Obecnie około 15% ludzi na świecie żyje z różnego rodzaju niepełnosprawnościami[1]. Oznacza to, że część Twoich klientów może mieć dodatkowe potrzeby w zakresie codziennych zakupów, np. te związane z poruszaniem się po sklepie. Warto na te potrzeby odpowiadać, a można to zrobić w kilku prostych krokach. Przeczytaj, jakie udogodnienia możesz wprowadzić, aby zadbać o wszystkich swoich klientów.
W Polsce żyje ponad 3 mln osób z niepełnosprawnościami.[2] Jako właściciel sklepu możesz dodatkowo zatroszczyć się o ich komfort w Twojej placówce. Jakie zmiany możesz wprowadzić w swoim lokalu, aby ułatwić klientom robienie zakupów i zachęcić ich do częstszych odwiedzin? Oto kilka wskazówek.
Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową
Jednym ze sposobów ułatwiających zakupy osobom z niepełnosprawnością może być zorganizowanie kasy pierwszeństwa, oznaczonej specjalnym znakiem, który będzie dobrze widoczny. W zależności od wielkości sklepu można wyznaczyć jedną bądź więcej takich kas. Jednocześnie przy tej okazji warto także pamiętać o kobietach w ciąży, osobach z małymi dziećmi czy osobach starszych, którzy z pewnością również docenią możliwość skorzystania z szybszej obsługi.
Drzwi automatyczne również mogą znacząco pomóc osobom z niepełnosprawnością fizyczną. Jeśli jest taka możliwość, warto rozważyć zamontowanie ruchomych drzwi, których nie trzeba ręcznie otwierać. Będą one łatwiejsze do obsługi dla wszystkich. Aby pomóc osobom niepełnosprawnym w poruszaniu się, warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy w placówce jest odpowiednio płaski wjazd lub podjazd dla osób, które poruszają się na wózkach inwalidzkich czy z pomocą kul i balkoników. Takie udogodnienie może pomóc również rodzicom z wózkami dziecięcymi.
Warto zadbać o to, by osoby na wózku, z balkonikami czy wózkami dziecięcymi mogły swobodnie się poruszać po alejkach – skręcać czy wymijać innych klientów. Jeżeli masz możliwość – postaraj się zorganizować przestrzeń tak, by alejka była jak najszersza. Zadbaj także o to, by wygodnie było sięgać po produkty umieszczone na półce, np. by nie zahaczały o regał przy zdejmowaniu ich z półki. Dodatkowo, warto uwzględnić na parkingu przy Twojej placówce miejsce specjalnie przeznaczone dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Powinno być ono odpowiednio większe i dobrze oznakowane.
Udogodnienia dla osób niedowidzących
Dla osób niedowidzących oraz niewidomych pomocny będzie brak barier architektonicznych przy wejściu do placówki, takich jak schody, wysokie progi czy kontenery, które mogłyby stać na drodze. Nie musisz od razu przeprojektowywać całego frontu placówki. Może wystarczy przestawić stojak reklamowy lub kosz na śmieci tak, by stały np. dalej od wejścia? Zwróć też uwagę na to, czy w alejkach na podłodze nie stoją kartony czy skrzynki, które mogą stanowić niebezpieczeństwo dla osoby niewidomej podczas robienia zakupów.
Dodatkowym ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących mogą być specjalne oznaczenia płytek podłogowych, które dostosowane są do tzw. białych lasek. Płytki, pinezki czy guzki wystarczy nakleić klejem na czystą powierzchnię. Dzięki temu można odpowiednio nawigować osoby niewidome i niedowidzące, poruszające się po alejkach.
Udogodnienia dla osób niesłyszących
W Polsce żyje około pół miliona osób niesłyszących. Głównym problemem ludzi z takim rodzajem niepełnosprawności jest bariera komunikacyjna[3]. Wyposażenie sklepu w kasy samoobsługowe stanowi rozwiązanie znacznie ułatwiające codzienne funkcjonowanie tych osób. Ponadto, znajomość podstawowych zwrotów w języku migowym, zdecydowane ułatwiłoby komunikację z osobami niesłyszącymi. Klient na pewno doceni twoje zaangażowanie, jeśli wyposażysz pracowników sklepu w krótki przewodnik po języku migowym.
Udogodnienia w sklepie – dodatkowe wskazówki
Wprowadzenie usługi Click & Collect w Twoim sklepie stanowiłoby ułatwienie dla wszystkich klientów, w tym dla osób z niepełnosprawnością. Możliwość zakupu niezbędnych produktów online, a następnie ich odbiór w sklepie stacjonarnym jest rozwiązaniem szybkim i niezwykle wygodnym. Pozwala zaoszczędzić cenny czas, a także zwiększa komfort zakupów. Pozwala uniknąć kolejek, a także jest gwarancją otrzymania niezbędnych artykułów na czas.
Innymi udogodnieniami, które mogą zachęcić klientów do zakupów, są… automaty paczkowe. Pozwalają one na odebranie lub nadanie przesyłki w dogodnej porze, zastępując wizytę na poczcie, która dla wielu osób może być uciążliwa. Warto zatem pomyśleć nad umieszczeniem takiej maszyny obok swojej placówki.
Wprowadzanie usprawnień w placówce wpływa na jej jakość i dostępność dla wszystkich klientów. Tym samym Twój sklep staje się jeszcze ważniejszym filarem lokalnej społeczności i chętnie odwiedzanym punktem na mapie. Pamiętaj, że Twoja lokalność to ogromny atut – rozmawiając z klientami możesz dowiedzieć się o ich potrzebach i szybko na nie odpowiedzieć.
[1] https://www.worldbank.org/en/topic/disability#1 (dostęp: 02.04.2022)
[2] https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce
[3] https://publicystyka.ngo.pl/fakty-mity-i-stereotypy-czyli-5-rzeczy-ktorych-nie-wiesz-o-osobach-z-niepelnosprawnosciami
Podobne artykuły