Okres przedświąteczny, który w handlu rozpoczyna się już w listopadzie, to dla naszej branży jeden z najważniejszych momentów w roku. Wczesne wprowadzenie asortymentu świątecznego, a więc m.in. słodyczy, składników do tradycyjnych dań wigilijnych i wypieków, ale też artykułów upominkowych i ozdób, będzie jak najbardziej uzasadnione. Przy planowaniu dostaw na święta zachęcamy Cię do szerszego spojrzenia i pamiętania o tym, by nie marnować produktów żywnościowych i ograniczać odpady. W tym materiale podpowiemy, jak to zrobić, by święta w Twoim sklepie też były „zero waste”. Tego oczekują klienci! Czy wiesz, że aż 59% Polaków lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności?[1]
Gospodarowanie dostawami na święta
Co roku firma doradcza Deloitte przeprowadza badanie „Zakupy świąteczne”, w którym pyta, ile konsumenci planują wydać, przygotowując się do świąt, kiedy będą robić zakupy, jakich spodziewają się prezentów itd. W ubiegłym roku średnia deklarowana kwota wydatków[2] wyniosła 1,3 tys. zł, a pod choinką spodziewaliśmy się przede wszystkim kosmetyków i perfum (kategoria najbardziej pożądana przez kobiety) oraz gadżetów elektronicznych. Jak będzie w tym roku? Zobaczymy. Na pewno jednak planując asortyment świąteczny warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.
Zamawiaj towar rozsądnie, analizując dane sprzedaży przed świętami z poprzednich lat, a także obserwując zachowania Twoich klientów. Na okres przedświąteczny warto mieć więcej towaru z kategorii, o których wspominaliśmy powyżej. Warto też analizować sprzedaż produktów pod kątem ich popytu – jeśli coś rzadko znajduje nabywcę lub nie schodzi z półek wcale, zmniejsz liczbę zamówień lub zrezygnuj. Odpowiednie zaplanowanie to mniejsze straty i ograniczenie marnowania przede wszystkim żywności świeżej i o krótszym terminie do spożycia.
Pamiętaj, że lokalnie znaczy eko! Zamawianie asortymentu, a już w szczególności artykułów świeżych, u pobliskich dostawców to gwarancja nie tylko dobrej jakości, ale i większej elastyczności w zarządzaniu dostawami. Nieco prostsze będzie dowiezienie dodatkowej partii wyrobów garmażeryjnych czy ciast od dostawcy z tego samego powiatu niż z drugiego końca Polski. Rozejrzyj się za możliwościami i wspieraj lokalność!
Promocje i przecenianie produktów przed świętami
W okresie przedświątecznym kupujemy zazwyczaj więcej określonych produktów, np. do wypieków: masła, mąki, bakalii… Warto negocjować z dostawcami specjalne rabaty, jak też korzystać z Innowacyjnej Platformy Handlu, gdzie oferowanych jest wiele promocji. Pamiętaj też, by dobrze eksponować towary z krótszym terminem ważności. Możesz to robić na dwa sposoby: (1) stawiać je na półce jako pierwsze lub (2) stworzyć specjalnie oznaczoną strefę z produktami do ratowania. W ten sposób nie tylko pokażesz klientom, że dokładasz wszelkich starań, aby jakościowo dobre produkty się nie marnowały oraz że prowadzisz swój biznes odpowiedzialnie, ograniczając odpady i edukując o niemarnowaniu żywności i zrównoważonych zakupach, ale też umożliwisz im zakup tych produktów po niższej cenie.
Dzielenie się dobrem - przekazywanie produktów organizacjom pozarządowym
Grupa Eurocash od lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi – do 30 września 2021 r. przekazaliśmy łącznie 205 889,38 kg żywności[3] m.in. do takich organizacji jak: Banki Żywności, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta czy Caritas. Zachęcamy Cię do znalezienia w Twojej okolicy organizacji, której będzie można przekazywać zagrożony zmarnowaniem towar. Dzięki temu pomagasz innym, nie generujesz odpadów, budujesz swój wizerunek jako odpowiedzialnego przedsiębiorcy, a także możesz odzyskać część podatku. Warto też zadbać o dobry kontakt z wybraną organizacją i oddelegować do tego zadania pracownika, który będzie rozumiał ideę przekazywania żywności. Musi ona dość szybko docierać ze sklepu do punktów odbioru prowadzonych przez organizację, np. do jadłodajni czy dalej do potrzebujących, bo wszyscy musicie zmieścić się w terminie przydatności do spożycia przekazywanych produktów.
Ograniczanie marnowania żywności powinno być codziennym nawykiem
Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ograniczanie marnowania żywności. Pracując w handlu – podwójnie – jako przedsiębiorca oraz osoba prywatna. Byłoby doskonale, dla planety i dla naszego budżetu, gdyby ograniczanie marnowania żywności weszło nam w nawyk. W domu można zacząć od dwóch prostych działań:
- planuj zakupy i posiłki - często kupujemy za dużo i na zapas, co doprowadza niestety do marnowania żywności. Sprawdzenie, co już mamy w domu i zaplanowanie, co będziemy chcieli zjeść w kolejnych dniach, pozwoli na stworzenie listy naprawdę potrzebnych produktów;
- wprowadź dzień „czyszczenia” lodówki – najlepiej ustal go na koniec tygodnia, tuż przed robieniem zakupów na kolejny tydzień.
Jeśli codziennie przynosisz jedzenie do pracy, to niech to będzie go tyle, ile możesz zjeść. Zbyt dużą porcją podziel się, zostaw na kolejny dzień lub zabierz z powrotem do domu. Nie wyrzucaj, promuj postawę̨ „zero waste”!
Z kolei w sklepie, jeśli widzisz, że klient kupuje coś ze strefy produktów do ratowania, podziękuj mu za to. Daj mu odczuć, że to doceniasz i że razem dbacie, by żywność się nie marnowała.
Więcej przydatnych informacji i wskazówek na temat niemarnowania żywności znajdziesz w publikacji „Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika”.
Zobacz nasz podręcznik „Szanuję, nie marnuję! O odpowiedzialnym potencjale wigilijnego stołu”!
[1] Dane z Podręcznika „Szanuję, nie marnuję!” Grupy Eurocash, s. 4., https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf
[2] Źródło: Raport „Zakupy świąteczne 2020” Deloitte; https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html
[3] Dane z Podręcznika „Szanuję, nie marnuję!” Grupy Eurocash, s. 73, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf
Podobne artykuły