Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Już co 5. Polak zwraca uwagę na certyfikaty przy wypełnianiu koszyka w sklepie spożywczym – wynika z badania Polskiego Monitora Opinii[1] z 2019 r. Dlatego też uwzględnianie w swojej ofercie żywności specyficznej, np. bezglutenowej czy bezlaktozowej, a także produktów ekologicznych i fair trade staje się coraz ważniejsze. Jakie certyfikaty są najbardziej rozpoznawalne i powinny bez dwóch zdań znaleźć się w każdym sklepie? Odpowiadamy poniżej!

Najbardziej rozpoznawalne certyfikaty, których klienci aktywnie poszukują na opakowaniach swoich ulubionych produktów są silnie związane z aktualnymi trendami żywieniowymi. Konsumenci chcą jeść zdrowiej, dbać o ekologię, wspierać producentów działających etycznie i kiedy to tylko możliwe, wybierać produkty lokalne lub regionalne. Dlatego w ich koszykach coraz częściej lądują artykuły BIO, bezglutenowe, bezlaktozowe, odpowiednie dla wegan i sygnowane przez znane systemy „społecznej” certyfikacji, takie jak Fairtrade i Rainforest Alliance.

Certyfikaty żywności ekologicznej

Na półkach pojawia się sporo produktów, które producenci próbują sprzedać jako „bio”, jednak prawdziwie ekologiczne są tylko te, które mają odpowiednie certyfikaty. Świadomi konsumenci dobrze o tym wiedzą i wybierają te artykuły, które są sygnowane znanym w całej UE „Euro-liściem”. Dwanaście gwiazdek ułożonych w kształt liścia na zielonym tle mogą umieścić na swoich produktach tylko te firmy, które przeszły szereg testów i kontroli oraz udowodniły, że spełniają wszystkie warunki certyfikacji. Są przyjazne środowisku, nie wykorzystują w produkcji sztucznych dodatków, pestycydów i nawozów, a ich żywność jest wolna od GMO i antybiotyków. Troszczą się również o warunki życia zwierząt i różnorodność upraw w swoich gospodarstwach.

W Polsce występuje także inny uznawany ekologiczny certyfikat: to niemiecki Bio-Siegel. Jest nieco mniej restrykcyjny niż Euro-liść: produkty opatrzone jego logo muszą pochodzić przynajmniej w 95% z surowców z ekologicznych upraw wolnych od GMO.

Certyfikaty dla żywności specyficznej

W dobie rosnącej popularności specjalistycznych diet konsumenci szukają w sklepach także tzw. żywności specyficznej, która zwykle ma wyeliminowany ze składu jakiś składnik: gluten, laktozę, cukier. Z tych „wyłączeń” tylko jedno doczekało się prawdziwego certyfikatu. Znak Przekreślonego Kłosa to funkcjonujący w całej Europie symbol, który gwarantuje, że dany produkt jest bezglutenowy i bezpieczny dla osób z celiakią.

Jeśli chodzi o produkty „bez laktozy” i „bez cukru”, sytuacja jest mniej jednoznaczna. Nie istnieje system certyfikacji takich produktów, a co więcej ani unijne, ani krajowe przepisy nie określają szczegółowo, jak powinny wyglądać „bezcukrowe” i „bezlaktozowe” oznaczenia. To jednak nie znaczy, że producenci mogą wprowadzać konsumenta w błąd! Zakazuje tego art. 7 rozporządzenia nr 1169/2011[2]. To znaczy, że produkty „bez laktozy” i „bez cukru” prawnie nie mogą zawierać cukru i laktozy, nawet jeśli nie potwierdza tego żaden certyfikat.

Zgodnie z prawem produkt można nazwać „bezlaktozowym” wyłącznie wtedy, gdy nie zawiera laktozy, ale – co ważne – konsument mógłby się jej w składzie spodziewać (czyli bezlaktozowe może być mleko, ale nie sok 100% z pomarańczy). Z cukrem sprawa wygląda nieco inaczej, bo tu możemy spodziewać się dwóch typów komunikatów. Produkty, które są bez dodatku cukru, to takie, do których na żadnym etapie produkcji nie dodano białego cukru, czyli sacharozy. Mogą jednak zawierać naturalnie występujące cukry, np. fruktozę. Produkty bez cukru natomiast nie zawierają ani dodatku cukru stołowego, ani produktów będących jego źródłem: czyli np. owoców, miodu czy syropów owocowych.

Oznaczenie Nutri-Score

Kolejną etykietą, jaką można znaleźć na opakowaniach niektórych produktów jest oznaczenie Nutri-Score. Jest to system oznaczania wartości odżywczej produktu spożywczego, widoczny z przodu opakowania artykułu, mający postać pięciokolorowej etykiety. Znajduje się na niej skala ocen od A do E, a każda litera ma swój kolorystyczny odpowiednik. Na wysoki wynik, oznaczony ciemnozieloną literą A, składa się wysoka zawartość białka, błonnika czy witamin. Są to produkty bogate w wartości odżywcze, które warto spożywać częściej. Słabszą ocenę, w postaci czerwonej litery E, otrzymują produkty o wysokiej kaloryczności w 100g, wysokiej zawartości cukru, nasyconych kwasów tłuszczowych oraz soli[3]. To artykuły, które należy spożywać rzadziej i w mniejszych ilościach. System został stworzony po to, by pomóc konsumentom w świadomych wyborach żywieniowych. Jednak, zdaniem niektórych, Nutri-Score stosuje mocno uproszczoną ocenę, która w skrajnych przypadkach promuje artykuły wysoko przetworzone, a dyskryminuje te tradycyjne, regionalne, przygotowywane z naturalnych składników[4].

Produkty wegańskie i „cruelty-free”

W środowisku wegańskim funkcjonuje wiele oznaczeń. Najbardziej znanym, europejskim znakiem jakości dla wegetarian i wegan jest V-Label. Certyfikacji w tym systemie podlegają nie tylko produkty spożywcze, ale także kosmetyki, usługi i punkty gastronomiczne. Co ważne, V-Label stosuje dwa rodzaje etykiet: V-Label VEGAN zakłada, że na żadnym etapie produkcji nie zastosowano składników odzwierzęcych, V-Label VEGETARIAN natomiast dopuszcza wykorzystanie składników, które nie pochodzą z martwych zwierząt lub ich części. Czyli pozwala na obecność np. mleka, miodu, jajek (z wyłączeniem jaj z chowu klatkowego). Rozpoznawalny jest także znak V Fundacji Viva, który do powyższej listy wymogów dorzuca jeszcze dwa: produkty nie mogą być testowane na zwierzętach i nie zawierają oleju palmowego.

Czy warto mieć na półce produkty wegańskie? Jak najbardziej. Fundacja podkreśla, że według badania Biostat z maja 2021 r., aż 56% zauważa certyfikat vege na opakowaniu, a dla ponad połowy z nich (27%) jest on na tyle ważny, że sami go szukają.

Certyfikaty CSR - marek społecznie odpowiedzialnych

Od certyfikatów wege blisko już do certyfikatów przyznawanym odpowiedzialnym społecznie producentom. Do najbardziej rozpoznawalnych należą certyfikaty Fairtrade i Rainforest Alliance. Ten pierwszy mogą stosować tylko firmy, które spełniają szereg odpowiednich kryteriów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych, takich jak: przestrzeganie ceny minimalnej i zaliczek, stosowanie produkcji przyjaznej dla środowiska, pilnowanie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wiele, wiele innych.

Rainforest Alliance Certified to kolejny, również szeroko uznawany certyfikat CSR. Tak jak Fairtrade, określa standardy dot. jakości i kontroli łańcucha produkcji oraz standardów pracy i współpracy, ale nacisk stawia przede wszystkim na dbałość o środowisko. Nic dziwnego – RA powstała przede wszystkim po to, żeby chronić lasy deszczowe i to na nich skupia się w swojej działalności. Bada też relacje pomiędzy producentami a środowiskiem i pilnuje, aby były one zrównoważone.

Certyfikatów różnego typu jest oczywiście o  wiele więcej, ale warto zapoznać się przynajmniej z tymi podstawowymi i zadbać o to, by produkty nimi sygnowane znalazły się w naszej ofercie! To zaprocentuje - dzisiejszy konsument szuka w sklepie więcej, niż tylko składników na obiad. Poprzez zakupy ma okazję do manifestacji swoich poglądów i postawy, która jest dziś coraz mocniej społecznie odpowiedzialna.

[1] https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/zakupy-polakow-raport-2019-r/5v98s4w

[2] https://www.gov.pl/web/gis/znakowanie-srodkow-spozywczych-komunikatem-bez-laktozy

[3] https://rolnictwo.osrodekanaliz.pl/system-znakowania-zywnosci-nutri-score-informacje-podstawowe-opinie-kontrowersje/. Dostęp 19.08.2021

[4] Ibidem.

       

Certyfikaty żywności. Jakich symboli na opakowaniach szukają klienci?
Już co 5. Polak zwraca uwagę na certyfikaty przy wypełnianiu koszyka w sklepie spożywczym – wynika z badania Polskiego Monitora Opinii[1] z 2019 r. Dlatego też uwzględnianie w swojej ofercie żywności specyficznej, np. bezglutenowej czy bezlaktozowej, a także produktów ekologicznych i fair trade staj...

Czym kierują się klienci w Twoim sklepie podczas wyboru produktów żywnościowych? Od razu odpowiadamy, że wcale nie jest to wyłącznie cena! Poznaj cztery aspekty, na które zwracają uwagę Polacy podczas zakupów, i dowiedz się, jak odpowiedzieć na ich potrzeby w swoim sklepie.

Przyjazność środowisku

Już niemal co trzeci polski konsument identyfikuje się jako osoba świadoma, stawiająca dobro planety na pierwszym miejscu (EY Future Consumer Index, 2021 r.). Coraz częściej wybieramy produkty przyjazne środowisku i lokalne, staramy się nie marnować żywności, wody i energii. Chociaż produkty ekologiczne są dziś droższe od swoich odpowiedników wytwarzanych w mniej zrównoważony sposób, różnica ta z czasem będzie maleć. Wyższe ceny wynikają m.in. z większej marży, na jaką pozwolić mogą sobie producenci ze względu na niewielką konkurencję. Wraz z pojawieniem się nowych firm na rynku, marża powinna spadać. Prognozy są optymistyczne: rosnąca skala produkcji, popyt oraz postęp techniczny będą prowadziły do spadku cen towarów ekologicznych.

Tego dowiesz się z poradnika Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”!

Z najnowszego raportu Kantar wynika, że Polacy coraz częściej przywiązują uwagę do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem. Rosnąca świadomość konsumentów, wpływa na ich decyzje zakupowe i – już w blisko połowie przypadków – skutkuje rezygnacją z nabywania produktów, które wykazują negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Podobny odsetek Polaków (47 proc.) obserwuje w swoim najbliższym otoczeniu zmiany postaw na bardziej proekologiczne. Blisko 70 proc. konsumentów uważa, że odpowiedzialność za kwestie środowiskowe i społeczne spoczywa przede wszystkim na firmach i producentach. Klienci oczekują od firm podjęcia działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, aby maksymalizować ich pozytywny wpływ na otoczenie, nie tylko w wymiarze gospodarczym, lecz także środowiskowym i społecznym[1].

Prowadzenie sklepu w odpowiedzialny sposób:

  • Wprowadź do oferty produkty pochodzące ze zrównoważonych źródeł – ekologiczne, certyfikowane, lokalne. Zadbaj o dostępność asortymentu oznaczonego znakami: Fairtrade, MSC czy Rainforest Alliance, które stanowią gwarancje zakupu żywności produkowanej z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zaoferuj swoim klientom produkty pochodzące od lokalnych rzemieślników. Pozwoli to urozmaicić ofertę Twojego sklepu, a także przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego i do rozwoju lokalnych przedsiębiorców.
  • Wdrażaj zielone technologie w swoim biznesie – rozwijaj zrównoważoną infrastrukturę sklepu, aby dążyć do minimalizacji zużycia energii i ograniczenia emitowania szkodliwych dla środowiska związków.
  • Spraw, by Twój sklep był bardziej ekologiczny! Zapobiegaj marnowaniu żywności w Twoim sklepie. Utwórz oddzielną strefę dla produktów ze zbliżającą się datą przydatności do spożycia, rozważ przecenę ostatnich sztuk czy końcówek danych artykułów. Wykorzystaj trend zero-waste i minimalizuj ryzyko zepsucia towaru.

Sprawdź inne sposoby zapobiegania marnowaniu żywności w sklepie. Zobacz nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Jak prowadzić odpowiedzialny biznes i jakie inicjatywy podjąć w swoim sklepie? Więcej porad znajdziesz w publikacji Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.

Superżywność i korzyści zdrowotne

W związku z epidemią Polacy zaczęli coraz większą wagę przykładać nie tylko do kwestii ekologicznych, ale także do składu produktów żywnościowych. Na znaczeniu zyskują zdrowotne aspekty żywności, wzrasta też świadomość konsumentów dotycząca odżywiania. Aż 6 na 10 osób deklaruje, że sprawdza składy i etykiety oraz szuka produktów jak najlepszej jakości[2]. Żywność ma już nie tylko zaspokajać głód – równie istotny jest jej wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i korzyści prozdrowotne. Rośnie popularność żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która przynosi korzyści dla zdrowia (np. kiszonki, kombucha czy woda kokosowa).

Wskazówka: Warto wziąć pod uwagę ten trend i wyposażyć swój sklep w produkty z kategorii superfoods (z ang. superżywność), czyli takie, które charakteryzują się bogactwem składników odżywczych i wykazują szeroki, korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Do superżywności należą różnego rodzaju egzotyczne owoce w formie liofilizowanej czy suszonej (np. jagody acai, jagody goji), orzechy i nasiona (np. siemię lniane), ale także wiele produktów, których używamy na co dzień, a często nie zdajemy sobie sprawy z ich prozdrowotnych właściwości: oliwa z oliwek, kakao, zielona herbata czy czosnek. Oczywiście, podstawą zdrowego odżywiania są świeże warzywa i owoce. Dlatego tak istotne jest, aby klienci Twojego sklepu zawsze mieli dostęp do jak najlepszej jakości tych produktów, szczególnie poza sezonem, kiedy wybór warzyw i owoców jest ograniczony.

Rada: zachęć klientów do zakupów owoców i warzyw w Twoim sklepie. Zbuduj estetyczne stoisko wypełnione świeżymi produktami. Pamiętaj, że ta kategoria to wizytówka Twojego sklepu. Poznaj najważniejsze zasady estetycznej ekspozycji warzyw i owoców: 3 zasady ekspozycji warzyw i owoców w Twoim sklepie

W produktach liczy się skład – im prostszy, tym lepszy. W portfolio Eurocash znajdziesz także produkty marki własnej o dobrym, prostym składzie. Przykładem mogą być Kanka i TULA.

  • Kanka powstała we współpracy z właścicielami sklepów oraz mleczarni i oferuje wysoką jakość produktów nabiałowych produkowanych w Polsce w przystępnej cenie. Charakteryzuje się prostym składem, bez udziału substancji konserwujących czy mleka w proszku.
  • TULA oferuje z kolei szeroki wybór karm dla psów i kotów. Cechuje ją prosty skład i wysoka jakość przy cenie niższej niż wiodące marki na rynku.

Obie marki dostępne są w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl

Produkty dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych

Z roku na rok świadomość żywieniowa Polaków wzrasta, a wraz z nią zwiększa się liczba osób modyfikujących swój sposób odżywiania. Powody są różne. Coraz więcej osób chce poprawić jakość diety, aby poprawić swoje zdrowie, samopoczucie lub zredukować masę ciała. Inni ograniczają niektóre rodzaje produktów ze względów etycznych. Wykluczanie pewnych grup produktowych jest natomiast konieczne w przypadku różnych jednostek chorobowych. Branża spożywcza stara się podążać za zmieniającymi się potrzebami konsumentów, co odzwierciedla dynamiczny rozwój rynku spożywczego.

Zadbaj o konsumentów ze szczególnymi wymaganiami żywieniowymi. Wprowadź produkty dopasowane do sposobu odżywiania swoich klientów:

  • dieta bezlaktozowa – jak sama nazwa wskazuje, osoby będące na takiej diecie unikają produktów bogatych w laktozę czyli przede wszystkim mleka i przetworów mlecznych. Zadbaj o dostępność zamienników tych produktów na półkach. Zaopatrz swój sklep w produkty bezlaktozowe, a także w ich roślinne alternatywy tj. napój migdałowy, kokosowy, owsiany, jogurty sojowe itp.
  • dieta bezglutenowa – zadbaj o dostępność asortymentu bezglutenowego oznaczonego symbolem Przekreślonego Kłosa. Stanowi on międzynarodowy znak bezpiecznej żywności bezglutenowej.
  • dieta cukrzycowa – polega na wykorzystywaniu w jadłospisie produktów o jak najniższym stopniu przetworzenia i niskim indeksie glikemicznym. Zadbaj o dostępność produktów świeżych (surowe owoce i warzywa), pełnoziarnistych (chleb razowy, makaron z pełnego ziarna), nabiału i jego przetworów, a także podręcznych opakowań orzechów. Zadbaj również o produkty dedykowane diabetykom – warto wyróżnić wizualnie półkę z tymi produktami w sklepie.
  • dieta wegetariańska/wegańska – polega na wykluczeniu produktów pochodzenia zwierzęcego z diety. Zapewnij dostępność asortymentu o wysokiej zawartości białka tj. mleko i przetwory mleczne, napoje roślinne czy produkty strączkowe. Ponadto, zadbaj o estetyczne stanowisko świeżych warzyw i owoców oraz pieczywa, aby zachęcić swojego klienta do większych zakupów.

Mała pomoc w domowym obiedzie

W czasie epidemii zaczęliśmy więcej gotować w domu i nie zanosi się na to, żebyśmy mieli z tego wkrótce zrezygnować. Rosnące ceny w restauracjach i przyjemność ze wspólnego, rodzinnego gotowania pomogą utrzymać trend przygotowywania posiłków w domu. W związku z tym poszukujemy w sklepach różnego rodzaju przypraw, suszonych ziół i dodatków, które pozwolą na przygotowanie potraw z całego świata. Co istotne, na znaczeniu zyskały także wyroby garmażeryjne (np. gołąbki, kluski, pierogi) i kiszonki, które można wykorzystać w domowym obiedzie.

Wskazówka: Lokalne sklepy mają przewagę dostępu do wyrobów od lokalnych producentów i dobrej jakości gotowych półproduktów. Warto ją wykorzystać i wyposażyć swój sklep w sekcję z produktami garmażeryjnymi. Może w okolicy Twojego sklepu ktoś robi pyszne, domowe kiszonki albo pierogi? Twoi klienci na pewno chętnie skorzystają z takiej oferty gotowych produktów – dobrej jakości i produkowanych lokalnie. Pozwoli im to na oszczędność czasu podczas przygotowywania domowych posiłków, a jednocześnie nie będzie wiązało się z koniecznością korzystania z pakowanych, przetworzonych produktów.

Oferta dostosowana do potrzeb klientów jest kluczowym czynnikiem warunkującym sukces prowadzonej działalności. Poznaj swoich klientów, słuchaj ich potrzeb, dowiedz się jaki styl życia prowadzą i czego szukają podczas zakupów w Twoim sklepie. Rosnąca świadomość społeczeństwa wymaga od przedsiębiorców wprowadzania zmian w sposobie prowadzenia biznesu i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zainwestuj w zielone technologie, oszczędzaj energię i zmniejszaj rachunki. Odpowiedz na potrzeby swoich klientów i wprowadź do oferty asortyment, którego poszukują. Konsument doceni możliwość zakupu produktów lokalnych, certyfikowanych czy o wysokiej wartości odżywczej tj. superfoods. Natomiast, dostępność produktów dedykowanych osobom będących na specjalistycznych dietach pozwoli Ci przyciągnąć klientów o innych wymaganiach żywieniowych, zwiększając tym samym sprzedaż w Twojej placówce.

[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/trzy-kluczowe-trendy-na-polskim-rynku-e-grocery-w-2022-r-jak-budowac-asortyment-analiza/1

       

Jak kupują Polacy? Czyli cztery czynniki, które wpływają na wybór żywności podczas zakupów
Czym kierują się klienci w Twoim sklepie podczas wyboru produktów żywnościowych? Od razu odpowiadamy, że wcale nie jest to wyłącznie cena! Poznaj cztery aspekty, na które zwracają uwagę Polacy podczas zakupów, i dowiedz się, jak odpowiedzieć na ich potrzeby w swoim sklepie. Przyjazność środ...

Oczekiwania konsumentów wobec biznesu stale ewoluują. Rosnąca świadomość w tematach społecznych i środowiskowych sprawia, że oczekują oni od firm odpowiedzialnej postawy. Z najnowszego raportu Kantar wynika, że dla 75 proc. Polaków kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są kluczowe podczas podejmowania decyzji zakupowych[1]. By wesprzeć lokalnych przedsiębiorców w czynieniu ich biznesu jeszcze bardziej zrównoważonym, Grupa Eurocash stworzyła poradnik: „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, zawierający praktyczne porady i wskazówki. Co dokładnie znajdziemy w publikacji? O czym warto pamiętać, prowadząc odpowiedzialny sklep?

Z raportu Kantar wynika, że 56% Polaków zdaje sobie sprawę, że kupowanie produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony lub wybieranie odpowiedzialnie świadczonych usług kreuje ich własny wizerunek jako „zrównoważonego konsumenta”[2]. Z tego względu klienci oczekują od firm podjęcia działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, uwzględniających interesy społeczne i czynniki środowiskowe - respektując te wartości, przedsiębiorca może zdobyć zaufanie konsumentów. Jednakże kluczowym elementem w budowaniu lojalności klienta jest wiarygodność[3].

Jak prowadzić odpowiedzialny biznes i jakie inicjatywy podjąć w swoim sklepie? Przedstawiamy 3 przykładowe sposoby, które pozwolą Ci prowadzić biznes w sposób bardziej zrównoważony. Więcej porad znajdziesz w publikacji Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.

  1. Zainwestuj w zielone technologie

Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes, dobrze jest dążyć do minimalizacji zużycia energii i ograniczenia emitowania szkodliwych dla środowiska związków. Wysoka inflacja oraz rosnące ceny energii dodatkowo skłaniają właścicieli do inwestowania w ekologiczne rozwiązania i przyśpieszają wprowadzanie tzw. zielonej infrastruktury w sklepie.

Wykorzystaj zielone technologie i spraw, by Twój sklep był bardziej ekologiczny!

  • Masz wolną przestrzeń w sklepie lub na jego elewacji? Zainstaluj tzw. „zieloną ścianę”, czyli ściankę stworzoną z roślin takich jak bluszcz czy mech. Pozwoli Ci to zmniejszyć hałas wewnątrz i na zewnątrz budynku, obniży temperaturę w  otoczeniu, a także zadba o produkcję tlenu i pochłanianie dwutlenku węgla. A przy tym będzie pięknie wyglądać!
  • Zainwestuj w automatycznie zamykane drzwi chłodziarek, proekologiczne czynniki chłodnicze (jak np. CO2), automatycznie regulowane oświetlenie LED czy szyby okienne o wysokiej izolacji cieplnej. Zadbaj również o dodatkowe ocieplenie ścian i dachów, a także odzysk ciepła z wentylacji i chłodziarek – oszczędzisz w ten sposób energię i zmniejszysz rachunki.
  • Duże przeszklenia pozwolą zwiększyć udział światła naturalnego w Twoim sklepie i zmniejszą konieczność wykorzystania światła sztucznego.
  • Zainstaluj panele fotowoltaiczne na dachu sklepu i gruntowe pompy ciepła – wykorzystaj odnawialne źródła energii oraz redukuj ślad węglowy.
  • Podziemny zbiornik na deszczówkę pozwoli Ci z kolei na redukcję zużycia wody np. do podlewania roślin w otoczeniu sklepu.

To ciekawe! Wielu franczyzobiorców współpracujących z Grupą Eurocash chętnie wdraża w swoich placówkach zielone technologie. Detaliści wprowadzają nowoczesne systemy grzewcze z rekuperacją, inwestują w belownice do składowania odpadów, wymieniają oświetlenie na bardziej energooszczędne i inwestują w ekologiczny sprzęt, a także wykorzystują odnawialne źródła energii, montując m.in. panele fotowoltaiczne. Zastosowane rozwiązania są proekologiczne, a dodatkowo pozwalają zaoszczędzić, zmniejszając opłaty za ogrzewanie i prąd[4].

  1. Wprowadź do oferty produkty ze zrównoważonych źródeł

Blisko 70 proc. Polaków ma świadomość, że poprzez swoje wybory i podejmowane działania są w stanie zmienić coś w otaczającym świecie. 43 proc. konsumentów jest w stanie zrezygnować z zakupu produktów tylko ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Podobny odsetek Polaków (47 proc.) obserwuje w swoim najbliższym otoczeniu zmiany postaw na bardziej proekologiczne[5].

