Motywacja pracowników w sklepie – jak ją wzbudzić i podtrzymywać?

Motywacja pracowników w sklepie – jak ją wzbudzić i podtrzymywać?

Motywacja to podstawa w pracy, bez niej trudno wyobrazić sobie sumienne wykonywanie obowiązków. Przedsiębiorcy od zawsze zastanawiają się, w jaki sposób wzmocnić postawy pracowników, by podnieść jakość i efektywność pracy swojej załogi. Oto kilka wskazówek, jak wzbudzić i podtrzymać motywację do pracy.

1. Dowiedz się co motywuje Twoich pracowników

Najważniejszym, wręcz bazowym i kluczowym elementem jest rozpoznanie motywacji pracownika. Pracodawca musi się dowiedzieć, co kieruje działaniem jego pracownika, zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania, by móc stworzyć odpowiednie warunki pracy, które pozwolą osiągnąć zamierzone cele.

Zatem pierwszym krokiem jest identyfikacja motywatorów. W tym celu najlepiej porozmawiaj z pracownikiem, zapytaj się które zadania najbardziej lubi wykonywać, które mniej? Czy chciałby poszerzyć swój zakres obowiązków o jakieś nowe obszary? Czy lubi zmagać się z nowymi wyzwaniami, czy raczej preferuje stałość i regularność? Obserwuj jego reakcje i podejście do realizowanych prac. Udzielaj konstruktywnej krytyki i doceniaj za wysiłki. Staraj się w miarę regularnie organizować zebrania robocze, by być na bieżąco z tym, co się dzieje w zespole. Postaraj się stworzyć listę elementów, które stanowią największą wartość dla pracownika i w oparciu o nią zaplanuj dalsze działania.

2. Opieraj się na mocnych stronach pracowników

Dzięki dobrze wcześniej przeprowadzonej diagnozie będziesz znał mocne i słabe strony wszystkich członków zespołu. To pozwoli Ci na właściwe rozdzielenie zadań w drużynie, czyli takie by poszczególni pracownicy podczas ich wykonywania jak najczęściej bazowali na swoich mocnych stronach. Takie podejście z pewnością podniesie efektywność i dodatkowo sprawi, że pracownicy będą działać z większą energią.

Też Cię zainteresuje: 4 wskazówki, jak motywować do pracy personel w okresie epidemii

3. Jednocz zespół wokół wspólnego celu

Jeden cel wyznaczony dla wszystkich doskonale scala całą drużynę. Pracownicy jednoczą wówczas swoje siły i działają razem na rzecz realizacji określonego planu. Dzięki temu zespół nie tylko lepiej się zintegruje, będzie sobie wzajemnie pomagał, ale też wykonywał obowiązki z większym entuzjazmem.

4. Doceniaj i chwal

„Dobre słowo zawsze w cenie”, to nie tylko stare porzekadło, ale również najtańszy, najbardziej dostępny i niezwykle efektywny motywator. Pamiętaj, żeby z pochwałą nie czekać na podsumowanie roku. Ważne, żeby pracownicy zawsze czuli się docenieni, dlatego nawet jedno krótkie zdanie „Dziękuję, dobra robota!” może zdziałać cuda. Drobne pochwały sprawiają, że nawet po ciężkim dniu, pracownicy mają ochotę ponownie przyjść do pracy.

5. Nagradzaj

Nagrody w postaci materialnych benefitów bezsprzecznie motywują do dalszych prac. Uznanie finansowe – premie kwartalne czy roczne to zawsze doskonały wyróżnik dobrze wykonanej pracy i jednocześnie zachęta do kontynuacji wysiłków. Nagrody to nie tylko pieniądze. Vouchery, karty podarunkowe, bilety na różne ciekawe wydarzenia czy nawet dodatkowy dzień wolny to również świetny sposób na wzmocnienie więzi pracownika z firmą, zwiększenie lokalizacji i zmotywowanie do pracy.

6. Zaproponuj elastyczne warunki pracy

Elastyczne podejście zapewniające pewną dowolność może okazać się wymierne w skutkach. Możliwość wyboru czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy jest niezwykle ceniona przez pracowników. Dzięki temu zatrudniony będzie mógł lepiej pogodzić wykonywanie swoich obowiązków domowych z pracą zawodową. Ustalenie pewnych ram rozpoczęcia pracy np. 6:00 – 8:00, pozwoli np. mamie zaprowadzić dziecko do przedszkola bez zbędnego stresu i zagrożenia spóźnieniem do pracy.

Podobnie, w przypadku pracy zmianowej, wybór preferowanej zmiany lub stosowanie rotacji jest znacznie bardziej pożądane przez pracowników niż praca w sztywno zaznaczonych ramach. Taki krok w stronę pracownika z pewnością zostanie doceniony i przyniesie efekty
w postaci dobrze wykonanej pracy.

Czytaj też: 10 rzeczy, które pomogą w budowaniu zespołu

7.Wspólnie wypracowuj rozwiązania

Komunikacja i przepływ informacji są niezwykle istotne w prawidłowym funkcjonowaniu zespołu. Angażowanie członków zespołu w proces podejmowania decyzji sprawia, że czują się ważni i stanowią integralną część firmy. Podobnie w przypadku wystąpienia sytuacji problemowych. Kolektywne działanie na rzecz rozwikłania konfliktu czy trudności nie tylko daje szansę na bardziej kreatywne rozwiązanie, ale też wprowadza element demokracji, który na pewno zyska uznanie wśród pracowników, szczególnie tych niższych szczebli.

Pamiętaj, że dobrze zmotywowany zespół stanowi o sukcesie Twojej firmy.

Trzy pytania do klienta, które chciałby usłyszeć
Trzy pytania do klienta, które chciałby usłyszeć
23-02-2023

Siłą sklepów lokalnych jest… lokalność! To, że konsumenci mają do naszego sklepu blisko, przy kasie spotykają znajomego sprzedawcę i doradcę w jednej osobie, a na półkach widzą świeże markowe i lokalne produkty to ogromna zaleta twojego biznesu. Ale różnicę zrobisz za sprawą prof...

Czytaj więcej →
Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?
Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?
21-09-2020

Niemal każdy rynek wymaga wprowadzania nowych rozwiązań, usług oraz produktów. W każdym roku, w każdym sezonie na rynek wprowadzane są nowe pozycje, które mają zwrócić uwagę konsumentów. Na sklepowych półkach stawiane są produkty o innej kolorystyce, nowych smakach, innych rozmiarach czy mające inną...

Czytaj więcej →
Dyrektywa Omnibus. Jakie zmiany czekają handel tradycyjny?
Dyrektywa Omnibus. Jakie zmiany czekają handel tradycyjny?
17-01-2023

1 stycznia 2023 roku weszły w życie zmiany w ustawie dotyczącej ochrony konsumentów. Dyrektywa Omnibus wprowadziła szereg rozwiązań prawnych, które mają przyczynić się do łatwiejszego egzekwowania praw nabywców oraz zwiększenia transparentności działań przedsiębiorców[1]. Nowe przepisy wpłyną na fun...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl