Sklepy lokalne są istotną częścią handlu detalicznego i na stałe wpisały się w polski ekosystem gospodarczy. Niezależna przedsiębiorczość nabiera coraz większego znaczenia. Wnosi ogromny wkład w polską gospodarkę. Sklepy osiedlowe to nie tylko miejsca pracy, płacone podatki do budżetów gmin, ale także rynek zbytu dla okolicznych producentów.
Wyniki przeprowadzonego badania pt. „Profil polskiego przedsiębiorcy – właściciela sklepu detalicznego”, zrealizowanego na zlecenie Akademii Umiejętności Eurocash oraz Polskiej Izby Handlu wskazują, że niemal połowa przedsiębiorców prowadzi co najmniej dwa sklepy, zaś aż 12% badanych ma więcej niż 5 sklepów. Rozwój niezależnego handlu jest widoczny w deklaracjach samych przedsiębiorców - blisko 1/5 właścicieli sklepów planuje otwarcie kolejnej placówki w ciągu najbliższych 12 miesięcy[1].
Jednocześnie właściciele sklepów niezależnych odgrywają ważną rolę w swojej społeczności. Dla wielu przyszłych przedsiębiorców chęć bycia na swoim stała się głównym powodem założenia własnej placówki handlowej. Doświadczenie pokazuje, że wspomniani przedsiębiorcy nie ograniczają się tylko do prowadzenia sklepów – ich działalność wykracza zdecydowanie dalej poza handel i odciska swój pozytywny ślad w życiu lokalnej społeczności.
Czytaj także: Czym jest handel niezależny?
Doskonałym przykładem tego typu działań są inicjatywy realizowane przez laureatów konkursu Grupy Eurocash „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Młodzież z Brójec będzie mogła cieszyć się z nowego miejsca spotkań – świetlicy wraz z nowym wyposażeniem. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania właścicielki sklepu Lewiatan. Dzięki pomysłom na projekty zgłoszone przez przedsiębiorców działających w tej samej sieci udało się zebrać dofinansowanie na zakup sprzętu dla strażaków z Lelic oraz na organizację miasteczka ruchu drogowego w Golesznie.
Sklepy niezależne to historie rodzinnej przedsiębiorczości. Od lat stanowią one składową lokalnego krajobrazu. Jak pokazują zaprezentowane przykłady, są one również ważnym elementem dla życia danej społeczności.
Czytaj też: #HerosiCodzienności - Kto tworzy handel niezależny?
Dzięki swojej bliskości sklepy lokalne to miejsca wychodzące naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Są bogate w tradycję, a równocześnie idące z duchem czasu i myślące o przyszłych pokoleniach. Uważnie i odważnie wdrażają nowe rozwiązania, które mają pomóc zarówno im samym w prowadzeniu biznesu, jak i ich klientom w wygodnym i sprawnym dokonywaniu zakupów. Zeszłoroczna laureatka konkursu „Herosi Innowacyjności” – właścicielka sklepu Delikatesy Centrum w Besku – zdobyła dofinansowanie na stworzenie autonomicznego sklepu. Ułatwi to klientom sklepu robienie zakupów szybko i praktycznie o każdej porze. Nie bez znaczenia są również usprawnienia, które ułatwiają codzienną pracę i zarządzanie sklepem. Dzięki wygranej w konkursie z cyklu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” sklep abc w Dąbrowie Rusieckiej zadbał o ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie zapotrzebowania na prąd poprzez otrzymanie dofinansowania na instalację własnej instalacji fotowoltanicznej, zaś sklep Delikatesy Centrum przy ul. W. Pola w Przemyślu otrzymał grant na realizację ekologicznego systemu do zarządzania urządzeniami chłodniczymi.
To jedne w z wielu przykładów, jak przedsiębiorcy i pracownicy handlu dbają zarówno o swoich klientów, jak i o całe społeczności, w których mieszkają i pracują. Jaką jeszcze rolę pełnią w swoich społecznościach?
Dowiedz się więcej: https://youtu.be/1Zw-5U8I1to
[1] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/badanie-kim-jest-wlasciciel-sklepu-detalicznego,149396_1.html
Podobne artykuły