CSR w Twoim sklepie – to nic trudnego! Cz. 2
Działalność lokalnych sklepów ma wpływ na środowisko. Skoro już znasz niektóre wytyczne CSR, które możesz uwzględnić w swoim biznesie (pisaliśmy o nich tutaj), przyjrzyjmy się tematowi głębiej. Sprawdźmy, jakie kroki możesz podjąć, aby prowadzenie sklepu wpisywało się w proekologiczne założenia zawarte pod hasłem ESG, które jest częścią społecznej odpowiedzialności biznesu. Co to znaczy i jak możesz te kwestie zaadaptować w swojej placówce?
Rozszyfrujmy skrót: ESG (z ang. Environmental, Social Responsibility, Corporate Governance) oznacza środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny. Na podstawie tych trzech czynników tworzone są oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, które biorą pod uwagę inwestorzy[1]. ESG dostarcza wskaźniki, dzięki którym można mierzyć społeczną odpowiedzialność biznesu[2]. Ważne są tu kwestie ekologiczne i troska o środowisko naturalne.
Każdy z poszczególnych etapów produkcji żywności, a także wprowadzenie jej do obrotu: od opakowania, poprzez transport i przechowywanie, ma realny wpływ na środowisko naturalne. Sektor spożywczy jest odpowiedzialny za emisję globalnych gazów cieplarnianych na poziomie ok. 35%[3]. Okazuje się, że coraz więcej świadomych konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za zrównoważone produkty, a w decyzjach zakupowych uwzględniają aspekt środowiskowy[4]. Jak takie podejście uwzględnić w prowadzeniu sklepu?
Oferta handlowa: produkty i gospodarowanie odpadami
Lokalne sklepy mogą włączać do swojej oferty świeże i regionalne produkty, a także zdrową żywność, którą coraz częściej doceniają konsumenci. Nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami pozwala skrócić łańcuch dostaw, a tym samym ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Kolejną kwestią jest zarządzanie odpadami, jakie generuje działalność handlowa. Odpady opakowaniowe i odpady spożywcze powinny być segregowane według podziału na: papier, plastik i metal, szkło, bio oraz odpady zmieszane.
Zielone rozwiązania w Twoim sklepie: energooszczędność w praktyce
Bolączką wszystkich przedsiębiorców w obecnych czasach są wysokie koszty energii. Warto zatem rozważyć wdrożenie rozwiązań, które pozwolą ci zminimalizować jej zużycie, zaoszczędzić na rachunkach, a jednocześnie przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego w środowisku. Lodówki, chłodziarki, podświetlone witryny, klimatyzacja – w placówkach handlowych zapotrzebowanie na energię jest naprawdę wysokie. Co możesz zrobić?
- Wymień oświetlenie na ledowe – dzięki takim żarówkom uda ci się realnie obniżyć rachunki.
- Zweryfikuj klasę poszczególnych urządzeń dużego AGD – wybieraj te sprzęty, które są przyjazne środowisku.
- Nie pal niepotrzebnie światła na zapleczu i kantorkach – w miejscach, w których aktualnie nie przebywa nikt z personelu.
- Rozważ montaż fotowoltaiki – tak robią np. niektórzy właściciele placówek Euro Sklep, Gama czy ABC[5]. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczają zużycie energii do ogrzewania swoich sklepów.
- Zamontuj systemy do kontroli temperatury pomieszczeń.
- Postaw na nowoczesny system grzewczy z rekuperacją – takie rozwiązanie funkcjonuje już np. w niektórych sklepach Lewiatan i sieci Delikatesy Centrum[6].
Więcej na temat zielonej technologii w sklepie przeczytasz tutaj.
Zielone rozwiązania w Twoim sklepie: przeciwdziałaj marnowaniu żywności
W Polsce rocznie niemal 5 mln ton żywności trafia do kosza, z czego aż 7% marnuje się w handlu[7]. Jednocześnie już 59% konsumentów znacznie lepiej ocenia firmy, które podejmują działania redukujące to zjawisko[8]. To szczególnie istotne dla sklepów spożywczych, co wynika ze specyfiki prowadzonego biznesu. W Polsce od paru lat obowiązują przepisy, które uporządkowały zasady ułatwiające zredukowanie ilości jedzenia wyrzucanego w sklepach. Dotyczą one żywności, której upływa termin ważności lub data minimalnej trwałości, a także takiej, która ma wady wyglądu (w tym także opakowań)[9].
Od 19 września 2021 roku ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności dotyczy sklepów, których powierzchnia sprzedaży wynosi powyżej 250 mkw[10]. Grupa Eurocash pomaga przedsiębiorcom, z którymi współpracuje, wypełnić obowiązki wynikające z ustawy – oto, co możesz zrobić[11]:
- Wprowadź ograniczenia w zamówieniach – zastanów się, ile realnie potrzebujesz wprowadzić towaru do obrotu.
- Przeceniaj i twórz promocje na produkty z krótką datą ważności.
- Pilnuj daty ważności produktów – zwłaszcza tych wrażliwych i narażonych na szybkie zepsucie.
- Przekaż żywność potrzebującym – sprawdź, z jakimi organizacjami współpracuje Grupa Eurocash i za jej pośrednictwem włącz się w takie inicjatywy.
- Oddaj żywność dla zwierząt – analogicznie jak wyżej, sprawdź z jakimi podmiotami w tym zakresie współpracuje Grupa Eurocash i wykorzystaj te kanały współpracy.
Więcej o tym, w jaki sposób ograniczyć marnowanie żywności w sklepie przeczytasz tutaj.
Wprowadzenie działań proekologicznych w sklepie nie wymaga dużego nakładu finansowego, a może realnie przyczynić się do poprawienia sytuacji środowiskowej w Polsce. Nawet najmniejsze z nich – takie jak wprowadzenie koszy do segregacji śmieci czy zamawianie mniejszej ilości towaru – wprowadzone w tysiącach sklepów, mogą przynieść znaczące zmiany.
Więcej o tym, jakie rozwiązania proekologiczne wprowadzają w swoich sklepach przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash przeczytasz w najnowszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 r.
[1] https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/esg/
[2] https://www.esginfo.pl/jakie-sa-roznice-miedzy-csr-a-esg/
[3] https://bezpieczenstwozywnosci.wip.pl/nr-42-maj/analiza-sladu-weglowego-w-produkcji-zywnosci-4037.html
[4] https://www.esginfo.pl/jakie-sa-roznice-miedzy-csr-a-esg/
[5] raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf (grupaeurocash.pl)
[6] raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf (grupaeurocash.pl)
[7] https://ios.edu.pl/aktualnosci/jaka-jest-skala-marnotrawstwa-zywnosci-w-polsce-wyniki-badan-projektu-prom/
[8] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)
[9] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00280
[10] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)
[11] grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf (grupaeurocash.pl)
Podobne artykuły