  • Odpowiedzialny sklep powinien wprowadzać do swojej oferty przede wszystkim produkty lokalne i przyjazne środowisku. Wśród konsumentów rośnie popyt na "żywność z certyfikatem" tj.: Fairtrade, MSC, RSPO czy Rainforest Alliance, które potwierdzają stosowanie dobrych praktyk przez producentów wytwarzających żywność. Zwiększa się również chęć zakupu produktów pochodzących od polskich wytwórców i rzemieślników, często z najbliższej okolicy, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy wyrobów poprzez ich skrócony łańcuch dostaw, a dodatkowo pomaga wspierać rodzimą gospodarkę.
  1. Zapobiegaj marnowaniu żywności

Zjawisko marnowania żywności jest problemem globalnym o wymiarze gospodarczym, ekologicznym i społecznym. Jak szacuje FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), w tej chwili na świecie marnuje się aż 30% wyprodukowanej żywności, czyli w skali roku 1,3 mld ton w całym łańcuchu żywnościowym! W samej Europie to 88 mln ton, a w Polsce – 5 mln ton. Jesteśmy pod tym względem niechlubnym liderem w Unii Europejskiej[6].

Przeciwdziałaj marnowaniu żywności:

  • Zamawiaj towar rozsądnie – obserwuj swoich klientów i w odpowiedzi na ich potrzeby dostosowuj rodzaj i ilość zamawianego towaru. Zwróć uwagę na sezonowość. Warzywa, owoce, mięso czy ryby, zamów w taki sposób, żeby klienci mieli dostęp codziennie do najświeższych produktów.
  • Monitoruj stan towaru – staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Eksponuj towary z krótszym terminem ważności.
  • Zadbaj o atrakcyjne promocje – niższa cena produktu z krótkim terminem przydatności zachęci klientów do kupna wybranych towarów, a Ty zapobiegniesz marnowaniu żywności.

Zobacz też nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Oczekiwania współczesnego konsumenta rosną. Istotnym czynnikiem podczas decyzji zakupowych jest wpływ produktów na planetę i społeczeństwo. Wychodzenie naprzeciw wymaganiom klientów zapewni Ci zaufanie konsumentów i zachęci do zakupów w Twojej placówce. Pomyśl, jak jeszcze możesz uczynić swój sklep bardziej zrównoważonym i zainspiruj się z pomocą naszego poradnika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.

[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.

[2] Ibidem.

[3] https://hurtidetal.pl/article/art_id,36525-161/jak-zmienili-sie-konsumenci-podczas-pandemii/

[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/na-dachach-sklepow-z-grupy-eurocash-pojawia-sie-coraz-wiecej-paneli-fotowoltaicznych-detalisci-placa-mniej-za-ogrzewanie-i-prad

[5] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.

[6] https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf

       

Odpowiedzialny biznes jest w cenie! O czym warto pamiętać, prowadząc sklep spożywczy?
Oczekiwania konsumentów wobec biznesu stale ewoluują. Rosnąca świadomość w tematach społecznych i środowiskowych sprawia, że oczekują oni od firm odpowiedzialnej postawy. Z najnowszego raportu Kantar wynika, że dla 75 proc. Polaków kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są kluczowe podczas podej...

W styczniu 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących podatków i składek na ubezpieczenie zdrowotne. Okazało się jednak, że wprowadzone zmiany posiadają wiele mankamentów. Szczególnie krytykowana była tzw. ulga dla klasy średniej, której stosowanie nastręczało wielu trudności. Ministerstwo Finansów podjęło próby usunięcia niedociągnięć w Polskim Ładzie, jednak ostatecznie uznało, że wymaga on gruntownych zmian, które mają wejść w życie już 1 lipca 2022 r. Zapoznaj się z proponowanymi zmianami w przepisach, gdyż mogą mieć one wpływ na wysokość obciążeń publicznoprawnych, dotyczących Ciebie i Twojej firmy, już w tym roku.

Obok długo wyczekiwanych zmian, takich jak podwyższenie progu podatkowego (do 120 000 zł dochodu rocznie) oraz kwoty wolnej od podatku (do 30 000 zł rocznie), w styczniu tego roku wprowadzono również wiele nowych obciążeń dla podatników. Największą zmianą była z pewnością zmiana sposobu określania wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne (czyli na leczenie w ramach NFZ).  Do końca 2021 r. składka ta była zryczałtowana, taka sama dla wszystkich ubezpieczonych, i podlegała w znacznej części odliczeniu od podatku. Polski Ład zrewolucjonizował sposób ustalania wysokości składki wprowadzając zasadę, że składka ta jest uzależniona od dochodu i nie podlega odliczeniu od podatku. Obok tych zmian, wprowadzono jeszcze szereg innych modyfikacji i obowiązków, a także nowe ulgi, które miały zmniejszyć niekorzystny wpływ zmian dla określonych grup podatników.

Artykuły na temat zmian wprowadzanych przez tzw. Polski Ład w styczniu można przeczytać tutaj:

Polski Nowy Ład – najważniejsze zmiany - porady dla Przedsiębiorców | Grupa Eurocash

Nowy Polski Ład – zmiany dla przedsiębiorców na podatku CIT | Grupa Eurocash

Polski Nowy Ład - zmiany dla przedsiębiorców - zasady ogólne i na podatek liniowy | Grupa Eurocash

Polski Nowy Ład - zmiany dla przedsiębiorców - karta podatkowa lub ryczałt ewidencjonowany | Grupa Eurocash

Jakie zmiany wejdą w życie od 1 lipca?

  • Obniżenie stawki podatku dochodowego od osób fizycznych

Z pewnością najistotniejszą zmianą jest obniżenie stawki podatku dochodowego (w połączeniu z likwidacją tzw. ulgi dla klasy średniej) dla wszystkich rozliczających się według skali podatkowej (czyli na zasadach ogólnych). Chodzi przede wszystkim o pracowników, zleceniobiorców oraz dużą część przedsiębiorców. W związku z licznymi problemami, które nastręczało stosowanie ulgi dla klasy średniej, ustawodawca postanowił ją zlikwidować. Jednak jednocześnie – aby zminimalizować negatywne skutki dla podatników – obniżono stawkę podatku dochodowego od osób fizycznych z 17% do 12%. Stawka ta będzie dotyczyć tych dochodów, które nie przekroczą 120 000 zł w skali roku. Dochody przekraczające ten próg będą dalej opodatkowane stawką 32%.

Pamiętaj: podatek dochodowy to nie jedyne obciążenie publicznoprawne zależne od dochodu. Aby określić całokształt obciążeń dla podatników, których dochody są opodatkowane według skali podatkowej, należy uwzględnić również składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz daninę solidarnościową.

Wysokość składki zdrowotnej nie ulegnie zmianie i dalej wynosić będzie 9%, przy czym co do zasady nie podlega ona odliczeniu ani od podatku, ani od dochodu. Należy również pamiętać, że o ile w przypadku podatku dochodowego mamy kwotę wolną od podatku, o tyle składkę zdrowotną naliczamy już od pierwszej złotówki dochodu – żadna kwota nie jest zwolniona z tego obciążenia. Dodatkowo osoby o bardzo wysokich dochodach są zobowiązane do uiszczania tzw. daniny solidarnościowej wynoszącej 4% ich dochodów (powyżej 1 000 000 zł rocznie).

  • Odliczenie składki zdrowotnej od dochodu lub przychodu

Jak wspomnieliśmy, Polski Ład od stycznia 2022 r. zniósł możliwość jakiegokolwiek odliczenia składki zdrowotnej i to się zasadniczo nie zmieni. Jednak od lipca 2022 r. – dla podatników rozliczających się tzw. podatkiem liniowym (19% podatku, 4,9% składki zdrowotnej) – ma być wprowadzona możliwość odjęcia składki zdrowotnej od dochodu. Będzie można odliczyć od dochodu (nie od podatku!) maksimum 8700 zł rocznie.

Przedsiębiorcy rozliczający się z fiskusem podatkiem ryczałtowym odliczą od przychodów połowę zapłaconych składek zdrowotnych. Natomiast przedsiębiorcy na karcie podatkowej obniżą podatek o 19% zapłaconych składek zdrowotnych. Nie przewidziano żadnej możliwości odliczenia składki zdrowotnej w przypadku podatników rozliczających się według skali.

  • Zmiana formy opodatkowania w czasie roku podatkowego

Ponieważ zostały zmienione zasady opodatkowania według skali podatkowej (obniżenie stawki podatku), może się okazać, że obecnie dla części podatników, którzy dotychczas płacili podatek liniowy lub ryczałt, korzystniejsze będzie opodatkowanie właśnie według skali podatkowej. Aby umożliwić im zastosowanie tej metody, zostanie wprowadzona możliwość zmiany formy opodatkowania z podatku liniowego lub ryczałtowego na skalę podatkową po zakończeniu roku, przy czym taka możliwość dotyczy tylko rozliczenia za 2022 r. Można to będzie zrobić do 2 maja 2023 r. poprzez złożenie deklaracji PIT-36. Należy tylko pamiętać, że jeśli „ryczałtowiec” złoży PIT-28 (zeznanie roczne dla ryczałtowców), wtedy straci możliwość rozliczenia 2022 r. według skali podatkowej.

Dodatkowo zostanie wprowadzona możliwość zmiany formy opodatkowania na drugą połowę tego roku z ryczałtu na skalę podatkową (wyboru tego będzie można dokonać do 22 sierpnia 2022 r.).

Ważne: W celu przejścia z ryczałtu na skalę podatkową już w połowie 2022 r., należy złożyć na piśmie do dnia 22 sierpnia 2022 r. oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem przychodów osiągniętych w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.

  • Zmiany terminów dla „ryczałtowców”

Podatnicy rozliczający się ryczałtem będą mieli czas na rozliczenie ryczałtu do końca kwietnia następnego roku. W tym terminie będą musieli złożyć zeznanie roczne PIT-28, które dotychczas należało składać do końca lutego. Jednak jednocześnie nastąpi też zmiana terminu płatności ryczałtu za grudzień lub czwarty kwartał – termin ten zostanie skrócony. Dotychczas ryczałt za grudzień lub czwarty kwartał był płatny przed upływem terminu na złożenie zeznania PIT-28 (do końca lutego następnego roku). Teraz ustawodawca skraca termin płatności ryczałtu za grudzień lub czwarty kwartał do 20 stycznia następnego roku podatkowego. Nie będzie to na szczęście dotyczyło ryczałtu za ostatni miesiąc lub kwartał 2022 r. - będzie on płatny w terminie do końca lutego 2023 r., czyli jeszcze na starych zasadach.

  • Składka dla osób współpracujących

Istotną zmianą może się okazać obniżenie składki zdrowotnej dla osób współpracujących z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą (od 1 lipca 2022 r.). Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla tych osób ma ulec obniżeniu ze 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za czwarty kwartał poprzedniego roku do 75%. Oznacza to, że składka zdrowotna dla osób współpracujących wyniesie 419,92 zł, zamiast 559,89 zł.

Pamiętaj: jeżeli osoba współpracująca nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, przedsiębiorca ma obowiązek za nią odprowadzać pełne składki na ubezpieczenie społeczne do ZUS.

  • Kasa fiskalna online

Warto wspomnieć również o odroczeniu terminu na integrację kas fiskalnych online z terminalami płatniczymi. Obowiązek ten zostanie wprowadzony dopiero od 2025 r. (a nie w połowie roku, jak przewidziano w pierwotnej wersji Polskiego Ładu).

  • Zwrot nadpłaconej składki

Istotną, korzystną dla podatników i ubezpieczonych zmianą jest wprowadzenie automatycznego zwrotu nadpłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne (zmiana ta ma objąć już rok 2022).  Przepisy obowiązujące od 1 stycznia tego roku przewidywały, że w razie nadpłaty składek przedsiębiorca miał czas do końca maja następnego roku na zawnioskowanie o zwrot nadpłaconych składek, a wniosek złożony po tym terminie miał być pozostawiony bez rozpoznania. Ubezpieczony musiał się zatem zachować aktywnie i to w dość krótkim czasie (miesięcznym). Polski Ład 2.0 przewiduje automatyczny zwrot nadpłaconych składek przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w terminie do końca czerwca, co należy uznać za bardzo dobrą zmianę.

  • Inne zmiany dotyczące przedsiębiorców:
  • Komplementariusze spółek komandytowo-akcyjnych (SKA) będą opłacali pełne składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne do ZUS.
  • Wynagrodzenia prokurentów będą podlegały ubezpieczeniu zdrowotnemu (9% wynagrodzenia) – przepisy w dotychczasowym brzmieniu były dwuznaczne, ale teraz ustawodawca nie pozostawia w tym zakresie żadnych wątpliwości.
  • Zmieniono terminy wejścia w życie przepisów dotyczących konieczności składania struktur: JPK_KR (księgi rachunkowe), JPK_PKPIR (podatkowa księga przychodów i rozchodów), JPK_EWP (ewidencja przychodów) – nowe terminy mają być następujące: od 2024 r. - podatkowe grupy kapitałowe i podatnicy CIT, których przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 50 mln euro, od 2025 r. - podatnicy PIT i CIT będący jednocześnie czynnymi podatnikami VAT, a od 2026 r. - pozostali podatnicy PIT i CIT.
  • Przy prowadzeniu działalności gospodarczej w formie spółki jawnej będącej podatnikiem CIT, jako wspólnik spółki komandytowej, jako komplementariusz SKA, jako wspólnik jednoosobowej spółki z o.o., czy jako akcjonariusz PSA wnoszący do spółki wkład, którego przedmiotem jest świadczenie pracy lub usług, składka zdrowotna będzie opłacana osobno od każdej spółki.

       

Polski Ład od lipca na nowo. Sprawdź, co się zmieni.
W styczniu 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących podatków i składek na ubezpieczenie zdrowotne. Okazało się jednak, że wprowadzone zmiany posiadają wiele mankamentów. Szczególnie krytykowana była tzw. ulga dla klasy średniej, której stosowanie nastręczało wielu trudności. Minister...

Stoisko ze świeżymi warzywami i owocami to ważna część sklepu spożywczego – szczególnie w okresie letnim. Konsumenci poszukują dobrej jakości asortymentu od lokalnych dostawców. Odpowiednia ekspozycja tych produktów to gwarancja wysokiej sprzedaży. Dowiedz się, jak przygotować swój sklep do rozpoczynającego się sezonu warzywno-owocowego.

Wysokiej jakości oferta warzyw i owoców w sklepie to podstawa. Produkty świeże mogą znacznie wpływać na wartość koszyka zakupowego i zapewniają przewagę sklepów stacjonarnych – wciąż wolimy zobaczyć, dotknąć i samodzielnie wybrać warzywa, owoce czy pieczywo. Warto zatem zadbać o to, aby ekspozycja produktów świeżych w Twoim sklepie zachęcała klientów do częstszych zakupów. Spójrz na stoisko w swoim sklepie – powinno wyglądać tak, byś sam chciał zrobić na nim zakupy.

Poznaj zasady właściwej ekspozycji warzyw i owoców:

Znajdź właściwe miejsce

Eksponuj warzywa i owoce w pobliżu wejścia do sklepu. Takie umiejscowienie produktów świeżych skupi wzrok klientów wchodzących do Twojej placówki i zachęci ich do zakupów. Ten rejon sklepu nie jest wybierany przypadkowo, stanowi technikę rozbudzającą apetyt konsumentów również na inne towary dostępne w sklepie.

Zadbaj o wizualną część stoiska

Umieść towary na stabilnym stoisku, pochylonym pod delikatnym kątem, który maksymalnie zwiększy widoczność dostępnego asortymentu. Stoisko powinno zachęcać bogactwem świeżych kolorów i dużym wyborem produktów, dlatego pomyśl o ciekawym ułożeniu warzyw i owoców. Właściwa segregacja towaru pozwoli klientowi szybko odnaleźć interesujące go towary. Znajdź swój własny sposób na przyciągnięcie wzroku konsumentów. Możesz posegregować produkty kolorami i zestawić ze sobą te kontrastujące, co pozytywnie wpłynie na odbiór całej strefy. Połącz czerwone pomidory i zielone ogórki lub ułóż obok siebie te produkty, które zazwyczaj kupuje się razem (np. pomidory i sałatę). Pamiętaj, że ta kategoria to wizytówka Twojego sklepu.

Świeża i obfita ekspozycja warzyw i owoców zachęci klientów do zakupów w Twoim sklepie. Wykorzystaj nowoczesne i funkcjonalne narzędzia, pozwalające zbudować estetyczne stoisko wypełnione świeżymi produktami. Przykładowo sieć ABC wdrożyła projekt Regał Zieleniak, czyli praktyczne i ergonomiczne rozwiązanie, dedykowane dla sklepów tej sieci. Daje ono wiele możliwości adaptacji - możesz dostosować go do Twoich indywidualnych potrzeb i ustawić w dowolnej konfiguracji: jako wolnostojący, ostatni w ciągu lub pomiędzy innymi regałami. Przedsiębiorca decydujący się na wprowadzenie Regału Zieleniak do swojego sklepu, otrzyma kompleksowy podręcznik z dokładną instrukcją prowadzenia stoiska, w którym przedstawione są proste sposoby na codzienną kontrolę produktów świeżych.

Rada: klienci coraz większą uwagę przywiązują do kwestii związanych z ekologią i wpływu swoich wyborów zakupowych na środowisku naturalne. Wymień plastikowe skrzynki na kosze wiklinowe lub drewniane. Pozwoli to zwiększyć estetyczność całej strefy produktów świeżych. Udostępnij klientom opcje pakowania produktów w papierowe torebki, a także wprowadź możliwość zakupu bawełnianych woreczków na owoce i warzywa. Najlepiej umieścić je bezpośrednio przy regałach z tą kategorią.

Co ciekawe: zielony kolor kojarzy się z naturalnością i świeżością. Umieść warzywa i owoce w skrzynce właśnie w tej barwie, a zwiększy to estetykę całej strefy i wpłynie pozytywnie na odbiór stoiska przez klientów.

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie

Prawidłowo dobrane oświetlenie pozytywnie wpływa na wrażenia klientów. Pozwala zauważyć eksponowane produkty, podkreśla barwę, jakość i świeżość produktów. Zwróć uwagę, aby używać tylko światła w neutralnym kolorze. Filtry o barwie białej najlepiej oddają rzeczywiste kolory i tworzą w pomieszczeniu przyjazną atmosferę.

Zadbaj o właściwe przechowywanie

Świeżość warzyw i owoców jest najważniejszą kwestią podczas wyboru tej grupy produktów. Dobrym rozwiązaniem pozwalającym zachować wysoką jakość towaru na dłużej są otwarte lady chłodnicze lub wyspy, które umożliwiają przedłużenie świeżości produktów, dzięki utrzymywaniu temperatury niższej niż ta panująca w sklepie. Warto spróbować także zraszania stoiska kilka razy dziennie wodą – takiego rozwiązania potrzebuje przede wszystkim sałata, która bez odpowiedniego poziomu wilgoci szybko więdnie.

Równie ważne, co eksponowanie produktów w odpowiednich warunkach, jest dbałość o ich świeżość. W ciągu dnia podlewaj produkty regularnie wodą, aby zachować ich jędrność. Natomiast na noc, zabezpiecz je zgodnie z wymaganiami gatunkowymi. Najtrwalsze produkty m.in. ziemniaki, jabłka czy cytrusy możesz osłonić specjalną zasłoną, zaś delikatne warzywa tj. marchew, pieczarki, kalafior czy sałata przechowuj na zapleczu w warunkach chłodniczych.

Pamiętaj! Zarówno na półce, jak również w magazynie, nie umieszczaj obok siebie warzyw i owoców wrażliwych na etylen i tych, które go wydzielają. Przykładowo nie umieszczaj bananów, arbuzów, ogórka czy bakłażana blisko jabłek, gruszek, moreli czy nektaryn – etylen powoduje przyspieszenie dojrzewania owoców i warzyw, przez co dużo szybciej nadają się one tylko do wyrzucenia.

Kontroluj jakość

Od momentu, kiedy odbierzesz od dostawcy skrzynki z warzywami i owocami, musisz stale kontrolować ich stan. Od razu zrób wstępną selekcję i oddziel nadgniłe czy zepsute sztuki od pozostałych i poddaj je utylizacji. Potem, kiedy już ułożysz przebrane produkty na stanowisku, na bieżąco sprawdzaj wszelkie uszkodzenia. Pamiętaj, że klient nie kupi nadpsutych czy nieświeżych produktów. W zapewnieniu wysokiej jakości warzyw i owoców pomaga stosowanie zasady FIFO (ang. First In First Out), czyli stałego przepływu towarów. Te produkty, które pierwsze weszły do magazynu, powinny go jako pierwsze opuścić.

Dobrze jest oczyścić warzywa i owoce, zanim ułożysz je na wystawie – otrzep je z piachu i ziemi, pozbądź się zbędnych łupin, aby jak najbardziej ułatwić klientowi zakupy. Co jest jednak niezwykle ważne: nigdy nie myj warzyw, ponieważ to skraca ich świeżość! Zwróć szczególną uwagę na warzywa korzeniowe (np. marchewkę, pietruszkę czy buraki), ponieważ to z nich najczęściej osypuje się ziemia.

Każdego ranka sprawdź świeżość owoców i warzyw: przebierz nieświeży towar, obierz zwiędłe liście, wymień wodę w zieleninie. Na koniec dnia z kolei przykryj towar tekturą, by zapobiegać jego więdnięciu.

Uzupełniaj towar na bieżąco

Puste przestrzenie w skrzyniach, zmniejszają estetykę całej strefy warzyw i owoców. Sprawdzaj ilość towaru dostępnego w sklepie i uzupełniaj braki na bieżąco, aby zapewnić swoim klientom duży wybór produktów. Regularnie usuwaj towar uszkodzony lub zepsuty, aby zapobiec nadmiernemu psuciu całego asortymentu. Jeśli dostrzegasz braki towaru, przełóż produkty w mniejsze pojemniki, zachowując wrażenie obfitości.

Nadaj drugie życie produktom

Nie jest tajemnicą, że będąc na zakupach często kupujemy wzrokiem. Wybieramy produkty ładne wizualnie czyli takie, które są jędrne oraz świeże. Sprzyja to marnowaniu żywności i wyrzucaniu produktów zdatnych do spożycia. Wykorzystaj trend zero-waste! Utwórz oddzielną strefę dla produktów uszkodzonych, ale wciąż o dobrej jakości. Rozważ także przecenę ostatnich sztuk czy końcówek danych artykułów, by zminimalizować ryzyko, że niesprzedane ostatecznie się zmarnują, bo klienci sięgną kolejnego dnia po te świeższe.

Co możesz zrobić?

  • zaproponuj atrakcyjne przeceny produktów – w okresie letnim dużo osób korzysta z sezonu na warzywa i owoce, przygotowując liczne przetwory. Klienci poszukują dobrych okazji i przywiązują mniejszą uwagę do wizualnej kwestii produktów. Gotowi są na ich zakup w atrakcyjnych cenach. Twoja promocja zachęci klientów do kupna wybranych towarów, a Ty zapobiegniesz marnowaniu żywności.
  • podziel się pomysłem na wykorzystanie produktów – brązowy banan stanowi idealną bazę do koktajlu lub chlebka bananowego, zaś uszkodzone jabłko sprawdzi się idealnie w letniej szarlotce. Podziel się pomysłami ze swoimi klientami, udostępnij kilka przepisów na wykorzystanie dostępnych w strefie produktów, a tym samym zwiększysz szansę ich zakupu.

Sprawdź inne sposoby zapobiegania marnowaniu żywności w sklepie. Zobacz nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Warzywa i owoce to kategoria niezwykle istotna w Twoim sklepie. Stanowi jego wizytówkę i może wpływać na decyzje zakupowe klientów. Warto zadbać o estetyczną ekspozycję produktów świeżych, by zawsze wyglądały świeżo i apetycznie. Sposobów ustawienia produktów świeżych jest bardzo dużo, jednak wymienione wyżej zasady to podstawa, którą stosować powinno się w każdym sklepie. Wygodnym rozwiązaniem jest podręcznik przygotowany przez sieć ABC dla franczyzobiorców w ramach Regału Zieleniak, zawierający liczne porady w zakresie zarządzania stoiskiem warzywa i owoce. Na podstawie zawartych w nim zdjęć łatwo też ocenić, kiedy powinno się przebrać artykuły na stoisku. Te rozwiązania mają na celu nie tylko zachęcenie klienta do zakupów w Twoim sklepie, ale także wydłużenie świeżości produktów, aby ograniczyć ich marnowanie. Podążaj trendem zero-waste, wykaż się kreatywnością, a na pewno przyciągniesz uwagę klientów i zwiększysz wartość ich paragonów.

       

Najważniejsze zasady ekspozycji warzyw i owoców w Twoim sklepie, czyli jak zachęcić klientów do zakupów
Stoisko ze świeżymi warzywami i owocami to ważna część sklepu spożywczego – szczególnie w okresie letnim. Konsumenci poszukują dobrej jakości asortymentu od lokalnych dostawców. Odpowiednia ekspozycja tych produktów to gwarancja wysokiej sprzedaży. Dowiedz się, jak przygotować swój sklep do rozpoczy...

Badania pokazują, że nawet połowa Polaków jest aktywnie zaangażowana w różnego rodzaju akcje lojalnościowe, najczęściej związane z posiadaniem karty stałego klienta w sklepie[1]. Takie rozwiązania sprawdzają się nie tylko w supermarketach czy dyskontach, ale także w sklepach lokalnych. Dowiedz się, jakie korzyści przyniesie Tobie i klientom Twojego sklepu program lojalnościowy.

Program lojalnościowy: jak to działa?

Program lojalnościowy jest strategią promocyjną stosowaną przez sklepy, w ramach której nagradzają one swoich klientów za dokonanie zakupów i zachęcają do ponownego odwiedzenia placówki. Klient płaci za zakupy i otrzymuje korzyści, takie jak np. punkty lub rabaty. W zależności od rodzaju programu klienci otrzymują natychmiastowe rabaty lub po otrzymaniu punktów lojalnościowych mogą wymienić je na rabat przy następnym zakupie lub inne ciekawe nagrody. Rodzaje programów lojalnościowych różnią się w zależności od marki, ale wszystkie koncentrują się wokół jednego celu: zbudować lojalność klientów, aby częściej i więcej kupowali w naszym sklepie.

Program lojalnościowy: korzyści dla Twojego sklepu

  • Pierwszą i najważniejszą zaletą programu lojalnościowego jest to, że pomaga utrzymać klientów. Klienci zaangażowani w relację ze sklepem chętniej do niego wracają. Akcje lojalnościowe pokazują Twoim klientom, że postrzegasz ich nie tylko jako jednorazowych wizytatorów, ale chcesz budować z nimi stałą relację w przyszłości. Poprzez program lojalnościowy wzrasta też satysfakcja klienta, który uważa, że świetnie wykorzystuje nadarzające się okazje. Dodatkowe rabaty czy nagrody rzeczowe skutecznie zachęcają go do kolejnych zakupów. Czuje też, że firma naprawdę o niego dba, oferując kolejne korzyści dostosowane do jego potrzeb.
  • Programy lojalnościowe się opłacają! Badania wskazują, że pozyskanie nowych klientów kosztuje 5 razy więcej niż utrzymanie obecnych[2]. Budowanie wiarygodności marki od zera wymaga dużego zaangażowania, czasu i pieniędzy. Twoi dotychczasowi klienci są już jednak zaznajomieni z Twoim sklepem, dlatego koszt przekonania ich do regularnych odwiedzin jest mniejszy niż to, co byłoby wymagane, aby zachęcić do zakupów nowych klientów. Programy lojalnościowe to także realna szansa na zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego. Klient może chętniej dobierać dodatkowe produkty, aby zdobyć więcej punktów, które potem wymieni na atrakcyjniejsze nagrody.
  • Zbuduj świadomość swojego sklepu. Im lepsze doświadczenie zakupowe, tym większa szansa, że klienci polecą Twój sklep swoim bliskim i znajomym. Programy lojalnościowe zwiększają prawdopodobieństwo, że część Twoich klientów zostanie tzw. rzecznikami marki, czyli będzie mówić innym o Twoim sklepie. To dla Ciebie szansa na darmową reklamę i zdobycie nowych klientów. Dzięki akcjom lojalnościowym rośnie rozpoznawalność Twojego sklepu i pozytywne skojarzenia z nim związane.

Program lojalnościowy: korzyści dla klientów

Wśród korzyści, które klienci mogą czerpać z programu lojalnościowego w Twoim sklepie, wymienić należy przede wszystkim oszczędność pieniędzy i wygodę. Rabaty i promocje, np. w formie wielosztuk, zachęcają do większych zakupów i są opłacalne finansowo. Co więcej, perspektywa zdobywania punktów i wymieniania ich na nagrody może być Twoją przewagą w oczach klienta podczas podejmowania decyzji o tym, gdzie zrobić zakupy. Ponadto obecnie większość programów lojalnościowych posiada dedykowaną aplikację mobilną , która daje użytkownikom dodatkowe korzyści, takie jak dedykowane kupony, gazetkę dostępną online, możliwość znalezienia najbliższej placówki, sprawdzenie godzin jej otwarcia czy skontaktowanie się ze sklepem.

Programy lojalnościowe w Grupie Eurocash

W sieciach współpracujących z Grupą Eurocash są już dostępne mobilne aplikacje lojalnościowe. Dla przykładu w sieciach Groszek i Euro Sklep konsumenci mają teraz okazję zdobyć dodatkowe zniżki dzięki specjalnej karcie w aplikacji. Towary prezentowane w sekcji „Hity tylko z aplikacją” są dostępne w niższych, promocyjnych cenach tylko dla tych klientów, którzy dołączyli do programu. W Delikatesach Centrum użytkownicy aplikacji mają dostęp do specjalnych kuponów, gazetek promocyjnych umożliwiających wygodne dodanie produktów do listy zakupowej czy  korzystanie z akcji specjalnych, takich jak zdrAPPka.

Zachęcaj swoich klientów do zapoznania się z korzyściami i dołączenia do programu – zyskają na tym obie strony!

Podsumowując, na systemie lojalnościowym zyskują wszyscy: zarówno właściciele sklepów, jak i klienci. Nawet połowa Polaków jest aktywnie zaangażowana w któryś z programów lojalnościowych – często więcej niż jeden. Atrakcyjny program pomoże Ci nie tylko utrzymać grono stałych klientów, ale także dotrzeć do nowych, którzy zachęceni nagrodami mogą nawet zmienić swoje przyzwyczajenia zakupowe na rzecz Twojego sklepu.

[1] https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/program-lojalnosciowy-organizacja-i-zalety/

[2] https://www.knowband.com/blog/pl/ecommerce-pl/korzy%C5%9Bci-z-program%C3%B3w-lojalno%C5%9Bciowych-dla-twojej-firmy-internetowej/

       

Co daje Tobie i Twoim klientom program lojalnościowy?
Badania pokazują, że nawet połowa Polaków jest aktywnie zaangażowana w różnego rodzaju akcje lojalnościowe, najczęściej związane z posiadaniem karty stałego klienta w sklepie[1]. Takie rozwiązania sprawdzają się nie tylko w supermarketach czy dyskontach, ale także w sklepach lokalnych. Dowiedz się,...

Chociaż społeczna odpowiedzialność biznesu to termin kojarzący się na razie głównie ze światem wielkich korporacji, jej założenia może – a nawet powinien – realizować każdy uczestnik rynku, niezależnie od skali działalności. Co więcej, lokalne sklepy to miejsca, w których sposób szczególny widać, jak pozytywny wpływ na otoczenie może mieć biznes. Stanowią one serce miejscowych społeczności, uważnie wsłuchują się w potrzeby klientów, prowadzą inicjatywy charytatywne. To m.in. lokalne sklepy inspirują Grupę Eurocash w codziennej pracy na rzecz wspierania polskiej przedsiębiorczości. Eurocash właśnie wydał raport, podsumowujący działania CSR za rok 2021. Co warto o nim wiedzieć?

Po pierwsze – odpowiedzialny biznes reaguje na bieżąco

Odpowiedzialny biznes to nie tylko realizacja zaplanowanych inicjatyw charytatywnych, społecznych czy środowiskowych. To także świadome uczestnictwo w otaczającej rzeczywistości i reagowanie na nią na bieżąco. Szczególnie, gdy stawia ona przed nami duże wyzwania.

Dwa lata temu takim wyzwaniem była dla wszystkich epidemia koronawirusa, która bardzo szybko i radykalnie zmieniła realia funkcjonowania zarówno ludzi, jak i biznesów. Niesamowita sprawność działania i empatia, jaką wykazali się właściciele lokalnych sklepów spożywczych, organizujący bezpieczne formy zakupów dla osób starszych i na kwarantannach czy też wsparcie medyków produktami spożywczymi, były świetnym przykładem tego, jak biznes może być odpowiedzialny. Niezależnie od skali czy miejsca działania.

Dziś niezwykłym przykładem odpowiedzialności jest ogromne zaangażowanie przedsiębiorców w pomoc obywatelom Ukrainy od momentu wybuchu rosyjskiej agresji. Właściciele sklepów w całej Polsce natychmiast zaczęli organizować wsparcie dla osób dotkniętych wojną – samodzielnie, a także wspólnie z klientami czy lokalnymi podmiotami. Wszystkie te inicjatywy to bezpośrednia i realna pomoc drugiemu człowiekowi oraz przejaw bycia świadomym uczestnikiem rynku.

Zobacz wideo: Jak działa Grupa Eurocash

Co warto wiedzieć o działaniach Grupy Eurocash:

Firma już od 24 lutego podjęła szereg inicjatyw wspierających obywateli Ukrainy. Powołany został sztab kryzysowy, którego zadaniem jest m.in.: pomoc pracownikom z Ukrainy i ich rodzinom, koordynacja pomocy humanitarnej oraz wsparcie pracowników Grupy, którzy zaangażowali się w działania pomocowe. Grupa Eurocash przyłączyła się także do bojkotu produktów rosyjskich i białoruskich, a także we współpracy z Caritas Polska, przekazała kilkadziesiąt ton darów. Więcej o działaniach Grupy Eurocash na rzecz obywateli Ukrainy przeczytasz tutaj oraz w Raporcie społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za rok 2021.

Po drugie – odpowiedzialny biznes nie marnuje

Sklepy lokalne mają tę niezwykłą cechę, że są sercem okolicznej społeczności – są blisko mieszkańców, z którymi każdego dnia „rozmawiają”. Ta niezwykła relacja może stać się nośnikiem wiedzy i pomóc promować odpowiedzialne gospodarowanie żywnością i zapobieganie jej marnowaniu. Dobry przykład może płynąć z lokalnego sklepu, dzięki czemu klienci zabiorą ze sobą do domu nie tylko zakupy – ale także inspirację, jak ograniczać marnowanie jedzenia.

Co warto wiedzieć o działaniach Grupy Eurocash:

Grupa Eurocash przeciwdziała marnowaniu żywności w sklepach i wspiera w tych działaniach nie tylko swoich Klientów, ale także wszystkich lokalnych przedsiębiorców w Polsce. W ramach kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” Eurocash opublikował kompleksowy podręcznik na wspomniany temat, a także wyposażył przedsiębiorców materiały ułatwiające realizowanie działań z zakresu zapobiegania marnowaniu żywności (jak np. obowiązkowa organizacja kampanii edukacyjnej dla klientów sklepu). Można je znaleźć tutaj. Ponadto firma podejmuje szereg działań mających na celu ograniczenie marnowania jedzenia w całym swoim łańcuchu dostaw. Na ten moment wskaźnik żywności zmarnowanej w Eurocash wynosi 0,39%, zaś wskaźnik żywności uratowanej – 4,15%. Grupa współpracuje aż z 58 organizacjami społecznymi, którym przekazała w sumie prawie 300 ton produktów. Więcej przeczytasz w Raporcie społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za rok 2021.

Po trzecie – odpowiedzialny biznes wspiera otoczenie

Nie ma biznesu bez ludzi. Przedsiębiorcy wiedzą o tym, jak nikt inny. Wokół każdej organizacji, niezależnie od skali działalności, skupione są różne grupy, na potrzeby których firma powinna odpowiadać. Zaczynając od pracowników, przez partnerów biznesowych i klientów, po opinię publiczną.

Lokalni przedsiębiorcy troszczą się o miejscową społeczność, biorą czynny udział w jej życiu. Rozwijają region w którym funkcjonują nie tylko poprzez kreowanie miejsc pracy, ale także poprzez współprace z lokalnymi samorządami i wszelkiego rodzaju aktywizacje mieszkańców (np. wspólne zbiórki, sąsiedzkie pikniki etc.). Wszystkie te działania dają impuls, który pobudza okolicę – społecznie i ekonomicznie.

Co warto wiedzieć o działaniach Grupy Eurocash:

Grupa Eurocash stale weryfikuje, jaki wpływ ma zarówno na swoich Klientów, jak i na resztę grup wokół niej skupionych. Jak wykazał zeszłoroczny Raport Wpływu Grupy Eurocash na przedsiębiorczość jej Klientów, procentowy udział Grupy w rozwoju współpracujących z nią przedsiębiorców wynosi aż 41,2%. Oznacza to, że w ponad 40% właściciele sklepów zorganizowanych w ramach Grupy Eurocash rozwijają swoją przedsiębiorczość właśnie dzięki jej wsparciu (podczas gdy pozostałe 58% to czynniki zewnętrzne, takie jak sytuacja gospodarcza, środowisko prawne etc.). Co więcej, 73% Klientów Grupy uważa, że Eurocash dostarcza im narzędzi i rozwiązań, by mogli rozwijać swój biznes[1]. Więcej informacji znajdziesz w Raporcie społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za rok 2021.

Zobacz wideo: Wywiad z Pawłem Surówką, Prezesem Grupy Eurocash

[1] Badanie NPS, 2021 rok.

       

Raport społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash. Czym może Cię zainteresować?
Chociaż społeczna odpowiedzialność biznesu to termin kojarzący się na razie głównie ze światem wielkich korporacji, jej założenia może – a nawet powinien – realizować każdy uczestnik rynku, niezależnie od skali działalności. Co więcej, lokalne sklepy to miejsca, w których sposób szczególny widać, ja...

W 2021 r. odnotowano ponad 24% więcej przypadków kradzieży w sklepach niż rok wcześniej[1]. Sklepy detaliczne w Polsce tracą na nich niemal 1,7 miliarda euro rocznie, a ponad połowa wszystkich zarejestrowanych przestępstw dotyczy sektora spożywczego[2]. Złodzieje najchętniej sięgali po artykuły o niewielkich gabarytach tj. słodycze, kawa, sery, wędliny czy alkohol. W jaki sposób zabezpieczyć sklep, aby nie paść ofiarą przestępstwa? Przedstawiamy 3 popularne rodzaje kradzieży i rozwiązania, które pomogą im zapobiec.

Wzrost kradzieży w sklepach w 2021 r. spowodowany był przede wszystkim epidemią i związanymi z nią restrykcjami m.in. zamknięciem części placówek handlowych, ograniczeniami związanymi z przemieszczaniem się oraz limitami w sklepach. Czynnikiem ułatwiającym działania złodziei był również obowiązek zasłonięcia części twarzy wewnątrz pomieszczeń, który umożliwiał zachowanie anonimowości sprawcom. Co ciekawe, kradzieże wewnętrzne, dokonywane przez pracowników sklepu stanowią równie poważny problem. Wynoszenie towarów, konsumpcja produktów spożywczych czy wyjmowanie gotówki z kasy sklepowej powinny zwrócić uwagę właścicieli sklepów, gdyż przyczyniają się do zwiększenia kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców[3].

Ucieczka z towarem

Należy do najczęściej rejestrowanej metody kradzieży w sklepach detalicznych. Złodziej wchodzi do sklepu, chowa wcześniej upatrzony towar do torby lub kieszeni, a następnie niezauważony kieruje się do wyjścia. Równie popularnym sposobem jest ucieczka z wybranym przedmiotem w dłoni. Forma ta jest często stosowana przez nieletnich przestępców. Aby nie zostać rozpoznanym, złodzieje ukrywają twarz, zakładając ciemne okulary, czapkę z daszkiem lub kaptur. Coraz częściej okazuje się jednak, że powyższych wykroczeń dokonują osoby nie wzbudzające żadnych podejrzeń, dlatego właśnie należy zachować czujność.

Jakie metody stosują złodzieje?

  • Zamiana kodów kreskowych – polega na włożeniu do opakowania po danym produkcie innego, droższego towaru. Dotyczy często produktów sypkich tj. kasze czy proszki, ale też kosmetyków. Metoda ta może też polegać na chowaniu drobniejszych wartościowych artykułów np. w torbie chipsów, którą złodziej później zakleja – wynosi w ten sposób kilka artykułów, a płaci za jeden, w  którego opakowaniu ukrył skradzione rzeczy.
  • Podmiana banknotów – metoda polegająca na stworzeniu zamieszania wokół stanowiska kasowego podczas płatności. Taka osoba zagaduje sprzedawcę, dezorientuje go, przelicza pieniądze, zrzuca przypadkowe produkty wprowadzając chaos i chowając przy okazji dodatkowe banknoty.
  • Oszustwo na paragon – przestępca kupuje dany produkt w konkretnej placówce, po czym po chwili ponownie wchodzi do sklepu, wybiera identyczne artykuły i wychodzi ze sklepu. Jeśli zostanie złapany przez ochronę, pokazuje paragon, z którego wynika, że chwilę wcześniej nabył ten produkt.

Co ciekawe: złodzieje często korzystają z profesjonalnych narzędzi pomagających im podczas kradzieży. Jednym z przykładów jest stosowanie specjalnej torby uniemożliwiającej wykrycie oznakowanego przedmiotu przez starsze modele bramek przeciwkradzieżowych.

Jak zapobiec kradzieży?

  • Zamontowanie systemu monitoringu nie tylko pomoże w identyfikacji przestępcy, ale także może skutecznie odstraszyć potencjalnego złodzieja od dokonania kradzieży. Poczucie, że jest się stale obserwowanym, sprawia, że ludzie przestają czuć się bezkarni. Możesz zawiesić nad ladą monitor, który będzie wyświetlał bieżący obraz z kamer monitoringu – pozwoli to sprzedawcy na kontrolowanie sytuacji w sklepie, a jednocześnie uświadomi wszystkim klientom, że placówka znajduje się pod stałym nadzorem kamer. Inwestycja w nowoczesny monitoring wizyjny czy zatrudnienie pracowników ochrony pozwolą Ci uchronić się przed złodziejami.
  • Edukuj swoich pracowników, poinformuj ich o sposobach stosowanych przez złodziei. Wiedza ta wzmocni ich czujność na zachowania klientów sklepu i przyczyni się do redukcji kradzieży.

Ważne: instalacja profesjonalnego systemu monitoringu wymaga znacznej inwestycji finansowej, dlatego możesz spróbować odstraszyć złodziei montując atrapy kamer. Pamiętaj o szczegółach, które sprawiają, że kamera wygląda wiarygodnie – wystarczy, że podepniesz do niej kabel, który puszczony po ścianie będzie znikał z tyłu za regałem. Weź jednak pod uwagę, że zawodowi złodzieje mogą rozpoznać, czy urządzenie jest prawdziwe. Jest to jednak rozwiązanie, które może pomóc w zniechęceniu do dokonania kradzieży przypadkowych złodziei.

Kradzież lewą ręką

Ten sposób wybierają złodzieje w sklepach samoobsługowych, w których nie ma bramek elektronicznych przy wyjściu. Wygląda on następująco: złodziej podchodzi do kasy i płaci za niektóre towary, które zebrał do koszyka podczas ,,zakupów”. Te artykuły, które planuje ukraść, trzyma na widoku, najczęściej w lewej ręce. Stara się zająć uwagę sprzedawcy jakimś problemem tak, aby ten nie nabił na kasę wszystkich przedmiotów. Jeśli kasjer nie zorientuje się, że na paragonie jest za mało pozycji, złodziej opuszcza sklep ze skradzionym towarem. Jeśli natomiast zostanie przyłapany, może tłumaczyć się, że z roztargnienia zapomniał wyłożyć na ladę wszystkich przedmiotów, w związku z tym ciężko będzie udowodnić mu kradzież.

Jak zapobiec kradzieży?

Dobrym rozwiązaniem na zabezpieczenie sklepu przed kradzieżą, szczególnie droższych artykułów, jak markowy alkohol, jest:

  • Ometkowanie droższego towaru specjalnymi klipsami i wyposażenie sklepu w elektryczne bramki informujące sygnałem dźwiękowym o próbie wyniesienia artykułu ze sklepu.
  • Uważna kontrola strefy samoobsługowej przez wyszkolony, doświadczony personel.
  • Aktualna baza danych. Nieaktualna cena produktu, brak artykułu w bazie czy brak pomocy pracownika mogą sprowokować klienta do kradzieży.
  • Utrzymanie porządku w strefie kas. Zmniejsz ilość produktów przy kasach samoobsługowych i unikaj ich nadmiernego znakowania. Przyjrzyj się, czy klient nie chowa mniejszych produktów do torby przed ich skasowaniem.

Ważne: Sprawdzaj też koszyki zakupowe swoich klientów, upewnij się, że wszystkie produkty zostały wyłożone na ladę. Bądź uważny podczas kasowania artykułów – skup się na skanowaniu wszystkich artykułów wykładanych przez klienta, a dopiero potem odpowiadaj na pytania związane np. ze sprawdzeniem ceny kolejnego produktu czy sprzedażą zdrapki loteryjnej. Nie daj się rozproszyć i zachowaj czujność.

Kradzież z włamaniem

To kradzież na większą skalę, która wiąże się z włamaniem do placówki, najczęściej w nocy. Umożliwia złodziejom wyniesienie większej ilości towaru lub przedmiotów o większych gabarytach. Przestępcy przed dokonaniem kradzieży robią rozeznanie w placówce – zwróć więc uwagę na podejrzane osoby, które regularnie pojawiają się w Twoim sklepie lub jego okolicach, jednak nie robią żadnych zakupów.

Jak zapobiec kradzieży? System przeciwwłamaniowy to skuteczny sposób na zabezpieczenie sklepu zawsze wtedy, kiedy placówka jest zamknięta. Po aktywowaniu system wykrywa ruch na terenie sklepu i wszystkie próby dostania się do wnętrza przez drzwi, okna czy zaplecze, a następnie powiadamia agencję ochrony, której pracownicy mają obowiązek niezwłocznie przyjechać na miejsce zdarzenia. Warto także, aby każdy z pracowników, którzy powinni mają możliwość rozbrojenia alarmu, dostał swój indywidualny kod. Pomoże to wyeliminować lub wykryć potencjalnego wspólnika złodziei.

Pamiętaj!

Bezpieczeństwo Twoich pracowników jest najważniejsze, dlatego upewnij się, że wszyscy wiedzą, jak zachować się w przypadku kradzieży. Przede wszystkim przekonaj ich, żeby nigdy nie próbowali sami łapać złodzieja, który wybiegł ze sklepu ze skradzionym przedmiotem. Jeśli Ty lub którykolwiek z Twoich pracowników jesteście świadkami kradzieży, niezwłocznie wezwijcie policję.

Jeśli dostrzegasz problem kradzieży w swoim sklepie, przyjrzyj się stosowanym systemom zabezpieczeń. Znajdź najsłabsze elementy i skup się na wyeliminowaniu powstałych luk. Sprawdź, jakie produkty giną najczęściej i zwróć uwagę na ich lokalizację w placówce. Inwestycja w technologię minimalizuje ryzyko strat. Tradycyjne alarmy, zatrudnienie ochrony, monitoring wizyjny, systemy przeciwkradzieżowe czy nowoczesne metody zabezpieczeń towarów pozwolą Ci efektywnie zabezpieczyć sklep przed złodziejami.

[1] https://businessinsider.com.pl/gospodarka/wzrosla-liczba-kradziezy-w-sklepach-powody-moga-byc-dwa/3622cth

[2] https://strefabiznesu.pl/kradzieze-w-sklepach-to-prawdziwa-plaga-co-kradna-zlodzieje-jak-zabezpieczaja-sie-sklepy-ile-traca-na-kradziezach/ar/c3-16092389

[3] https://strefabiznesu.pl/kradzieze-w-sklepach-to-prawdziwa-plaga-co-kradna-zlodzieje-jak-zabezpieczaja-sie-sklepy-ile-traca-na-kradziezach/ar/c3-16092389

       

Nie daj się oszukać! Czyli trzy metody kradzieży w sklepach i sposoby, jak im zapobiegać
W 2021 r. odnotowano ponad 24% więcej przypadków kradzieży w sklepach niż rok wcześniej[1]. Sklepy detaliczne w Polsce tracą na nich niemal 1,7 miliarda euro rocznie, a ponad połowa wszystkich zarejestrowanych przestępstw dotyczy sektora spożywczego[2]. Złodzieje najchętniej sięgali po artykuły o ni...

Sklepy lokalne to ważne punkty na mapie każdego osiedla, miejscowości czy wsi. Konsumenci doceniają je z uwagi na ich bliskość oraz sąsiedzką, przyjazną atmosferę. Warto, by oprócz unikalnego podejścia do klienta, Twój sklep przyciągał go także dodatkowymi aspektami, takimi jak: wyjątkowy asortyment, nowoczesne technologie czy możliwość załatwienia dodatkowych spraw, jak np. opłacenie rachunków. Jaką strategię możesz wdrożyć w swoim sklepie, by stworzyć miejsce przyjazne lokalnej społeczności i zachęcić mieszkańców do częstszych zakupów w Twojej placówce?

Ograniczenie handlu w niedzielę oraz postępujący rozwój e-commerce nie przyczyniły się do zmniejszenia częstotliwości robienia zakupów w sklepach stacjonarnych. Ponad połowa respondentów odwiedza lokalne sklepy nawet kilka razy w tygodniu, a zakupy wykonywane w tego rodzaju placówkach są często uzupełniające, impulsywne oraz „awaryjne”[1]. Co zrobić, aby przyciągnąć klientów właśnie do Twojego sklepu?

Przygotuj unikalny asortyment - taki, po który klienci wybiorą się specjalnie do Twojej placówki

Warto wykorzystać powody, dla których klienci odwiedzają Twój sklep i zaoferować asortyment dopasowany do ich potrzeb. Większość osób zagląda do osiedlowych sklepów codziennie, wykonując małe zakupy, uzupełniające domowe zapasy. Nabywają najczęściej podstawowe artykuły spożywcze tj.: pieczywo, mięso, nabiał, mąkę, cukier, napoje czy warzywa i owoce. Zadbaj o potrzeby swoich klientów. Wykorzystaj lokalne produkty – takie, których klient nie znajdzie w wielkich, centralnie zarządzanych sieciach handlowych. Staną się one wyróżnikiem Twojego sklepu i niejednokrotnym powodem wizyty.  Mogą to być artykuły delikatesowe, słodycze z okolicznej cukierni, miody z pobliskiej pasieki czy soki od lokalnego producenta.

Rada: Rozmowa z klientem pozwoli Ci szybko zareagować na potrzeby okolicznej społeczności. Dowiedz się, jakiego asortymentu poszukują Twoi sąsiedzi i wprowadź produkty do swojego sklepu. Słuchaj uważnie swoich klientów i odpowiadaj na ich oczekiwania, a zyskasz przewagę nad okolicznymi dyskontami.

Wyeksponuj produkty impulsowe

Warto zadbać również o atrakcyjną ofertę i ciekawą ekspozycję produktów impulsowych, po które klient sięga odruchowo podczas robienia podstawowych zakupów. Do tej grupy zaliczamy m.in. słone przekąski, napoje, słodycze (batony, gumy do żucia, wafelki) oraz - w sezonie letnim - lody. Właściwy dobór asortymentu oraz estetyczna i profesjonalnie zaplanowana strefa sprzedaży przyczyni się do generowania większych zysków.

Rada: jeśli chcesz poznać preferencje swoich klientów, sprawdź jakie mają potrzeby i styl życia. Pomoże Ci w tym platforma zakupowa eurocash.pl, która umożliwia znalezienie listy produktów najlepiej sprzedających się w najbliższej okolicy. Budując swój asortyment w oparciu o wiedzę, możesz mieć pewność, że będzie on atrakcyjny dla lokalnej społeczności.

Marka własna – pamiętaj o niej!

Wybierając asortyment do swojego sklepu, nie zapominaj o produktach marki własnej. Artykuły te pozwalają konkurować ceną z innymi topowymi produktami znanych producentów, ale są bardziej przystępne cenowo i stanowią ważny element zaopatrzenia sklepu. Co ciekawe, 52% klientów wybiera sklep, w którym robi zakupy, właśnie z uwagi na jego ofertę private label. Co więcej, niemal tyle samo, bo 51% Polaków kupuje produkty marki własnej dla ich jakości, nie ceny[2].

Pamiętaj: Grupa Eurocash, we współpracy z właścicielami sklepów i mleczarni, a także konsumentami, wprowadziła na rynek nową markę nabiałową - Kanka. Produkty z tym logo cechują się wysoką jakością w przystępnej cenie, a także charakteryzują się w większości prostym składem, bez udziału substancji konserwujących czy mleka w proszku.

Ważne: klienci w lokalnych sklepach, coraz częściej poszukują także wysokiej jakości pożywienia dla swoich pupili. W odpowiedzi na dynamiczny rozwój segmentu karm dla zwierząt, Grupa Eurocash wprowadziła z kolei nową markę - TULA.

Zaskocz klienta nowoczesną technologią

Postępująca cyfryzacja i rozwój nowych technologii zwiększają oczekiwania i potrzeby konsumentów. Klient chce wykonać zakupy szybko, sprawnie i intuicyjnie. Wprowadzenie do Twojego lokalu nowych technologii pomoże zmierzyć Ci się z wyzwaniami codziennej pracy, takimi jak: weryfikacja skuteczności swoich działań, niekompletne informacje rynkowe czy też kwestie skomponowania atrakcyjnej oferty. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań pozwoli sprostać wymaganiom i zachować konkurencyjność na rynku.

Rada: Stwórz warunki, umożliwiające klientowi załatwianie codziennych obowiązków w Twoim sklepie. Możliwość opłacenia rachunków, wypłacenia gotówki czy odebrania paczki sprawi, że klienci częściej odwiedzą Twoją placówkę. Obecność automatu w bezpośredniej okolicy Twojej placówki wpłynie na zwiększenia ruchu w jej obrębie, a w efekcie zwiększy liczbę potencjalnych klientów sklepu.

Aplikacje, narzędzia do zarządzania sklepem tj. Innowacyjna Platforma Handlu, kasy samoobsługowe czy elektroniczne etykiety są to rozwiązania, które usprawnią funkcjonowanie Twojego sklepu a także wpłyną pozytywnie na doświadczenia zakupowe Twoich konsumentów. Warto pamiętać, że klient nie chce już tylko kupić produkt, on chce doświadczać zakupów.

Jakie technologie możesz wykorzystać w swojej placówce, by właściwie odpowiedzieć na wyzwania rynku? Sprawdź: Nowe technologie w sklepie lokalnym. Czy warto wprowadzić je w swojej placówce?

Daj się zauważyć

Jedną z ważniejszych funkcji sklepów niezależnych jest ich lokalność i bliskość. Wokół osiedlowych sklepów gromadzą się społeczności, dla których moment zakupów może okazać się pretekstem do rozmowy i wymiany spostrzeżeń z sąsiadami. Właściciele i pracownicy sklepów stanowią jej część, więc włączając się w okoliczne akcje, możesz wspomóc lokalne działania, a także dać się poznać jako człowiek i przedsiębiorca.

Rada: w miarę możliwości, wspieraj dodatkowo lokalną społeczność. Angażuj się w pobliskie akcje, włącz się w zbiórkę charytatywną, zasponsoruj stroje sportowe osiedlowej drużynie, zorganizuj zbiórkę produktów dla potrzebujących. Bo warto pomagać, tak po prostu! Więcej o inicjatywach podejmowanych przez przedsiębiorców znajdziesz na profilu na Facebooku Herosi Polskiej Przedsiębiorczości.

[1] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/zakupy-polakow-lokalizacja-sklepu-wazniejsza-niz-ceny-analiza,209946.html

[2] https://grupaeurocash.pl/blog/marka-wlasna--jakie-korzysci-plyna-z-niej-dla-przedsiebiorcow

       

Twój sklep jako centrum lokalnej społeczności – jak zachęcić sąsiadów do częstszych zakupów?
Sklepy lokalne to ważne punkty na mapie każdego osiedla, miejscowości czy wsi. Konsumenci doceniają je z uwagi na ich bliskość oraz sąsiedzką, przyjazną atmosferę. Warto, by oprócz unikalnego podejścia do klienta, Twój sklep przyciągał go także dodatkowymi aspektami, takimi jak: wyjątkowy asortyment...

Obecnie około 15% ludzi na świecie żyje z różnego rodzaju niepełnosprawnościami[1]. Oznacza to, że część Twoich klientów może mieć dodatkowe potrzeby w zakresie codziennych zakupów, np. te związane z poruszaniem się po sklepie. Warto na te potrzeby odpowiadać, a można to zrobić w kilku prostych krokach. Przeczytaj, jakie udogodnienia możesz wprowadzić, aby zadbać o wszystkich swoich klientów.

W Polsce żyje ponad 3 mln osób z niepełnosprawnościami.[2] Jako właściciel sklepu możesz dodatkowo zatroszczyć się o ich komfort w Twojej placówce. Jakie zmiany możesz wprowadzić w swoim lokalu, aby ułatwić klientom robienie zakupów i zachęcić ich do częstszych odwiedzin? Oto kilka wskazówek.

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową

Jednym ze sposobów ułatwiających zakupy osobom z niepełnosprawnością może być zorganizowanie kasy pierwszeństwa, oznaczonej specjalnym znakiem, który będzie dobrze widoczny. W zależności od wielkości sklepu można wyznaczyć jedną bądź więcej takich kas. Jednocześnie przy tej okazji warto także pamiętać o kobietach w ciąży, osobach z małymi dziećmi czy osobach starszych, którzy z pewnością również docenią możliwość skorzystania z szybszej obsługi.

Drzwi automatyczne również mogą znacząco pomóc osobom z niepełnosprawnością fizyczną. Jeśli jest taka możliwość, warto rozważyć zamontowanie ruchomych drzwi, których nie trzeba ręcznie otwierać. Będą one łatwiejsze do obsługi dla wszystkich. Aby pomóc osobom niepełnosprawnym w poruszaniu się, warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy w placówce jest odpowiednio płaski wjazd lub podjazd dla osób, które poruszają się na wózkach inwalidzkich czy z pomocą kul i balkoników. Takie udogodnienie może pomóc również rodzicom z wózkami dziecięcymi.

Warto zadbać o to, by osoby na wózku, z balkonikami czy wózkami dziecięcymi mogły swobodnie się poruszać po alejkach – skręcać czy wymijać innych klientów. Jeżeli masz możliwość – postaraj się zorganizować przestrzeń tak, by alejka była jak najszersza. Zadbaj także o to, by wygodnie było sięgać po produkty umieszczone na półce, np. by nie zahaczały o regał przy zdejmowaniu ich z półki. Dodatkowo, warto uwzględnić na parkingu przy Twojej placówce miejsce specjalnie przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Powinno być ono odpowiednio większe i dobrze oznakowane.

Udogodnienia dla osób niedowidzących

Dla osób niedowidzących oraz niewidomych pomocny będzie brak barier architektonicznych przy wejściu do placówki, takich jak schody, wysokie progi czy kontenery, które mogłyby stać na drodze. Nie musisz od razu przeprojektowywać całego frontu placówki. Może wystarczy przestawić stojak reklamowy lub kosz na śmieci tak, by stały np. dalej od wejścia? Zwróć też uwagę na to, czy w alejkach na podłodze nie stoją kartony czy skrzynki, które mogą stanowić niebezpieczeństwo dla osoby niewidomej podczas robienia zakupów.

Dodatkowym ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących mogą być specjalne oznaczenia płytek podłogowych, które dostosowane są do tzw. białych lasek. Płytki, pinezki czy guzki wystarczy nakleić klejem na czystą powierzchnię. Dzięki temu można odpowiednio nawigować osoby niewidome i niedowidzące, poruszające się po alejkach.

Udogodnienia dla osób niesłyszących

W Polsce żyje około pół miliona osób niesłyszących. Głównym problemem ludzi z takim rodzajem niepełnosprawności jest bariera komunikacyjna[3]. Wyposażenie sklepu w kasy samoobsługowe stanowi rozwiązanie znacznie ułatwiające codzienne funkcjonowanie tych osób. Ponadto, znajomość podstawowych zwrotów w języku migowym, zdecydowane ułatwiłoby komunikację z osobami niesłyszącymi. Klient na pewno doceni twoje zaangażowanie, jeśli wyposażysz pracowników sklepu w krótki przewodnik po języku migowym.

Udogodnienia w sklepie – dodatkowe wskazówki

Wprowadzenie usługi Click & Collect w Twoim sklepie stanowiłoby ułatwienie dla wszystkich klientów, w tym dla osób z niepełnosprawnością. Możliwość zakupu niezbędnych produktów online, a następnie ich odbiór w sklepie stacjonarnym jest rozwiązaniem szybkim i niezwykle wygodnym. Pozwala zaoszczędzić cenny czas, a także zwiększa komfort zakupów. Pozwala uniknąć kolejek, a także jest gwarancją otrzymania niezbędnych artykułów na czas.

Innymi udogodnieniami, które mogą zachęcić klientów do zakupów, są… automaty paczkowe. Pozwalają one na odebranie lub nadanie przesyłki w dogodnej porze, zastępując wizytę na poczcie, która dla wielu osób może być uciążliwa. Warto zatem pomyśleć nad umieszczeniem takiej maszyny obok swojej placówki.

Wprowadzanie usprawnień w placówce wpływa na jej jakość i dostępność dla wszystkich klientów. Tym samym Twój sklep staje się jeszcze ważniejszym filarem lokalnej społeczności i chętnie odwiedzanym punktem na mapie. Pamiętaj, że Twoja lokalność to ogromny atut – rozmawiając z klientami możesz dowiedzieć się o ich potrzebach i szybko na nie odpowiedzieć.

[1] https://www.worldbank.org/en/topic/disability#1 (dostęp: 02.04.2022)

[2] https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce

[3] https://publicystyka.ngo.pl/fakty-mity-i-stereotypy-czyli-5-rzeczy-ktorych-nie-wiesz-o-osobach-z-niepelnosprawnosciami

       

W jaki sposób ułatwić zakupy klientom z niepełnosprawnościami?
Obecnie około 15% ludzi na świecie żyje z różnego rodzaju niepełnosprawnościami[1]. Oznacza to, że część Twoich klientów może mieć dodatkowe potrzeby w zakresie codziennych zakupów, np. te związane z poruszaniem się po sklepie. Warto na te potrzeby odpowiadać, a można to zrobić w kilku prostych krok...

Nasiona chia, spirulina, jagody goji… Superfoods to w ostatnich latach bardzo popularny termin. „Superżywność” jest popularna nie tylko wśród entuzjastów zrównoważonego stylu życia, ale i konsumentów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze świadomym żywieniem. Jej sporą wadą może być jednak wysoka cena. Tymczasem istnieje szereg lokalnych, polskich produktów spożywczych, które stanowią rodzimy odpowiednik popularnych superfoods. Sprawdź, w jaki asortyment Ty możesz zaopatrzyć swój sklep, żeby umożliwić swoim klientom zakup wartościowej żywności na każdą kieszeń.

Czym jest superfoods?

Superżywnością nazywane są naturalne, nieprzetworzone i bogate w składniki odżywcze produkty, które wpływają korzystnie na organizm człowieka. Do tej grupy zaliczyć można zarówno owoce, warzywa, jak i przyprawy, będące źródłem cennych witamin i składników mineralnych.

W grupie tzw. superfoods znaleźć można szereg egzotycznych produktów m.in.: jagody goji czy acai, nasiona chia czy komosa ryżowa. Produkty te mogą stanowić ciekawe urozmaicenie diety, jednak jest to żywność dość droga, na którą nie każdy klient może sobie na co dzień pozwolić. Rozwiązaniem może być poszerzenie asortymentu sklepu o rodzime produkty, o bogatych właściwościach, bezpośrednio od lokalnych dostawców. W Polsce znaleźć można wiele produktów wpisujących się w charakter superfoods, m.in.: dynię, buraki, kaszę jaglaną, aronię, siemię lniane czy jarmuż. Warto wprowadzić je do oferty szczególnie w sezonie! Poniżej przedstawiamy dobroczynne właściwości niektórych z naszych polskich żywieniowych „superbohaterów”.

Superfoods a sprzedaż w sklepie – buraki

Od pokoleń wykorzystywane w rodzimej kuchni, jednak często niedoceniane. Pełne składników odżywczych, korzystnie wpływających na organizm. Są źródłem antyoksydantów i flawonoidów, czyli barwników o właściwościach przeciwnowotworowych. Zawarte w burakach potas, żelazo, kwas foliowy i witamina C obniżają ciśnienie krwi, oczyszczają organizm i przyśpieszają przemianę materii[1].

Rada: zaopatrz swój sklep zarówno w świeże warzywa, jak i przetwory, które urozmaicą Twoją ofertę. Sok kiszony z buraka, surówka, buraki gotowane, kiełki, bio-chipsy czy krem buraczany  będą ciekawą alternatywą dla Twoich klientów.

Superfoods a sprzedaż w sklepie – siemię lniane

Te małe nasionka są cennym źródłem białka, błonnika pokarmowego oraz witamin i składników mineralnych. Charakteryzują się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które przyczyniają się do zmniejszenia stanów zapalnych organizmu oraz pozytywnie wpływają na pracę układów hormonalnego i krążenia. Mają wysoką zawartość błonnika, który reguluje z kolei pracę układu pokarmowego [2].

Rada: zadbaj, aby na sklepowej półce nie zabrakło produktów z tym polskim superfoodem. Pieczywo czy jogurty zawierające ten składnik będą ciekawym urozmaiceniem Twojej oferty. Warto mieć na półce także opakowania siemienia mielonego i w formie nasionek – są świetnym dodatkiem do koktajli i owsianek.

Superfoods a sprzedaż w sklepie – żurawina

Żurawina to niewielkie owoce o dużym potencjale. Bogata jest w witaminę C i przeciwutleniacze, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Zawarte w żurawinie składniki takie jak: wapń, magnez, fosfor, potas, cynk działają przeciwzapalnie, obniżają ciśnienie krwi, a także mają korzystny wpływ na metabolizm glukozy[3].

Rada: w okresie jesiennym zaopatrz swój sklep w świeże owoce, zaś w ciągu roku oferuj swoim klientom produkt w innej formie. Zadbaj o dostępność żurawiny suszonej, a także soku żurawinowego czy dżemu.

Superfoods a sprzedaż w sklepie – orzechy

Orzechy stanowią cenny element diety. Doceniane są z uwagi na ilość substancji odżywczych. Wyróżniają się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują działanie przeciwzapalne i wpływają na obniżenie złego cholesterolu[4].

Rada: urozmaić ofertę wprowadzając na półki sklepowe masło orzechowe (100%) czy kremy orzechowe – Twoi klienci na pewno docenią nowy ciekawy asortyment.

Superfoods nie muszą kojarzyć się z egzotycznymi produktami w wysokich cenach. Wykorzystaj polskie produkty! Zadbaj, aby w Twoim sklepie zawsze dostępna była świeża i wartościowa żywność. Poza sezonem dodaj do oferty mrożonki oraz przetwory. Polskie superfoods są łatwo dostępne, lokalne, a także dużo tańsze niż ich zagraniczne odpowiedniki.

Zaskocz swoich klientów, proponując im nowy asortyment. Duży wybór produktów dostępny jest na stronie www.eurocash.pl. Urozmaić ofertę swojego sklepu, zapewnij klientom dostęp do wartościowej żywności, a przyciągniesz nową, zyskującą na znaczeniu grupę konsumentów.

[1] https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/burak-i-jego-dobroczynne-dzialanie/

[2] https://zywienie.medonet.pl/produkty-spozywcze/superfoods/siemie-lniane-prozdrowotne-wlasciwosci-dlaczego-warto-wlaczyc-siemie-lniane-do-diety/qlenwnm

[3] https://www.wspolczesnadietetyka.pl/superfoods/zurawina

[4] https://www.wspolczesnadietetyka.pl/superfoods/orzechy-wloskie

       

Superfoods na każdą kieszeń. Te produkty warto mieć w swoim sklepie!
Nasiona chia, spirulina, jagody goji… Superfoods to w ostatnich latach bardzo popularny termin. „Superżywność” jest popularna nie tylko wśród entuzjastów zrównoważonego stylu życia, ale i konsumentów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze świadomym żywieniem. Jej sporą wadą może być jednak wyso...

Nadchodzą ciepłe miesiące, a wraz z nimi – sezon na grilla. Zadbaj o to, aby w sklepie czekało na Twoich klientów wszystko, co potrzebne do spotkań na tarasie czy w ogrodzie. Czego nie może zabraknąć w Twoim sklepie w majówkę? Podpowiadamy!

Grillowa klasyka – mięso

Na polskich grillach niezmiennie króluje mięso, a ilu mistrzów grilla, tyle sposobów na jego przygotowanie. Kiełbaski, karkówka, marynowany kurczak czy burgery z wołowiny – podstawą jest dobrej jakości produkt. Postaraj się, aby w Twoim sklepie klienci mogli znaleźć asortyment od lokalnych dostawców. Konsumenci często decydują się na zakup świeżych produktów spożywczych – także mięsa – w sklepach niezależnych, ponieważ liczą na lepszą jakość asortymentu niż w supermarketach czy dyskontach. Co więcej, jako właściciel sklepu masz możliwość zareagowania na specjalne życzenia swoich klientów i zamówienia dokładnie takich produktów, jakich poszukują.

Pamiętaj o czymś dla wegetarian!

W 2019 r. już milion Polaków deklarowało się jako wegetarianie i weganie . Wraz z rozwojem tego trendu liczba osób ograniczających spożycie mięsa rośnie z roku na rok. Wegetarianie nie chcą jednak rezygnować z przyjemności grillowania ze znajomymi i rodziną, dlatego poszukują alternatyw dla mięsa. Na rynku coraz więcej firm oferuje roślinne zamienniki mięsa, dlatego warto, aby nie zabrakło ich także w Twoim sklepie.

Niezmiennie popularnym rozwiązaniem jest grillowanie greckiego sera halloumi, który świetnie sprawdza się w burgerach, lub tofu. Obecnie wybór wariantów smakowych tofu jest niezwykle szeroki – od wędzonego, aż po takie z dodatkiem chilli. Z serów na grillach goszczą jeszcze oscypki, camembert czy rolada ustrzycka. Sięgają po nie zarówno wegetarianie, jak też osoby jedzące mięso – w ramach urozmaicenia grillowego talerza. Twoi klienci, którym zależy na bezmięsnym, ale pełnym smaku posiłku, na pewno docenią, jeśli znajdą w Twoim sklepie swoje ulubione produkty.

Świeże warzywa to podstawa

Zarówno do mięsa, jak i jego roślinnych zamienników, świetnie pasują sałatki i surówki ze świeżych warzyw. Wiele osób lubi warzywa – przede wszystkim bakłażana, cukinię, paprykę czy pieczarki – także w wersji zgrillowanej. Podobnie jak w przypadku zakupu mięsa, często decydujemy się na zakupy warzyw w lokalnych sklepach, aby były jak najświeższe.

Przysmaki z grilla warto dobrze przyprawić, dlatego nie zapomnij uzupełnić asortymentu swojego sklepu także o gotowe mieszanki przypraw oraz keczupy, musztardy i sosy. Do grillowanych serów świetnym dodatkiem mogą być konfitury z żurawiny, borówki czy porzeczki, o czym warto pamiętać podczas kompletowania towaru na czas majówki.

Jedzenie to nie wszystko – napoje też są ważne!

Spotkania ze znajomymi i rodziną przy grillu to nie tylko dużo pysznego jedzenia. Szeroki wybór napojów i trunków to ważny aspekt udanej imprezy. Warto zaoferować klientom nie tylko soki, napoje gazowane i alkoholowe, ale także ich bezalkoholowe zamienniki. Czy wiesz, że w Polsce spada spożycie piwa, a jedynym segmentem, który odnotowuje wzrosty w ostatnich latach w tej kategorii są właśnie piwa bezalkoholowe? Więcej o napojach, jakich poszukują w sklepach Polacy, pisaliśmy w tym artykule.

Asortyment niezbędny do grilla

Ilu grillujących, tyle sposobów przygotowywania potraw i technik grillowania. Pamiętaj, aby w sezonie grillowym w Twoim sklepie nie zabrakło także szerokiej oferty produktów niespożywczych, takich jak tacki aluminiowe, podpałki, węgiel drzewny czy same grille. Weź pod uwagę kwestię ekologii, do której Polacy przykładają coraz większą wagę. W ofercie Twojego sklepu na pewno powinny znaleźć się sztućce i naczynia z materiałów biodegradowalnych, np. z papieru, drewna, kukurydzy czy trzciny cukrowej.

Komfortowe grillowanie

Wiosną i latem, w sezonie grillowym w Polsce mamy do czynienia z komarami, które potrafią skutecznie uprzykrzyć zabawę na świeżym powietrzu. Zatem w koszyku zakupowym miłośnika grilla na pewno nie powinno zabraknąć środków odstraszających komary. Grillowanie oznacza także często całodzienne spotkania, a tym samym długotrwałe przebywanie na słońcu – warto o tym pamiętać i umożliwić klientom zakup kremów z filtrem UV.

Zbliżająca się majówka to okres zwiększonego zainteresowania produktami grillowymi, jednak sezon grillowy trwać będzie przez następne kilka miesięcy, dlatego zadbaj o to, aby w Twoim sklepie nigdy nie zabrakło niezbędnego asortymentu. Niezbędnik do grillowania znajdziesz w ofercie eurocash.pl Market.

       

Sezon grillowy za pasem – jak przygotować do niego swój sklep?
Nadchodzą ciepłe miesiące, a wraz z nimi – sezon na grilla. Zadbaj o to, aby w sklepie czekało na Twoich klientów wszystko, co potrzebne do spotkań na tarasie czy w ogrodzie. Czego nie może zabraknąć w Twoim sklepie w majówkę? Podpowiadamy! Grillowa klasyka – mięso Na polskich grillach niezmie...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.