09-05-2023

9/5/2023

CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego!

Każdy biznes funkcjonuje w określonym środowisku, z  którym jest powiązany siecią zależności ekonomicznych i społecznych. Nawet działalność osiedlowego sklepu spożywczego wpływa na otoczenie, począwszy od zatrudnionych w nim pracowników, przez lokalną społeczność, po gospodarkę w szerszym wymiarze. Warto, by wpływ ten był korzystny, bo wtedy przełoży się pozytywnie na wizerunek firmy oraz relacje z klientami. Podpowiadamy, które zasady CSR najlepiej  stosować w swoim sklepie.

Co to jest CSR? Definicja pojęcia CSR

Co oznacza skrót CSR? Corporate Social Responsibility (społeczna odpowiedzialność biznesu) może kojarzyć się z działalnością na rzecz ochrony środowiska, ale w praktyce chodzi tu o coś więcej. Czym zatem jest CSR? Działania CSR to całościowa strategia zarządzania firmą, w której przedsiębiorca dobrowolnie uwzględnia zarówno czynniki ekologiczne, jak też interesy społeczne i relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Inwestowanie w ochronę środowiska, zasoby ludzkie czy relacje z otoczeniem przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa, a przy okazji kształtuje warunki dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego[1]. Ale to nie wszystko! Klienci zwracają uwagę na firmy zaangażowane społecznie, a także lepiej je oceniają. Aż połowa Polaków ankietowanych przez ARC Rynek i Opinia przyznała, że korzystniej ocenia podmioty zaangażowane w edukację, a 57% docenia te, które biorą udział w wydarzeniach społecznych[2].

Działania CSR w firmie – jak wdrożyć je do Twojego sklepu?

Co to wszystko oznacza dla właścicieli lokalnych sklepów? Prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny jest koniecznością w czasach dużej konkurencji, dlatego warto zapoznać się bliżej z tematem Corporate Social Responsibility (CSR). Na szczęście wdrażanie zasad CSR nawet w najmniejszej firmie nie jest trudne, więc bez problemu wprowadzisz kilka z nich w swoim sklepie. Na początek jednak spójrz na społeczną odpowiedzialność biznesu jako na sumę swoich działań, wyborów i decyzji, bo każda z nich może się dla firmy okazać strategiczna. Przemyśl, na które elementy swojego otoczenia masz wpływ jako przedsiębiorca oraz co dane działanie może Ci przynieść w zamian. Na przykład: angażując się w akcje społeczne, budujesz pozytywny wizerunek sklepu w lokalnym otoczeniu, a przy okazji zyskujesz lojalność klientów, którzy będą Cię polecać innym. Z kolei dbając o relacje z pracownikami, tworzysz zaangażowany zespół i w perspektywie zmniejszasz rotację w zatrudnieniu. Masz ku temu spore możliwości, bo w lokalnym sklepie, gdzie właściciel zna osobiście pracowników i klientów, łatwiej zdiagnozować potrzeby otoczenia oraz na nie zareagować. Nieco inaczej jest w dużych firmach, ale od nich też możesz się wiele nauczyć, a pewne rozwiązania przełożyć na swoją skalę. Zajrzyj do  Raportu Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 rok, by zobaczyć, jakie działania CSR realizuje Grupa Eurocash, będąca jedną z największych firm w Polsce.

Strategia CSR wobec pracowników Twojej firmy: Przykłady

Ważnym obszarem społecznej odpowiedzialności biznesu są stosunki pracy. Dbając o nie, nawet na poziomie lokalnego sklepu, dokładasz swoją cegiełkę do zrównoważonego rozwoju na poziomie krajowym, a jednocześnie poprawiasz rentowność swojej firmy. Pamiętaj, że pracownik to nie koszt, lecz wkład w rozwój Twojego biznesu, o który należy dbać, zwłaszcza że z roku na rok Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na zadowolenie z pracy. Według analiz firmy PwC wiąże się ono ze stażem, a na każdym etapie rozwoju pracownik ma inne oczekiwania. Np. dla stażysty priorytetem będą możliwości rozwoju, dla pracownika ze średnim stażem transparentne procedury (np. w zakresie awansu), a weterani liczą, że szef doceni ich wkład w budowę firmy i zaoferuje większą decyzyjność[3]. Oprócz spersonalizowanych potrzeb istnieją uniwersalne zasady dbania o dobrostan pracowników, których powinien przestrzegać każdy odpowiedzialny przedsiębiorca:

  • Dbałość o dobrą atmosferę pracy –  pod tym hasłem można skupić wartości niematerialne, np. poszanowanie różnorodności czy wzajemny szacunek w relacjach, ale też namacalne wsparcie (np. komfortowe pomieszczenie socjalne, w którym pracownik odpocznie podczas przerwy);
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – w tym regularne szkolenia z zakresu BHP oraz stworzenie możliwości informowania o zagrożeniach w miejscu pracy i szybkie usuwanie potencjalnych zagrożeń;
  • Przejrzyste zasady wynagrodzeń – wynagrodzenia powinny być skonstruowane w oparciu o konkretne wytyczne, np. podstawa zależna od stażu pracy, odpowiedzialności, decyzyjności i wpływu na biznes;
  • Zwiększanie kompetencji i rozwój pracowników  – tu ułatwione zadanie mają przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash, która zapewnia gotowe narzędzia edukacyjne w ramach Akademii Umiejętności Eurocash. Są w niej szkolenia, kursy e-learningowe, konferencje, a nawet studia podyplomowe, dzięki którym już 170 tys. osób rozwinęło swoje umiejętności w zakresie zarządzania, standardów pracy w sklepie i standardów obsługi klienta. Ponad połowa z nich wykorzystuje nabytą wiedzę w codziennej pracy, zwiększając konkurencyjność firmy;
  • Docenianie pracowników i ich innowacyjnych pomysłów, wsłuchiwanie się w ich potrzeby oraz motywacja – na temat motywowania więcej przeczytasz tutaj;
  • Wsparcie wellbeing –  dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Tu do dyspozycji masz szereg narzędzi, które możesz dostosować do skali swojego przedsiębiorstwa. Mogą to być takie działania jak np. dofinansowanie karnetów sportowych i opieki medycznej, zapewnienie wsparcia psychologicznego, ale także organizowanie konkursów dla pracowników czy spotkań świątecznych.

CSR w Polsce: Przykłady możliwej współpracy sąsiedzkiej

Gdy już zadbasz o swoich pracowników, skup się na najbliższym otoczeniu sklepu, bo ono również stanowi ważny element strategii CSR. Zawsze warto utrzymywać dobre stosunki sąsiedzkie, czy to z firmami zlokalizowanymi obok, czy z klientami sklepu. Każde działanie na rzecz lokalnej społeczności wzmacnia więzi i buduje wizerunek firmy jako zaangażowanej, a czasem do sukcesu wystarczy niewiele. Za przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu wymienić można zbiórkęa charytatywną, wspólne sprzątanie śmieci w okolicy, przekazywanie żywności z krótkim terminem przydatności do spożycia lokalnym fundacjom lub freeganom. W ramach akcji CSR można też pomagać starszym i schorowanym klientom w zakupach, co – jak pokazała epidemia koronawirusa – jest częstą praktyką wśród właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash. Istotną zasadą CSR jest to, aby biznes odpowiedzialny społecznie zawsze brał udział w życiu osiedla czy dzielnicy. Zbudować można na tym jedną ze swoich przewag konkurencyjnych.

Co to jest ESG?

Jakie kroki możesz podjąć, aby prowadzenie sklepu wpisywało się w proekologiczne założenia zawarte pod hasłem ESG, które jest częścią społecznej odpowiedzialności biznesu. Co to znaczy i jak możesz te kwestie zaadaptować w swojej placówce?

Rozszyfrujmy skrót: ESG (z ang. Environmental, Social Responsibility, Corporate Governance) oznacza środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny. Na podstawie tych trzech czynników tworzone są oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, które biorą pod uwagę inwestorzy[1]. Strategia ESG dostarcza wskaźniki, dzięki którym można mierzyć społeczną odpowiedzialność biznesu[2]. Ważne są tu kwestie ekologiczne i troska o środowisko naturalne.

Każdy z poszczególnych etapów produkcji żywności, a także wprowadzenie jej do obrotu: od opakowania, poprzez transport i przechowywanie, ma realny wpływ na środowisko naturalne. Sektor spożywczy jest odpowiedzialny za emisję globalnych gazów cieplarnianych na poziomie ok. 35%[3]. Okazuje się, że coraz więcej świadomych konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za zrównoważone produkty, a w decyzjach zakupowych uwzględniają aspekt środowiskowy[4]. Jak takie podejście uwzględnić w prowadzeniu sklepu?

CSR a ESG – podobieństwa i różnice

ESG a CSR: jakie są najważniejsze podobieństwa i różnice między nimi? CSR jest „matką” ESG, a bez społecznej odpowiedzialności biznesu nie narodziłaby się ład korporacyjny. Choć ESG i CSR mają wiele podobieństw, dzieli je istotna różnica. Celem CSR jest udowodnienie, że biznes może być odpowiedzialny wobec otoczenia, w którym funkcjonuje. ESG próbuje natomiast oddać tę odpowiedzialność przy pomocy liczb, łącząc obszary CSR ze strategią firmy czy strategią zarządzania ryzykiem.

Działania ESG: Przykłady dotyczące oferty handlowej

Lokalne sklepy mogą włączać do swojej oferty świeże i regionalne produkty, a także zdrową żywność,  którą coraz częściej doceniają  konsumenci. Nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami pozwala skrócić łańcuch dostaw, a tym samym ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.

Kolejną kwestią jest zarządzanie odpadami, jakie generuje działalność handlowa. Odpady opakowaniowe i odpady spożywcze powinny być segregowane według podziału na: papier, plastik i metal, szkło, bio oraz odpady zmieszane.

ESG: przykłady działań związanych z energooszczędnością

Bolączką wszystkich przedsiębiorców w obecnych czasach są wysokie koszty energii. Warto zatem rozważyć wdrożenie rozwiązań, które pozwolą ci zminimalizować jej zużycie, zaoszczędzić na rachunkach, a jednocześnie przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego w środowisku. Lodówki, chłodziarki, podświetlone witryny, klimatyzacja – w placówkach handlowych zapotrzebowanie na energię jest naprawdę wysokie. Co możesz zrobić?

  • Wymień oświetlenie na ledowe –  dzięki takim żarówkom uda ci się realnie obniżyć rachunki.
  • Zweryfikuj klasę poszczególnych urządzeń dużego AGD – wybieraj te sprzęty, które są przyjazne środowisku.
  • Nie pal  niepotrzebnie światła na zapleczu i kantorkach – w miejscach, w których aktualnie nie przebywa nikt z personelu.
  • Rozważ montaż fotowoltaiki – tak robią np. niektórzy właściciele placówek Euro Sklep, Gama czy ABC[5]. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczają zużycie energii do ogrzewania swoich sklepów.
  • Zamontuj systemy do kontroli temperatury pomieszczeń.
  • Postaw na nowoczesny system grzewczy z rekuperacją – takie rozwiązanie funkcjonuje już np. w niektórych sklepach Lewiatan i sieci Delikatesy Centrum[6].

Czytaj także: Zielone się opłaca. Jakie proekologiczne rozwiązania możesz wprowadzić do swojej placówki?

Zielone rozwiązania w Twoim sklepie: przeciwdziałaj marnowaniu żywności

W Polsce rocznie niemal 5 mln ton żywności trafia do kosza, z czego aż 7% marnuje się w  handlu[7]. Jednocześnie już 59% konsumentów znacznie lepiej ocenia firmy, które podejmują działania redukujące to zjawisko[8]. To szczególnie istotne dla sklepów spożywczych, co wynika ze specyfiki prowadzonego biznesu. W Polsce od paru lat obowiązują przepisy, które uporządkowały zasady ułatwiające zredukowanie ilości jedzenia wyrzucanego w sklepach. Dotyczą one żywności, której upływa termin ważności lub data minimalnej trwałości, a także takiej, która ma wady wyglądu (w tym także opakowań)[9].  

Od 19 września 2021 roku ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności dotyczy  sklepów, których powierzchnia sprzedaży wynosi powyżej 250 mkw[10]. Grupa Eurocash pomaga przedsiębiorcom, z którymi współpracuje, wypełnić obowiązki wynikające z ustawy – oto, co możesz zrobić[11]:

  • Wprowadź ograniczenia w zamówieniach – zastanów się, ile realnie potrzebujesz wprowadzić towaru do obrotu.
  • Przeceniaj i twórz promocje na produkty z krótką datą ważności.
  • Pilnuj daty ważności produktów – zwłaszcza tych wrażliwych i narażonych na szybkie zepsucie.
  • Przekaż żywność potrzebującym – sprawdź, z jakimi organizacjami współpracuje Grupa Eurocash i za jej pośrednictwem włącz się w takie inicjatywy.
  • Oddaj żywność dla zwierząt – analogicznie jak wyżej, sprawdź, z jakimi podmiotami w tym zakresie współpracuje Grupa Eurocash i wykorzystaj te kanały współpracy.

Czytaj także: Twój sklep w duchu zero waste. Co to oznacza?  

Wprowadzenie działań proekologicznych w sklepie nie wymaga dużego nakładu finansowego, a może realnie przyczynić się do poprawienia sytuacji środowiskowej w Polsce. Nawet najmniejsze z nich  – takie jak wprowadzenie koszy do segregacji śmieci czy zamawianie mniejszej ilości towaru – wprowadzone w tysiącach sklepów, mogą przynieść znaczące zmiany.

ESG i CSR przykłady z innych firm

Więcej o tym, jakie rozwiązania proekologiczne wprowadzają w swoich sklepach przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash przeczytasz w najnowszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 r. Dowiesz się z niego, czym może być społeczna odpowiedzialność biznesu oraz znajdziesz wiele inspiracji obszarów CSR, w których sił może spróbować także Twój sklep.

Projekty CSR i korzyści: czemu warto się nimi zainteresować?

Każdy przedsiębiorca ma wpływ na otoczenie gospodarcze oraz społeczne także przez to, że codzienną pracą generuje zyski, których część trafia do budżetu państwa i wraca do nas w postaci konkretnych świadczeń. Lokalny sklep spożywczy jest zatem ważnym elementem gospodarczej układanki, a jego właściciel – podatnikiem, pracodawcą i wsparciem dla biznesowej różnorodności.

Wdrożenie projektów z zakresu CSR w Polsce pozwala także osiągnąć odczuwalne dla portfela zyski. Wszystko za sprawą ulgi na CSR. Ulga na CSR to rodzaj preferencji podatkowej skierowanej dla firm, które stosują działania z zakresu Corporate Social Responsibilty. Pozwala ona na odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów przeznaczonych na działania związane ze sportem, kulturą, szkolnictwem wyższym i nauką. Ulga CSR jest dostępna dla podatników PIT i CIT.

Lokalne, niezależne sklepy w Polsce to fenomen na skalę Europy, bo nigdzie indziej nie ma ich tak wiele. Grupa Eurocash wychodzi z założenia, że warto je wspierać poprzez rozwijanie postaw przedsiębiorczych i robi to już od 28 lat. Rozwój przedsiębiorczości jest jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju, który firma realizuje m.in. poprzez dostarczanie przedsiębiorcom możliwości współpracy w ramach różnorodnych inicjatyw i korzystania z narzędzi do rozwoju ich biznesów oraz tworzenie warunków do rozwijania innowacyjnych rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorców. Opublikowany właśnie Raport Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 rok pokazuje skalę tych działań, ale ma też na celu zachęcić właścicieli niezależnych sklepów, by CSR stał się ich codziennością, wizytówką oraz wyróżnikiem.

[1] Źródło: PARP,  https://www.parp.gov.pl/csr  [dostęp 14.04.2023 r.].

[2] Źródło: ARC Rynek i  Opinia,  https://arc.com.pl/konsumenci-lepiej-oceniaja-firmy-zaangazowane-spolecznie/ [dostęp 14.04.2023 r.].

[3] Źródło: PwC,  https://www.pwc.pl/pl/artykuly/kultura-organizacyjna-i-zachowania-pracownikow-jak-i-kiedy-zmieniaja-sie-oczekiwania-pracownikow.html  [dostęp 14.04.2023 r.].

[4] https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/esg/

[5] https://www.esginfo.pl/jakie-sa-roznice-miedzy-csr-a-esg/

[6] https://bezpieczenstwozywnosci.wip.pl/nr-42-maj/analiza-sladu-weglowego-w-produkcji-zywnosci-4037.html

[7] https://www.esginfo.pl/jakie-sa-roznice-miedzy-csr-a-esg/

[8] raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[9] raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[10] https://ios.edu.pl/aktualnosci/jaka-jest-skala-marnotrawstwa-zywnosci-w-polsce-wyniki-badan-projektu-prom/

[11] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)

[12] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00280

Podobne artykuły