Rzeczywistość sektora handlowego zmienia się dynamicznie, a postęp technologiczny wyznacza dalsze kierunki jego rozwoju. Wprowadzanie nowych rozwiązań w sklepie lokalnym jest dobrym kierunkiem, by z sukcesem móc utrzymać konkurencyjność na rynku. Po jakie narzędzia sięgnąć i jak wykorzystać pojawiające się na rynku szanse, by nasza placówka handlowa działała prężnie i cieszyła się popularnością wśród konsumentów?
Innowacyjna Platforma Handlu – narzędzie nowoczesnego handlu
Grupa Eurocash stale pracuje nad kolejnymi narzędziami wspierającymi przedsiębiorców w codziennym prowadzeniu ich biznesów oraz wzmacnianiem ich konkurencyjności na rynku. Jednym z takich narzędzi jest Innowacyjna Platforma Handlu, o której wspominaliśmy w poprzednim artykule.
Platforma powstała w 2020 roku, a obecnie korzysta z niej już ponad 2600 placówek w całej Polsce. IPH to zintegrowany system zarządzania sklepem, który cyfrowo łączy właścicieli z klientami, centralą sieci franczyzowej i producentami. Obecnie na IPH składają się trzy elementy:
- system zapleczowy – ułatwia zdalne zarządzanie promocjami w sklepie, towarami i dokumentacją, a także umożliwia drukowanie cenówek czy plakatów;
- aplikacja mobilna dla konsumentów, która pozwala im tworzyć listy zakupowe, śledzić aktualne promocje oraz kontaktować się przez czat z właścicielem danej placówki;
- innowacyjna kasa fiskalna POS, która skraca czas pracy, minimalizuje liczbę błędów pracownika przy kasie i ułatwia obsługę klientów sklepu.
Narzędzie znacznie ułatwia przedsiębiorcom m.in. szybkie i sprawne reagowanie na zmiany prawne dotyczące sektora handlu czy wygodne wprowadzanie ofert promocyjnych, które zwiększają obroty sklepów – wszystko dzięki automatyzacji procesów. Ci przedsiębiorcy, którzy już korzystają z udogodnień oferowanych przez Grupę Eurocash, wyliczają korzyści z ich wdrożenia.
– Uważam, że system kasowy POS jest bardzo ważną i potrzebną rzeczą. Dzięki temu możemy konkurować z wieloma największymi dyskontami na rynku. Promocje zwiększają ruch na sklepie, przyciągają więcej ludzi. Ważne jest systematyczne pokazywanie plakatów. W ogólnym rozrachunku widzę same korzyści, ludzie dopytują, kiedy będą następne promocje. Stawka VAT została wprowadzona automatycznie, więc nie musieliśmy się tym zajmować. Ciężko było mi się kiedyś przestawić, zmienić swoje myślenie i uwierzyć w te działania, ale zrobiłem to i ani trochę tego nie żałuję! – mówi Dariusz Sowa, właściciel sklepu ABC.
– Jestem zadowolony z użytkowania systemu kasowego POS, bardzo ułatwił pracę i funkcjonowanie mojego sklepu. Serwis oraz obsługa są czytelne i klarowne. Korzystam ze wszystkich promocji, a klienci chętnie kupują towary promocyjne. Rozmiar kasy jest odpowiedni. Zmieniony VAT zaoszczędził mój czas. Waga nie pozwala na żadne pomyłki, co więcej znacznie zwiększa szybkość sprzedaży – wyjaśnia Grzegorz Marczak, właściciel sklepu ABC.
Innowacyjna Platforma Handlu – zwiększanie lojalności konsumentów
Platforma to także system, który pozwala na budowanie lojalności konsumentów poprzez wdrożenie programu lojalnościowego oraz aplikacji mobilnej. Platforma IPH dostarczy Ci cennych informacji o Twoich klientach, dzięki czemu będziesz miał możliwość tworzenia spersonalizowanych promocji pod ich indywidualne oczekiwania. Pozwoli Ci to zbudować sieć konsumentów, którzy wrócą zachęceni atrakcyjnymi okazjami. Pamiętaj, że kupujący chętniej robią zakupy w sklepach, które oferują im realne korzyści. Cyfryzacja usług pozwoli Ci lepiej zadbać o konsumenta i błyskawicznie reagować na jego potrzeby, a jednocześnie ułatwi Twoją pracę i pozwoli oszczędzić czas[1].
Nowoczesne technologie i cyfryzacja stanowią przyszłość handlu. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań – sprzętu, usług, oprogramowania – w sklepie to konieczność, jeśli chcesz utrzymać konkurencyjność na rynku. Wymagania konsumentów rosną, oczekują oni szybkich, efektywnych i intuicyjnych zakupów. Korzystanie z Innowacyjnej Platformy Handlu pozwoli sprostać tym oczekiwaniom. To nowoczesne narzędzie poprawi funkcjonowanie Twojego sklepu, ułatwiając pracę i zwiększając wydajność pracowników. Dodatkowo innowacyjny system poprawi doświadczenia zakupowe Twoich klientów i pozwoli Ci ich lepiej poznać. Dzięki temu lepiej dopasujesz ofertę oraz promocje pod indywidualne preferencję konsumenta, zwiększając tym samym jego lojalność.
[1] https://hurtidetal.pl/article/art_id,35295-198/45-proc-konsumentow-deklaruje-chec-dzielenia-sie-swoimi-danymi-z-markami/
Ponad 60 proc. konsumentów planuje zrobić świąteczne zakupy na dwa tygodnie lub tydzień przed Wielkanocą. Oznacza to, że nadszedł czas, by zaopatrzyć swój sklep w asortyment niezbędny do przygotowania rodzinnego śniadania świątecznego. Nie jesteś pewny, jakie produkty powinny znaleźć się na sklepowych półkach? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule, a sezonowy asortyment dla swojego sklepu na platformie eurocash.pl Market.
Od kilku lat w Polsce obserwujemy zmianę trendów konsumenckich związanych ze Świętami. Coraz częściej odchodzimy od bardzo wystawnych i licznych posiłków na rzecz mniejszej liczby potraw, ale za to z wyższej półki jakościowej. Coraz częściej także zamawiamy gotowe dania i wypieki w ramach oszczędności czasu. Bez zmian utrzymuje się jednak trend poszukiwania najlepszych promocji na wielkanocny asortyment – w 2021 r. 43 proc. badanych deklarowało chęć skorzystania ze świątecznych rabatów. Przed Świętami niektóre kategorie produktów cieszą się dużo większym zainteresowaniem niż normalnie, a tym samym rośnie ich sprzedaż.
Tradycyjne produkty świąteczne
W Święta na stołach królują baby drożdżowe, mazurki, jajka i sałatki jarzynowe. W większych ilościach kupujemy produkty, które na co dzień nie goszczą tak często w naszych domach: świeże drożdże, majonezy, mleko skondensowane… Wzrasta popyt na jajka, masło, szynki, kiełbasy i wędliny, składniki do pieczenia (mąka, cukier, twaróg) oraz dodatki, m.in. chrzan i ćwikłę. Warto zadbać o to, aby tych produktów nie zabrakło w sklepie, przede wszystkim w Wielkim Tygodniu – wciąż wiele osób robi zakupy świąteczne na ostatnią chwilę. Do zakupów na pewno zachęcą klientów specjalne promocje czasowe. Aby ułatwić im przygotowania do Wielkanocy, możesz wyeksponować asortyment świąteczny, by był łatwiejszy do znalezienia.
Słodycze i czekolady
Na Wielkanoc, podobnie jak na Boże Narodzenie, często wybieramy się w gości i wręczamy w prezencie drobne upominki – najczęściej bombonierki. W wielu domach popularny jest zwyczaj szukania czekoladowych jajek, a na stołach goszczą czekoladowe zające i kurczaczki. W okresie świątecznym wzrasta zainteresowanie słodyczami, dlatego warto zadbać o ten asortyment w tematycznych opakowaniach. Wielu producentów specjalnie na Święta wypuszcza swoje flagowe produkty ze specjalnymi etykietami. Na eurocash.pl Market znajdziesz bogatą ofertę zarówno klasycznych słodyczy, jak i tych typowo świątecznych.
Coraz więcej osób nie ma czasu na przygotowywanie świątecznych wypieków, dlatego poszukują gotowych ciast lub suchych mieszanek, np. do babeczek. Taki asortyment na pewno będzie cieszył się wzmożonym zainteresowaniem tuż przed Świętami. Dobrym rozwiązaniem jest też nawiązanie współpracy z lokalną cukiernią lub producentem słodkich wypieków, która pozwoli Ci urozmaicić ofertę swojego sklepu.
Produkty ekologiczne i regionalne
W związku z trendem „premiumizacji” (wybierania produktów jak najlepszej jakości) obserwowanym w Polsce od jakiegoś czasu, coraz więcej osób poszukuje na Święta wyrobów lokalnych i ekologicznych. Dotyczy to przede wszystkim mięsa – wędlin i kiełbas – które wolimy kupić prosto od producenta, a nie w plastikowych opakowaniach. W okresie przedświątecznym chętniej kupujemy także jajka oznaczone symbolami bio lub eko i świeży twaróg sernikowy. Jeśli masz możliwość zaopatrzyć swój sklep w produkty od lokalnych producentów, Święta to na to najlepszy moment. Jeżeli obawiasz się, że nie uda Ci się sprzedać całego zamówionego towaru, możesz zorganizować w swojej placówce akcję przyjmowania zamówień świątecznych. Pozwoli Ci to na zakupienie dokładnie takiej ilości produktów, jaka jest potrzebna, a klienci na pewno docenią taką możliwość.
Środki czystości
Przysłowiowe świąteczne porządki wymagają dużo pracy. Aby ułatwić sobie to zadanie, warto skompletować zestaw najpotrzebniejszych środków czystości. W związku ze zbliżającymi się Świętami, na eurocash.pl Market znajdziesz szeroką ofertę chemii i artykułów do sprzątania w atrakcyjnych cenach. Bogaty wybór asortymentu w Twoim sklepie na pewno docenią klienci, którzy dużą uwagę przykładają do ceny i jakości produktów. Coraz więcej osób poszukuje ekologicznych środków czystości – warto o tym pamiętać i zadbać także o takie produkty w swojej ofercie.
W jakie jeszcze produkty warto zaopatrzyć sklep przed Wielkanocą?
Święta Wielkanocne, podobnie jak Boże Narodzenie i Walentynki, wiążą się ze zwiększonym zainteresowaniem produktami tematycznymi i ozdobami. Na eurocash.pl Market znajdziecie artykuły niezbędne do udekorowania domu na świąteczne śniadanie. Kurczaczki do święconek, farbki do malowania jajek, śmigusówki czy foremki do ciastek w kształcie zajączków to tylko niektóre produkty z bogatej sezonowej oferty platformy. Warto zadbać o to, aby w okresie przedświątecznym w Twoim sklepie nie zabrakło produktów tematycznych. Udekorowanie domu to dla wielu osób równie istotny aspekt Świąt jak przygotowanie tradycyjnych potraw.
Platforma eurocash.pl Market dostępna jest tutaj.
Postępująca cyfryzacja i rozwój nowych technologii wpływają na zmianę zachowań i oczekiwań konsumentów. Aplikacje, narzędzia do zarządzania sklepem, kasy samoobsługowe czy elektroniczne etykiety to tylko niektóre przykłady rozwiązań, które zmieniają oblicze handlu. Jakie technologie możesz wykorzystać w swojej placówce, by właściwie odpowiedzieć na te wyzwania?
Nowoczesne technologie znacznie ułatwiają zarządzanie sklepem. Pomagają przedsiębiorcom mierzyć się z wyzwaniami codziennej pracy, takimi jak: weryfikacja skuteczności swoich działań, niekompletne informacje rynkowe czy też kwestie skomponowania atrakcyjnej oferty. Jak podają analitycy z firmy Bizwit Research & Consulting LLP, globalny rynek sztucznej inteligencji w handlu detalicznym do 2027 roku ma osiągnąć wartość 24 mld dolarów. Co ciekawe, w 2019 roku jego wartość nie przekraczała 3 mld dolarów. Epidemia koronawirusa przyczyniła się zarówno do dynamicznego rozwoju technologicznego, jak i do zmiany nawyków konsumenckich, do których również lokalne sklepy muszą się dostosować[1].
Oto kilka przykładowych rozwiązań, które możesz rozważyć, aby zapewnić konsumentom jak najlepsze doświadczenia zakupowe w Twoim sklepie.
1. Zintegrowany system zarządzania placówką handlową – dostęp do nowoczesnego systemu wspomagającego zarządzanie całą działalnością sklepu to nieocenione wsparcie dla każdego właściciela biznesu. Umożliwia on nie tylko szybkie wprowadzanie i rozliczanie atrakcyjnych promocji, ale także daje możliwość korzystania z inteligentnego systemu kasowego. Program ułatwia prowadzenie sklepu oraz pomaga budować wizerunek biegłego technologicznie, kompleksowego punktu usługowego. Konsumentom natomiast umożliwia dołączenie do programu lojalnościowego poprzez aplikację mobilną, dzięki czemu otrzymują oni atrakcyjne rabaty na produkty. Sprawdź jak wiele zyskujesz, decydując się na nowoczesny program sprzedażowy, jakim jest Innowacyjna Platforma Handlu. Więcej o narzędziu oraz możliwościach, jakie daje ono przedsiębiorcom, przeczytasz w kolejnym materiale na blogu.
2. Kasy samoobsługowe można spotkać już nie tylko w dyskontach i dużych supermarketach. Coraz częściej taką usługę oferują także sklepy lokalne. Głównym celem tego typu kas jest usprawnianie obsługi w sklepie i minimalizowanie kolejek, jednak podczas epidemii zyskały dodatkowo nową funkcję – obecnie pełnią rolę dodatkowego sprzedawcy, kiedy personel działa w okrojonym składzie. Ponadto samoobsługa wymaga od klientów użycia karty płatniczej, co jest bardziej higienicznym i bezpiecznym rozwiązaniem. W dzisiejszych czasach już ciężko wyobrazić sobie sklep bez terminala płatniczego, choć wciąż płatność gotówką jest najpopularniejszą formą płatności w sklepach wybieraną przez Polaków[2].
3. Etykiety elektroniczne to rozwiązanie nie tylko niezwykle wygodne, ale i ekologiczne. To małe wyświetlacze umieszczone na półkach, które zastępują tradycyjną metkę z kodem kreskowym i ceną. Zmiany cen czy nazw produktów wyświetlanych na takich etykietach dzieją się automatycznie, co znacznie ułatwia pracę sprzedawcom i oszczędza czas. Co więcej, takie rozwiązanie zwiększa również wiarygodność Twojego sklepu w oczach klientów, ponieważ zapobiega błędnym oznaczeniom cen lub ich brakowi.
4. Inteligentna półka to specjalna półka z wbudowaną wagą, która pozwala analizować sposób ekspozycji towarów oraz zapełnienia regałów, a nawet informuje o terminie przydatności do spożycia produktów z ekspozycji. Dedykowana aplikacja zbiera dane bezpośrednio z półki i w czasie rzeczywistym przekazuje je do systemu, co umożliwia optymalizację kosztów związanych z inwentaryzacją. Technologia pozwoli na bieżąco kontrolować poziom zapasów, zaś konsumentom umożliwi sprawne i intuicyjne zakupy. Dodatkowo inteligentne półki pozwalają gromadzić dane na temat zachowań zakupowych klientów, co pozwala lepiej dopasować ofertę do potrzeb. W 2020 roku rynek inteligentnych półek osiągnął wartość 3,2 mld dolarów. Eksperci szacują, że w skali globalnej branża związana z inteligentnymi półkami w latach 2021-2027 wygeneruje przychody w wysokości 40,5 mld dolarów[3].
Pamiętaj: znajomość klientów pozwoli Ci lepiej dopasować ofertę do ich potrzeb, co przyniesie Ci wymierne korzyści i pozwoli dyktować cenę najbardziej pożądanych produktów.
5. Wózki-kasy to niezwykle nowoczesna technologia, która pozwala na skanowanie produktów podczas wkładania ich do koszyka. Po zakończonych zakupach system umożliwia bezgotówkową płatność bez konieczności wykładania produktów z torby. Inteligentne wózki łączą w sobie funkcję wagi, kasy i wózka na zakupy. Całonocne ładowanie sprzętu umożliwia korzystanie z niego przez cały dzień w godzinach funkcjonowania sklepu.
Co ciekawe: ta nowoczesna technologia została wprowadzona niedawno do jednego ze sklepów sieci Lewiatan podczas trwania epidemii, w odpowiedzi na konieczność zachowania bezpiecznego dystansu społecznego [4].
Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w sklepie spożywczym pomoże zmniejszyć obciążenie Twoich pracowników, a także dostarczy cennych informacji na temat zachowań klientów w czasie zakupów. Coraz częściej technologie wykorzystywane są również do śledzenia poziomu zapasów w magazynach, co pozwala kontrolować ich ilość, minimalizować ryzyko strat związanych z przechowywaniem, a także wydajnie zarządzać organizacją łańcuchów dostaw. Zastosowanie przedstawionych rozwiązań pozwoli usprawnić funkcjonowanie Twojego sklepu, a także wpłynie pozytywnie na doświadczenia zakupowe Twoich konsumentów[5].
[1] https://handelextra.pl/artykuly/257173,kasy-samoobslugowe-wkrotce-obsluga-glosem
[2] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/zwyczaje_platnicze/zwyczaje_platnicze_Polakow_2020.pdf
[3] Inteligentne półki: ich rola będzie znacząco rosnąć - Wyposażenie i technologie - Handel - Portal informacyjny Handelextra.pl
[4] Inteligentne wózki w sklepie PSH Lewiatan w Łodzi (dlahandlu.pl)
[5] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/8214/rewolucja-w-handlu-juz-sie-dzieje-jak-bedzie-wyglada-sklep-przyszosci/
O znacznym wzroście cen żywności w Polsce mówiło się już od kilku miesięcy. Teraz, w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę, będzie jeszcze drożej. Składać się na to będzie kilka czynników. Z poniższego artykułu dowiesz się, co dokładnie i w jaki sposób będzie kształtować wartość paragonów w najbliższej przyszłości.
Czynniki wpływające na wysokość cen żywności – wojna w Ukrainie
Konsekwencją wybuchu wojny jest zahamowanie wymiany handlowej z Rosją, Białorusią, ale także z zaatakowaną Ukrainą. Agresja militarna odbiła się na globalnym rynku i wpłynęła na gwałtowny wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych. Nasi wschodni sąsiedzi odpowiadają za ok. 5% polskiego eksportu[1].
Co więcej, Ukraina jest głównym eksporterem zbóż i roślin oleistych. Wstrzymanie dostaw tych surowców spowodowało więc skokowy wzrost ich cen na światowych giełdach. Ze względu na globalizację rynków rolnych, ceny surowców rolnych w Polsce zależą od cen na głównych giełdach surowcowych, które są wyceniane w euro lub w dolarach. To powoduje jeszcze większy wzrost cen płodów rolnych z uwagi na słabnącą pozycję złotego[2].
Dodatkowo rosnące ceny gazu spowodują, że koncerny chemiczne będą musiały przełożyć je na ceny nawozów, a wysokie ceny ropy naftowej jeszcze bardziej zwiększą koszty produkcji. Ograniczony dostęp do surowców, komponentów i półproduktów pochodzących z Rosji i Ukrainy wpływa na problemy w łańcuchu dostaw i przyczynia się do konieczności zmniejszenia produkcji. W konsekwencji powoduje straty w surowcach i produktach gotowych, a więc finalnie ich ograniczoną dostępność w sklepach i wzrost cen tych towarów1.
Czynniki wpływające na wysokość cen żywności – inflacja
Jeszcze przed rosyjską agresją w Ukrainie dużo mówiło się o rosnącej w Polsce inflacji, która wciąż pozostaje istotnym czynnikiem, kształtującym wzrost cen.
Badanie przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią wartość koszyka zakupowego w styczniu na poziomie 238,64 zł. Dane te świadczą o 5-procentowym wzroście cen w porównaniu do grudnia 2021 roku w 10 z 13 badanych sieci handlowych. Koszyk zakupowy w styczniu był o 11,44 zł droższy niż pod koniec 2021 roku. Wzrost cen dotyczył ośmiu kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. W największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe, których cena wzrosła blisko o 40 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w styczniu br. widać było w przypadku produktów sypkich (15,96 proc) [3].
Przyczyną dynamicznie rosnących cen w sklepach – jeszcze przed wojną w Ukrainie – był przede wszystkim wysoki poziom inflacji. Wynikała ona w głównej mierze z rekordowych cen paliw, energii i gazu, a także ze wzrostu cen żywności. Rosnące koszty życia wpłynęły na postępujący wzrost kosztów produkcji, transportu, a także na należności związane z zatrudnieniem.
Nie bez znaczenia pozostają też echa epidemii. Niedobory produktów na rynku, powstałe w jej trakcie, wciąż jeszcze mogą przyczyniać się do ich rosnących cen. Brak artykułów na sklepowych półkach wynika z utrudnionych procesów produkcji i zakłóconych łańcuchów dostaw. Te czynniki wymusiły na branży spożywczej konieczność magazynowania towarów, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, które muszą ponosić przedsiębiorcy, a finalnie również i konsumenci. Wzrost cen odczuwalny jest w niemal każdym segmencie towarów i usług.
W lutym poziom inflacji osiągnął rekordową wartość, przekraczając 9 procent. Rada Polityki Pieniężnej prognozuje, że w 2022 roku wskaźnik ten może osiągnąć wartość dwucyfrową, kształtując się ostatecznie na poziomie 12 procent. W 2023 r. wzrost cen może sięgnąć nawet 11 proc[4]. Według najnowszych danych Eurostatu za styczeń br. Polska znajduje się na czwartym miejscu pod względem poziomu inflacji wśród wszystkich państw europejskich[5].
Czynniki wpływające na wysokość cen żywności – podatki
Wszystkie produkty spożywcze objęte są podatkiem od towarów i usług. Wysokość stawki VAT jest zróżnicowana i zależna od rodzaju towaru. Większość artykułów żywnościowych objętych jest 5-procentowym podatkiem VAT: mięso i ryby, produkty mleczarskie, warzywa i owoce, zboża i wyroby piekarnicze, niektóre napoje bezalkoholowe, np. zawierające co najmniej 20 proc. soku owocowego lub warzywnego. 8-procentowa stawka VAT dotyczy wyrobów sklasyfikowanych pod numerem CN 2103 jako sosy i preparaty do nich; zmieszane przyprawy i zmieszane przyprawy korzenne; mąka i mączka, z gorczycy oraz gotowa musztarda. Natomiast wyroby sklasyfikowane pod numerem 1605 (skorupiaki, mięczaki i pozostałe bezkręgowce wodne, przetworzone lub zakonserwowane) opodatkowane są w całości stawką 23%[6].
Wraz z wejściem w życie tarczy antyinflacyjnej 2.0, od dnia 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. obowiązuje obniżony podatek VAT na wybrane produkty żywnościowe. Projekt przewiduje zerowy podatek na produkty spożywcze objęte najniższą – 5-procentową – stawką.
Przypominamy także, że wraz z początkiem 2021 r. w Polsce wprowadzony został podatek cukrowy. Opłatą objęte zostały napoje zawierające w swoim składzie cukier, substancje słodzące oraz kofeinę lub taurynę. Podatek cukrowy obejmuje również napoje alkoholowe o pojemności do 300 mililitrów. Naliczana opłata wynosi 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml. W praktyce oznacza to dodatkowe 1 zł od 100 ml wódki 40-procentowej, 2 zł od 200 ml wódki 40-procentowej czy 88 gr od 250 ml wina 14-procentowego, które konsument musi zapłacić w sklepie[7].
Co ciekawe: wraz z nowym świadczeniem wzrosły również ceny na sklepowych półkach, co przełożyło się na spadek kategorii pod względem wolumenu sprzedaży. W grudniu 2021 roku zanotowano spadek spożycia słodzonych napojów o 25 procent w porównaniu do roku 2020. Po blisko roku od wprowadzenia opisywanego podatku, do budżetu państwa trafiło 1,339 mld zł, co świadczy o dwukrotnie niższym wpływie niż zakładano początkowo[8].
Czynniki wpływające na wysokość cen żywności – nawozy
Pod koniec ubiegłego roku na rynku nawozów wystąpił kryzys związany z niedoborem towarów oraz silnymi wzrostami cen. Ceny nawozów na globalnych rynkach osiągnęły rekordowe poziomy i stale rosną. Główną przyczyną jest skok cen gazu ziemnego, będącego głównym surowcem wykorzystywanym do produkcji azotowych nawozów sztucznych. Wysokie koszty produkcji nawozów wpłynęły na decyzję producentów o czasowym wstrzymaniu ich wytwarzania ze względu na jej nieopłacalność[9].
Fakt ten wpłynie na ograniczone wykorzystanie nawozu przez rolników lub nawet rezygnację z najbardziej wymagających upraw. Efektem tych działań będzie zmniejszona ilość plonów. Już teraz organizacje rolnicze ostrzegają przed dużymi spadkami produkcji żywności. Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych przewiduje, że spadek plonów w całym kraju, w tym roku wyniesie minimum 20 procent, zaś w przypadku niektórych upraw osiągnie nawet 50 procent. W związku z tym, konsumenci muszą przygotować się na dalsze wzrosty cen żywności [10].
Wymienione wyżej czynniki stanowią tzw. impulsy inflacyjne. W 2022 roku możemy spodziewać się dalszego wzrostu cen. Wojna w Ukrainie oraz nakładane na Rosję sankcje zmieniają oblicze rynku międzynarodowego. Utrudniona wymiana handlowa, zaburzone łańcuchy dostaw, ograniczony eksport zbóż z Ukrainy oraz rezygnacja z importu ropy naftowej z Rosji wpłynie na każdy sektor produkcji, przyczyniając się do gwałtownego wzrostu cen.
[1] https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/konflikt-rosji-z-ukraina-jakie-sa-zagrozenia-dla-polskiej-zywnosci,208181.html
[2] https://businessinsider.com.pl/gospodarka/makroekonomia/optymistycznych-scenariuszy-nie-ma-ekonomisci-licza-skutki-rosyjskiej-agresji-dla/w12402s
[3] https://www.money.pl/gospodarka/ceny-w-sklepach-rosna-koszyk-w-miesiac-zdrozal-o-5-proc-6737564262935328a.html
[4] https://www.money.pl/gospodarka/nbp-ma-fatalna-wiadomosc-dla-rzadu-w-polsce-rysuje-sie-czarny-scenariusz-6745115445828160a.html
[5] https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/wzrost-inflacji-w-krajach-ue-polska-na-czwartym-miejscu/
[6] https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-matryca-stawek-vat-jak-sie-do-niej-przygotowac
[7] https://www.prawo.pl/podatki/jakie-wplywy-z-podatku-cukrowego-obliczenie-wysokosci-oplaty,509676.html
[8] https://www.portalspozywczy.pl/napoje/wiadomosci/podatek-cukrowy-wplywy-za-2021-rok-dwa-razy-nizsze-od-prognoz,206603.html
[9] https://www.pb.pl/jakie-sa-perspektywy-dla-cen-nawozow-1140506
[10] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/ceny-zywnosci-beda-nadal-rosly,105968.html
Święta Wielkanocne to czas, kiedy w Polsce marnuje się o 30% więcej żywności niż w pozostałych okresach roku[1]. Wszyscy powinniśmy starać się ograniczać wyrzucanie jedzenia w swoich domach, jednak jako właściciel sklepu jesteś też prawnie zobowiązany do przeciwdziałania marnotrawstwu żywności. W związku z nadchodzącymi Świętami przypominamy najważniejsze obowiązki z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, które dotyczą właścicieli sklepów.
Pod względem ilości wyrzucanego jedzenia Polska zajmuje piąte miejsce wśród krajów europejskich[2]. Chociaż pracować nad ograniczeniem wyrzucania jedzenia powinniśmy przez cały rok, Święta to szczególny czas. Kupujemy wtedy więcej niż rzeczywiście jesteśmy w stanie zjeść – zgodnie z danymi Banków Żywności podczas Wielkanocy do kosza trafia o 30% więcej jedzenia niż na co dzień. Będąc właścicielem sklepu możesz przeciwdziałać marnowaniu żywności na kilka sposobów.
- Edukuj. Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności zobowiązuje Cię do przeprowadzenia jednej kampanii edukacyjno-informacyjnej w roku (dowiedz się więcej TUTAJ). Warto jednak edukować konsumentów w tym temacie przez cały rok, a przede wszystkim w okresie przedświątecznym. Możesz wywiesić w swoim sklepie plakaty zachęcające do przemyślanych zakupów i uczyć dobrych nawyków podczas rozmów z kupującymi. Zachęcaj ich do składania zamówień na konkretne produkty (np. wędliny, mięsa, ciasta), które dostarczysz im tuż przed Świętami. Dzięki temu będziesz znał dokładne zapotrzebowanie i unikniesz zamówienia zbyt dużej ilości produktów u dostawców.
- Monitoruj stan towaru. Marnowanie żywności często spowodowane jest brakiem dyscypliny i uważności w codziennym działaniu, dlatego staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Możesz przygotować przed Wielkanocą promocję na produkty z krótszym terminem ważności, która zachęci konsumentów do zakupu, a Tobie pomoże zapobiec ich wyrzuceniu. Pamiętaj, że domowe Święta wiążą się z dodatkowymi wydatkami, dlatego kupujący będą poszukiwać najlepszych cen.
- Przekaż nadwyżkę żywności NGO. Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności powinieneś mieć już podpisaną umowę z wybraną organizacją pozarządową, której przekazujesz niesprzedaną żywność ze swojego sklepu (więcej o umowie znajdziesz TUTAJ). Zwróć uwagę, aby żywność, którą chcesz oddać, spełniała warunki określone w ustawie.
Grupa Eurocash przygotowała kampanię społeczną „Szanujemy, nie marnujemy!”, wspierającą niezależnych przedsiębiorców w ograniczaniu marnowania żywności. Do akcji przyłączyły się również współpracujące sieci franczyzowe, agencyjne i partnerskie: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama oraz placówki franczyzowe i własne Delikatesów Centrum, jak również sieci mobilne „abc na kołach” i Frisco.
Ważne: Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobach zapobiegania marnowaniu żywności, pobierz naszego e-booka – „Szanuję, nie marnuję!”
Marzec: przygotuj sprawozdanie za 2021 r.
Do 31 marca zobowiązany jesteś przygotować sprawozdanie o ilości marnowanej żywności w Twoim sklepie. W raporcie muszą znaleźć się dane o całkowitej masie zmarnowanej żywności w ciągu roku i wysokości należnej opłaty. Pamiętaj, że sprawozdanie tworzy się na podstawie danych z całego roku, co oznacza, że musisz na bieżąco dokumentować ilość żywności przekazywanej organizacji pozarządowej oraz ilość żywności przeznaczonej do zniszczenia jako odpady. Raport należy złożyć w formie pisemnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na terenie województwa, w którym znajduje się Twoja placówka.
Szczegółowe informacje o sprawozdaniu znajdziesz TUTAJ.
Kwiecień: dokonaj opłaty
Na podstawie danych ze sprawozdania za rok 2021 musisz wyliczyć wysokość opłaty za marnowanie żywności, którą jesteś zobowiązany uiścić do 30 kwietnia. Opłatę należy przekazać na konto bankowe organizacji pozarządowej, z którą masz podpisaną umowę. Jeśli nie przekracza ona 300 zł, nie trzeba jej płacić. Powinieneś również poinformować o jej wysokości lub wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym w swoim sprawozdaniu finansowym i na stronie internetowej, jeśli ją prowadzisz.
Jeśli nie wiesz, w jaki sposób obliczyć wysokość opłaty, sprawdź TUTAJ.
[1] https://biznes.radiozet.pl/News/Wielkanoc-2020-a-marnowanie-zywnosci-apel-UOKiK
[2] https://modr.pl/sites/default/files/brochures/praktyczne_wskazowki_jak_ograniczyc_marnowanie_zywnosci_2020.pdf
W pomoc Ukrainie włączają się już wszyscy: przedsiębiorcy, właściciele sklepów w mniejszych i większych miejscowościach, pracownicy, dostawcy... Wsparcie okazywać można na różne sposoby – każdy pomaga tak, jak umie najlepiej. Jeśli Ty także chciałbyś dołożyć swoją cegiełkę, stworzyliśmy listę działań, w jakie możesz zaangażować się jako właściciel sklepu spożywczo-przemysłowego.
Co może zrobić każdy Przedsiębiorca?
- Zorganizować zbiórkę darów
Na granicy i w Ukrainie brakuje wielu produktów pierwszej potrzeby. Z pomocą swoich klientów możesz przygotować paczkę z najpotrzebniejszymi w danym momencie rzeczami. Weź jednak pod uwagę, że magazyny na granicy pełne są już ubrań i suchej żywności, a stale brakuje produktów takich jak: leki, bandaże czy powerbanki. Zanim zabierzesz się za przygotowywanie takiej paczki, zapoznaj się z aktualnymi listami potrzeb konkretnych punktów pomocy lub organizacji. Takie listy znajdziesz w mediach społecznościowych lub w internecie, np. TUTAJ.
Przygotowane przez Ciebie dary mogą trafić do punktów recepcyjnych na granicy lub ośrodków przyjmujących uchodźców, ale możesz także przekazać je lokalnie. W Twojej miejscowości mieszkańcy przyjęli pod swój dach kilka rodzin ukraińskich? Dowiedz się, czego im brakuje, i przygotuj dla nich paczkę. Jeśli jednak zdecydujesz się przekazać dary na granicę lub do którejś z organizacji pomocowych, pamiętaj, aby spakować je w kartony i czytelnie opisać.
- Zorganizować zbiórkę funduszy
Takich zbiórek od początku wojny powstało już wiele, dlatego tak istotne jest przemyślane działanie. Możesz wykorzystać swój kontakt z klientami i zachęcać ich do wpłat na jedną ze zweryfikowanych, oficjalnych zbiórek, których listę przedstawiamy poniżej. Możesz także samodzielnie zorganizować taką zbiórkę w swoim sklepie – pamiętaj jednak, aby przekazywać zebrane pieniądze wyłącznie na oficjalne konta organizacji pomocowych. Wiele zbiórek, które pojawiły się w Internecie w ostatnich dniach, nie jest autoryzowanych, co oznacza, że nie masz pewności, na co przeznaczone zostaną wpłacone środki.
POLSKA AKCJA HUMANITARNA (PAH)
Środki przeznaczone na pomoc Ukrainie można wpłacać na numer konta: 02 2490 0005 0000 4600 8316 8772 z dopiskiem "UKRAINA" albo za pomocą specjalnie utworzonej zbiórki: TUTAJ.
UNICEF POLSKA
Zbiórkę można wesprzeć TUTAJ.
POLSKI CZERWONY KRZYŻ
Organizację można wesprzeć wpłacając pieniądze na konto: 16 1160 2202 0000 0002 7718 3060 z dopiskiem "UKRAINA".
POLSKA MISJA MEDYCZNA
Aby wesprzeć fundację, należy wpłacać pieniądze na konto: 62 1240 2294 1111 0000 3718 5444 z dopiskiem "UKRAINA".
Pełną listę zweryfikowanych zbiórek znajdziesz TUTAJ.
- Włączyć się w inne akcje
Nie musisz całej pomocy organizować sam – możesz włączyć się w akcje ogólnopolskie lub organizowane lokalnie, w Twojej miejscowości. Wielu franczyzobiorców współpracujących z Grupą Eurocash już angażuje się w takie działania. W zależności od tego, jakie masz możliwości pomocy, możesz zaangażować się np. w organizację transportu dla uchodźców z przejść granicznych. A może masz wolne pokoje i mógłbyś je udostępnić potrzebującym? Warto też sprawdzić, czy np. lokalna organizacja pomocowa nie potrzebuje wsparcia w przygotowywaniu i dostarczaniu posiłków lub dostawy żywności na ten cel. Możliwości pomocy jest mnóstwo, ponieważ potrzeby są ogromne.
Co mogą zrobić Przedsiębiorcy przy granicy?
- Otworzyć swój sklep w niedzielę
Jeśli prowadzisz swoją placówkę w województwie podkarpackim lub lubelskim, możesz otworzyć ją w niedzielę. Przedstawiciele rządu zapewniają, że właścicielom sklepów w strefie przygranicznej nie grożą konsekwencje związane z otwarciem placówki w niedziele niehandlowe. Umożliwiając zrobienie zakupów codziennie, ułatwiasz zdobycie najpotrzebniejszych produktów nie tylko uchodźcom, ale także polskim służbom porządkowym i wolontariuszom działającym na granicy.
- Zaangażować się w lokalne akcje pomocowe
Jeśli prowadzisz swój sklep na terenach przygranicznych, możesz najszybciej dostarczyć potrzebne produkty do punktów recepcyjnych na granicy. Wspieraj lokalne akcje, zbiórki żywności i środków higienicznych w porozumieniu z organizacjami pomocowymi i punktami pomocy. Pracownicy i wolontariusze najlepiej wiedzą, czego w danej chwili najbardziej brakuje, a czego jest już nadmiar w magazynach. Staraj się jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby i dostarczać tylko te produkty, które są najbardziej potrzebne.
Jeżeli chciałbyś zaangażować się w konkretne działania pomocowe, na rządowej stronie pomagamukrainie.gov.pl możesz zgłosić taką chęć. Wypełniony przez Ciebie formularz wysłany zostanie do właściwej jednostki pomagającej uchodźcom, która wróci do Ciebie z odpowiedzią.
Liczba zwierząt domowych w Polsce znacznie zwiększyła się w czasie epidemii. Polacy poczuli, że obecność pupila w domu przynosi dużo radości dla całej rodziny. Wraz ze zmianami w naszym stylu życia i podejściu do zwierząt, mocno rozwija się rynek karm dla psów i kotów. Konsumenci przywiązują coraz większą wagę do odpowiednio zbilansowanej diety swoich zwierząt. Oznacza to, że w sklepie będą szukać wysokiej jakości pożywienia dla psa czy kota. Jak zatem powinno się skomponować asortyment dla zwierząt w sklepie, by cieszył się on popularnością i dobrze się sprzedawał?
Karmy dla zwierząt – dynamiczny rozwój kategorii FMCG
Według danych Nielsena rynek karm dla zwierząt w Polsce wart jest niemal 3 mld zł i stale rośnie. Sprzedaż karmy dla psów rozkłada się na karmę mokrą (45 %) i suchą (32 %), podczas gdy w kategorii jedzenia dla kotów zdecydowanie przeważa karma mokra, czyli puszki i saszetki (70 %), zaś sucha stanowi 24 %. Co ciekawe, Polacy wolą oszczędzać na sobie niż na swoich zwierzętach, dlatego epidemia koronawirusa nie zaszkodziła rynkowi produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt.
Karmy dla zwierząt najchętniej kupowane są w hipermarketach, jednakże wzrost zysków odnotowują również sklepy lokalne. W 2020 roku mogły pochwalić się 4,5 % wzrostem sprzedaży produktów z tej kategorii. Trend rynkowy na kolejne lata pokazuje intensywny wzrost kategorii produktów do żywienia zwierząt o 45 % do 2025 roku. To sprawi, że będzie ona w top 10 najchętniej kupowanych produktów FMCG. Warto zauważyć, że liderem w tej kategorii są obecnie marki własne – mają już 41 % udziału wartościowego w rynku .
Rozwój segmentu wynika przede wszystkim z rosnącej populacji zwierząt domowych w Polsce, ale także z postępującego poziomu edukacji ich właścicieli. Coraz częściej Polacy traktują swoje psy i koty jak członków rodziny i przyjaciół. Chcą dbać o ich zdrowie i dobre samopoczucie, dlatego są otwarci na pojawiające się nowości – nowe trendy i linie produktowe wiodących marek. Dlatego warto zadbać o szeroką ofertę żywności dla zwierząt w swoim sklepie.
TULA – z myślą o Twoich klientach i ich pupilach
Nowa marka TULA oferuje gamę mokrych i suchych karm o dobrym, mięsnym składzie. W asortymencie TULI znajdują się karmy z kurczakiem, indykiem, jagnięciną, wołowiną i łososiem. Jest to karma pełnoporcjowa, czyli taka, która zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze, w odpowiednich ilościach i proporcjach. Saszetki dla kota i psa mają w składzie między innymi inulinę – prebiotyk, który wspomaga układ pokarmowy zwierząt. Natomiast karma sucha zawiera witaminę D3 dla mocnych kości i zdrowych zębów oraz witaminę E, która wspiera układ odpornościowy.
Za pomocą marki TULA Grupa chce dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, także tych z mniejszych miejscowości, oferując im produkt o dobrej jakości, w przystępnej cenie. Asortyment TULI dostępny będzie w hurtowniach Eurocash Cash&Carry, na platformie Eurocash.pl oraz w wybranych sklepach współpracujących z Grupą już od 21 lutego.
Więcej informacji na stronie: market.eurocash.pl oraz na tula.com.pl.
Zmiany dla przedsiębiorców rozliczających się kartą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym
Zmiany przepisów w ramach Polskiego Ładu dotyczą również przedsiębiorców opodatkowanych kartą podatkową i rozliczających się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od 1 stycznia 2022 roku z karty podatkowej mogą skorzystać jedynie ci podatnicy, którzy na jej podstawie rozliczali się w 2021 r. W przypadku ryczałtu, reformy odnoszą się m.in. do wprowadzenia nowych jego stawek i sposobu wyliczania podatku. Poniżej opisujemy najważniejsze zmiany wprowadzane przez Polski Ład, o których należy wiedzieć, prowadząc własny sklep.
Polski Ład – zmiany w karcie podatkowej
Zgodnie z art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym[1], w oparciu o kartę podatkową mogą się rozliczać przedsiębiorcy, którzy prowadzą określony, ujęty w ustawie typ działalności tj.:
- usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (warunki są określone w ustawie);
- usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi (warunki są określone w ustawie), z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem;
- gastronomiczną – jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (warunki określone w ustawie).
Zmiany podatkowe na karcie podatkowej:
- jeśli jako przedsiębiorca rozliczałeś się w ubiegłym roku w oparciu o kartę podatkową i chcesz utrzymać tę formę rozliczenia w 2022 r., nic nie musisz robić – Twoja karta podatkowa będzie automatycznie przedłużona;
- jeśli w ubiegłym roku rozliczałeś się w inny sposób (na zasadach ogólnych, ryczałtem lub liniowo), a od 2022 r. chciałbyś przejść na kartę podatkową, to niestety Polski Ład nie daje już takiej możliwości;
- jeśli zamierzasz rozpocząć działalność gospodarczą w 2022 roku, to również karta podatkowa nie będzie już dla Ciebie dostępna.
Co ważne, wysokość podatku dla przedsiębiorców rozliczających się kartą podatkową, jest określana odgórnie w drodze decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Z początkiem każdego roku może ona ulec zmianie, dlatego warto to sprawdzić. Na ustalenie wysokości podatku składa się:
- rodzaj prowadzonej działalności,
- liczba zatrudnionych przez Ciebie pracowników,
- liczba mieszkańców miejscowości, w której prowadzisz działalność gospodarczą.
Wykaz stawek, którymi sugeruje się naczelnik urzędu skarbowego, można znaleźć w załączniku nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym[2].
Polski Ład – zmiany w ryczałcie
Ryczałt ewidencjonowany to uproszczona forma opodatkowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy, którzy z niej korzystają, płacą podatek od przychodu (bez uwzględnienia ewentualnych kosztów podatkowych).
Możliwość skorzystania z ryczałtu została w ostatnim czasie znacznie rozszerzona (przed 2021 r. było bardzo wiele wyłączeń, które aktualnie zostały uchylone), dlatego warto wziąć ją pod uwagę wybierając formę opodatkowania działalności gospodarczej.
Stawki ryczałtu:
- zależne są od rodzaju prowadzonej działalności, którą określa art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- ustalane są według klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Dla przedsiębiorców działających w branży handlowej, a konkretnie prowadzących działalność usługową w zakresie handlu, ustalono od roku 2022 stawkę opodatkowania przychodów w wysokości 3%[3] (z zastrzeżeniem art. 12 ww. ustawy pkt 2 i 3 – wskazane punkty wymieniają usługi związane z handlem i sprzedażą, dla których stosowane są stawki 15% - np. przy usłudze pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, i 10%).
Wady ryczałtu:
- stawka ryczałtu wyliczana jest od przychodów pomniejszonych tylko o składki na własne ubezpieczenie społecznie – nie ma możliwości odliczenia kosztów uzyskanego przychodu, by obniżyć podstawę wymiaru podatku dochodowego;
- brak możliwości skorzystania z niektórych ulg podatkowych – przedsiębiorcy nie mogą skorzystać m.in. z kwoty wolnej od podatku, ulgi dla klasy średniej czy na dziecko;
- ograniczenia w wyborze tej formy opodatkowania – podatnik zatrudniony na umowie o pracę w danej firmie, nie może rozliczyć osiągniętych w niej przychodów według ryczałtu. Wyklucza to przejście z umowy o pracę na umowę B2B rozliczanej według ryczałtu, jeśli zakres usług świadczonych przez przedsiębiorcę pokrywa się z zakresem dotychczasowych obowiązków pracowniczych.
Ważne: według ustawodawcy ryczałt jest najprostszym sposobem rozliczania podatków. Nie wymaga liczenia kosztów czy amortyzacji, a wpływy z działalności mnożone są odpowiednio przez ustaloną odgórnie stawkę. W przypadku firm jednoosobowych osiągających znaczne przychody przy niskich kosztach, ryczałt może być najkorzystniejszą formą opodatkowania biznesu.
Przedsiębiorco pamiętaj: prawa do tej formy opodatkowania nie mają przedsiębiorcy, których ubiegłoroczne przychody przekroczyły równowartość 2 mln euro.
Polski Ład – zmiany w składce zdrowotnej
W ramach Polskiego Ładu od początku 2022 roku, zmienione zostały zasady rozliczania składek zdrowotnych zarówno na kartę podatkową, jak też na ryczałt ewidencjonowany.
Składki dla przedsiębiorców na karcie podatkowej wynoszą 9%. Wysokość świadczenia zależna jest od dochodów firmy. Jego minimalna wartość wynosi 270,90 zł i wyliczana jest na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na poziomie 3010 zł[4].
Ważne: składka zdrowotna w 2022 r. nie zmniejszy podatku wynikającego z karty podatkowej.
To samo dotyczy przedsiębiorców na ryczałcie – 1 stycznia 2022 r. uchylony został art. 13 ust 1 i 2 ustawy o ryczałcie, który pozwalał pomniejszyć zobowiązania podatkowe o składkę zdrowotną.
Oznacza to, że realne obciążenie składką zdrowotną będzie wyższe nawet dla tych przedsiębiorców, którzy zapłacą najniższą składkę.
Jeśli jako przedsiębiorca rozliczasz się w oparciu o ryczałt ewidencjonowany, to Twoja składka na ubezpieczenie zdrowotne wyniesie 9% podstawy wymiaru. Tą podstawą jest wartość przeciętnego wynagrodzenia za IV kwartał 2021 r., czyli 6221,04 zł (czyli nie realny dochód lub przychód konkretnego przedsiębiorcy). W zależności od wysokości przychodów z działalności gospodarczej, wprowadzono trzy progi, które będą wyznaczały wysokość stawki zdrowotnej[5]:
- kwota odpowiadająca 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli przychody z działalności gospodarczej, osiągnięte od początku roku kalendarzowego, nie przekroczą kwoty 60 000 zł.
Wysokość stawki zdrowotnej: 9% * 60% * 6221,04 zł = 335,94 zł
- kwota przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli przychody z działalności gospodarczej, osiągnięte od początku roku kalendarzowego, przekroczą kwotę 60 000 zł i nie przekroczą kwoty 300 000 zł.
Wysokość stawki zdrowotnej: 9% * 6221,04 zł = 559,89 zł
- kwota odpowiadająca 180% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli przychody z działalności gospodarczej przekroczą kwotę 300 000 zł.
Wysokość stawki zdrowotnej: 9% * 180% * 6221,04 zł = 1007,81 zł
Ważne: składka zdrowotna przy ryczałcie może okazać się niższa niż przy innych formach opodatkowania. Jednak jej wysokość może ulec zmianie w trakcie roku wraz ze wzrostem uzyskanego przychodu i w konsekwencji przekroczenia granicy kolejnego progu. Trzeba się wówczas liczyć z koniecznością dopłaty składki.
Przypominamy, że wyboru formy opodatkowania na nowy rok podatkowy można dokonać co roku do 20 lutego. Ze względu na znaczne zmiany zarówno w podatkach, jak i w składkach na ubezpieczenie zdrowotne, warto zastanowić się (i policzyć), jaka forma opodatkowania będzie najbardziej opłacalna dla Twojego biznesu.
[1] Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ograniczenia-w-stosowaniu-karty-podatkowej
[2] Link do dokumentu z wykazem stawek dla karty podatkowej w 2022 r. znajduje się w treści tego artykułu w okienku „Do pobrania”: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ograniczenia-w-stosowaniu-karty-podatkowej
[3] Źródło: https://pomoc.ifirma.pl/pomoc-artykul/zmiana-stawek-ryczaltu-2022-r/
[4] Źródło: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8324130,karta-podatkowa-2022-nowy-lad-stawki-polski-lad.html
[5] Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ryczalt-od-przychodow-ewidencjonowanych
Zmiany dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) i na podstawie podatku liniowego
Wraz z początkiem roku, w krajowym prawie podatkowym obowiązywać zaczął Polski Ład. Ustawa obejmuje zmiany również dla firm rozliczających się z fiskusem na zasadach ogólnych i na podstawie podatku liniowego. Jeśli Ty, jako przedsiębiorca, rozliczasz swój biznes na jednej z tych form opodatkowania, sprawdź w artykule, jakie czekają Cię zmiany.
Polski Ład – rozliczenie na zasadach ogólnych
Zasady ogólne to forma opodatkowania dochodu (przychód – koszty uzyskania przychodu = dochód), w której podatek obliczany jest według skali podatkowej i uzależniony jest od wielkości dochodów:
- wynosi 17%, jeśli uzyskane dochody są niższe niż 120 000 zł w skali roku
lub
- wynosi 32%, jeśli uzyskane dochody są wyższe niż 120 000 zł w skali roku.
Przedsiębiorco: jeśli rozliczasz się według zasad ogólnych, to nowo wprowadzony Polski Ład daje Ci kilka możliwości obniżenia podatku, który zapłacisz fiskusowi. Oto najważniejsze zmiany:
- podwyższenie kwoty wolnej od podatku z 8000 zł do 30 000 zł – jeśli w ciągu roku zarobisz nie więcej niż 30 000 zł, to Twój dochód nie zostanie obciążony podatkiem (przy kwocie 30 000 zł Twoje zobowiązanie podatkowe wyniesie 5100 zł, czyli dokładnie tyle, ile wynosi kwota zmniejszająca podatek – w efekcie kwoty te się równoważą);
- ulga dla klasy średniej – możesz z niej skorzystać, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, która daje Ci przychód między 68 412 zł a 133 692 zł rocznie (pisaliśmy o tym w pierwszym artykule z tego cyklu - tutaj).
Ważne: wyłącznie zasady ogólne upoważniają do skorzystania z wymienionych powyżej ulg. Pamiętaj, z kwoty wolnej od podatku możesz skorzystać tylko raz. Jest to szczególnie istotne dla przedsiębiorców, dla których działalność gospodarcza nie jest jedynym źródłem zarobku.
Opisana powyżej forma opodatkowania polecana jest głównie przedsiębiorcom o relatywnie niskich przychodach lub tym ponoszącym wysokie koszty uzyskania przychodów.
Polski Ład – podatek liniowy
Przedsiębiorcy rozliczający się liniowo płacą stałą 19% stawkę podatku od osiągniętych przychodów, która nie ulega zmianie w zależności od dochodów podatnika (podatek jest płatny od dochodu będącego różnicą pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodu). Uzyskanych w ten sposób dochodów nie łączy się z dochodami z innych źródeł, a rozliczenia rocznego dokonuje się na osobnym formularzu PIT-36, składanym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Przedsiębiorco: jeśli prowadząc swój biznes rozliczasz się poprzez podatek liniowy, nie możesz skorzystać z nowych ulg. Nie przysługuje Ci kwota wolna od podatku ani ulga dla klasy średniej. Nie możesz się też rozliczyć wraz z żoną lub mężem. Wprowadzone przez Nowy Polski Ład zmiany (dotyczące kwoty wolnej od podatku oraz progu podatkowego) spowodowały, że podatnicy na tzw. „liniówce”, powinni przyjrzeć się innym formom opodatkowania i rozważyć jej zmianę. Jednakże jednoznaczne stwierdzenie, czy podatek liniowy dalej się opłaca, nie jest możliwe, ponieważ wszystko uzależnione jest od osiąganego dochodu[1].
Pamiętaj: zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, zmiana formy opodatkowania możliwa jest do 20 lutego. W roku 2022 termin ten wydłuża się o jeden dzień roboczy, więc modyfikacji podatku dokonać możesz do 21 lutego. Żeby to zrobić, należy złożyć pisemny wniosek o rezygnacji z dotąd stosowanej formy w urzędzie skarbowym lub dokonać zmiany w CEIDG.
W obu formach opodatkowania nie zmienia się sprawozdawczość – nadal będziesz zobowiązany przesyłać do urzędu skarbowego deklaracje PIT. Dostępne są różne deklaracje podatkowe, w zależności od źródła osiąganych przychodów. Jednakże przedsiębiorcy rozliczający się przy pomocy skali podatkowej lub podatku liniowego najczęściej składają PIT-36.
A co ze składką zdrowotną?
Dotychczas kwota składki zdrowotnej miała charakter zryczałtowany i była taka sama dla wszystkich – pracowników i przedsiębiorców bez względu na to, jaką formę rozliczeń z fiskusem wybrali. Natomiast w ramach Polskiego Ładu przedsiębiorcy odczują istotne zmiany w tej kwestii. Najważniejsze regulacje to[2]:
- u większej liczby podatników podstawą wymiaru składki ma być faktyczny dochód,
- od stycznia 2022 r. zlikwidowano możliwość odliczenia składki zdrowotnej od podatku,
- zmienił się termin zapłaty składki zdrowotnej, trzeba ją będzie uiścić do 20. dnia następnego miesiąca.
W zależności od formy opodatkowania, różna będzie wysokość składki.
Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się według skali podatkowej (na zasadach ogólnych), zapłacą składkę zdrowotną w wysokości 9%, obliczoną na podstawie dochodu z działalności gospodarczej uzyskanego w miesiącu poprzedzającym[3]. Zatem im wyższy dochód, tym wyższa składka. Jednakże świadczenie nie może być niższe niż 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku kalendarzowym, czyli w 2022 roku będzie ona wynosiła 270,90 zł (9% z 3010 zł). Istotną zmianą jest fakt, że przedsiębiorca – od tego roku – będzie zobowiązany opłacić miesięczną składkę, nawet przy braku dochodów.
Przedsiębiorcy, którzy jako formę opodatkowania wybrali podatek liniowy, od stycznia 2022 roku są zobowiązani do uiszczania 4,9% z tytułu składki zdrowotnej. Podstawą wymiaru tej składki ma być dochód osiągany z działalności gospodarczej. Podobnie jak przy opodatkowaniu wg skali podatkowej, także tutaj wysokość składki nie może być niższa niż kwota odpowiadająca 9% minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to, że obciążenie z tytułu składki zdrowotnej dla liniowców w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu wynosi miesięcznie co najmniej 270 zł. W przypadku, gdy 4,9% osiąganego dochodu przekroczy tę kwotę, wysokość składki zdrowotnej zmieni się proporcjonalnie.
Przypomnijmy, że należnej składki na ubezpieczenie zdrowotne nie odliczymy już od podatku. Jej realny koszt będzie zatem wyższy, nawet jeśli będziemy uiszczać składkę minimalną.
Jak widać, ustalając zakres swoich zobowiązań wobec państwa trzeba brać pod uwagę nie tylko stawkę podatku, lecz również stawkę składki zdrowotnej oraz możliwość zastosowania ulg i zwolnień.
Pozostałe formy opodatkowania PIT
Obok podatku rozliczanego na zasadach ogólnych i podatku liniowego, przedsiębiorcy mają w 2022 roku do wyboru jeszcze ryczałt oraz kartę podatkową. Warto w tym miejscu podkreślić, że z dniem 1 stycznia 2022 roku z karty podatkowej mogą skorzystać jedynie ci podatnicy, którzy byli w ten sposób opodatkowani przed 2022 rokiem.
Obie te formy opodatkowania omówimy w kolejnym artykule z cyklu „Polski Ład”.
[1] Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-podatek-liniowy-po-wprowadzeniu-polskiego-ladu-czy-dalej-sie-oplaca
[2] Źródło: https://www.pit.pl/aktualnosci/polski-lad-zmiany-w-pit-dla-przedsiebiorcow-od-2022-r-1006320
[3] Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-nowy-polski-lad-skladka-zdrowotna-uzalezniona-od-dochodu-i-bez-odliczenia
Zmiany dla przedsiębiorców rozliczających się na podstawie podatku CIT
Wraz z wejściem w życie przepisów Polskiego Ładu zmieniły się zasady rozliczania podatku CIT (podatek od osób prawnych). Począwszy od stycznia tego roku tzw. minimalny CIT zapłacą wszystkie podmioty, które rozliczają się na podstawie podatku dochodowego od osób prawnych (na przykład spółki z o.o.), jeśli będą spełniać wymienione w przepisach warunki. Jednak najpierw przyjrzyjmy się ogólnie najważniejszym zmianom.
Polski Ład – najważniejsze zmiany w podatku CIT
- Przepisy Polskiego Ładu od 2022 roku wprowadzają tzw. minimalny podatek CIT (piszemy o tym poniżej)
- Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz obowiązek ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej do urzędu skarbowego. Co prawda ten obowiązek ma wejść w życie dopiero od 1 stycznia 2023 r., ale nie warto czekać do ostatniej chwili, tylko zadbać o płynne przestawienie się już w ciągu tego roku.
- Uchylono przepis – art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – limitujący wysokość kosztów usług niematerialnych zaliczanych do kosztów podatkowych (obejmują one np. usługi doradcze, reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych oraz niektórych wartości niematerialnych i prawnych, itp.). Do tej pory limit ten wynosił 3 mln złotych + 5% tzw. podatkowej EBITDA kosztów tzw. usług niematerialnych[1] (EBITDA = przychody – koszty operacyjne bez amortyzacji).
- Zmiany w zakresie tzw. estońskiego CIT – będą mogły z niego skorzystać spółdzielnie, spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne; zniesiony zostanie limit przychodowy, zniknie również opodatkowanie na wejściu i na wyjściu – szerzej o tym zagadnieniu piszemy poniżej.
Dodatkowo Polski Ład wprowadza zmiany dotyczące rozliczenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością z własnymi wspólnikami. Dotyczą one tzw. ukrytej dywidendy. Rozwiązania te wejdą w życie dopiero z początkiem 2023 r. (i prawdopodobnie będą w międzyczasie zmieniane), jednak trzeba je mieć na uwadze planując takie kwestie, jak najem przez spółkę składników majątku wspólnika czy wynagradzanie wspólnika za czynności wykonane na rzecz spółki.
Polski Ład – minimalny CIT
Przepisy o podatku minimalnym dotyczą podatnika, który jest spółką lub podatkową grupą kapitałową i:
- poniósł stratę z działalności gospodarczej albo
- osiągnął udział dochodów w przychodach z działalności gospodarczej na poziomie nie większym niż 1%.
Jak wynika z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy obliczaniu tych wartości nie należy uwzględniać:
- zaliczonych do kosztów podatkowych, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, nakładów na nabycie, wytworzenie lub ulepszenie środków trwałych ani
- przychodów i kosztów związanych z transakcjami, dla których cena lub sposób jej określenia wynika z odrębnych przepisów.
Na wskaźnik dochodowości nie ma także wpływu odliczanie strat poniesionych przez podatnika w latach poprzednich.
Przepisy o podatku minimalnym nie dotyczą jednak między innymi podatników:
- którzy rozpoczęli działalność w danym roku podatkowym (nowe przepisy nie mają też zastosowania w kolejnych dwóch latach podatkowych od powstania spółki),
- którzy w roku podatkowym uzyskali przychody niższe o co najmniej 30% w stosunku do przychodów uzyskanych w roku poprzednim,
- których wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik nie posiada udziałów lub akcji w innych spółkach i podmiotach (a zatem przepisy nie dotyczą spółek, które zostały założone wyłącznie przez osoby fizyczne, np. przez dwóch handlowców),
- wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, z których jedna posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio 75% udziału w każdej z pozostałych spółek, jeżeli rok podatkowy wszystkich spółek jest tożsamy oraz udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 1%.
Podatek ten wynosi 10% określonej wcześniej podstawy opodatkowania. Podstawę tę należy wyliczyć w szczególny sposób, określony dokładnie w art. 24ca ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Warto wiedzieć: podczas wyliczania straty i rentowności biznesu, wyłączeniu podlegają koszty związane z inwestycjami. Nie uwzględniaj więc kosztów związanych z nabywaniem lub ulepszaniem środków trwałych.
Jest to podatek dodatkowy w stosunku do podatku dochodowego obliczanego na normalnych zasadach, jednak podatnik może odliczyć od podatku minimalnego należny podatek dochodowy.
Wpłaty podatku minimalnego należy dokonać do końca marca następnego roku podatkowego.
Co to oznacza w praktyce?
Nowa danina uderza w dużym stopniu w branżę handlową, firmy z sektora FMCG, oferujące artykuły pierwszej potrzeby, takie jak m.in. żywność, napoje i środki czystości oraz inne przedsiębiorstwa z branży spożywczej. W tych segmentach niskie marże są standardem, więc w większości przypadków firmy wykazują rentowność poniżej 1 proc. Podatek stanowi więc obciążenie przede wszystkim dla biznesów, które nie wykazują zysków[2]. Dlatego właśnie, każdy przedsiębiorca powinien na bieżąco liczyć ewentualne straty i rentowność swojej działalności, aby wcześniej wiedzieć, czy zostanie zwolniony z obowiązku płacenia minimalnego podatku.
Aby wywiązać się z nowych obowiązków należy:
- przez cały rok monitorować wysokość przychodu i dochodu (w oparciu o nowe przepisy),
- po zakończeniu roku podatkowego ustalić, czy nasza spółka podlega przepisom o podatku minimalnym (poprzez ustalenie, czy poniosła stratę albo osiągnęła dochód mniejszy niż 1% przychodu), a jeśli tak, to…
- ustalić podstawę opodatkowania, czyli kwotę, od której naliczymy 10% podatku minimalnego,
- ustalić wysokość podatku minimalnego i ewentualnego podatku dochodowego, który możemy odliczyć,
- wypełnić odpowiednią deklarację podatkową i dokonać wpłaty podatku na rachunek bankowy urzędu skarbowego (do końca 3. miesiąca następnego roku podatkowego).
Zapłacony podatek minimalny można odliczyć od podatku dochodowego należnego na normalnych zasadach w ciągu 3 kolejnych lat podatkowych.
Polski Ład – zmiany w estońskim CIT
Polski Ład wprowadza też sporo zmian, dzięki którym z formy opodatkowania estońskim CIT‑em może skorzystać znacznie więcej spółek, również działające w branży handlowej. Istotną zmianą jest to, że zniesiono wymóg nakładów na inwestycje.
Z opodatkowania estońskim CIT-em będą mogły od tego roku skorzystać spółki z o.o., akcyjne, proste spółki akcyjne, komandytowe oraz komandytowo-akcyjne[3]. Warunkiem będzie jednak, aby ich udziałowcami, wspólnikami lub akcjonariuszami były wyłączenie osoby fizyczne (mogą to być zarówno polscy, jak i zagraniczni rezydenci podatkowi).
Jeśli jako przedsiębiorca rozważasz skorzystanie z tego rozwiązania, to pamiętaj, że spółka którą prowadzisz, będzie musiała w szczególności:
- zatrudniać na podstawie umowy o pracę (lub innej umowy podlegającej ZUS) co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełen etat przez większość roku podatkowego,
- w przypadku małych podatników (do 2 mln EUR przychodów) w pierwszym roku warunkiem jest zatrudnianie 1 pracownika,
- spółka nie może posiadać udziałów lub akcji w innych podmiotach,
- spółka musi osiągać większość swojego przychodu z działalności operacyjnej (przychody pasywne m.in. z wierzytelności, odsetek, poręczeń i gwarancji nie mogą stanowić więcej niż 50% przychodów),
- spółka nie może sporządzać sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości.
Przewidziano też dodatkowe preferencje dla podatników rozpoczynających dopiero swoją działalność.
Jeśli będziesz się rozliczać w oparciu o estoński CIT, to Twoja spółka – w myśl nowych przepisów – zapłaci podatek dopiero w momencie wypłaty zysku do wspólnika. W takim przypadku stawka ryczałtu (estońskiego CIT płaconego przez spółkę) będzie wynosić 10% dla małych podatników.
Warto wiedzieć: Od 2022 r. wejście w model rozliczenia estońskim CIT będzie możliwe w trakcie roku podatkowego.
[1] Źródło: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/tax/articles/alerty-podatkowe/polski-lad-a-obszar-podatku-CIT-odslona-druga.html
[2] https://www.money.pl/podatki/polski-lad-pulapki-w-cit-rzad-bedzie-karac-firmy-za-niskie-dochody-ale-wylaczyl-z-przepisow-panstwowe-spolki-6731675761982176a.html
[3] Źródło: https://www.pit.pl/aktualnosci/polski-lad-zmiany-w-cit-od-2022-r-1006343
Styl życia i nawyki konsumenckie Polaków na przestrzeni ubiegłego roku uległy zmianom, na które branża handlowa musi odpowiedzieć. Relacja konsument-przedsiębiorca wymaga ciągłej obserwacji oraz reakcji na nowe potrzeby i oczekiwania klienta. Warto uważnie śledzić wszystkie zmiany i być świadomym nowych trendów. Aby pomóc Przedsiębiorcom w przygotowaniach na resztę roku 2022, prezentujemy cztery najważniejsze trendy, które zdominowały rynek w ostatnich miesiącach i które będą go także kształtować w najbliższym czasie.
1. Trendy konsumenckie Polaków – z gospodarstwa na stół
Epidemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno na wszystkich dziedzinach życia. Wpłynęła także w dużym stopniu na postawy zakupowe Polaków. Stajemy się coraz bardziej świadomi swojej odpowiedzialności za środowisko naturalne i otoczenie społeczne. Czy wiesz, że 74% Polaków podczas zakupu różnych produktów bierze pod uwagę kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, jak np. odpowiedzialność biznesu za zanieczyszczenia wody lub kwestie walki z ubóstwem i głodem?[1]. Na znaczeniu zyskują przy tym produkty pochodzące od lokalnych producentów, wytworzone blisko miejsca zamieszkania – już 54% Polaków deklaruje częste kupowanie takich produktów[2]. Co ciekawe, motywacją do tego jest nie tylko „lokalny patriotyzm” czy przeświadczenie, że długi transport negatywnie wpływa na środowisko, ale też przekonanie, że krótszy łańcuch dostaw przekłada się na świeżość i zdrowotne bezpieczeństwo produktu[3]. To korzystny trend dla sklepów lokalnych, które mogą pochwalić się dużym wyborem produktów dostarczanych przez pobliskich producentów. Lokalność, czysty skład, odpowiedzialność społeczna i środowiskowa w całym cyklu produkcji i dystrybucji – to cechy, których konsumenci poszukują podczas zakupów.
Wskazówka: Klienci z pewnością docenią to, że znajdą w Twoim sklepie produkty lokalne i ekologiczne – w zaopatrzeniu w taki asortyment na pewno pomoże Ci platforma market.eurocash.pl.
2. Trendy konsumenckie Polaków – bliżej ludzi, bliżej klientów
Polacy docenili również firmy aktywnie wspierające potrzebujących w czasie epidemii – aż 66% respondentów deklaruje w przyszłości zakup produktów od marek zaangażowanych w działania społeczne[4]. Sklepy współpracujące z Grupą Eurocash mają „na swoim koncie” takie działania! Podczas epidemii zainicjowaliśmy akcję ,,Zakupy dla Seniora”, w ramach której stworzyliśmy dedykowaną infolinię, przez którą seniorzy składali swoje zamówienia. Przez cały czas trwania akcji odebrano aż 4651 telefonów! Następnie wolontariusze w całej Polsce (Pracownicy Grupy Eurocash oraz Właściciele i Pracownicy sklepów spożywczych współpracujących z Grupą) dostarczali seniorom zamówione zakupy do domu. W akcji wzięło udział 249 wolontariuszy, a zakupy dostarczono w sumie 2306 razy[5].
Wskazówka: Sklepy lokalne działają dzięki okolicznym mieszkańcom – warto docenić ich wkład w rozwój Twojego biznesu. Zaangażowanie się w akcje społeczne w miejscowości, w której mieści się Twój sklep, na pewno nie umknie uwadze Twoich klientów, którzy poczują, że dbasz o tutejszą społeczność.
3. Trendy konsumenckie Polaków – jemy, nie gotujemy
Zaledwie 45% Polaków gotuje obiad od podstaw przynajmniej raz w tygodniu, rośnie zaś popularność zamawiania jedzenia z restauracji do domu (22% osób robi to przynajmniej raz w miesiącu) oraz tzw. diet pudełkowych (13% Polaków korzysta z nich lub zamierza zacząć). Coraz bardziej dostępną alternatywą dla takiego jedzenia stają się jednak gotowe dania, które można kupić już niemal w każdym sklepie – od sieciowych dyskontów po sklepy niezależne. Brak czasu i rosnące ceny produktów spożywczych sprawiają, że coraz więcej konsumentów szuka opcji gotowych, niedrogich posiłków lub półproduktów niewymagających czasochłonnej obróbki. Aż 56% osób kupujących gotowe dania uważa je za pełnowartościowy zamiennik domowego obiadu.
Wyroby garmażeryjne, takie jak: pierogi, naleśniki czy krokiety, są najchętniej wybieraną grupą wśród dań gotowych do podgrzania. Największą popularnością cieszą się wśród osób poniżej 25 r.ż. Aż 94% osób w tej grupie wiekowej wybiera właśnie takie formy posiłku. Wraz z wiekiem ten wskaźnik maleje, jednakże wciąż jest wysoki. Wśród chętnie wybieranych produktów są także sałatki gotowe do bezpośredniego spożycia, zupy oraz dania obiadowe. Gotowe dania cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków ze względu na wygodę i oszczędność czasu.
Wskazówka: Przewiduje się, że do 2025 roku wartość segmentu gastronomicznego w sklepach będzie rosła średnio o 6% rocznie. Warto więc zadbać o to, aby w asortymencie Twojej placówki pojawiły się takie produkty – zwłaszcza, jeśli prowadzisz sklep w mieście lub w pobliżu nowego osiedla mieszkalnego.
4. Trendy konsumenckie Polaków – e-zakupy
Okres społecznej izolacji w czasie epidemii przyspieszył trend zamawiania zakupów przez internet – segment tzw. „e-grocery” w Polsce w 2020 roku wzrósł o ponad 40%[6]. Chociaż coraz częściej zamawiamy online, wciąż główną barierą pozostaje brak zaufania do jakości zamówionych produktów. Grupa Eurocash umożliwia klientom e-zakupy w niektórych sklepach sieci Delikatesy Centrum, w których działa już click&collect, czyli możliwość zrobienia zakupów przez internet i odebrania przygotowanego zamówienia w dogodnej placówce.
Największą popularnością, jeśli chodzi o preferowany sposób dostawy zamówień internetowych wszelkiego typu, cieszą się wśród Polaków automaty paczkowe. Konsumenci wybierają je ze względu na bezpieczeństwo i wygodę. W Polsce funkcjonuje już ponad kilkanaście tysięcy maszyn InPost oraz innych operatorów, a rynek cały czas się rozwija.
Wskazówka: Wzrost zainteresowania zakupami przez internet wśród konsumentów oznacza nowy obszar konkurencji dla sklepów niezależnych, ale też stwarza okazję do zagospodarowania nowych kanałów sprzedaży. Twoi stali klienci na pewno docenią, jeśli w pobliżu Twojego sklepu pojawi się automat przesyłkowy. Aż 540 takich maszyn znajduje się przy sklepach sieci Lewiatan.
Zobacz: Automat paczkowy przy sklepie – czy warto go mieć?
Jednym z najbardziej skutecznych narzędzi rynkowej ,,walki o klienta” jest asortyment dopasowany do potrzeb konsumenta. To domena przede wszystkim sklepów niezależnych. Ich atutem jest też bycie blisko klienta, bezpośredni i indywidualny kontakt z nim oraz szybka i przyjemna obsługa (brak kolejek to wciąż ważny czynnik przy wyborze sklepu na codzienne zakupy). W okresie epidemii szczególnie doceniliśmy sklepy osiedlowe, po sąsiedzku. Zmiany przyzwyczajeń zakupowych klientów są nieuniknione i zmuszają sklepy do ciągłego rozwoju. Warto pamiętać, że to, jak dostosujesz swój sklep do potrzeb konsumenta, może zaważyć na tym, czy uda Ci się przyciągnąć nowych kupujących.
[1] Raport Kantar „Zrównoważony rozwój: opinie i zachowania Polaków”, 2021.
[2] Raport Nielsen „Shopper shifts to a new normal.”
[3] Raport Ipsos „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków 2021”
[4] Accenture, Konsument w nowej rzeczywistości, maj 2020, https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-125/Accenture-Raport-Konsumenci-2020.pdf
[5] https://odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/zakupy-dla-seniora/
[6] Raport PMR „Handel detaliczny produktami Food-To-Go w Polsce 2020/2021”
Polski Ład to szereg zmian dotyczących podatków, które Ty - jako Przedsiębiorca prowadzący własny biznes - będziesz musiał uwzględnić podczas rozliczania się z fiskusem. Ustawa zakłada niższe obciążenie finansowe dla małych firm – przede wszystkim tych, które osiągają dochód nieprzekraczający 6.500 zł brutto miesięcznie[1]. Wprowadzane zmiany mają być korzystne dla ponad 530 tys. polskich Przedsiębiorców. Przedstawiamy najważniejsze zmiany, o których trzeba wiedzieć, prowadząc własny sklep.
Przypominamy, że ewentualnej zmiany formy opodatkowania na ten rok można dokonać do 20 lutego 2022 r., dlatego warto przeanalizować nowe rozwiązania, aby wybrać to najkorzystniejsze dla swojego biznesu.
Polski Ład – zmiana wysokości kwoty wolnej od podatku
W 2022 r. podwyższona została kwota, jaką można zarobić bez płacenia podatku. Do tej pory wynosiła ona 8000 zł, zaś od stycznia bieżącego roku została zwiększona do 30 000 zł. Co to oznacza? Jeśli jako Przedsiębiorca zarabiasz (przychód – koszty uzyskania przychodu = dochód, czyli realne zarobki) rocznie nie więcej niż 30 000 zł i rozliczasz się na zasadach ogólnych (czyli według skali podatkowej), to Twój dochód w praktyce nie zostanie obciążony podatkiem (przy kwocie 30 000 zł Twoje zobowiązanie podatkowe wynosi 5100 zł, czyli dokładnie tyle, ile wynosi kwota zmniejszająca podatek – w efekcie kwoty te się równoważą). Niewykluczone jednak, że będziesz zobowiązany opłacić składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Polski Ład – co, jeśli zarobisz więcej?
Kolejną istotną zmianą, którą wprowadza Polski Ład, jest podniesienie II progu podatkowego z kwoty 85 528 zł na 120 000 zł. Jeśli Twój biznes pozwoli Ci zarobić w ciągu roku mniej niż limit ustalony na 120 000 zł, to podatek, jaki odprowadzisz od tej kwoty do urzędu skarbowego, wyniesie 17%. Podliczmy: zarobiłeś w skali roku 120 000 zł x 17% podatku = 20 400 zł minus ustalona kwota zmniejszająca podatek 5100 zł, czyli 20 400 – 5100 = 15 300 zł. Tyle w skali roku wyniesie podatek, jaki będziesz musiał oddać fiskusowi.
Natomiast, jeśli Twój dochód przekroczy 120 000 zł w skali roku, to podatek wyniesie 15 300 zł + 32% od kwoty, którą zarobisz ponad 120 000 zł. Kwota zmniejszająca podatek jest tutaj już wkalkulowana w powyższe 15 300 zł, nie odlicza się jej dodatkowo od ustalonej kwoty podatku.
Polski Ład – ulga dla klasy średniej
Jeśli rozliczasz się wg skali podatkowej, to będziesz mógł skorzystać z nowej preferencji podatkowej, tzw. ulgi dla klasy średniej[2] (nie jest ona dostępna dla Przedsiębiorców na ryczałcie czy tych, którzy wybrali opodatkowanie liniowe). Ulga jest stosowana w trakcie roku – przy obliczaniu zaliczek na podatek PIT. Polega ona na odliczeniu od dochodu kwoty, która jest ustalana indywidualnie w oparciu o wysokość uzyskanych przez Przedsiębiorcę przychodów (zwróć uwagę, że w tej konkretnej sprawie chodzi o przychód, a nie dochód). Z ulgi możesz skorzystać, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, która daje Ci przychód między 68 412 zł a 133 692 zł rocznie.
Z ulgi może też skorzystać Twój pracownik, jeśli uzyskuje przychody na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy). Ulga jest stosowana z mocy prawa, czyli automatycznie. Nie musisz składać żadnego oświadczenia.
Trzeba jednak pamiętać, że jeśli – z jakiegoś powodu – osiągniesz przychód niższy lub wyższy niż wskazane powyżej widełki, ulga przestanie Ci przysługiwać i zaoszczędzony podatek będziesz musiał zwrócić wraz z rocznym rozliczeniem.
Polski Ład – zmiany w składce zdrowotnej
Do tej pory składka zdrowotna pomniejszała zaliczkę na podatek dochodowy – można ją było w znacznej części odliczyć przy rozliczeniu rocznym. Polski Ład znosi tę zasadę – jako Przedsiębiorca nie odejmiesz już zapłaconych składek od należnego podatku. Podstawa składki będzie zależała od wysokości osiąganych przez Ciebie dochodów lub przychodów. Sposób obliczania składki zdrowotnej po zmianach będzie również zależał od wybranej formy opodatkowania dochodów. Składka może wynieść 9% podstawy wymiaru składki przy rozliczaniu się wg skali lub 4,9% w przypadku rozliczania się Przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym[3]. Roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne nastąpi po zakończeniu roku.
Jeżeli z rocznego zeznania będzie wynikało, że nadpłaciłeś składkę na ubezpieczenie zdrowotne, będziesz mieć 1 miesiąc, aby zawnioskować o zwrot nadpłaty.
Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników, wykazują w kosztach podatkowych wypłaconą kwotę wynagrodzenia brutto, w tym należną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Tym samym składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika będzie dla Przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodów i pomniejszy zaliczkę na podatek dochodowy.
Polski Ład – korzystne zmiany w wynagrodzeniach Przedsiębiorców i pracowników
Najmocniej korzyści z Polskiego Ładu odczują Przedsiębiorcy i pracownicy, którzy zarabiają do 5700 zł brutto miesięcznie. Wzrost wynagrodzeń wśród tej grupy wynika z podwyższenia kwoty wolnej od podatku – do 30 000 zł (w ub. roku było to 8000 zł). Dzięki temu część osób należących do tej grupy nie będzie musiała płacić podatku. Natomiast dla pozostałych podatki będą niższe niż dotychczas.
Dla osób zarabiających od 5700 zł brutto do 12 800 zł brutto miesięcznie, reforma będzie co najmniej neutralna i to mimo braku możliwości odliczenia składki zdrowotnej. Neutralność zmian dla tej grupy pracowników to m.in. efekt ulgi podatkowej dla klasy średniej (o której pisaliśmy wyżej), która niweluje zmiany w składce zdrowotnej. W Polskim Ładzie będą nią objęci pracownicy i Przedsiębiorcy, którzy zarabiają od 5701 zł do 11 141 zł brutto miesięcznie[4] (czyli ich roczne przychody wynoszą od 68 412 zł do 133 692 zł).
Polski Ład – zmiany dot. użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych
To ważna informacja dla Przedsiębiorców i pracowników, którzy korzystają z samochodu służbowego także po pracy. Od stycznia 2022 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania prywatnego używania samochodów służbowych. Ustalono następujące ryczałty przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych[5]:
· 250 zł miesięcznie – dla samochodów elektrycznych oraz o pojemności silnika do 1600 cm3,
· 400 zł miesięcznie – dla pozostałych samochodów, o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
Ustawa określa również, że jeśli pracownik wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych tylko przez część miesiąca, to wartość świadczenia ustala się za każdy dzień korzystania z samochodu w wysokości 1/30 kwoty ryczałtu. Ryczałt stanowi podstawę do opodatkowania oraz podlega rozliczaniu z ZUS-em, w szczególności może to zwiększyć podstawę obliczania składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
[1] Źródło: artykuł z infografikami na portalu podatki.gov.pl: https://www.podatki.gov.pl/polski-lad/przedsiebiorcy-zyskaja-polski-lad/
[2] Źródło: artykuł na portalu podatki.gov.pl: https://www.podatki.gov.pl/polski-lad/preferencje-dla-klasy-sredniej-polski-lad/
[3] Źródło: artykuł na portalu ZUS: https://www.zus.pl/o-zus/o-nas/programy-transformacji-cyfrowej-zus/zmiany-od-2022-r./zmiany-w-skladce-zdrowotnej
[4] Źródło: artykuł w serwisie kadry.infor.pl: https://kadry.infor.pl/wynagrodzenie/wysokosc-wynagrodzenia/5391366,Polski-Lad-wyzsze-wynagrodzenia-pracownikow-od-2022-r.html
[5] Źródło: artykuł w serwisie Business Insider z dn. 7.01.2022 r.: https://businessinsider.com.pl/technologie/motoryzacja/samochod-sluzbowy-do-celow-prywatnych-czy-nowy-lad-zwieksza-zobowiazania-pracownikow/fjzr6gn
Brak wyników wyszukiwania
Spróbuj wyszukać ponownie.