Czym jest handel niezależny? W jednym zdaniu można stwierdzić, że jest odpowiedzią na stale rosnące potrzeby i wymagania klientów. Konsumenci zmieniają się, oczekują więcej – wysokiej jakości produktów, spersonalizowanej obsługi i to wszystko przy zachowaniu wygody zakupów. Jak w tych wyśrubowanych oczekiwaniach odnajdują się lokalne sklepy?
Bliskość to nie tylko lokalizacja, to relacja
To, co odróżnia sklepy niezależne od centralnie zarządzanych sieci, to bazowanie na relacjach i dopasowanie się do potrzeb swoich klientów. Co ciekawe sami właściciele sklepów niezależnych podkreślają, że wśród czynników pozytywnie wpływających na rozwój ich biznesu jest właśnie dobry kontakt z kupującymi[1].
Właściciele sklepów niezależnych i ich sprzedawcy niemal każdego dnia mają kontakt ze swoimi klientami, dlatego to właśnie oni najlepiej znają ich upodobania i preferencje zakupowe. Znajomość gustów i zwyczajów zakupowych przekłada się na bycie blisko z klientem i jego koszykiem zakupowym – nie tylko nadążanie, ale wręcz wyprzedzanie jego wyborów konsumenckich. Ta bliskość relacji sklep - klient daje możliwość skrojenia oferty niemal idealnie dopasowanej do potrzeb odbiorców, gdyż tak naprawdę to klient decyduje, jaki towar jest na półkach. Dopasowanie, czy też kreowanie oferty i wyglądu sklepu przez konsumenta to nie wszystko. Bazowanie na relacjach w sklepach sąsiedzkich, to indywidualna obsługa, na którą mogą sobie pozwolić jedynie sklepy osiedlowe.
Kompaktowa wygoda sklepu sąsiedzkiego
Formuła sklepów sąsiedzkich coraz bardziej odpowiada na zmieniającą się demografię. W Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy, obserwujemy starzenie się społeczeństwa. Osoby starsze zdecydowanie chętniej i częściej wybierają lokalne sklepy osiedlowe – które są dla nich bardziej dostępne, a komfort zakupów większy.
Trend robienia zakupów w sklepach niezależnych widoczny jest również wśród młodszych grup klientów. Konsumenci przechodzą w stronę realizacji mniejszych, ale częstszych zakupów w lokalnych sklepach, duży wpływ ma na to coraz większa świadomość nie marnowania żywności, a co za tym idzie pieniędzy.
Unikatowa oferta lokalnych produktów
Rosnące wymagania klientów to przede wszystkim wzrost oczekiwań co do jakości produktów. Konsumenci są bardziej świadomi – czytają skład, sprawdzają pochodzenie, nie wybierają produktów, tylko i wyłącznie ze względu na niską cenę. Produkt nie musi być najtańszy, ważne żeby był wysokiej jakości – zdrowy, najlepiej od regionalnych producentów.
I tutaj jest ukryta wielka siła lokalnych sklepów, które są niezależne i mają znacznie większą swobodę w kreowaniu swojej oferty niż centralnie zarządzane sieci. Posiadają też wyjątkową możliwość oferowania lokalnych produktów, z których słynie okolica, co czyni je unikatowymi na tle sieciowych dyskontów czy supermarketów.
Handel niezależny to również sklepy uwzględniające formułę funkcjonowania z tradycyjną ladą chłodniczą – gwarantem zawsze świeżych produktów mięsnych, nabiału itp. Produkty dostępne w ladach to możliwość wyboru i indywidualnie dostosowanej porcji.
Handel niezależny pod znaną marką
Warto wspomnieć też o sklepach działających w ramach sieci. Prowadzenie sklepu pod znanym szyldem, jak np. Delikatesy Centrum, Lewiatan, abc, Gama, Groszek, Euro Sklep, daje przedsiębiorcom szerokie możliwości, które przekładają się na wzrost przychodów. Przynależność do sieci to nie tylko rozpoznawalna i ceniona marka, ale również strategia konkretnych działań promocyjnych, doradztwo i wsparcie biznesowego partnera. Przedsiębiorca podpisujący umowę franczyzową, partnerską czy agencyjną może liczyć m.in. na wyposażenie w niezbędny sprzęt, szkolenie pracowników i kompletną nową wizualizację wewnętrzną i zewnętrzną. To także często dostęp do cennej wiedzy o lokalnym rynku, co znacznie ułatwia dobranie odpowiedniej oferty do potrzeb klientów. Znana marka przyciąga również uwagę klientów. Przede wszystkim jednak sklepy niezależne, prowadzone pod znaną marką czy pod własnym szyldem, to personalizacja, bliskość i dopasowanie się do potrzeb klienta. Przynależność do sieci, wbrew obiegowym opiniom, pozwala również ograniczyć ryzyko niepowodzenia – w ramach współpracy otrzymuje się wiedzę, doświadczenie franczyzodawcy i informacje, jak prowadzić biznes. Umowa bardzo wyraźnie określa prawa i obowiązki obydwu stron, jednak to, co najistotniejsze, przedsiębiorca zawsze pozostaje niezależny. Może podejmować swobodnie decyzje o tym, kogo zatrudnia, jak prowadzi swój biznes, a nawet, w zależności od wybranego systemu franczyzowego, jaki asortyment oferuje. Franczyza jest idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce spróbować swoich sił na niełatwym rynku detalicznym i potrzebuje wsparcia, by odnieść na nim sukces, a także dla tych przedsiębiorców, którzy mają już na nim doświadczenie, jednak chcą sprawdzić się w nowym formacie.
Czym jeszcze charakteryzuje się handel niezależny?
Dowiedz się więcej: https://youtu.be/9ctuYaGh3io
[1] https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/badanie-kim-jest-wlasciciel-sklepu-detalicznego,149396.html
Podobne artykuły