25-04-2023

25/4/2023

Polacy chętniej kupują gotowe dania, bo ograniczyli wizyty w restauracjach. Zadbaj o swoich klientów!

Wysoka inflacja i pogarszająca się sytuacja ekonomiczna Polaków sprawia, że coraz rzadziej chodzimy do restauracji czy kawiarni. Tymczasem nieoczekiwanym beneficjentem tej zmiany stały się sklepy spożywcze. Doskonałą odpowiedzią na czasy kryzysu okazują się gotowe dania do kupienia w sklepach i strefy podgrzewania potraw na ciepło, które są rozwijane m.in. w niektórych placówkach sieci franczyzowych i partnerskich współpracujących z Grupą Eurocash.

Trudna sytuacja gospodarcza zmusiła Polaków do zrewidowania swoich wydatków w różnych obszarach życia. W pierwszej kolejności decyzje o cięciach w budżetach domowych dotknęły kwoty przeznaczane na wizyty w restauracjach i kawiarniach. Z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Bain & Company wynika, że blisko 60 proc. ankietowanych planuje ograniczyć stołowanie się na mieście, zwłaszcza w grupie osób powyżej 45 roku życia[1].

Taka zmiana zachowania konsumentów oznacza jednak, że szukają innych, tańszych rozwiązań. Wiele osób nie przepada za samodzielnym gotowaniem, a są i tacy, którzy po prostu nie mają na to czasu. Nie gotują, nie korzystają z oferty restauracyjnej i coraz mniej zamawiają jedzenia do domu – zamiast tego chętniej kupują gotowe dania w sklepach.

Rynek dań gotowych rośnie w siłę

Według prognoz i analiz firmy PMR sektor dań gotowych w Polsce znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu i w najbliższych latach będzie rósł średnio o ok. 7 proc. rocznie[2]. Jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem? Na pierwszym miejscu znajdują się dania garmażeryjne, takie jak pierogi, krokiety czy naleśniki, ale też gotowe zestawy obiadowe i zupy przeznaczone do odgrzania. Produktami, które zyskują na znaczeniu, są także pozycje mrożone: pizza, burgery i wrapy. Według badań rynku przeprowadzonych przez GfK dania gotowe mają aż 31 proc. udziału w rynku, a mrożone warzywa – 33 proc. Wśród tych ostatnich największą popularnością wśród Polaków cieszą się mieszanki na patelnie i do zup.[3]

Polskich konsumentów do zakupu gotowych dań przekonuje szybkość z jaką mogą przygotować posiłek, co pozwala im zaoszczędzić czas. Gotowe, obrane, pokrojone, a nawet już przyprawione produkty wraz z klarownymi wskazówkami dotyczącymi przyrządzenia to kolejny argument skłaniający do zakupu takiego produktu.

Na pizzę i kawę do… Delikatesów Centrum lub Lewiatana

Sieci handlowe, kreując swoją ofertę, idą o krok dalej – w czasach ekonomicznych zawirowań stawiają na wypieki na miejscu i organizację małej gastronomii. Tą drogą podążają Delikatesy Centrum, w których klienci mogą napić się aromatycznej kawy, a w jednej z placówek kupić nawet… świeżo wypiekaną pizzę z pieca.

Z kolei w jednym ze sklepów pod szyldem Lewiatana klienci od niedawna mogą w specjalnie zorganizowanej strefie zjeść lub nabyć na wynos typowy polski obiad. Sklep Lewiatan Serek Lipka w ofercie obiadowej oferuje udka z rożna, domowej roboty kotlety, a także karkówkę, bigos, leczo i różne dodatki.

Coraz więcej sklepów współpracujących z Grupą Eurocash wprowadza do swojej oferty ciepłe potrawy (np. hot dogi, opiekane kanapki), samodzielnie przygotowywane dania (np. świeże sałatki) i gorące napoje. Warto rozważyć także nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami, którzy mogliby dostarczać do Twojej placówki domowe produkty, takie jak np. pierogi czy lokalne wyroby. Jeśli nie masz przestrzeni na wprowadzenie sekcji z gotowymi posiłkami w swoim sklepie, możesz zaoferować swoim klientom możliwość zamawiania dań z wyprzedzeniem i dostarczać je w ustalone dni.

Mała gastronomia w twoim sklepie – o czym warto pamiętać?

Odgrzewanie i serwowanie na miejscu gotowych dań w sklepie w obecnej sytuacji gospodarczej jest pomysłem wartym rozważenia, tym bardziej, że klienci mogą być skłonni przy okazji zrobić dodatkowe zakupy. Decydując się na wprowadzenie dodatkowej oferty w postaci małej gastronomii,  warto przygotować się wcześniej od strony formalnej.

  1. Upewnij się, że w twoim sklepie jest wystarczająco przestrzeni na taką działalność. Zadbaj o to, by klienci mogli swobodnie robić zakupy, a strefa z małą gastronomią nie zdezorganizuje pracy sklepu.
  2. Sprawdź, czy spełniasz warunki określone przez Sanepid. Dokładnie zapoznaj się z prawnymi wymogami prowadzenia dodatkowej działalności. Wystąp do właściwych organów o odpowiednie zezwolenia i zgody.
  3. Dobrze zorganizuj pracę personelu. Ustal podział obowiązków podczas dwutorowej sprzedaży – odbywającej na terenie sklepu i w strefie małej gastronomii.

[1] https://ceo.com.pl/bainco-polacy-mocno-ogranicza-wydatki-na-wyjscia-do-kina-i-restauracji-40196

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/rynek-dan-gotowych-w-polsce-bedzie-rosl-analiza-pmr-dla-subskrybentow

[3] https://finanse.wp.pl/najpopularniejsze-dania-mrozone-oto-po-co-najchetniej-siegaja-polacy-6860074599332512a

Podobne artykuły