Oczekiwania konsumentów wobec biznesu stale ewoluują. Rosnąca świadomość w tematach społecznych i środowiskowych sprawia, że oczekują oni od firm odpowiedzialnej postawy. Z najnowszego raportu Kantar wynika, że dla 75 proc. Polaków kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są kluczowe podczas podejmowania decyzji zakupowych[1]. By wesprzeć lokalnych przedsiębiorców w czynieniu ich biznesu jeszcze bardziej zrównoważonym, Grupa Eurocash stworzyła poradnik: „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, zawierający praktyczne porady i wskazówki. Co dokładnie znajdziemy w publikacji? O czym warto pamiętać, prowadząc odpowiedzialny sklep?
Z raportu Kantar wynika, że 56% Polaków zdaje sobie sprawę, że kupowanie produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony lub wybieranie odpowiedzialnie świadczonych usług kreuje ich własny wizerunek jako „zrównoważonego konsumenta”[2]. Z tego względu klienci oczekują od firm podjęcia działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, uwzględniających interesy społeczne i czynniki środowiskowe - respektując te wartości, przedsiębiorca może zdobyć zaufanie konsumentów. Jednakże kluczowym elementem w budowaniu lojalności klienta jest wiarygodność[3].
Jak prowadzić odpowiedzialny biznes i jakie inicjatywy podjąć w swoim sklepie? Przedstawiamy 3 przykładowe sposoby, które pozwolą Ci prowadzić biznes w sposób bardziej zrównoważony. Więcej porad znajdziesz w publikacji Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.
- Zainwestuj w zielone technologie
Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes, dobrze jest dążyć do minimalizacji zużycia energii i ograniczenia emitowania szkodliwych dla środowiska związków. Wysoka inflacja oraz rosnące ceny energii dodatkowo skłaniają właścicieli do inwestowania w ekologiczne rozwiązania i przyśpieszają wprowadzanie tzw. zielonej infrastruktury w sklepie.
Wykorzystaj zielone technologie i spraw, by Twój sklep był bardziej ekologiczny!
- Masz wolną przestrzeń w sklepie lub na jego elewacji? Zainstaluj tzw. „zieloną ścianę”, czyli ściankę stworzoną z roślin takich jak bluszcz czy mech. Pozwoli Ci to zmniejszyć hałas wewnątrz i na zewnątrz budynku, obniży temperaturę w otoczeniu, a także zadba o produkcję tlenu i pochłanianie dwutlenku węgla. A przy tym będzie pięknie wyglądać!
- Zainwestuj w automatycznie zamykane drzwi chłodziarek, proekologiczne czynniki chłodnicze (jak np. CO2), automatycznie regulowane oświetlenie LED czy szyby okienne o wysokiej izolacji cieplnej. Zadbaj również o dodatkowe ocieplenie ścian i dachów, a także odzysk ciepła z wentylacji i chłodziarek – oszczędzisz w ten sposób energię i zmniejszysz rachunki.
- Duże przeszklenia pozwolą zwiększyć udział światła naturalnego w Twoim sklepie i zmniejszą konieczność wykorzystania światła sztucznego.
- Zainstaluj panele fotowoltaiczne na dachu sklepu i gruntowe pompy ciepła – wykorzystaj odnawialne źródła energii oraz redukuj ślad węglowy.
- Podziemny zbiornik na deszczówkę pozwoli Ci z kolei na redukcję zużycia wody np. do podlewania roślin w otoczeniu sklepu.
To ciekawe! Wielu franczyzobiorców współpracujących z Grupą Eurocash chętnie wdraża w swoich placówkach zielone technologie. Detaliści wprowadzają nowoczesne systemy grzewcze z rekuperacją, inwestują w belownice do składowania odpadów, wymieniają oświetlenie na bardziej energooszczędne i inwestują w ekologiczny sprzęt, a także wykorzystują odnawialne źródła energii, montując m.in. panele fotowoltaiczne. Zastosowane rozwiązania są proekologiczne, a dodatkowo pozwalają zaoszczędzić, zmniejszając opłaty za ogrzewanie i prąd[4].
- Wprowadź do oferty produkty ze zrównoważonych źródeł
Blisko 70 proc. Polaków ma świadomość, że poprzez swoje wybory i podejmowane działania są w stanie zmienić coś w otaczającym świecie. 43 proc. konsumentów jest w stanie zrezygnować z zakupu produktów tylko ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Podobny odsetek Polaków (47 proc.) obserwuje w swoim najbliższym otoczeniu zmiany postaw na bardziej proekologiczne[5].
- Odpowiedzialny sklep powinien wprowadzać do swojej oferty przede wszystkim produkty lokalne i przyjazne środowisku. Wśród konsumentów rośnie popyt na "żywność z certyfikatem" tj.: Fairtrade, MSC, RSPO czy Rainforest Alliance, które potwierdzają stosowanie dobrych praktyk przez producentów wytwarzających żywność. Zwiększa się również chęć zakupu produktów pochodzących od polskich wytwórców i rzemieślników, często z najbliższej okolicy, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy wyrobów poprzez ich skrócony łańcuch dostaw, a dodatkowo pomaga wspierać rodzimą gospodarkę.
- Zapobiegaj marnowaniu żywności
Zjawisko marnowania żywności jest problemem globalnym o wymiarze gospodarczym, ekologicznym i społecznym. Jak szacuje FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), w tej chwili na świecie marnuje się aż 30% wyprodukowanej żywności, czyli w skali roku 1,3 mld ton w całym łańcuchu żywnościowym! W samej Europie to 88 mln ton, a w Polsce – 5 mln ton. Jesteśmy pod tym względem niechlubnym liderem w Unii Europejskiej[6].
Przeciwdziałaj marnowaniu żywności:
- Zamawiaj towar rozsądnie – obserwuj swoich klientów i w odpowiedzi na ich potrzeby dostosowuj rodzaj i ilość zamawianego towaru. Zwróć uwagę na sezonowość. Warzywa, owoce, mięso czy ryby, zamów w taki sposób, żeby klienci mieli dostęp codziennie do najświeższych produktów.
- Monitoruj stan towaru – staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Eksponuj towary z krótszym terminem ważności.
- Zadbaj o atrakcyjne promocje – niższa cena produktu z krótkim terminem przydatności zachęci klientów do kupna wybranych towarów, a Ty zapobiegniesz marnowaniu żywności.
Zobacz też nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.
Oczekiwania współczesnego konsumenta rosną. Istotnym czynnikiem podczas decyzji zakupowych jest wpływ produktów na planetę i społeczeństwo. Wychodzenie naprzeciw wymaganiom klientów zapewni Ci zaufanie konsumentów i zachęci do zakupów w Twojej placówce. Pomyśl, jak jeszcze możesz uczynić swój sklep bardziej zrównoważonym i zainspiruj się z pomocą naszego poradnika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.
[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.
[2] Ibidem.
[3] https://hurtidetal.pl/article/art_id,36525-161/jak-zmienili-sie-konsumenci-podczas-pandemii/
[4] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/na-dachach-sklepow-z-grupy-eurocash-pojawia-sie-coraz-wiecej-paneli-fotowoltaicznych-detalisci-placa-mniej-za-ogrzewanie-i-prad
[5] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.
[6] https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf
Podobne artykuły