów potwierdza wprowadzenie zalecanych środków bezpieczeństwa, oprócz wprowadzenia standardowych rękawiczek i płynów dezynfekujących, informują o zainstalowaniu pleksi ochronnych, regularnej dezynfekcji wózków i kas oraz wprowadzeniu tzw. stref bezpieczeństwa.

Postaraj się wygospodarować przestrzeń – wolnostojąca wyspa, czołówka regału, która umożliwi dodatkową ekspozycję świąteczną.

Warto wszystkie produkty kojarzące się ze świętami zgromadzić w jednym miejscu, tworząc kiermasz wielkanocny – z pewnością ułatwi to klientowi zrobienie świątecznych zakupów.

Zadbaj o asortyment najbardziej rotujących produktów

Doświadczenie pokazuje, że w okresie Wielkanocy najlepiej sprzedają się produkty sprawdzone, znane i kupowane od zawsze, zatem nie jest to najlepszy czas
na eksperymentowanie z asortymentem.

Na świątecznych stołach Polaków zazwyczaj goszczą tradycyjne potrawy, na które składają się ulubione produkty klientów. Warto zwrócić uwagę na asortyment oferowany w ladzie:

  • mięsa,
  • wędliny
  • garmażerkę.


Ograniczenie wizyt w sklepach wpływa na koszyk zakupowy, zatem jeśli posiadasz spory asortyment słodyczy wielkanocnych, zorganizuj przed świętami dodatkowe promocje lub sprzedaż aktywną.
​W ten sposób uda Ci się uniknąć problemu z zalegającym towarem świątecznym. Ponadto, być może część klientów nie będzie w tym roku organizowała wielkich wypieków, ale dla zapewnienia świątecznych słodkości w swoich domach, chętniej sięgnie po gotową babkę lub zestaw czekoladowych jajek.

Odpowiednio zorganizuj pracę personelu

Okres przedświąteczny to czas wytężonej pracy. Ważne jest nie tylko zadbanie o dostawy, ale też o właściwą i płynną pracę personelu. Dla zachowania bezpieczeństwa zarówno swoich pracowników, jak i klientów warto przeorganizować pracę załogi. W tym celu postaraj się podzielić swój zespół na zmiany, tak aby pracujące zespoły nie miały ze sobą styczności. Tego typu posunięcie pomoże uniknąć zamknięcia sklepu w przypadku ewentualnej kwarantanny części personelu.

Wiele sklepów skorzystało już z powyższej rekomendacji, wprowadziło odpowiednie zmiany w grafiku, podzieliło załogę na zespoły. Na poszczególnych zmianach pracuje wyznaczony zespoły. Pracownicy różnych zespołów nie mają ze sobą styczności.

Zapewnij pełne wsparcie dla swojego personelu – wyposaż załogę w środki ochrony osobistej, pilnuj, aby każdy przestrzegał zasad higieny i porządku, ale nie zapominaj też o rozmowie. Niezwykle istotne jest docenianie pracowników i podkreślanie ważności ich pracy, szczególnie w czasie panującego zagrożenia epidemiologicznego.

Sprawdzaj i kontroluj bezpieczeństwo zespołu

Odpowiedni plan działania to podstawa sukcesu. Jednak poza zaplanowaniem i wprowadzeniem działań, należy także sprawdzać funkcjonowanie całego procesu. Staraj się być na bieżąco z tym, co się dzieje na pierwszej linii frontu – rozmawiaj z pracownikami, zwracaj uwagę, jeśli dostrzegasz pewne uchybienia, zwłaszcza te dotyczące zasad bezpieczeństwa i higieny. Nie bój się zwracać uwagę również klientom, jeśli widzisz, że nie stosują się do wprowadzonych obostrzeń. Pamiętaj, że są to działania mające na celu bezpieczeństwo wszystkich przebywających w sklepie.

Dobrą sposobem jest wprowadzenie tzw. check-listy zawierającej wszystkie punkty, które trzeba na bieżąco kontrolować – np. dostępność asortymentu, zachowanie higieny – dostęp do rękawiczek, płynu dezynfekującego, porządek w sklepie, właściwa ekspozycja).

Sprawdzaj aktualne informacje i zalecenia dotyczące handlu na stronie www.gov.pl.

Zakupy na telefon – pomóż klientom przygotować bezpieczne święta

Nie zapomnij, że w trudnym czasie pandemii część klientów ma utrudniony dostęp do produktów spożywczych. Już teraz wiele sklepów zaangażowało się w pomoc seniorom w realizacji zakupów, ale przykładów wsparcia jest więcej.

Jednym z nich jest możliwość realizacji zakupów na telefon, które można odebrać w sklepie lub mogą być dostarczone do domów. Część sklepów włączyła się w akcje realizowane wspólnie z innymi podmiotami np. dostarczania darmowego pieczywa do szpitali lub gotowych posiłków dla personelu medycznego. Pojawiły się również inicjatywy zbiórek żywności w sklepach, a nawet środków pieniężnych, które mają zostać przekazane dla konkretnych podmiotów medycznych.

Zastosowanie powyższych rekomendacji z pewnością pomoże nie tylko ułatwić zarządzanie sklepem, ale również zapewnić bezpieczeństwo i zadowolenie klientów w nadchodzącym okresie świątecznym.

Kontrola żywności na nowych zasadach – zmiany w przepisach o Inspekcji Handlowej
Kontrola żywności na nowych zasadach – zmiany w przepisach o Inspekcji Handlowej
16-06-2020

Blisko 80 różnych instytucji może dziś kontrolować działania przedsiębiorców. Wgląd w to, jak działają placówki handlowe, ma blisko 10 różnych instytucji państwowych, w tym Urząd Skarbowy, Sanepid, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy czy Izba Handlowa. Od 1 lipca, na mocy nowel...

Czytaj więcej →
Walentynki w handlu. W tym roku będą nietypowe
Walentynki w handlu. W tym roku będą nietypowe
03-02-2021

Walentynki to jedno z najbardziej dochodowych świąt w Polsce. Obchodzi je aż 8 na 10 Polaków! O czym warto pamiętać, żeby pomimo epidemii i związanych z nią ograniczeń celnie odpowiedzieć na potrzeby zakochanych klientów i nakręcić walentynkową sprzedaż? W Polsce Walentynki zyskały popularność do...

Czytaj więcej →
Nowe technologie w sklepie lokalnym. Co warto wprowadzić w swojej placówce? Cz. 2.
Nowe technologie w sklepie lokalnym. Co warto wprowadzić w swojej placówce? Cz. 2.
05-04-2022

Rzeczywistość sektora handlowego zmienia się dynamicznie, a postęp technologiczny wyznacza dalsze kierunki jego rozwoju. Wprowadzanie nowych rozwiązań w sklepie lokalnym jest dobrym kierunkiem, by z sukcesem móc utrzymać konkurencyjność na rynku. Po jakie narzędzia sięgnąć i jak wykorzystać pojawiaj...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl