Zima w handlu a epidemia. Przedsiębiorco, o czym powinieneś pamiętać?

Zima w handlu a epidemia. Przedsiębiorco, o czym powinieneś pamiętać?

W tym roku grudzień w handlu jest tym bardziej intensywny – nie tylko ze względu na branżowy kalendarz, ale także dodatkowe obostrzenia związane z epidemią. W związku z rosnącą liczbą zakażeń Covid-19, od 1 grudnia w życie wszedł tzw. pakiet alertowy. Obowiązuje on do 17 grudnia, ale niewykluczone, że przepisy obowiązywać będą dłużej lub/i zostaną zaostrzone. Przedsiębiorco, sprawdź, jakie obostrzenia dotyczą handlu, oraz o czym powinieneś pamiętać, by Twój sklep był miejscem bezpiecznym i przyjaznym klientom.

W odpowiedzi na postępujący wzrost zachorowań i pojawienie się nowego wariantu koronawirusa, rząd wprowadził nowe ograniczenia dotyczące m.in. miejsc publicznych. Wspomniane obostrzenia, tzw. pakiet alertowy, obowiązują do 17 grudnia, jednak niewykluczone jest ich utrzymanie po tym czasie. Już teraz mówi się o zaostrzeniu przepisów, szczególnie na okres świąteczny[1].

Jakie zmiany dotyczą sklepów?

Obecnie jedyną zmianą dotyczącą placówek handlowych jest zmniejszenie limitu osób, które mogą jednocześnie przebywać w sklepie. Do tej pory limit ten wynosił 1 osobę na 10 m2 – od teraz jest to maksymalnie 1 os. na 15 m2. Nie należy jednak zapominać, że wszystkie obowiązujące do tej pory obostrzenia pozostają w mocy. Poniżej przypominamy najważniejsze zasady sanitarne dotyczące sklepów.

W placówkach handlowych nadal obowiązuje[2]:

  • nakaz zakrywania ust i nosa zarówno przez klientów, jak też pracowników. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, że dozwolone jest używanie wyłącznie maseczek – szaliki, przyłbice, chusty itp. nie są uznawane za wystarczającą ochronę przed wirusem;
  • konieczność częstego mycia rąk wodą i mydłem i/lub ich dezynfekcji – przedsiębiorco, twoim obowiązkiem jest zapewnienie klientom i pracownikom stałego dostępu do środka odkażającego na bazie alkoholu (min. 60%) w sklepie;
  • nakaz regularnej dezynfekcji przestrzeni i przedmiotów wspólnych, takich jak terminale, wózki sklepowe, kasy samoobsługowe itp.

Przypominamy, na co jeszcze warto zwrócić uwagę, by jak najlepiej przygotować swój sklep nadchodzące tygodnie:

  • kontroluj, aby klienci zachowali między sobą dystans społeczny w kolejkach (wg przepisów powinno to być przynajmniej 1-1,5 m) – jeżeli masz taką możliwość, warto zaznaczyć na podłodze miejsca w odpowiednich odległościach,
  • zapewnij klientom możliwość płatności bezgotówkowych (kartą, BLIKiem, telefonem itp.)– nowoczesny terminal to nie tylko atrakcyjna forma płatności, ale także większe bezpieczeństwo i higiena[3];
  • zapewnij pracownikom i klientom dostęp do rękawiczek jednorazowych i zachęcaj do ich używania w czasie pakowania żywności (np. warzyw, owoców, pieczywa);
  • wywieś w widocznym miejscu zasady odpowiedniego mycia rąk (przykładowo, stąd możesz pobrać instrukcję przygotowaną przez GIS: https://www.gov.pl/web/gis/jak-myc-rece-instrukcja-mycia-rak).

Przedsiębiorco, upewnij się, że twój sklep spełnia wszystkie obowiązujące wymogi. Niezastosowanie się do aktualnych obostrzeń może skutkować nałożeniem przez Sanepid kary grzywny, której przyjęcia nie można odmówić[4].

Potrzebujesz pomocy w dostosowaniu swojego sklepu do obowiązujących obostrzeń sanitarnych? Skontaktuj się z nami.

Grupa Eurocash od początku epidemii dba o bezpieczeństwo wszystkich swoich pracowników i przedsiębiorców. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z naszym Zespołem ds. COVID-19 (e-mail: informacje_koronawirus@eurocash.pl).

 

Wielka sprzedaż w małym formacie
Wielka sprzedaż w małym formacie
14-12-2018

Polska Izba Handlu i Grupa Eurocash od kilku lat przekonują największych producentów dóbr szybko zbywalnych w Polsce, że opłaca się im po partnersku traktować sklepy mało powierzchniowe. Ich zdaniem obecne dysproporcje cenowe i asortymentowe między ofertą niektórych producentów dla hipermarketów i d...

Czytaj więcej →
Pomagaj z głową – 4 kroki do skutecznej współpracy z organizacjami charytatywnymi
Pomagaj z głową – 4 kroki do skutecznej współpracy z organizacjami charytatywnymi
18-08-2022

W dzisiejszych czasach coraz mocniej ceni się firmy zaangażowane społecznie. Nierzadko kosztem własnego zysku, decydują się one włączać w akcje pomocowe. Świadome działanie w obszarze charytatywnym i społecznym może przynieść realne korzyści firmom, a potrzebującym niezbędne wsparcie. Jako właścicie...

Czytaj więcej →
Faktoria Win prekursorem sprzedaży wina w małych sklepach.  Polacy przekonali się do wina
Faktoria Win prekursorem sprzedaży wina w małych sklepach. Polacy przekonali się do wina
02-09-2019

Zmieniają się nasze upodobania kulinarne. Poszukujemy nowych aromatów, chętnie eksperymentując z nowymi smakami.  Na popularności zyskują egzotyczne kuchnie i programy kulinarne. Ten sam proces obserwujemy na rynku sprzedaży alkoholi. Zauważalne jest odchodzenie od alkoholi wysokoprocentowych, a wię...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl