Automat paczkowy przy sklepie – czy warto go mieć?

Automat paczkowy przy sklepie – czy warto go mieć?

Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie były liderem na rynku dostaw. Maszyny przesyłkowe zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, dając zarówno klientom, jak i sprzedawcom komfortową i atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnego przekazywania paczek. Chociaż koncept zautomatyzowanych skrytek pocztowych szybko podbił rynek, w wielu miejscach wciąż brakuje  maszyn tego typu w bezpośredniej okolicy. Prawie 16 milionów osób do najbliższego punktu ma ponad 10 minut pieszo. To może z kolei stanowić szansę dla właścicieli sklepów niezależnych na zwiększenie sprzedaży. Czy warto postawić automat przy sklepie?

Zakupy online

W 2020 roku blisko 80% Polaków dokonało zakupów w internecie, co automatycznie przełożyło się również na dynamiczny rozwój branży kurierskiej[1]. Automaty paczkowe – po raz pierwszy w historii – były chętniej wybieraną formą dostawy zakupów niż usługi kurierskie. Jak wynika z raportu Gemiusa, aż 61% ankietowanych w 2020 roku korzystało z maszyn przesyłkowych. Porównując do roku 2019, jest to wzrost o 9 p.p.[2]

Dlaczego automaty paczkowe okazały się sukcesem?

Liczba tego typu maszyn w Polsce wynosi już co najmniej kilkanaście tysięcy i stale rośnie. Wygodny dostęp do punktów odbioru ma już ponad 20 milionów Polaków[3]. Niekwestionowanym liderem na rynku dostaw jest aktualnie firma InPost, do której należy 45% wszystkich dostępnych maszyn. Coraz częściej są one obecne również w centrach handlowych, a także przy lokalnych sklepach spożywczych – m.in. sieci Delikatesy Centrum[4].

Samoobsługowe punkty odbioru paczek, dostępne całodobowo, umożliwiają wygodny i szybki odbiór przesyłek w dogodnym dla klienta terminie. Automaty te cechują się funkcjonalnością, wygodą i elastycznością. Dodatkowo korzystanie z nich jest opcją bezpieczną, co w dobie epidemii jest szczególnie istotne. Ponadto są rozwiązaniem bardziej ekologicznym niż dostawy kurierskie. Doceniane są przez klientów również ze względu na niższy koszt przesyłek[5].

Automaty paczkowe – obszar wciąż rozwojowy

Gęste sieci automatów paczkowych to cecha dużych miast, z wysoką gęstością zaludnienia. Jak się jednak okazuje, w wielu miejscach w Polsce – również w miastach – wciąż brakuje punktów odbioru w dogodnej dla mieszkańców odległości. Prawie 16 milionów osób jest poza zasięgiem 10-minutowego spaceru do najbliższego automatu. Jest to wyraźny sygnał, że w tym obszarze jest jeszcze sporo do zrobienia. W województwie mazowieckim i śląskim mieszka najwięcej osób, które nie mają dostępu do maszyn przesyłkowych w bezpośredniej okolicy1.

Dlaczego warto mieć paczkomat przy sklepie?

Współpraca z InPost i zwiększenie liczby paczkomatów przy sklepach naszej sieci pomaga niezależnym przedsiębiorcom w budowaniu konkurencyjności placówek w swojej okolicy. To duża wygoda dla robiących zakupy, a dla naszych franczyzobiorców szansa na zwiększenie liczby klientów, czy w praktyce po prostu większą sprzedaż – mówi Ewa Borowska, członek zarządu Delikatesy Centrum.

Konsument, który odbierze przesyłkę z automatu paczkowego, chętniej zajrzy do sklepu w jego pobliżu. Jest bardziej prawdopodobne, że zrobi zakupy w danej placówce – co może przyczynić się do rozwoju lojalności. Według badań współczynnik współkupowania wynosi 30% - taki odsetek osób przy okazji korzystania z punktów odbioru robi zakupy w sklepie po sąsiedzku. Właśnie dlatego warto rozważyć postawienie automatu przy swojej placówce!

Jak zgłosić nowe miejsce pod automat paczkowy?

Aby wynająć powierzchnię pod taką maszynę, Twoja nieruchomość musi spełnić określone wymagania. Minimum 4 m2 wolnej przestrzeni, ze stałym dostępem do zasilania, zasięgiem GSM i możliwością całodobowego użytkowania to warunki konieczne. Jeśli Twoja posesja spełnia wszystkie powyższe warunki, poprzez stronę internetową InPost możesz zgłosić swoją lokalizację, wypełniając zawarty tam formularz.

Obecność automatu w bezpośredniej okolicy Twojej placówki może przynieść Ci dodatkowe korzyści. Odpowiednia lokalizacja urządzenia przyczynia się do zwiększenia ruchu w jego obrębie, a w efekcie zwiększa liczbę potencjalnych klientów sklepu. Ponadto, wynajmując przestrzeń pod maszynę przesyłkową, możesz czerpać korzyści finansowe ze względu na udostępnianie własnej przestrzeni. Zgłoś swoją lokalizację, wynajmij teren i zarabiaj, uzyskując dodatkowe profity!

 

[1] Raport 2021: Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce - nowa rzeczywistość świata dostaw. https://www.telepolis.pl/images/2021/08/raport-punkty-odbioru.pdf, dostęp online: [26.11.2021]

Jak skutecznie odpowiedzieć na niehandlowe niedziele? W które niedziele 2020 roku będzie można zrobić zakupy?
Jak skutecznie odpowiedzieć na niehandlowe niedziele? W które niedziele 2020 roku będzie można zrobić zakupy?
09-12-2018

Polska dołączyła do krajów europejskich, w których funkcjonuje częściowy lub ograniczony zakaz handlu w niedzielę. Od marca br. placówki handlowe mogą być otwarte tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Zgodnie z planami ustawodawcy, w ciągu najbliższych dwóch lat liczba niedziel objętych za...

Czytaj więcej →
Najmłodszy klient w Twoim sklepie –  pamiętaj o produktach dla dzieci
Najmłodszy klient w Twoim sklepie – pamiętaj o produktach dla dzieci
19-04-2023

Jedną z ważniejszych grup docelowych w sklepie są dzieci – rynek produktów dla dzieci w Polsce wart jest ponad 14 mld zł[1]. Potrzeby tych najmłodszych zaspokajają rodzice, a te nieco starsze same spełniają swoje konsumenckie zachcianki. Warto pamiętać o tej grupie, planując ofertę w swoim sklepie,...

Czytaj więcej →
Zakupy w czasie epidemii - jak zmienia się zachowanie konsumentów i jak na to się przygotować?
Zakupy w czasie epidemii - jak zmienia się zachowanie konsumentów i jak na to się przygotować?
29-07-2020

Krajowa kwarantanna zintensyfikowała zakupy żywności w internecie. Etap odmrażania gospodarki potwierdza trend rosnącej popularności blisko domu. Ponadto więcej gotujemy w domu i bardziej dbamy o siebie. Czy to trwałe i jedyne zmiany postaw i zachowań, czy może chwilowa anomalia spowodowana epidemią...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl