Idą święta! Jak przygotować sklep na Boże Narodzenie?

Idą święta! Jak przygotować sklep na Boże Narodzenie?

Ostatnie tygodnie roku to intensywny okres dla branży handlowej. Na tegoroczne zakupy świąteczne Polacy planują przeznaczyć więcej niż w ubiegłym roku, ale mniej niż przed okresem epidemii. Oto kilka porad, jak efektywnie wykorzystać okres przedświąteczny i sprostać oczekiwaniom klientów.

Ile wydamy na świąteczne zakupy?

Z najnowszego raportu Barometru Providenta wynika, że tegoroczne zakupy świąteczne będą oszczędne oraz wykonywane z wyprzedzeniem ze względu na inflację. W 2019 roku przeciętny Polak przeznaczył na świąteczne wydatki 1700 zł, a rok później już jedynie 750 zł. W tym roku kwota ta jest nieco wyższa, jednakże wciąż skromniejsza niż przed okresem epidemii. Konsumenci ograniczają wydatki i planują przeznaczyć na zakupy około 950 zł[1].

Sklepy stacjonarne górą

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce sprawia, że konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Właściciele sklepów stacjonarnych nie powinni mieć jednak powodów do obawJak wynika z raportu Deloitte, Polacy wciąż najchętniej kupują żywność i napoje w sklepach stacjonarnych. Różnica jest dość znacząca, gdyż wynosi ona 83% do 17% na korzyść fizycznych placówek. Zainteresowanie zakupami w sklepach lokalnych, osiedlowych nie słabnie również z uwagi na sytuację epidemiologiczną[2].

Zaopatrz sklep na święta w odpowiedni asortyment

Przygotuj się na zwiększony ruch w Twoim sklepie i odpowiednio wcześnie zadbaj o dostępność najbardziej pożądanych produktów żywnościowych. W okresie świąt Bożego Narodzenia obserwowany jest wzrost zapotrzebowania na tradycyjne produkty spożywcze – takie, z których będą przygotowywane świąteczne posiłki. Pamiętaj, że m.in. produkty nabiałowe oraz tradycyjne wyroby mogą mieć krótszą datę przydatności do spożycia[3].

Zaopatrz swój sklep przede wszystkim w:  

  • ryby – produkty rybne stanowią pozycję obowiązkową na wigilijnym stole, która odpowiada za 16% udziałów wartościowych w sklepach lokalnych;
  • mięsa, wędliny, garmażerka –  warto zadbać o dostępność dobrej jakości produktów, które klienci chętnie nabywają w dyskontachTen asortyment daje przewagę niezależnym sklepom, które oferują produkty świeże i lokalne;
  • składniki tradycyjnych dań i wypieków – cukier, mąka, produkty mleczne, warzywa w puszce, przyprawy oraz bakalie;
  • słodycze – ta kategoria według danych CMR odpowiada za niemal 4% wartości sprzedaży i znajduje się na 12% paragonów;
  • napoje – przed świętami Bożego Narodzenia występuje szczyt sprzedażowy produktów tej kategorii.

Pamiętaj, że najważniejszym czynnikiem dla klientów jest jakość nabywanych towarów, a także miejsce pochodzenia i ich cena.

Zadbaj na święta o wyjątkowe produkty sezonowe

Od początku listopada na popularności zyskują czekoladowe bombonierki w postaci kalendarzy adwentowych. W grudniu natomiast obserwowany jest wzrost zainteresowania figurkami czekoladowymi w różnych kształtach m.in.: mikołaja, bałwanka czy bombki3. Warto zadbać również o dostępność bardziej wyszukanych produktów w edycjach limitowanych, tj.: herbata zimowa, kawa z nutą pomarańczy, czekolada piernikowa, marcepan, a także zestawy świąteczne i kosze prezentowe. Produkty te z pewnością zwrócą uwagę klientów, co wpłynie na powiększenie ich koszyków zakupowych.

Zachęć klienta promocjami świątecznymi

Zaskocz klienta i zaoferuj mu okazje, przygotowane specjalnie z myślą o tym niezwykłym okresie w roku. Wprowadź specjalne oferty promocyjne na wybrane produkty świąteczne. Każdego dnia zaoferuj klientowi możliwość zakupu określonego asortymentu w atrakcyjnej cenie. Czasowe lub ilościowe limitowanie oferty promocyjnej efektywnie motywuje konsumenta do zakupu. Dzięki temu klient nie zwleka z decyzją i sięga po produkt nierzadko spontanicznie. Zapowiedź kolejnej promocji może zachęcić konsumenta do powrotu następnego dnia.

Szukasz wyjątkowych produktów w atrakcyjnych cenach, które uzupełnią świąteczny asortyment Twojego sklepu? Zajrzyj na eurocash.pl oraz na market.eurocash.pl. Z pewnością znajdziesz tam produkty, które będą stanowiły doskonałą bazę świątecznych akcji promocyjnych.

Stwórz przyjemną atmosferę świąteczną

Boże Narodzenie to magiczny czas dla konsumentów. Warto wykorzystać ten moment i zaskoczyć klienta niezwykłą aranżacją sklepu. Czerwień i biel idealnie wpisują się w ten klimat, o czym warto pamiętać podczas przygotowania niezbędnych ozdób. Świąteczne akcenty oraz światełka nadadzą wnętrzu wyjątkowej atmosfery, wprawiając klientów w przyjemny nastrój. Okres świąteczny może być doskonałym momentem na budowanie wizerunku i zacieśnianie relacji z konsumentami. Zadbaj, by Twoja oferta była wyjątkowa, ekspozycja sklepowa zaskakiwała, a atmosfera w sklepie wpasowywała się w świąteczny klimat.


[1] Barometr Providenta 2021, https://infowire.pl/generic/release/707172/barometr-providenta-czeka-nas-oszczedna-gwiazdka#attachments, dostęp online: [16.11.2021]

[2] Raport Deloitte: Zakupy świąteczne 2020: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html, dostęp online: [16.11.2021]

[3] https://hurtidetal.pl/article/art_id,31369-61/boze-narodzenie-w-handlu/?fbclid=IwAR2uLycLlNJI9dm7fwD6s2NP-6cyxmGo8oC0dtmUuon8xd_9U4kfLZDH7Ss, dostęp online [16.11.2021]

 

Jak przygotować sklep na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia?  Praktyczne wskazówki
Jak przygotować sklep na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia? Praktyczne wskazówki
05-12-2022

Branża handlu zastanawia się, jak będą wyglądały tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Rosnąca inflacja, a wraz z nią wzrost cen energii, produktów spożywczych i usług coraz mocniej wpływają bowiem na decyzje zakupowe Polaków. Czynniki te decydują o starannym planowaniu domowych budżetów i poszukiwan...

Czytaj więcej →
Niski ZUS - wielkie nadzieje dla nowych firm i mikroprzedsiębiorców
Niski ZUS - wielkie nadzieje dla nowych firm i mikroprzedsiębiorców
09-12-2018

Rząd szacuje, że 200 tysięcy małych firm zapłaci od początku 2019 roku niski ZUS uzależniony od przychodów. Wciąż będzie też obowiązywała ulga na start, zapisana w Konstytucji biznesu, która weszła w życie w kwietniu 2018 roku. Obie nowelizacje mają wspomagać rozwój jednoosobowych firm i małych b...

Czytaj więcej →
Jak możesz pomóc Ukrainie jako Właściciel sklepu?
Jak możesz pomóc Ukrainie jako Właściciel sklepu?
10-03-2022

W pomoc Ukrainie włączają się już wszyscy: przedsiębiorcy, właściciele sklepów w mniejszych i większych miejscowościach, pracownicy, dostawcy... Wsparcie okazywać można na różne sposoby – każdy pomaga tak, jak umie najlepiej. Jeśli Ty także chciałbyś dołożyć swoją cegiełkę, stworzyliśmy listę działa...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl