Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

1 lutego 2022 r. weszła w życie tarcza antyinflacyjna 2.0, której założeniem było obniżenie podatku VAT na wybrane towary. Początkowo obowiązywać miała ona jedynie przez sześć miesięcy, jednak 24 października br. prezydent podpisał ustawę przedłużającą jej działanie. Oznacza to utrzymanie niższej stawki VAT m.in. na podstawowe produkty spożywcze do 31 grudnia 2022 r.

Kategorie produktów objęte zerową stawką VAT

Co zatem znajdzie się w koszyku towarów z obniżoną do zera stawką VAT? Będą to produkty z podstawowych kategorii, takich jak:

· mięso i ryby oraz przetwory z nich,

· produkty mleczarskie,

· warzywa i owoce oraz przetwory z nich,

· zboża i produkty przemysłu młynarskiego, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze,

· niektóre napoje bezalkoholowe, np. zawierające co najmniej 20 proc. soku owocowego lub warzywnego,

· napoje mleczne i tzw. mleka roślinne.

Bardziej szczegółową listę produktów spożywczych wraz z kodem CN[1] znajdziesz w tym artykule.

Konieczne zmiany w przestrzeni sklepowej – obowiązek informacyjny

Wraz z nową regulacją dotyczącą VAT na wszystkich sprzedawców towarów spożywczych, a więc również na właścicieli sklepów, nałożony zostanie obowiązek umieszczenia przy kasie w sklepie „czytelnej informacji”, że od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 lipca 2022 r. dla towarów spożywczych obowiązuje stawka podatku od towarów i usług obniżona do wysokości 0 procent”[2].

Czy żywność faktycznie stanieje?

Czy obniżona stawka VAT rzeczywiście przełoży się na obniżkę cen podstawowych towarów spożywczych? Pokażą to już najbliższe tygodnie, ale warto pamiętać, że jest wiele czynników, w dużej mierze niezależnych od właścicieli sklepów detalicznych, które mogą w przyszłości mieć wpływ na wysokość cen. Są to: już widoczne podwyżki cen gazu i prądu, łańcuch dostaw, zobowiązania wobec dostawców i kontrahentów czy notowania produktów na światowych rynkach, bezpośrednio oddziałujące na koszty zakupu towarów, o rosnącej inflacji nie wspominając.

Wskaźnik cen towarów i usług (czyli wskaźnik inflacji), opublikowany przez Główny Urząd Statystyczny na początku stycznia 2022 r., w przypadku żywności i napojów bezalkoholowych wyniósł aż 8,6% rok do roku. Średnio o tyle więcej płaciliśmy za jedzenie w grudniu 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej[3].

O tym musisz pamiętać

Zgodnie z ustawą do zera ma spaść VAT na żywność i napoje objęte obecnie stawką 5 proc. Zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z listą produktów spożywczych objętych nowelizacją. Pamiętaj, że właściciele sklepów spożywczych od 1 lutego zobowiązani są obniżyć wartość wybranych artykułów. Niezbędne jest również zamieszczenie czytelnego komunikatu informującego Twoich Klientów o wprowadzanych zmianach. W związku z nowelizacją ustawy premier zapowiedział kontrole w wybranych placówkach handlowych, mające na celu weryfikację cen towarów dostępnych na półkach.

[1] Kod CN - Nomenklatura scalona (w skrócie CN) to usystematyzowany wykaz towarów, za pomocą którego możliwe będzie sklasyfikowanie towarów na potrzeby obrotu międzynarodowego, statystyk handlu zagranicznego UE oraz obrotu wewnątrzwspólnotowego, więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kody-cn-na-fakturze-czy-sa-konieczne

[2] Źródło: publikacja w serwisie Money.pl z dn. 12.01.2022: https://www.money.pl/gospodarka/obnizka-vat-na-zywnosc-nowy-obowiazek-dla-sklepow-6725568217246560a.html

[3] Źródło: publikacja w serwisie Polska The Times z dn. 14.01.2022: https://polskatimes.pl/0-proc-vat-na-zywnosc-sprawdz-ktore-produkty-potanieja-od-lutego-obnizka-vatu-na-zywnosc-z-5-do-0-proc/ar/c8-15992615

       

Zerowy podatek na żywność. Co musisz wiedzieć?
1 lutego 2022 r. weszła w życie tarcza antyinflacyjna 2.0, której założeniem było obniżenie podatku VAT na wybrane towary. Początkowo obowiązywać miała ona jedynie przez sześć miesięcy, jednak 24 października br. prezydent podpisał ustawę przedłużającą jej działanie. Oznacza to utrzymanie niższej st...

Karnawał to okres imprez i spotkań towarzyskich, co wiąże się większym zainteresowaniem niektórymi kategoriami produktowymi wśród konsumentów. Polacy poszukują artykułów, które najlepiej sprawdzą się na imprezowych stołach. W jakie produkty detaliści powinni szczególnie zaopatrzyć swoje sklepy w tym czasie?

Na początek coś do picia

Najbardziej pożądanymi produktami w okresie karnawału oczywiście są napoje. Na półce z alkoholami należy wyeksponować w tym czasie przede wszystkim tzw. bąbelki, czyli wszelkiego rodzaju szampany, prosecco i wina musujące. Co istotne, Polacy coraz częściej poszukują bezalkoholowych wersji tych trunków, dlatego warto zadbać także o taki asortyment. Faktem jest, że w Polsce spada spożycie piwa, a jedynym segmentem, który odnotowuje wzrosty w ostatnich latach w tej kategorii, są właśnie piwa bezalkoholowe[1]. Coraz większą popularnością cieszą się także wina organiczne. W związku z rosnącą świadomością konsumentów, wina pochodzące z upraw z certyfikatami ekologicznymi posiadają duży potencjał rynkowy – coraz więcej dystrybutorów promuje je w swoim portfolio[2]. Detaliści powinni wziąć pod uwagę te zmiany przyzwyczajeń konsumenckich i odpowiednio wyposażyć swój sklep, szczególnie w okresie karnawału, kiedy częściej organizujemy domówki i imprezy.

W dobie epidemii Polacy robią zakupy stacjonarne szybciej i są bardziej zdecydowani, w związku z czym ścieżka zakupowa powinna być jak najbardziej ułatwiona i intuicyjna. Ważne, aby tam, gdzie konsument może wybrać alkohol, w zasięgu ręki miał także możliwość wyboru np. słonych przekąsek.

Coś na ząb

Aby stworzyć imprezowe menu, sięgamy przede wszystkim po produkty gotowe lub półprodukty niewymagające czasochłonnej obróbki. Na stołach nie może zabraknąć słonych przekąsek – chipsów, paluszków, orzeszków czy prażynek. Konsument poszukuje produktów smacznych, łatwych do podzielenia i wygodnych do spożycia na stojąco. Tego typu asortyment powinien być szczególnie mocno wyeksponowany na półce karnawałowej, by jak najlepiej wykorzystać czas wzmożonej aktywności konsumentów w sklepach i zwiększyć sprzedaż. Półprodukty, z których można w łatwy i szybki sposób przygotować smaczne dania na ciepło (np. ciasto francuskie, spody do pizzy), oraz produkty mrożone (np. frytki, gotowe nuggetsy z kurczaka) również cieszą się wzmożonym zainteresowaniem w tym okresie.

Do przekąsek, które często pojawiają się na imprezowych stołach, należą także różnego rodzaju wędliny, pakowane kiełbasy suche i kabanosy, które warto umieścić w sklepie w pobliżu półek ze słonymi przekąskami. Popularną opcją są też deski serów – najczęściej goszczą na nich sery pleśniowe (np. camembert czy brie) i żółte. Aby urozmaicić ofertę sklepu, można zaopatrzyć go w sery lokalne, kozie lub owcze. Świetną propozycją na domówkę są proste i błyskawiczne w przygotowaniu koreczki. Zrobić możemy je niemal ze wszystkiego, co znajdziemy w domu lub w pobliskim sklepie. Najbardziej popularne składniki to kawałki sera lub szynki, ogórki konserwowe lub korniszony, oliwki i wędzona papryka.

Coraz więcej osób poszukuje na imprezach opcji wegetariańskich i wegańskich, dlatego na stole – a przede wszystkim na sklepowej półce i w lodówce w Twoim sklepie – nie powinno zabraknąć hummusu, falafela i past warzywnych. Organizując rozkład tego asortymentu w sklepie w okresie karnawałowym, produkty, które nie muszą być przechowywane w lodówce, dobrze w miarę możliwości umieścić w pobliżu stanowiska ze świeżymi warzywami. Warto też mieć w ofercie ciecierzycę i soczewicę (suche ziarna), które z pewnością przydadzą się do wyczarowania wielu innych wegańskich przysmaków.

Oczywiście na domówce nie może zabraknąć także czegoś słodkiego! Organizatorzy imprez poszukują rozwiązań wygodnych i łatwych do podziału, takich jak ciastka, ptasie mleczko czy czekoladki. Nie można jednak zapomnieć, że pełny stół na imprezie to nie wszystko. Liczy się jeszcze wystrój miejsca i dekoracje. Najczęściej wykorzystujemy w tym celu balony, serpentyny i tematyczne talerzyki jednorazowe. Warto umieścić także i te produkty w ofercie karnawałowej sklepu.

Oferta karnawałowa na eurocash.pl Market

W skompletowaniu półki karnawałowej w Twoim sklepie pomogą Ci oferty na eurocash.pl Market. Znajdziesz tam korzystne ceny najpopularniejszych w tym okresie produktów – pamiętaj, że konsumenci poszukują atrakcyjnych promocji, zwłaszcza w przypadku artykułów, których nie kupują na co dzień w dużych ilościach.

[1] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Spozycie-piwa-najnizsze-od-dekady-a-udzial-w-konsumpcji-alkoholu-najnizszy-od-2003-roku-8194511.html

[2] https://ouichef.pl/artykuly/247493,wino-prognoza-trendow-na-2021-rok

       

Karnawał w sklepie, czyli czego nie może zabraknąć na sklepowych półkach
Karnawał to okres imprez i spotkań towarzyskich, co wiąże się większym zainteresowaniem niektórymi kategoriami produktowymi wśród konsumentów. Polacy poszukują artykułów, które najlepiej sprawdzą się na imprezowych stołach. W jakie produkty detaliści powinni szczególnie zaopatrzyć swoje sklepy w tym...

Pojawienie się w Polsce nowego, bardzo zakaźnego wariantu koronawirusa (określanego jako omikron) spowodowało, że liczba zarażonych podwaja się z tygodnia na tydzień[1]. Nie ma wątpliwości, że obecnie mamy do czynienia z kolejną – piątą już – falą epidemii, której szczyt jest jeszcze przed nami. Co to oznacza dla rynku detalicznego i jak poradzić sobie z nadchodzącymi wyzwaniami?

Brakuje rąk do pracy

Częste nieobecności pracowników spowodowane chorobą lub kwarantanną to duży problem dla sklepów i ich właścicieli. Sprzedawcy przez wiele godzin dziennie przebywają w zamkniętych pomieszczeniach w bezpośredniej bliskości wielu osób i są szczególnie narażeni na kontakt z wirusem. Ponadto epidemia utrudniła proces zatrudniania nowych osób, w związku z czym coraz częściej brakuje rąk do pracy w handlu.

Dlatego tak ważne jest, aby właściciele sklepów dbali o przestrzeganie obostrzeń w swoich placówkach (ograniczenia liczby osób, obowiązek zakrywania ust i nosa) i zapewnili swoim pracownikom niezbędne środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, środki do dezynfekcji, osłony pleksi przy kasach). Na razie rząd nie zapowiada kolejnej izolacji społecznej, ale wszystko zależy od tego, jak szybko będzie przybywać zakażeń. Tylko stosując się do zaleceń sanitarnych, będziemy w stanie powstrzymać kolejne fale. Warto zatem dokładnie śledzić decyzje rządu, aby móc szybko zareagować na nowe obostrzenia.

Sprzedaż w internecie wzrośnie

W związku z dynamicznym wzrostem liczby zarażonych w Polsce, duża część klientów może ponownie przenieść się ze swoimi zakupami do sieci. Sklepy lokalne mogą jednak odczuć tę zmianę nieco lżej niż duże supermarkety. W mniejszych placówkach czujemy się bowiem dużo bezpieczniej – zwłaszcza, jeśli oferują one możliwość płatności bezgotówkowych i przestrzegają obostrzeń.

Twoi klienci z pewnością docenią, jeśli zagwarantujesz im bezpieczne i szybkie zakupy. Jak pokazały poprzednie fale epidemii, kiedy większość czasu musimy spędzać w domu, bardziej cenimy sobie każdy kontakt z drugim człowiekiem, również ze sprzedawcą czy personelem w sklepie. Jednocześnie jednak kupującym zależy na tym, żeby zakupy odbywały się sprawnie i szybko – w zamkniętych pomieszczeniach ryzyko zakażenia jest bowiem większe. Dlatego zadbaj o to, żeby w Twoim sklepie nie robiły się kolejki (pomóc w tym mogą kasy samoobsługowe). Dobrym pomysłem jest również takie rozplanowanie asortymentu, żeby produkty pierwszej potrzeby i te kupowane najczęściej były łatwo dostępne.

Pamiętaj, aby środki ochrony osobistej, takie jak płyn do dezynfekcji rąk czy jednorazowe rękawice, znalazły się w miejscach widocznych, najlepiej przy kasie i przy stanowiskach z pieczywem oraz owocami i warzywami. Zwracaj uwagę na to, czy klienci i pracownicy Twojego sklepu stosują się do zaleceń i prawidłowo noszą maseczki. Sprawdź także czy odpowiednio oznaczone są miejsca, gdzie spotyka się kilka osób (np. przy kasie zadbaj o odpowiednie oznaczenie bezpiecznej odległości, jaką powinni między sobą zachowywać kupujący stojący w kolejce). Zachęcaj również do płatności bezgotówkowych, które są bezpieczniejsze w obecnej sytuacji sanitarnej.

Wzrosną koszty zaopatrzenia sklepów

Kolejne izolacje społeczne w różnych krajach, dynamiczny wzrost cen paliw, energii elektrycznej i gazu powodują, że w górę idą koszty operacyjne producentów żywności, dystrybutorów i samych właścicieli sklepów. Niedobory pracowników magazynów, hurtowni i logistyki mogą utrudniać zaopatrzenie sklepów w towary. To wszystko może przełożyć się na terminowość i wielkość dostaw.

Takie zakłócenia w łańcuchu dostaw skłaniają niektórych Przedsiębiorców do zamawiania na zapas większych ilości najważniejszych produktów. Wiąże się to jednak ze zwiększonymi kosztami magazynowania. Lepszym rozwiązaniem może być ścisłe monitorowanie harmonogramu dostaw i stanu zapasów, aby w odpowiednim momencie móc złożyć zamówienie. Pomaga w tym zautomatyzowany proces zarządzania zatowarowaniem sklepu. Wsparciem służy tu Grupa Eurocash ze swoją platformą eurocash.pl, która daje Przedsiębiorcom możliwość zamawiania asortymentu bezpośrednio z hurtowni Eurocash Dystrybucja.

Potrzeby klientów się zmienią

Kolejna fala i jej konsekwencje ekonomiczne dla wszystkich branż mogą wiązać się ze zmianami zachowań konsumenckich. Popyt na niektóre produkty może spadać, a na inne rosnąć. Jak zareagować na ten brak stabilności? Przede wszystkim słuchaj swoich klientów: to oni najlepiej wiedzą, jakich produktów potrzebują albo będą potrzebować wkrótce. Sklepom lokalnym, które są w bliskim kontakcie ze swoimi klientami, łatwiej taką wiedzę zdobyć. Taką możliwość warto przekuć w swoją korzyść i korzystać z tego, że jako właściciel sklepu możesz zapewnić swoim klientom dokładnie to, czego potrzebują.

[1] https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/szczyt-piatej-fali-na-przelomie-stycznia-i-lutego,207196.html

       

Piąta fala epidemii. Na co powinni uważać Przedsiębiorcy?
Pojawienie się w Polsce nowego, bardzo zakaźnego wariantu koronawirusa (określanego jako omikron) spowodowało, że liczba zarażonych podwaja się z tygodnia na tydzień[1]. Nie ma wątpliwości, że obecnie mamy do czynienia z kolejną – piątą już – falą epidemii, której szczyt jest jeszcze przed nami. Co...

Z dniem 1 lutego 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Ma ona na celu uszczelnienie przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele, aby m.in. uniemożliwić prowadzenie sprzedaży w siódmym dniu tygodnia tym placówkom, które świadczą usługi pocztowe jako ich dodatkowa forma działalności. Liczba niedziel handlowych została ograniczona – do siedmiu w skali całego roku. Poluzowano przepis dotyczący sprzedaży w niedziele niehandlowe w małych, osiedlowych sklepach – już nie tylko właściciel sklepu będzie mógł stać za kasą, ale także członkowie jego rodziny, jednak bez wynagrodzenia za pracę w tym dniu. Oto najważniejsze zmiany objęte nowelizacją:

„Na placówkę pocztową”

Jeszcze do końca stycznia 2022 r. wystarczy po prostu świadczyć usługi pocztowe, by sklep mógł być otwarty w każdą niedzielę. O konieczności doprecyzowania tego przepisu mówiło się od dawna. Chodzi o to, aby w niedziele mogły funkcjonować tylko te placówki, które wykażą, że rzeczywiście zajmują się usługami pocztowymi, a nie handlem detalicznym. Teraz, zgodnie ze znowelizowaną ustawą, przychody z usług pocztowych będą musiały stanowić ponad 40 proc. pozostałych przychodów danej placówki, a właściciel sklepu będzie musiał wypełniać specjalną dokumentację w tej kwestii. Rzadko który sklep będzie mógł to wykazać. Dlatego od 1 lutego 2022 r. sklepy oferujące usługi pocztowe jako dodatkową działalność np. dzięki podpisaniu umów z Pocztą Polską, InPostem lub inną firmą kurierską, będą musiały zostać zamknięte.

Za kasą już nie tylko właściciel sklepu

Od lutego na większą pomoc będą mogli liczyć przedsiębiorcy prowadzący niewielkie, np. osiedlowe sklepy. Dotychczas, aby otworzyć sklep w niedzielę niehandlową, za kasą musiał stać jego właściciel lub współwłaściciel. Nowelizacja ustawy przewiduje, że właściciele będą mogli korzystać także z pomocy bliskich, np.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy, ojczyma, rodzeństwa, wnuków i dziadków[2]. Poza wspomnianymi wyżej sklepami, w których za kasą stoją właściciele sklepów lub członkowie ich rodziny, w dni objęte zakazem handlu sprzedaż mogą legalnie prowadzić m.in.:

  • cukiernie, kawiarnie, kwiaciarnie, sklepy z prasą, sklepy z pamiątkami,
  • stacje paliw,
  • sklepy na dworcach i lotniskach,
  • placówki pocztowe i punkty, w których przeważającą działalnością są usługi pocztowe (jak wyjaśniono powyżej),
  • apteki.

[2] Źródło: artykuł na portalu Strefabiznesu.pl z dn. 16.01.2022 r.: https://strefabiznesu.pl/uszczelniony-zakaz-handlu-w-niedziele-w-wielu-sklepach-nie-zrobisz-juz-zakupow-sprawdz-ile-jest-niedziel-handlowych-w-2022-roku/ar/c3-15982261

       

Ograniczenie handlu w niedziele w 2022 r. – nowelizacja ustawy
Z dniem 1 lutego 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Ma ona na celu uszczelnienie przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele, aby m.in. uniemożliwić prowadzenie sprzedaży w siódmym dniu tygodnia tym placówkom, które świ...

Świadomość współczesnych konsumentów w zakresie promocji i okazji dojrzewa! Pozwala na to m.in. stały dostęp do internetu, w którym łatwo można porównać ceny w różnych sklepach oraz dokładniej poznać skład i pochodzenie produktów. Sprytny konsument, ang. smart shopper, idzie na zakupy dobrze przygotowany: z listą, z aplikacją lojalnościową w smartfonie oraz wyposażony w wiedzę o tym, w którym sklepie trafi najlepsze ceny, albo które produkty są akurat w promocji. Nie szuka wyłącznie tych najtańszych – dla świadomego konsumenta nie tylko cena jest kryterium wyboru, dla niego liczy się przede wszystkim dobry stosunek jakości do ceny. Co jeszcze go wyróżnia?

Okazja okazji nierówna - porady dla przedsiębiorców

„Smart shopper” jest osobą odporną na sztuczne promocje w rodzaju ,,-90%” z mnóstwem dopisków drobnym drukiem, które okazują się tylko chwytem marketingowym. Rozpoznaje pseudookazje, czyli zniżki, które opłacają się tylko pozornie. Współczesny konsument robi przemyślane zakupy i nie ulega tak łatwo impulsom – dwukrotnie przemyśli, czy rzeczywiście potrzebuje danego produktu, zanim włoży go do koszyka. Pozwala mu to zaoszczędzić pieniądze i miejsce w domu. Taki klient robi zakupy ,,pod budżet”, czyli planuje, ile na nie wyda i nie przekracza ustalonej sumy.

By przekonać „smart” klienta do zakupu, zaoferuj mu promocje na produkty, które kupuje regularnie i których zapas w domu może mu się przydać (może być to mleko czy ser żółty) lub atrakcyjne zakupy okazyjne większej liczby sztuk (szczególną popularnością cieszą się promocje typu 3 w cenie 2, np. 3 smaki czekolady jednej marki w cenie 2). Nie musisz sam troszczyć się o dobór promocji – jeżeli działasz w ramach sieci franczyzowej, możesz korzystać z gotowych propozycji atrakcyjnych ofert (dla Ciebie i Twoich klientów) i cieszyć się rosnącą sprzedażą.

Świadomy konsument nabywa wyłącznie te produkty, które są mu niezbędne. Jeśli „smart shopper” planuje zakup czegoś droższego (np. sprzętu AGD), bardzo często najpierw sprawdza w internecie ceny w kilku miejscach, korzysta z porównywarek cenowych i odwiedza sklepy stacjonarne przed podjęciem ostatecznej decyzji. Przed zakupem wkłada wiele wysiłku w poszukiwanie wiarygodnych opinii na temat towaru oraz sklepu, ponieważ istotne jest dla niego dokonanie przemyślanych zakupów. Zwraca uwagę na obsługę klienta, a w przypadku zakupów internetowych również na czas wysyłki oraz możliwość reklamacji. Jaką lekcję możesz wyciągnąć z tego Ty? Dobra obsługa klienta to klucz. Słuchaj, pomagaj, doradzaj.

Zobacz także nasz artykuł: Proste sposoby na poprawę jakości obsługi – Twoi klienci to docenią!.

Dobry skład to podstawa - porady dla przedsiębiorców

Liczba osób robiących inteligentne zakupy rośnie. Przedsiębiorca nierzadko musi zapewnić im dostęp do produktów trudno dostępnych i wyjątkowych – regionalnych, limitowanych, ekologicznych – tak, by dać im powód do zrobienia zakupów właśnie u siebie. Świadomy konsument zwraca bowiem uwagę już nie tylko na cenę, ale także na skład i pochodzenie produktów. Uważnie czyta etykiety i docenia artykuły lokalne. Co to oznacza dla Ciebie? Szansę na zaproszenie większej liczby klientów do swojego sklepu, jeśli zaoferujesz w nim nawet kilka wyjątkowych lokalnych produktów. Może mieszkasz w sąsiedztwie wytwórni soków lub pasieki i możesz zaoferować regionalne specjały klientom? A może w okolicy są sady i możesz wprowadzić do oferty owoce od sąsiada? Zajrzyj też na market.eurocash.pl, gdzie znajdziesz szeroki wybór artykułów dla Twojej placówki, które pomogą Ci się wyróżnić.

Wśród „smart shopperów” popularnością cieszą się także linie marek własnych sklepów spożywczych, dzięki którym konsument może realnie zaoszczędzić. Marka własna obejmuje produkty wytwarzane na zlecenie i sprzedawane tylko w sklepach danej sieci handlowej, które z założenia mają stanowić tańszą – ale równie dobrą jakościowo – alternatywę dla artykułów wiodących marek międzynarodowych. Dedykowane artykuły to nie tylko żywność, ale także napoje, kosmetyki, chemia gospodarcza czy pokarm dla zwierząt. Przeważnie linie własne traktowane są na równi z tymi producenckimi, a Polacy chętnie po nie sięgają.

Marka własna umacnia pozycję sklepu na rynku i pozwala sieci utrzymać kontrolę nad jakością oraz rodzajem oferowanych produktów, a także szybciej reagować na bieżące potrzeby klientów. Wprowadź marki własne do swojego sklepu, aby zaoferować klientom konkurencyjne ceny i świetną jakość produktów.

Zobacz: Nowa marka nabiałowa na rynku. Dlaczego warto zainteresować się Kanką? oraz Marka własna – jakie korzyści płyną z niej dla przedsiębiorców?

Nowa rola sklepów stacjonarnych - porady dla przedsiębiorców

W ostatnim czasie Polacy zmienili swoje przyzwyczajenia zakupowe, głównie pod wpływem epidemii koronawirusa i rozwoju zakupów przez internet. Co prawda wciąż doceniają możliwość obejrzenia „na żywo” i dotknięcia produktów, ale coraz częściej decydują się na ich zdalny zakup. Przy tym wciąż zwracają uwagę na promocje dostępne wyłącznie w sklepach stacjonarnych – „smart shopper” uważnie śledzi oferty w gazetkach i w aplikacji, aby być na bieżąco z aktualnymi rabatami. Czasem potrzebuje jednak dodatkowej zachęty, żeby odwiedzić swój lokalny sklep.

Żeby odpowiedzieć na te zmiany, niektórzy właściciele sklepów lokalnych wdrażają w swoich placówkach nowe usługi, które mają urozmaicić klientom fizyczne wizyty w sklepie. To np. możliwość zjedzenia czegoś ciepłego na miejscu (np. kanapki, hot-dogi) czy wypicia kawy. „Smart shopper” chętniej wpadnie po zakupy do Twojego sklepu, jeśli przy okazji będzie mógł w nim wypić ulubione cappuccino!

Dobrym pomysłem jest także postawienie obok sklepu automatycznego punktu odbioru paczek. Z pewnością zwiększy on liczbę odwiedzin przy sklepie (a w konsekwencji na pewno także i w środku placówki).

Z roku na rok liczba „smart shopperów” systematycznie wzrasta, a coraz wyższe ceny w sklepach prawdopodobnie sprawią, że jeszcze więcej Twoich klientów będzie wybierać zakupy w stylu smart. Warto już teraz się do tego przygotować. Trzymamy kciuki!

       

„Smart shopper” w sklepie, czyli jaki jest nowy typ klienta?
Świadomość współczesnych konsumentów w zakresie promocji i okazji dojrzewa! Pozwala na to m.in. stały dostęp do internetu, w którym łatwo można porównać ceny w różnych sklepach oraz dokładniej poznać skład i pochodzenie produktów. Sprytny konsument, ang. smart shopper, idzie na zakupy dobrze przygot...

Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie były liderem na rynku dostaw. Maszyny przesyłkowe zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, dając zarówno klientom, jak i sprzedawcom komfortową i atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnego przekazywania paczek. Chociaż koncept zautomatyzowanych skrytek pocztowych szybko podbił rynek, w wielu miejscach wciąż brakuje  maszyn tego typu w bezpośredniej okolicy. Prawie 16 milionów osób do najbliższego punktu ma ponad 10 minut pieszo. To może z kolei stanowić szansę dla właścicieli sklepów niezależnych na zwiększenie sprzedaży. Czy warto postawić automat przy sklepie?

Zakupy online

W 2020 roku blisko 80% Polaków dokonało zakupów w internecie, co automatycznie przełożyło się również na dynamiczny rozwój branży kurierskiej[1]. Automaty paczkowe – po raz pierwszy w historii – były chętniej wybieraną formą dostawy zakupów niż usługi kurierskie. Jak wynika z raportu Gemiusa, aż 61% ankietowanych w 2020 roku korzystało z maszyn przesyłkowych. Porównując do roku 2019, jest to wzrost o 9 p.p.[2]

Dlaczego automaty paczkowe okazały się sukcesem?

Liczba tego typu maszyn w Polsce wynosi już co najmniej kilkanaście tysięcy i stale rośnie. Wygodny dostęp do punktów odbioru ma już ponad 20 milionów Polaków[3]. Niekwestionowanym liderem na rynku dostaw jest aktualnie firma InPost, do której należy 45% wszystkich dostępnych maszyn. Coraz częściej są one obecne również w centrach handlowych, a także przy lokalnych sklepach spożywczych – m.in. sieci Delikatesy Centrum[4].

Samoobsługowe punkty odbioru paczek, dostępne całodobowo, umożliwiają wygodny i szybki odbiór przesyłek w dogodnym dla klienta terminie. Automaty te cechują się funkcjonalnością, wygodą i elastycznością. Dodatkowo korzystanie z nich jest opcją bezpieczną, co w dobie epidemii jest szczególnie istotne. Ponadto są rozwiązaniem bardziej ekologicznym niż dostawy kurierskie. Doceniane są przez klientów również ze względu na niższy koszt przesyłek[5].

Automaty paczkowe – obszar wciąż rozwojowy

Gęste sieci automatów paczkowych to cecha dużych miast, z wysoką gęstością zaludnienia. Jak się jednak okazuje, w wielu miejscach w Polsce – również w miastach – wciąż brakuje punktów odbioru w dogodnej dla mieszkańców odległości. Prawie 16 milionów osób jest poza zasięgiem 10-minutowego spaceru do najbliższego automatu. Jest to wyraźny sygnał, że w tym obszarze jest jeszcze sporo do zrobienia. W województwie mazowieckim i śląskim mieszka najwięcej osób, które nie mają dostępu do maszyn przesyłkowych w bezpośredniej okolicy1.

Dlaczego warto mieć paczkomat przy sklepie?

Współpraca z InPost i zwiększenie liczby paczkomatów przy sklepach naszej sieci pomaga niezależnym przedsiębiorcom w budowaniu konkurencyjności placówek w swojej okolicy. To duża wygoda dla robiących zakupy, a dla naszych franczyzobiorców szansa na zwiększenie liczby klientów, czy w praktyce po prostu większą sprzedaż – mówi Ewa Borowska, członek zarządu Delikatesy Centrum.

Konsument, który odbierze przesyłkę z automatu paczkowego, chętniej zajrzy do sklepu w jego pobliżu. Jest bardziej prawdopodobne, że zrobi zakupy w danej placówce – co może przyczynić się do rozwoju lojalności. Według badań współczynnik współkupowania wynosi 30% - taki odsetek osób przy okazji korzystania z punktów odbioru robi zakupy w sklepie po sąsiedzku. Właśnie dlatego warto rozważyć postawienie automatu przy swojej placówce!

Jak zgłosić nowe miejsce pod automat paczkowy?

Aby wynająć powierzchnię pod taką maszynę, Twoja nieruchomość musi spełnić określone wymagania. Minimum 4 m2 wolnej przestrzeni, ze stałym dostępem do zasilania, zasięgiem GSM i możliwością całodobowego użytkowania to warunki konieczne. Jeśli Twoja posesja spełnia wszystkie powyższe warunki, poprzez stronę internetową InPost możesz zgłosić swoją lokalizację, wypełniając zawarty tam formularz.

Obecność automatu w bezpośredniej okolicy Twojej placówki może przynieść Ci dodatkowe korzyści. Odpowiednia lokalizacja urządzenia przyczynia się do zwiększenia ruchu w jego obrębie, a w efekcie zwiększa liczbę potencjalnych klientów sklepu. Ponadto, wynajmując przestrzeń pod maszynę przesyłkową, możesz czerpać korzyści finansowe ze względu na udostępnianie własnej przestrzeni. Zgłoś swoją lokalizację, wynajmij teren i zarabiaj, uzyskując dodatkowe profity!

[1] Raport 2021: Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce - nowa rzeczywistość świata dostaw. https://www.telepolis.pl/images/2021/08/raport-punkty-odbioru.pdf, dostęp online: [26.11.2021]

[2] https://antyweb.pl/inpost-paczkomaty-pobily-w-popularnosci-dostawy-kurierem, dostęp online: [26.11.2021]

[3] https://handelextra.pl/artykuly/249790,kantar-89-e-klientow-wybiera-paczkomaty, dostęp online: [26.11.2021]

[4] https://300gospodarka.pl/news/paczkomaty-inpostu-w-delikatesach-centrum-880-paczkomatow-znajdzie-sie-przy-sklepach-sieci , dostęp online: [26.11.2021]

[5] https://inpost.pl/aktualnosci-paczkomatyr-najczesciej-wybierana-forma-dostawy-wyprzedzily-kurierow, dostęp online: [26.11.2021]

       

Automat paczkowy przy sklepie – czy warto go mieć?
Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie były liderem na rynku dostaw. Maszyny przesyłkowe zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, dając zarówno klientom, jak i sprzedawcom komfortową i atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnego przekazywania paczek. Chociaż koncept zautomatyzowanych skrytek...

