30-07-2020

30/7/2020

Ranking „Równi w Biznesie” 2020 – producenci i rynek w przeddzień epidemii

Choć z pozoru może się wydawać, że rynek handlowy w Polsce jest zrównoważony, wciąż wielu producentów produktów tzw. szybko zbywalnych nie traktuje wszystkich kanałów sprzedaży jednakowo. To właśnie sprawia, że oferta dostępnych w sprzedaży produktów różni się w zależności od wielkości sklepu, w którym je kupujemy. Niektóre z dostępnych produktów są droższe w sklepie osiedlowym niż np. w supermarkecie czy dyskoncie. Dlaczego tak się dzieje?

Równi w biznesie – ranking, który pokazuje różnice w cenach produktów w poszczególnych sklepach

Publikowany przez Grupę Eurocash od 2017 roku ranking „Równi w Biznesie” pomaga zorientować się w tym, którzy producenci traktują sprawiedliwie wszystkie kanały sprzedaży. Jak wiemy z poprzednich edycji rankingu, na zrównoważonych strategiach sprzedaży zyskują przedsiębiorcy, którzy mogą oferować szerszy i atrakcyjny asortyment swoim klientom. Dzięki temu konsumenci mogą kupować więcej produktów bfcenmolisko swojego domu. Równe traktowanie opłaca się również dostawcom, którzy mogą dzięki niemu zdobywać nowe, perspektywiczne rynki zbytu.

Coraz więcej producentów daje jednakowe ceny dla wszystkich odbiorców

Na szczęście coraz więcej producentów dóbr szybko rotujących zrównuje swoją ofertę dla sklepów lokalnych, dyskontów i supermarketów. To dobra wiadomość, bo oznacza ona, że coraz częściej popularne i lubiane produkty można kupić blisko domu, bez konieczności polowania na nie w marketach lub dyskontach oraz tracenia przez to cennego czasu na uciążliwe dojazdy.

W tegorocznym wydaniu rankingu zaprezentowano aż 35 kategorii produktowych, oferowanych w sumie przez ponad 180 producentów. Pierwszy raz w historii rankingu, oprócz najpopularniejszych artykułów spożywczych, w zestawieniu znalazły się również środki czystości i higieniczne. Podobnie jak w poprzednich latach, analitycy Grupy Eurocash bazowali na posiadanych danych agencji badawczej Nielsen. Im bardziej zrównoważona strategia względem wszystkich kanałów sprzedaży, tym wyższa pozycja w rankingu danego producenta.

Strategia producentów tuż przed epidemią

Opublikowane właśnie wyniki rankingu za I. kwartał 2020 roku uwzględniają dane za okres kwiecień 2019 – marzec 2020. Dzięki nim można ocenić, jakie strategie stosowali najwięksi producenci dóbr szybko zbywalnych tuż przed pandemią w Polsce. Dowiadujemy się, który producent miał najbardziej zrównoważoną ofertę, który z nich sprawił, że konsumenci nie musieli przepłacać kupując na zapas takie produkty jak np. makaron, ryż, mleko, detergenty czy papier toaletowy, a także czy pojawienie się COVID-19 wpłynęło na strategie sprzedaży.

Czytaj też:  Franczyza – gotowa recepta na dobry biznes

Zdaniem Dominika Kasperka, Dyrektora Zakupów Centralnych Grupy Eurocash, zwiększone zakupy w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i samej epidemii pokazały, jak duży potencjał sprzedażowy ma rynek sklepów niezależnych. W kilku kategoriach produktów chętnie kupowanych na zapas są liderzy swoich rynków, co oznacza, że dostrzegają oni istotność rynku niezależnego. Oprócz tego analiza danych za I kwartał pokazała, że na szczęście sama epidemia i zwiększony popyt nie wpłynęły na wzrost cen produktów szybko zbywalnych.

Pełne zestawienie wszystkich 35 kategorii produktowych rankingu „Równi w Biznesie” za I. kwartał 2020 roku oraz szczegółowa metodologia wyliczeń dostępne są na stronie https://grupaeurocash.pl/przedsiebiorca/sila-zakupowa/ranking-rowni-w-biznesie.

       

Podobne artykuły