Odpowiedzialny biznes jest w cenie! O czym warto pamiętać, prowadząc sklep spożywczy?

Odpowiedzialny biznes jest w cenie! O czym warto pamiętać, prowadząc sklep spożywczy?

Oczekiwania konsumentów wobec biznesu stale ewoluują. Rosnąca świadomość w tematach społecznych i środowiskowych sprawia, że oczekują oni od firm odpowiedzialnej postawy. Z najnowszego raportu Kantar wynika, że dla 75 proc. Polaków kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są kluczowe podczas podejmowania decyzji zakupowych[1]. By wesprzeć lokalnych przedsiębiorców w czynieniu ich biznesu jeszcze bardziej zrównoważonym, Grupa Eurocash stworzyła poradnik: „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”, zawierający praktyczne porady i wskazówki. Co dokładnie znajdziemy w publikacji? O czym warto pamiętać, prowadząc odpowiedzialny sklep?

Z raportu Kantar wynika, że 56% Polaków zdaje sobie sprawę, że kupowanie produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony lub wybieranie odpowiedzialnie świadczonych usług kreuje ich własny wizerunek jako „zrównoważonego konsumenta”[2]. Z tego względu klienci oczekują od firm podjęcia działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, uwzględniających interesy społeczne i czynniki środowiskowe - respektując te wartości, przedsiębiorca może zdobyć zaufanie konsumentów. Jednakże kluczowym elementem w budowaniu lojalności klienta jest wiarygodność[3].

Jak prowadzić odpowiedzialny biznes i jakie inicjatywy podjąć w swoim sklepie? Przedstawiamy 3 przykładowe sposoby, które pozwolą Ci prowadzić biznes w sposób bardziej zrównoważony. Więcej porad znajdziesz w publikacji Grupy Eurocash „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.

  1. Zainwestuj w zielone technologie

Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes, dobrze jest dążyć do minimalizacji zużycia energii i ograniczenia emitowania szkodliwych dla środowiska związków. Wysoka inflacja oraz rosnące ceny energii dodatkowo skłaniają właścicieli do inwestowania w ekologiczne rozwiązania i przyśpieszają wprowadzanie tzw. zielonej infrastruktury w sklepie.

Wykorzystaj zielone technologie i spraw, by Twój sklep był bardziej ekologiczny!

  • Masz wolną przestrzeń w sklepie lub na jego elewacji? Zainstaluj tzw. „zieloną ścianę”, czyli ściankę stworzoną z roślin takich jak bluszcz czy mech. Pozwoli Ci to zmniejszyć hałas wewnątrz i na zewnątrz budynku, obniży temperaturę w  otoczeniu, a także zadba o produkcję tlenu i pochłanianie dwutlenku węgla. A przy tym będzie pięknie wyglądać!
  • Zainwestuj w automatycznie zamykane drzwi chłodziarek, proekologiczne czynniki chłodnicze (jak np. CO2), automatycznie regulowane oświetlenie LED czy szyby okienne o wysokiej izolacji cieplnej. Zadbaj również o dodatkowe ocieplenie ścian i dachów, a także odzysk ciepła z wentylacji i chłodziarek – oszczędzisz w ten sposób energię i zmniejszysz rachunki.
  • Duże przeszklenia pozwolą zwiększyć udział światła naturalnego w Twoim sklepie i zmniejszą konieczność wykorzystania światła sztucznego.
  • Zainstaluj panele fotowoltaiczne na dachu sklepu i gruntowe pompy ciepła – wykorzystaj odnawialne źródła energii oraz redukuj ślad węglowy.
  • Podziemny zbiornik na deszczówkę pozwoli Ci z kolei na redukcję zużycia wody np. do podlewania roślin w otoczeniu sklepu.

To ciekawe! Wielu franczyzobiorców współpracujących z Grupą Eurocash chętnie wdraża w swoich placówkach zielone technologie. Detaliści wprowadzają nowoczesne systemy grzewcze z rekuperacją, inwestują w belownice do składowania odpadów, wymieniają oświetlenie na bardziej energooszczędne i inwestują w ekologiczny sprzęt, a także wykorzystują odnawialne źródła energii, montując m.in. panele fotowoltaiczne. Zastosowane rozwiązania są proekologiczne, a dodatkowo pozwalają zaoszczędzić, zmniejszając opłaty za ogrzewanie i prąd[4].

  1. Wprowadź do oferty produkty ze zrównoważonych źródeł

Blisko 70 proc. Polaków ma świadomość, że poprzez swoje wybory i podejmowane działania są w stanie zmienić coś w otaczającym świecie. 43 proc. konsumentów jest w stanie zrezygnować z zakupu produktów tylko ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Podobny odsetek Polaków (47 proc.) obserwuje w swoim najbliższym otoczeniu zmiany postaw na bardziej proekologiczne[5].

  • Odpowiedzialny sklep powinien wprowadzać do swojej oferty przede wszystkim produkty lokalne i przyjazne środowisku. Wśród konsumentów rośnie popyt na "żywność z certyfikatem" tj.: Fairtrade, MSC, RSPO czy Rainforest Alliance, które potwierdzają stosowanie dobrych praktyk przez producentów wytwarzających żywność. Zwiększa się również chęć zakupu produktów pochodzących od polskich wytwórców i rzemieślników, często z najbliższej okolicy, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy wyrobów poprzez ich skrócony łańcuch dostaw, a dodatkowo pomaga wspierać rodzimą gospodarkę.

  1. Zapobiegaj marnowaniu żywności

Zjawisko marnowania żywności jest problemem globalnym o wymiarze gospodarczym, ekologicznym i społecznym. Jak szacuje FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), w tej chwili na świecie marnuje się aż 30% wyprodukowanej żywności, czyli w skali roku 1,3 mld ton w całym łańcuchu żywnościowym! W samej Europie to 88 mln ton, a w Polsce – 5 mln ton. Jesteśmy pod tym względem niechlubnym liderem w Unii Europejskiej[6].

Przeciwdziałaj marnowaniu żywności:

  • Zamawiaj towar rozsądnie – obserwuj swoich klientów i w odpowiedzi na ich potrzeby dostosowuj rodzaj i ilość zamawianego towaru. Zwróć uwagę na sezonowość. Warzywa, owoce, mięso czy ryby, zamów w taki sposób, żeby klienci mieli dostęp codziennie do najświeższych produktów.
  • Monitoruj stan towaru – staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Eksponuj towary z krótszym terminem ważności.
  • Zadbaj o atrakcyjne promocje – niższa cena produktu z krótkim terminem przydatności zachęci klientów do kupna wybranych towarów, a Ty zapobiegniesz marnowaniu żywności.

Zobacz też nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Oczekiwania współczesnego konsumenta rosną. Istotnym czynnikiem podczas decyzji zakupowych jest wpływ produktów na planetę i społeczeństwo. Wychodzenie naprzeciw wymaganiom klientów zapewni Ci zaufanie konsumentów i zachęci do zakupów w Twojej placówce. Pomyśl, jak jeszcze możesz uczynić swój sklep bardziej zrównoważonym i zainspiruj się z pomocą naszego poradnika „W Twoim odpowiedzialnym sklepie”.

 

[1] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.

[2] Ibidem.

[5] W Twoim odpowiedzialnym sklepie, Grupa Eurocash, 2022.

Jak zapobiegać wyrzucaniu i marnowaniu żywności?
Jak zapobiegać wyrzucaniu i marnowaniu żywności?
22-12-2020

Ponad połowa Polaków potwierdza, że zdarza im się wyrzucić jedzenie. Pozbywamy się przede wszystkim gotowych, niespożytych posiłków – do tego niechlubnego faktu przyznaje się  ok.70% z marnujących jedzenie, a do wyrzucania samych produktów spożywczych nieco ponad 37%. Do kosza najczęściej trafiają:...

Czytaj więcej →
Zakupy impulsowe w Twoim sklepie. Przyciągnij uwagę swoich klientów!
Zakupy impulsowe w Twoim sklepie. Przyciągnij uwagę swoich klientów!
01-09-2022

Konsument „kupuje oczami”, podejmując niekiedy spontaniczne decyzje zakupowe. Takie działanie określane jest mianem zakupu odruchowego, czyli takiego, który dokonywany jest pod wpływem chwili. Klient sięga po produkty impulsowe przy okazji nabywania dóbr pierwszej potrzeby. Warto więc przygotować at...

Czytaj więcej →
Wynagrodzenie małżonka a koszty uzyskania przychodu
Wynagrodzenie małżonka a koszty uzyskania przychodu
28-03-2019

Od 1 stycznia br. pensja małżonka może być wliczona w koszty funkcjonowania firmy. To dobra wiadomość dla wszystkich osób prowadzących małe i średnie przedsiębiorstwa. Przepis ten obejmuje także zatrudnione dzieci przedsiębiorcy oraz małżonków i dzieci wspólników spółki cywilnej. Zatrudnienie mał...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl