Świadomość współczesnych konsumentów w zakresie promocji i okazji dojrzewa! Pozwala na to m.in. stały dostęp do internetu, w którym łatwo można porównać ceny w różnych sklepach oraz dokładniej poznać skład i pochodzenie produktów. Sprytny konsument, ang. smart shopper, idzie na zakupy dobrze przygotowany: z listą, z aplikacją lojalnościową w smartfonie oraz wyposażony w wiedzę o tym, w którym sklepie trafi najlepsze ceny, albo które produkty są akurat w promocji. Nie szuka wyłącznie tych najtańszych – dla świadomego konsumenta nie tylko cena jest kryterium wyboru, dla niego liczy się przede wszystkim dobry stosunek jakości do ceny. Co jeszcze go wyróżnia?
Okazja okazji nierówna - porady dla przedsiębiorców
„Smart shopper” jest osobą odporną na sztuczne promocje w rodzaju ,,-90%” z mnóstwem dopisków drobnym drukiem, które okazują się tylko chwytem marketingowym. Rozpoznaje pseudookazje, czyli zniżki, które opłacają się tylko pozornie. Współczesny konsument robi przemyślane zakupy i nie ulega tak łatwo impulsom – dwukrotnie przemyśli, czy rzeczywiście potrzebuje danego produktu, zanim włoży go do koszyka. Pozwala mu to zaoszczędzić pieniądze i miejsce w domu. Taki klient robi zakupy ,,pod budżet”, czyli planuje, ile na nie wyda i nie przekracza ustalonej sumy.
By przekonać „smart” klienta do zakupu, zaoferuj mu promocje na produkty, które kupuje regularnie i których zapas w domu może mu się przydać (może być to mleko czy ser żółty) lub atrakcyjne zakupy okazyjne większej liczby sztuk (szczególną popularnością cieszą się promocje typu 3 w cenie 2, np. 3 smaki czekolady jednej marki w cenie 2). Nie musisz sam troszczyć się o dobór promocji – jeżeli działasz w ramach sieci franczyzowej, możesz korzystać z gotowych propozycji atrakcyjnych ofert (dla Ciebie i Twoich klientów) i cieszyć się rosnącą sprzedażą.
Świadomy konsument nabywa wyłącznie te produkty, które są mu niezbędne. Jeśli „smart shopper” planuje zakup czegoś droższego (np. sprzętu AGD), bardzo często najpierw sprawdza w internecie ceny w kilku miejscach, korzysta z porównywarek cenowych i odwiedza sklepy stacjonarne przed podjęciem ostatecznej decyzji. Przed zakupem wkłada wiele wysiłku w poszukiwanie wiarygodnych opinii na temat towaru oraz sklepu, ponieważ istotne jest dla niego dokonanie przemyślanych zakupów. Zwraca uwagę na obsługę klienta, a w przypadku zakupów internetowych również na czas wysyłki oraz możliwość reklamacji. Jaką lekcję możesz wyciągnąć z tego Ty? Dobra obsługa klienta to klucz. Słuchaj, pomagaj, doradzaj.
Zobacz także nasz artykuł: Proste sposoby na poprawę jakości obsługi – Twoi klienci to docenią!.
Dobry skład to podstawa - porady dla przedsiębiorców
Liczba osób robiących inteligentne zakupy rośnie. Przedsiębiorca nierzadko musi zapewnić im dostęp do produktów trudno dostępnych i wyjątkowych – regionalnych, limitowanych, ekologicznych – tak, by dać im powód do zrobienia zakupów właśnie u siebie. Świadomy konsument zwraca bowiem uwagę już nie tylko na cenę, ale także na skład i pochodzenie produktów. Uważnie czyta etykiety i docenia artykuły lokalne. Co to oznacza dla Ciebie? Szansę na zaproszenie większej liczby klientów do swojego sklepu, jeśli zaoferujesz w nim nawet kilka wyjątkowych lokalnych produktów. Może mieszkasz w sąsiedztwie wytwórni soków lub pasieki i możesz zaoferować regionalne specjały klientom? A może w okolicy są sady i możesz wprowadzić do oferty owoce od sąsiada? Zajrzyj też na market.eurocash.pl, gdzie znajdziesz szeroki wybór artykułów dla Twojej placówki, które pomogą Ci się wyróżnić.
Wśród „smart shopperów” popularnością cieszą się także linie marek własnych sklepów spożywczych, dzięki którym konsument może realnie zaoszczędzić. Marka własna obejmuje produkty wytwarzane na zlecenie i sprzedawane tylko w sklepach danej sieci handlowej, które z założenia mają stanowić tańszą – ale równie dobrą jakościowo – alternatywę dla artykułów wiodących marek międzynarodowych. Dedykowane artykuły to nie tylko żywność, ale także napoje, kosmetyki, chemia gospodarcza czy pokarm dla zwierząt. Przeważnie linie własne traktowane są na równi z tymi producenckimi, a Polacy chętnie po nie sięgają.
Marka własna umacnia pozycję sklepu na rynku i pozwala sieci utrzymać kontrolę nad jakością oraz rodzajem oferowanych produktów, a także szybciej reagować na bieżące potrzeby klientów. Wprowadź marki własne do swojego sklepu, aby zaoferować klientom konkurencyjne ceny i świetną jakość produktów.
Zobacz: Nowa marka nabiałowa na rynku. Dlaczego warto zainteresować się Kanką? oraz Marka własna – jakie korzyści płyną z niej dla przedsiębiorców?
Nowa rola sklepów stacjonarnych - porady dla przedsiębiorców
W ostatnim czasie Polacy zmienili swoje przyzwyczajenia zakupowe, głównie pod wpływem epidemii koronawirusa i rozwoju zakupów przez internet. Co prawda wciąż doceniają możliwość obejrzenia „na żywo” i dotknięcia produktów, ale coraz częściej decydują się na ich zdalny zakup. Przy tym wciąż zwracają uwagę na promocje dostępne wyłącznie w sklepach stacjonarnych – „smart shopper” uważnie śledzi oferty w gazetkach i w aplikacji, aby być na bieżąco z aktualnymi rabatami. Czasem potrzebuje jednak dodatkowej zachęty, żeby odwiedzić swój lokalny sklep.
Żeby odpowiedzieć na te zmiany, niektórzy właściciele sklepów lokalnych wdrażają w swoich placówkach nowe usługi, które mają urozmaicić klientom fizyczne wizyty w sklepie. To np. możliwość zjedzenia czegoś ciepłego na miejscu (np. kanapki, hot-dogi) czy wypicia kawy. „Smart shopper” chętniej wpadnie po zakupy do Twojego sklepu, jeśli przy okazji będzie mógł w nim wypić ulubione cappuccino!
Dobrym pomysłem jest także postawienie obok sklepu automatycznego punktu odbioru paczek. Z pewnością zwiększy on liczbę odwiedzin przy sklepie (a w konsekwencji na pewno także i w środku placówki).
Z roku na rok liczba „smart shopperów” systematycznie wzrasta, a coraz wyższe ceny w sklepach prawdopodobnie sprawią, że jeszcze więcej Twoich klientów będzie wybierać zakupy w stylu smart. Warto już teraz się do tego przygotować. Trzymamy kciuki!
Podobne artykuły