Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Co musisz wiedzieć? Cz.2.

Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Co musisz wiedzieć? Cz.2.

Zapraszamy na kolejny tekst w ramach cyklu „Szanujemy, nie marnujemy!”, z którego dowiesz się, jakie są obowiązki przedsiębiorców w kontekście ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. W poniższym materiale przeczytasz o obowiązku prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych oraz raportowania w zakresie strat żywności.

Na początek przypominamy, jakie wymogi nakłada ustawa na przedsiębiorcę sprzedającego żywność:

  • Zawarcie umowy z organizacją pozarządową o przekazywanie jej żywności (w celu dalszego wykorzystania tej żywności zanim stanie się ona niezdatna do spożycia).
  • Prowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnych w jednostce handlu (czyli w sklepie lub hurtowni).
  • Raportowanie – przygotowywanie raz w roku i przesłanie sprawozdania o ilości marnowanej żywności.
  • Obowiązek uiszczenia opłaty wynikającej z ilości zmarnowanej żywności.
  • Informowanie o wysokości należnej opłaty lub o wartości przekazanej żywności w swoim sprawozdaniu finansowym oraz na stronie internetowej sklepu (jeśli sklep ma stronę www).

Dzisiaj szczegółowo omówimy drugi oraz trzeci z obowiązków, a więc kwestie prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych oraz raportowanie.

Sprawozdanie o marnowanej żywności i opłata za marnowanie żywności

Kolejnym Twoim obowiązkiem jest coroczne sporządzenie raportu dotyczącego ilości zmarnowanej żywności. Sprawozdanie o marnowanej żywności należy złożyć Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na terenie województwa, w którym prowadzisz działalność w zakresie sprzedaży żywności – czyli tam, gdzie znajduje się Twój sklep lub hurtownia. Sprawozdanie musi mieć formę pisemną według wzoru ustalonego przez ministra właściwego do spraw klimatu. Możesz je złożyć osobiście lub wysłać pocztą.

Sprawozdanie zawiera dane o całkowitej masie marnowanej żywności w danym roku oraz wysokości należnej opłaty. Dokument trzeba złożyć do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie, czyli do 31 marca 2022 roku za rok 2021. Pamiętaj o tym, że sprawozdanie przygotowuje się na podstawie posiadanych dokumentów i danych, a to z kolei oznacza, że musisz na bieżąco dokumentować ilość żywności przekazywanej organizacji pozarządowej oraz ilość żywności przeznaczonej do zniszczenia jako odpady.

Co grozi za niezłożenie sprawozdania o marnowanej żywności?

Grzywna, która jest orzekana w trybie przepisów ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia z dnia 24 sierpnia 2001 r. Sprawozdanie jest ważne również dlatego, że na jego podstawie oblicza się opłatę za marnowanie żywności, którą będziesz musiał zapłacić. O tym przeczytasz więcej w kolejnym tekście w ramach naszego cyklu.

Obowiązek organizowania kampanii edukacyjno-informacyjnych

Ustawa zobowiązuje Cię nie tylko do minimalizowania marnotrawstwa we własnym zakresie, lecz również do podejmowania prób oddziaływania na konsumentów.

Raz w roku – przez okres co najmniej 2 kolejnych tygodni – jesteś zobowiązany do prowadzenia w swoim sklepie lub hurtowni kampanii edukacyjno-informacyjnych w zakresie racjonalnego gospodarowania żywnością oraz przeciwdziałania marnowaniu żywności. Celem kampanii jest uświadamianie konsumentów, edukowanie ich oraz promowanie właściwych postaw w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności. Powinny one być prowadzone we współpracy z organizacją pozarządową, z którą zawarłeś umowę o nieodpłatne przekazywanie żywności. Ich zakres i kształt warto określić wcześniej w umowie zawieranej z taką organizacją.

Prowadzone akcje mogą obejmować różne działania, np.:

  • wywieszenie w sklepie lub hurtowni plakatów,
  • emitowanie z głośników nagrań zawierających odpowiednie treści edukacyjne,
  • organizowanie konkursów (z zachowaniem wymogów określonych w ustawie o grach hazardowych),
  • inne formy przekazu.

Fakt zorganizowania kampanii oraz jej koszty warto udokumentować.

Tekst przedstawia stan prawny na dzień 31 sierpnia 2021 r.

 

Już jest! Zobacz nasz podręcznik "Szanuję, nie marnuję!".

 

 

Jak reklamować sklep spożywczy w Internecie?
Jak reklamować sklep spożywczy w Internecie?
16-05-2023

W dobie popularności mediów społecznościowych praktycznie każdy biznes, niezależnie od wielkości, zaznacza swoją obecność w Internecie. Prosta wizytówka, opinia i umiejscowienie w Google Maps, witryna internetowa czy profil na Facebooku – dziś to już standard i absolutne minimum...

Czytaj więcej →
Trend na zero waste – nie do przegapienia w małych sklepach
Trend na zero waste – nie do przegapienia w małych sklepach
09-04-2019

Mały osiedlowy sklep, czy wielkopowierzchniowy market? Kiedyś nie było wątpliwości, że zakupy typu „wszystko pod jednym dachem”, to wygoda i spora oszczędność czasu. Teraz jednak klienci chętniej odwiedzają małe, osiedlowe sklepy. Przyciągają ich świeże, dobrej jakości produkty i zaprzyjaźnieni z ni...

Czytaj więcej →
Herosi na starcie! Nowa inicjatywa Grupy Eurocash dla młodych osób z głowami pełnym innowacyjnych pomysłów.
Herosi na starcie! Nowa inicjatywa Grupy Eurocash dla młodych osób z głowami pełnym innowacyjnych pomysłów.
11-03-2020

Właśnie wystartował konkurs „Generacja P – Herosi na starcie”. To nowa, wyjątkowa inicjatywa Grupy Eurocash, przygotowana z okazji 25. urodzin firmy. Jej celem jest wsparcie młodych ludzi w wieku od 16 do 26 lat w realizacji pierwszych projektów biznesowych. Konkurs skierowany jest do początkujących...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl