Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności
Koronawirus - co może, a czego nie może pracodawca?

Koronawirus - co może, a czego nie może pracodawca?

Doniesienia o epidemii koronawirusa wywołują coraz większe obawy pracodawców i pracowników. Poniżej prezentujemy informacje o tym, co pracodawcy mogą zrobić, aby zadbać o bezpieczeństwo swoich pracowników oraz funkcjonowanie sklepu, a czego – zgodnie z prawem - nie wolno robić.

Pracodawcy mogą, a nawet powinni:

  • wyposażyć swoich pracowników w indywidualne środki ochrony, np.  maseczki ochronne, nitrylowe jednorazowe rękawiczki, płyny do dezynfekcji,
  • dać wolne pracownikom na czas badań lekarskich,
  • prowadzić szkolenia i instruować ich na temat aktualnych zaleceń związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w sklepie.

Czego nie wolno robić pracodawcy?:

  • wysyłać pracowników na przymusowe badania lekarskie,
  • zakazywać pracownikom udawania się do miejsc o podwyższonym ryzyku w celach prywatnych,
  • żądać informacji o miejscu odbywania urlopu wypoczynkowego,
  • odmawiać urlopu wypoczynkowego ze względu na możliwość wystąpienia zachorowania,
  • izolować od reszty zespołu tych pracowników, co do których istnieje podejrzenie potencjalnego zakażenia.

Zgodnie z art. 207 § 2 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy – dalej k.p., na pracodawcy ciąży obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Powinien on również podejmować określone działania zmierzające do ochrony pracowników przed takim zagrożeniem.

A czy pracodawca ma prawo sprawdzać czy personel jego sklepu nie ma gorączki? Możliwość sprawdzenia, czy zatrudniony przez nas pracownik nie przyszedł do sklepu z gorączką wynika bezpośrednio z przepisów BHP. Zatrudniający ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników oraz zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy (art. 207 k.p.), zaś podwładny ma obowiązek współdziałać z firmą w realizacji tych zadań (art. 211 pkt 7 k.p.). Na pracowniku spoczywa również obowiązek zaniechania wykonywania prac jeżeli jest „osobą zakażoną, chorą na chorobę zakaźną lub nosicielem”, a przy wykonywaniu pracy istnieje możliwość zakażenie innej osoby (art. 5 ust. 2 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń oraz chorób zakaźnych).

W oparciu o powyższe przepisy pracodawcy mają  więc prawo kontrolować, czy ich  pracownicy nie mają gorączki, ale pod warunkiem, że wyniki tych badań nie będą rejestrowane, przekazywane do żadnego systemu elektronicznego oraz utrwalane w formie papierowej. Nie należy dokonywać pomiaru w obecności osób trzecich (np. reszty zespołu), ani tych wyników komentować. Tylko w takim przypadku nie dojdzie do przetwarzania danych, a zapisy RODO nie mają zastosowania.

Warto rozważyć zastosowanie urządzenia, które nie dokonuje pomiaru temperatury, a jedynie wskazuje czy badany osoba ma prawidłową temperaturę czy gorączkę. To najwygodniejsze i najbezpieczniejsze z dostępnych rozwiązać pozwalające zadbać i o zdrowie, i o komfort pracowników.

Czytaj także: Tarcza antykryzysowa i jej ułatwienia dla pracodawców

Ważne: w przypadku wątpliwości, zawsze warto sięgnąć po aktualne wytyczne GIS. Należy zadbać  również o to, żeby znali i stosowali je pracownicy.

Tekst powstał w oparciu o materiały partnera Akademii Umiejętności Eurocash, Kancelarii SKS.

Najlepsze innowacje nagrodzone – poznaj zwycięzców konkursu Herosi na Starcie!
Najlepsze innowacje nagrodzone – poznaj zwycięzców konkursu Herosi na Starcie!
22-06-2020

Znaczenie innowacji w biznesie Innowacja w biznesie rozumiana jest jako nowa wartość, zmiana lub całkowicie nowa jakość mająca zastosowanie w działalności gospodarczej. Często ściśle wiążąca się z wykorzystaniem nowych technologii. Ekonomiści podkreślają, że wdrażanie innowacji poprawia konkur...

Czytaj więcej →
Niski ZUS - wielkie nadzieje dla nowych firm i mikroprzedsiębiorców
Niski ZUS - wielkie nadzieje dla nowych firm i mikroprzedsiębiorców
09-12-2018

Rząd szacuje, że 200 tysięcy małych firm zapłaci od początku 2019 roku niski ZUS uzależniony od przychodów. Wciąż będzie też obowiązywała ulga na start, zapisana w Konstytucji biznesu, która weszła w życie w kwietniu 2018 roku. Obie nowelizacje mają wspomagać rozwój jednoosobowych firm i małych b...

Czytaj więcej →
Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?
Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?
21-09-2020

Niemal każdy rynek wymaga wprowadzania nowych rozwiązań, usług oraz produktów. W każdym roku, w każdym sezonie na rynek wprowadzane są nowe pozycje, które mają zwrócić uwagę konsumentów. Na sklepowych półkach stawiane są produkty o innej kolorystyce, nowych smakach, innych rozmiarach czy mające inną...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl