Przedsiębiorco! Co musisz wiedzieć o inflacji? Cz. 2

Przedsiębiorco! Co musisz wiedzieć o inflacji? Cz. 2

Rosnąca inflacja i dynamiczny wzrost cen są obciążeniem nie tylko dla budżetów konsumentów, ale są również coraz są silniej odczuwane przez przedsiębiorców. Jak radzić sobie w trudnych czasach i co zrobić by utrzymać rentowność biznesu?

Wzrost cen w porównaniu do ubiegłego roku zanotowano we wszystkich głównych kategoriach towarów i usług, również żywności, co przekłada się na ceny na paragonach. Cukier podrożał o 47,6%, zaś tłuszcze roślinne o 46,1%. Oficjalne dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują, że w lipcu najmocniej – względem ubiegłego roku – podrożały również paliwa, aż o 36,8%, oraz energia – o 37%. Duży wzrost kosztów prowadzenia działalności spowodował, że w pierwszej połowie 2022 r. Rejestr Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zanotował o ponad 25% więcej wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej niż przed rokiem. Ekonomiści prognozują, że w drugim półroczu będzie ich jeszcze więcej[1].

Prowadzenie biznesu w czasach inflacji

60 proc. polskich firm nie wie, jak radzić sobie z negatywnymi skutkami inflacji, ponieważ nie posiadają odpowiednich kompetencji, aby skutecznie zarządzać negatywnym wpływem inflacji na prowadzoną działalność[2]. Według badania Konfederacji Lewiatan 81% badanych przedsiębiorców zamierza podnieść ceny produktów i usług, a jednocześnie 79% uważa, że czeka ich podniesienie płac swoim pracownikom[3]. Co ty jako przedsiębiorca możesz zrobić, aby rozsądnie zarządzać kosztami działalności?

  1. Szukaj oszczędności

Ogrzewanie, klimatyzacja i oświetlenie odpowiadają łącznie za zużycie do 60 proc. energii w przeciętnym sklepie. Kryzys energetyczny i znaczne wzrosty cen zachęcają przedsiębiorców do wdrażania rozwiązań, które umożliwiają ograniczanie konsumpcji energii elektrycznej i gazu, a tym samym pomagają obniżyć rachunki. Sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojego sklepu, by obniżyć rachunki.

  • Klimatyzacja – ustaw temperaturę na urządzeniu nie niższą niż 25 stopni Celsjusza. Zwiększenie temperatury chłodzenia o 1 stopień skutkuje oszczędnością do 6 proc. energii elektrycznej. To oznacza, że ustawienie klimatyzatora na 25 zamiast 20 stopni przełoży się nawet na 30 proc. niższe zużycie [4];
  • Ogrzewanie – w sezonie grzewczym ogranicz temperaturę do 19 stopni Celsjusza;
  • Urządzenia chłodnicze – jeżeli akurat czeka Cię wymiana sprzętu, warto zwrócić uwagę na jego klasę energetyczną. Korzystając z energooszczędnych urządzeń można obniżyć miesięczne rachunki nawet o 60 proc.[5];
  • Oświetlenie LED – wymień tradycyjne żarówki na automatycznie regulowane oświetlenie LED, które jest rozwiązanie energooszczędnym oraz ekologicznym. Ponadto, wytwarza mniej ciepła niż tradycyjnie stosowane żarówki, więc jego stosowanie w urządzeniach chłodniczych pozwala zmniejszyć zużycie energii;
  • Oświetlenie sklepu – wyłącz oświetlenie sprzętu poza godzinami pracy, a także to w miejscach nieprzeznaczonych dla klientów tj. magazyny;
  • Zamykanie drzwi – w okresie letnim zadbaj o utrzymanie zamkniętych drzwi sklepu, ponieważ otwarcie drzwi przy włączonej klimatyzacji może zwiększać zużycie energii nawet o 20 proc.

Więcej o zielonych technologiach, dowiesz się tutaj.

  1. Zapobiegaj marnowaniu żywności

Marnowanie żywności ma nie tylko ogromny wpływ na środowisko, ale oddziałuje negatywnie również na prowadzenie biznesu. Stanowi to problem w wymiarze gospodarczym, ponieważ jest tożsamy z marnowaniem pieniędzy. Globalne roczne straty kosztów wynikające z marnotrawienia żywności to suma około 2,6 bln dolarów[6]. Co możesz spróbować wdrożyć w tym zakresie?

  • Optymalizacja zamówień – obserwuj swoich klientów i dopasuj ofertę do ich potrzeb. Jeśli zauważysz zwiększony ruch w konkretne dni tygodnia, wtedy zaplanuj na nie większą dostawę towaru. Produkty świeże tj.: owoce, warzywa, mięso czy ryby zamawiaj na bieżąco. Twoi klienci będą mieli dostęp do świeżych artykułów, a ty zapobiegniesz marnowaniu żywności i zaoszczędzisz[7];
  • Monitoruj stan towaru – na bieżąco weryfikuj stan produktów oraz daty przydatności do spożycia. Przeceń produkty z bliskim terminem. Zapobiegniesz wyrzuceniu towaru i konieczności uiszczania opłat z powodu marnowania żywności [8];
  • Dbaj o bezpieczeństwo towaru – przechowuj produkty zgodnie z zaleceniami producenta, aby utrzymać świeżość produktów na dłużej i umożliwić ich sprzedaż.

Oferta sklepu w czasach inflacji

Zdaniem ekspertów coraz większy wpływ na decyzje konsumentów ma rosnąca inflacja. Ceny na sklepowych półkach rosną z dnia na dzień, co zmusza coraz większą liczbę klientów do ograniczenia zakupów. 61 proc. ankietowanych stwierdziło, że przez rosnące koszty nie stać ich już na wszystko i muszą szukać oszczędności[9]. Według badania pt. "Bieżące nastroje konsumenckie. Na czym Polacy oszczędzają?", 60 proc. rodaków obniża wydatki na codzienne zakupy. W co czwartym przypadku szacunkowe obniżenie miesięcznych wydatków wynosi 10-15 proc. W sklepach spożywczych rodacy redukują wydatki na słodycze, przekąski i napoje alkoholowe[10].

Jak przyciągnąć klientów w czasie kryzysu?

  • Aplikacja i atrakcyjne promocje – według statystyk, obecnie 70 proc. kobiet korzysta z gazetek z promocjami i tworzy listy zakupowe w specjalnych aplikacjach. Konsumentki wykorzystują więc nowe technologie do tego, aby oszczędniej i sprawniej kupować[11]. Zaoferuj rabaty na produkty żywnościowe np. przeceń produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia, aby sprzedać asortyment w atrakcyjnej dla konsumenta cenie;
  • Dostępność produktów podstawowych – zadbaj o dostępność produktów podstawowych tj.: mąka, kasze, makarony, cukier, mięso czy nabiał – w czasach inflacji konsumenci mogą kupować też na zapas;
  • Duże opakowania – uzupełnij ofertę sklepu w produkty o większej gramaturze. Duże opakowania jednostkowe charakteryzują się proporcjonalnie niższą ceną niż jej mniejsze wersje. Konsumenci docenią możliwość zaopatrzenia się w tego rodzaju produkty.

Czy wiesz, że?.... W ofercie Eurocash znajdziesz produkty marki własnej? Przykładem może być Kanka, marka produktów nabiałowych, produkowanych w Polsce. Dostępna w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl

Wysoka inflacja i wzrost cen, zmuszają przedsiębiorców do ciągłego poszukiwania oszczędności. W zależności od potrzeb i możliwości, sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki. Powyższe rady mogą być pomocne w obniżeniu rachunków prowadzonej działalności i mogą umożliwić łatwiejsze biznesu w trudnych czasach.


[6]Szanuje nie marnuję!” Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika

Żywność funkcjonalna – czy warto wzbogacić o nią ofertę swojego sklepu?
Żywność funkcjonalna – czy warto wzbogacić o nią ofertę swojego sklepu?
19-07-2021

Świadomość żywieniowa Polaków wzrasta, a wraz z nią rośnie zapotrzebowanie na produkty spożywcze o wysokiej wartości odżywczej. Już 40 proc. rodaków kupuje zdrową żywność przynajmniej raz w tygodniu[1], a z badania przeprowadzonego przez Kantar wynika, że dla 16 proc. konsumentów jedzenie jest sposo...

Czytaj więcej →
ABC na kołach w czasie pandemii dojeżdża do nowych Klientów
ABC na kołach w czasie pandemii dojeżdża do nowych Klientów
06-04-2020

ABCna kołach to sieć wygodnych, ogólnospożywczych sklepów mobilnych, które regularnie odwiedzają Klientów w najmniejszych miejscowościach, gdzie przeważnie brakuje sklepów stacjonarnych. To również innowacyjny koncept biznesowy dedykowany każdemu, kto chce zarabiać prowadząc biznes mający pozytywny...

Czytaj więcej →
Nie daj się oszukać! Czyli trzy metody kradzieży w sklepach i sposoby, jak im zapobiegać
Nie daj się oszukać! Czyli trzy metody kradzieży w sklepach i sposoby, jak im zapobiegać
12-05-2022

W 2021 r. odnotowano ponad 24% więcej przypadków kradzieży w sklepach niż rok wcześniej[1]. Sklepy detaliczne w Polsce tracą na nich niemal 1,7 miliarda euro rocznie, a ponad połowa wszystkich zarejestrowanych przestępstw dotyczy sektora spożywczego[2]. Złodzieje najchętniej sięgali po artykuły o ni...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl