20-04-2021

20/4/2021

Majówka 2021 w handlu – powrót do normalności?

Dla dużej części Polaków majówka rozpoczyna sezon grillowy i czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. W tym roku – po raz drugi – długi weekend planujemy uwzględniając kwestie epidemiczne. Wielu z nas zamierza spędzić te dni we własnych ogródkach, na prywatnych działkach, a nawet… balkonach. Nie oznacza to jednak, że konsumenci nie będą musieli się odpowiednio zaopatrzyć. Sprawdź, co Polacy najchętniej kupują przed majówką i jak zwiększyć sprzedaż w sklepie w tym okresie.

Od wielu lat w tygodniu poprzedzającym majówkę widoczne były znaczące wzrosty, jeżeli chodzi o wartość koszyka zakupowego. Oczywiście, od ubiegłego roku mamy do czynienia z nietypowymi warunkami na rynku, ale – jak pokazują analizy przeprowadzone przez agencję badawczą Nielsen – nawet rok temu (a więc kiedy już trwała epidemia) zanotowano wzrost wartości sprzedaży koszyka przed długim weekendem. Był on, co prawda, umiarkowany i wyniósł 12%[1]. Niemniej, te dane pokazują, że niezależnie od okoliczności, chcemy spędzać majówkę biesiadując – czy to przy domowym stole, czy też obok „działkowego” grilla.

Grillowanie czas zacząć, czyli rynek spożywczy w okresie majówki

Polacy podczas długiego weekendu majowego chętnie spożywają potrawy, które można w łatwy sposób przyrządzić na grillu. Jak wynika z badania Nielsena, przeprowadzonego w 2020 roku, sprzedaż kiełbasy w tygodniu poprzedzającym majówkę wzrosła o 11% w porównaniu do poprzedniego. Do dań z grilla chętnie serwujemy wszelkiego rodzaju przyprawy mokre, jak majonez, ketchup, musztarda czy inne dressingi. Sprzedaż tej kategorii wzrosła o 25%[2].

Spośród napojów niekwestionowanym królem majowego weekendu jest piwo. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez agencję badawczą Growth from Knowledge (GfK) w ramach Panelu Gospodarstw Domowych w maju 2019 roku, sprzedaż piwa przed długim weekendem wzrosła o 42% w porównaniu z wcześniejszym okresem. Co ciekawe, na drugim miejscu była woda mineralna, której sprzedaż wzrosła o 40%[3].

Przed majówką obserwowany jest także bardzo duży wzrost obrotów w kategorii przekąsek i lodów. Sprzedaż chipsów zwiększyła się o 104%, a lodów o 110%[4]. Zwiększona popularność lodów czy piwa ma związek nie tylko z nadchodzącym długim weekendem, ale także z rosnącymi temperaturami na zewnątrz.

Nowe podatki, nowe trendy a majówkowy koszyk zakupowy

W sezonie wiosenno-letnim, gdy na dworze robi się coraz cieplej, rośnie także zainteresowanie piwem bezalkoholowym W tym roku popularność tej kategorii może okazać się jeszcze wyższa, bowiem wspomniane produkty nie są objęte wprowadzonym z początkiem roku 2021 „podatkiem cukrowym” (przeczytaj: Nowy Rok, nowe podatki. O czym powinni pamiętać Przedsiębiorcy?) i stają się atrakcyjną cenowo alternatywą dla klasycznych słodkich i gazowanych napojów.

Od kilku lat obserwujemy także trend uzupełniania oferty grillowej o wegetariańskie propozycje. Coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju sery – naturalne oraz te w aromatycznych przyprawach. Polacy szukają także roślinnych zamienników steków czy burgerów. Jak podaje Nielsen[5], w ubiegłym roku wartość sprzedaży najpopularniejszych produktów wegetariańskich łącznie wyniosła aż 441 mln zł. W tej kategorii wysokie obroty generowały m.in. właśnie dania gotowe, takie jak vege burgery czy falafele (107 mln zł).

Przygotuj swój sklep na długi weekend i zwiększ sprzedaż

Klienci doceniają lokalne sklepy, w których są w stanie zaopatrzyć się we wszystkie produkty do udanego grillowania i celebrowania majowego weekendu na łonie natury. Warto zadbać, by tuż przed majówką, a także w jej trakcie, w Twojej placówce dostępny był zapas produktów na grilla, a także przekąsek i napojów. Z pewnością dobrym pomysłem jest wyeksponowanie wymienionych kategorii produktowych blisko siebie, by ułatwić podjęcie decyzji zakupowej klientom i zapewnić im jak najlepsze doświadczenie (a to, jak wiadomo, może przełożyć się na wartość ich koszyka).

Na eurocash.pl oraz eurocash.pl Market znajdziesz szeroki wybór produktów, których szukają Twoi Klienci. Możesz je zamówić szybko i sprawnie – zarówno z poziomu strony internetowej, jak i aplikacji mobilnej eurocash.pl.

Udanej majówki!

Majówka kojarzy się Polakom wyjątkowo pozytywnie – to dla wielu osób symboliczne rozpoczęcie sezonu aktywności i spotkań na świeżym powietrzu. Jak pokazują dane z 2020 r., pomimo panującej epidemii nie chcemy rezygnować z tej tradycji. Tym bardziej, że spędzanie czasu na świeżym powietrzu, w wąskim gronie, wydaje się być dla wielu osób najlepszą i najbezpieczniejszą opcją.

[1] Hurt i detal, Majówka w handlu - badanie Nielsena, https://hurtidetal.pl/article/art_id,29648-107/majowka-w-handlu-–-badanie-nieslen/place,1/ . Dostęp: 07.04.21.

[2] Ibidem.

[3] polsatnews.pl, Majówka - jakie produkty kupujemy na długi weekend?, https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-04-30/majowka-jakie-produkty-kupujemy-na-dlugi-weekend/ . Dostęp: 08.04.21.

[4] Ibidem.

[5] Wirtualne Media, Rynek produktów wege wart już 441 mln zł https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-produktow-wege-wart-juz-441-ml-zl. Dostęp 12.04.21

       

Podobne artykuły