Czy wiesz, że do polskich śmietników każdego dnia trafia aż 13 500 kg jedzenia[1]? Wszyscy powinniśmy podejmować we własnych domach działania, by nie marnować produktów spożywczych, jednak na właścicielach sklepów spoczywają dodatkowe obowiązki wynikające z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Stworzyliśmy ich harmonogram na rok 2022, który pomoże Ci zaplanować działania w Twoim sklepie.

Styczeń

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to teraz jest ostatni dzwonek na podpisanie z wybraną organizacją pozarządową umowy dotyczącej przekazywania niesprzedanej żywności. Twoim obowiązkiem jest oddać na cele społeczne żywność, która spełnia wymogi prawa żywnościowego, ale nie jest przeznaczona do sprzedaży. Możesz wybrać dowolną organizację działającą w zakresie pomocy społecznej, wsparcia pieczy zastępczej lub działalności charytatywnej, polegającej w szczególności na przekazywaniu jedzenia osobom potrzebującym. Jeśli chcesz, możesz wybrać więcej niż jedną fundację (także spoza powiatu, w którym działa Twój sklep) – jest to wskazane w przypadku, kiedy jedna organizacja nie ma możliwości przyjęcia dużej ilości jedzenia w związku ze zbyt małą skalą działalności. Pamiętaj, że niepodpisanie takiej umowy grozi nałożeniem kary grzywny w wysokości 5 000 złotych.

O szczegółach umowy pisaliśmy na blogu w sierpniu.

Marzec

Raz w roku jesteś zobowiązany przygotować i przesłać sprawozdanie o ilości marnowanej żywności w Twoim sklepie. Należy złożyć je w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na terenie województwa, w którym znajduje się Twoja placówka.

Raport zawiera dane o całkowitej masie zmarnowanej żywności w ciągu roku i wysokości należnej opłaty. Pamiętaj, że musisz na bieżąco dokumentować ilość jedzenia przekazywanego organizacji pozarządowej oraz przeznaczonego do zniszczenia jako odpady. Sprawozdanie za rok 2021 musisz złożyć do 31 marca 2022 roku! Dowiedz się więcej tutaj.

Kwiecień

Na podstawie danych ze sprawozdania za rok 2021 wyliczysz wysokość opłaty za marnowanie żywności, którą jesteś zobowiązany uiścić do 30 kwietnia 2022 roku. Jeśli nie wiesz, jak ją policzyć – sprawdź w naszym poprzednim artykule. Opłatę należy przekazać na konto bankowe organizacji pozarządowej, z którą masz podpisaną umowę. Jeśli nie przekracza ona 300 zł, nie trzeba jej płacić. Powinieneś również poinformować o jej wysokości lub wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym w swoim sprawozdaniu finansowym i na stronie internetowej, jeśli ją prowadzisz.

Maj

Ustawa ma na celu nie tylko minimalizowanie ilości marnowanego jedzenia w sklepach, ale także edukowanie Polaków w tej kwestii. Przedsiębiorcy zobowiązani są do przeprowadzenia co najmniej raz w roku dwutygodniowej kampanii edukacyjno-informacyjnej we współpracy z organizacją pozarządową, z którą mają podpisaną umowę.

Możesz wymyślić własne pomysły na ciekawą akcję albo skorzystać z proponowanych przez nas działań, np.:

  • wywiesić w sklepie lub hurtowni plakaty,
  • emitować z głośników nagrania zawierające odpowiednie treści edukacyjne,
  • organizować konkursy (z zachowaniem wymogów określonych w ustawie o grach hazardowych),
  • wyposażyć pracowników w niezbędną wiedzę i zachęcać do rozmów z klientami na ten temat.

Kampanię możesz przeprowadzić w dowolnym momencie w roku, ale maj to dobry moment ze względu na rozpoczynający się sezon grillowy.

Przez cały rok                                                                                                                        

Oprócz opisanych wyżej działań, do których zobowiązany jesteś prawnie, warto przez cały rok dbać o to, by jak najmniej żywności marnowało się w Twoim sklepie – pomoże Ci w tym kilka zasad, które warto stosować na co dzień.

  • Zamawiaj towar rozsądnie

Obserwuj swoich klientów, a zauważysz, że są takie dni w tygodniu i okresy w roku, kiedy robią większe zakupy (np. pod koniec tygodnia i przed świętami) – warto mieć wtedy więcej towarów. Jeśli chodzi o warzywa, owoce, mięso czy ryby, dobrze zaplanuj ich zamówienie w taki sposób, żeby klienci mieli dostęp codziennie do najświeższych produktów.

  • Dbaj o bezpieczeństwo produktów

Przyjmując dostawę, zwróć uwagę, jak wyglądają produkty i ich opakowania. Jeśli zauważysz, że są uszkodzone – nie przyjmuj ich. Takich produktów nie będziesz mógł sprzedać, a to prosta droga do marnotrawstwa.

Monitoruj stan towaru – marnowanie żywności często spowodowane jest brakiem dyscypliny i uważności w codziennym działaniu, dlatego staraj się na bieżąco weryfikować daty przydatności produktów do spożycia. Eksponuj towary z krótszym terminem ważności. Możesz postawić je na półce z przodu lub organizować promocje, które zachęcą klientów do zakupu, a Tobie pomogą zapobiec ich wyrzuceniu.

  • Każdego dnia dawaj przykład życia w duchu zero waste

Ograniczenie marnowania żywności to nasza wspólna odpowiedzialność. Powinieneś o to dbać nie tylko w swoim sklepie, ale także w domu. Postaraj się kupować taką ilość jedzenia, jaką jesteś w stanie spożyć ze swoją rodziną. Jeśli po świętach czy imprezie zostało Ci dużo jedzenia, możesz oddać je do tzw. jadłodzielni. Przyjmowane są wszystkie produkty poza surowym mięsem, alkoholem czy potrawami zawierającymi w składzie surowe jajka. Pamiętaj, do jadłodzielni oddaj takie potrawy, które są wciąż dobre i którymi faktycznie chcesz poczęstować drugą osobę.

Zobacz nasz e-podręcznik: Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

[1] https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf

       

Jak nie marnować żywności w sklepie? Roczny rozkład jazdy odpowiedzialnego przedsiębiorcy
Czy wiesz, że do polskich śmietników każdego dnia trafia aż 13 500 kg jedzenia[1]? Wszyscy powinniśmy podejmować we własnych domach działania, by nie marnować produktów spożywczych, jednak na właścicielach sklepów spoczywają dodatkowe obowiązki wynikające z Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywno...

Światowy rynek mleczarski szacowany jest na ponad 700 miliardów dolarów, a jego wartość stale rośnie. Przetwory mleczne są istotnym składnikiem diety Polaków, dostarczającym substancji pozytywnie wpływających na funkcjonowanie organizmu. W obliczu epidemii COVID-19 klienci stali się bardziej wrażliwi na cenę produktów żywnościowych, a także na ich jakość – w trosce o własne zdrowie i odporność. Aby sprostać wymaganiom konsumentów, Grupa Eurocash wprowadza do swojej oferty Kankę - nową markę nabiałową.

Nabiał – podstawa codziennych zakupów

Spożycie mleka i przetworów mlecznych od połowy XX wieku wzrosło dwukrotnie. Obecnie ponad 6 miliardów ludzi na świecie sięga po te produkty regularnie. W 2019 roku wartość światowego rynku mleczarskiego szacowana była na ponad 700 miliardów dolarów[1]. Przewiduje się, że do 2024 roku jego wartość wzrośnie nawet o połowę.

Przetwory mleczne są ważnym składnikiem diety Polaków, a ich spożycie jest głęboko zakorzenione w naszej tradycji. Dlatego właśnie, branża mleczarska jest największym i stale rozwijającym się segmentem rynku spożywczego w Polsce. Według danych GUS z 2018 roku średnie spożycie napojów fermentowanych wynosiło 0,5 kg, zaś mleka około 3 litrów miesięcznie na osobę. Natomiast w 2019 roku średnie spożycie nabiału wyniosło ponad 80 kg na osobę[2].

Branża mleczarska w obliczu epidemii

Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez PMR w 2020 roku, w czasie epidemii konsumenci stali się bardziej wrażliwi na cenę produktów żywnościowych dostępnych na sklepowych półkach. W wyniku pandemii COVID-19 obserwuje się wzrost zainteresowania markami własnymi, czyli artykułami produkowanymi na zlecenie sieci handlowych, które nie są dostępne w regularnym portfolio producenta[3].

