Zmiany zachowań konsumpcyjnych, wywołane epidemią koronawirusa, to nie tylko przewidywania ekspertów z branży handlowej, ale widoczne fakty. Wybory klientów podyktowane są przede wszystkim bezpieczeństwem. Na rynku pojawiają się produkty, których wyróżnikiem jest zdrowie i bezpieczeństwo. Poznaj nowe przekąski, które wkrótce mogą zrewolucjonizować rynek.
Jedna porcja w opakowaniu, najlepiej ekologicznym
Spożywanie przekąsek – jak orzeszki, owoce, słodycze czy chrupki ze wspólnej miski lub opakowania było powszechną praktyką. Epidemia zmienia te nawyki. Dzielenie się wspólną paczką chipsów odchodzi do lamusa, a producenci i sprzedawcy mają okazję do zaoferowania pojedynczo pakowanych snacków. Umożliwiających zdecydowanie bardziej bezpieczne ihigieniczne spożywanie przekąsek.
Opakowania jednoporcjowe cenione są również ze względu na świeżość, możliwość kontroli porcji i format idealnie nadający się do plecaka, torebki czy saszetki. Są to świetne formaty do wzięcia w drogę zawsze, kiedy ma się ochotę na odrobinę słodyczy lub zdrową przekąskę. Można wybrać idealnie skrojoną porcję granoli, ciasteczek czy ciasta marchewkowego.
Należy pamiętać, że klienci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na opakowania. Chętniej wybierają produkty, których opakowania są uznane za ekologiczne, zostały stworzone z materiałów przetworzonych lub nadają się do recyklingu. Warto zatem przywiązywać wagę nie tylko do wielkości opakowania, ale również materiału, z którego powstał.[1]
Pracujesz z domu? Zadbaj o pracę swojego mózgu
Epidemia i lockdown sporą część osób przeniósł z pracą do ich domów, homeoffice stał się popularnym i powszechnym trybem pracy. Praca zdalna to wiele godzin spędzonych przed komputerem i wytężonywysiłek umysłowy. To z kolei generuje szansę na wypromowanie nowych napojów funkcjonalnych – wód wzbogaconych dodatkiem ziół czy napojów nootropowych, czyli zawierających substancjeprokognitywne, których zadaniem jest poprawa pracy mózgu.
Napoje nootropowe, to nowy rodzaj energetyków, które w krótkim czasie są w stanie pobudzić mózg do intensywnej pracy. Do najbardziej popularnych stosowanych w napojach substancji nootropowych z pewnością należy kofeina czy znajdująca się w herbacie L-teanina.
Na rynku spożywczy podąża za trendami, dlatego pojawia się coraz więcej naturalnych energetyków, napojów wspierających funkcje poznawcze i poprawiających pracę mózgu. Nawet jeśli produkty tego typu ze względu na wysokie ceny wcześniej nie cieszyły się dużą popularnością, to aktualny nacisk na dbanie o zdrowie, w tym o dobre samopoczucie psychiczne, może wywołać zmiany w popycie na tego typu produkty.[2]
Doskonałe orzeźwienie – napoje na bazie chmielu
Chmiel znany jako bazowy składnik piwa pojawia się teraz w nowej odsłonie. Napoje na bazie chmielu, ale bez alkoholu, to nowość, która wkrótce może zawojować rynek. Wielbiciele chmielowych trunków będą mogli ugasić pragnienie i zadowolić swoje kubki smakowe bez obaw, że napój zawiera alkohol.
Chmiel może zastąpić herbatę, susz z dodatkiem rumianku, lawendy czy waleriany, to doskonały relaksujący napar. Dostępne są również lemoniady i wody z dodatkiem chmielu czy Kombucha z chmielem, czyli herbata poddana procesowi fermentacji.
Dodatkowonapoje na bazie chmielu są zdecydowanie mniej słodsze w porównaniu do piw bezalkoholowych. Jak podają producenci, w zależności od odmiany, chmiel może nadać napojom nutę kwiatową, owocową, gorzką, korzenną lub ziemistą.[3]
Lodowe przekąski
Moda na kieszonkowe, wyciskane desery zatacza szersze kręgi. Oprócz popularnych już musów owocowych czy jogurtów w tubkach, na rynek wkraczają lody. To doskonałe rozwiązanie, które nie tylko pozwala na higieniczną konsumpcję, ale też zabezpiecza ubranie przed ewentualnym zabrudzeniem. Lody w tubce idealnie sprawdzą się również w podróży.[4]
Powrót do smaków dzieciństwa
Jedzenie to przyjemność. Ulubione smaki zawsze poprawiają humor. W tych trudnych czasach konsumenci jeszcze bardziej chcą, aby potrawy wprawiały w dobry nastrój. Dlatego zauważalny jest trend powrotu do klasycznych smaków, ulubionych potraw z dzieciństwa, aromatów z kuchni mamy. Ulubione dania to te określane mianem ciepłych, kremowych i rozgrzewających. Wśród dań gotowych większą popularnością mogą cieszyć się klasyczne, tradycyjne zestawy obiadowe oparte na tradycyjnych recepturach. Trzeba jednak pamiętać, że bardziej świadomi klienci, przykładający wagę do zdrowego odżywiania będą również zwracać uwagę na składniki i wartości odżywcze oferowanych produktów.[5]
Nowa rzeczywistość, wprowadzone obostrzenia, nowe reguły bezpieczeństwa, ale też zmiana stylu życia spowodowały również inne podejście i zachowanie konsumentów. Klienci kierują się wygodą, która teraz oznacza skrócenie czasu spędzonego w kuchni. Ważne jest, aby produkty były zdrowe i niedrogie. Jednak to aspekt związany z bezpieczeństwem okazuje się najważniejszy. Konsumenci oczekują produktów bezpiecznych – higienicznie wyprodukowanych i zapakowanych. [6]
[1]Mintel, BALANCING CONVENIENCE AND SUSTAINABILITY, Industry Trend, 15 May 2020
[2] Mintel, ENERGY BOOSTS ARE NEEDED INAN UNPREDICTABLE WORLD, Insight, 7 May 2020
[3]Mintel, OPPORTUNITY FOR HOPPY TEA AND SOFT DRINKS, Insight, 1 September 2020
[4]Mintel, ICE CREAM POUCHES OFFER VERSATILITY AND CONVENIENCE, Insight, 18 Sept 2020
[5]Mintel, SAVOURY COMFORT FOODS FOR ANXIOUS TIMES, Insight, 8 May 2020
[6] Mintel, POST-COVID-19, CONVENIENT FOOD HAS A NEW DEFINITION, Industry Trend, 6 July 2020
Podobne artykuły