Święta Wielkanocne to czas, kiedy w Polsce marnuje się o 30% więcej żywności niż w pozostałych okresach roku[1]. Wszyscy powinniśmy starać się ograniczać wyrzucanie jedzenia w swoich domach, jednak jako właściciel sklepu jesteś też prawnie zobowiązany do przeciwdziałania marnotrawstwu żywności. W związku z nadchodzącymi Świętami przypominamy najważniejsze obowiązki z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, które dotyczą właścicieli sklepów.
Pod względem ilości wyrzucanego jedzenia Polska zajmuje piąte miejsce wśród krajów europejskich[2]. Chociaż pracować nad ograniczeniem wyrzucania jedzenia powinniśmy przez cały rok, Święta to szczególny czas. Kupujemy wtedy więcej niż rzeczywiście jesteśmy w stanie zjeść – zgodnie z danymi Banków Żywności podczas Wielkanocy do kosza trafia o 30% więcej jedzenia niż na co dzień. Będąc właścicielem sklepu możesz przeciwdziałać marnowaniu żywności na kilka sposobów.
- Edukuj. Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności zobowiązuje Cię do przeprowadzenia jednej kampanii edukacyjno-informacyjnej w roku (dowiedz się więcej TUTAJ). Warto jednak edukować konsumentów w tym temacie przez cały rok, a przede wszystkim w okresie przedświątecznym. Możesz wywiesić w swoim sklepie plakaty zachęcające do przemyślanych zakupów i uczyć dobrych nawyków podczas rozmów z kupującymi. Zachęcaj ich do składania zamówień na konkretne produkty (np. wędliny, mięsa, ciasta), które dostarczysz im tuż przed Świętami. Dzięki temu będziesz znał dokładne zapotrzebowanie i unikniesz zamówienia zbyt dużej ilości produktów u dostawców.
- Monitoruj stan towaru. Marnowanie żywności często spowodowane jest brakiem dyscypliny i uważności w codziennym działaniu, dlatego staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Możesz przygotować przed Wielkanocą promocję na produkty z krótszym terminem ważności, która zachęci konsumentów do zakupu, a Tobie pomoże zapobiec ich wyrzuceniu. Pamiętaj, że domowe Święta wiążą się z dodatkowymi wydatkami, dlatego kupujący będą poszukiwać najlepszych cen.
- Przekaż nadwyżkę żywności NGO. Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności powinieneś mieć już podpisaną umowę z wybraną organizacją pozarządową, której przekazujesz niesprzedaną żywność ze swojego sklepu (więcej o umowie znajdziesz TUTAJ). Zwróć uwagę, aby żywność, którą chcesz oddać, spełniała warunki określone w ustawie.
Grupa Eurocash przygotowała kampanię społeczną „Szanujemy, nie marnujemy!”, wspierającą niezależnych przedsiębiorców w ograniczaniu marnowania żywności. Do akcji przyłączyły się również współpracujące sieci franczyzowe, agencyjne i partnerskie: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama oraz placówki franczyzowe i własne Delikatesów Centrum, jak również sieci mobilne „abc na kołach” i Frisco.
Ważne: Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobach zapobiegania marnowaniu żywności, pobierz naszego e-booka – „Szanuję, nie marnuję!”
Marzec: przygotuj sprawozdanie za 2021 r.
Do 31 marca zobowiązany jesteś przygotować sprawozdanie o ilości marnowanej żywności w Twoim sklepie. W raporcie muszą znaleźć się dane o całkowitej masie zmarnowanej żywności w ciągu roku i wysokości należnej opłaty. Pamiętaj, że sprawozdanie tworzy się na podstawie danych z całego roku, co oznacza, że musisz na bieżąco dokumentować ilość żywności przekazywanej organizacji pozarządowej oraz ilość żywności przeznaczonej do zniszczenia jako odpady. Raport należy złożyć w formie pisemnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na terenie województwa, w którym znajduje się Twoja placówka.
Szczegółowe informacje o sprawozdaniu znajdziesz TUTAJ.
Kwiecień: dokonaj opłaty
Na podstawie danych ze sprawozdania za rok 2021 musisz wyliczyć wysokość opłaty za marnowanie żywności, którą jesteś zobowiązany uiścić do 30 kwietnia. Opłatę należy przekazać na konto bankowe organizacji pozarządowej, z którą masz podpisaną umowę. Jeśli nie przekracza ona 300 zł, nie trzeba jej płacić. Powinieneś również poinformować o jej wysokości lub wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym w swoim sprawozdaniu finansowym i na stronie internetowej, jeśli ją prowadzisz.
Jeśli nie wiesz, w jaki sposób obliczyć wysokość opłaty, sprawdź TUTAJ.
[1] https://biznes.radiozet.pl/News/Wielkanoc-2020-a-marnowanie-zywnosci-apel-UOKiK
[2] https://modr.pl/sites/default/files/brochures/praktyczne_wskazowki_jak_ograniczyc_marnowanie_zywnosci_2020.pdf
Podobne artykuły