Wykorzystujemy pliki cookies do zapamiętania ustawień i preferencji użytkownika.
Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Jeśli się nie zgadzasz, możesz w swojej przeglądarce wyłączyć zgodę na ich przechowywanie.

Pomysł na biznes czy powtórka z biznesu? Pierwsze kroki z własną firmą

Podejmując decyzję o prowadzeniu własnej firmy zazwyczaj mamy pomysł na to, czym będziemy się zajmować. Nasz pomysł na firmę wynika z pasji lub wiedzy, którą możemy wykorzystać w celach biznesowych. Zdarza się jednak i tak, że myślimy o rozpoczęciu pracy na swoim, nie mając idei w co warto zainwestować. Wówczas znalezienie pomysłu na biznes staje się jedną z najtrudniejszych kwestii.

Hitem lodziarnie i pączkarnie

Jak pokazują programy znanej właścicielki sieci restauracji Magdy Gessler, spora część z nas wierzy, że gastronomia to pewny biznes. Niestety ten telewizyjny show obnaża podstawową, a bagatelizowaną przez wielu prawdę: by prowadzić restaurację, czy małą gastronomię, trzeba mieć dobry pomysł, przeanalizować rynek, potrafić odróżnić się od innych i poświęcić prywatny czas na rozwój firmy.

Tym bardziej dziwi powszechny model kopiowania pomysłów na biznes właśnie w małej gastronomii. Jak Polska długa i szeroka powstają budki z kebabem, z hamburgerami, czy pizzerie, na widok których Turcy i Włosi mogliby rwać włosy z głowy. W minionych dwóch latach zakochaliśmy się też w naturalnych lodach i domowych pączkach.

Polecamy też: Wielka sprzedaż w małym formacie

Jak grzyby po deszczu rosną manufaktury lodowe i sieci pączkarni „prosto od babci”. Czy taki model to jeszcze pomysł na biznes, czy już  raczej powtórka z biznesu? Co zatem zrobić, by otworzyć firmę, która spełni nasze marzenie o własnej działalności?

Siła znanych marek

- Poszukując pomysłu na własną firmę nie zawsze musimy myśleć o niszach rynkowych czy innowacjach. Dobrym rozwiązaniem może okazać się współpraca z doświadczonym partnerem biznesowym. Takim partnerem jest Grupa Eurocash, która wspiera przedsiębiorców wiedzą i doświadczeniem związanym z prowadzeniem sklepów, zapewnia im szkolenia, a także, co jest nie mniej istotne w dzisiejszych czasach, oferuje biznes pod rozpoznawalną marką - mówi Ewa Borowska, CEO Eurocash Franczyza.

Według Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, w Polsce działa już ponad 500 modeli sieci franczyzowych oferujących różne rozwiązania biznesowe i branże. Wybór jest szeroki: od usług finansowych przez handel detaliczny i  usługi pralnicze, aż po gastronomię. Zróżnicowane są też poziomy wymaganego wkładu finansowego w dany projekt. Kwoty na start wahają się od kilkunastu tysięcy, do nawet miliona złotych jak w przypadku dużych restauracji sieciowych.

Zalety i wady sieciowego powiązania

Brak swobody w prowadzeniu biznesu pod szyldem znanej marki, to jedna z wad wymienianych przez przyszłych przedsiębiorców. Czy tak jest rzeczywiście? To co dla jednych jest wadą, dla drugich może być zaletą. Wszystko zależy od naszego obycia biznesowego, odwagi w prowadzeniu biznesu czy charyzmy.

Obiektywnie patrząc otwieramy własną firmę, która może liczyć na siłę marki i wsparcie mentora, który analizuje rynek i potrzeby konsumentów. Ponadto pomaga w bieżącym funkcjonowaniu firmy, dbając o źródło zaopatrzenia, czy odpowiadając za strategię marketingową. To duże udogodnienie zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.

Dowodzą tego liczby, które pokazują, że firmy prowadzone w sieciach franczyzowych rzadziej są zamykane z powodu kłopotów finansowych i rzadziej bankrutują niż samodzielne podmioty. Dla bardziej wprawnych graczy ograniczenie związane z doborem partnerów handlowych czy strategią marketingową mogą okazać się jednak przeszkodą w codziennym funkcjonowaniu firmy, za którą czują się odpowiedzialni.

Dzielenie się wiedzą i kontaktami ma jednak swoją cenę. Otwierając firmę w ramach znanej sieci trzeba liczyć się z tym, że franczyzobiorca dzieli się wypracowanym zyskiem z franczyzodawcą.

- Umowa franczyzowa zawsze zawiera zapis o opłatach na rzecz franczyzodawcy, ale pamiętajmy o tym, że otwierając sklep Delikatesy Centrum, salon kosmetyczny lub restaurację znanej marki, mamy większą pewność, że klienci dotrą właśnie do nas i wybiorą nasze usługi świadczone pod tym konkretnym szyldem. Szansa na zwiększone zyski jest wtedy znacząco wyższa - dodaje Ewa Borowska z Eurocash Franczyza.

Niewątpliwe po stronie zalet tego rozwiązania można wymienić potencjał i wiedzę biznesową franczyzodawcy. Decydując się na otwarcie firmy we współpracy ze sprawdzonym partnerem, możemy liczyć na gotowy pakiet rozwiązań i przemyślaną strategię działań.

Co warto zrobić zanim podejmie się decyzje o własnym biznesie

Najważniejsze pytanie, na które musi odpowiedzieć sobie początkujący przedsiębiorca, to pytanie o to, czym chce się w życiu zajmować? Co robi w życiu najlepiej? To nie zawsze muszą być innowacyjne pomysły. Czasami warto inwestować w swoje talenty lub zainteresowania.

Kolejna istotna sprawa związana z wyborem profilu działalności dotyczy tego, co taki nowy biznes będzie oferował innym, jakie rozwiąże problemy lub jakie potrzeby zaspokoi. To kluczowy moment, który pozwoli określić grupy odbiorców usługi lub produktu, i być może najważniejsza kwestia decydująca o powodzeniu lub porażce biznesu.

Przeczytaj: Dobre, lepsze, lokalne! O znaczeniu i rosnącej popularności polskich produktów regionalnych

Nie mniej istotna jest umiejętność zarządzania finansami, ocena dochodów i kosztów prowadzenia działalności i odpowiednie wyliczanie marży, tak aby nasza firma zaczęła zarabiać. Tu również nieocenioną pomocą służyć może franczyzodawca mający odpowiednią wiedzę w tych kwestiach i potrafiący przeprowadzić przedsiębiorcę - franczyzobiorcę przez rafy obliczeń, wyliczeń i przepisów księgowych.

Bycie właścicielem własnego biznesu to trudny, ale satysfakcjonujący sposób na życie. Jeśli więc chcemy spróbować, ale boimy się wskoczyć na głęboką wodę, spróbujmy skorzystać z oferty jednej z dostępnych na rynku sieci franczyzowych.

- Doświadczony partner taki jak Eurocash poprowadzi przedsiębiorcę przez meandry biznesu i pozwoli uniknąć wielu błędów, szczególnie początkującym przedsiębiorcom. Liczby mówią same za siebie. Sieci franczyzowe i partnerskie Grupy to niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama - mówi Ewa Borowska z Grupu Eurocash. - Prowadzenie firmy wspieranej silną marką pozwala skutecznie konkurować z dużymi sieciami handlowymi - dodaje.                                                 

Na koniec refleksja: nie jest ważne jaki model prowadzenia działalności wybierzesz, zawsze jednak warto testować swoje rozwiązania, dopasowując je do zmieniającego się rynku i weryfikować swój pomysł na biznes.

Zobacz też: Niski ZUS - wielkie nadzieje dla nowych firm i mikroprzedsiębiorców

Jak obliczyć wysokość składki ZUS?
Jak obliczyć wysokość składki ZUS?
16-10-2019

Odprowadzanie składek na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest obowiązkiem każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Składki dotyczą ubezpieczenia zdrowotnego oraz społecznego (emerytury i renty). Dodatkowo jeśli płacimy pełną składkę ZUS, ponosimy koszt składki na Fundusz Pracy. Przeds...

Czytaj więcej →
Grupa Eurocash przedstawia wizję handlu przyszłości i motywuje do wprowadzania zmian
Grupa Eurocash przedstawia wizję handlu przyszłości i motywuje do wprowadzania zmian
03-10-2019

24 września 2019 r. w Atlas Arenie w Łodzi, odbył się IV Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash. Kongres zgromadził 5 tys. właścicieli i pracowników sklepów spożywczych zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. To najbard...

Czytaj więcej →
Top 5 innowacji w handlu, czyli jak dostosować swój sklep do potrzeb współczesnego konsumenta
Top 5 innowacji w handlu, czyli jak dostosować swój sklep do potrzeb współczesnego konsumenta
30-09-2019

Od lat prowadzisz swój biznes i pewnie nie raz zadawałeś sobie pytanie: co jeszcze mogę zrobić, aby pozyskać nowych klientów? Twój sklep znajduje się blisko ich domu, szkoły, miejsca pracy. Zazwyczaj posiada asortyment, który zaspokaja ich podstawowe potrzeby. Współczesny konsument jest bardziej...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl