09-12-2021

9/12/2021

Zima w handlu a epidemia. Przedsiębiorco, o czym powinieneś pamiętać?

W tym roku grudzień w handlu jest tym bardziej intensywny – nie tylko ze względu na branżowy kalendarz, ale także dodatkowe obostrzenia związane z epidemią. W związku z rosnącą liczbą zakażeń Covid-19, od 1 grudnia w życie wszedł tzw. pakiet alertowy. Obowiązuje on do 17 grudnia, ale niewykluczone, że przepisy obowiązywać będą dłużej lub/i zostaną zaostrzone. Przedsiębiorco, sprawdź, jakie obostrzenia dotyczą handlu, oraz o czym powinieneś pamiętać, by Twój sklep był miejscem bezpiecznym i przyjaznym klientom.

W odpowiedzi na postępujący wzrost zachorowań i pojawienie się nowego wariantu koronawirusa, rząd wprowadził nowe ograniczenia dotyczące m.in. miejsc publicznych. Wspomniane obostrzenia, tzw. pakiet alertowy, obowiązują do 17 grudnia, jednak niewykluczone jest ich utrzymanie po tym czasie. Już teraz mówi się o zaostrzeniu przepisów, szczególnie na okres świąteczny[1].

Jakie zmiany dotyczą sklepów?

Obecnie jedyną zmianą dotyczącą placówek handlowych jest zmniejszenie limitu osób, które mogą jednocześnie przebywać w sklepie. Do tej pory limit ten wynosił 1 osobę na 10 m2 – od teraz jest to maksymalnie 1 os. na 15 m2. Nie należy jednak zapominać, że wszystkie obowiązujące do tej pory obostrzenia pozostają w mocy. Poniżej przypominamy najważniejsze zasady sanitarne dotyczące sklepów.

W placówkach handlowych nadal obowiązuje[2]:

  • nakaz zakrywania ust i nosa zarówno przez klientów, jak też pracowników. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, że dozwolone jest używanie wyłącznie maseczek – szaliki, przyłbice, chusty itp. nie są uznawane za wystarczającą ochronę przed wirusem;
  • konieczność częstego mycia rąk wodą i mydłem i/lub ich dezynfekcji – przedsiębiorco, twoim obowiązkiem jest zapewnienie klientom i pracownikom stałego dostępu do środka odkażającego na bazie alkoholu (min. 60%) w sklepie;
  • nakaz regularnej dezynfekcji przestrzeni i przedmiotów wspólnych, takich jak terminale, wózki sklepowe, kasy samoobsługowe itp.

Przypominamy, na co jeszcze warto zwrócić uwagę, by jak najlepiej przygotować swój sklep nadchodzące tygodnie:

  • kontroluj, aby klienci zachowali między sobą dystans społeczny w kolejkach (wg przepisów powinno to być przynajmniej 1-1,5 m) – jeżeli masz taką możliwość, warto zaznaczyć na podłodze miejsca w odpowiednich odległościach,
  • zapewnij klientom możliwość płatności bezgotówkowych (kartą, BLIKiem, telefonem itp.)– nowoczesny terminal to nie tylko atrakcyjna forma płatności, ale także większe bezpieczeństwo i higiena[3];
  • zapewnij pracownikom i klientom dostęp do rękawiczek jednorazowych i zachęcaj do ich używania w czasie pakowania żywności (np. warzyw, owoców, pieczywa);
  • wywieś w widocznym miejscu zasady odpowiedniego mycia rąk (przykładowo, stąd możesz pobrać instrukcję przygotowaną przez GIS: https://www.gov.pl/web/gis/jak-myc-rece-instrukcja-mycia-rak).

Przedsiębiorco, upewnij się, że twój sklep spełnia wszystkie obowiązujące wymogi. Niezastosowanie się do aktualnych obostrzeń może skutkować nałożeniem przez Sanepid kary grzywny, której przyjęcia nie można odmówić[4].

Potrzebujesz pomocy w dostosowaniu swojego sklepu do obowiązujących obostrzeń sanitarnych? Skontaktuj się z nami.

Grupa Eurocash od początku epidemii dba o bezpieczeństwo wszystkich swoich pracowników i przedsiębiorców. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z naszym Zespołem ds. COVID-19 (e-mail: informacje_koronawirus@eurocash.pl).

       

Podobne artykuły