Rosnąca inflacja i dynamiczny wzrost cen są obciążeniem nie tylko dla budżetów konsumentów, ale są również coraz są silniej odczuwane przez przedsiębiorców. Jak radzić sobie w trudnych czasach i co zrobić by utrzymać rentowność biznesu?
Wzrost cen w porównaniu do ubiegłego roku zanotowano we wszystkich głównych kategoriach towarów i usług, również żywności, co przekłada się na ceny na paragonach. Cukier podrożał o 47,6%, zaś tłuszcze roślinne o 46,1%. Oficjalne dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują, że w lipcu najmocniej – względem ubiegłego roku – podrożały również paliwa, aż o 36,8%, oraz energia – o 37%. Duży wzrost kosztów prowadzenia działalności spowodował, że w pierwszej połowie 2022 r. Rejestr Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zanotował o ponad 25% więcej wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej niż przed rokiem. Ekonomiści prognozują, że w drugim półroczu będzie ich jeszcze więcej[1].
Prowadzenie biznesu w czasach inflacji
60 proc. polskich firm nie wie, jak radzić sobie z negatywnymi skutkami inflacji, ponieważ nie posiadają odpowiednich kompetencji, aby skutecznie zarządzać negatywnym wpływem inflacji na prowadzoną działalność[2]. Według badania Konfederacji Lewiatan 81% badanych przedsiębiorców zamierza podnieść ceny produktów i usług, a jednocześnie 79% uważa, że czeka ich podniesienie płac swoim pracownikom[3]. Co ty jako przedsiębiorca możesz zrobić, aby rozsądnie zarządzać kosztami działalności?
- Szukaj oszczędności
Ogrzewanie, klimatyzacja i oświetlenie odpowiadają łącznie za zużycie do 60 proc. energii w przeciętnym sklepie. Kryzys energetyczny i znaczne wzrosty cen zachęcają przedsiębiorców do wdrażania rozwiązań, które umożliwiają ograniczanie konsumpcji energii elektrycznej i gazu, a tym samym pomagają obniżyć rachunki. Sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojego sklepu, by obniżyć rachunki.
- Klimatyzacja – ustaw temperaturę na urządzeniu nie niższą niż 25 stopni Celsjusza. Zwiększenie temperatury chłodzenia o 1 stopień skutkuje oszczędnością do 6 proc. energii elektrycznej. To oznacza, że ustawienie klimatyzatora na 25 zamiast 20 stopni przełoży się nawet na 30 proc. niższe zużycie [4];
- Ogrzewanie – w sezonie grzewczym ogranicz temperaturę do 19 stopni Celsjusza;
- Urządzenia chłodnicze – jeżeli akurat czeka Cię wymiana sprzętu, warto zwrócić uwagę na jego klasę energetyczną. Korzystając z energooszczędnych urządzeń można obniżyć miesięczne rachunki nawet o 60 proc.[5];
- Oświetlenie LED – wymień tradycyjne żarówki na automatycznie regulowane oświetlenie LED, które jest rozwiązanie energooszczędnym oraz ekologicznym. Ponadto, wytwarza mniej ciepła niż tradycyjnie stosowane żarówki, więc jego stosowanie w urządzeniach chłodniczych pozwala zmniejszyć zużycie energii;
- Oświetlenie sklepu – wyłącz oświetlenie sprzętu poza godzinami pracy, a także to w miejscach nieprzeznaczonych dla klientów tj. magazyny;
- Zamykanie drzwi – w okresie letnim zadbaj o utrzymanie zamkniętych drzwi sklepu, ponieważ otwarcie drzwi przy włączonej klimatyzacji może zwiększać zużycie energii nawet o 20 proc.
Więcej o zielonych technologiach, dowiesz się tutaj.
- Zapobiegaj marnowaniu żywności
Marnowanie żywności ma nie tylko ogromny wpływ na środowisko, ale oddziałuje negatywnie również na prowadzenie biznesu. Stanowi to problem w wymiarze gospodarczym, ponieważ jest tożsamy z marnowaniem pieniędzy. Globalne roczne straty kosztów wynikające z marnotrawienia żywności to suma około 2,6 bln dolarów[6]. Co możesz spróbować wdrożyć w tym zakresie?
- Optymalizacja zamówień – obserwuj swoich klientów i dopasuj ofertę do ich potrzeb. Jeśli zauważysz zwiększony ruch w konkretne dni tygodnia, wtedy zaplanuj na nie większą dostawę towaru. Produkty świeże tj.: owoce, warzywa, mięso czy ryby zamawiaj na bieżąco. Twoi klienci będą mieli dostęp do świeżych artykułów, a ty zapobiegniesz marnowaniu żywności i zaoszczędzisz[7];
- Monitoruj stan towaru – na bieżąco weryfikuj stan produktów oraz daty przydatności do spożycia. Przeceń produkty z bliskim terminem. Zapobiegniesz wyrzuceniu towaru i konieczności uiszczania opłat z powodu marnowania żywności [8];
- Dbaj o bezpieczeństwo towaru – przechowuj produkty zgodnie z zaleceniami producenta, aby utrzymać świeżość produktów na dłużej i umożliwić ich sprzedaż.
Oferta sklepu w czasach inflacji
Zdaniem ekspertów coraz większy wpływ na decyzje konsumentów ma rosnąca inflacja. Ceny na sklepowych półkach rosną z dnia na dzień, co zmusza coraz większą liczbę klientów do ograniczenia zakupów. 61 proc. ankietowanych stwierdziło, że przez rosnące koszty nie stać ich już na wszystko i muszą szukać oszczędności[9]. Według badania pt. "Bieżące nastroje konsumenckie. Na czym Polacy oszczędzają?", 60 proc. rodaków obniża wydatki na codzienne zakupy. W co czwartym przypadku szacunkowe obniżenie miesięcznych wydatków wynosi 10-15 proc. W sklepach spożywczych rodacy redukują wydatki na słodycze, przekąski i napoje alkoholowe[10].
Jak przyciągnąć klientów w czasie kryzysu?
- Aplikacja i atrakcyjne promocje – według statystyk, obecnie 70 proc. kobiet korzysta z gazetek z promocjami i tworzy listy zakupowe w specjalnych aplikacjach. Konsumentki wykorzystują więc nowe technologie do tego, aby oszczędniej i sprawniej kupować[11]. Zaoferuj rabaty na produkty żywnościowe np. przeceń produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia, aby sprzedać asortyment w atrakcyjnej dla konsumenta cenie;
- Dostępność produktów podstawowych – zadbaj o dostępność produktów podstawowych tj.: mąka, kasze, makarony, cukier, mięso czy nabiał – w czasach inflacji konsumenci mogą kupować też na zapas;
- Duże opakowania – uzupełnij ofertę sklepu w produkty o większej gramaturze. Duże opakowania jednostkowe charakteryzują się proporcjonalnie niższą ceną niż jej mniejsze wersje. Konsumenci docenią możliwość zaopatrzenia się w tego rodzaju produkty.
Czy wiesz, że?.... W ofercie Eurocash znajdziesz produkty marki własnej? Przykładem może być Kanka, marka produktów nabiałowych, produkowanych w Polsce. Dostępna w hurtowniach Eurocash Cash&Carry oraz na platformie eurocash.pl
Wysoka inflacja i wzrost cen, zmuszają przedsiębiorców do ciągłego poszukiwania oszczędności. W zależności od potrzeb i możliwości, sprawdź jakie rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki. Powyższe rady mogą być pomocne w obniżeniu rachunków prowadzonej działalności i mogą umożliwić łatwiejsze biznesu w trudnych czasach.
[1] https://handelextra.pl/artykuly/259779,inflacja-w-drugim-polroczu-zbankrutuje-cwierc-miliona-firm
[2] https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/5511293,inflacja-zatory-platnicze.html
[3] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/czekanie-na-szczyt-inflacji-wykancza-biznes-81-proc-firm-chce-podniesc-ceny,110713.html
[4] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/jak-oszczedzac-energie-w-sklepach,110417.html
[5] Eko Lider Lewiatana - znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci | PAP MediaRoom portal. (pap-mediaroom.pl)
[6]„Szanuje nie marnuję!” Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika
[7] Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy
[8] https://grupaeurocash.pl/blog/jak-nie-marnowac-zywnosci-w-wielkanoc-przypominamy-najwazniejsze-obowiazki-i-dobre-praktyki
[9] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/inflacja-ma-coraz-wiekszy-wplyw-na-konsumentow-badanie,213443.html
[10],10 https://biznes.interia.pl/finanse/news-polacy-zaczeli-powaznie-oszczedzac-na-zakupach-jest-duzo-gor,nId,6216772
Podobne artykuły