Warto zatem wprowadzić do oferty sklepu marki własne, bowiem stanowią one naturalną odpowiedź na nowe potrzeby konsumenckie. Jedynie 8% Polaków twierdzi, że nigdy nie kupuje produktów marek własnych [4].

Kanka – nowa marka własna. Uzupełnij o nią swój sklep!

W odpowiedzi na te potrzeby Grupa Eurocash, we współpracy z właścicielami sklepów i mleczarni, a także konsumentami, wprowadza na rynek nową markę nabiałową - Kanka. Produkty z tym logo cechują się wysoką jakością w przystępnej cenie, a także charakteryzują się w większości prostym składem, bez udziału substancji konserwujących czy mleka w proszku. Dostępne są w sieciach: Groszek, ABC, Delikatesy Centrum, Gama oraz Euro Sklep. W ofercie dostępne są m.in: twarogi, masła, śmietany, mleka, żółte sery, jogurty, kefir, serek wiejski, a także serki kanapkowe i homogenizowane.

Sektor mleczarski w Polsce stale się rozwija, a wraz z nim rosną wymagania klientów. Jesteśmy przekonani, że Kanka spełni je wszystkie.

[1] https://www.statista.com/topics/4649/dairy-industry/#dossierKeyfigures

[2] Główny Urząd Statystyczny. 2018. „Mały Rocznik Statystyczny Polski 2018”. Warszawa: GUS.

[3] Raport PMR, Marki własne ze stałym miejscem w koszyku zakupów, https://retailmarketexperts.com/dane-i-analizy/infografiki/marki-wlasne-ze-stalym-miejscem-w-koszyku-zakupow/ . Dostęp: 03.11.21.

[4] Ibidem.

       

Nowa marka nabiałowa na rynku. Dlaczego warto zainteresować się Kanką?
Światowy rynek mleczarski szacowany jest na ponad 700 miliardów dolarów, a jego wartość stale rośnie. Przetwory mleczne są istotnym składnikiem diety Polaków, dostarczającym substancji pozytywnie wpływających na funkcjonowanie organizmu. W obliczu epidemii COVID-19 klienci stali się bardziej wrażliw...

Obecnie zmagamy się z czwartą falą epidemii koronawirusa – rząd wprowadza nowe obostrzenia, jednak w mocy nadal pozostaje także m.in. obowiązek zakrywania ust i nosa w lokalach oraz dezynfekcji rąk. W sklepach dotyczy to zarówno klientów, jak i pracowników. To podstawa, do której stosować muszą się wszyscy przedsiębiorcy. Dowiedz się, co jeszcze możesz zrobić, aby zapewnić swoim klientom jak najlepsze doświadczenie zakupowe, ale przede wszystkim – bezpieczeństwo.

1. Higieniczne podstawy

Przy okazji kolejnej fali epidemii warto skontrolować, czy w sklepie są zachowane „sanitarne podstawy”. Nakaz noszenia maseczek, regularnej dezynfekcji rąk i zachowania dystansu społecznego – to najważniejsze zasady obowiązujące wszystkie osoby przebywające w sklepie.

Aby ułatwić swoim klientom zastosowanie się do wytycznych, możesz umieścić na posadzce naklejki w odpowiednich odległościach od siebie (1-1,5 m), co pozwoli klientom zachować dystans w kolejce. Zabezpiecz kasy szybami pleksi i umieść w łatwo dostępnych miejscach dozowniki ze środkiem odkażającym, najlepiej przy wejściu i na każdej kasie. Zapewnij klientom dostęp do jednorazowych rękawiczek na dziale z pieczywem oraz owocami i warzywami. Kontroluj liczbę klientów w sklepie – zwróć uwagę, że od 1. grudnia limit wynosi 1 os. na 15 m2.

2. Poinformuj pracowników, jak powinni zachować się w sytuacji, kiedy klient nie chce założyć maseczki

Każda osoba przebywająca w sklepie ma obowiązek zakrywać maseczką nos i usta. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia pracownik sklepu ma prawo odmówić obsługi klienta w przypadku, gdy ten świadomie nie chce założyć maseczki. Należy wówczas grzecznie zwrócić takiemu klientowi uwagę i poprosić o zastosowanie się do wytycznych. Jeżeli klient stawia opór lub ignoruje prośbę, pracownik sklepu może poprosić o interwencję policję.

3. Maseczki i środki do dezynfekcji – artykuły pierwszej potrzeby

Maseczki, żele i płyny do dezynfekcji to artykuły, które zawsze powinny być w zasięgu ręki Twojego klienta. W obecnych czasach używamy ich w dużych ilościach i często kupujemy je pod wpływem impulsu lub ,,na zapas”. Warto zatem zadbać o odpowiednią ekspozycję maseczek i środków odkażających w strefie kasy, aby klient miał do nich łatwy dostęp.

4. Dbając o swoich pracowników, dbasz o klientów

To Ty i twoi pracownicy tworzycie sklep oraz atmosferę, która wpływa na doświadczenia zakupowe klientów. Jako właściciel sklepu zobowiązany jesteś przypilnować, aby Twoi pracownicy byli bezpieczni oraz zasłaniali nos i usta przez cały czas pracy. Jeżeli masz taką możliwość, warto podzielić zespół na stałe grupy i tak ustawić grafik pracy tak, by nie mieszały się one ze sobą, a także nie miały ze sobą kontaktu podczas przekazywania zmiany. Osoby przejawiające objawy choroby nie powinny stawiać się do pracy!

Nie tylko zdrowie fizyczne jest istotne – zadbaj o komfort psychiczny swoich pracowników, w miarę możliwości oferuj pomoc i wsparcie. Pamiętaj, że obecny czas jest dla wszystkich niezwykle wymagający. Nastawienie i kondycja psychiczna pracowników wpływa na jakość ich pracy, co z kolei może zaważyć na tym, czy obsługiwany przez nich klient zechce wrócić do Twojego sklepu.

5. Nie lekceważ obostrzeń!

Wprowadzane przez rząd obostrzenia służą zapewnieniu bezpieczeństwa nas wszystkich i powstrzymaniu dalszego rozwoju epidemii. Stosując się do nich, nie tylko dbasz o bezpieczeństwo swoich pracowników i klientów, ale swoją postawą dajesz też przykład, jak powinno się postępować. Klienci czują się zaopiekowani i szanowani, a to z kolei pozytywnie wpływa na ich doświadczenie zakupowe w twoim sklepie.

Pamiętaj także, że od 1. grudnia prowadzone są wzmożone kontrole sanitarne w całym kraju. Szczególną uwagę służby mają poświęcić sklepom, hotelom i lokalom gastronomicznym. Na bieżąco śledź nowe wytyczne – rząd dostosowuje je do aktualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju, wobec czego mogą się one zmieniać.

       

Jak dbać o obsługę klienta podczas epidemii? Przypominamy 5 najważniejszych wskazówek
Obecnie zmagamy się z czwartą falą epidemii koronawirusa – rząd wprowadza nowe obostrzenia, jednak w mocy nadal pozostaje także m.in. obowiązek zakrywania ust i nosa w lokalach oraz dezynfekcji rąk. W sklepach dotyczy to zarówno klientów, jak i pracowników. To podstawa, do której stosować muszą się...

Okres przedświąteczny, który w handlu rozpoczyna się już w listopadzie, to dla naszej branży jeden z najważniejszych momentów w roku. Wczesne wprowadzenie asortymentu świątecznego, a więc m.in. słodyczy, składników do tradycyjnych dań wigilijnych i wypieków, ale też artykułów upominkowych i ozdób, będzie jak najbardziej uzasadnione. Przy planowaniu dostaw na święta zachęcamy Cię do szerszego spojrzenia i pamiętania o tym, by nie marnować produktów żywnościowych i ograniczać odpady. W tym materiale podpowiemy, jak to zrobić, by święta w Twoim sklepie też były „zero waste”. Tego oczekują klienci! Czy wiesz, że aż 59% Polaków lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności?[1]

Gospodarowanie dostawami na święta

Co roku firma doradcza Deloitte przeprowadza badanie „Zakupy świąteczne”, w którym pyta, ile konsumenci planują wydać, przygotowując się do świąt, kiedy będą robić zakupy, jakich spodziewają się prezentów itd. W ubiegłym roku średnia deklarowana kwota wydatków[2] wyniosła 1,3 tys. zł, a pod choinką spodziewaliśmy się przede wszystkim kosmetyków i perfum (kategoria najbardziej pożądana przez kobiety) oraz gadżetów elektronicznych. Jak będzie w tym roku? Zobaczymy. Na pewno jednak planując asortyment świąteczny warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Zamawiaj towar rozsądnie, analizując dane sprzedaży przed świętami z poprzednich lat, a także obserwując zachowania Twoich klientów. Na okres przedświąteczny warto mieć więcej towaru z kategorii, o których wspominaliśmy powyżej. Warto też analizować sprzedaż produktów pod kątem ich popytu – jeśli coś rzadko znajduje nabywcę lub nie schodzi z półek wcale, zmniejsz liczbę zamówień lub zrezygnuj. Odpowiednie zaplanowanie to mniejsze straty i ograniczenie marnowania przede wszystkim żywności świeżej i o krótszym terminie do spożycia.

Pamiętaj, że lokalnie znaczy eko! Zamawianie asortymentu, a już w szczególności artykułów świeżych, u pobliskich dostawców to gwarancja nie tylko dobrej jakości, ale i większej elastyczności w zarządzaniu dostawami. Nieco prostsze będzie dowiezienie dodatkowej partii wyrobów garmażeryjnych czy ciast od dostawcy z tego samego powiatu niż z drugiego końca Polski. Rozejrzyj się za możliwościami i wspieraj lokalność!

Promocje i przecenianie produktów przed świętami

W okresie przedświątecznym kupujemy zazwyczaj więcej określonych produktów, np. do wypieków: masła, mąki, bakalii… Warto negocjować z dostawcami specjalne rabaty, jak też korzystać z Innowacyjnej Platformy Handlu, gdzie oferowanych jest wiele promocji. Pamiętaj też, by dobrze eksponować towary z krótszym terminem ważności. Możesz to robić na dwa sposoby: (1) stawiać je na półce jako pierwsze lub (2) stworzyć specjalnie oznaczoną strefę z produktami do ratowania. W ten sposób nie tylko pokażesz klientom, że dokładasz wszelkich starań, aby jakościowo dobre produkty się nie marnowały oraz że prowadzisz swój biznes odpowiedzialnie, ograniczając odpady i edukując o niemarnowaniu żywności i zrównoważonych zakupach, ale też umożliwisz im zakup tych produktów po niższej cenie.

Dzielenie się dobrem - przekazywanie produktów organizacjom pozarządowym

Grupa Eurocash od lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi – do 30 września 2021 r. przekazaliśmy łącznie 205 889,38 kg żywności[3] m.in. do takich organizacji jak: Banki Żywności, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta czy Caritas. Zachęcamy Cię do znalezienia w Twojej okolicy organizacji, której będzie można przekazywać zagrożony zmarnowaniem towar. Dzięki temu pomagasz innym, nie generujesz odpadów, budujesz swój wizerunek jako odpowiedzialnego przedsiębiorcy, a także możesz odzyskać część podatku. Warto też zadbać o dobry kontakt z wybraną organizacją i oddelegować do tego zadania pracownika, który będzie rozumiał ideę przekazywania żywności.  Musi ona dość szybko docierać ze sklepu do punktów odbioru prowadzonych przez organizację, np. do jadłodajni czy dalej do potrzebujących, bo wszyscy musicie zmieścić się w terminie przydatności do spożycia przekazywanych produktów.

Ograniczanie marnowania żywności powinno być codziennym nawykiem

Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ograniczanie marnowania żywności. Pracując w handlu – podwójnie – jako przedsiębiorca oraz osoba prywatna. Byłoby doskonale, dla planety i dla naszego budżetu, gdyby ograniczanie marnowania żywności weszło nam w nawyk. W domu można zacząć od dwóch prostych działań:

  1. planuj zakupy i posiłki - często kupujemy za dużo i na zapas, co doprowadza niestety do marnowania żywności. Sprawdzenie, co już mamy w domu i zaplanowanie, co będziemy chcieli zjeść w kolejnych dniach, pozwoli na stworzenie listy naprawdę potrzebnych produktów;
  2. wprowadź dzień „czyszczenia” lodówki – najlepiej ustal go na koniec tygodnia, tuż przed robieniem zakupów na kolejny tydzień.

Jeśli codziennie przynosisz jedzenie do pracy, to niech to będzie go tyle, ile możesz zjeść. Zbyt dużą porcją podziel się, zostaw na kolejny dzień lub zabierz z powrotem do domu. Nie wyrzucaj, promuj postawę̨ „zero waste”!

Z kolei w sklepie, jeśli widzisz, że klient kupuje coś ze strefy produktów do ratowania, podziękuj mu za to. Daj mu odczuć, że to doceniasz i że razem dbacie, by żywność się nie marnowała.

Więcej przydatnych informacji i wskazówek na temat niemarnowania żywności znajdziesz w publikacji „Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika”.

Zobacz nasz podręcznik „Szanuję, nie marnuję! O odpowiedzialnym potencjale wigilijnego stołu”!

[1] Dane z Podręcznika „Szanuję, nie marnuję!” Grupy Eurocash, s. 4., https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf

[2] Źródło: Raport „Zakupy świąteczne 2020” Deloitte; https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html

[3] Dane z Podręcznika „Szanuję, nie marnuję!” Grupy Eurocash, s. 73, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf

       

Święta, święta i… marnowanie żywności. Jak ograniczyć straty jedzenia w okresie bożonarodzeniowym?
Okres przedświąteczny, który w handlu rozpoczyna się już w listopadzie, to dla naszej branży jeden z najważniejszych momentów w roku. Wczesne wprowadzenie asortymentu świątecznego, a więc m.in. słodyczy, składników do tradycyjnych dań wigilijnych i wypieków, ale też artykułów upominkowych i ozdób, b...

W tym roku grudzień w handlu jest tym bardziej intensywny – nie tylko ze względu na branżowy kalendarz, ale także dodatkowe obostrzenia związane z epidemią. W związku z rosnącą liczbą zakażeń Covid-19, od 1 grudnia w życie wszedł tzw. pakiet alertowy. Obowiązuje on do 17 grudnia, ale niewykluczone, że przepisy obowiązywać będą dłużej lub/i zostaną zaostrzone. Przedsiębiorco, sprawdź, jakie obostrzenia dotyczą handlu, oraz o czym powinieneś pamiętać, by Twój sklep był miejscem bezpiecznym i przyjaznym klientom.

W odpowiedzi na postępujący wzrost zachorowań i pojawienie się nowego wariantu koronawirusa, rząd wprowadził nowe ograniczenia dotyczące m.in. miejsc publicznych. Wspomniane obostrzenia, tzw. pakiet alertowy, obowiązują do 17 grudnia, jednak niewykluczone jest ich utrzymanie po tym czasie. Już teraz mówi się o zaostrzeniu przepisów, szczególnie na okres świąteczny[1].

Jakie zmiany dotyczą sklepów?

Obecnie jedyną zmianą dotyczącą placówek handlowych jest zmniejszenie limitu osób, które mogą jednocześnie przebywać w sklepie. Do tej pory limit ten wynosił 1 osobę na 10 m2 – od teraz jest to maksymalnie 1 os. na 15 m2. Nie należy jednak zapominać, że wszystkie obowiązujące do tej pory obostrzenia pozostają w mocy. Poniżej przypominamy najważniejsze zasady sanitarne dotyczące sklepów.

W placówkach handlowych nadal obowiązuje[2]:

  • nakaz zakrywania ust i nosa zarówno przez klientów, jak też pracowników. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, że dozwolone jest używanie wyłącznie maseczek – szaliki, przyłbice, chusty itp. nie są uznawane za wystarczającą ochronę przed wirusem;
  • konieczność częstego mycia rąk wodą i mydłem i/lub ich dezynfekcji – przedsiębiorco, twoim obowiązkiem jest zapewnienie klientom i pracownikom stałego dostępu do środka odkażającego na bazie alkoholu (min. 60%) w sklepie;
  • nakaz regularnej dezynfekcji przestrzeni i przedmiotów wspólnych, takich jak terminale, wózki sklepowe, kasy samoobsługowe itp.

Przypominamy, na co jeszcze warto zwrócić uwagę, by jak najlepiej przygotować swój sklep nadchodzące tygodnie:

  • kontroluj, aby klienci zachowali między sobą dystans społeczny w kolejkach (wg przepisów powinno to być przynajmniej 1-1,5 m) – jeżeli masz taką możliwość, warto zaznaczyć na podłodze miejsca w odpowiednich odległościach,
  • zapewnij klientom możliwość płatności bezgotówkowych (kartą, BLIKiem, telefonem itp.)– nowoczesny terminal to nie tylko atrakcyjna forma płatności, ale także większe bezpieczeństwo i higiena[3];
  • zapewnij pracownikom i klientom dostęp do rękawiczek jednorazowych i zachęcaj do ich używania w czasie pakowania żywności (np. warzyw, owoców, pieczywa);
  • wywieś w widocznym miejscu zasady odpowiedniego mycia rąk (przykładowo, stąd możesz pobrać instrukcję przygotowaną przez GIS: https://www.gov.pl/web/gis/jak-myc-rece-instrukcja-mycia-rak).

Przedsiębiorco, upewnij się, że twój sklep spełnia wszystkie obowiązujące wymogi. Niezastosowanie się do aktualnych obostrzeń może skutkować nałożeniem przez Sanepid kary grzywny, której przyjęcia nie można odmówić[4].

Potrzebujesz pomocy w dostosowaniu swojego sklepu do obowiązujących obostrzeń sanitarnych? Skontaktuj się z nami.

Grupa Eurocash od początku epidemii dba o bezpieczeństwo wszystkich swoich pracowników i przedsiębiorców. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z naszym Zespołem ds. COVID-19 (e-mail: informacje_koronawirus@eurocash.pl).

       

Zima w handlu a epidemia. Przedsiębiorco, o czym powinieneś pamiętać?
W tym roku grudzień w handlu jest tym bardziej intensywny – nie tylko ze względu na branżowy kalendarz, ale także dodatkowe obostrzenia związane z epidemią. W związku z rosnącą liczbą zakażeń Covid-19, od 1 grudnia w życie wszedł tzw. pakiet alertowy. Obowiązuje on do 17 grudnia, ale niewykluczone,...

Ostatnie tygodnie roku to intensywny okres dla branży handlowej. Na tegoroczne zakupy świąteczne Polacy planują przeznaczyć więcej niż w ubiegłym roku, ale mniej niż przed okresem epidemii. Oto kilka porad, jak efektywnie wykorzystać okres przedświąteczny i sprostać oczekiwaniom klientów.

Ile wydamy na świąteczne zakupy?

Z najnowszego raportu Barometru Providenta wynika, że tegoroczne zakupy świąteczne będą oszczędne oraz wykonywane z wyprzedzeniem ze względu na inflację. W 2019 roku przeciętny Polak przeznaczył na świąteczne wydatki 1700 zł, a rok później już jedynie 750 zł. W tym roku kwota ta jest nieco wyższa, jednakże wciąż skromniejsza niż przed okresem epidemii. Konsumenci ograniczają wydatki i planują przeznaczyć na zakupy około 950 zł[1].

Sklepy stacjonarne górą

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce sprawia, że konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Właściciele sklepów stacjonarnych nie powinni mieć jednak powodów do obaw. Jak wynika z raportu Deloitte, Polacy wciąż najchętniej kupują żywność i napoje w sklepach stacjonarnych. Różnica jest dość znacząca, gdyż wynosi ona 83% do 17% na korzyść fizycznych placówek. Zainteresowanie zakupami w sklepach lokalnych, osiedlowych nie słabnie również z uwagi na sytuację epidemiologiczną[2].

Zaopatrz sklep na święta w odpowiedni asortyment

Przygotuj się na zwiększony ruch w Twoim sklepie i odpowiednio wcześnie zadbaj o dostępność najbardziej pożądanych produktów żywnościowych. W okresie świąt Bożego Narodzenia obserwowany jest wzrost zapotrzebowania na tradycyjne produkty spożywcze – takie, z których będą przygotowywane świąteczne posiłki. Pamiętaj, że m.in. produkty nabiałowe oraz tradycyjne wyroby mogą mieć krótszą datę przydatności do spożycia[3].

Zaopatrz swój sklep przede wszystkim w:  

  • ryby – produkty rybne stanowią pozycję obowiązkową na wigilijnym stole, która odpowiada za 16% udziałów wartościowych w sklepach lokalnych;
  • mięsa, wędliny, garmażerka –  warto zadbać o dostępność dobrej jakości produktów, które klienci chętnie nabywają w dyskontach. Ten asortyment daje przewagę niezależnym sklepom, które oferują produkty świeże i lokalne;
  • składniki tradycyjnych dań i wypieków – cukier, mąka, produkty mleczne, warzywa w puszce, przyprawy oraz bakalie;
  • słodycze – ta kategoria według danych CMR odpowiada za niemal 4% wartości sprzedaży i znajduje się na 12% paragonów;
  • napoje – przed świętami Bożego Narodzenia występuje szczyt sprzedażowy produktów tej kategorii.

Pamiętaj, że najważniejszym czynnikiem dla klientów jest jakość nabywanych towarów, a także miejsce pochodzenia i ich cena.

Zadbaj na święta o wyjątkowe produkty sezonowe

Od początku listopada na popularności zyskują czekoladowe bombonierki w postaci kalendarzy adwentowych. W grudniu natomiast obserwowany jest wzrost zainteresowania figurkami czekoladowymi w różnych kształtach m.in.: mikołaja, bałwanka czy bombki3. Warto zadbać również o dostępność bardziej wyszukanych produktów w edycjach limitowanych, tj.: herbata zimowa, kawa z nutą pomarańczy, czekolada piernikowa, marcepan, a także zestawy świąteczne i kosze prezentowe. Produkty te z pewnością zwrócą uwagę klientów, co wpłynie na powiększenie ich koszyków zakupowych.

Zachęć klienta promocjami świątecznymi

Zaskocz klienta i zaoferuj mu okazje, przygotowane specjalnie z myślą o tym niezwykłym okresie w roku. Wprowadź specjalne oferty promocyjne na wybrane produkty świąteczne. Każdego dnia zaoferuj klientowi możliwość zakupu określonego asortymentu w atrakcyjnej cenie. Czasowe lub ilościowe limitowanie oferty promocyjnej efektywnie motywuje konsumenta do zakupu. Dzięki temu klient nie zwleka z decyzją i sięga po produkt nierzadko spontanicznie. Zapowiedź kolejnej promocji może zachęcić konsumenta do powrotu następnego dnia.

Szukasz wyjątkowych produktów w atrakcyjnych cenach, które uzupełnią świąteczny asortyment Twojego sklepu? Zajrzyj na eurocash.pl oraz na market.eurocash.pl. Z pewnością znajdziesz tam produkty, które będą stanowiły doskonałą bazę świątecznych akcji promocyjnych.

Stwórz przyjemną atmosferę świąteczną

Boże Narodzenie to magiczny czas dla konsumentów. Warto wykorzystać ten moment i zaskoczyć klienta niezwykłą aranżacją sklepu. Czerwień i biel idealnie wpisują się w ten klimat, o czym warto pamiętać podczas przygotowania niezbędnych ozdób. Świąteczne akcenty oraz światełka nadadzą wnętrzu wyjątkowej atmosfery, wprawiając klientów w przyjemny nastrój. Okres świąteczny może być doskonałym momentem na budowanie wizerunku i zacieśnianie relacji z konsumentami. Zadbaj, by Twoja oferta była wyjątkowa, ekspozycja sklepowa zaskakiwała, a atmosfera w sklepie wpasowywała się w świąteczny klimat.

[1] Barometr Providenta 2021, https://infowire.pl/generic/release/707172/barometr-providenta-czeka-nas-oszczedna-gwiazdka#attachments, dostęp online: [16.11.2021]

[2] Raport Deloitte: Zakupy świąteczne 2020: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html, dostęp online: [16.11.2021]

[3] https://hurtidetal.pl/article/art_id,31369-61/boze-narodzenie-w-handlu/?fbclid=IwAR2uLycLlNJI9dm7fwD6s2NP-6cyxmGo8oC0dtmUuon8xd_9U4kfLZDH7Ss, dostęp online [16.11.2021]

       

Idą święta! Jak przygotować sklep na Boże Narodzenie?
Ostatnie tygodnie roku to intensywny okres dla branży handlowej. Na tegoroczne zakupy świąteczne Polacy planują przeznaczyć więcej niż w ubiegłym roku, ale mniej niż przed okresem epidemii. Oto kilka porad, jak efektywnie wykorzystać okres przedświąteczny i sprostać oczekiwaniom klientów. Ile wyd...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.