Jak nie marnować żywności w Wielkanoc? Przypominamy najważniejsze obowiązki i dobre praktyki

Jak nie marnować żywności w Wielkanoc? Przypominamy najważniejsze obowiązki i dobre praktyki

Święta Wielkanocne to czas, kiedy w Polsce marnuje się o 30% więcej żywności niż w pozostałych okresach roku[1]. Wszyscy powinniśmy starać się ograniczać wyrzucanie jedzenia w swoich domach, jednak jako właściciel sklepu jesteś też prawnie zobowiązany do przeciwdziałania marnotrawstwu żywności. W związku z nadchodzącymi Świętami przypominamy najważniejsze obowiązki z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, które dotyczą właścicieli sklepów.

Pod względem ilości wyrzucanego jedzenia Polska zajmuje piąte miejsce wśród krajów europejskich[2]. Chociaż pracować nad ograniczeniem wyrzucania jedzenia powinniśmy przez cały rok, Święta to szczególny czas. Kupujemy wtedy więcej niż rzeczywiście jesteśmy w stanie zjeść – zgodnie z danymi Banków Żywności podczas Wielkanocy do kosza trafia o 30% więcej jedzenia niż na co dzień. Będąc właścicielem sklepu możesz przeciwdziałać marnowaniu żywności na kilka sposobów.

  • Edukuj. Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności zobowiązuje Cię do przeprowadzenia jednej kampanii edukacyjno-informacyjnej w roku (dowiedz się więcej TUTAJ). Warto jednak edukować konsumentów w tym temacie przez cały rok, a przede wszystkim w okresie przedświątecznym. Możesz wywiesić w swoim sklepie plakaty zachęcające do przemyślanych zakupów i uczyć dobrych nawyków podczas rozmów z kupującymi. Zachęcaj ich do składania zamówień na konkretne produkty (np. wędliny, mięsa, ciasta), które dostarczysz im tuż przed Świętami. Dzięki temu będziesz znał dokładne zapotrzebowanie i unikniesz zamówienia zbyt dużej ilości produktów u dostawców.
  • Monitoruj stan towaru. Marnowanie żywności często spowodowane jest brakiem dyscypliny i uważności w codziennym działaniu, dlatego staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Możesz przygotować przed Wielkanocą promocję na produkty z krótszym terminem ważności, która zachęci konsumentów do zakupu, a Tobie pomoże zapobiec ich wyrzuceniu. Pamiętaj, że domowe Święta wiążą się z dodatkowymi wydatkami, dlatego kupujący będą poszukiwać najlepszych cen.
  • Przekaż nadwyżkę żywności NGO. Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności powinieneś mieć już podpisaną umowę z wybraną organizacją pozarządową, której przekazujesz niesprzedaną żywność ze swojego sklepu (więcej o umowie znajdziesz TUTAJ). Zwróć uwagę, aby żywność, którą chcesz oddać, spełniała warunki określone w ustawie.

Grupa Eurocash przygotowała kampanię społeczną „Szanujemy, nie marnujemy!”, wspierającą niezależnych przedsiębiorców w ograniczaniu marnowania żywności. Do akcji przyłączyły się również współpracujące  sieci franczyzowe, agencyjne i partnerskie: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama oraz placówki franczyzowe i własne Delikatesów Centrum, jak również sieci mobilne „abc na kołach” i Frisco.

Ważne: Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobach zapobiegania marnowaniu żywności, pobierz naszego e-booka – „Szanuję, nie marnuję!”

 

Marzec: przygotuj sprawozdanie za 2021 r.

Do 31 marca zobowiązany jesteś przygotować sprawozdanie o ilości marnowanej żywności w Twoim sklepie. W raporcie muszą znaleźć się dane o całkowitej masie zmarnowanej żywności w ciągu roku i wysokości należnej opłaty. Pamiętaj, że sprawozdanie tworzy się na podstawie danych z całego roku, co oznacza, że musisz na bieżąco dokumentować ilość żywności przekazywanej organizacji pozarządowej oraz ilość żywności przeznaczonej do zniszczenia jako odpady. Raport należy złożyć w formie pisemnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na terenie województwa, w którym znajduje się Twoja placówka.

Szczegółowe informacje o sprawozdaniu znajdziesz TUTAJ.

Kwiecień: dokonaj opłaty

Na podstawie danych ze sprawozdania za rok 2021 musisz wyliczyć wysokość opłaty za marnowanie żywności, którą jesteś zobowiązany uiścić do 30 kwietnia. Opłatę należy przekazać na konto bankowe organizacji pozarządowej, z którą masz podpisaną umowę. Jeśli nie przekracza ona 300 zł, nie trzeba jej płacić. Powinieneś również poinformować o jej wysokości lub wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym w swoim sprawozdaniu finansowym i na stronie internetowej, jeśli ją prowadzisz.

Jeśli nie wiesz, w jaki sposób obliczyć wysokość opłaty, sprawdź TUTAJ.

 


[1] https://biznes.radiozet.pl/News/Wielkanoc-2020-a-marnowanie-zywnosci-apel-UOKiK

[2] https://modr.pl/sites/default/files/brochures/praktyczne_wskazowki_jak_ograniczyc_marnowanie_zywnosci_2020.pdf

Karnawał w Twoim sklepie. Jakie produkty i promocje przygotować na ten wyjątkowy czas? Cz. 1
Karnawał w Twoim sklepie. Jakie produkty i promocje przygotować na ten wyjątkowy czas? Cz. 1
10-01-2023

Świętowanie Nowego Roku rozpoczyna długo wyczekiwany okres karnawałowy. Przed nami czas zabawy i licznych spotkań towarzyskich, a tym samym wzrost zainteresowania niektórymi kategoriami produktowymi wśród klientów. Właściciele sklepów powinni zawczasu zadbać o odpowiedni asortyment w swoich placówka...

Czytaj więcej →
Certyfikaty żywności. Jakich symboli na opakowaniach szukają klienci?
Certyfikaty żywności. Jakich symboli na opakowaniach szukają klienci?
14-09-2021

Już co 5. Polak zwraca uwagę na certyfikaty przy wypełnianiu koszyka w sklepie spożywczym – wynika z badania Polskiego Monitora Opinii[1] z 2019 r. Dlatego też uwzględnianie w swojej ofercie żywności specyficznej, np. bezglutenowej czy bezlaktozowej, a także produktów ekologicznych i fair trade staj...

Czytaj więcej →
Przedsiębiorco! Jakie są Twoje obowiązki w zakresie zapobiegania marnowaniu żywności?
Przedsiębiorco! Jakie są Twoje obowiązki w zakresie zapobiegania marnowaniu żywności?
07-09-2021

Czy wiesz, że w polskich śmietnikach ląduje rocznie 5 mln ton jedzenia[1]? To oznacza, że codziennie na stratę trafia 13 500 kg niewykorzystanej żywności. Te liczby alarmują, a dotyczą jedynie naszego kraju. Globalnie skala problemu jest jeszcze większa. Państwa i organizacje międzynarodowe podejmuj...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl